I 1.aer de Slant wil ook in de Kerk heerschen, ge bieden en iupalmeu wat de fransehe revolutie heeft overgelalen, en legen deze aenmatigiug moe ten zich al de Belgen verzetten die de kerk eu de Constitutie beminnen. By middel van Snnjler's Almanach koml een biiel van Mathieu van den Yser (dien van dtn Al manak) aen M. O. Caslelein in ’l licht te komen, in welken dezen laelste aengevalleu tvordl als zvnde hv de voornaemsle inrichter van ’l Karnaval-i'eesl en de uitvinder van ’t kosluem zoo als der daden eu gebaerden der drie Mathieu’s die in den stoel van dingsdag laelst zyn vóórgekomen. M. Mathieu van den Yser (dezen van den Alma nack) bedriegt zich en bewysl eens te meer dal hy op ver ua niet onl'aelbaer is in zyne voorzeggingen. Niet meer dan de andere leden van de bestuiende kommissie is M. Caslelein ’t zy tegtslreeks ofon- regtstreeks er voor iets ingekomen in de verdeeling der koslitmen of ’t vormen der verschillige groe pen; dit alles was het werk der deelnemende socië teiten en van eenige groepen die hun belang stel den in den stoet. Dat meer is, de persoonen die medegewerkt hebben lol de inrigting van de groep der sterrenkykers verzwygen zulks niet, en wan neer t’. llathieti van den Yser (dien van den Alma nack) deswegens nadere inlichtingen verlangde, heeft hy zich maer le wenden lot den heer L. V. G. Overigens was’t gedacht van eene groep ster renkykers te verbeelden zonder de minste kwet sende bedoeling opgevat, en als M. Mathieu van den Yser (dien van den Almanach) gemeend beeft er in porlrelle al'gebeeld te zyn, des le erger voor hem de waerheid alléén kwetst. Wal deu inhoud van den brief betreft, dezelve is al zoo onbeduidend voor den vorm als belagcbelyk en dom voor deu gtoml. De schiyver schytil een heel ander inzicht le bedoelen; hy wil namelyk vet der gaen, want wy zien op hel einde van zyn factum dat hy eenen proef bal werpt; het geen hy verlangt, ’l geen waerloe hy wil komen, is eene polemiek le doen onlslaen om des le beter een achlbaer persoon te kunnen lasteren en op nieuws de verdeeldheid enden twist tezaeijen in zekere l'amtlien dezer stad. Dil doel zal hy niet be reiken, want zyt onweenlig gedrag is reeds ge schandvlekt door het opeubaei'getoelen. Voor ons, wy vei geven hem des te liever, om dat hy, iu deze omstandigheid, zoo als bet was in vele anderen, slechts een blind werktuig is van eenige losbollen, die niet achteruit deinzet» noch voor de bezwaiking noch voor den laster, wanneer het gewaegt of van wraek te nemen óf van hun ottbiuschbaren dorst lot overheersching te lesschen. koluiu liictueveus)-» VVtyne en zyne knechlcn. (2) De kliMiipmcikcry voovgeslcbl op- renen wagen is het werk van Louis Wegsieen eu zyne knechten. (1) XVI, IS. - (81 M; xxn. 22. - Oingcw eli titel negen' justint kan ui ren sti o»i er lucvce by wil verlor La el tretirei het Go goddel rakels schyrit en, tc 11Apt CodI I de Mes wereld Gelt raer, Belgie met ee tclyk. 1 dien <1 wiertic Van my die pollen mack van aerde De wcnsch is zoo Dal dil liet leest Veel franks voor al die rampen gaarde, Gebaard in koolmyo of tempeest. JOaNNES JOSEPHUS FAICT, Boor de bermhertigheid Gods en de genade van den II. Apos- lelyken Stoel, Bisschop van Brugge, Huis Prelacl van T. II. Pius IV, aen de geestelykheid en de geloewigcn van dezen en dien daer die booren en branden. Hel is waerlyk de moeite weerd om zien (2), en zoo ook zeggen wy van de vvevery, die mede op eetten wagen, na de zoo, zonderlinge klucht kostumeit door Aniaius Vaudyckeen zyne knechten wordt voorgesleld. Echter wat bier na 'l weefgetouw liet meest de verwondering gaende niaekle, was de vrouw die spon, en die, onder 't zingen van Lel weverslied, mei zoo veel neersl en aendaehl spon, dal ze de oude spinsters van pèije Quatoraeos tyd wivrywillig in ’i geheugen riep. Een ieder sprak met lol van die zoo ueerslige als zedige spinneete. Ai myroept een boerke