EN
w mm
V,
minglyk
;ery,
N" 50.
xmude, Donderdag
Van alles wat.
r 1870,
Notaris
op de markt door ons en de franschen door den
rouwer,
MUDE.
r
Tranks,
anks.
olgende
Pianos
865, en
daerna,
Arend,
AED te
upland,
2 hoen
i Oude-
ustende
LOER,
LAND
Vjière,
hingen,
signies,
udschen
eenen
W. C....
d&, op
icr
derwys-
Onze lezers herinneren zich nog al het yselyke
der heiligschending van Leuven. Nu, alsof het niet
genoeg ware met eene misdaed zoo als deze,, komt
pa eene tweede, eene derde onteering van den
naem en van T beeld van Jesus in deze stad plaets
te hebben. Een schryver van het stadhuis, meldt
de Moniteur de Louvain, dus een man die onder
de bevelen slaet van den heer Burgemeester, heeft
dezer dagen by gelegenheid van de dry laegsche
eereboel ingesleld lol herstelling der heiligschen-
ding van Leuven, een eerloos smaedschrifl in
T licht gegeven waerin hel Kruis, Jesus-Christus,
alles meteen woord wat hier heilig en aenbiddens-
weerdig is op aerde, op de algryzelykste wyze ge
lasterd en gehoond wordt.
En zulks geschiedt in eene kalholyke stad van
dertig duizend zielen zonder dal de ongelukkige,
die zich aen zulk ergerlyk misdryf pligtig tnaekl,
voor de tribunalen van Belgie vervolgd kunne
worden 1
henoodigde geldmiddelen voor het onderhoud der-
zclve.
En dan vindt men nog van dié onnoozele men-
schen die vragen Zsn de liberalen wel tegen
den godsdienst? Wie vervolgt de Kerk en den
godsdienst? Bouwen de liberalen geene kerken?
Geeft de Stad geene subsidies! aen pastoors en
kapellaéns?
Arme verdwaelden, die niet zien dat de bloei
van den godsdienst niet bestact in eenen schoonen
tempel, al is ’t dat de liberalers nog rnaer een
regtveerdigen pligt vervullen wanneer zy voorzien
in het beslaen en het herstellen der kerkgebouwen;
datgene wat zy doen opzigtens den godsdienst, dat
is zoo als gy die een mensch heel schoon kleedeu
zoudt rnaer hem ondertusschen alle voedsel, dat
hem alleen in ’t leven kan bewaren, zoudt onttrek
ken. Wal zoude hel dien mensch baten een
schoon kleed te dragen wanneer gy hem langzaem
uithongerde!? En wal kan hel den godsdienst baten
sclioone tempels te hebben, als gy hem de vryheid
van liefdadigheid, de vryheid van den predikstoel,
de vryheid van onderwys, de vryheid en hel regl
van goederen te bezillen benoodigd tot den dienst
der Kerk, de vryheid op hel kerkhof, zelfs de vry
heid in de kerk, onttrekt en ontrooft?
Achde godsdienst zonde hedendaegsch door
onze politieke tegenstrevers niet vervolgd worden!
MaCr óf de menschen die alzoo redenceren welen
niet wat vervolging is, óf ze zyn zoo dwaas dat ze
hunne eigene gazel die ze lezen niet verstaen, en
met dezen kunnen wy niet anders dan eenvoudig-
lyk compassie hebben en uilroepen Ueere, vergeef
hel hun, want zy welen niel wat zy doen!
Hel ongodsdienstige Liberalismus gael al verder
tot verder. Niet te vreden met ongedoopte kinde
ren, openbare goddeloozen zoo als solidairen en
vrydeukers, zelfs protestanten en ongeloovigen in
de kalholyke kerkhoven te begraven, is dezer da
gen te Brugge, en ondanks de protestation der
geestelykheid, door de zorgen van den heer burge
meester de Boyaval, het lyk van den hues uil een
huis van ontucht, die sedert lange jaren.geen voet in
de kerk gezet had en nu ten gevolge eener ge-
raeklheid sthielyk zonder priester ofdoktoor is
gestorven, te midden der godvruchtige geloóvïgen
op het kalholyke kerkhof begraven geworden.
Deliberalers schreeuwen onophoudelyk legen
hetgeen zy den verdoemden hoek heelen, rnaer wel-
haesl zal er rnaer één verdoemde hoek meer zyn,
le welen het kalholyke kerkhof zelve!
