9 JR. ifl I u. 1 'ffl II Üixnnidc Donderdag tl 11 Volks-onderwys. 1 lang )E. ■I!' >y A Land- dt be- goede omer- or de jaren hy de n- en Gcene andere religie heeft meer tever getoond vmr hel onderwys der onweleudcu dan de katho- lyke religie; en ook gcene andere religie heelt ooit meer geleerden en vermaerde mannen voort- gebragt. De geschiedenis kan hel ons bewyzen. Buiten de krisleue volkeren zyn byna al de andere .onwetend en barbaersch geworden. Wy hebben hel wetsontwerp op de kerkfa brieken overloopen en wy mogen zeggen dat het eene volstrekte oorlogsverklaring tegen de religie behelst. De schikkingen maken eene grondige en volledige overweldiging uil van de rcgten <ler Kerk nooit zag men iels zoo willekeurig zelfs ty- dens Joseph II of Willem I. De beweegredens dier wet zyn, van het begin tot het einde, de verloochening van hel bestaen der Kerk als maetschappy, en er is byna geen een harer princiepen die door de reglveerdigheid niet gedoemd is. Die wel is opgcslcld met bel oogwit van in alles cn voor alles liet bestuer der kerkgoederen cn der godsdienstige fundatiën te onderwerpen aen da willekeurigheid van den Staet, aen hel beslaen der ministerieele pennelekkers. Die wet gestemd zyn- dc, zal de priester hel regt hebben de mis te le zen met het welbehagen der vrydenkers en le pre diken onder de bespieding der gendarmen. Dit monsterachtig ontwerp beval ongehoorde ge welddadigheden. Blyfl nu te weten hoe hel kalbo- lyk Belgie dit jacobynsch en hypokrytsch gewrocht zal onthalen. In het bewezeu van dien oorlog aen 1 In de proteslatien van genegenheid voor het volks-onderwys verbergen de liberalen eene tak- tiek die wy moeten aen den dag brengen. Met een weinig oplettendheid; zal men bemerken dal de nieuwe voorslaenders van hel volks-onderwys - allecnlykdil onderwyszoeken af le scheiden van alle godsdienstige opvoeding. Daer is de slang die onder de roozen schuilt. Hunne geheime in- eigten co wendingen, zoowel als de openbare ver klaringen der vrymelselacrs-logien van de grootc sleden, doen zonneklaer blyken dat hunne liefde voor hel onderwys eene schynheiliglieid is, een lafhertig verbliudings-middel om des le beter en le getnakkelyker den godsdienst uit de scholen te bannen. Is hel noodig te bewyzen dat er gcene echte opvoeding kan bestaen zonder godsdienstige grondregels? Waer is de mensch die niet van zyne kinderjaren af, die droeve neiging gevoelt om zynen eigenzin en passien te voldoen en, kost wat kost, alle hinderpalen weg te ruimeu? Wal al slagloflers voor eenen drift die door den godsdienst niet beteugeld is! Zal de wereldlyke geleerdheid alléén deze beletten? Ween. De deugd zonder geleerdheid kan den mensch nutteloos maken voor de samenleving; maer ook de weten schap zonder deugd blaest den mensch op van hoogmoed, levert meer slof aen zyne bedorvene lusten, stelt hem meer io staet om de grootste belangen aen zyne neigingen te slaglofferen. Het gevaerlyksle bederf is dal van den geleerde. Wal zal den ryke opwekken om de armen te helpen en wal zal hem wederhouden lyden en weedom tc^zaeijen tot hel voldoen van zyne on- verzadelyke dutten? Wat zal den arme beletten van stoornis en ramp le veroorzaken in zyne heb zucht, in zynen woelgeest, in zyne wraeklusl cn wanhoop De wereldlyke wet kan teleur gesteld worden, maer de godsdienst alléén vormt het geweten. De godsdienst is de band der samenleving tusschen ryken en armen, tusschen meesters en onderda nen. Eu de godsdienst moet van de eerste jaren met hel wereldlyk onderwysden kinderen ingeplant, worden. Te lael wordt het geneesmiddel bereidt als alreedsde ziektediepe wortelen heeft gescholen. Men moet schrikken by hel voorzien der droeve gevolgen welke een onverschillig en bygevolg on godsdienstig onderwys onvermydelyk zal te wege brengen. De onwetendheid inzake van religie isalléén de oorzaek van onrust