EN w mm V, minglyk ;ery, N" 50. xmude, Donderdag Van alles wat. r 1870, Notaris op de markt door ons en de franschen door den rouwer, MUDE. r Tranks, anks. olgende Pianos 865, en daerna, Arend, AED te upland, 2 hoen i Oude- ustende LOER, LAND Vjière, hingen, signies, udschen eenen W. C.... d&, op icr derwys- Onze lezers herinneren zich nog al het yselyke der heiligschending van Leuven. Nu, alsof het niet genoeg ware met eene misdaed zoo als deze,, komt pa eene tweede, eene derde onteering van den naem en van T beeld van Jesus in deze stad plaets te hebben. Een schryver van het stadhuis, meldt de Moniteur de Louvain, dus een man die onder de bevelen slaet van den heer Burgemeester, heeft dezer dagen by gelegenheid van de dry laegsche eereboel ingesleld lol herstelling der heiligschen- ding van Leuven, een eerloos smaedschrifl in T licht gegeven waerin hel Kruis, Jesus-Christus, alles meteen woord wat hier heilig en aenbiddens- weerdig is op aerde, op de algryzelykste wyze ge lasterd en gehoond wordt. En zulks geschiedt in eene kalholyke stad van dertig duizend zielen zonder dal de ongelukkige, die zich aen zulk ergerlyk misdryf pligtig tnaekl, voor de tribunalen van Belgie vervolgd kunne worden 1 henoodigde geldmiddelen voor het onderhoud der- zclve. En dan vindt men nog van dié onnoozele men- schen die vragen Zsn de liberalen wel tegen den godsdienst? Wie vervolgt de Kerk en den godsdienst? Bouwen de liberalen geene kerken? Geeft de Stad geene subsidies! aen pastoors en kapellaéns? Arme verdwaelden, die niet zien dat de bloei van den godsdienst niet bestact in eenen schoonen tempel, al is ’t dat de liberalers nog rnaer een regtveerdigen pligt vervullen wanneer zy voorzien in het beslaen en het herstellen der kerkgebouwen; datgene wat zy doen opzigtens den godsdienst, dat is zoo als gy die een mensch heel schoon kleedeu zoudt rnaer hem ondertusschen alle voedsel, dat hem alleen in ’t leven kan bewaren, zoudt onttrek ken. Wal zoude hel dien mensch baten een schoon kleed te dragen wanneer gy hem langzaem uithongerde!? En wal kan hel den godsdienst baten sclioone tempels te hebben, als gy hem de vryheid van liefdadigheid, de vryheid van den predikstoel, de vryheid van onderwys, de vryheid en hel regl van goederen te bezillen benoodigd tot den dienst der Kerk, de vryheid op hel kerkhof, zelfs de vry heid in de kerk, onttrekt en ontrooft? Achde godsdienst zonde hedendaegsch door onze politieke tegenstrevers niet vervolgd worden! MaCr óf de menschen die alzoo redenceren welen niet wat vervolging is, óf ze zyn zoo dwaas dat ze hunne eigene gazel die ze lezen niet verstaen, en met dezen kunnen wy niet anders dan eenvoudig- lyk compassie hebben en uilroepen Ueere, vergeef hel hun, want zy welen niel wat zy doen! Hel ongodsdienstige Liberalismus gael al verder tot verder. Niet te vreden met ongedoopte kinde ren, openbare goddeloozen zoo als solidairen en vrydeukers, zelfs protestanten en ongeloovigen in de kalholyke kerkhoven te begraven, is dezer da gen te Brugge, en ondanks de protestation der geestelykheid, door de zorgen van den heer burge meester de Boyaval, het lyk van den hues uil een huis van ontucht, die sedert lange jaren.geen voet in de kerk gezet had en nu ten gevolge eener ge- raeklheid sthielyk zonder priester ofdoktoor is gestorven, te midden der godvruchtige geloóvïgen op het kalholyke kerkhof begraven geworden. Deliberalers schreeuwen onophoudelyk legen hetgeen zy den verdoemden hoek heelen, rnaer wel- haesl zal er rnaer één verdoemde hoek meer zyn, le welen het kalholyke kerkhof zelve! Zoo gaet men van stap tot stap al verder en verder: eerst heeft men de kalholyken het regt ontnomen de kristelyke liefdadigheid le oefenen, zoo dat men geen liefdewerk in voordeele van den armen mag slichten of men moet hel geld lol dil werk beschikt in handen stellen van het Bureel van weldaed of der burgerlyke Godshuizen, welke