I LU
I
I
M.
In
m.
M.
M.
ve
ft*.
1
Moest men dan niet gelooven dat onze militie-
wet verbeterd zonde worden? Juist hel tegenover
gestelde zal plaels hebben. Hel wetsontwerp over
de militie door het goevernement voorgesteld,
strekt lol niets minder dan otn die hatelyke wel
die men te regt de bloedwet heel, in hare uitvoe-
Te Brussel heeft eene meeting plaets gehad
legen de belgisch-mexikaensclte expeditie, in welke
minister Ghazal er met gescheurde kaken en ooren
is van afgekomen. Verders, de beslissing welke er
genomen geweest is en waerby eene petitie naer de
Kamer zal gezonden worden strekkende namenllyk
om eene opent lyke blaem te werpen op M. Chazal,
zal den munster van oorlog insgelyks maer koeltjes
op de maeg vallen.
1 -
I
ring nog strenger en voor den armen vader pyne-
lyker te maken. De wyziging, in de centrale seklie
door M. Kervyn de Lelteuliove voorgesteld, en
vragende dat men in de nieuwe wet de loting
maet zoude laten bestagn voor zooveel de vrywUlige
engagementen ontoereikend zyn, is door de minisle-
rieden verstouten gewotdeu even als T amende
ment van M. Thibaut, die vroeg dat, volgens de
wet van 18!7, hel vrywillig engagement op den
eeisten rang zou gesteld worden.
Zoude men nu niet zeggen dat onze minisler-
mannen hel laetste greintje populariteit dat ze
nog ergens kunnen bezitten, aen den god van hel
despotismus willen opofferen?
In Italië is hel wetsontwerp welk de afschaf
fing vroeg* der doodstraf, met eene tamelyk groote
meerderheid gestemd geworden. Ncglans de gede
puteerden van Toscanen, in welk land de dood
straf niet bestaet, hebben tegen hel ministerieel
wetsontwerp gestemd. Zulks verwondert ons ove
rigens nielook zyn wy geen voorslaender van
de afschaffing der doodstraf in ons land. Ons dun-
kens zou men beter doen met by ons den Jury af
te schaffen en te vervangen door begters, want de
Jury van elk Assisenhof is meestendeels gevormd
uil handeldryvende persoenen en ongeleerde men
schee, welke over T algemeen zich aen de wetten
niet verslaen en meest altyd onder den invloed
handelen van de gemoedsaendoeningen die de
Van der Waerheden, heeft zich vrydag naer het
katholyk kerkhof der Dampoort begeven, en zich
aldaer veroorloofd vier kelders uit te breken die
men daer bezig was met maken en op het punt
waren van voltrokken te wezen, en het gewell van
«enen vyfden kelder, waer een lyk was ingezet,
door te breken, zoo dat de kist nu bloot stond op
hel veld. En deze brutale daed was bevolen ge
weest door den burgemeester De Kerckhove-I)e
Limon! En wanneer M. Debaels de Ministers hier
over interpelleerde, riep Rogier onbeschaemd uit
Bah! 'I zul een leugen zyn! Crombez, A/s 'l maer
waer is! en Bouvier, Ja zeker, 't zal een leugen
zyn, want 't is de Bien Public die 'l feit vermeldt!
En hel was maer na dal deze komedie was ge
speeld, dal de burgemeester van Gent van zynen
bank opstond, om te zeggen dal bel feit waer was,
en dat Jiy bevelen had gegeven om die vyl graf
kelders te doen afbreken en onteeren
Wanneer Mgr. Delebecqne, bisschop van Gent,
van Romen terug keerde, alwaer hy voor hel
geloofspunt der Onbevlekte Ontvangenis der H.
ftlaegd geroepen was geworden, trok eene bende
gentsche liberalers hem, huilende en schreeu
wende, in de straten van Gent te gemoet, en van
dit getal eerbiedigers van den H. Godsdienst was
de zoon van den burgemeester van Gent, voor wie
Mgr. Delebecqne, tydens de doodelyke ziekte van
dien ondankbare, byzondere gebeden had doen
doen voor zyne genezing 1
Wanneet Mgr. Delebecque, (dezelfde die verle
den jaer de kinderen in onze kerk gevormd heeft),
was overleden en in de nis dEï kalhedrael be
graven was, wilden de gentsche hberaters zyne
stoffelyke overblyfseleu uit Sint Baefs ketk weg
rukken om ze op hel gemeene kerkhof, nevens
’t lyk van den een of anderen solidair, te leggen.
