eaaswa uw mwra
van den heer abbé Stroom aen zyne familie te Sluyvekensk.
I;
Maert 1865.
15.
Negentiende jaer.
50
TEN.
!4
n me,
wp,
tr alhier.
TI,
Dixmude, Donderdag,
De Misbruiken.
LMUDE.
lli
A
1
’i
I
en
avincien,
ellen en
apt, zoo
le zorge
>t en het
lekomen
g cenli-
testellen
nbaer te
iile siach
■lotitnen,
Schoenen
oor een
N-VYFTIG
tael
hinders
(druksel
t NA DE
jkl wor-
dlingen,
;ken.
niet.
KEMPIS z
g noodig.
ir een wen
werk uit
DE,
kleeden
10 cenli-
ysius en
geschikt
zen.
Eerbiedigt het aendenken des doode! Dit was een
heilig woord in den mond onzer voorouders, en
wee aen. dezen die de dooden niet zou geëerbiedigd
hebben! Van vvaer dit gevoel van achting by onze
voorgangers in het geloof, voor de stoffelyke over-
blyfselen van hun’ evenmensch? ’T is dalze in het
ligchaem van den overleden kristenehunnen
broeder, niet enkel een levenloozen vleeschklomp,
maer een tempel van den H. Geest, een aerdsch
ovetblyfsel zagen dal ten eeuwigen dage nit het
slof verryzen zou. Echter zoo verslaen T de libe
rators niet van onzen lyd; ook is voor hun de
gedachtenis van den doode niet meer heilig, im
mers niets is heilig meer in hunne oogen. En
denkt niet dat wy hierby overdryven; wy stellen,
niets vooruit dat wy niet bewyzen kunnen.
Zoo is ’l dat dezer dagen le Gent niel alleen
de rustplaet» des doode, maer het lyk zeil van den
overledene is onteerd geworden! Een groot getal
werklieden, opgeleid door den onder-kommissaris
andere
it, heel!
tc bren-
jlyfl van
or kerk-
n, stan-
itloemde
van alle
dels van
tyde en
*n voor
in een
seuiiuarien, kerken, byzondere goederen en for-
I en gedurende langen lyd
anders gedaen te hebben dan gestolen, ge-
Onze Bisschoppen hebben zich eenpariglyk tot
den Komng gewend om Z. M. te verzoeken het
wetsontwerp op de kerkfabrieken in te trekken of
het ten minsten met zyn handteeken niet goed te
keuren. De Solidairen, zeggen Hunne Hoogw. de
Bisschoppen, hebben, dank zy het Ministerie, zich
alreeds van onze kerkhoven gedeeltelyk meester
gemaekl en daertnede niet te vreden, willen zy nog
de meester worden in onze kerken, doch aen dit
laelste zullen wy ons nimmer onderwerpen.
Deze verklaring door al de Bisschoppen van ons
land gedaen is hoogst belangryk, en wyzyn ver
langend te wéten wat de Koning in deze omstan
digheid doen zal.
Zie daer, schryvelaers der belaelde ma^onnieke
liberhalery, een vluglig everzigt van de mannen
van 1789, wier princiepen gy hier wilt komen
doen gelden en wier schurltaklen gy wilt doen
vernieuwen, met gedurig le willen doen gelooven
dal het wereldiyk gezag de kerkgoederen beter kan
besturen dan 't geesleïyk. Van zulke GOEDE be
stuurders, o Heere, verlost alle landen, want het
zyn niets dan vreetduivels die gouden bergen zel-
ven verslinden zouden
en miljoenen papieren
en zich daerby nog
gedwongen vindt zyne onderdanen jaerlyks den
laetsten druppel zweet en bloed nit Ie persen om
de tampzalige gevolgen van zyn slecht en verkwis-
lyk gezag de schynheilige pretentie hier komen
opperen van beter de kerkgoederen le kunnen
bestieren dan de kerk zelve! Allans done, 't is de
gezonde rede, ’t is de geschiedenis, ’t is de daed-
zakelyke waerheid den nek omvringen! Ook is’1
de begeerte niet van ’t beslier der kerkgoederen
regelmatiger te zien maken of derzelver bestaen le
waerborgen die de schryvelaers der liberhalery
aenspoort om alle drogredens uit te vinden ten
einde de Kerk te doen onterven, maer wel hunnen
verkankerden haet legen den godsdienst, hunne
onverzadelyke heb- en grypzucbt om de goederen
der Kerk le kunnen helpen inslikken.
Ja, in 1793 had de wereldlyke magt de Staets-
goederen zoo slecht bestierd, dat het hoofd er
haer van draeide en zy, niet meer wetende van
wat hout pylen te maken, in woede en wanhoop
school, noch regt noch rede meer verslond, en
zich noch door de vieeze Gods noch door de
vrees des bloeds meer liet tegenhouden. Die zelfde
wereldlyke magt eindigde met God zelve le looche
nen en zich in -alle siach van gruwelen te storten,
slroometi bloed vergietende zoowel op ’t slagveld
als in ’t midden harer onderdanen.