administration wel dikwyls bestaen uit mannen die alles behalve kalholyk zyndaerna heelt men de kalholyken de studiebeurzen ontroofd die hunne kalholyke voorouders gesticht hebben in voordeele van het kalholyk onderwys; nu onteert en schendt men onze kerkhoven en welhaest zal de schandig- sle der rooveryen in de Kamer gestemd worden, namelykde roovery van het goed der kerken en der en dertig jaren opjhetgslagveld zyn gesneuveld? Neen, zekerlyk neen. Toen wierd er gestreden voor de vryheid voor allen en in alles, doch niet voor het despolismus van den Stael op de Kerk. Men wilde den godsdienst vry hebben en slechts eenige dun gezaeide franema^ons wilden toen Tgeen onze Ministers thans willen. Maer de kruik zal zoo lang te water gaen tol ze breekt. lien en T gebeurt wel, zestig van die bruine gas ten door den kop schieten. Hierindeslad mo gen wy niet alleen nitgaen, want het volk smyt u, zonder dat ge er u aen verwacht, eenen pon- zyn er alle dagen die kapot gemaekl worden. Zy dragen in de eene hand Ons Heer en in de an- dere eenen ponjaerd. A propos van die korrespondenlien, gister lazen wy in een Aotwerpsch blad dat M. Van Praet, minister van onzen Koning, zich naer T bureel van verscheidene onzer groote brnsselsche gazet ten begeven heeft, om de gazetuitgevers te ver zoeken geene ongunstige beriglen uit Mcxiko in hun blad mede te deelen. Ze zouden alsdan later, uit erkentenis voor den bewezen dienstgede- koreerd worden met het kiuis van den Mexikacn- scheu Adelaer. Dil nieuws is nog al veel beduidend als ’t waer is. Volgens het nieuwe wetsontwerp op de kerk fabrieken, dat heel in ’t kort in de Kamer gedis- kuteerd zal worden, wordt de Kerk uildrukkelyk voor onbekwaem gehouden om iets te bezitten, en de Stael kan haer verbieden heilige vaten, kelken, vanen of kruisen aen te koopen. Nog, volgens dal wetsontwerp, kunnen zoowel solidairen als katho- lyken, zelfs protestanten en joden genoemd wor den om vast te stellen wat er al benoodigd is voor den eeredienst en voor hel Mnnen-onderhoud der kerk (men zie de atl. 6 2, 27, 89, 91,202, enz.); zoo dal de liberalers, wordt de wet op de kerk fabrieken gestemd, de godsdienstige plegtigheden gaen kuunen beletten, alsook de kalholyke zen dingen, de byzondere kerkdiensten, enz. En T zou voor die vryheid en onhaf hankelyk- heid zyn dat prins Felix de Mérode zich te Berchem heeft laten dooden ’T zou voor die vryheid zyn dat zoo vele onzer kinderen by de gevechten legen de Hollanders over drie- en vier- De tydingen welke ons uit Mcxiko tockomen, zyn alles behalve geruststellend. Wy hebben nog geene oflicieele beriglen ontvangen, maer al de by zondere korrespondenlien zyn het ecus om te ver klaren dal het er slecht gael en de Belgische jon gens bedrogen zyn geworden, wanneer de aenwer- vers voor hel belgisch-mexikaensch leger hun hier in die verre landstreek goud en roos beloofden. Wy hebben hier twee brieven uit Mexiko voor ons liggen de eene is geschreven door den eerw. heer Coenegrachls, en de andere komt van eenen Ham- tneuaer, Louis Castelein gehcelen. De eerste geeft enkel belangryke mededeelingen over de streek, welke heel ongezond is; maer de tweede, Louis Kasteleyn, handelt over den toestand in Alexiko. Builen de stad, zegt hy, zyn de menschen byna allen wild (hy wil hierdoor beleekencn dal ze s van geen hair le betrouwen zyn)en er zyn bet - den van verscheideduizende brigands, welkeallen verdeeld zyn, en die de reizigers aenpakken en den kop afsnyden. En als wy, die er moeten op uitgaen, ervan kunnen pakken, worden die hier j op de markt door ons en de franschen door den kop geschotendaer zyn dagen dal wy dikwyls w jard in uw’ lyf dat gy daer valt, en in de kerken num- ne 11 75 11 75 75 oerzaekle HEN 200 te zich te geul der vvrr del inge pre- vruchten, van den heer abbé Stroom aen zyne familie le Sluyvekensk. Cd” Vervolg. BEKENDMAKINGEN. 