ILÏ
W
IB
,-.w
F''-.-.
i
W i
Die jongeling is door het H. Doopsel een kind
der H. Kerk geworden, en door dit Sacrament van
herboring, is het goddelyk zaed van het Geloof in
zyn herte neêrgelegd... Hy heeft zyne eerste kom-
muniegedaen; in hel II. Vormsel heeft hy de
sterkte van den kristenen soldaet bekomen, en
echter nu gelooft hy niet meer! Al wat christelyk is
heeft hem verlaten, en het Geloof schynt teenemael
in zyn’ geest uitgedoofd. Hy gaet zelfs zoo ver, dat
by den spot diyft met die geloofspunten over welke
A<
va
de
cn
Wanneer, in de jaren vier- en vyf-en-veertig,
goddelooze schryvers, als Eugene Sue, G. Sand
en Paul De Kok, in Frankryk de godsdienstige
zeden van het volk aenrandden, socialistische
theorien uilzelteden en oorlogriepen aen het
katholicismus, zegde Lodewyk-Filips Er is voor
spoed in myn land; de werkman leeft, de burger
wint gemakkelyk geld, en de ryke is le vreden.
Wal scheelt hel dat men tegen de Jesuieten
scltreeuwe, dat zedelooze schriften onder liet volk
worden verspreid, zoo lang als liet volk zich een
gemakkelyk beslaen verzorgen kan, valt niets
te vreezen.
Zoo dacht Lodewyk-Filips, Koning der Fran
se hen.
Echter hoe zag hy zich bedrogen, wanneer op
eenen schoenen Februarydag, zoo onverwachts als
een donderslag, datzelfde volk, dat zich een ge-
niakkelyk beslaen verzorgen kon, met de brandende
toorts het paleis der Tuilerien binnenstormde en
uitriep Het volkis meester! Leve de Republiek!
Weg met de tyrannen
En lerwyl het fransche volk die oproerige
kreten in de stralen van Parys liet hooren, en er
slroomen bloeds wierden vergoten, en de aeits-
bissehop van Parys, Mgr. Alïre, op de barrikaden
Dat de lezer hierover nog oordeele uit hetgeene
volgt uit den
De beroemde Pater Redemptorist, thans bis-
schop van Namen, spreekt op de volgende wyze
lol de geloovigen van zyn Bisdom
Men moet dan ook om sterkte voor den
Bisschop bidden, want de worsteling, waerin de
magt en hel geweld antwoorden aen hel licht, die
WORSTELING DER EERSTE DAGEN VAN DE K ERK, ZOU
in
- -
wierd gedood, maekte zich Lodewyk-Filips tot de
vlugl gereed en verliet den franschen bodem om,
als balling, in den vreemde te gaen sterven
Dit geschiedde in 1848.
wel die VAN CEX’ZEN TYD kunnen worden,
de rnaet die God kent,
Ziedaer dus ook al een man waervocr het Week
blad geene achting kan hebben, en waermeê de
boeren moeten spotten, om dal Mgr. Deehamps,
een der vermaerdsle predikanten van onze eeuw,
eenen lyd doet verwachten van opstand en
revolutie.
I
dat op deze woorden volgde.
Myne vrienden, vervolgde de gryzaerd, gy
kent het bederf dat ontstaetuit de filosofieke schrif
ten van Voltaire, Diderot en d’Alembert? Hewel,
die valsche leerstelsels zyn ingedrongen in het hert
van het fransche volk, en eerlang zal de weerslag
dier vernielende doclrien zich itt ons midden op
eene verschrikkelyke wyze doen gevoelen.
Een schaterlach was nogmaels het antwoord
op de woorden van den gryzaetd.
De gryzaerd verviel in diepe gepeinzen en ver
liet de jonge scltaer om, alleen aen eene tafel neêr-
gezeten, over hel toekomstig lol van Frankryk na
te denken.
Ondertusschen waren vier jaren sinds die ont
moeting in den Cajëaux billards verloopen.
Het was in 1795.
