r
11
am
I
I
Noord-Amerika, is
r
de hoofdstad
generael Giant be*
Een koninklyk besluit, gedagleekend van Wind
sor (Engeland) 2 april, vernietigt het besluit waer-
door de bestendige deputatie den gemeenteraed
van Mechelen lol den eerbied der wet op de be
grafenissen terugroept.
Dit koninklyk besluit beweert dat de deputatie
buiten hare magt gegaen is. Dal is valsch.
Maer ol hel dekreet van prairial in de meening
onzer ministers zyne magt behouden heeft, daer
zwygl hel overzeesch koninklyk besluit tolael van..
Wanneer zullen onze iiberhater ministers den
moed ecus hebben eindelik hel masker af te leg
gen?
i
kingen
gers l<
Bergen
in de r
Anlwei
gebore
I j
In tJejaren 1500 kwam in westedyk Europa de
mode op by de goevernemeolen van T kerkgoed te
stelen.
De aertskeller Luther, een van de belhamels der
roovery, deed alsdan de volgende belydenis
De ondervindingen leeren dat zy, die zich mees-
Ier maken van de kerkgoederen, eindigen met
arm te worden ende gebragt lol den bedelzak.
Zie Symposiac IV.
Hendrik VIII, korting van Engeland, sloeg al de
kloostergoederen aen met belofte ’s lands schul
den uit te dooven en de belastingen af te schaffen.
Later speelde hy bankroet.
Keurvorst van Saksen, die ook in de jaren 1600
leefde, zegt Het kloostergoed waervan wy ons
hebben meester gemaekt heeft ons eigen goed zoo
danig opgeëten dat wy noch eigen goed, noch
klooster-goed hebben.
Over 80 jaren, Joseph II, keizer van Oostenryk,
heeft den aenslag op de kerkgoederen begonnen.
Sedert dien heeft Oostenryk dry bankroeten ge
maekt. Thans versmacht hel onder zyne schulden.
Frankryk van 1789 sloeg voor dry duizend
miljoen kerk-en edelmans goed aen. Tien jaren
later was dal al naer den weerlicht.
Spanje heeft, over dertig jaren, kerk-en kloos
tergoed aengeslagcn. Op den oogenblik van heden
De Kongres-kplom van Brussel, een ding dat
eenige honderd duizende franken gekost heeft, en
verleden jaer eerst volledigd is, begint, zegt men,
aen stukken en brokken te vallen.
En dat is jammer en geen jammer. 'T is jammer
dat een zuurgewonnen geld aen boer en burger
zoo ydel en liglzinnig vetkwist wordt aen goever-
nemenlsche bullen, welke allyd ten minste eens
zoo veel kosten ais hel moest, en byna altyd in
duigen vallen, voor dal zy voltrokken zyn. Dal
kan, ja, liberael wezen met iemand anders cen
ten, maer is dat zuinig en reglveerdig te werk
gegaen?
Echter, dat die kolom eigenlijk aen stukken
valle, daer is ons weinig aen gelegen. Zy moest on
ze Constitutie en Vry heden verbeelden. En welke
Vryheid en Constitutie zal haesl nog regt staen in
ons Belgie?
Dte Kolom verdwenen zal een leugen minder
zyn in de weield! Wie weel of zy misschien niet
aen het bersten is van spytomdat zy daer
Voor zot slaet tegenover een ministerie, dat zich
liberael heet, en niets anders is dan liberaler.
De Kolom beeft gelyk. Dat zy maer berst!
Het protestantse!) Pruissen eerbiedigt den eigen
dom van T katholyk kerkgoed. Het goevernement
aldaer heelt den volgenden regel aengenomen De
roomsehe Kerk regelt en bestiert door haerzelven
al wat haer aengaet, zy blyft in bezit en genot
«,van de gestichten, fundatiën en geldsommen
bestemd voor den kerkdienst, voor T onderwys,
en voor de liefdadigheid.
’’T is de leering van minister Tesch van den
hoofde lol den voele omgekeerd.
’S lands schuld beloopt thans lot de hoofdsom
van acht honderd miljoen. Meer dan twee honderd
miljoen zyn gemaekt sedert 1847.
Deze som gaet vermeerderd worden met 60 mil
joen.
Wie zal den zwaersten last van die vermeerde
ring dogenDe kleine arrondissementen.
Wat zullen zy er uil trekken? Schier niets.
’T meestendeel zal voor Brussel, Luik
In Belgie worden de katholyke vryheden vernie
tigd of verydeld. In Holland worden de katholyke
vryheden uilgebreid.
In Holland beeft men de wet van 1809 op het
kerkgoed veranderd. De katholyke bisschop van
Utrecht is van goevernements-wege verzocht ge
weest een plan van verandering te maken. Dit
plan, geheel in den zin der vryheid, is door goever-
nemenl en Kamers aenveerd geworden met eenpa
righeid.
In Belgie keert men terug tot de kerkroovery
van 1789.
’T zyn de orangisten van 1850 die thans meester
zyn in ons land. Is hun iuzigl langzamerhand eene
verbroedering te bewerken tusschen Holland en de
belgische katholyken?
