r I M I f I I - ii’ I cr .ia tosa deiwys aenzieu Wy het We gio dez wy het schu i v< voor et siaendt eenigei getal z; vermin vers als negen soonei gedold negen, eene v der Sci p.aor <1 dag g Wy naer de stad, ei den Yst Die vro was’t I oorzael zag er i wy ons de oogf voorby liaer ve zegde z umae Ik g liaer fyi klok III kelyketi want hi is niet geroep» Ik be voet, Ji leden, e spreker maer e zy benii merkte wensch van wei Toon waren bemerk oogen I ik gerat schryve overled van eei zoo da niet ui school i eenvoiK I met eei gehad. Zieda van Me» de zake beschot arme is fen kan |Kj i verdienen veroordeeld te zyn het ligt zich op J ziglens de Encycliek legen onze Bisschoppen die ons zeggen dat w; onze Constitutie mogen en moeten getrouw bly- j ven, met een wooid, bet geelt zich uil voor meer i katholyk te zyn dan de bisschoppen dan de I Paus zelve Wy willen daeruil niet besluiten dat hel Week- vei van daer; onze konfrater is hel niet, wy zyn daer overtuigd van, maer hel blailje is by wylen zoo kleingeestig, zoo dom, dat alwie zynè vyf zinnen heeft, moet uitroepen Heer, vergeef hel hem want hy weel niet wal by doel. Graef de’Meulenaere, zaliger, onil-goevernenr van Weslvlaenderen, tras gewoon te zeggen wan neer hy van onze oud-heeren eu meesters sprak Hel zyn me mannen die oirbesliieidyk zyn Ik die mannen die niets hebben geleerd uieltegen- staende de wreede les «elke zy hy onze laetste kiezingen hebben gekregen Zie maei liever de dwaze poogingen die zy in ’t werk leggen om weêr aen hel gezag te geraken, daertoe alle kleine middelkens gebruikende om alzoo de goede burgers die zy niet hebben nagela ten gedurende bun armmoedig besttier te kwellen, thans door valsclie beloften tol zich te trekken. Ze zien niet, zy noch liunnedupen, dat, met zich te wil len van allés afzonderen, met vergaringen en socië teiten onder hen alleen op te regten. zy zich daer- doorvan wen van dig maken. I tó Het II eekblad beschuldigde over eenige dagen de klerikale bladen van den gcestes-vooruitgang vyandig te zyn, om dat wy en onze konfraters der i kalholyke drukpers het tooneel over hel algemeen I bestryden. En hierby loonde het bladie zich scrupuleus Ja„ |leI 2ich 1001|l op. - -- II. Wy hebben gezegd dat de Pauzelyke Encycliek eigenlijk niet nieuws bevat, aengezien al hetgeen in" dezelve voorkomt, alreeds vroeger door Z. II. Pins IX en zyne voorgangers is veroordeeld ge worden. Datgene immers wal in den pauzelykéu O u.e.ulbnel U le/.en «M «»P<™ zekere eeybe- den die mol onze Giondwel m veroano siae-.i, staet insgelvks te lezen in de Encycliek van Paus Gregorius, XVI. Hewel, de kardinael-aertsbisschop van Mechelen en al de bisschoppen van Belgie hebben toen ter tyde veiklaerd dat men onze Con stitutie ten vollen en in alles getrouw kan blyven en meteenen een zeer onderdanig kind zyn van de II. Kerk. En thans dal Z. IL Pins IX in zyne Encycliek nopens zekere vryheden maer herhaell helpeen zvn voorganger Gregorius X\I gezegd heeft, verklaren de kalholyke dagbladen allen een- nariglyk dat de Encycliek van Pius IX niets aen onzen toestand verandert en wy even als te voren onze Constitutie zoo getrouw mogen en moeten naleven als ooit. En onze bisschoppen protestee- ren tegen dit gezegde niet wat meer is, zy STEMMEN TEN VOLLEN IN ONZE MANIER VAN ZIEN. lil. Maer, hoe