uit en skiet de hand aen ’l hoofd. Wat is er gaende? Krygl de man, een activa) van geraeklheid? Oh neen 1 ’l is niets ’t is- de ruiter van een tweevoetig peel'd die zyn cravache aen welks top eene met wind opgevulde blaas is vaslgemaekl, te digi van liet hoofd gezwaeid heeft van hel boerke. De toornige man zou dien onvoorzigligeu peerdeuryder mei zyueu parupluie wel den nek willen breken maer oiigelukkiglyk op ’t oogenblik dat hy den ruiter meent Ie zullen treffen, is peerd eu m in hem uil hel oog verdwenen. Het boerke lael zytie lip liangen en de mnslaeiiders lagchen ecus gildig op 'l goed succes van den onnoo/.elaer die hel waegl zich kwaad te maken op ecu karnavaldag 1 Klop, klop, klop! Hoor... eu daer springt vuer uit den, wagen en daer is eene schouwpyp op waeruil aeuhoudend rook opsiygl. 'K versla 1 ’T is de wagen der sinederyeit (5). Die maimeu zieu er buitenmatig ueerstig uil ais ze echter om dal de werking ervan minder verwikkeld is en hel geheele niet zoo in bel oog slaende was als de suiker- bakkery, meel toch de voorkeur aen dil laelste worden gegeven. Drin, dran, drin Wat is dot? ’T is de menestreel die voor eene oude vlaemsche bruiloft een deuntje op de viool speelt, terwyl de bruiloflgaslen eene changes moyenne in de openc slraet af haspelen. Dat was wel ecus echt boer tig eu leutig, n>aer een beetje los. Be praelwagen der koorzangers. O wat was dit ryk en scIiooji I Wy hebben, ja inderdaad geboord dat deze wagen, na de voorstelling der schcepv icrl, hel schoonste was van den geheele» stoet. Doch, of deze oordeelvelling nu juist of ui-1 juist is, dit zullen wy. door den bakker en den inole- naer laten scheiden, want uw ootmoedigedienaer, 't Kuipje, die deze regelen schryft, was van ’l getal der zangers die den praelwagen bekleedden, en zoakunneiiwy geen regter zyn in onze eigene zaek. Althans is 't eene waerheid dat ons kos- tucm van spaenschc edellieden heel ryk en koslelyk was. Doch niet zoo zeer op de zangers als wel op de zanggodin die op’t hoogste van den wagen zat, wareu aller oogen in de verte gevestigd. Hel kostueni welk de godin voorstekte wasedel eti statig eu de houding van’l mci-je allezius heerlyk en wcerdig. Volgde hel Basliaens gild (wy maken hier om zoo kort mogeiyk te zyn. geeue melding van de muziekniaeiscliap- pyett van Kcyem, Leke, Eessen, Zarrcn, Loo, Beersl et* Merckem welke tnsgeiyks deu Stoet hielpen uilmaken;) M. I te Ans M. F dcrwyi - I van Le •zyn 91 niet g:: Zilvert 55 van in j 1515 v 2202 v samen V Vanghi karika manac deelcn I UU Go L j iren t bespac veus ei ziek en men di forken I van ’t voorde zou ge licht te licht w ■■■BUI» volgde eu dae Mathie sle d<-t welk Ir en het van de in ’t ui tuainei J met g schoon moest wel, vt de ma wier kl groen i eene z< Pylkok Sein gen ro wel wa van zyi die oui wagen reden slormc schrift gelyket hebber de ken Do ons bisdom, zaliyh/id en tegen. Zeer Lieve Broeucrs 1 Ter gelegenheid van den tienden verjaerdag der dogma tische afkondiging der Onbevlekte Ontvangenis van de allerheiligste Maagd Maria, heeft Z. H. de Paus, de roem volle Pius IX, op nieuw zyue slem verheven. Deze slem, gelyk gy weel, heeft zich van hel een einde der wereld lol hel ander laten booren, en, door eene wonderbare schik king der goddelyke Voorzienigheid, gebeurt hel dal de poogingett door sommigen aangewend om bare plegtige klanken tegen le houden, allee.nl A dienen om dezelve boo ger en verder te doen weèrgahi.euzoodanig dat, ten min sten liezen keer, da lessen van regtveerdiglicid en waer heid zullen gehoord geweest zyn zelfs van dezen die dolen, zekerlyk opdat zy, indien zy weigeren te luisteren en zich niet bekeeren, zich zonder verschootting zouden bevimlen op den laelsten dag des oordeels. Wal u betreft, Z. L. B., die nog liet geluk hebt te geloo- ven, en die, met Gods gratie, tot uwen laelsten adem toe in het geloof uwer voorvaderen zult