De noodklok klepte in al de wyken van Parys;
geheelc benden, met de phrygische muts op het
hoofd, doorliepen de sttalen van Frankryk’s
hooldstad; eene algemeene paniek heerschlle on
der de bevolking; en lerwyl eene bende bedronkene
Jacobynen, onder het zingen der Carmagnole, voor
het huis trok alwaer Graef de Segur in zytte
schryf kamer was gezeten, stormden twee jonge
lingen zyne wooning binnen, en riepen met angst
en vreeze uit, dat het al bloed en moord was wal
men in de straten van Parys hoorde of zag.
Die jongelingen erkende Graef de Segur; zy wa
ren het die eentge jaren vroeger, by eene ontmoe
ting met den Graef in den Café aux billards, in
eenen schaterlach geschoten waren op de vrees
die de achtbare gryzaerd voor de toekomst had
geuit
En nogtans erkenden de filosofen van dien lyd
het beslaen van God; men vond toen een Voltaire,
die uitriepEcrasons l'lnfdme! Verpletteren wy
den Eerlooze! sprekende van Christus; maer men
had er geen Renan, die uitroept dat Christus geen
God is, noch kongressen, waer de studerende jong
heid uitroept dal God een verdichtsel en het
grootste kwaed op aerde hel Katholicismus is
Victor-Emmanuel heeft met eene politieke rede
voering hel Parlement le Florencie geopend.
Wal hy in zyne redevoering gezegd heeft, is
veelbeduidend en moet de oogen openen aen alle
degenen die dachten dat de gebanvloekte Ko-
nittg van Ilaeije, tranen van leedwezen had gestort
over de onregtveerdige akten die hy daergesteld
heeft nopens de H. Kerk en haer geestelyk Opper
hoofd, den grootmoedigen Pius IX.
Vooreerst blykl uil het geheel dier redevoering,
dat Piemont van niet een zyner ontwerpen om van
llaelje een groot koningryk te maken, heeft afge
zien, en nu zelfs meer dan ooit het oog gevestigd
houdt op Romen, welke stad het zich kost wal
kost wil annexeeren.
Myn goevernement, zegt Victor-Emmanuef,
heeft slechts de onderhandelingen met Romen
onderbroken omdat liet niet aennemen kon dat
de reglen van de kroon en der natie erdoor zou-
den moeten lyden hebben.
hy in vroegere jaren het eens was met zyQe
moeder...
Wat is er dan toch in zyn geest geschiedt, om
er zulke omwenteling teweeg te brengen?
De twyfel is in zyn hert gedaeld, ten dage op
welken hy, alreeds geleden hebbende aen ’i ver
lies van zeden, hy een spottend woord heeft hooren
uitspreken legen dien II. Godsdienst welken vroeger
het geluk, de vreugde uïtmaekle zyner jeugd.
Hy luisterde naer het bekorend woord, dal een toe.
stemmeoden weêrgalm ontmoette in dat hert,
alreeds verdorven, of ophel punt van hel te wordend
De twyfel, in zyne ziel gedrongen, maekldenjon-
geling ongerust; evenlwel geeft hy zich geene
moeite om denzelven te overwinnen; integendeel
gedraegt hy zich op zulke wyze als verlangde hv
den twyfel le zien zegepralen op de ruienen eener
Leering welke hem als te streng voorkomt. Hy
lael den vollen teugel los aen zyne driften, of be
dwingt die maer ten halven, zich bepalende niet
enkel zich te myden van de grofste buitensporig,
heden. Hy voedt zynen geest met de lezing van
schriften die den Godsdienst vyandig zyn, eti neemt
geene andere dagbladen in de hand dan dezulken
welke de 11. Kerk in haren geest en instellingen,
in haren dienst, hare geschiedenis, in haer tegen-
woordig beslaen, met een woord, in alles wat ze
uilerlyk toont of doel, lastert of mispryst.
Ziedaer hoe een jongeling vervalt, en van ka-
tholyk, liberaler of vrydenker wordt!
