1 N° 18. Negentiende jaer. 4 Mei 1865. lier Ö3Ï 0ÏSM EN Dixmude, Donderdag, Jf. Bara en Thiers\ NYNCK, den hoog m, maekt Liverpool Hy weet i schoon m schoon Schouw- Ganzen- talrassen, ;e piyzen. jikeuren, i berigtep ilrael, in I hier nderwys- D franks. Franks, volgende ;e Pianos y de Bos- publiek is in alle peerden, i, in kal- zoo als Iler bande en doet weg be- •en doel nd; voert bazen, en hy komt o schoon e duizend en, Elas- die slack ten. eenieder. lOOSt •st, t Yperen, dien van anderen, eringheid het ver- hem met CHEER igte van e hoogte in twee sseren by i'ï De LIBERALE gazetten. Wy nemen uit den IVeslvlaming van Brugge, van donderdag 27 april, de volgende strofen van een liedje welk dit blad zyne lezets meedeelt by gelegenheid der wyding van Mgr. den bisschop van Gent 1 Een simpel woordeke aen Hl. den bisschop Henricus Josephus Bracq. v. Verder, in ’t zelfde nummer slaet een artikel le lezen onder opschrift Die arme Paus! Wy schryven lelierlyk over Hier de opsomming der giften die de ieverige kalholyken den algemeenen Vader der geloovigen uit liefde en erkentenis hebben toegestuerd, ge volgd van deze regelen En in het nummer van den IVestvlaming van zondag laetst, staet het volgend artikel le lezen Zy vreezen het licht. Kalholyke lezer, nu dal gy weel wal de LIBE RALE gazellen zyn, oordeelt, en zeg ons: IS T NIET AEN ’T’GELOOF, AEN DEN GODS DIENST, AEN DE KERK, DAT DE LIBE RALEN, ONZE TEGENSTREVERS, DEN OOR LOG HEBBEN VERKLAERD, cn kan hy zich KATHOLYK heeten die zulke bladen als den Wesl- vlaming, den Impartial, den Journal de Bruges, den Echo du Parlement, de Indépendance, enz., enz., LEEST of OKDERSTEUIX’T? Of Bossuet, Pascal, Newton, Kepler, enz., met den kristenen godsdienst aeu le kleven; 01 Al. Thiers, die houdt staen dat de godsdienst niemand belet verstand te hebben dan diegenen alleen die niet gemaekl zyn om verstand le hebben; Of M. Bara, die hinderpalen vindl voor zyn verstand, daer waer Bossuelde inspraek vond voor zyn genie, en die beweert dal alwie verstand beeft legen de kalholyken is. Wie*van die groote mannen heeft het mis op? Onze lezets hebben alreeds den naern van Bara uitgesproken. Eens dal M. Bara in dé Kamer zich meer dan ooit door den duivel des hoogmoeds bezeten ge voelde, liet hy zich tegen dékatholyken dit onbegiy- pelyk woord ontvallen Tout ce qui pense est conlre vous. Alwie versland heeft is tegen u. En de Irberaelkens knikten allemael Ja. Jamaer, spytig is ’l maer dal ér, buiten M. Bara, ook nog mannen zyn met verstand, ten minste mei zooveel versland als de slimste onzer liberalen, cn deze beweerén dat het katholycismus niemand belet le denken dan diegenen die niet gemaekl zyn om eer stand te hebben. ]n Frankryk, ouder anderen, leeft een reeds bejaerd man, vol van talent en ondervinding, een Staelsman vermaerd door gansch Europa, een diepgeléerd historie-schryver een der grootste verstanden onzer eeuw, kortom AL Thiers, cud- ininisler van Louis-Philippe. Ilewel, deze komt, ten spyte van M. Bara maer ter voldoening van hel gansche krislene Europa, in ’l Parlement van Frankryk te verkonden wal men denken moet over die gewaende strydigheid lusschen de kalholyke Kerk en den vooruitgang van den menschelyken geest. T is nog al geestig dien kleine heer Bara en den groolen Thiers tegenover elkander te zien staen Is het waer, roept M. Thiers uit, dal de ka- tholyke religie een hinderpael is die den geest van den niensch belet zich te ontwikkelen, zich uil te breiden? Mynheeren, woest cr zeker van, dat ware eene gewigtige zaek. Edoch laet ons eens zien.... Wie is de grootste, de zekerste, de diepzinnigste denker van hel moderne tydvak? T is een franschtnan, de onsterfelyke Descartes; ’l is hy die, ik aerzel hel niet te zeggen, de red- der, de verlosser van ’s mensebens verstand geweest is! Welnu, al wal men van Descartes weet, is dal hy katholyk en overtuigde en regt- zinnige katholyk is gebleven! Heeft de kalholyke religie Bossuet belet van een der diepzinnigste en Pascal een der slout- moedigste filosofen le zyn? Geenszins, Mynheerenen wilde ik builen de kalholyke Kerk gaen, zoude ik u Newton en Kepler niet kunnen noemen Welnu waren Newton en Kepler geen yverige kristenen? Neen, Mynheeren; nogmaels neen; de kalho- lyke leeringen beletten niemand te denken dan die alléeu die niet gemaekt zyn om te denken Hewel meu vrage nu wie hel meest gelyk Itfftl! IT I 'T BOTERKÜIPJE van den heer abbé Stroom aen zyne familie te Stuyvekensk. 