I LU I I M. In m. M. M. ve ft*. 1 Moest men dan niet gelooven dat onze militie- wet verbeterd zonde worden? Juist hel tegenover gestelde zal plaels hebben. Hel wetsontwerp over de militie door het goevernement voorgesteld, strekt lol niets minder dan otn die hatelyke wel die men te regt de bloedwet heel, in hare uitvoe- Te Brussel heeft eene meeting plaets gehad legen de belgisch-mexikaensclte expeditie, in welke minister Ghazal er met gescheurde kaken en ooren is van afgekomen. Verders, de beslissing welke er genomen geweest is en waerby eene petitie naer de Kamer zal gezonden worden strekkende namenllyk om eene opent lyke blaem te werpen op M. Chazal, zal den munster van oorlog insgelyks maer koeltjes op de maeg vallen. 1 - I ring nog strenger en voor den armen vader pyne- lyker te maken. De wyziging, in de centrale seklie door M. Kervyn de Lelteuliove voorgesteld, en vragende dat men in de nieuwe wet de loting maet zoude laten bestagn voor zooveel de vrywUlige engagementen ontoereikend zyn, is door de minisle- rieden verstouten gewotdeu even als T amende ment van M. Thibaut, die vroeg dat, volgens de wet van 18!7, hel vrywillig engagement op den eeisten rang zou gesteld worden. Zoude men nu niet zeggen dat onze minisler- mannen hel laetste greintje populariteit dat ze nog ergens kunnen bezitten, aen den god van hel despotismus willen opofferen? In Italië is hel wetsontwerp welk de afschaf fing vroeg* der doodstraf, met eene tamelyk groote meerderheid gestemd geworden. Ncglans de gede puteerden van Toscanen, in welk land de dood straf niet bestaet, hebben tegen hel ministerieel wetsontwerp gestemd. Zulks verwondert ons ove rigens nielook zyn wy geen voorslaender van de afschaffing der doodstraf in ons land. Ons dun- kens zou men beter doen met by ons den Jury af te schaffen en te vervangen door begters, want de Jury van elk Assisenhof is meestendeels gevormd uil handeldryvende persoenen en ongeleerde men schee, welke over T algemeen zich aen de wetten niet verslaen en meest altyd onder den invloed handelen van de gemoedsaendoeningen die de Van der Waerheden, heeft zich vrydag naer het katholyk kerkhof der Dampoort begeven, en zich aldaer veroorloofd vier kelders uit te breken die men daer bezig was met maken en op het punt waren van voltrokken te wezen, en het gewell van «enen vyfden kelder, waer een lyk was ingezet, door te breken, zoo dat de kist nu bloot stond op hel veld. En deze brutale daed was bevolen ge weest door den burgemeester De Kerckhove-I)e Limon! En wanneer M. Debaels de Ministers hier over interpelleerde, riep Rogier onbeschaemd uit Bah! 'I zul een leugen zyn! Crombez, A/s 'l maer waer is! en Bouvier, Ja zeker, 't zal een leugen zyn, want 't is de Bien Public die 'l feit vermeldt! En hel was maer na dal deze komedie was ge speeld, dal de burgemeester van Gent van zynen bank opstond, om te zeggen dal bel feit waer was, en dat Jiy bevelen had gegeven om die vyl graf kelders te doen afbreken en onteeren Wanneer Mgr. Delebecqne, bisschop van Gent, van Romen terug keerde, alwaer hy voor hel geloofspunt der Onbevlekte Ontvangenis der H. ftlaegd geroepen was geworden, trok eene bende gentsche liberalers hem, huilende en schreeu wende, in de straten van Gent te gemoet, en van dit getal eerbiedigers van den H. Godsdienst was de zoon van den burgemeester van Gent, voor wie Mgr. Delebecqne, tydens de doodelyke ziekte van dien ondankbare, byzondere gebeden had doen doen voor zyne genezing 1 Wanneet Mgr. Delebecque, (dezelfde die verle den jaer de kinderen in onze kerk gevormd heeft), was overleden en in de nis dEï kalhedrael be graven was, wilden de gentsche hberaters zyne stoffelyke overblyfseleu uit Sint Baefs ketk weg rukken om ze op hel gemeene kerkhof, nevens ’t lyk van den een of anderen solidair, te leggen. En de onheschaemde die hel meest uitviel legen de gedachtenis van den heiligen prelaet, was de burgemeester van Gent, die welligl de behoudenis van zynen niet minder ondankbaren zoon aen de gebeden van den groolen bisschop heeft te danken En thans nu dat de kalholyken eenen nieuwen smaed wordt aengedaen door de schending hunner laetste rustplaels en de onteeiing van het ligchaem eenen hunner broeders, is T de burgemeester van Gent, De Kerckhove-De Limon, die daervau èn de oorzaek èn