Ml B i .V” 9. Van alles wat. HET KARNAVALFEEST Üixuiude. Zonda De frawsche liberater gazetten hebben nu nog iets nieuws uitgevonden on te doen gelooven dal FEUILLETON VAN ’T BOTERKUIPJE. geschiedenis, heeft de 11. Lodewyk, in't jaer 1270, waervan de vyanden der Kerk spreken, aen den Paus gevraegd opdat Z. H. de kerken zoude willen verpliglen hel honderste deel hunner inkomsten le betalen voor den overtogl uaer hel heilig land van de legers der Kruisvaetl. Dat is wel ver, zoo men ziet, van de omhalingen van karitaien in voordeelt van den Paus in zyn land le hebben moeten VERBIEDEN? En ziedaer de HISTORIEKE feilen die de libe rators inroepen om hunne vyandeiykheid tegen de Kerk en den Paus lucht te geven! In eene der laetste zittingen der Kamer beeft M. Rogier gezegd dat hel wat beter en treffelyker ware voor onze oflicierén van ’l legerdienst te gaen nemen in Mexiko dan hier als luije- rikken in de straten te paradeereo en geene andere bezigheid te hebben dan cigaren le rooken. Zoo’t scbynt, zou M. Rogier voor die woorden een leelyketi neus gekregen hebben by den koning en zouden de officieren van ’t leger ten uitersten misnoegd zyn over zulke vernederende lael, ge houden door eenen minister in de Kamer. Keizer Napoleon heeft nog maer de voorrede van zyn boek, getiteld ’t Leven van Cesar, in ’t licht gegeven. Maer daer stael iets in dat weinig overeenkomt met de grondbeginselen van hel ka- thoficismus. ’T is waer, het is van overlang gekend en geweten dat keizer Napoleon fatalist is; maer men dacht er zich toch niet aen dal de gekroonde schryver deze zyne denkwyze openllyk zot) uiteen zetten in een boekwerk dal toch, al waie’t maer omdat het van eenen keizer is geschreven, eene verraaerdheid zal blyven. Nu, keizer Napoleon ver- klaert in zyn Levenvan Cesar dat hy Sen geene god- delyke Voorzienigheid gelooft; alles wal gebeurt hy de groole mannen, is voor hem 't.uitwerksel van ik weet niet welke oorzaek, althans van eene oorzaek waer de Goddelyke Voorzienigheid heel en gansch vreemd aen is. Als deze leering kon aengenomen worden, ze zou voor gevolg hebben dat men een man ds Kei zer Napoleon Hl, dat is een groot, geprivilegieerd man, zoude moeten aeubidden als een opperste weldoener van het menschdom. Maer wat gewordt er alsdan van dit princiep van ’t katholycismus, namenllyk dat de mensch gelyk wie hy ook zyn moge een werktuig is in de handen van God Alwie zonder vooringenomenheid het wetsont werp en deszelfs beweegredenen, door hel minis terie over het stoffelyke der eercdiensten voorge dragen, gelezen beeft, zal zich met ons bedroeven. Immets, dc heiligste regten van den eigendom en van den godsdienst worden erin miskend. Wy mo gen ons verwachten gedurende eenige weken in de liberater gazetten en in de Kamers niets te hooren dan verwyliugeti tegen het slecht bestier der kerk fabrieken; alle dwalingen en misgrepen zullen als misdaden aenzien en uitgelegd worden. Doch wy vragen het aen alle weldenkende per- soonen, kan men zonder uitzondering alle kerk goederen aenslaen omdat er eenigen misschien niet wel bestierd worden? Is dal overeenkomstig met de regtveerdigheid? Moet men het huis al branden om het schoon le maken? Dat men her vormingen, verbeteringen