En de onheschaemde die hel meest uitviel legen
de gedachtenis van den heiligen prelaet, was de
burgemeester van Gent, die welligl de behoudenis
van zynen niet minder ondankbaren zoon aen de
gebeden van den groolen bisschop heeft te danken
En thans nu dat de kalholyken eenen nieuwen
smaed wordt aengedaen door de schending hunner
laetste rustplaels en de onteeiing van het ligchaem
eenen hunner broeders, is T de burgemeester van
Gent, De Kerckhove-De Limon, die daervau èn de
oorzaek èn de dader is!
En dat heet men een liberale burgemeester! En
dan zoo in Belgie, onder het beheer der liberalers,
de godsdienst niel vervolgd worden!....
I
Zyn zy tegen den godsdienst? Als men zoo
onnoozei ware de liberaler gazetten te gelooven,
dan eerbiedigt niemand meer den godsdienst dan
zy-zelven. Welnu, wil men een staelke van dien
eerbied dien zy den godsdienst loedragen? Men
leze den volgenden inbond van hetgeen de Union
libérale, een liberaler blad van Verviel s, in ééne
enkele weck, zyne lezers heeft opgedischl
Union libérale, nummer van 15 maerl. Hoofd
artikel, getrokken uit de Opinion nationale, tegen
den Paus en de Kerkkroniek legen den gods
dienst en de Zwarte mannen; blief legen den pas
toor van Couillet.
ld., 14". Uitvallen legen de Kerk, den gods
dienst enden Paus, in zyn artikel Situation poli
tique; uitvallen tegen de paters Redemptoristen
die te Montigny den Jubilé prediken uitvallen
tegen den pastoor van St.-Gerard.
ld., 16" Artikel legen de fransche en belgie-
sche bisschoppen, legen de geestelykheid en de
Jezuietenkroniek tegen de geestelykheid van
Marbais-la Tour.
ld., 17". Artikel tegen den Paus, de Jezuie
ten en de fransche geestelykheid kroniek legen
den onderpastoor van Jumet.
ld., 18". Artikel legen den gelukzaligen
Petrus Albuez, onlangs heilig verklaerd, en legen
De Roomsche en de Fransche Index. Als de
Kerk een boek veroordeelt om dat dezelve den
Paus, den godsdienst of de goede zeden aenrandt,
bepaell ziclrde Kerk met dien boek aen te wyzen
als gevaerlyk zynde voor de katholyke geloovigen.
Als hel goevernement van Frankryk eenen boek
veroordeelt, zoo als de brochuer Les propos de
Labienus, omdat dezelve bel goevernement, den
keizer of zyne Geschiedenis van Cesar aenrandt, be
paell zich het fransch goevernement met.... dien
boek, zoo als de Kerk doet, aen te wyzen als ge
vaerlyk? Hola, het goevernement van Keizer Na
poleon VERBIEDT vooreerst den verkoop van
dien boek, na de bestaende exemplaren ervan aen-
geslagen te hebben; daerby VEROORDEELT het
den schryver ervan tot vyf jaren gevang en eenige
duizende franks boet, en VEROORDEELT daer-
enboven den drukker van dien boek insgelyks tot
gevang en eene meer of minder groote boel.
