ILÏ W IB ,-.w F''-.-. i W i Die jongeling is door het H. Doopsel een kind der H. Kerk geworden, en door dit Sacrament van herboring, is het goddelyk zaed van het Geloof in zyn herte neêrgelegd... Hy heeft zyne eerste kom- muniegedaen; in hel II. Vormsel heeft hy de sterkte van den kristenen soldaet bekomen, en echter nu gelooft hy niet meer! Al wat christelyk is heeft hem verlaten, en het Geloof schynt teenemael in zyn’ geest uitgedoofd. Hy gaet zelfs zoo ver, dat by den spot diyft met die geloofspunten over welke A< va de cn Wanneer, in de jaren vier- en vyf-en-veertig, goddelooze schryvers, als Eugene Sue, G. Sand en Paul De Kok, in Frankryk de godsdienstige zeden van het volk aenrandden, socialistische theorien uilzelteden en oorlogriepen aen het katholicismus, zegde Lodewyk-Filips Er is voor spoed in myn land; de werkman leeft, de burger wint gemakkelyk geld, en de ryke is le vreden. Wal scheelt hel dat men tegen de Jesuieten scltreeuwe, dat zedelooze schriften onder liet volk worden verspreid, zoo lang als liet volk zich een gemakkelyk beslaen verzorgen kan, valt niets te vreezen. Zoo dacht Lodewyk-Filips, Koning der Fran se hen. Echter hoe zag hy zich bedrogen, wanneer op eenen schoenen Februarydag, zoo onverwachts als een donderslag, datzelfde volk, dat zich een ge- niakkelyk beslaen verzorgen kon, met de brandende toorts het paleis der Tuilerien binnenstormde en uitriep Het volkis meester! Leve de Republiek! Weg met de tyrannen En lerwyl het fransche volk die oproerige kreten in de stralen van Parys liet hooren, en er slroomen bloeds wierden vergoten, en de aeits- bissehop van Parys, Mgr. Alïre, op de barrikaden Dat de lezer hierover nog oordeele uit hetgeene volgt uit den De beroemde Pater Redemptorist, thans bis- schop van Namen, spreekt op de volgende wyze lol de geloovigen van zyn Bisdom Men moet dan ook om sterkte voor den Bisschop bidden, want de worsteling, waerin de magt en hel geweld antwoorden aen hel licht, die WORSTELING DER EERSTE DAGEN VAN DE K ERK, ZOU in - - wierd gedood, maekte zich Lodewyk-Filips tot de vlugl gereed en verliet den franschen bodem om, als balling, in den vreemde te gaen sterven Dit geschiedde in 1848. wel die VAN CEX’ZEN TYD kunnen worden, de rnaet die God kent, Ziedaer dus ook al een man waervocr het Week blad geene achting kan hebben, en waermeê de boeren moeten spotten, om dal Mgr. Deehamps, een der vermaerdsle predikanten van onze eeuw, eenen lyd doet verwachten van opstand en revolutie. I dat op deze woorden volgde. Myne vrienden, vervolgde de gryzaerd, gy kent het bederf dat ontstaetuit de filosofieke schrif ten van Voltaire, Diderot en d’Alembert? Hewel, die valsche leerstelsels zyn ingedrongen in het hert van het fransche volk, en eerlang zal de weerslag dier vernielende doclrien zich itt ons midden op eene verschrikkelyke wyze doen gevoelen. Een schaterlach was nogmaels het antwoord op de woorden van den gryzaetd. De gryzaerd verviel in diepe gepeinzen en ver liet de jonge scltaer om, alleen aen eene tafel neêr- gezeten, over hel toekomstig lol van Frankryk na te denken. Ondertusschen waren vier jaren sinds die ont moeting in den Cajëaux billards verloopen. Het was in 1795. De noodklok klepte in al de wyken van Parys; geheelc benden, met de phrygische muts op het hoofd, doorliepen de sttalen van Frankryk’s