itivoere, een nauwkeu rig toezigt daerstelle, niemand kan zulks afkeu- ren; maer maetregeien gebruiken die legenstrydig zyn met den godsdienst, met de leering der Kerk, dit is hatelyk in een kalholyk land, eu moet nood- zakelyker wyze den eerbied voor de wellen in Bel gië verminderen. Wal beleekenen de wetten die ouder deu dwang van het Ministerie door de meer derheid in de Kamer gestemd worden? Hel vet vreemden van kunstvoorwerpen, waer men zoo van schreeuwt, is zeer overdreven en kan voortaen geene plaets meer hebben. De jonge geeslelyken worden in de oudheidskunde onder wezen; de pastoors bezitten thans eenige kennis in die wetenschap; de kotiinklyke kommissie der monumenten iti de provinciale komileilen houden een wakend oog op alle oude koslbaerhcden en bezitten de magt om alle verknopingen le beletten. De katholyken verslooten geene maetregeien om hel goed beheerder kerkgoederen te waerborgeo; De zittingen der Kamer zyn sedert eenigen tyd maer weinig aenliekkelyk voor het grootste deel der heeren ledende meeste kamerheeren hebben maer appelyl als er Jesuieten, Capucienen, broe- derkens en nonnen lei tafel gebragt worden; ter gelegenheid van het wetsontwerp op het stoffelyke der eeredienslen, ol zoo gezegd der Kerkfabrieken, zal liet dus groot gala i n de Kamer zyn. niets zoo gevaerlyk wordt voor de tegenwoordige samenleving als de omhalingen van den Sint-Pie- lers Penning, in voordeele .van het bestaen der lydelyke magi van Z, II. den Paus. Daer zyn lydeti geweest, roepen zy uil, waerin de kalholyksie ko- ningen de geldzucht der Pauzen hebben moeten intoomen en in hunne landefhalie ömhsHngen voor den Paus hebben verboden. En tot preuf, de hei lige Lodewyk, Koning van Fiankryk, heeft hef ombalen van katitaleu voor den Paus, in deu jare 1270, in zyn land uildrukkelyk verboden. llewel, dat is een leugen zoo groot als een kemel. Een enkel bewys zal genoegzaem zyn om zulks le betoonen. Vooreerst datgene waervan die liberater gazetten spreken, is niet in den tyd van den H. Lodewyk, maer eene eeuw latergebeurd, en nogvervalscbenzy hel leit; enten anderen, zegt de oude regddm i.u.tot'pe'1 om die godsdienstigeyryheid, die vry^ei'3 van geweten, van eerediensl, die ze ge durig opht melen, le kortvlerken, le loochenen, en zy maer de Kerk beschuldigen van ’t geen zy over honderde en honderdejaren, in andere tyden en in andere omstandigheden, gedaen heeft. OVt ZICH-ZELVEN THANS TE KUNNEN VERONT SCHULDIGEN OVER HET DESPOTISvUS WELK ZY OP DE GEWETENS DER kalholyke geloovigen plegen, en waervan zy ten onregte en op eene leugenachtige wys, zoo aks wy het hooger be toonen, de Kerk willen beschuldigen. En dal zonde men goede trouw en regtzinnig- heid kunnen lieelen. Allans done! Ziehier iels dat kurieus is de liberators roepen aenhoude nd uit dat er met de jaren 1789 zich eene heel nieuwe sociëteit gevormd heelt, eene sociëteit welke zoo zeer met de oude verschilt als liet vuer met liet water, eene sociëteit met een woord welke gesteund is op de godsdienstige vi y- heid, op de vryheid van geweten en de vryheid der eeredienslen. Zoo dat die schoone princiepen van 1789 hierop uilkomen, dat alle godsdiensten goed zyn, mits men maer de wellen van hel land niette