Ml
B
i
.V” 9.
Van alles wat.
HET KARNAVALFEEST
Üixuiude. Zonda
De frawsche liberater gazetten hebben nu nog
iets nieuws uitgevonden on te doen gelooven dal
FEUILLETON VAN ’T BOTERKUIPJE.
geschiedenis, heeft de 11. Lodewyk, in't jaer 1270,
waervan de vyanden der Kerk spreken, aen den
Paus gevraegd opdat Z. H. de kerken zoude willen
verpliglen hel honderste deel hunner inkomsten le
betalen voor den overtogl uaer hel heilig land van
de legers der Kruisvaetl.
Dat is wel ver, zoo men ziet, van de omhalingen
van karitaien in voordeelt van den Paus in zyn land
le hebben moeten VERBIEDEN?
En ziedaer de HISTORIEKE feilen die de libe
rators inroepen om hunne vyandeiykheid tegen de
Kerk en den Paus lucht te geven!
In eene der laetste zittingen der Kamer beeft
M. Rogier gezegd dat hel wat beter en treffelyker
ware voor onze oflicierén van ’l legerdienst
te gaen nemen in Mexiko dan hier als luije-
rikken in de straten te paradeereo en geene andere
bezigheid te hebben dan cigaren le rooken.
Zoo’t scbynt, zou M. Rogier voor die woorden
een leelyketi neus gekregen hebben by den koning
en zouden de officieren van ’t leger ten uitersten
misnoegd zyn over zulke vernederende lael, ge
houden door eenen minister in de Kamer.
Keizer Napoleon heeft nog maer de voorrede
van zyn boek, getiteld ’t Leven van Cesar, in
’t licht gegeven. Maer daer stael iets in dat weinig
overeenkomt met de grondbeginselen van hel ka-
thoficismus. ’T is waer, het is van overlang gekend
en geweten dat keizer Napoleon fatalist is; maer
men dacht er zich toch niet aen dal de gekroonde
schryver deze zyne denkwyze openllyk zot) uiteen
zetten in een boekwerk dal toch, al waie’t maer
omdat het van eenen keizer is geschreven, eene
verraaerdheid zal blyven. Nu, keizer Napoleon ver-
klaert in zyn Levenvan Cesar dat hy Sen geene god-
delyke Voorzienigheid gelooft; alles wal gebeurt
hy de groole mannen, is voor hem 't.uitwerksel
van ik weet niet welke oorzaek, althans van eene
oorzaek waer de Goddelyke Voorzienigheid heel en
gansch vreemd aen is.
Als deze leering kon aengenomen worden, ze
zou voor gevolg hebben dat men een man ds Kei
zer Napoleon Hl, dat is een groot, geprivilegieerd
man, zoude moeten aeubidden als een opperste
weldoener van het menschdom. Maer wat gewordt
er alsdan van dit princiep van ’t katholycismus,
namenllyk dat de mensch gelyk wie hy ook zyn
moge een werktuig is in de handen van God
Alwie zonder vooringenomenheid het wetsont
werp en deszelfs beweegredenen, door hel minis
terie over het stoffelyke der eercdiensten voorge
dragen, gelezen beeft, zal zich met ons bedroeven.
Immets, dc heiligste regten van den eigendom en
van den godsdienst worden erin miskend. Wy mo
gen ons verwachten gedurende eenige weken in de
liberater gazetten en in de Kamers niets te hooren
dan verwyliugeti tegen het slecht bestier der kerk
fabrieken; alle dwalingen en misgrepen zullen als
misdaden aenzien en uitgelegd worden.
Doch wy vragen het aen alle weldenkende per-
soonen, kan men zonder uitzondering alle kerk
goederen aenslaen omdat er eenigen misschien
niet wel bestierd worden? Is dal overeenkomstig
met de regtveerdigheid? Moet men het huis
al branden om het schoon le maken? Dat men her
vormingen, verbeteringen itivoere, een nauwkeu
rig toezigt daerstelle, niemand kan zulks afkeu-
ren; maer maetregeien gebruiken die legenstrydig
zyn met den godsdienst, met de leering der Kerk,
dit is hatelyk in een kalholyk land, eu moet nood-
zakelyker wyze den eerbied voor de wellen in Bel
gië verminderen. Wal beleekenen de wetten die
ouder deu dwang van het Ministerie door de meer
derheid in de Kamer gestemd worden?