hooldstad; eene algemeene paniek heerschlle on der de bevolking; en lerwyl eene bende bedronkene Jacobynen, onder het zingen der Carmagnole, voor het huis trok alwaer Graef de Segur in zytte schryf kamer was gezeten, stormden twee jonge lingen zyne wooning binnen, en riepen met angst en vreeze uit, dat het al bloed en moord was wal men in de straten van Parys hoorde of zag. Die jongelingen erkende Graef de Segur; zy wa ren het die eentge jaren vroeger, by eene ontmoe ting met den Graef in den Café aux billards, in eenen schaterlach geschoten waren op de vrees die de achtbare gryzaerd voor de toekomst had geuit En nogtans erkenden de filosofen van dien lyd het beslaen van God; men vond toen een Voltaire, die uitriepEcrasons l'lnfdme! Verpletteren wy den Eerlooze! sprekende van Christus; maer men had er geen Renan, die uitroept dat Christus geen God is, noch kongressen, waer de studerende jong heid uitroept dal God een verdichtsel en het grootste kwaed op aerde hel Katholicismus is Victor-Emmanuel heeft met eene politieke rede voering hel Parlement le Florencie geopend. Wal hy in zyne redevoering gezegd heeft, is veelbeduidend en moet de oogen openen aen alle degenen die dachten dat de gebanvloekte Ko- nittg van Ilaeije, tranen van leedwezen had gestort over de onregtveerdige akten die hy daergesteld heeft nopens de H. Kerk en haer geestelyk Opper hoofd, den grootmoedigen Pius IX. Vooreerst blykl uil het geheel dier redevoering, dat Piemont van niet een zyner ontwerpen om van llaelje een groot koningryk te maken, heeft afge zien, en nu zelfs meer dan ooit het oog gevestigd houdt op Romen, welke stad het zich kost wal kost wil annexeeren. Myn goevernement, zegt Victor-Emmanuef, heeft slechts de onderhandelingen met Romen onderbroken omdat liet niet aennemen kon dat de reglen van de kroon en der natie erdoor zou- den moeten lyden hebben. hy in vroegere jaren het eens was met zyQe moeder... Wat is er dan toch in zyn geest geschiedt, om er zulke omwenteling teweeg te brengen? De twyfel is in zyn hert gedaeld, ten dage op welken hy, alreeds geleden hebbende aen ’i ver lies van zeden, hy een spottend woord heeft hooren uitspreken legen dien II. Godsdienst welken vroeger het geluk, de vreugde uïtmaekle zyner jeugd. Hy luisterde naer het bekorend woord, dal een toe. stemmeoden weêrgalm ontmoette in dat hert, alreeds verdorven, of ophel punt van hel te wordend De twyfel, in zyne ziel gedrongen, maekldenjon- geling ongerust; evenlwel geeft hy zich geene moeite om denzelven te overwinnen; integendeel gedraegt hy zich op zulke wyze als verlangde hv den twyfel le zien zegepralen op de ruienen eener Leering welke hem als te streng voorkomt. Hy lael den vollen teugel los aen zyne driften, of be dwingt die maer ten halven, zich bepalende niet enkel zich te myden van de grofste buitensporig, heden. Hy voedt zynen geest met de lezing van schriften die den Godsdienst vyandig zyn, eti neemt geene andere dagbladen in de hand dan dezulken welke de 11. Kerk in haren geest en instellingen, in haren dienst, hare geschiedenis, in haer tegen- woordig beslaen, met een woord, in alles wat ze uilerlyk toont of doel, lastert of mispryst. Ziedaer hoe een jongeling vervalt, en van ka- tholyk, liberaler of vrydenker wordt! En wanneer men nu in België, onder onze ka tholieke bevolkingen, en met de