15 et. den drukregel. Bureel Wilgendykstraet, N’ 1 i. Voor elk afzondeilyk uier, IS^centimeu. V s XAINE. INSCHRÏVINGS l’RYS. Bui ren stad, franks. Hel Suppl. 8 liet Botf.rkcipjk verschynt den Donderdag in geheel blad en den Zondag in half blad. ’l Klooster, waer de heilige geleefd heeft en gestorven is, was tot nu toe nog in de handen der Redemptoristen welk hy zelf gesticht heeftrnaer T nieuw goevernemenl in den noen van ’t progres heeft die kloosterlingen, lyk zoo veel anderen, weggejaegd en verstrooid; alleenlyk twee of dry vaders zyn mogen hlyven om zorg te dragen voor de ge bouwen en de kerken. Als ik den eersten keer le Pagani passeerde, had ik op *t konvooi eenen jongeling tegenge komen die my van ’t begin af als een goede vriend be handelde en beleefd genoeg was om my en mynen gezel uit te noodigen om mis te gaen lezen in de kerke van St.-Alphonsus en zelfs eenige dagen in zyn buis le gaen overbrengen. Toen wy te Pagani kwamen vonden wy hem weer en aenstonds kwam hy tol ons met zynen broeder, eenen zeer geleerden priester, en zy dwongen ons van met hun te gaen dinceren. Wy wierden er behandeld met een voudigheid rnaer met eene hcrlelykheid en goedjonstigheid die de vreemdelingen in onze streek niet zouden ontmoe ten. ’t Scheen een geheel ryke familie te zyn, rnaer T is ongelooflyk hoe eenvoudig en hoe patriarchael of voorva- derlyk hunne gebruiken en zeden nog zyn. Veel min kom- plimenten dan by ons, rnaer duist mael meer reglzinnig- heid, hcrlelykheid en kristelyke liefde. ’t Waer te lang om alles uit een le doen. Na eten gingen wy een tweede mael Schf.cgino, uren van Spolcto, 7 October 1864. Den zaturdag gingen wy te Napels naer de kerken zien, maer, na deroomsche kerken, zyn zy byna 't zien niet weerd. 'S achternoens gingen wy naer de Albergo die Povere, 't, grootste gesticht misschien van Europa. De arme kinderen leeren er alle slach van ambachten. Nu moeten wy hetzelve zeerc verlaten en wat haestiger reizen of we) ik zal nooit ten einde geraken. Den zondag hebben wy Napels weerom verlaten om naer Dagani, waer wy reeds gepasseerd hebben, de mis te gaen lezen over hel ligchaetn vair den H. Alphonsus van Li- gorip. In’t jaer 49 toen de Paus, uil Romen gevlugt, om trent een jaer te Napels verbleef, ging hy eeus een bezoek doen naer de overblyfsels van den groeten Heilige van onze lyden. liy vond eenen geheel eenvoudigen ring aen den vinger van 't ligchaein van den Heiligen, liy trok hem af van den vinger en s'ak er den nken ring aen dien hy aen zyne eigene hand droeg. Sedert dien bleef de kostelyke ring van Pius IX altyd aen de hand van St.-Alphonsus.* J’eb. a 18 a a a a a a 9 a 14 50 a-- ia a a D naer Pompeja en van daer keerden wy naer Napels lerug met hel laetstc konvooi. 'k Heb vergeten le zeggen dal wy, op een der dagen welke wy te Napels hebben overgebragt, in de klaerte van maengeschyn eene wandeling op zee gedaen hebben met een bootje otn de kust van Napels by T avondlicht te be wonderen maer ’k moet bekennen dat hier nog eens myne verwachting niel voldaen is geweest, 'k Heb de kust van Napels zoo schoon en schilderachlig niel gevonden als die van Genua. Den maendag, 19 september, was de groote en ver- maerde dag van T jaerlyks mirakel van den II. Januanus wy gingen al vroeg naer de kathedrale waer T wonder werk plaets grypt. Als vreemdelingen wierd bet ons loege- latcn op den aulaer te gaen om de zake van by te aen- schouwen. Om negen uren 's morgens, bragt men op den autaer een flescbken vol bloed van den H. Januarius; aenstonds begon men de gewone gebeden te lezenhet bloed wierd geloond aen allen die op den autaer stonden, en het was ganseb gesteven en verdroogd. Na een uer bid- dens, gedurende hetwelk hel bloed verscheidene keeren aen allen die naby genoeg waren van by wierd getoond, riep het volk al met eens luidkeels uit Mirakel, mirakel! Een regen van bloemen viel op ons hoofd cn op den

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1