8 J Negentiende jaer. SJiTEN. i Dixmude, Donderdag, 1*2‘January 1365. De princiepen van 89. IL il I A 1 I i >e, aen Dixmude. ’•fe lengte van lie 11 cen- ii l imelers, gbeid van sdiongen- derc slach el maken enmuren, oaken van ggen van etselwerk en andere liyk, heelt is le bren- n blyfl van voor kerk- rpen, stan- gebloemde s, van alle endels van p zyile en nten voor in een rslellen en loopi, zoo r de zorge msl en het n. Irevet van I aen J. 'er Belgen, I Nogtans, wezen wy geen al te groole bewon- deraer der moderne princiepen, vooraleer een wei nig de geschiedenis te iade te gaeu en, al «are het maer mei een hoekje,' den sluijer op te liglen die het lydslip der middeneeuwen voor tiet bioole oog vei bei gt. i. Wy vragen oorlofaeti onze lezers om in twee ol drie hooltiai tikels een weinig over het eene en an dere le spreken, maer dal betrekking heelt tul een zelfde geheel. Onze tegenstrevers handelen over zoo vele vcrschiliigc kweslicu met inzicht om de Keik hatelyk le maken by ’l volk, dat hel niel wytl mogclyk is al hunne leugens co lasteringen een voor een, afzonderlyk en op eene breedvoerige wyze, le' weerleggen. Het is zelfs hcdentlaegs büh ne vpornaemsle lakliek geworden, natnenilyk van le gelyker lyde over vele zaken le spreken ener vele ‘andere vetkeerdelyk uit toeleggen, wel we tende dat bet Tbest gepaste rniaïm is om den kalho- Ivketi lezer in zyn geloof le verflauwen, om hem in zyne denkbeelden le verwarren en de zaken van een valscli standpunt le doen beooideelen. Alzoo is ’t dal ze spreken over de vryhedett die de onsterf lijke princiepen van 89 aeu de volkeren hebben verleend en over de onverdraegzaeinheid der Kerk; ze spreken over de overheersching die de Pauzen uitoefenden over de koningen en prin sen in de middeneeuwen, over het geweld en de moorderyen die ze pleegden of in hunnen naem lieten plegen om de volkeren lol hel kalholycismus over le halen, of om ze le beletten zich ervan af le scheuren ze spreken over Inkwisilie, over Ullra- monlanismus, over Galhcauismus, kortom, ze spieken over alles doch leggen de zaken zoo ver keerd uit, dal de ongeleerde lezer len slotte moei uitroepen T is waer, hel is niel al vJsch wat de liberators zeggen, de Kerk die de eeuwige waer- heid is wanneer er kwestie is van Geloofsartikelen, heeft, ja wel getoond dal ze maer een slecht be- gryp heell van hetgeeu de grondstelsels belrelï waerop de Samenleving gesteund moet zyn, en ’t is wel inderdaed eene uoodzakelykheid geweest dal eene nieuwe generatie van volk op hel laelsl der verledene eeuw al hel oude omverwierp om de Sa menleving op eenen gansch nieuwen voel in te rig- len, want zoo als hel bestond in de middeneeuwen en lol vóór 1789, dat moet een hatelyk tydstip ge weest zyn om den zedelyken dwang die hel kerke- lyk besluer op de geesten uitoefende. Immers toen bestond de gewelens-vryhcid niet en alles moest buigen cn onderdoen voor de Kerkheerschappy. Een roerend tafereel, niet waer, goede lezer? En zeggen dat wy al bel goede en schoone dal de princiepen van 89 hebben medegebragt, le danken hebben aen de filosofie der XVIIIs eeuw, verper- soonlykl in Jean Jacques, Voltaite, Diderot, d’Alembert, Frédéric II, enz., welke filosofie een eenig kind heelt gebaerd hetwelk T hedendaegs Liberalismus is. neer het Opperhoofd der Kerfijol den eenen ko- ning of’ leenheer zegde: Gy ‘^bt ongelyk; dan onderwierp zich deze aen zyne uitspraek en de oorlog was geëindigd. Korting en onderdaen wa ren immers kali|olyk. Ilewel, vindl gy dal zoodanig slecht? En vindt ge dal de Pau^Jtierdoor eene in breuk maektc'of» hel regt en JWvryheitl der vol keren? Als nu, by voorbeeld, de russische Keizer die de Polakken afmarteltrooinsch-kalholyk wa re, cn de Polakken zouden aen hun gecslelyk op perhoofd, die keizer Alexander ook voor zyn gees- lelyk opperhoofd erkennen zou, de grieven voor leggen die ze legen bun wereldlyk-opperhoofd heb ben in le brengen, zoudt ge zoo slecht vinden dat de Paus den russischen autokrael ongelyk zoude geven ca zeggen tot de Polakken uw meesier heeft ongelyk! en dal de Keizer zich op die uit spraek onderwerpen zou? En-noglans, ziedacr wal de liberalers de OVERHEERSCHING