volherdeu, gy zult de gewigtige onderrigtingeu en de vermaningen des heiligen Vaders met diepen eerbied aenuemen en dezelve, gedu rende den aenstaeuden tyd van ingekeerdheid en verster ving, met ootmoedige onderwerping overwegen. Maer opdat de woorden van den II. Vader eeueu zoo veel te heilzameren induik op onze zielen zouden maken, lael ons vooral onderzoeken wie er tot ons spreekt. Wat is de Paus? Aen de oogen der ongeloovigen en der goddeloozen zelve, Pius IX, zwakke maer hoogsljcbtbare ouderling, die sedcil omtrent twintig jaren alleen of byna alleen weder stoet aen de lastering, aen Jen haet, aen de schynheilig- beid, aen het verraed eu aen hel geweld die legen Hem samenSpauneu; Pius IX, zoo versmaad en altyd zoo goed, allyd bedreigd en altyd zoo gerust, het schuitje van Petrus dweers door duizende klippen bestierende met eene kalmte die door niets zou kunnen gestoord wordenPius IX, be loofd van het beste deel zytier Staten, e», dank aen uwe milddadige giften, in’l midden zyner armoede, middel vin dende om eere te doen aen al zyne verbindteiiissen zonder aen eene eenige te kort le blyven, en zelfs om onderstand le zenden aen de ottgelukkigen van verafgelegene landen Pius IX eindelyk, alleen durvende zyne slem verbeffen ten voordeele der regtveerdiglicid en der waerheid, terwyl de geheele wereld stom blyft op bel zie» van Wy weten niet welken nieuwe» Alexander (Ij; Pius IX, zeggen zy, is ee» buitengewoone man, Pius IXis een groote man Maer voor ons, Z. L. B., die hem kennen gelyk hy is, voor ous is Pius IX oneindig grooler dau hy door de ouge- loovigheid geschat wordt. De Paus, zoo als wy van kinds- gebeente geleerd hebben, is de eigen Stadhouder van Chris tus op de aerde. en de wettige opvolger van den IJ. P’etrus, op wien Christus zyne Kerk getimmerd heeft (2). Lellen wy op en luisteren wy naer de godspraken die uit deu mond van 1 -C. zelven gekomen zyn. De prins der Apostelen acnsprekeude, aeide hy hem Gy zyt Petrus, en op die steenrots zal :k myne Kerk bouwen en de poorten der hel zullen haer niet overweldigen (5), alsof de goddelyke Zaligmaker zeide Ik ben op deze wereld gekomen om myne Kerk le stichten en ik maek er u, Petrus, na my, deu grondsteen eu het opperhoofd van. Myne Kerk, ver- schiliig van alle ineuschclyke instellingen, zal ouverniel- baer zyn; zy zal lol hei einde der eeuwen bestaen omdat zy myn werk, het werk van God is; en gy. Petrus, gy zult ousierflyk zyn gelyk de Kerk, in den persoon uwer wetlige opvolgers, omdat hel opperhoofd der Kerk meer liyzon- derlyk myn werk is, waerlyk en eigeulyk de ma» Gods dus stel ik u in hel bezit van Gods regie» en magt en on- faelbaerheid. Gods regten om de waerhede» des geloofe eu de geboden des Evangelie, lot op de uiterste palen der wereld vrylyk le gaeu verkondigen. Alle magt, zegt du Zaligmaker, w my gegeven geweest «n den hemel en op de aerde. Uit kracht van myn regt, gael en onderwyst al de volkeren; leert hu» onderhouden al wal ik u geboden lub (Ij, Gael door geheel de wereld; predikt het Evangelie aen alls schepsels (5). Zoodanig dit allemensch, wie hy ook moge zy», verre van zich ootl legende vrye uitbreiding van het goddelyk werk te mogen stelle», integendeel, daardoor alleen d; hy van God afhangt, volgens zyu vermogen moet medewerken lol behoudenis en meerdere voortzet ting der Kerk van J.