toejuichingen van het goevernement, uilroepl en de jongelingen aen- leerl dal Christus geen God is, dat ede bisschoppen twistzoekers, de priesters verergerlyke persoonen, de kloosters scholen van zedeloosheid zyn, wanneer men onze katholieke kerkhoven onteert, de katho lieke studie-beurzen aenslaet om ze le doen strek ken tot het geven van een onderwys dal godde loos is; wanneer men het bestuer der kerkgoede ren wil leveren in handen der francma?onnery wanneer men de zedeloosheid alom ten toon spreidt voor de vensters van de winkels in tie groote steden; wanneer men leert, dat Christus een oproermaker was, dat de mensch afstamt van hel ras der apen, dat hel Geloof moet wyken voor den eeredienst der Rede, dat in hel malerialismus alleen de vooruitgang is gelegen, dat hel sodalis- mus het ideael is welk het volk betrachten moet, dan roept liet Weekblad uil Gelukkiglyk zyn de boeren, die zouden moe ten opstaen legen de liberalen, wyzer en verstan diger dan dal; ze verkoopen geern hun graeo en patatten, en lagchen met den kinderpraet over opstand en revolutie. Maer, Weekblad! begrypt gy toch niet dal zulke 4ael, in de tegenwoordige tydsomstandigheden, behalve dal zy ondeugend is, zelfs slrydig is met de GEZONDE REDEN He, begrypt gy deze hypokrieten tael Eerst was hel om voldoening le geven aen de godsdienstige belangen van de groote meerderheid der Italjaen- sebe bevolkingen, dat onderhandelingen lussclien Victor-Emmanuel en den Paus waren geopend ge worden doch du blykl bet dat die onderbandelin- gen maer zyn aengegaen geweest met het inziglom den Paus, onder den dekmantel der sehynheiligheid, het eene en andere, welk hem zyn geweien ver biedt toeteslaen, in voordeele der llaljaensche eenheid af te persen. Vervolgens zegde Viclor-Emmannel in zyne redevoering Gy zult te beraedslagen hebben over de schei- ding van Kerk en Staet en over de afschaffing der godsdienstige corporation. Wal moet hierdoor verstaen worden? De weer- dige tegenhanger van onzen godsdienslminnenden Bara, de llaljaensche minister Natoli heelt hel ge zegd de ontbinding van omtrent 150 bisdommen en de verbeurtverklaring van derzelver goederen alsook der goederen van hel meerderendeel der kloosters welke zich in Itaelje bevinden. 1 Eindelyk sluit Victor-Emmanuel zyne redevoe ring met de volgende veelbeteekeuende volzinnen De lyd en de omstandigheden zullen nu de kweslien oplossen welke hangende zyn tusschen Italië en het PausdomHet zal ons gemakke- lyk zyn te wachtenWy zullen al de Itinder- s palen overwinnen om tol de eenheid te kouten. Inderdaed, de omstandigheden zouden nu teel kunnen de kwestie tusschen Itaelje en hel Pausdom oplossen... en 't zal gemakkelyk zyn le wachten; im mers, de tydingen uit Romen brengen ons reeds hel nieuws mede dat, hy gelegenheid van hel ver trek der fransche troepen uit de Kerkelyke Stalen, 1500 Piemonteesche brigands zich aen de Pauze- iyke frontieren hebben vertoond en liet getal bri gands die de Pauzelyke soldaten dagelyks uiteen dry ven, ook van dag tot dag vergroot. Kortom, dal Victor-Emmanuel en den geheelen VO Hee een jongeling liberaler of Vrydenker worth. (Uil hel back Pourqiw l’on ne croit pas, door Mgr. Laforét). ei al ti d( be fees met a n O' st dr ve volg werl pete van verli zyne nil drag ziekt is t en zo till het ziek PCI in pet i t I der hae id., Zillebeke 55. Iweins Ilenilerick, id., Zonuebeke54. JoorisCh., id., Brugge; 55. JttUien Alexandre, id., Brug ge; 56. Kervyn-de Letlenhove Joseph (baron), id. en volksvertegenwoordiger, Sint Mich iels; 57. Le Bailly de Tilleghem Ph. (baron), id. en id., Brugge; 58. Le Bailly de TiHeghem-De Man (baron), grondeig., Brugge; 59. Malou-Dassonville J.