Ziedaer hoe BARBAERSCH de Kerk te werk
gaet opzigtens hare onderdanen en geloovigen! De
wereldlyke overheid gaet toch zoo veel zachter te
werk met hare onderdanen
het gebed, de paters Recoletten, de sociëteit Vin-
cenlitis-a-Paulo, den onderpastoor van Jumet en
de geestelykheid nieuwskens over de geeslelyk-
heid van llaelje.
ld., 19n. Stilstand voor eenen dag.
Hewel, katholyke lezer, zyn zy tegen den gods
dienst
De gentsche godsdiensthater Laurent komt een
reglement op de kerkhoven uit te geven, waerin hy
voorslell dal voorlaen het kerkhof niet meer ’t kerk
hof maer 't doodenhof zou geheeten worden. Ver
ders zouden, volgens dit reglement, de muren die
te Gent het protestanlsch van het katholyk kerk
hof afscheiden, moeten afgebroken worden, omdat
eenieder regt heeft om in ’t doodenhof begraven te
worden, roept de gentsche maniak uit. Dan ook
zou geen opschrift op de kruisen en grafzerken
geschilderd ol gekapt mogen worden, of het zou
de eerst door den opperbaes der Logieu, den burg
meester van Gent, moeten goedgekeurd zyn.
Een beetje later zullen de liberalers voorstellen
dal geene kruisen hoegenaemd meer op liet kerk
hof zouden geplaetst worden, zoo als ze alreeds de
L. Vrouw beelden uil de Weezeuschoolen van
Gent hebben gehaeld.
En dat heet men De vrye Kerk in den vrijen
Staet
In zitting der Kamer van gister, heeft minister
Frère een wetsoulwerp neêrgelegd strekkende om
eene leening van ZESTIG MILJOEN' (6Ü.OOO.OOO)
aen te gaen tol hel verlraeijen van Brussel en
eenige andere groote steden.
Kontribuabelen, maekt maer uwe frankskens
gereed.
Ji i
In de stad Leuven woonen 800 studenten die,
de eene dooi de anderen voor leergangen, onder
houd en leer, van 1500 tol 2000 franks ’sjaers
kosten. Dit gel<l wordt nu al en geheellyk in de
stad verbruikt. Hewel, zou men gelooven dat in
die stad eene party bestaet welke met handen en
voelen werkt om de katholyke Universileil van
Leuven te doodigen? Eu nogtans, ’t is zoo; en
moest nu de katholyke Uuiveisileil, by voorbeeld,
naer Antwerpen verplaetsl worden, dan zon die
stad merkelyk in voorspoed aenwinnen, terwyl
Leuven zoo dood als eene mot zou worden.
Ziedaer waertoe de liberatery in staet is, en
zulks alleen uit hael legen den kalholyken gods-
dieust
I'
1
t
f.
V
Gr
Ch
ge
va
OP
eei
tc
to
afg
va
nii
ba
ire
S<-‘
OT
kr
hei
lie
am
k;n
de
he
na
va
kr
de
vn
de
im
hi
ge<
lai
ke
re
nr
tc
fl
ho
wo
ba<
zie
da
do
du
evi
de
ga
kl<
te
8b
fr;
cc
da
W<
pc
Af
mis lezen; en geheel den tyd dal ik daer wachle, dat is
rond de 6 uren, was’l huizeken gedurig kroppende vul
volk noglans was hel niemand toegeiateu van twee mis
sen naeen te hooreu, immers na iedere mis zond een
soldaet die er allyd in wacht is, ai de meuschen uil de ka-
pelle, om er andere in te laten, (’l is onrnrtlig te zeggen
dal Loreto deelt maekt van de gestolen Staten). Nooit in
myn leven heb ik zulk eene ware en diepe godvruchtigheid
gezien, en geen wonder, want geen tempel* of kapellen zyn
duerbaerder en heiliger; geen reliquien zyn klaerder en
zekerder bewezen. Ziehier in korte woorden de geschie
denis van ’l heilig huisken
Door heilig huisken, of santa easa, verstaet men eigent-
lyk’thuiseke van Nazareth, waer Maria geboren en opge-
kweekl wierd, waer zy later door den engel geboodschapt
wierd en Moeder wierd van Jesus Christus, en later, mei
baren goddelyken Zoon en haren manden 11. Joseph rond
deoOjaren leefde en vrocht en waer zy cindelyk stierf
om algauw met ligchaem en ziel ten hemel gedragen te
worden. A'y kunnen ons gemakkelyk inbeelden wal eerbied
en godsdienstigheid de eersle kristenen, de Apostels aen
hun hoofd, voer dal heilig huisken gevoelden en betoon
den de historie leert ons dat de H. Helena er een bezoek
ging doen, dal de Kruisvaerders en onder andere de H.