Zoo gaet men van stap tot stap al verder en
verder: eerst heeft men de kalholyken het regt
ontnomen de kristelyke liefdadigheid le oefenen,
zoo dat men geen liefdewerk in voordeele van den
armen mag slichten of men moet hel geld lol dil
werk beschikt in handen stellen van het Bureel
van weldaed of der burgerlyke Godshuizen, welke
administration wel dikwyls bestaen uit mannen die
alles behalve kalholyk zyndaerna heelt men de
kalholyken de studiebeurzen ontroofd die hunne
kalholyke voorouders gesticht hebben in voordeele
van het kalholyk onderwys; nu onteert en schendt
men onze kerkhoven en welhaest zal de schandig-
sle der rooveryen in de Kamer gestemd worden,
namelykde roovery van het goed der kerken en der
en dertig jaren opjhetgslagveld zyn gesneuveld?
Neen, zekerlyk neen. Toen wierd er gestreden
voor de vryheid voor allen en in alles, doch niet
voor het despolismus van den Stael op de Kerk.
Men wilde den godsdienst vry hebben en slechts
eenige dun gezaeide franema^ons wilden toen
Tgeen onze Ministers thans willen.
Maer de kruik zal zoo lang te water gaen tol
ze breekt.
lien en T gebeurt wel, zestig van die bruine gas
ten door den kop schieten. Hierindeslad mo
gen wy niet alleen nitgaen, want het volk smyt
u, zonder dat ge er u aen verwacht, eenen pon-
zyn er alle dagen die kapot gemaekl worden. Zy
dragen in de eene hand Ons Heer en in de an-
dere eenen ponjaerd.
A propos van die korrespondenlien, gister lazen
wy in een Aotwerpsch blad dat M. Van Praet,
minister van onzen Koning, zich naer T bureel
van verscheidene onzer groote brnsselsche gazet
ten begeven heeft, om de gazetuitgevers te ver
zoeken geene ongunstige beriglen uit Mcxiko in
hun blad mede te deelen. Ze zouden alsdan later,
uit erkentenis voor den bewezen dienstgede-
koreerd worden met het kiuis van den Mexikacn-
scheu Adelaer.
Dil nieuws is nog al veel beduidend als ’t
waer is.
Volgens het nieuwe wetsontwerp op de kerk
fabrieken, dat heel in ’t kort in de Kamer gedis-
kuteerd zal worden, wordt de Kerk uildrukkelyk
voor onbekwaem gehouden om iets te bezitten, en
de Stael kan haer verbieden heilige vaten, kelken,
vanen of kruisen aen te koopen. Nog, volgens dal
wetsontwerp, kunnen zoowel solidairen als katho-
lyken, zelfs protestanten en joden genoemd wor
den om vast te stellen wat er al benoodigd is voor
den eeredienst en voor hel Mnnen-onderhoud der
kerk (men zie de atl. 6 2, 27, 89, 91,202, enz.);
zoo dal de liberalers, wordt de wet op de kerk
fabrieken gestemd, de godsdienstige plegtigheden
gaen kuunen beletten, alsook de kalholyke zen
dingen, de byzondere kerkdiensten, enz.
En T zou voor die vryheid en onhaf hankelyk-
heid zyn dat prins Felix de Mérode zich te
Berchem heeft laten dooden ’T zou voor die
vryheid zyn dat zoo vele onzer kinderen by de
gevechten legen de Hollanders over drie- en vier-
De tydingen welke ons uit Mcxiko tockomen,
zyn alles behalve geruststellend. Wy hebben nog
geene oflicieele beriglen ontvangen, maer al de by
zondere korrespondenlien zyn het ecus om te ver
klaren dal het er slecht gael en de Belgische jon
gens bedrogen zyn geworden, wanneer de aenwer-
vers voor hel belgisch-mexikaensch leger hun hier
in die verre landstreek goud en roos beloofden.
Wy hebben hier twee brieven uit Mexiko voor ons
liggen de eene is geschreven door den eerw. heer
Coenegrachls, en de andere komt van eenen Ham-
tneuaer, Louis Castelein gehcelen. De eerste geeft
enkel belangryke mededeelingen over de streek,
welke heel ongezond is; maer de tweede, Louis
Kasteleyn, handelt over den toestand in Alexiko.
Builen de stad, zegt hy, zyn de menschen byna
allen wild (hy wil hierdoor beleekencn dal ze
s van geen hair le betrouwen zyn)en er zyn bet -
den van verscheideduizende brigands, welkeallen
verdeeld zyn, en die de reizigers aenpakken en
den kop afsnyden. En als wy, die er moeten op
uitgaen, ervan kunnen pakken, worden die hier
j op de markt door ons en de franschen door den
kop geschotendaer zyn dagen dal wy dikwyls
w
jard in uw’ lyf dat gy daer valt, en in de kerken
num-
ne
11 75
11 75
75
oerzaekle
HEN 200
te zich te
geul der
vvrr del
inge pre-
vruchten,
van den heer abbé Stroom aen zyne familie le Sluyvekensk.
Cd” Vervolg.
BEKENDMAKINGEN.
15 et. den drukregel.