-B., id., Vlamertinghe40. Merghe- lynck Ernest, id., Ypere; 41. Merghelynck Arthur, id., Ypere; 42. Merghelynek Leopold, id., Ypere45. Maze- man-de Couthove Jules (baron), id., Proven 44. Pecsteen- de Lampreel Ch. (baron), id., Sint Andries; 45. Pecsteen- <te Vrière Gustaf (baron), id. en burgemeester, Rudder- voorde;4G. Peers Ernest (baron), grondeig., Oostcamp; ,47. Pyssentiier Pieter, brouwer, Ypere; 48. Van Caloen Anselme (baron van Basseghem), grondeig. en burgein., Varssenaere; 49. Van Caloen de Gourcy Ch., id. en id., Lophem; 50. Vanden Peereboom J.-B., grondeig., Ypere; 51. Vander Beke-De Cringen Pieter, id., Brugge; 52. Vande Walle-de Gbelcke Richard, id., Brugge; 55. Van Bromine Henri, id. enlid der bestendige deputatie van den pi ovincieraed, Eessen54. Van Elslande Auguste, id. en id., Comeu55. Van Elslande Cesar, grondeig., Wervick; 56. Van llaiiniie-De Croeser André, id., Brugge; 57. Van Henle-Verhuist Ernest, id., Brugge; 58. Van Nieuwenhuyse Louis, id., Brugge; 59 Van Zuylen Jan (baron), id., Brugge; 60. Woets Auguste, id., Bixuiude. Een ander voorbeeld Herderlyken brief van itlgr. Deehamps, bisschep wan Hamen. grondeig. en burgemeester van Brugge 5. Breydel Ch., grondeig., Brugge; 6. Bruncel-Delvigne P.-M., grondeig. Kortryk; 7. Carton Beurt, grondeig., Ypere; 8. Cop- pieters. Vincent,grondeig., Brugge; 9. DauneelGlorieux Ch., grondeig., Kortryk<0. De Bie Louis, grondeig. en burgemeester, Oosteamp; 11. De Breyne-Peelhert Pieter, grondeig. Dixmude; 12. De Croeser-de Mooregbem, grondeig., Coolkerke; 15. De Croinbrugghe Emile, grond- eigenaer, Vladsloo 14. De Jonghe Auguste (v‘c), grond eig., Ardoye; 15. De Mau Edmond, grondeig., Brugge; 16. De Jdueleuaere-Dujardin Gustave, grondeig. en volks vertegenwoordiger, Pitthem; 17. De Nieulant Edouard (v*e). grondeig. eu burgeni., Sint Andries; 18. D’Eune- tières D'liusl Camille (graef) grondeig. Elverdinghe; 19. De Roo-Van Wambeke Ch., grondeig., Brugge; 20. De Schietere de Lopbem-Pecsteeu de Swevezecle (ridd.), Brugge; 21. De Schietere de Lophem Petsteen, L‘. grond eig Brugge; 22. Be Servet Jules, grondeig. e« burgeni Siul Jiichiels; 25. De Stuers Lambert, grondeig., Ypere; 24. De 'T Serclaes de Wommerson Auguste (baron), Brugge; 25. De Tbibpult de Boesinghe Placide, grondeig.. Rocsinghe; 26. De Vrière Pieter, id., Brugge; 27. De Vrière Adoli (baron), id. en volksvcrlegeuwourder, Brug ge; 28. Duparc Pieter Gustaf (vM), grondeig., Vtauier- Uughe29. Godschalk Louis-J itques, id., Wervicq; 50. Goelbals-Danneel, negoc., Kortryk; 51. Goelhals-Vatiden 7 I1 J7- -r li.’ ‘II kost) Mere 1 slael de J niet, eene schet pelle besta 's nat luaen II overb Weten 9 dag de wt hier o tegen dilie i N D dictiu w<lonl van te meer i Paus v beeft i elders dat k Yper. t sehy zoeken In den va dien zy Kewore "aersc rn nu j die nog Bo f-augew naer Y| lerk, u 'olie lu 'L'el toe rC‘t»de 9 -wo—.™»—™ Opening van het Btaljaensch Parlement. id'-’

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 2