Voorheen noemde men hel kerkhof de vreed
zame woon der rust en thans.... Sedert dal een
goddeloos liberalismus zyne schaemtelooze inpal-
mingen voortzet, moet men liet het slrydperk der
tweedragl en hel veld der schanddaden noemen.
Welke noodlottige drilt verbindt dan onze te
genstrevers? Zy schenden de graven en maken zich
bereid om eene beiligschende band op onze altaren
te leggen. Als men de graven beleedigd en de al
taren onteert, wat wordt hel vaderland dan? Een
grond van ballingschap, waer het hart door niets
aen hel verleden gebonden en door niets aen God
vereenigd is.
En dit is vooruitgang, vryheid, en beschaving
Het Weekblad wil, kost wat kost, den beruchten
held van de Manche en den onverschrokken David
Pluime, van Woumen, naapen en evenaren. Nog
meer zyne weerdigheid van mensch, zyne reden
en gewelens-overtuiging te kant stellende, betracht
hy niets zoo zeer dan al zyne landgenoten onder
het zachte juk te brengen van den Sultan van
Stamboul en den Tzar van Moscovië. Te Constan-
tinopelen immers wordt elk onderdaen, die niet
juist kan of wil dansen zoo als de Turksche Frère
schuifelt, den zyden halsstrop toegezonden of in
eenen lederen zak genaeid en in den Bosphoor
geworpen tol aes der visschen en in Rusland
dan! vraegt het liever aen de Polakken die in de
mynen van SiberiëHier, by ons ook, zegt de
sukkelaer, moet alles op den lurkscheu en mos-
kovielschen leest geschoeid wordenhier ook
moet niemand leven, niemand iets verkrygen van
al hetgeen betaeld wordt door allen, en dus toe
behoort aen allen gelyk, dan hy die gedwee den
nek buigt onder den onbeschoften wil van eenen
Sultan der vrymetselaers-logien. En zulks heel by
die mannnen de vryheid des geesles! O liberté,
que de bassesses on commet en ton nom
’T en is maer om te zeggen hoe hel Weekblad
zondag laelst nog eens den spot dreef met de
weerdigheid van mensch zyner dun gezaeide le-,
zers. Ja, roept net uit, hadden wy nu nog eenen
representant gelyk Mynheer Debreyne, eenen de-
mokraet gelyk Mynheer Debreyne, eenen man
naer Frère’s hert, wat al miljoenen zouden wy
niet bekomen van de zestig die het goevernement
gaet leenen om openbare werken aen te leggen of
te vollooijenMaer met eenen jongen edelman,
met eenen heer De Conincknikse! niets!...
Wat zyl gy, o kiezers, toch dom geweest!....
Nu, genoeg geklapt; zeggen wy een woordje
serieus Hel Weekblad, sprekende van de zestig
miljoen, gestemd ter uitvoering van openbare wer
ken, zegt Ziedaer eene schoone koek, waervan
iedereen zyn deel zal hebben, uitgenomen het ar
rondissement Dixmude, dat niets bekomt. De
schryver van dal bladje moet een heel slecht ge
voelen hebben van het gezond oordeel zyner lezers
om hun zulken armen praet op te disschen. Op de
een-en-veertig arrondissementen die het koning-
ryk Belgie uitmaken, zyn er slechts een twaelftal
die subsidien bekomen van de 60,000,000 ge
stemd voor openbare werken; eene gansche pro-
vintie zelfs, namelyk de provinlie Limburg, be
komt niets. Maer omdat hel arrondissement Dix-
mude geene miljoenen ontvangt voor groote
openbare werken, er zyn immers bier geene
zulkanige werken te veriiglen wil dat zeggen
dal wy ons deel niet zullen hebben in de twee
miljoen bestemd voor werken aen buerlwegen, en
in de vyf miljoen voor bouwen van school-lokalen.
Wy meenen zulks niet, wy zullen er voorzeker wei
ons deel van hebben. Hoe parlydig een zoo ge
noemd liberael minisleiie ook zyn moge, hel zal
toch beter zyne weerdigheid van mensch en deze
der belgische laslen-betalers weten le eerbiedigen
dan Mahmoud en Alexander II, of Don Quichotle
en David Pluime. Dixi.
Het
Richm
kwetst
nen. I
zyn ve
Ten
i’ ganscl
I New-\
boude
selling
klokke
Del
geheel
niet al
briekv
I bezigh
wei kit
nen lo
De telegrafische tyding van zaterdag avond de
zegenpraeï aenbrengende van
ten volle bevestigd geworden.
Na eenen hardnekkigen en bloedigen stryd van
en Gent drie dagen, zyn de stad Petersburg en de hoofdstad
zyn. De kleine sleden en buitengemeenten zyn' Richmond door de troepen van generael Grant be-
weet hel moeijelyk van wat hout pylen te maken. maer om te betalen cn manschap te leveren voor
In gelyken zin kunnen wy spreken van Porlu- 't leger.
gael, van Sardinië, van de Republieken, van Zuid-
Amerika, euz.