Bureel Wilgendykstraet,
N’ 1 i.
Voor elk afzondeilyk
uier, IS^centimeu.
V
s
XAINE.
INSCHRÏVINGS l’RYS.
Bui ren stad, franks.
Hel Suppl. 8
liet Botf.rkcipjk verschynt
den Donderdag in geheel blad
en den Zondag in half blad.
’l Klooster, waer de heilige geleefd heeft en gestorven is,
was tot nu toe nog in de handen der Redemptoristen welk
hy zelf gesticht heeftrnaer T nieuw goevernemenl in den
noen van ’t progres heeft die kloosterlingen, lyk zoo veel
anderen, weggejaegd en verstrooid; alleenlyk twee of dry
vaders zyn mogen hlyven om zorg te dragen voor de ge
bouwen en de kerken. Als ik den eersten keer le Pagani
passeerde, had ik op *t konvooi eenen jongeling tegenge
komen die my van ’t begin af als een goede vriend be
handelde en beleefd genoeg was om my en mynen gezel
uit te noodigen om mis te gaen lezen in de kerke van
St.-Alphonsus en zelfs eenige dagen in zyn buis le gaen
overbrengen. Toen wy te Pagani kwamen vonden wy hem
weer en aenstonds kwam hy tol ons met zynen broeder,
eenen zeer geleerden priester, en zy dwongen ons van met
hun te gaen dinceren. Wy wierden er behandeld met een
voudigheid rnaer met eene hcrlelykheid en goedjonstigheid
die de vreemdelingen in onze streek niet zouden ontmoe
ten. ’t Scheen een geheel ryke familie te zyn, rnaer T is
ongelooflyk hoe eenvoudig en hoe patriarchael of voorva-
derlyk hunne gebruiken en zeden nog zyn. Veel min kom-
plimenten dan by ons, rnaer duist mael meer reglzinnig-
heid, hcrlelykheid en kristelyke liefde. ’t Waer te lang om
alles uit een le doen. Na eten gingen wy een tweede mael
Schf.cgino, uren van Spolcto, 7 October 1864.
Den zaturdag gingen wy te Napels naer de kerken zien,
maer, na deroomsche kerken, zyn zy byna 't zien niet
weerd. 'S achternoens gingen wy naer de Albergo die
Povere, 't, grootste gesticht misschien van Europa. De
arme kinderen leeren er alle slach van ambachten.
Nu moeten wy hetzelve zeerc verlaten en wat haestiger
reizen of we) ik zal nooit ten einde geraken.
Den zondag hebben wy Napels weerom verlaten om naer
Dagani, waer wy reeds gepasseerd hebben, de mis te gaen
lezen over hel ligchaetn vair den H. Alphonsus van Li-
gorip. In’t jaer 49 toen de Paus, uil Romen gevlugt, om
trent een jaer te Napels verbleef, ging hy eeus een bezoek
doen naer de overblyfsels van den groeten Heilige van
onze lyden. liy vond eenen geheel eenvoudigen ring aen
den vinger van 't ligchaein van den Heiligen, liy trok hem
af van den vinger en s'ak er den nken ring aen dien hy
aen zyne eigene hand droeg. Sedert dien bleef de kostelyke
ring van Pius IX altyd aen de hand van St.-Alphonsus.*
J’eb.
a 18
a
a
a
a
a
a 9
a 14 50
a--
ia
a
a
D
naer Pompeja en van daer keerden wy naer Napels lerug
met hel laetstc konvooi.
'k Heb vergeten le zeggen dal wy, op een der dagen
welke wy te Napels hebben overgebragt, in de klaerte van
maengeschyn eene wandeling op zee gedaen hebben met
een bootje otn de kust van Napels by T avondlicht te be
wonderen maer ’k moet bekennen dat hier nog eens myne
verwachting niel voldaen is geweest, 'k Heb de kust van
Napels zoo schoon en schilderachlig niel gevonden als die
van Genua.
Den maendag, 19 september, was de groote en ver-
maerde dag van T jaerlyks mirakel van den II. Januanus
wy gingen al vroeg naer de kathedrale waer T wonder
werk plaets grypt. Als vreemdelingen wierd bet ons loege-
latcn op den aulaer te gaen om de zake van by te aen-
schouwen. Om negen uren 's morgens, bragt men op den
autaer een flescbken vol bloed van den H. Januarius;
aenstonds begon men de gewone gebeden te lezenhet
bloed wierd geloond aen allen die op den autaer stonden,
en het was ganseb gesteven en verdroogd. Na een uer bid-
dens, gedurende hetwelk hel bloed verscheidene keeren
aen allen die naby genoeg waren van by wierd getoond,
riep het volk al met eens luidkeels uit Mirakel, mirakel!
Een regen van bloemen viel op ons hoofd cn op den