14“' Vervolg. BEKENDMAKINGEN. 15 ct. den drukregel. Bureel Wilgendykstraet, N“ 14. Voor elk afzondetlyk num mer, 12 ccntimeu. JNSCHRYVINGS PBYS. Buiten stad, 4» franks. .Hel Suppl. 8 Hel BoTERKtnpjE verschynt den Donderdag iu geheel hf.id en den Zondag in half blad. Gedurende de eerste dagen konden wy maer weinig uil- gaeu uil oorzaek vau hel slechte weder. De lyd passeerde met wat tusschen de vlagen te jagen. Op die streek jaegt liet al dalbeenen heeft er is byna geen pastoor die niet jaegt. ’t Is waer, zy hebben er wel den tyd voor, want, zoo als ik reeds gezegd heb, zyn het al parochiekens van 100 tot 500 zielen. Nogtans dal gebruik slaet my geenszins acn, wam ’i is zoo gemakkelyk van de zielenjagl te verge ten of te verzuimen voor de palrys- of hazenjagt. De jagt is er byna geheel vry voor eenieder. Men moet slechts eene patente betalen van 10 fr. ’s jaers en daermeé mag men jagen waer men wil zonder dal iemand hel regl heeft van liet u ic verbieden, ten ware dal gy hinder zoudet doeu aen de lauden of vruchten maer daer is geen gevacr voor, "ant byna al de gewassen zyn van 't land van in ’l begin 'aujuly, en, wat meer is, cr zyn zoo vele onbeploegde C|t 'onbeploegbare lauden dal men gebet Ie jaren plants 'iudiom te jagen. Dus met eene patent van 10 fr. voldoet •aen aeu de wel, eu nóg wordt die wet niet uitgevoerd noch Kevolgd, cn geen wonder want er wordt ten eersten weinig “•gezien en, ten anderen, als iemand betrapt wordt zonder verpligl van soms wat te rusten. Zie hier nu hoe men ze tracht te schieten op hunne overvaert van liunne wintcr- naer hunne zomerwooust en vice-versa, dal is in de maen- den april en October. Op een der hoogste en meest bewoude bergen der streek, waer zy meest voorbyv liegen, mackt men op den top van verschillige hoornen bulten in den zin van de Blanckaerthutlenin elkeen dier liutteu zit cm of twee schutters en rond die bulten ziel men op de boomtak ken hier en daer eene temme eu geleerde duif zitten dio met baren pool aen de hul zelve vastgebonden is. Als de jagers eene bende wilde duiven zien voorby vliegen, trek ken zy aen’t koordeke waer aen hunne temme duiven ge houden zyn, deze vliegen sollens omhoog cu op ’t zien van makkers komen de wilde duiven seflens neêrgevlogen en zetten zich op de naburige hoornen. Dan geeft men poer van verschillige kanten en soms schiet men er Verschei dene te samen. Zwygen wy nu van de jagt en spreken wy wat van den landbouw. Binst de dagen welke ik met myne twee vrien den overbragt, heb ik tyd eu lust gehad om wat van bocr- dery te spreken en ze wal na te zien. Wat de soort van vruchten aengaet, ’k heb cr u reeds van gesproken. LaeV ons dus van andere dingen spreken. Niets is eenvoudiger dan hunne ploegs, ’t is juist uog de vnrnie van ten tyde van Cesar welke Virgilius ons besehryft. 