de dader is! En dat heet men een liberale burgemeester! En dan zoo in Belgie, onder het beheer der liberalers, de godsdienst niel vervolgd worden!.... I Zyn zy tegen den godsdienst? Als men zoo onnoozei ware de liberaler gazetten te gelooven, dan eerbiedigt niemand meer den godsdienst dan zy-zelven. Welnu, wil men een staelke van dien eerbied dien zy den godsdienst loedragen? Men leze den volgenden inbond van hetgeen de Union libérale, een liberaler blad van Verviel s, in ééne enkele weck, zyne lezers heeft opgedischl Union libérale, nummer van 15 maerl. Hoofd artikel, getrokken uit de Opinion nationale, tegen den Paus en de Kerkkroniek legen den gods dienst en de Zwarte mannen; blief legen den pas toor van Couillet. ld., 14". Uitvallen legen de Kerk, den gods dienst enden Paus, in zyn artikel Situation poli tique; uitvallen tegen de paters Redemptoristen die te Montigny den Jubilé prediken uitvallen tegen den pastoor van St.-Gerard. ld., 16" Artikel legen de fransche en belgie- sche bisschoppen, legen de geestelykheid en de Jezuietenkroniek tegen de geestelykheid van Marbais-la Tour. ld., 17". Artikel tegen den Paus, de Jezuie ten en de fransche geestelykheid kroniek legen den onderpastoor van Jumet. ld., 18". Artikel legen den gelukzaligen Petrus Albuez, onlangs heilig verklaerd, en legen De Roomsche en de Fransche Index. Als de Kerk een boek veroordeelt om dat dezelve den Paus, den godsdienst of de goede zeden aenrandt, bepaell ziclrde Kerk met dien boek aen te wyzen als gevaerlyk zynde voor de katholyke geloovigen. Als hel goevernement van Frankryk eenen boek veroordeelt, zoo als de brochuer Les propos de Labienus, omdat dezelve bel goevernement, den keizer of zyne Geschiedenis van Cesar aenrandt, be paell zich het fransch goevernement met.... dien boek, zoo als de Kerk doet, aen te wyzen als ge vaerlyk? Hola, het goevernement van Keizer Na poleon VERBIEDT vooreerst den verkoop van dien boek, na de bestaende exemplaren ervan aen- geslagen te hebben; daerby VEROORDEELT het den schryver ervan tot vyf jaren gevang en eenige duizende franks boet, en VEROORDEELT daer- enboven den drukker van dien boek insgelyks tot gevang en eene meer of minder groote boel. Ziedaer hoe BARBAERSCH de Kerk te werk gaet opzigtens hare onderdanen en geloovigen! De wereldlyke overheid gaet toch zoo veel zachter te werk met hare onderdanen het gebed, de paters Recoletten, de sociëteit Vin- cenlitis-a-Paulo, den onderpastoor van Jumet en de geestelykheid nieuwskens over de geeslelyk- heid van llaelje. ld., 19n. Stilstand voor eenen dag. Hewel, katholyke lezer, zyn zy tegen den gods dienst De gentsche godsdiensthater Laurent komt een reglement op de kerkhoven uit te geven, waerin hy voorslell dal voorlaen het kerkhof niet meer ’t kerk hof maer 't doodenhof zou geheeten worden. Ver ders zouden, volgens dit reglement, de muren die te Gent het protestanlsch van het katholyk kerk hof afscheiden, moeten afgebroken worden, omdat eenieder regt heeft om in ’t doodenhof begraven te worden, roept de gentsche maniak uit. Dan ook zou geen opschrift op de kruisen en grafzerken geschilderd ol gekapt mogen worden, of het zou de eerst door den opperbaes der Logieu, den burg meester van Gent, moeten goedgekeurd zyn. Een beetje later zullen de liberalers voorstellen dal geene kruisen hoegenaemd meer op liet kerk hof zouden geplaetst worden, zoo als ze alreeds de L. Vrouw beelden uil de Weezeuschoolen van Gent hebben gehaeld. En dat heet men De vrye Kerk in den vrijen Staet In zitting der Kamer van gister, heeft minister Frère een wetsoulwerp neêrgelegd strekkende om eene leening van ZESTIG MILJOEN' (6Ü.OOO.OOO) aen te gaen tol hel verlraeijen van Brussel en eenige andere groote steden. Kontribuabelen, maekt maer uwe frankskens gereed. Ji i In de stad Leuven woonen 800 studenten die, de eene dooi de anderen voor leergangen, onder houd en leer, van 1500 tol 2000 franks ’sjaers kosten. Dit gel<l wordt nu al en geheellyk in de stad verbruikt. Hewel, zou men gelooven dat in die stad eene party bestaet welke met handen en voelen werkt om de katholyke Universileil van Leuven te doodigen? Eu nogtans, ’t is zoo; en moest nu de katholyke Uuiveisileil, by voorbeeld, naer Antwerpen verplaetsl worden, dan zon die stad merkelyk in voorspoed aenwinnen, terwyl