buiten ga, en dat de regeling van 't geweien, van den mensch af hangt, en ik alzoo 'l regt heb te denken en le gè- looveu dat 't geen wal ik voor geen kwaed aenzie, GEEN KWAED IS. Dat leeren de princiepen van 1789, die onze liberater gazetten alle dagen drymael lol in den hemel verheffen. Maer’t is nog dat niet wat wy zeggen willen. Hetgeen hier kurieus is, ’l is dat die voorslaen- ders der princiepen van 1789 onophoudelyk hel a 29 - I 00 a 25 00 50 a 17 50 50 a 15 50 en- en I Jp'ovitrcieo I I kenhaer |pl 1,1 al|e siachB n Boliinen, I Schoenen I 111 i kil. (I) De inrigters van dien wagen waren de Bolders uit den Helm. 2 56 5 51 1 45 BEKENDMAKINGEN. 45 et. dril drukregel. Bureel Wilci-mhksiraet, N" 't i. Voor elk afzotidei I. k Hunl uier, lijceiiiiiucu. Feb. tarwe van ter markt. 50 a 26 a- 50 a 17 50 50 a 16 25 -- 50 a 12 50 50 a 21 g traeg. It 38 9 - 10 50 8 04 15 29 2 Ot !7 55 4 66 75 a a 'AS, voor Belgit' lM A«'wtrpP|| 'ebrtiary. 17 49 15 54 4874 17 91 8 February 22 75 16 12 17 75 19 41 7 5 00 zoo dacht ge, niet wacr, goede lezer, moer ge waerl inis, ja honderd keeren mis als ge dit honderd keeren dacht. Hetgeen gy gezien eu bewonderd hebt, was... historiek, dal wil zeggen dal die groep, van eene originele uitvinding, eene trouwe schels was van ’t geen over eetiige jaren in T eiland Haïti wierd iugerigt. Hoor, een poer woorden maer. Hebt ge nog van Keizer Soulouque hooren spreken? Nu, ja of neen,’t is om bet even genoeg is hel le weten dat Keizer Soulouque een moor was en al zyne onderdanen ook mooren waren en daer de mooren van ’t eiland Haïti byna niet gekleed zyn, had de zwarte Keizer eens den lof hooren (inspreken van T kleedsel der Europeanen en, daehl hy, indien ik rny zoo eenige kleedsels kon bezoigeu, ik kleedde al myne muziek inten in Europeanen. Zoo gezegd zoo gedaen. Eene bede lading kleedereti tandde van Parys te Porl-au Prince, de hoofdstad van T eiland, aeu, en ’s Keizers muziekanten zochten zich uit dien overgrooten pak kleedingstukkeu elk een kostuem uit dal ze aantrokken. Moer, welk mengel moes van bizarre gedachten Baer die muziekanten nooit een europenen gezien hadden, wisten ze niet of de waler- leers een houfdtooiscl of een schoeisel is, en anderen meenden dal dit kleedingsluk tol versiering van den arm dienen moest. Zoo zag men cr onder hen die, klein van gestalte, den voel van de k ers afsneden, hel lederen been mei de breedste opening aen T hoofd vasluiaeklen en daerboven een witten kastoren hoed trokken. Anderen von den hel bewonderensweerdiger een ligt spanbroekje met een overgrooten jas te dragen, terwyl weêr anderen dit kostuem wat lomp vonden en liever eene kleine pèt-cn-l'air op eenen langen, broeden, gekleurdeu, opgesoiden broek uit engelsch leder zagen. ’fis ongeloollyk dom, zegt gyjueeu, dal is T woord niet, ’lis belagchelyk, meer niet. Als men tt, myn goede man die deze regelen leest, eens T kostuem aenbragl der eerste Indianen van het Lotiisiancnland, ik wed dal ge er u niet beter aen verstacn zoudl dan de muziekanten van Keizer Soulouque aeu In t europeaensch balnet. Maer ziel ecus hier, daer op dien wagen bolt men om prys(l), Welk gevarieerd kostuem Die bolders dragen eene klak mei eene pin en men zegl dat dit T