'k Had de italjaeusche ploegs reeds dikmaels bewonderd, byzondeilyk iu *t ryk BitTTIEOSLTÏAE Lezer, lees hier en oordeel. Aen de Onbevlekte ontvangenis, Acn Tjeelkens die in krochten leven, Aen Sinte-Pieler, Sint-Viu.cent Ziel men u reeds den voorkeur geven Aen alles wat de domln-id voedt Schynt gy den lauwer toe te steken En zie! van Christus durft uw Brief Maer heel op ’t leste een beetje spreken, Dal is niet pluis, gyznlt nog zieu Dat ik u nooit myu groei zal biëu. VI. Een bisschop, zegt men, moet er zyn, ’T is wel, allo ’k zal ’t admettereu. Maer moet hy op ’l gewillig volk Gelyk een dwingeland regeren Of ruzie slichten waer geen is, Verlreên ons burgerlyke region En allyd iu liet harnas staen Als of hy altyd wilde vechten? ’K en lioü niet van die kwade liên En ’k zal hun nooit myn groete bièn. VII. Als Faict weleer in Brugge kwam, De burgerlyke magistraten Begroetten hem en deden meê ’T cortegie langs de volle straten.... En als zy waren moe gègaen Gelyk de zwartjes ’t hun verzotfbten, Dan zei men achter hunnen rug Ze waren blyde dal ze mogteu. Dus zal u Cies zyn groet niet bién Of hy moet eerst uw werken zien. Och de Paus is toch zoo arm Komt, weezen die maer eenige centjes bezit, komt, werklié die naer brood haekl, komt, weduwen, en brengt hem uwen penning. De Paus, lielaes! en heeft geene schoenen aen zyne voe ten. Mogt gy er aen twyfelen, leest deze nieuwe mare, die wy volgens den Bien public verhalen Telt op uwe duimen hoeveel vingers gy hebt. Werklié, weeüwen en weezeu, brengt uwen zuer gewon nen penning voor den Paus. Den duts en heeft geen brood om te eten De Impartial doet de vervolging kennen, waervan by het onderwerp is geweest gedurende den pacschtyd in de biechtstoelen, waerin de biechtvaders, ongetwyfeld op hooger bevel, de absolutie geweigerd hebben aen allen persoon die de misdaed pleegt van dal blad te lezen. Dergelyke berigten zyn ons ook aengebragt door ver scheidene abonnenten van den IVestvlaming. Die oorlog, gedaen ten voordeele der bisschoppelyke gazetten, waervan de biechtvaders de lezing voor peniten tie opleggen, heeft tol hiertoe tegeustiydige uitslagen aen hunne verwachting gehad, want wy kunnen ons zelven ge luk wenscln-u met de vi t meerdering van hel getal onzer ijiScbryvers. Men kun d. nkvu mei -nclkcu neus de klerikale dompers staen, ziende hunne abonnementen verminderen iu plaels vau vermeerderen Doch ai die politieke priesters en hunne gazetten, be- grypen zy dau niet welken last zy zich op den hals halen? Begrypen zy niet dal die maetregcl strekt om een groot deel onzer bevolking van de Kerk af te houden? Z.l hel waerbeid worden dat vryheid, liberalismus en godsdienst van ihal- kaèr afgescheiden zyn dal hel onmogelyk zal zyn goeden Katholyk le zyn zonder zyne reglen van burger af le slaen en tol den rang tan slaef cn werktuig der geeslelykheid te dalen? 8 April. a 20 50 a >0 a 12 - a- a 12 - a >0 a 10 •- a 15 - a-- >0 a 29 - 10 a-- a --- patent, hy verliest zyn geweer eu daermec is het al. Met dat gedurig jagen eu al die liefhebbers is er maer weinig wild, en ’t wiid dal er is, is zoo verscbuwddoor’lonophoude- lyk poeffen cn kraken dat hel cr niet by gerakelyk is; wat meer is, zy hebben maer slechte honden, ’t Is eene soort van brakken welke maer dient voor den hazejagt, e.u nog zyn zy er niet fyn in want ’t heeft meermacls gebeurd dat zy eenen haes of vos uitjoegen eu na eenige oogeublikkeu hem gansch verloren, en eene goede brak zal nooit’t speur verliezen van eenen baes eens door hem gevonden. Wal den patrys- of sneppenjagt aengaet, die soorl van honden doen meer nadeel dan voordeel, want zy loopen gedurig voren en jagen de vogels uit eer de jager er kan bykomen. Iets wonders dal ik op de jagt vernomen heb, is dal er in België of ten minsten iu Vlaenderen eigentlyk geene patryssen zyn. Wal wy by ous patrys noemen draegi hier deu uaem van Staina cu wat hier palrys Pcrnice heet is een vogel die niet kwalyk aen onze patrys gel) kt maer veel grootcr cn schooner is. Zy leven byzouderlyk op de bergen cn naby debossclien, cn zyn uitnemende schuw. Wy heb ben cr geeue kunnen schieten. Eene jagt die aen deze streek gansch eigen is, is de jagt der valduiven. De valduif is in Italië een Oiseau de passagezy gael ’s zomers naer Dal.natien en de omliggende streken, cn ’s winters keert zy terug naer Afrika. Zy doen die reis in groote beudeu ’lyk de zwaluwen, en daer de afstand redclyk groot is zyn zy

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1