s 'II «ra ot a?asMS Negentiende ja'er. N° 17. 27 April 1865. N Moe ver we reeds gekomen zyn tiixrniide, Donderdag, Wed. YNCK, nstacn- "I 1 schoon chouw- lanzen- rassen, pryzen. .lj IEUR e van hoogle n twee sren by ■Ji Als men de zoo genaemd liberale gazetten en I dus ook liet Weekblad van Dixmude leest, dan I gael alles om ter best in ons klein belgisch kalhofc^je FraMCma?onnervdie lil i. '1 betere voorslaeuders van Kerk en Godsdienst kent dan de liberalen, doe zyne oogen open Wat is eigentlyk hel liberael goevernement in Belgie? ’T is de Francma^onnery. Door haer wor den ’s lands zaken, van al de geringste lot de en door haer worden wy >an het lemen 5-00 2 90 2-50 2 00 ?en de en zyn lezelve n 1 fr. jredig- i lyk landeke, en alles wat de klerikalen nopens den kritieken toestand van ons landeke hebben neêrgeschreven, is maer kale mallepraet, allo. Hel Kuipje, roept de konfrater zegepralend in zyn laetste nummer uit, spreekt van vervolging, van een eedgespan der liberalen tegen Kerk en Godsdienst, ett hy ziel niet, geen eenieder ziel, dat de liberalen wekelyks en dagelyks by handvol- len pensioenen en subsidien verkenen tot het on derhond der kerken en tot den bloei van den ka- tholyken godsdienst, die,moest men nu den kleri kalen konfrater uit den Wilgendyk gelooven, da- gclyks T voorwerp van de geweldigste aeuran- dingen van wegens de liberalen zoude |zyn. Tol daer Lel Weekblad nu ons antwoord. Daer is iets hetwelk onze tegenslrevers,hoe anti- katholyk ook, by elke gelegenheid in hun voordeel inroepen ’t is de kwestie der subsidien en pensi oenen die het goevernement aen kerken en pries ters toestael. Volgens hen, en volgens T Weekblad, is er den Godsdienst en de Kerk niets anders van noode tol haren bloei, dan een handvol geld, door den Staet tot haer onderhoud gegeven. En zagen ze hierby nog geene MILDE gift in, die godsdiensten Kerk aen’tliberael goevernement le danken hebben! Ja, ofschoon in de volle over tuiging dat elke subsidie en elk pensioen aen de Kerk gegeven, enkel eene SCHADELOOSSTEL LING is voor de goederen vroeger aen de Kerk ontstolen schadeloosstelling waervan de bedee- ling zoo zeer door de liberale als door de kalholyke landbestierders MOET gedaen worden, toch zien onze tegenstrevers in het geven van subsidien en pensioenen niets minder dan eene gunst, welke de Kerk de vcrpligling oplegt van zich in alles aen den Staet te onderwerpen. Met een woord, wat hel anti-kalholyk Liberalismus wil, T is de overbeersching, by middel van hare eigene gelden, van de Kerk door den Staet. Ziehier; de konfrater van T Weekblad, die geene gewigtigste, geregeld, besluerd. ’T is de FrancmatjonnerJ, die de halelyke wets ontwerpen legen de kristelyke liefdadigheid, tegen het lydclyke der eeredtenslen, tegen de onscliend- baei heid der kalholyke kerkhoven voorstelt; ’t is s er de. utLvoering, op tyd en gelegenheid, van bevelen zal; T is de Franc- ma^onnery die in ’s Konings paleis, op de banken yler Ministers, zetelt. De Francmatjonncry is de sterkste inrigting van onzen tyd; ’lis zy die Europa op heleinde der verledene eeuw in eenen afgrond heeft gestort; T is zy ook die Europa eene tweede mael naer zynen ondergang zal leiden. De Francmatjonnery is vooral sterk door hare tallooze vertakkingen; ze zetelt in de paleizen der grooten, en ze zetelt in ’t bureel van den kleinsten staetsbediende. Het getal harer gcloovigcn of ingewyden, ver groot van dag tot dag. En hoe kan het anders zyn, wanneer men de hatelykste lasteringen legen Godsdienst en Kerk uilgebraekl, van hooger hand ziet toejuichen? Een ongelukkige godloochenaer van Gent liourU den priester af van T doodsbed van zyn twaelfj.irig meisje en doet het als eeu solidair begraven, en liet goevernement beeft geen woord berisping voor dien door ‘t land bezoldigden PROFESSOR der kalholyke jeugd Van waer komt dit? ’T is dat de voornaemste titel die M. Vander Vin had om professor van den gentseben Athenée te