E3et eene en andere.
I 1 1
Ludovicus van Fraukryk, er gingen in bidden en mis hoo
ien op den autaer die door de Apostelen zelve er in ge-
plaelst gewee.l was. Na'l vertrekken van den H. Ludo
vicos uil Palestina, wierd dat heilig en ongelukkig land
de prooi der wreede en guddelooze Musuimannen. Ten
dien lyde, dal is den 10 mei 1291, onder den Paus Nico-
laes IV, eenige inwooners van de kusten der Adrialiscbe
zee, ’s morgens uaer huu werk gaende, vonden in’l omlig
gende, voor een klein stedeke van Dalmalicn, Tersaiz ge-
naemd, een buizeke geheel alleen siaen op eene plaeis
waer nooit geen huis gezien geweest was; zy onderzoeken
hel mei nieuwsgierigheid en acndachl en zyn leu boogslen
verwonderd over zynen vreemden vorm en voorkomen;
vooral kunnen zy niel bevallen hoe hel kan regt blyveu
staen daer hel zonder voettuig of grondsteenen is. ’T ge
rucht algauw overal verspreid, kooiut ten ooren van den
bisschop van de streke die sedert lang met hel water ziek
ie bedde lag hy aenroepl onze Lieve Vrouw om krachten
genoeg te hebben om te gaen zien, en aenslonds voelt hy
zich genezen ter zellder lyde verschynl hem Maria en zy
zegt hem dal ’i buizeke daer nieuw toegekomen, het eigen
huis is waer zy geboren wierd, enz. De bisschap gaet straks
hel heilig huiske bezoeken, vertelt zyne verschymng, en
allen, gelroffeu door de miraculeuze genezing van bunnen
1.
i
'J
Hieuw Leeniugske van SESÏ..EOKH.
herder, gelooveu hem op zyu woord.
T nieuws wordt aliigl gebragl let in ’t hof van den goe-
verneur van Dalmalie. genoemd Nicolaes Frangipani. Als
voorzigtige kristen doet liy de zake seffens onderzoeken
vier gezanten onderzoeken uauwkeuriglyk hel huiseke,
melen hel al en gaen aenslonds over zee naer Nazareth,
onderhooren en overzien alles, komen terug en verklaren
onder eenen plegligen eed dal Maria’s huis verdwenen is
uil Nazareth op den 10 mei 1*291; dat de grondzuilen ge
bleven zyn 5’ dat de grooile der voeling gansch overeen
komt mei 'i buizeke dal in Daimaiien is; 4" dat de soort
van sieenen dezelfde is, en dezelfde bouwstiel. Aenslonds
komt geheel de katholyke wereld T heilig buizeke bezoeken
en vereeren. 5 jaer en half later verdween al mei eens
’i buizeke uit Dalmatte en T kwam naer de ovcrzyde der
Adrialiscbe zee, in een bosch waer nu een dorp is, Beca-
noli genaemd’k heb er gepasseerd, en een gedenkzuil
herinnert de gebeurtenis. Naer eenen korten tyd vervliegt
hel nog eens op eene uer afstand; vier maenden later ver
dragen de Engelen bel een vierde mael, maer dan op de
plaels waer hel blyven moest tot op onze tyden.
fH’ordl voortgezcl.)
V