r 11 am I I Noord-Amerika, is r de hoofdstad generael Giant be* Een koninklyk besluit, gedagleekend van Wind sor (Engeland) 2 april, vernietigt het besluit waer- door de bestendige deputatie den gemeenteraed van Mechelen lol den eerbied der wet op de be grafenissen terugroept. Dit koninklyk besluit beweert dat de deputatie buiten hare magt gegaen is. Dal is valsch. Maer ol hel dekreet van prairial in de meening onzer ministers zyne magt behouden heeft, daer zwygl hel overzeesch koninklyk besluit tolael van.. Wanneer zullen onze iiberhater ministers den moed ecus hebben eindelik hel masker af te leg gen? i kingen gers l< Bergen in de r Anlwei gebore I j In tJejaren 1500 kwam in westedyk Europa de mode op by de goevernemeolen van T kerkgoed te stelen. De aertskeller Luther, een van de belhamels der roovery, deed alsdan de volgende belydenis De ondervindingen leeren dat zy, die zich mees- Ier maken van de kerkgoederen, eindigen met arm te worden ende gebragt lol den bedelzak. Zie Symposiac IV. Hendrik VIII, korting van Engeland, sloeg al de kloostergoederen aen met belofte ’s lands schul den uit te dooven en de belastingen af te schaffen. Later speelde hy bankroet. Keurvorst van Saksen, die ook in de jaren 1600 leefde, zegt Het kloostergoed waervan wy ons hebben meester gemaekt heeft ons eigen goed zoo danig opgeëten dat wy noch eigen goed, noch klooster-goed hebben. Over 80 jaren, Joseph II, keizer van Oostenryk, heeft den aenslag op de kerkgoederen begonnen. Sedert dien heeft Oostenryk dry bankroeten ge maekt. Thans versmacht hel onder zyne schulden. Frankryk van 1789 sloeg voor dry duizend miljoen kerk-en edelmans goed aen. Tien jaren later was dal al naer den weerlicht. Spanje heeft, over dertig jaren, kerk-en kloos tergoed aengeslagcn. Op den oogenblik van heden De Kongres-kplom van Brussel, een ding dat eenige honderd duizende franken gekost heeft, en verleden jaer eerst volledigd is, begint, zegt men, aen stukken en brokken te vallen. En dat is jammer en geen jammer. 'T is jammer dat een zuurgewonnen geld aen boer en burger zoo ydel en liglzinnig vetkwist wordt aen goever- nemenlsche bullen, welke allyd ten minste eens zoo veel kosten ais hel moest, en byna altyd in duigen vallen, voor dal zy voltrokken zyn. Dal kan, ja, liberael wezen met iemand anders cen ten, maer is dat zuinig en reglveerdig te werk gegaen? Echter, dat die kolom eigenlijk aen stukken valle, daer is ons weinig aen gelegen. Zy moest on ze Constitutie en Vry heden verbeelden. En welke Vryheid en Constitutie zal haesl nog regt staen in ons Belgie? Dte Kolom verdwenen zal een leugen minder zyn in de weield! Wie weel of zy misschien niet aen het bersten is van spytomdat zy daer Voor zot slaet tegenover een ministerie, dat zich liberael heet, en niets anders is dan liberaler. De Kolom beeft gelyk. Dat zy maer berst! Het protestantse!) Pruissen eerbiedigt den eigen dom van T katholyk kerkgoed. Het goevernement aldaer heelt den volgenden regel aengenomen De roomsehe Kerk regelt en bestiert door haerzelven al wat haer aengaet, zy blyft in bezit en genot «,van de gestichten, fundatiën en geldsommen bestemd voor den kerkdienst, voor T onderwys, en voor de liefdadigheid. ’’T is de leering van minister Tesch van den hoofde lol den voele omgekeerd. ’S lands schuld beloopt thans lot de hoofdsom van acht honderd miljoen. Meer dan twee honderd miljoen zyn gemaekt sedert 1847. Deze som gaet vermeerderd worden met 60 mil joen. Wie zal den zwaersten last van die vermeerde ring dogenDe kleine arrondissementen. Wat zullen zy er uil trekken? Schier niets. ’T meestendeel zal voor Brussel, Luik In Belgie worden de katholyke vryheden vernie tigd of verydeld. In Holland worden de katholyke vryheden uilgebreid. In Holland beeft men de wet van 1809 op het kerkgoed veranderd. De katholyke bisschop van Utrecht is van goevernements-wege verzocht ge weest een plan van verandering te maken. Dit plan, geheel in den zin der vryheid, is door goever- nemenl en Kamers aenveerd geworden met eenpa righeid. In Belgie keert men terug tot de kerkroovery van 1789. ’T zyn de orangisten van 1850 die thans meester zyn in ons land. Is hun iuzigl