worden, deze was, namelyk dat hy aen eene Logie van de Fraocma^onnery behoorde. Overigens ’t is hetgeen de ministerieele gazet ten dagelyks herhalen. Men behoeft tegenwoordig geene andere aenbeveling te hebben tot hel ver vullen vhn een of ander ambt, dal door den Staet bezoldigd wordt, dan deze van lid te zyn der FrancmaQonnery. Alzoo is ’t ook dat de gemeente raden van meestal de groote sleden van ons land, gevormd zyn uil mannen die aen de Vrymetselaers-Logien behooren. Het getal dezer logien groeit in ons lan deke op eene verschrikkende wyze acn er worden er ingerigl lot in de geringste dorpen loe, en daer waer men het nog niet duift beproeven eene logie op le rigten, rigt men er eene zooge noemde Liberale Associatie op, die niets anders is dan eene succursale van de eene of andere Logie. Alles gael om ter best in ons katholyk landeke, roept bet Weekblad uil, cn eerder dan dat de Gods dienst wordt vervolgd, BLOEIT ER DE RELIGIE. Onze kerkhoven worden op eene schandelyke wyze onteerd en de religie bloeit De studie beurzen door godvruchtige men- schen voor een godsdienstig onderuys gesticht, worden geroofd om er een goddeloos onderwys meê te verspreiden en de religie bloeit! Wraekroepende heiligschendingen hebben te Gent en le Leuven plaels en de religie bloeit! Te Gent worden de kloosterlingen op straet gezet en hunne meubels, met de kerksieraden en heilige vaten publiek op eene markt verkocht 'en de religie bloeit liet katholyk onderwys wordt in de hooge- en middenbare scholen uitgesloten en vervangen door de leering dat de vrede van den mensch bestaet in de loochening van God, en de religie bloeit Het land wordt overrompeld van mannen die uilroepen dat de kloosters eene PLAEG zyn waer van men zich ontmaken moet; dat de Kerk eene VYANDIN is der volksbeschaving;* dat de ka- tholyke Godsdienst in hel modder moet VER SMACHT worden, en de religie bloeit! Eene instelling, die de dood gezworen heeft aen Troon en Altaer de FrancmaQonnery wint op eene schrikbare wyze veld en dringt overal binnen, tot in de hul zelfs van den werkman en de religie bloeit Eindelyk, lot meerdere bevestiging van het hier boven aengehaelde, ziehier de getuigenis van een mensch, wiens wysheid en diepe kennissen hem door hel Weekblad niet betwist zullen worden; wy willen spreken van den burggraef Eug. De Kerk- hove, oud-belgisch konsul te Konstantinopelen. Dezer dagen de gelegenheid hebbende van met «Jen edelen Burggraef over eene en andere staet- kundige zaek.le spreken, vraegden wy ten slotte den geleerden schryver naer zyn gevoelen opzig- tens de toekomst. Heoel, myn gevoelen opzigtens de toekomst, zoo van Europa als van Belgie, gaf hy ien antwoord, T is dal de zoo gezegde hedendaegsche ol moderne beschaving Europa naer den afgrond leidt; vele liistorieke aeuhal'cgen zyn niet noodig om zulks le bewyten; T is genoeg dal men bestalige hoeveel de mcnsclien in de sleden op den dag van heden minder leizen dan over tien en twintig jaren de hedendaegsche beschaving heeft immers vooral lot strekking den mensch le versloffelyken en te verdierlyken, zoo dal men zeggen mag dat het denkend wezen dat men mensch heel, in onze dagen allengskens wordt veranderd in eene soort vsn klappend werktuig. Wy bevinden ons in eenen toestand welken oneindig veel gely- kenis heeft met dien waerin de Romeinen zich bevonden, daegs voor den val van hel roomscha Kcizeriyk. Nu, men weel wat er op den val van hel room- sche Keizerryk gevolgd is! f no. 689,49 it. 244-79 872-53 50047 f BEKENDMAKINGEN. 45 ct. den drukregel. Bureel Wilgendykstraet, N* 14. Voor elk afzonderlyk num nier, 42 centimeu. 8 G3. 988,13 115,85 240,46 IS63. 15881 12607 14877 8652 SG3. 155-75 34-67 887-92 187-70 0-75 117-52 955-84 ,790-71 ■i i 442,42 217,07 INSCHRYVINGS PRYS. Buiten stad, G franks. Met Suppl. S Hel Boterkuwje verscbynt den Donderdag in geheel blad en den Zondag in half blad. 7 - - - - -7 -O- tan den lieer abbé Stroom acn zyne familie le Sluyvekensk. 