wonderlyk I het Weekblad, dat ons zoo dikwyls voor te scrupuleus heeft gehouden, is nn al op eens scrupuleuzer geworden dan de Bisschoppen zelve. Ge ziet er verbaesd uit, goede 'lezer, maer T is noglhaus zoo. En lol prent’Eén kalhvlyk dagblad van Parys, Le Monde en een vermaerde kalholyke schryver, Grael Duval de Beaulieu, verklaren dal, voor «al hun betreft, zv de vrylieid van het kwade in t geheel niet zouden gedongen, alhoewel de Paus liet meer ra tioneel vindt van de vrybeid van bel kwade le dulden naer het voorbeeld van den Zaligmaker, die toelael dat, onder andere, om een voorbeeld aen te halen, twee goddeloozen te Leuven onge straft zyn IL Lichaem en Bloed op de wraekroe- pendslë wyze onleeren. Hewel, wy zyn verwonderd dat de goede God die heiligschenders te Leuven niet op heeler daed heelt gestrall en misschien hebt gy ook by ii-zelven gezegd, goede lezer, toen ge hel omstandig verh iel dier beiiigscbeudeiy ui ons Supplement van zondag leesdel ware ik de Liefde zelve wordt geheeten, en wat gy niet kunt verdiagen, goede lezei, dat verdraegl onze liel'de- ryke Verlosser. En waerom? Omdat hy uil liefde voor den menseb lol zyueti laetsien druppel bloed vergoten heelt, en hy den meusch maer tegen wil en dank kan straffen. Eu zoo ook bemint de Kerk hare kinderen. Och! wy hewyzen bel in ons eerste artikel De Kerk is eene zachtaerdige moeder, en die Haer versmaedt na Haer gekend te hebben, is een grof oudaukbaer rnenscii om mets meer’ le zeggen. van den Paus. Hewel, wy v i waren alsdan van gedacht hel bl.idje le antwoorden, maerjuist ontbrak ons op dat oogeublik den lyd daer- toe. Nu, wy zullen thans een woordje over de loo- I Deelkwestie zeggen. Hel H eekblad mag wel ons ge dacht daeiover kennen. Hoor, konfrater, in princiep veroordeelen wy het theater niet, maer wy zyn geene voorstaenderser van. En waerom? Om'dat, in het algemeen, de he- dendaegsc.he theaterstukken de orjdeugd verheffen en de onzedelykheid schaemleloos eene» troon op- rigten; maer wil dat zeggen dat wy alle tooneel- stukken veroordeelen? in ’l geheel niet. In meest al de kollegien en pensionnaten viert men de prys- deeling door hel geven van een tooneelstirkje; wy zyn daer niet tegen, integendeel; wy gelooven dat onze ingezetenen het ons zells lol geene griel kun nen maken de sclioorre kunsten niet allyd, voor ,.„,.hülornil zooveel het in onze magt was, aengemoedigd te zal er by voegen: En ze zyn me met 1^%^" hebben. Tol preufHeeft men wel ooit byons moeten aendnngen om onze medehulp le bekomen wanneer er kwestie was van zang, muziek ui loi terkunde? Wy zyn dus ook niet tegen hel tooneel wanneer destukken die op het theater worden ge speeld niet immorael zyn of de ongodsdienstigheid als eene deugd verheffen. Nog meer dragen al onze redervkers gilden den stempel niet van een godsdienstig karakter, hetgeen bediedl dat de stichters derzelvemenseben waren die bel eekbiad, waren die heden nog inleven, voor vyandenvan deu geesles-vooruilgangafscbilderen zon? Wat wil tzeg- een inderdaed sociëteit Am morgen niet, sociëteit langsom meer de achlmg en het vertroi - j g Welke zy„ d(J zinnebeel- hel grootste deel der ingezetenen onweer- I sofieteil? Zyn hel niet echt ■Oïir in iK.ogMh.l.eMeR v10 I waervan de vier vyhlen hunner aenhangers tot j zelfs de bediedenis van ’t wooid niet kennen, ’k late varen van er de princiepen van te kunnen waer- j deereu, geleiden zy die brave jongens, net als of 7e|\k zinnebeeld, dewyl bet den Zaligmaker aen ’i eene kudde schapen ware, tol eenen onvermyde- ,J, W«* «/.It Ï.V' Jó-n. W' pekhlnd hfti lyken val. Die arme onnoozelaers, die zich voorge- i ven politieke mannen te zyn van de eerste soort, I ■zvn noch min noch meer Breynisten; want, als 1 bun afgodsbeeld M. Debreyne bel in zyne oude dagen eeus in den bol moest krygen van tot de onafhaukelyke oi kalholyke party over te gaen als de dmèel oud is wordt hy hermiel! dan gen, in koor hel refrein zingende van J ai portage sa gloire et sa puissance, Je veux aussi parlager ses malheurs. Maer alreeds begint bet klaer te worden hunne i oogeri te openen en dië eindelyk den draed zien - gespannen heelt, ge bet vermaerde banket van 4 man op - - i en waervan 20 water in hue- «yn gemengd hebben, hetgeen Hoor, het is bewezen dal de konfrater juist geen arend is op het politiek terrein. En in zyne een voudigheid ledeneert de goede bloed op deze wyze oen ik jong was zegt by, ging ik liever spden dan naer de school, en, als meu zoo doet, zegt de meester, blyft men dom, eene waerheid waervan ik nog a tamelyk dikwyls hewyzen heb gegeven. Nu waie het verpligtend onderwys in gang geweest in mynentyd, dal is ware de garde^ha^X i komen om my forcément naer de school te leirfen j Spe e° glflg’ dan zou ‘k ,iel spelen wel lig. 'telyk moe geweest zyn en ’k zou thans ook wat 1 v°o( het verpligtend on- IV. Welnu, datgene wat het dagblad Le Monde doet on Graef Duval de Beaulieu, dat is zeggen zoo als gy van de goede God mtssebieu gezegd hebt, beste lezer dal is zeggen dal de kerk de slechten te veel bemint, dal zy, met een woord, te goedaerdie is. En wal doel bet Weekblad? Het beroept zich op de verklaring van Le Monde en van Graef Duval de Beaulieu om le bewyjeo dat de Paus te streng handelt, dat Z. H. vryheden veroordeelt die met I sociëteit Nu morgen niet'! Is het niet tie 11. Barba ra, wier albeeklsel thans nog in de zael van het theater prykt? Welk is liet zinnebeeld dei sociëteit H. Kruis scherp d'uer? Is hel niet weerom een echt i T kruis voorstelt? Wal wilt gy dan, Weekblad, liet i ons, klerikale», zoo als gy ons noemt, lol eene grief maken den geestes vooiuitgang vyandig le zyn?.... Hewel, voeren onze rederykers maelschappyen stukken ten tooneele die de onzedigheid niet ten toon spreiden, ol den kalliolyken godsdienst niet op de eene ofamieie wyze hatelyk doen voorko men wv vragen het ti, konfrater. waerom zouden it o ii - «eveu uier stukken? 1 Iet waie wel zeker ongegrond; en voor hoe scrupuleus gy ons mogt houden, toch zullen wy hel nooit zooveel zyn als gy, konlrater, laet toe dat wy het u zeggen, want «y veroordeelen de I auzelyke Encycliek met omdat ze le vryziu- mg spreekt iels wal gy noglans doet. Eu’ wy zullen daereuboveii nog hel gevoelen der meest godvruchtige heden met inroepen tegen het too- neel, iets wal gy doet wanneer gy de gevoelens in- roept van het kaiholyk blad le Monde en van gracf zendbiief BeaU leu ltgen deu patuetyken Om- py ziet dus wel, konfrater, dat wyniet stelsel.na- Jyk te werk gaeu. Nog eens, wy pryzen het too neel aen geene lieden aen als eene school van godsdienstige zedcleer en vooral aen