Leuven zoo dood als eene mot zou worden. Ziedaer waertoe de liberatery in staet is, en zulks alleen uit hael legen den kalholyken gods- dieust I' 1 t f. V Gr Ch ge va OP eei tc to afg va nii ba ire S<-‘ OT kr hei lie am k;n de he na va kr de vn de im hi ge< lai ke re nr tc fl ho wo ba< zie da do du evi de ga kl< te 8b fr; cc da W< pc Af mis lezen; en geheel den tyd dal ik daer wachle, dat is rond de 6 uren, was’l huizeken gedurig kroppende vul volk noglans was hel niemand toegeiateu van twee mis sen naeen te hooreu, immers na iedere mis zond een soldaet die er allyd in wacht is, ai de meuschen uil de ka- pelle, om er andere in te laten, (’l is onrnrtlig te zeggen dal Loreto deelt maekt van de gestolen Staten). Nooit in myn leven heb ik zulk eene ware en diepe godvruchtigheid gezien, en geen wonder, want geen tempel* of kapellen zyn duerbaerder en heiliger; geen reliquien zyn klaerder en zekerder bewezen. Ziehier in korte woorden de geschie denis van ’l heilig huisken Door heilig huisken, of santa easa, verstaet men eigent- lyk’thuiseke van Nazareth, waer Maria geboren en opge- kweekl wierd, waer zy later door den engel geboodschapt wierd en Moeder wierd van Jesus Christus, en later, mei baren goddelyken Zoon en haren manden 11. Joseph rond deoOjaren leefde en vrocht en waer zy cindelyk stierf om algauw met ligchaem en ziel ten hemel gedragen te worden. A'y kunnen ons gemakkelyk inbeelden wal eerbied en godsdienstigheid de eersle kristenen, de Apostels aen hun hoofd, voer dal heilig huisken gevoelden en betoon den de historie leert ons dat de H. Helena er een bezoek ging doen, dal de Kruisvaerders en onder andere de H. E3et eene en andere. I 1 1 Ludovicus van Fraukryk, er gingen in bidden en mis hoo ien op den autaer die door de Apostelen zelve er in ge- plaelst gewee.l was. Na'l vertrekken van den H. Ludo vicos uil Palestina, wierd dat heilig en ongelukkig land de prooi der wreede en guddelooze Musuimannen. Ten dien lyde, dal is den 10 mei 1291, onder den Paus Nico- laes IV, eenige inwooners van de kusten der Adrialiscbe zee, ’s morgens uaer huu werk gaende, vonden in’l omlig gende, voor een klein stedeke van Dalmalicn, Tersaiz ge- naemd, een buizeke geheel alleen siaen op eene plaeis waer nooit geen huis gezien geweest was; zy onderzoeken hel mei nieuwsgierigheid en acndachl en zyn leu boogslen verwonderd over zynen vreemden vorm en voorkomen; vooral kunnen zy niel bevallen hoe hel kan regt blyveu staen daer hel zonder voettuig of grondsteenen is. ’T ge rucht algauw overal verspreid, kooiut ten ooren van den bisschop van de streke die sedert lang met hel water ziek ie bedde lag hy aenroepl onze Lieve Vrouw om krachten genoeg te hebben om te gaen zien, en aenslonds voelt hy zich genezen ter zellder lyde verschynl hem Maria en zy zegt hem dal ’i buizeke daer nieuw toegekomen, het eigen huis is waer zy geboren wierd, enz. De bisschap gaet straks hel heilig huiske bezoeken, vertelt zyne verschymng, en allen, gelroffeu door de miraculeuze genezing van bunnen 1. i 'J Hieuw Leeniugske van SESÏ..EOKH. herder, gelooveu hem op zyu woord. T nieuws wordt aliigl gebragl let in ’t hof van den goe- verneur van Dalmalie. genoemd Nicolaes Frangipani. Als voorzigtige kristen doet liy de zake seffens onderzoeken vier gezanten onderzoeken uauwkeuriglyk hel huiseke, melen hel al en gaen aenslonds over zee naer Nazareth, onderhooren en overzien alles, komen terug en verklaren onder eenen plegligen eed dal Maria’s huis verdwenen is uil Nazareth op den 10 mei 1*291; dat de grondzuilen ge bleven zyn 5’ dat de grooile der voeling gansch overeen komt mei 'i buizeke dal in Daimaiien is; 4" dat de soort van sieenen dezelfde is, en dezelfde bouwstiel. Aenslonds komt geheel de katholyke wereld T heilig buizeke bezoeken en vereeren. 5 jaer en half later verdween al mei eens ’i buizeke uit Dalmatte en T kwam naer de ovcrzyde der Adrialiscbe zee, in een bosch waer nu een dorp is, Beca- noli genaemd’k heb er gepasseerd, en een gedenkzuil herinnert de gebeurtenis. Naer eenen korten tyd vervliegt hel nog eens op eene uer afstand; vier maenden later ver dragen de Engelen bel een vierde mael, maer dan op de plaels waer hel blyven moest tot op onze tyden. fH’ordl voortgezcl.) V

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 2