-C., waervan de Paus bet opperhoofd is. Gods magt myne Kerk is een schaepstal, zegt de Zalig maker, gy Petrus, zyl er de beider van. Gelyk ik, zult gy niet alleen de lammeren weiden, die door de schapen voorlgebragt zyn, maer ook de schapen die ze vóórtbren gen (O). Gy zuil de vader en de leidsman zyn der er>kcl« geloovigen gelyk ook der priesters eu der bisschoppen, die de menschen tol het geestelyk leven vóórtbrengen. Do Schriehen van hel Evangelie hadden gelyk van le zeggen Wie heeft de magt om de zonden le vergeven behalve G od alleen? (7) Nu, Jesus-Christus zet die magt over aer» Petrus en aen zyne opvolgers, leggende Ik zal u de sleu tels des hemels geven; hetgeen gy op de aerde zult gebonden hebben zal in den hemel gebonden zynen hetgeen gy op de aerde zult ontbonden hebben zal in den hemel ontbonden zyn (8j. Eindelyk Gods onfaelbaerheid*l is de» mensch eigen faelbaer te zyn en zich dikwyls le vergissen; alle mensch is leugcnaer, zcgi de Profeet (9). Maer de goddelyke Zaligmaker stelt eene uitneming; hy deelt zyne oufaelbuer- heid mede aen hel Opperhoofd der Kerk eiken keer dat hy uilspraek doel in zaken van geloof of zeden. Ik heb voor u gebeden opdat uw geloof nooit bezwyke (10). Daer ziet gy Pius IX zoo als hy is, den tw«e honderd- zes-en-vyftigsteu opvolger van Petrus, den Stadhouder vat» J.-C. op de aerde omkransd met de drydubbele kroon van Gods regten, Gods magt en Gods onfaelbaerheid en belast met de reglveerdigbt-id en de waerheid op de wereld le behouden. Waerlyk, Z. L. B., ’t is niet een enkele sterve ling, maer ecu goddelyk mensch wiens byzonderote onderwyzingen en vermaningen Wy u nu gacn voorhouden in afwachting dat uwe herders u later, in Onzea uaeui, hel verhael zyner eigene woorden zullen doeis. De afgrystdyke dwaling die de H. Vader al zuchtende aen de wereld doet kennen, zoo in zyne Encycliek van den 8 December als in den Syllabus of korten iuhoud der valsche ieeringen voorafgaendelyk door hem gedoemd, is zekerlyk wel deze die beslaet in de Godheid van J. C., met de verschrikkelykste godslastering te loochenen. Die godde- looze man, die onlangs eene vermaerdheid van éénen dag, vermaerdheid der groote misdadige», genoten heeft, had dau l»ogen om niet le zien en ooren om niet te hooren ff 1) I Voor hem was geheel de wereld, sedert zoo veel eeuwen, in aeubiddiiig aen de voeten van den verlosser der men- scheu neergebogeti, maer hy heeft zyne oogen afgekeerd om niet le zien hy bevond zich voor de ovcrgely.kelyko maetschappy der christenen, wier wetten en zede» zoo klaerlyk den stempel dragen van den mensebgeworden God, maer by heeft er ook zyne oogen va» afgekeerd on> niets le verslaen hy leefde in 't midden der katholyke Kerk, wier wonderbare behoudenis te midden van zooveel werken met deu voorhamer; jammer dat hunne keel daer zoo droog wordt op dien wagen; als ze, al ware't maer eet» half loimeke by zich hadden gehad, dan hadden ze te» minsten by al buuueu arbeid geetieu dorst hebben moeten lydeu!?... Eila! jongens, hier, op de sehoone groep van Keizer- Karel, zyne intrede doende in Vlaendereu na do traklaet- leekeiiing van Kameryk, vergezeld van zyne hovelingen en van bet volk, en dan op de suikerbakker)'. Deze iseen heele bazar in welks midden een werkwinkel waer vier mannen in hel wit gekleed volop aen ’l bakken zyn van suikergoed beide zydeu stellen eene sier yk opgezette koopzael voor, eu dieper iu deu grond is 'l eene vulkomene tentoonstel ling valt vormen eu plalleelen van allen aerd e» grootte. Hel geheele levert een allerfraaist ligt en wy gclooveit niet Lel minst le overdryven wanneer wy zeggen dal de voor stelling eeuer suikerbakkeiy met winkel, inyerigt eu op gezet door Alfotis Vanackere, ua de praalwagens liet puik juweel was van de kavalkade (l). Even goed iugerigt en opgezet was de potlebakkery (5) (f) Boven op den snikerbakkerswageu stoml hel vol gend opschrift le lezen. Ik roep by my den lekkerbek Hy zal ook wei zyn penning jonnen Ik geef hem gratis bal o-l spek. Ja, ter eer van ben die begonnen Dit zoo liefdadig feest van nu Van Duyse's Vrienden, hulde aen u! (5) Dezelve was 'l werk van den heer Ad. Doolaeghe ,i,w>, „vwi£> uw nuwii-vii. met zytie knechten. (5) Deze wagen is ingcrigi geworden door llippoliel Hel opschrift der Pottebakkery was als volgt (Zie de ESrief van SS. SEulhieu van tien Vser. - .1 tryyTmaaww. - ESevelbrlef voor den Wa«Ueiu

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 2