langzamerhand eene verbroedering te bewerken tusschen Holland en de belgische katholyken? Voorheen noemde men hel kerkhof de vreed zame woon der rust en thans.... Sedert dal een goddeloos liberalismus zyne schaemtelooze inpal- mingen voortzet, moet men liet het slrydperk der tweedragl en hel veld der schanddaden noemen. Welke noodlottige drilt verbindt dan onze te genstrevers? Zy schenden de graven en maken zich bereid om eene beiligschende band op onze altaren te leggen. Als men de graven beleedigd en de al taren onteert, wat wordt hel vaderland dan? Een grond van ballingschap, waer het hart door niets aen hel verleden gebonden en door niets aen God vereenigd is. En dit is vooruitgang, vryheid, en beschaving Het Weekblad wil, kost wat kost, den beruchten held van de Manche en den onverschrokken David Pluime, van Woumen, naapen en evenaren. Nog meer zyne weerdigheid van mensch, zyne reden en gewelens-overtuiging te kant stellende, betracht hy niets zoo zeer dan al zyne landgenoten onder het zachte juk te brengen van den Sultan van Stamboul en den Tzar van Moscovië. Te Constan- tinopelen immers wordt elk onderdaen, die niet juist kan of wil dansen zoo als de Turksche Frère schuifelt, den zyden halsstrop toegezonden of in eenen lederen zak genaeid en in den Bosphoor geworpen tol aes der visschen en in Rusland dan! vraegt het liever aen de Polakken die in de mynen van SiberiëHier, by ons ook, zegt de sukkelaer, moet alles op den lurkscheu en mos- kovielschen leest geschoeid wordenhier ook moet niemand leven, niemand iets verkrygen van al hetgeen betaeld wordt door allen, en dus toe behoort aen allen gelyk, dan hy die gedwee den nek buigt onder den onbeschoften wil van eenen Sultan der vrymetselaers-logien. En zulks heel by die mannnen de vryheid des geesles! O liberté, que de bassesses on commet en ton nom ’T en is maer om te zeggen hoe hel Weekblad zondag laelst nog eens den spot dreef met de weerdigheid van mensch zyner dun gezaeide le-, zers. Ja, roept net uit, hadden wy nu nog eenen representant gelyk Mynheer Debreyne, eenen de- mokraet gelyk Mynheer Debreyne, eenen man naer Frère’s hert, wat al miljoenen zouden wy niet bekomen van de zestig die het goevernement gaet leenen om openbare werken aen te leggen of te vollooijenMaer met eenen jongen edelman, met eenen heer De Conincknikse! niets!... Wat zyl gy, o kiezers, toch dom geweest!.... Nu, genoeg geklapt; zeggen wy een woordje serieus Hel Weekblad, sprekende van de zestig miljoen, gestemd ter uitvoering van openbare wer ken, zegt Ziedaer eene schoone koek, waervan iedereen zyn deel zal hebben, uitgenomen het ar rondissement Dixmude, dat niets bekomt. De schryver van dal bladje moet een heel slecht ge voelen hebben van het gezond oordeel zyner lezers om hun zulken armen praet op te disschen. Op de een-en-veertig arrondissementen die het koning- ryk Belgie uitmaken, zyn er slechts een twaelftal die subsidien bekomen van de 60,000,000 ge stemd voor openbare werken; eene gansche pro- vintie zelfs, namelyk de provinlie Limburg, be komt niets. Maer omdat hel arrondissement Dix- mude geene miljoenen ontvangt voor groote openbare werken, er zyn immers bier geene zulkanige werken te veriiglen wil dat zeggen dal wy ons deel niet zullen hebben in de twee miljoen bestemd voor werken aen buerlwegen, en in de vyf miljoen voor bouwen van school-lokalen. Wy meenen zulks niet, wy zullen er voorzeker wei ons deel van hebben. Hoe parlydig een zoo ge noemd liberael minisleiie ook zyn moge, hel zal toch beter zyne weerdigheid van mensch en deze der belgische laslen-betalers weten le eerbiedigen dan Mahmoud en Alexander II, of Don Quichotle en David Pluime. Dixi. Het Richm kwetst nen. I zyn ve Ten i’ ganscl I New-\ boude selling klokke Del geheel niet al briekv I bezigh wei kit nen lo De telegrafische tyding van zaterdag avond de zegenpraeï aenbrengende van ten volle bevestigd geworden. Na eenen hardnekkigen en bloedigen stryd van en Gent drie dagen, zyn de stad Petersburg en de hoofdstad zyn. De kleine sleden en buitengemeenten zyn' Richmond door de troepen van generael Grant be- weet hel moeijelyk van wat hout pylen te maken. maer om te