Als de geestelykheid dan aen ’t wereldiyk ge
zag, ’t welk met eene doodelyke verblindheid
geslagen was, eene helpende hand wilde toerei
ken, dan verstiet hel deze hand en hel wierp
zyne gierenoogen op een anders goed het viel
op de geheiligde schuilplaelsen van monikken
en nonnen welke het uitplunderde en gelyk wilde
dieren verjoeg; net wierp zich nadien op de semi-
narien en andere gestichten van onderwys die
insgelyks uitgestroopt en derzelver inwooners
of gevangen of in ballingschap of onder de
guillotien vermoord wïèrdeff; eindelyk sloeg het
eene heiligschendende hand op de kerken zelve,
welkers geheiligde vaten, zilver- en goudwerk en
al wat zy inhielden geroofd, platgeslagen, ver
kocht of versteken wierdenDit was nog niel
genoeg de kruisen zag men van de kerktorens
tuimelen, het lood van de daken afrukken en
tol de klokken toe in duizende stukken naer be
neden storten om er weldra stuivers van te gieten
die g’heel ’t land overstroomdenDoch die
ontzettende schatten waren op verre na niet toe
reikend om de helsche wulpschheid en den gedurig
toenemenden gouddorst van het wereldiyk beslier
te verzadigen. Al die rykdommen smolten gelyk
den sneeuw voor de zon, en men dacht welhaesl
aen een ander middel om geld en goed te maken
men verzon de afgryzelyke wet der verdachten al
wie godsdienstig waren en geld en goed bezaten,
wierden door die helsche wet gelroflen en hunne
Zoo als men roept, sprekende van eenen hond
dien men wil dood hebben, dat hy razend is, zoo
roepen de liberators, wanneer ze de Kerk bestelen
willen of den godsdienst oneer aendoen, op de
vele en groote misbruiken. En ge hebt schoon te
bewyzen dal de misbruiken waerop ze zoodanig
schreeuwen, niet bestaen, de hond is razend en hy
zal het blyven. Dan, hel is nog al kurieus eens na
te gaen wie er in ’t verledene het best zyne goede
ren heeft weten te besturen, öf de Kerk èl en
Staet. Inderdaed, moet men onze tegenstrevers
gelooven, dan bestaen er nergens meer misbruiken
dan in de bestuerraden van het goed der kerken,
en daerotn is't dat het gouvernement nu zelf het
goed der kerken wil administreren, want wie weet
of deze niel alligt zoo arm als Job zelve zouden
worden, en dit zou onze liheralers zoo fel bedroe
ven Als ze eens geene mis konden hooren, he
omdat de kerkfabriek, uit oorzaek’ harer zotte
geldverkwistingen, geen geld in kas meer heeft om
wyn en brood en licht te koopen, benoodigd
voor den goddelyken dienst
Hewel, zien we eens hoe goede administrateur
de Staet is geweest en hoe de Kerk aen hare ryk
dommen is gekomen wy laten hier den Dender-
bedespreken
Waerdoor, vraegt onze kollega, is de Kerk ryk
geworden
Is ’t met handel te dryven Is’t met speculation
te doen Is ’t met koopen en verkoopen
Geenszins ’t geen de Kerk heeft, dit heeft zy
als offergiften ontvangen, maer zy heeft die offer-
giften wel bewaerd, wel bestierd, zy heeft die
offergiften doen voortbrengen en winnen. Bewys
hiervan de goederen die zy thans nog bezit en
degene die haer tydens de fransche revolutie zyn
ontroofd geworden.
Mag men wel ’l zelfde zeggen van den Staet?
Geenszins want de geschiedenis en de feiten
zyn daer-om eene onwedersprekelyke getuigenis
van bloedige schande te geven tegen* den Staet.
Deze heeft integendeel zoo slecht bestierd, zooveel
I verkwist en verbrast, dat hy niel alleenlyk al zyne
goederen verloten, maer zich nog bovendien lol
over de ooren in schulden heeft gesteken; by zoo
verre, dal hy met miljoenen
geld heeft moeten scheppen,
i
laetsten druppel zweet en bloed uil te persen
tend bestier uit le boelen. En nu zou het wereld- goederen ingeslikt. Immers, na aldus kloosters,
tuinen “binnengepalmd
niel
M»
M
I
it werk in
I', Hoog
den tien
de beste
iceft.
BEKENDMAKINGEN.
15 cl. den drukregel.
Bureel Wilgendykslraet,
N° 11.
Voor elk afzonderlyk num
mer, 12jcenliuien.
ZhklUiS.
De godsdienst wordt in BSelgle niet vervolgd!