en stoornis, van opstand en dievery. van moorderyen en onlusten, van dolin gen en mactschappelyke omwentelingen. Weldra zal de socialistische vereffening, als eene reglveer- dige herstelling van oude misbruiken, opkomen én de aerdé met bloed bedekken. De opstanden in Frankryk en io andere landen, in den jare 48, zyn kwade voorteekenen. De liberale broodschryvers komen met statis tieken af om te bewyzen dat de ongeleerdheid de oorsprong is aller misdaden. Wy vragen die man nen is hel niet in dc groote steden, zoo als Brussel, Gent, Parys, Londen, enz., waer er de meeste liberale verlichting is, dat er, in even redigheid van de bevolking, ook de meeste zelf moorden de meeste onwettige kinderen de meeste echtscheidingen, de meeste bedciegerycn gevonden worden? Óf zyn dat misschien gcene misdaden in dc oogen der liberators? En is het ook niet in diezelfde groote -steden dat er het minst kristelyke opvoeding wordt gegeven? Hoe- vele namen van booswichten zouden wy kunnen denhalen wie het nogthans aen wereldsche ken nissen niet ontbrak De bloeddorstige Jakobynen van 1793 waren niet ongeleerd, zy die den koning Louis XVI hebben doen onthoofden; zy die jaren laryg op liet schavot, ia zee, in de Cayenne by duizende deftige burgers, om hunnen hael legen den godsdienst, geslaglofferd hebben.... aen zyne ellende een zoo verleidend aenzien heelt gegeven? Zult gy bet van de wet spre ken? Maer de wel is het volk zeil; zy is de uitdrukking zyns wils! Zult gy van de magt spre ken? Maer de magl is nogmaels liet volk zelf; zy komt uit deszelfs ingewanden voort! Zult gy aen hel volk van God spreken, van die magl die den mensch aengrypt aen gene zyde des grafs, om hern te veroordeelen volgens de regels eener eeuwige reglveerdigheid? Maer bel volk is God; God is in hetzelve; de mensch is een gedeelte van het groot Wezen, liet zyn uwe professoren van philosofie die hem zulks geleerd hebben;... en heeft hel na de afgodisten ook geen sophislen gehad die hel de overtuiging hebben gegeven dat men, even als Ajax, zyne schichten tegen den hemel kan schie ten zonder deszelfs bliksem te ontwaken?... Als wy geen oorlog krygen dan zal het toch ze ker de faut niet zyn van Ghazal, want hy heeft in de Kamer verklaerd dat hy alles voor den oorlog gereed maekte. Een man van voorziening inder- daed, cn als Engeland en Frankryk aen haspelen komen dan zal het maer de kwestie zyn te weten wie het eerst in de Antwerpsche forten zal zitten. En lael hel nu eens zyn dat Engeland en Frank ryk tegen malkander oorlog zoeken, wat zal er als dan gebeuren? Elk zal zich spoeden om hel eerst Antwerpen te bezitten. Die het heeft bezit den sleutel van het vasteland. Tegen wien zullen wy dau Antwerpen verdedigen? Tegen de beide vol keren? Maer als het zoo moest zyn, dan vonden wy in heel ons land geen generaels genoeg? Zelfs nog niet als men een eerste generael maekte van Bou vier, een tweede van Lowieken Hymans en een derde van Bonifacius Defré! Of zouden wy Ant werpen verdedigen tegen één volk? Maer dan ver breken wy onze neutraliteit met het andere te lalen binnen komen en werpen, als domme wacgbalzen, ons Irestacn met eigene handen naer de maen. Eu nogtans is zoo iets tnogelyk, cn breekt er zulk een ooi log los dan zullen wy welmoeten kiezen tus schen Queen Viktoria en Masker Napoleon. Maer neen, komt Frankryk van den eenen kant cn Engeland van den anderen, dan zullen wy neu- trael blyvendat is te zeggen dat wy tusschen twee vuren zullen zitten, en dc kogels der Franschcn en die der Engelsclien te gelyker lyde op ons dak zul len regenen. ’T is eene schoone uitvinding, die Aniwerpsche forten schooner uitdaging tol de verwoesting van ons land kon er niet gedaen worden. Chazai is in- derdacd een slimme kerel! Y‘ 5. In ons Supplement van zondag laetst schreven wy dal het laelsle nummer van Iretsalyrick blad Le