En wanneer men nu in België, onder onze ka
tholieke bevolkingen, en met de toejuichingen van
het goevernement, uilroepl en de jongelingen aen-
leerl dal Christus geen God is, dat ede bisschoppen
twistzoekers, de priesters verergerlyke persoonen, de
kloosters scholen van zedeloosheid zyn, wanneer
men onze katholieke kerkhoven onteert, de katho
lieke studie-beurzen aenslaet om ze le doen strek
ken tot het geven van een onderwys dal godde
loos is; wanneer men het bestuer der kerkgoede
ren wil leveren in handen der francma?onnery
wanneer men de zedeloosheid alom ten toon
spreidt voor de vensters van de winkels in tie
groote steden; wanneer men leert, dat Christus
een oproermaker was, dat de mensch afstamt van
hel ras der apen, dat hel Geloof moet wyken voor
den eeredienst der Rede, dat in hel malerialismus
alleen de vooruitgang is gelegen, dat hel sodalis-
mus het ideael is welk het volk betrachten moet,
dan roept liet Weekblad uil
Gelukkiglyk zyn de boeren, die zouden moe
ten opstaen legen de liberalen, wyzer en verstan
diger dan dal; ze verkoopen geern hun graeo en
patatten, en lagchen met den kinderpraet over
opstand en revolutie.
Maer, Weekblad! begrypt gy toch niet dal zulke
4ael, in de tegenwoordige tydsomstandigheden,
behalve dal zy ondeugend is, zelfs slrydig is met de
GEZONDE REDEN
He, begrypt gy deze hypokrieten tael Eerst was
hel om voldoening le geven aen de godsdienstige
belangen van de groote meerderheid der Italjaen-
sebe bevolkingen, dat onderhandelingen lussclien
Victor-Emmanuel en den Paus waren geopend ge
worden doch du blykl bet dat die onderbandelin-
gen maer zyn aengegaen geweest met het inziglom
den Paus, onder den dekmantel der sehynheiligheid,
het eene en andere, welk hem zyn geweien ver
biedt toeteslaen, in voordeele der llaljaensche
eenheid af te persen.
Vervolgens zegde Viclor-Emmannel in zyne
redevoering
Gy zult te beraedslagen hebben over de schei-
ding van Kerk en Staet en over de afschaffing
der godsdienstige corporation.
Wal moet hierdoor verstaen worden? De weer-
dige tegenhanger van onzen godsdienslminnenden
Bara, de llaljaensche minister Natoli heelt hel ge
zegd de ontbinding van omtrent 150 bisdommen
en de verbeurtverklaring van derzelver goederen
alsook der goederen van hel meerderendeel der
kloosters welke zich in Itaelje bevinden.
1 Eindelyk sluit Victor-Emmanuel zyne redevoe
ring met de volgende veelbeteekeuende volzinnen
De lyd en de omstandigheden zullen nu de
kweslien oplossen welke hangende zyn tusschen
Italië en het PausdomHet zal ons gemakke-
lyk zyn te wachtenWy zullen al de Itinder-
s palen overwinnen om tol de eenheid te kouten.
Inderdaed, de omstandigheden zouden nu teel
kunnen de kwestie tusschen Itaelje en hel Pausdom
oplossen... en 't zal gemakkelyk zyn le wachten; im
mers, de tydingen uit Romen brengen ons reeds
hel nieuws mede dat, hy gelegenheid van hel ver
trek der fransche troepen uit de Kerkelyke Stalen,
1500 Piemonteesche brigands zich aen de Pauze-
iyke frontieren hebben vertoond en liet getal bri
gands die de Pauzelyke soldaten dagelyks uiteen
dry ven, ook van dag tot dag vergroot.
Kortom, dal Victor-Emmanuel en den geheelen
VO
Hee een jongeling liberaler of Vrydenker worth.
(Uil hel back Pourqiw l’on ne croit pas,
door Mgr. Laforét).
ei
al
ti
d(
be
fees
met
a
n
O'
st
dr
ve
volg
werl
pete
van
verli
zyne
nil
drag
ziekt
is t
en
zo
till
het
ziek
PCI
in
pet
i
t
I
der
hae
id., Zillebeke 55. Iweins Ilenilerick, id., Zonuebeke54.
JoorisCh., id., Brugge; 55. JttUien Alexandre, id., Brug
ge; 56. Kervyn-de Letlenhove Joseph (baron), id. en
volksvertegenwoordiger, Sint Mich iels; 57. Le Bailly de
Tilleghem Ph. (baron), id. en id., Brugge; 58. Le Bailly
de TiHeghem-De Man (baron), grondeig., Brugge; 59.