hectcn der Pauzen op <le monarken cn volkeren in de mid deneeuwen Eu wat leereti hierover de zoo schoone princiepen van 89? Ze loeren dat de kristene koniageu en magtigen der aerde in zulkdanige gevallen den Paus niel herkennen moeten en ze stellen in princiep vast dal keizer Alexander de Polakken mag vermoorden. III. Ziedaer een eerste gevolg der princiepen van 89. Wy zouden wel kurieus zyn de gevoelens van T Weekblad hierover le kennen. De konfraler die zoo zeer vooruitloopt met zyne vryzinnige ge dachten, zou uiel kwalyk doen van hierop een woordje te antwoorden, want de goede man die zoo zeer voor de vryheid is dat hy vindl dat onze H. Vader Pius IX, die onder de geleerdste man nen onzer oeuw gerangschikt moet worden, de vryheid niet verslact, zou beter dan iemand kun nen uitleggen wal men eigenllvk door vryheid ver- slaen moet. Ten ware dat hel Weekblad, door zyn stilzwygen, liever le bekennen had dal hetgeen het Algemeen flut zoo wel van hem zegt, te weten dat <r hel een vyaud is van het gezond verstand, eene wacrheid is. In eeu volgend artikel gaeu wy een woordje reppen over hel zoo genoemde geweld en de moorderyen die de Pauzen hebben gepleegd of in hunnen nacm hebben laten plegen, als hel Week blad ons maer niel le veel slof levert om zyn ant woord op dn aitikel le wcêrlegge.r; want 'k wil niet inslaen voor ’t gezoud versland van den konfialer, ik zeg dal regtuii. VVaerom verdraeijen de vyanden van den gods dienst de woorden van hel Opperhoofd der H. 9 I - a 15 I - a 27 I 6 50 I 5 18 I alCI a-I Voorcersl,' in de pniddeneenwen beleefden onze voorvadeis eenenlieel anderen tyd daa wy beleven. Eerst in de jaren 800 had het kristendom, dal al reeds het romeinsche barbarismus had verwonnen en in hei roomsche keizerryk de slavênwet ver vangen had door de wel van liefde, ouder Karel de Groole zyn ingang ten vullen genomen in Gaulen- land, lie! hedeudaegsclte Fraukiyk. Vóór dal tyd- slip, op welk de vróuw in T algemeen als eene slaef behandeld wierd, was de Jeering van Christus om zoo le zeggetïk in de verschillige landen van Europa niet herkénd geweest als de leering van bet' volk. Ook was Karel de Groote een man die dacht dal het geweld hel byna eenige middel was om de volkereji, zyne onderdanen, lol overtuiging te bren gen. Wil dat zeggen dat wy dit middel goed keuren Wil dil zeggen dit de Pauzen te dien ly-. de hetzelve goedkeurden? In't geheel niet. Maer de Pauzen hadden toen als heden, le rekenen met de menschen, en zoo als de menschen zyn, zoo moet men er over den weg meê gaen. Als een pachter nu een hooveerdige propnclaris had, zou hy zich niel moeten zoo goed ntogelyk trachten le voegen naer den wil zyns meesters? En als hy zoo verstandig ware van de fouten van zyn meester le verdragen, zoudt ge uilroepen dat die man even zeer hooveerdig is als zyn proprielaris? Maer T wa re dwaes alzoo te redeneren. Nu, in de midden eeuwen had men ook de leenliecren cn hnnne laten of vassalen. De leenheeren waren de mees ters zy hadden gebied over eene geheele streek, en de Koning, dit was de groote leenheer van het ryk. De laten waren de onderdanen en niet zelden eene soort van slaven. Ilewel, in de mid deneeuwen ontstond meest altyd twist en oorlog lusschen de leenheeren, en dan moesten de laten voor hunne meesters ten oorloge oplrekken of ze wierden geraiaeerd. Maer de laten waren katholyk even als hun meester, alhoewel deze niel altyd in eenen kristelyken zin le werk ging; en als katholyk erkenden ze den Paus voor hunnen geestelyken vader, en als opperhoofd der Kerk verkozen ze hem lulhuunen scheidsman en middelaer. De leenhee ren aenveerdden ook, van hunnen kant, den Paus voor opperregter in ’I geschil met hunnen tegen strever, en zoo gebeurde hel dal de Paus zeer dikwyls gevraegd wierd om uitspraak te doen in de geschillen van koningen en leenheeren, en wan- a i I J a 5 a a K BEKENDMAKINGEN. 15 cl. den drukregel. Bureel Wilgendykstraet, N“ 14. Voor elk afzonderlyk num mer, 12 centime)). 