bolders-kostueni is der XVI' eeuw;’lis mugelyk maer ik zou er toch geen borg voor blyven. De stoel trekt langzaem door. De wagen der bolders is gevolgd van een soort van nionark le peerd. Hel is wel geen iiionark, T is een ridder te peerd, T is Sint Arnold, maer zyn kostuem is zoo prachtig en ryk dal men op T eerste zigt in hem een honing meent te zien. Hy draegl immers een diadeem eu zyne kleeding is uil roode eu groene zydeti pane, gebor- dueid mei gou-l eu hy draegl daerenboven een kostbaren mantel geheel bezaeid met gouden sterren. De builen- lieden slaeu verbaesd over zou veel rykheid eu pracht; Ze zouden willen dal St Arnold bleve slilslaeu, doch hy trekt voorby even als de mannen in fantazy-kostuem die hem onmiudelyk volgen en die, al hebben de buitenlieden (nog altoos den blik gerigt op St. Arnold) hen by T voorby gaeu niet bewonderd, toch de aendaehl weerdig zyn. De klomprnakery. Ziedaer een ambacht dal verbeeld is op een wagen. Hebt gy nog klompen zien maken? Kom eens langs uier. Ziel ge den dien daer in bet midden met zyn kapmes? Hy kapt den blok welken lot klomp moet dienen. Eu dien andere iti den hoek met zyn snymes? Deze verbetert hel werk van deu eerste. Zoo hebt ge nog INSCHRYVLNGS PB VS. Buiten stad, franks. Hel Suppl. S Hel Boterkoipje versclivnt den Donderdag in geheel bl.nl eu deu Zondag in half blad. van EBlngsdag Febroary Wal zeo al gezegd over dat zonderlinge feest? Ziedaer de vraeg die zich l>y ons opdoel, nu dat wy ons aeu T werk zetten oin er eenige regelen over te scliiyven. Echter wil daeruil niet besluiten dat hel ons aen slof ontbreekt om eene prachtige besehryving le geven van den stoet die dingsdag, onder eenen toeloop van zoo veel honderde meuschen, onze straten heeft- dooi trokken, neen, dal is T niet; wat ons tol aerzelitig brengt, T is de overvloed van slof, want om alles weêr te geven op T papier wal in die lange rei van ernstige eu diollige mensebenwezeus le zien eu te bewonderen was, behoefde men ten minsten over eene heele gazel le kiitincn beschikken; en gelyk wy dit niet kunnen, spreekt hel van zelf dal wy aeu dii gedacht verzaken moeten. Doch, wal nu zoo ai over den stoel gezegd? Ja, dal is de zack maer ziet, daer komt een trompeltei te peerd acngereden. Wie is die man? Van waer komt hy vandaeu? Een oogeublikje. Wal drollige gekostumeerde manschappen volgen hem op! .Men zegl dat hel T Gidsen tnuziek is van Z. M. den Keizer van Haïti, gekotmnanlcerd door generael Canutibus. Ai my ziet ge dien muziekant daer met zyn korte gespannen witte broek aen en dien groolen jas daerop die Item op de liielen hangt, en dien boelevard op 't hoofd, zoo groot als de koepel van Sinl-Pielerskérk van Romen, en dien anderen daer wiens broek hem ais een voorschool rondom T lyf is aengektioopl en wiens pittaleer nauwelyks met de tippen aen T einde van den ruggrael komtmaer T is om ’l mensehelyk geslacht voor den gek te houden Ja, Febnt. a 29 50 126; 65. a 7 Febru. 00 a 16 jo a 54 a 25 3 50 a 14 09 a 99 a 56 a 0,54. a 26 - 7 25 5 IS a 95 5« a 8 4 50 «den tyd J s dat of MBrlrvj, 0 Feb. a 50 I a 27 - I 50 a 17 I a 25 - a a 46 50 Febrii. 15 a 17 15 a II - 10 a- iö a 15 52 - a 9 -

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1