Een liberale burgemeester.
jretraanaagpcaiiii i griiiiiiw—
liegen. Waeroiu komen onze Vlamingen, die ’l onzent mal
kander uitbuiten, en jaren en jaren zoeken om een postje
te krygen, naer'l schoon en vruchtbacr Italië niet ’T geld
dal zy by ons van doen hebben om zich te stellen, ware
hier byna genoegzaem om een hofstedeke te koopen, en
de landen brengen meer op dan de onze.
Wy reeden aldra uil de wyde vallei, waerin ik u zoo lang
bezig gehouden heb, om voorts langs de kusten van de
Adriatische zee door alle siach van streken en liggingen le
reizen. Somtyds voerde’t konvooi ons byna in de zee, som-
lyds reden wy onder cene rots die over de waters hing;
hier was een zandachtige vallei met kreupelhout beplant,
dacr wat heuvels overdekt met wyngaerden en olyf hoornen;
verder hoven, gelyk rond Nieupoort, enz. Eindelyk kwamen
wy te Loreto rond de 9 ure ’s avonds en gingen naer het
hotel de Klok genoemd, gaen slapen. Te Loreto waren wy
gekomen als pelgrims, om een bezoek le doen aen ’t heilig
huizeken of Santa casa, en er mis in te lezen. Ook was
’s anderendaegs morgens, dat is den maendag, ons eerste
werk naer de kerk gaen om onze devotie en hirlde le be
wyzen aen de kostelyksle reliquie die er bestaet en onzen
naom in te schryven om mis te lezen. ’T was een gewoone
dag, zonder de minste feest, en 'k en konde maer 's noens
lïaert.
O a 20 50
5 a 12 50
-a--
■O a 11 50
a ---
10 a 10
a 15 -
-a
>0 a--
a
-a
INSCHRYVINGS PRYS.
Buiten stad, franks.
Met Suppl. 8
Het Boterkuipje verschynt
den,Donderdag in geheel blad
en den Zondag in half blad.
schiet of in T gevang laet verleeren van honger en ver
driet, en al wal jeugdig en sterk is onder de wapens roept,
die noodige armen of werklieden niet kweeken of te wege
kan brengen. 'T en is ongetwyfeld noch Omwenteling noch
oorlogen die den landbouw aenmoedigeti en ontwikkelen.
’K en zou nögtans niet durven zeggen dal hel andere Be-
stuer zyne pligten ten opzigie van den landbouw ten vollen
gekweten heeft. Misschien is de vrees van den malaria of
slechte lucht dat de koorts te weeg brengt groolelyks de
reden die er maekt dal de Napolitaneii liever arme blyven
op hunne bergen en rotsen, dan rykdommen te vergaderen
ten pryze van hunne gezondheid en leven. ’T is eene moei-
jelyke zake; de,malaria besteel er grootendecls, geloof ik,
omdat die velden noch beplant noch bewoond zyn, en zy
worden noch beplant noch bewoond, omdat de malaria er
het volk van >af houdt. Wy weten by eigene ondervipding
hoe straf de arme houtlanders van Couckelaere en't om
liggende ons Veurnambachl vreezen, by zoo verre dat zy
liever in hunne eigene streek droogen brood eten en aerd-
appels met kerrepapsause, dan by ons een boterstuitje en
spek le komen verdienen.' ’T is hier juist *t zelfde met de
vlakten van’lryk van Napels en ’l vermaerde Roomsche
veld, dal zoo vele beknibbeld wordt door de vreemde-
Istnzc Bisschoppen hebben zich lot den lAoning
gewend.
7'1 hM»
roofd, gemoord en gebrand, bestuerde de wereld-
lyke magt ZOO WEL, dat al die onmetelyke
schatten gingen vliegen en zy welhaesl wederom
dood arm wierd, en gedwongen voor honderde
miljoenen assignaten uil te geven en eindelyk de
schandelyksle der bankroeten temaken
9“° Vervolg.
De reiziger welke die vlakte doorreist in T droog sai-
soen, voelt zich zelven vol spyl dal zulke schoono velden
niel beploegd en bezaeid zyn, en hy is genegen otn 't volk
niet luiheid en ’s bestier fnet onachlzaeinhcid te beschul
digen; maer ook als men overdenkt dat die vlakte ten tyde
van t Roomsch rvk, dat zoo veel deed voor den landbouw,
juist was lyk nu, als men op andere plaetsen van ’t zelfde
ryk, t vrucht baer land ziet op rotsenen bergen dragen
erl velden bewondert die alle andere in rykdorn en voorl-
brengst overtreffen als men voor oogen heeft dal 8 maen-
den s jaers duizende en duizende kudden zich komen vet
glazen op dien dorren grond, men aerzelt en men is be
nauwd van T volken T Besluer len ongelyk te verwyten en
18 beknibbelen. ’K moet u nogtans bekennen dat ik die
vlakte liever zou beploegd zien, ten gedeelte ten minste cn
k geloof dat zy geheel vruchtbaer zou zyn maer waer de
armen gekregen? Voorzeker dal’t nieuw goevcrnemenl,
dat duizende en duizende kloeke jongelingen voor den kop
Overweegt
■H