iEN, y Koningtyk 0. I r. Negentiende jaer. 14 Mei 1865. Dïxmude, Zondag, PEN lom me, MUDE, i te kleeden an 50 centi- Aloysius en z., geschikt pryzen. De FrancmaQonnery voelt haren /uiring braden. iMueene 'T BOTERKUIPJE Vewrae. 43272,51 kil. 12582,85 52689,49 1863. 7165,84 101,96 5515,05 6 Mei. 22 12 15 57 19 00 19 41 8 25 2 55 BEKENDMAKINGEN. 15 et. den drukregel. Bureel Wilgendykslraet, N» 14. Voor elk afzonderlyk num mer, 12 centimen. 8 Mei. 00 a 27 00 00 a 09 00 a 16 59 00 a 00 00 a 00 10 a 48 00 gelieve zich It reu Agent der het vuer dci t geringe pre- tgsle vruchten, r veroorzaekte .IOENEN 200 9 Mei. 10. 114. 00 a 28 50 a- 00 a 27 00 00 a 25 00 a 16 50 50 a 15 50 00 a 24 00 25 a 6 25 27 a 2 54 50 al02 00 00 a 86 50 6 Mei. 50 a 18 00 25 a 11 00 25 a 10 25 00 a 14 50 00 a 9 Ziedaer dus de FrancmaQonnery, die van hoofd tolde voeten gewapend, baer net over geheel België uitwerpt, om alzoo allen in den schoot van de Ongodsdienstigheid en het Ongeloof te lokken ziedaer de oorlogskreet aen Godsdienst en Kerk verklaerd Sedert zes jaren heeft de Francma?onnery in ons land niet opgehouden op eene heel byzondere wvze hare dagbladen de taek op te leggen van hel onderwys door de geestelyken en de religieuzen gegeven, aen te randen; nu, of de liberale gazetten zich van die taek goed gekweten hebben, is geble ken, en of zy erin gelukt zyn veel dopen onder de katholyken te maken, is ongelukkiglyk ook maer al te veel bewezen. Ook zyn wy niet verwonderd, te zien dat het belgisch Ma$onniek-Liberalismus au krachtdadiglyk de middelen aenwendt om, op de puinhopen van het KATHOLYK onderwys in Belgie, de grondvesten te leggen van een ONGODS DIENSTIG onderwys. Van de houding der katholyken in deze zaek, zal de toekomst van Belgie groolendeels afhangen. 1NSCHRYVINGS PRYS. Buiten stad, 6 franks. Met Suppl. 8 Het Bóterkuipje verschyrit den Donderdag in geheel blad en den Zondag iu half blad. Dewilde en Hennebert, professors by den brus- selschen Alhenée. Paul. Janson en Potvin, beide openllyk gekende beslryders der leering, van Christus en van zyne H. Kerk. En zoo voorts, en zoo voorts. Nu, welk is liet doelwit dat door die heeren wordt beoogd? Ziehier einde der lange gaendery, godvruchtig zyn officie zal te lezen en, na hem verschooning te hebben gevraegd voorrein in zyn gebed te onderbreken, bad hy Z. II .'-een gehoor te willen toestaen aen een’ mensch die de belangrykste verklaringen te doen had. De vreemdeling had indcrdaed, by het eindigen van zyn gesprek met den Kardinael, aen dezen laet- ste gezegd, dal hy geheimen bezat welke hy den Paus alleen, en in persoon, mogt loeverlrouwen. Pius IX vergenoegde zich met, zonder zich van zynen kniebank op te rigten, de oogen naer den Kardinael te wenden en hem te zeggen Men geeft geen gehoor aen dooden De Kardinael dacht dal de Paus hem kwalyk had begrepen, en herhaelde de woorden die hy zoo even Z. H. had loegestuerd. Hy bekwam dezelfde antwoord Men geeft geen gehoor aen dooden Doch nu vreesde hy dat de Paus, misschien eensklaps onpasselyk geworden, eenigzins zyne geestvermogens zou verloren hebben en liep dan haeslig naer den dokloor; en daertoe moest hy door de voorkamer, waer hy den vreemdeling had gelaten. In dezelve gekomen, bemerkte hy een aenlal persoonen die zich rondom een mensch hadden gedrongen die uitgestrekt ten gronde lag. Het was zyn onbekende. Hy was door eene plotselyke geraektheitl getrof fen geworden, en steendood. By hel onderzoek dal op hem gedaen wierd, vond