Sancho een allerschoonst artikel bevatte nopens de onheilen die de ongodsdienstige cn goddeloozc princiepen welke door onze liberaler drukpers zoo zeer worden opgehemeld, over ons landeke trekken. Wy hebben dan ook dit artikel nog eens met de meeste aendacbl herlezen en vinden hel inderdaed zoo gegrond, de redeneering ervan zoo logisch, dat wy niet hebben kunnen nalaten ten minste het laelsle gedeelte van hetzelve te vertalen om hel onze lezers als een goed fortuin aen le bieden. Zie dan hier, goede lezer, in welke welspreken de tael de advokael Joly, hoofdopsteller van den Sancho, zich uildrukt Over eenige dagen riep een hoog verslind, een edel hert, uilDe europische beschaving is ver loren. Niets kan haer redden; de verkleefdheid en hel verstand harer vrienden zyn haer zoo nood lottig als de acnvallen en lasteringen harer vyan- dcn. Alle weg, ’t is gelyk welke, leidt heden naer den afgrond. Hoort thans al die stemmen welke zich in Frankryk, Duitschland, Italië, Engeland, en in Belgie zelfs, laten hooren Allen spreken van vooruitgang en toekomst, allen kondigen aen, en niemand hoort hel gerucht der verwoesting welko in de wellen, in de zeden, in de instellingen, in de geloofsleering en de oude volksdeugden voltrokken wordt! Allen spreken van de frisscheen lagchende zon die de hervorming der maetschappyen ver lichten moet, en niet één bespeurt' aen den gezigt- einder den DRAEIWIND die alles moei wegvagen en achter zich slechts bloed en puinen laten. Neen! Wy gelooven aen niets meer! Droefgees tig en wanhopend zien wy de golf naderen die alles moet medeslepen, en wy poogeo ons zelfs aen hel riet van hel strand niet vast te klampen, daer wy toch overtuigd zyn dat het ouder ons gewigl bre ken zou. Wal er wordt voorbereid is iets verwards cn wanvormigs als het spook der maren! Wat wy onder en rond ons hooren gelykl aen hel gedruis der oorlogswagens, aen hel historiën der steden, aen het gerucht des brands, en aen het gebrul eener inzakking van nieuwe barbaren!.... Tol welke kolossale en vreemde slemperyen is het oude Europa veroordeeld? Welke lotbestem ming zal uit dezen helschcn ketel te voorschyn komen, rond welken deze dry afschuwelyke loo- verheksen van den lyd ineengekrompen zitten, die tot naem dragen godsverloochening, afschaffing der familie en geineenzaemheid der goederen? De inbeelding schrikt by de gedachte dat deze leerstellingen welligl kortelings zullen worden toe-- gepast door volkeren voor wie niet één gezag meer heilig is, noch de wet, noch de vryheid, noch de beschaving, noch God En evenwel zyn wy het niet die deze wilde leer stellingen aen het volk tol misdaed rekenen zullen, noch die aen hetzelve dezen hevigen dorst naer sloffclyke wellusten verwyten zullen, welke hel lot dc bestorming des eigendoms acndryven en het doen hygen naer dien grooten revotulionnairen karnaval door Proudhon voorzegd, cn die, wy vreczcn het, dc woeste wreedheden der Mongolen en der Hunnen zal in het duister stellen. En krachtens welk regt, krachtens welk princiep zoudt gy hel volk tegenhouden op hel oogenblik dat het cindelyk dien beruchten' kelk’ gevonden heeft waerna het zoo lang gesnakt eo waer- NE. F6 'e. peu. en of in hel valer- niet rooie urnen li oiu i iiiel geus maekt, stam* fairer»,, niet ie sich te l min- t oin- BEKEXDMAKIXGEN. 15 et. dm drukregel. Bureel Wilgemlykstract'J N" II. Voor rik aftonderlyk num- uier, I2>ccntiincn. Is men - ♦\5(X> ?ARO, verwegen. leesbaren 1865. Ison ge- latisuiuj, lie er vat» o i ik rued ft rhirma- rerboop, del ziïHeb. lis men 000 JNSCIIflYVINGS PRYS. Builen stad, G franks. Hel Suppl. S liet Boterkoine versebyiil den Donderdag in geheel blad en den Zondag in half blad. 89e Wet op de Kerkfabrieken. choo- op. e tril- - - 11 itii' Cltazai is inderüacd een slimme kerel. Gaze Tyil.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1