Hel vet vreemden van kunstvoorwerpen, waer
men zoo van schreeuwt, is zeer overdreven en kan
voortaen geene plaets meer hebben. De jonge
geeslelyken worden in de oudheidskunde onder
wezen; de pastoors bezitten thans eenige kennis in
die wetenschap; de kotiinklyke kommissie der
monumenten iti de provinciale komileilen houden
een wakend oog op alle oude koslbaerhcden en
bezitten de magt om alle verknopingen le beletten.
De katholyken verslooten geene maetregeien om
hel goed beheerder kerkgoederen te waerborgeo;
De zittingen der Kamer zyn sedert eenigen tyd
maer weinig aenliekkelyk voor het grootste deel
der heeren ledende meeste kamerheeren hebben
maer appelyl als er Jesuieten, Capucienen, broe-
derkens en nonnen lei tafel gebragt worden; ter
gelegenheid van het wetsontwerp op het stoffelyke
der eeredienslen, ol zoo gezegd der Kerkfabrieken,
zal liet dus groot gala i n de Kamer zyn.
niets zoo gevaerlyk wordt voor de tegenwoordige
samenleving als de omhalingen van den Sint-Pie-
lers Penning, in voordeele .van het bestaen der
lydelyke magi van Z, II. den Paus. Daer zyn lydeti
geweest, roepen zy uil, waerin de kalholyksie ko-
ningen de geldzucht der Pauzen hebben moeten
intoomen en in hunne landefhalie ömhsHngen voor
den Paus hebben verboden. En tot preuf, de hei
lige Lodewyk, Koning van Fiankryk, heeft hef
ombalen van katitaleu voor den Paus, in deu jare
1270, in zyn land uildrukkelyk verboden.
llewel, dat is een leugen zoo groot als een
kemel. Een enkel bewys zal genoegzaem zyn om
zulks le betoonen. Vooreerst datgene waervan die
liberater gazetten spreken, is niet in den tyd van
den H. Lodewyk, maer eene eeuw latergebeurd, en
nogvervalscbenzy hel leit; enten anderen, zegt de
oude regddm i.u.tot'pe'1 om die godsdienstigeyryheid,
die vry^ei'3 van geweten, van eerediensl, die ze ge
durig opht melen, le kortvlerken, le loochenen, en
zy maer de Kerk beschuldigen van ’t geen zy over
honderde en honderdejaren, in andere tyden en
in andere omstandigheden, gedaen heeft. OVt
ZICH-ZELVEN THANS TE KUNNEN VERONT
SCHULDIGEN OVER HET DESPOTISvUS
WELK ZY OP DE GEWETENS DER kalholyke
geloovigen plegen, en waervan zy ten onregte en op
eene leugenachtige wys, zoo aks wy het hooger be
toonen, de Kerk willen beschuldigen.
En dal zonde men goede trouw en regtzinnig-
heid kunnen lieelen. Allans done!
Ziehier iels dat kurieus is de liberators roepen
aenhoude nd uit dat er met de jaren 1789 zich
eene heel nieuwe sociëteit gevormd heelt, eene
sociëteit welke zoo zeer met de oude verschilt als
liet vuer met liet water, eene sociëteit met een
woord welke gesteund is op de godsdienstige vi y-
heid, op de vryheid van geweten en de vryheid der
eeredienslen.
Zoo dat die schoone princiepen van 1789 hierop
uilkomen, dat alle godsdiensten goed zyn, mits men
maer de wellen van hel land niette buiten ga, en
dat de regeling van 't geweien, van den mensch af
hangt, en ik alzoo 'l regt heb te denken en le gè-
looveu dat 't geen wal ik voor geen kwaed aenzie,
GEEN KWAED IS.