15“' Vervolg. April. 9 a 20 50 - a- 5 a 12 50 - a- - a 12 - - a- 5 a 12 - a 15 - - a- 0 a- - a 55 10 -a 11'I Ik kwam te Scheggino toe rond de 7 uren van deu avond, en dacr myu vriend van myne konisl niei wist (>«»yn brief was immers maer eene'halve uer voor my aen- gekomen eu hy had denzelven nog niet gelezen, geenszins denkende dal dezen van tny kwam), slond hy verwonderd van niy ie zien. Volgens de gewoonten dier streken was hy °P jagt geweest en hy zal rond den aerd, in landsman ge kleed, by zyuen broeder en eenige vrienden. Wy waren bly elkauder le zien. De eerste avond passeerde in wal te klappen en kennis le maken mei myn vriends broeder die nu een vriend le meer is geworden. Myne meerling was van er len langstcn 2 tol 5 dagen leverblyven; maer in plaels van 2 tol 5 dagen bleef ik er 2 lol 5 weken. Zy vonden alles uil om my bezig le houden en er le doen bly- 'en. Tol nu loe had ik altyd schoon weder gehad op myne reis, uitgezonderd een of iwec dagen. Noglans 't was wal koud geworden in de laetste dag>n van september en k vond moeijelyk hel zoel klimael van Itaclje in den kou don uoordscheu wind die my reed» Lad doen koude lyden; “l scheen byna kouder dan hel gewoonlyk by ons is in dat saizoen een verschil noglans dal men altyd gevoelt in de sclioonc dagen, ’t is dal de zon veel meer kracht heeft en warmte geefl; men schynl soms winter en zomer te heb ben op den zelfden dag. De eerste dag welke ik te Scheggino overbragt, was de eerste zondag van October. Van “s morgens begon hel le regenen, en geheel de week viel er byna alle dagen wat koude natte, vergezeld van felle wind 'l was juist een slecht baefiuis weder gelyk wy er soms een hebben in onze streek. Du week daerna was hel wel schoon weder, inaer de nachten en de morgendsiondcn waren fyn koud; daerna hadden wy een dag of zes wal warmer lucht, maer den dag myncr toekomst le Romcu heeft hel weer beginnen waei- jen en regenen en sedertdien beeft liet niet veel anders ge- daen, en op dezen oogenblik zelve, dal is op dyusdag 25 October rond den middag, hoor ik den wind door deuren en vensters huilen en van tyd tot tyd den regen legen den muer kletsen, bygevolg dat ik dien zoo schoonen en zoo vermaerden lialjaenschen octobermaend, door reizigers cn dichters zoo boog geacht en geprezen, van dit j ier geens zins gewaer geweest ben; ook zegt meu overal dal geheel hel jaer is buitengewoon geweest. Moet hel by u slecht weder zyu in evenredigheid, dan help ik klagen met de Veurnambachtsche boterboeren en boerinnen,want “l moet er slecht gaen en huune klagten moeten zonder ophouden ten hemel ryzen. Scheggino is een dorp van omtrent de 500 zielen, die gelyk overal in Italië, allen op malkander rond de kerk woonen. De ligging is uitnemende schilderachlig en aerdig voor iemand van onze platte streek. Hel ligt begraven tusschen twee ketens hooge, steile en rotsachtige bergen, in eene vallei van omtrent 5 minuten wyde. Door de Nera bcspoeld, de grootste der rivieren die hunne waters naer den Tiber dragen, is zy uitnemende vruchlbaer voor alle slach van gewassen. Die vallei, waer Scheggino in ligt, is misschien wel 15 tol 20 uren lang; nu wal wyder dan wat nauwer, is zebyna allekwarlieruers bezet met kleine dorp- kens van 80 tol 500 zielen, die byna gelyk zoo vele onaf- hankelyke Staten zyn, want daer er lol nu nog loe geene berydbare straten zyn en iedereen van hun op zyu eigen grond byna alles vindt wal noodig is, niet alleenlyk om het leven Ie houden maer zelfs om wel en treil)k te leven, hebben zy byna geeu gemeens met elkander noch met de omliggende streken, leuzy een weinig voor verzet of voor winkelgoed met de nacslgelegene dorpen en de stad Spole- lo. Al die dorpen hebben maer twee klasseu van men* scheu, le welen de groote proprielarissen of groudcige- Doch, door welke middelen tracht het ELiberalismus dit doelwit le bereiken I'J

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1