betalen cn manschap te leveren voor In gelyken zin kunnen wy spreken van Porlu- 't leger. gael, van Sardinië, van de Republieken, van Zuid- Amerika, euz. Gestolen goed verrykt niet. ’T goevernement van kouing Leopold zou wel doen zulks indachtig te zyn. schaefdheid der enkele onwetenden. Dat men de reglerlyke jaeiboeken doorldadere om de misdaden Op te zoenen die het ysclyksl zyn in hunne ver* wezentlyking, en men zal zien dat de listigsle en onverzoenlyksle bandieten juist die zyn by welke een half onderwys zonder denkbeelden van zede- leer ol godsdienst den hoogmoed ontwikkeld beeft, en al die wilde en kwade driften welke de stem van hel geweten die de weerklank is van de stem van God nauwelyks in loom kon hou den. Het schavot heeft in deze laetste lyden meer bloed van geletterde koppen dan van onwe tende zien vloeijen. Dal men ons dus het onderwys niet meer kome voorstellen als eenen breidel die toereikend is om den mensch op de akelige helling der misdaed tegen le houden. Wy zouden eenen schoonen kalaloog kunnen maken van geletterde bandieten, te beginnen met den rymelaer Lacenai- re tol den vadermoorder Pélissier, welke een van die slads-arenden was wiens woord voor het oog der eerlyke onwetenden al het gewigt heeft van eene godsspraek. Dal men het licht des geesles met volle golven verspreide, dal willen wy wel, en desnoods zullen wy er zelfs uit al onze kracht aen medehelpen; maer dat men er bet veel zeker der en veel aengelegener licht der godsdienstige zedeleer byvoege, dat men nevens de stem van den schoolmeester wat meer de stem van God hoore, en de samenleving zal er by winnen, en, op eenen gekomen tyd, zal men van de lonclie des beulseen iuijaerdsambt kunnen maken en van het schavot eenen trap voor eenen marktlhealer. Maskers af! De I is a!da< hy was TeP tien ou G gerotgt ler zyd kunnet 1560 z; L vreemdelingen behandelen; wy schynea allyd te rekenen hoeveel het wel kosten zal van hem te herbergen, cu ’t is ons al te vele wat wy hem geven. De Italjanen integendeel zouden eer dry dagen droogen brood eten dan eenen vreemdeling niet herlelyk te ontvangen. Al 't beste dat zy in buis hebben of krygen kunnen wordt den vreemdeling nuldelyk voorgesteld. Een van de voornemens welke ik oogetuyfeld van Itaelje naer huis za| medebrengen is van allyd de vreemdelingen met liefde en eene milde hand te ontvangt» en te behandelen. Alleen, zoo als ik was, bad ik moeijelyk den weg kunnen vinden naer Scheggiuo ’4 zit immers getyk weggestoken achter hooge bergett en in eenen diepen put begraven. Gelukkiglyk was het markten- dag 4e-Spolelo, en .dank zy de goedheid van myuen vriend uit 'i seminarie, uk wierd ai ligtelyk in de handen bevolen van verscheidene goede l.wtlsbedeu die van de markt terug kwameu. Den ganselten weg en later geheel den lyd van myn verblyf te.Scheggino bemerkte en Itewondcrde ik wat my zoo dikw.yls gctridTen bad in Juélje mei hoeveel ma nier <eti beleefdheid die-ongeleerde landslieden alle slach van wvnseben weten aen le spreken en te behantlelen. Geen een v.ia beu kon lezen of sclrryven en nogtans zyu zy veel beleefder mi «eet meer Leschaefd in hunne manier van handelen en sprekeu dan ouz.e boerenkinderen die 1 lot 8 jaer op de schoolbanken gezeten hebben en zelfs frauseh zyn gaeu teeren waeruit dit voortkomt, weel ik itiel, maer *k geloof dat bun diep religieus gevoel er de. oorzaek van is. Hunne beleefdheid is vry en ongemaékl en sctiynl, gelyk alle beleefdheid zou moeten zyn, de ware en simpele uitoefening der kristelyke liefde, IV. Voortg.) Gestolen goed verrykt niet. Jammer ja en jammer neen. Wie zal weer de wees zyn Uier en elders. Voorheen en thans. - rtïm Q-Q-<gx --- worder en alk den di< Oe k den koe tiet plactse grootte den zu E van Mc De bel; ken zyi Ö'-UJ zet ge'1 is met Lynxbi gevolg' taljous den lat reeds I Zegenprael van Üoord-Anwrika. broede gen. 1 te stre gelat li t 'tlyk <1 aerde i haer c kelder, dén w< bemin, wenscl kend g 1 Sar rel, duist ii volutk uiteen log gei per da; volgt h zette z; voorop - E eenige «l« lid getwyf L Brussc rails gi gons i person wonde de bar, moest i Ita WWll -

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 2