Dat leeren de princiepen van 1789, die onze
liberater gazetten alle dagen drymael lol in den
hemel verheffen.
Maer’t is nog dat niet wat wy zeggen willen.
Hetgeen hier kurieus is, ’l is dat die voorslaen-
ders der princiepen van 1789 onophoudelyk hel
a 29 - I
00 a 25 00
50 a 17 50
50 a 15 50
en- en I
Jp'ovitrcieo I
I
kenhaer |pl
1,1 al|e siachB
n Boliinen, I
Schoenen I
111
i kil.
(I) De inrigters van dien wagen waren de Bolders uit
den Helm.
2 56
5 51
1 45
BEKENDMAKINGEN.
45 et. dril drukregel.
Bureel Wilci-mhksiraet,
N" 't i.
Voor elk afzotidei I. k Hunl
uier, lijceiiiiiucu.
Feb.
tarwe van
ter markt.
50 a 26
a-
50 a 17 50
50 a 16 25
--
50 a 12 50
50 a 21
g traeg.
It 38
9 -
10 50
8 04
15 29
2 Ot
!7 55
4 66
75 a
a
'AS,
voor Belgit'
lM A«'wtrpP||
'ebrtiary.
17 49
15 54
4874
17 91
8 February
22 75
16 12
17 75
19 41
7
5 00
zoo dacht ge, niet wacr, goede lezer, moer ge waerl inis,
ja honderd keeren mis als ge dit honderd keeren dacht.
Hetgeen gy gezien eu bewonderd hebt, was... historiek, dal
wil zeggen dal die groep, van eene originele uitvinding,
eene trouwe schels was van ’t geen over eetiige jaren
in T eiland Haïti wierd iugerigt.
Hoor, een poer woorden maer. Hebt ge nog van Keizer
Soulouque hooren spreken? Nu, ja of neen,’t is om bet
even genoeg is hel le weten dat Keizer Soulouque een
moor was en al zyne onderdanen ook mooren waren en
daer de mooren van ’t eiland Haïti byna niet gekleed zyn,
had de zwarte Keizer eens den lof hooren (inspreken
van T kleedsel der Europeanen en, daehl hy, indien ik rny
zoo eenige kleedsels kon bezoigeu, ik kleedde al myne
muziek inten in Europeanen. Zoo gezegd zoo gedaen. Eene
bede lading kleedereti tandde van Parys te Porl-au Prince,
de hoofdstad van T eiland, aeu, en ’s Keizers muziekanten
zochten zich uit dien overgrooten pak kleedingstukkeu elk
een kostuem uit dal ze aantrokken. Moer, welk mengel
moes van bizarre gedachten Baer die muziekanten nooit
een europenen gezien hadden, wisten ze niet of de waler-
leers een houfdtooiscl of een schoeisel is, en anderen
meenden dal dit kleedingsluk tol versiering van den arm
dienen moest. Zoo zag men cr onder hen die, klein van
gestalte, den voel van de k ers afsneden, hel lederen been
mei de breedste opening aen T hoofd vasluiaeklen en
daerboven een witten kastoren hoed trokken. Anderen von
den hel bewonderensweerdiger een ligt spanbroekje met
een overgrooten jas te dragen, terwyl weêr anderen dit
kostuem wat lomp vonden en liever eene kleine pèt-cn-l'air
op eenen langen, broeden, gekleurdeu, opgesoiden broek
uit engelsch leder zagen. ’fis ongeloollyk dom, zegt
gyjueeu, dal is T woord niet, ’lis belagchelyk, meer
niet. Als men tt, myn goede man die deze regelen leest,
eens T kostuem aenbragl der eerste Indianen van het
Lotiisiancnland, ik wed dal ge er u niet beter aen verstacn
zoudl dan de muziekanten van Keizer Soulouque aeu In t
europeaensch balnet. Maer ziel ecus hier, daer op dien
wagen bolt men om prys(l), Welk gevarieerd kostuem Die
bolders dragen eene klak mei eene pin en men zegl dat
dit T bolders-kostueni is der XVI' eeuw;’lis mugelyk
maer ik zou er toch geen borg voor blyven.