jonge lieden met die met cle wereldsche grondregels niet bekend zyn maer wy veroordeelen maer de tooneelsluk- ken die onzedelgk eu ongodsdienstig zyn. En liet zelfde zeggen «y voor wal het lezen ’van romans Voldoet die verklaring u, konfrater? Wy ver wachten een antwoord, want gy loopt zoover met uwe liefde voorden geest des vooruitgang#, dat men baestzou gelooven dal, buiten deu kieingeestigen n.dakteur van (Weekblad, die nooit iets gedaen heeft, gelooven wy, in voordeele der schoone kun sten, niemand zich aen schoone kunsten verslaet. --- in tangen, daer zyn er al die beginnen de van den stuk die men hun luige hietvan I 24 ingeschrevenen tien liberalen v nog al iels zeggen wilt. Och! myubeeren aristokraten, uw doorreten en vermolmd gezag vervalt van dag tot dag, en ’t rs bet geval om un te roepen wy naderen hel begin van bet code. De goede buigeis die gy in uwen tyd, verblind door hoogmoed, zoo liefdadig wislel te verachten, komen in groote meerderheid naer de stembus toe, wanneer er kwestie wordt te kie zen voor een man van ’t volk; zy beginnen hunnen jdigt te kennen, dank zy het onderwys dal hier algemeen ouder al de klassen der Samenleving is verspreid, en zy zuilen er by lyd eu gelegenheid gebruik van maken, wees er zeker van, om man nen te kiezen die noch trotsch noch overheer- schend zuilen zyn, maer mannen van huns gelyke, mannen uit hunne eigene rangen, met een woord’ mannen die de noodweujdighedeu en de gewoonten van de ingezetenen goed kennen. Uwe beloften zullen hun niet meei veileiden, want uwe antece denten hun le zeer bekend (experiencia docet) en ten bekwamen tyde zullen zy zich herimiereu dal gy hel heden als vroeger en allyd zuil wezen namely k J.annen die niet te besturen noch te verbeteren zyl Een OxNafhankelvke berger. Be J zeer Die i vrouw "orden haer he lol den Gister I'Crnome de berae - M. meesier t - De Dowieken Lndisten, Pzetten. Ze zy t: niet te besturen ssoeh te verbeteren I Ome gevoelens nopens Eset Tooneel. Wvet £e wmhmi het WEE84S8S.A!» xso voor het Verpligteiid OuJerwys is f heilige bisschoppen die dien stoel hebben bezeten De tegenwoordige bisschop ,s lla eenige maenden gevan, moeten vlugien naer Domen Iialjaensche vrybeid n" Gedurende onzen déjeuner of niichlen.naeltyd geraeklen wy m twist nier eenige picmontesche officieren die den Paus op eene bolle en boogsl onreglveerdige wyze aenrandden, en daerby hielden sraen dat de gansche bevolking van ’iko- ningryk Napels rot en bedorven was. Wy hoorden er vele armen en doiumen praet; wy zeiden hen wal harde waer beden en stapten naer de statie om naer Pompeija te rei zen. K weel niet of gy ooit van Pompeija hebt boeren spreken; er bestact m.er eene dusdanige stad op de we reld en T is er zeker ee.ic van de knrieuste welke men VHiden^kan. Ziel hier in korle woorden wal Pompeija is tJaer PJ van onzen Zaligmaker w as Pompeija eene heiden- sche stad van 20 to 50 duizend zielen, waer vele ryke lie den van ’i oude en wulpsche Romen bun zomeikwartier kwamen overbrengeu uit oorzaek van de zoele lucht die erallyd heeischl en van de rykdommen welke den grond overladen, zoo als ik u hier booger schreef,want Pom- i peij t staet op den weg van Napels naer Cava. f H ordt voorlgezet.) i j 1 1 1-1 LrUI I CI l

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 2