2 5S 5 57 2 56 Dec. -a 18- 5 a II 50 - a 12 ;o a 15 50 8 25 INSCIIRYVINGS PRYS. Builen stad, <5 franks. Het Suppl. fi Hel Boterkl'ifje 4.v<*rscl>ynrt den Donderdag in geheel blad en den Zondag in half blad. Dcc. !5 - 16 45 8 50 10 99 6 75 5 05 Dec. - a 28 - a 25 - - a 18 - a 0 a- 0 a- van den heer Qbbé Stroom aen zyne familie le Sluyvckensk. Van waer peisl gy dal ik seh'ryve? Al radci gy dry dagen lang, gc zoudt er niet op komen. De naetn van het dorp of stedeken waer ik my Ilians bevind is Monte Pietro di Fuso; maer ’l bael u weinig dien naem le kennen, daer gy hem loch op uwekacilen niel zuil vinden. 'K ga u dan in T korie neêrschryven waer ointreni en waer ik deze laeiste veertien dagen ben geweest. Monte Pietro di Fuse bevindt zich langs eenen nieuwen keiweg van Napels naer Foggia, op omtrent 15 mylen van Napels en 4 mylen van Bene vento, hoofdstad cener kléine provincie, welke over vier jaren nog met regt en in daed aeu den Paus toebehoorde, cn thans volgens regt alleen hem toebehoort, daer dit lan- dekc gelyk zoo vele anderen gestolen is geweest door den groolen en tol nu toe nog ongestralten dief onzer eeuwe. Nu dtft gy weet of zoeken kunt waer ik beu, zal ik in korte woorden vertellen wat ik op myne lange reis van Romen tol bier gezien en gehoord heb. Een engclsche priester die op reis is naer zyn vaderland en uwe ootmoedige dienaer, wy zyn tc samen uil Romen vertrokken den 9,u" dezer, om C uren morgeus. Behalve I^ aeroui de fransche revolutie der andere eeuw die bier zoo wel als in onze streken haru alverbrekende hand geleid beeft op al wal kostelyk, edel en kristelyk is; maer het aloude kloos ter is altyd uil zyne puiueu opgestaen om met meer luister dan ooil voort te leveu. De legeuwoordige revolutie die men de eenheid van Italië heet, heeft in ’l begin cenige warme voorslaenders gevonden onder de kloosterlingen van Monle Cassino, cn 't was met eene soort van droefheid dal wy hel wil kruis vau Savoyen boven de poort zagen blinken. De vrees van uitgeplunderd ol weggejaegd te worden, was volgens ’I schyot de grootste reden geweest waerom eenige paters het nieuw besluer voorstonden, maer, och Heer! dil heeft hun niet veel gebael hel nieuw goeverneme.nl heeft, voor een begin, het klooster belast mei 4000 fr. 's pers voor den Stael. Sedert zyn de heele koppen straf gekoeld, en zy beginnen gelyk veel anderen naer’l oude regiem le verlangen. U zeggen welke groote werken er in dal klooster zyn uitgevoerd geweest, hoe vele groote en heilige mannen er uilgekoineu zyn, om gelyk Mozes van den berg Sinaï hel licht der krisielyke wetenschap aen de geloovigen uil le deelen, ware my onmogelyk. De II. Thomas onder anderen deed er al zyne studiën de II. Bedcdiclus en zyn zusterjde H. Scholaslica liggen er begraven (over bun graf heb ik voor u tui* ge- F Dec. 7 a 18 28 2 a 12 76 5 a 41 72 I- a 14 - a 5 a 8 a 55. Dec. - a 50 5; 87. - a 28 50 - a 27 - a 26 - a 18 (ie streek, welke byna overal ryk en schoon is, en by eiken slap verandert en verschilt, was de eersle uicrkweerdi^beid welke wy bekochten het Benediclinenklooster van Monle Cassino. Op den top eener reusachlige rots, die ver boven de 2000 voel boog is en geheel de omstreek bcheersclil, kwam over meer dan 1500 jaren de II. Betiedielns op dc puinlioopcn van eenen lieidenschen tempel, dien hy zelve omverwierp, den grondsteen leggen van ’l eersle klooslt?r of monaslerie dal in Europa beslond, cn vau 'l grootste en 'l ireffclykste geslicht dal uu nog beslaet. Alles is cr zoo ryk, zoo groolSch en zoo reusachüg dat, van zoohaesl men binnentreed), men aeiistonds vergeet dal hel hoofd van eene verhevene rots al die rykdotniuen en paleizen draegt en men zich inbeeldt dat men te Parys of le Ver- saillen of heler nog le Romen eeu keizerlyk of Paoslyk pa leis mei zyne duizendkleurige marmeren muren en kerken doorwandell en bewondert, 't Schynl byna onmogelyk dal zoo vele schallen op die hooge rots verzataeld zyn. De rots zelve dient voor voeling van T onmeetbaar gebouw, zelfs is de vloer van de onderkerke niel anders dan het effenge- slepen wil marmer der rots mei ingehouwen versiersels. Hel klooster is versterkt als een kasteel van de midden eeuwen, en nieltegenstaendc dat, is hel mccrmaels geplun derd en zelfs byna vcrbryzeld gewcesl, onder ander door

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1