De stoel trekt langzaem door.
De wagen der bolders is gevolgd van een soort van
nionark le peerd. Hel is wel geen iiionark, T is een ridder
te peerd, T is Sint Arnold, maer zyn kostuem is zoo
prachtig en ryk dal men op T eerste zigt in hem een
honing meent te zien. Hy draegl immers een diadeem eu
zyne kleeding is uil roode eu groene zydeti pane, gebor-
dueid mei gou-l eu hy draegl daerenboven een kostbaren
mantel geheel bezaeid met gouden sterren. De builen-
lieden slaeu verbaesd over zou veel rykheid eu pracht; Ze
zouden willen dal St Arnold bleve slilslaeu, doch hy trekt
voorby even als de mannen in fantazy-kostuem die hem
onmiudelyk volgen en die, al hebben de buitenlieden (nog
altoos den blik gerigt op St. Arnold) hen by T voorby gaeu
niet bewonderd, toch de aendaehl weerdig zyn.
De klomprnakery. Ziedaer een ambacht dal verbeeld is
op een wagen. Hebt gy nog klompen zien maken? Kom
eens langs uier. Ziel ge den dien daer in bet midden met
zyn kapmes? Hy kapt den blok welken lot klomp moet
dienen. Eu dien andere iti den hoek met zyn snymes?
Deze verbetert hel werk van deu eerste. Zoo hebt ge nog
INSCHRYVLNGS PB VS.
Buiten stad, franks.
Hel Suppl. S
Hel Boterkoipje versclivnt
den Donderdag in geheel bl.nl
eu deu Zondag in half blad.
van EBlngsdag Febroary
Wal zeo al gezegd over dat zonderlinge feest? Ziedaer
de vraeg die zich l>y ons opdoel, nu dat wy ons aeu T werk
zetten oin er eenige regelen over te scliiyven. Echter wil
daeruil niet besluiten dat hel ons aen slof ontbreekt om
eene prachtige besehryving le geven van den stoet die
dingsdag, onder eenen toeloop van zoo veel honderde
meuschen, onze straten heeft- dooi trokken, neen, dal is T
niet; wat ons tol aerzelitig brengt, T is de overvloed van
slof, want om alles weêr te geven op T papier wal in die
lange rei van ernstige eu diollige mensebenwezeus le zien
eu te bewonderen was, behoefde men ten minsten over
eene heele gazel le kiitincn beschikken; en gelyk wy dit
niet kunnen, spreekt hel van zelf dal wy aeu dii gedacht
verzaken moeten. Doch, wal nu zoo ai over den stoel
gezegd? Ja, dal is de zack maer ziet, daer komt een
trompeltei te peerd acngereden. Wie is die man? Van
waer komt hy vandaeu? Een oogeublikje. Wal drollige
gekostumeerde manschappen volgen hem op! .Men zegl
dat hel T Gidsen tnuziek is van Z. M. den Keizer van
Haïti, gekotmnanlcerd door generael Canutibus. Ai my
ziet ge dien muziekant daer met zyn korte gespannen
witte broek aen en dien groolen jas daerop die Item op de
liielen hangt, en dien boelevard op 't hoofd, zoo groot
als de koepel van Sinl-Pielerskérk van Romen, en dien
anderen daer wiens broek hem ais een voorschool rondom
T lyf is aengektioopl en wiens pittaleer nauwelyks met de
tippen aen T einde van den ruggrael komtmaer T is
om ’l mensehelyk geslacht voor den gek te houden Ja,
Febnt.
a 29 50
126; 65.
a
7 Febru.
00 a 16 jo
a
54 a
25 3
50 a 14
09 a
99 a
56 a
0,54.
a 26 -
7 25
5 IS
a 95 5«
a 8 4 50
«den tyd J
s dat
of MBrlrvj,
0 Feb.
a 50 I
a 27 - I
50 a 17 I
a 25 -
a
a 46 50
Febrii.
15 a 17
15 a II -
10 a-
iö a 15 52
- a 9 -