Malou-Dassonville J.-B., id., Vlamertinghe40. Merghe-
lynck Ernest, id., Ypere; 41. Merghelynck Arthur, id.,
Ypere; 42. Merghelynek Leopold, id., Ypere45. Maze-
man-de Couthove Jules (baron), id., Proven 44. Pecsteen-
de Lampreel Ch. (baron), id., Sint Andries; 45. Pecsteen-
<te Vrière Gustaf (baron), id. en burgemeester, Rudder-
voorde;4G. Peers Ernest (baron), grondeig., Oostcamp;
,47. Pyssentiier Pieter, brouwer, Ypere; 48. Van Caloen
Anselme (baron van Basseghem), grondeig. en burgein.,
Varssenaere; 49. Van Caloen de Gourcy Ch., id. en id.,
Lophem; 50. Vanden Peereboom J.-B., grondeig., Ypere;
51. Vander Beke-De Cringen Pieter, id., Brugge; 52.
Vande Walle-de Gbelcke Richard, id., Brugge; 55. Van
Bromine Henri, id. enlid der bestendige deputatie van
den pi ovincieraed, Eessen54. Van Elslande Auguste,
id. en id., Comeu55. Van Elslande Cesar, grondeig.,
Wervick; 56. Van llaiiniie-De Croeser André, id., Brugge;
57. Van Henle-Verhuist Ernest, id., Brugge; 58. Van
Nieuwenhuyse Louis, id., Brugge; 59 Van Zuylen Jan
(baron), id., Brugge; 60. Woets Auguste, id., Bixuiude.
Een ander voorbeeld
Herderlyken brief van itlgr. Deehamps, bisschep
wan Hamen.
grondeig. en burgemeester van Brugge 5. Breydel Ch.,
grondeig., Brugge; 6. Bruncel-Delvigne P.-M., grondeig.
Kortryk; 7. Carton Beurt, grondeig., Ypere; 8. Cop-
pieters. Vincent,grondeig., Brugge; 9. DauneelGlorieux
Ch., grondeig., Kortryk<0. De Bie Louis, grondeig. en
burgemeester, Oosteamp; 11. De Breyne-Peelhert Pieter,
grondeig. Dixmude; 12. De Croeser-de Mooregbem,
grondeig., Coolkerke; 15. De Croinbrugghe Emile, grond-
eigenaer, Vladsloo 14. De Jonghe Auguste (v‘c), grond
eig., Ardoye; 15. De Mau Edmond, grondeig., Brugge;
16. De Jdueleuaere-Dujardin Gustave, grondeig. en volks
vertegenwoordiger, Pitthem; 17. De Nieulant Edouard
(v*e). grondeig. eu burgeni., Sint Andries; 18. D’Eune-
tières D'liusl Camille (graef) grondeig. Elverdinghe;
19. De Roo-Van Wambeke Ch., grondeig., Brugge; 20.
De Schietere de Lopbem-Pecsteeu de Swevezecle (ridd.),
Brugge; 21. De Schietere de Lophem Petsteen, L‘. grond
eig Brugge; 22. Be Servet Jules, grondeig. e« burgeni
Siul Jiichiels; 25. De Stuers Lambert, grondeig., Ypere;
24. De 'T Serclaes de Wommerson Auguste (baron),
Brugge; 25. De Tbibpult de Boesinghe Placide, grondeig..
Rocsinghe; 26. De Vrière Pieter, id., Brugge; 27. De
Vrière Adoli (baron), id. en volksvcrlegeuwourder, Brug
ge; 28. Duparc Pieter Gustaf (vM), grondeig., Vtauier-
Uughe29. Godschalk Louis-J itques, id., Wervicq; 50.
Goelbals-Danneel, negoc., Kortryk; 51. Goelhals-Vatiden
7 I1
J7- -r
li.’
‘II
kost)
Mere
1
slael
de J
niet,
eene
schet
pelle
besta
's nat
luaen
II
overb
Weten
9 dag
de wt
hier o
tegen
dilie i
N
D
dictiu
w<lonl
van te
meer i
Paus v
beeft i
elders
dat k
Yper.
t sehy
zoeken
In
den va
dien zy
Kewore
"aersc
rn nu j
die nog
Bo
f-augew
naer Y|
lerk, u
'olie lu
'L'el toe
rC‘t»de 9
-wo—.™»—™
Opening van het Btaljaensch Parlement.
id'-’