Gestolen goed verrykt niet.
’T goevernement van kouing Leopold zou wel
doen zulks indachtig te zyn.
schaefdheid der enkele onwetenden. Dat men de
reglerlyke jaeiboeken doorldadere om de misdaden
Op te zoenen die het ysclyksl zyn in hunne ver*
wezentlyking, en men zal zien dat de listigsle en
onverzoenlyksle bandieten juist die zyn by welke
een half onderwys zonder denkbeelden van zede-
leer ol godsdienst den hoogmoed ontwikkeld
beeft, en al die wilde en kwade driften welke de
stem van hel geweten die de weerklank is van
de stem van God nauwelyks in loom kon hou
den.
Het schavot heeft in deze laetste lyden
meer bloed van geletterde koppen dan van onwe
tende zien vloeijen. Dal men ons dus het onderwys
niet meer kome voorstellen als eenen breidel die
toereikend is om den mensch op de akelige helling
der misdaed tegen le houden. Wy zouden eenen
schoonen kalaloog kunnen maken van geletterde
bandieten, te beginnen met den rymelaer Lacenai-
re tol den vadermoorder Pélissier, welke een van
die slads-arenden was wiens woord voor het oog
der eerlyke onwetenden al het gewigt heeft van
eene godsspraek. Dal men het licht des geesles
met volle golven verspreide, dal willen wy wel,
en desnoods zullen wy er zelfs uit al onze kracht
aen medehelpen; maer dat men er bet veel zeker
der en veel aengelegener licht der godsdienstige
zedeleer byvoege, dat men nevens de stem van den
schoolmeester wat meer de stem van God hoore,
en de samenleving zal er by winnen, en, op eenen
gekomen tyd, zal men van de lonclie des beulseen
iuijaerdsambt kunnen maken en van het schavot
eenen trap voor eenen marktlhealer.
Maskers af!
De I
is a!da<
hy was
TeP
tien ou
G
gerotgt
ler zyd
kunnet
1560 z;
L
vreemdelingen behandelen; wy schynea allyd te rekenen
hoeveel het wel kosten zal van hem te herbergen, cu ’t is
ons al te vele wat wy hem geven. De Italjanen integendeel
zouden eer dry dagen droogen brood eten dan eenen
vreemdeling niet herlelyk te ontvangen. Al 't beste dat zy
in buis hebben of krygen kunnen wordt den vreemdeling
nuldelyk voorgesteld. Een van de voornemens welke ik
oogetuyfeld van Itaelje naer huis za| medebrengen is van
allyd de vreemdelingen met liefde en eene milde hand te
ontvangt» en te behandelen. Alleen, zoo als ik was,
bad ik moeijelyk den weg kunnen vinden naer Scheggiuo
’4 zit immers getyk weggestoken achter hooge bergett en in
eenen diepen put begraven. Gelukkiglyk was het markten-
dag 4e-Spolelo, en .dank zy de goedheid van myuen vriend
uit 'i seminarie, uk wierd ai ligtelyk in de handen bevolen
van verscheidene goede l.wtlsbedeu die van de markt terug
kwameu. Den ganselten weg en later geheel den lyd van
myn verblyf te.Scheggino bemerkte en Itewondcrde ik wat
my zoo dikw.yls gctridTen bad in Juélje mei hoeveel ma
nier <eti beleefdheid die-ongeleerde landslieden alle slach
van wvnseben weten aen le spreken en te behantlelen.
Geen een v.ia beu kon lezen of sclrryven en nogtans zyu zy
veel beleefder mi «eet meer Leschaefd in hunne manier
van handelen en sprekeu dan ouz.e boerenkinderen die
1 lot 8 jaer op de schoolbanken gezeten hebben en zelfs
frauseh zyn gaeu teeren waeruit dit voortkomt, weel ik
itiel, maer *k geloof dat bun diep religieus gevoel er de.
oorzaek van is. Hunne beleefdheid is vry en ongemaékl en
sctiynl, gelyk alle beleefdheid zou moeten zyn, de ware en
simpele uitoefening der kristelyke liefde, IV. Voortg.)
Gestolen goed verrykt niet.
Jammer ja en jammer neen.
Wie zal weer de wees zyn
Uier en elders.
Voorheen en thans.
- rtïm Q-Q-<gx ---
worder
en alk
den di<
Oe k
den koe
tiet
plactse
grootte
den zu
E
van Mc
De bel;
ken zyi
Ö'-UJ
zet ge'1
is met
Lynxbi
gevolg'
taljous
den lat
reeds I
Zegenprael van Üoord-Anwrika.
broede
gen. 1
te stre
gelat li
t
'tlyk <1
aerde i
haer c
kelder,
dén w<
bemin,
wenscl
kend g
1
Sar rel,
duist ii
volutk
uiteen
log gei
per da;
volgt h
zette z;
voorop
- E
eenige
«l« lid
getwyf
L
Brussc
rails gi
gons i
person
wonde
de bar,
moest i
Ita
WWll -