men eenen ponjaerd die onder zyne kleeding was verborgen Is die onbekende van zin geweest Z. II. te ver moorden en heeft de Hemel den groolen Pius IX door eene openbaring het misdadige doel van dien persoon te kennen gegeven, en is de ongelukkige door de goddelyke wraek getroffen geworden op het oogenblik dal hy zyn schelmstuk dacht uit te voeren? Ziedaer vragen die elkeen onzer lezers naer eigen oordeel zal kunnen beantwoorden. De lAanier. De diskussie over het wetsontwerp op de bedc- lary is door de Kamer aengenomen. Uitdediskussie blykt, dat de bedelaers-gestichlen als besmettelyke plaetsen en als nadeelig voor de gemeenten worden aenzien. De Kamer is daerover algemeen eens. De afschaffing van die gestichten is dus maer eene kwestie van tyd. Om welke reden Om welke reden willen Laurent, de Ker- chove en de andere solidairs van Gent ai de lykcn ondei elkander in den pul doen delven, en waer- Ilel gentsche Liberallsinus. Te Genl hebben de liberaters, voorslaenders van den katholyken godsdienst, hel kruis van hel lyk- kleed doen wegnemen en doen vervangen door zil veren tranen; ook op den lykwagen is het kruis vervangen geworden door eene zwarte pluime. En dan zou de kalholyke godsdienst in Belgie niet vervolgd worden! In zitting van gister heeft de Kamer het wets ontwerp gestemd belrekkelyk het nemen van dienst by den vreemde; volgens dit wetsontwerp kan een Belg die zich geëxpatrieerd beeft, en in vreemde rangen heeft dienst genomen, op de be scherming van T belgisch goevernemenl niet meer rekenen. Daerna is de Kamer lotdyngsdag uiteen gegaen. Woensdag zal het verslag der kommissie, aen- gesteld tot onderzoek der zaek tusschen minister Chazal en Delaet (tweegevecht) in de Kamer gedis- kuteerd worden. SCHEUR, lengte van eene hoogte ;te in twee iresseren by 8 Mei. I 85 a 17 59 a- I 54 a 10 1-310- 62 a 14 85 45 a 1 90 18 a 1 27 0-55. J siteit van Gent. Deze instelling, zegt het schrift, heeft voor doel wit de inrigting van kinderkribben, bewaer- sclibleh, scholen voor volwasserien, zangscho- lén, teeken-akademyen, volksboekeryen en nut- ligieschiiftén.- Dêze instelling heeft voor doelwit de herzie- ning te bewerkstelligen der wetten die de ver- spreiding van het (ma^onniek) onderwys be- lemmereir; zy zal vragen, dal dezelve overeen- kohistig den geest der Constitutie worden ge- wyzigd, dat de school geheel en al onzydig (lees ONGODSDIENSTIG) worde. Deze instelling heeft voor doelwit dienaen- gaende de gemeenten hunne regten te doen erkennen en pligten af te teekenen, en haren morden invloed te gebruiken om den blaem op die gemeenten te werpen welke hunnen pligt uil een verkeerd begrip van spaerzaemheid ver- nolairgen, en ook de middelen beramen om de armste in slaet te stellen eene GOEDE SCHOOL te bekomen. Eene der bvzondersle zorgen der Maetschappy moet zyn liet ONDERWYS DER MEISJES. Ook Zullen de NORMAELSCHÖLÈN, op hunne beurt, de ernstige aendacht der Maet- schappy opwekken; voóral het lot der ONDER- WYZERS en ONDERWYZERESSEN zal iu acht genomen worden. ZONDAGS-en AVONDSCHOLEN zullen voor den man des volks geopend worden; VOLKS- i BIBLIOTHEKEN zullen in alle gemeenten in- gerigl worden. Reeds, dank aen de zorg eener goedherlige vrouw (VIad*5 Galli de Gamond) loont eene der voorsteden van Brussel wal de vernuftige weldadigheid met die strekking (deze van aen ’t volk de vruchten der verkregene wetenschap i të döéti genieten) döeti kan. De Mdetscliappy zal middelen beramen om scholen, bibliotheken, leeszalen en conferenciën in de kazernen in te rigten. Zy zal PRYSKAMPEN inrigten en geene ge legenheid laten ontsnappen om diegenen te ondersteunen en aen te moedigen, die bare zaek dienen. Op zekere tydstippen van het jaer, zullen er te Brussel pleglige vergaderingen gehouden worden, in welke belooningen zullen worden uitgereikt, redevoeringen en confërenliën wor- den gehouden, en waeraen vrouwen en kin- deren zullen mogen aenwezig zyn. Alle persoonen, uit alle gewesten en streken van België, kunnen werkzaem Lid der Maetschappy worden <r mits eenen jaerlykschen inleg, waervan hel bedrag niet beneden éénen frank mag wezen. Hel maelschappelyk jaer begint den 1 October.» Een gehoor by den Paus. Dezer dagen, schryft een korrespondent van den Journal de Bruxelles, bood zich een vreemdeling aen in ’t vatikaen en vroeg om in gehoor ontvan gen te worden by eenen Kardinael, die het byzon- der vertrouwen geniet van Z. H. en zyne woonst heeft in ’t vatikaen zelve. Hy deed hem hoogst merkweerdige byzonderhe- den kennen nopens de geheime werkingen der vy- anden van den Opper-kerkvoogd en nopens de mid delen die zy gebruiken om hel Pauzelyk goeverne- ment omver te werpen. De Kardinael vond in de verklaringen van dien onbekende zoo veel kennis van menschen en zaken en zy droegen zoo zeer het kenmerk der waerheid, dal hy niet twyfelde of dezelve waren echt. Ook, na’ hem aendachlig aenhoord te hebben, vroeg hy hem waerom, in T bezit van zulke geheimen, hy geen gehoor by den Paus bad gevraegd. De vreemdeling antwoordde dat hy al diiemael een gehoor had gevraegd, maer nóóit geen ant woord had bekomen. Daerop zegde de kardinael dat hy ervoor gezorgd zou hebbenen, met hem eenige stappen voortgaende, liet hy hem in eene voorkamer, terwyl hy Z. H. ging vinden. Hy zag van ver den Opperpriester, die op hel Eindelyk ziehier een anderen uittrek uit dit schrift, welken bewyst dat het onderwys welk die Maetschappy zich voorstek te geven, alles behalve GODSDIENSTIG is De opregt vrye mensch is hy, die zich in volle licht beweegt, hy, die van de banden der onwetendheid ontheven, ZYNE REDE ALLEEN TOT GIDS nemen moetDe echt vrye mensch is degene welken de opvoeding heeft verlost van de DWALINGEN en de VOOROOR- DEELEN (hel Geloof en de Godsdienst) die hem de oogen verblinden.... Het Onderwys is het eenige middel om deGELYKHElD ONDER AL DE MENSCHEN te brengen.... Wy hébben gisteren eene bfoebuer ontvangen, getiteld Onderriglingsbondter uitbreiding en verbetering van opvoeding en onderwys in Belgie. Dit vlngtschrift is gevolgd van de namen der heeren van dien bond; zy zyn ten gelalle van on geveer twee honderd. Wy laten hier eenige-dier namen volgen VaNschoor; senateur, Venerabele van de Lo gie De Groote-Ooslen, van Brussel. Vanhumbeeck, volksvertegenwoordiger, dignita ris diér zelfde Logie. Dëfré, volksvertegenwoordiger, idem dignitaris van de Logie De GrooleOosten. MAdame Gati de Gamond; bestierster der onka- thólyke meisjés-school te Brussel. Berardi, bestierder, en Tardieu, opsteller van het jodenbiad l’Indépendance beige. Daützekberg N., opsteller van het maconniek-li- berafer blad'de Stad Gent; L Van Camp ALph., opsteller van den anli-kalholy- ken Précurseur, van Antwerpen. Bancel, Tiberghien, Tablier, en Van Bemmel, professors by de godsdieiibthatende Universiteit van Brussel, iogerigl door de Logie van den Groolen* Oosten. Heremans, professor by de onkatholyke Univer-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1