;s, CELAINE. I Negentiende jaer. N° 48. Dixrnude, Zondag, 26 November 1865. De Kamer. >open, GO ct. ur ng, 10, te 1XMUDE. il. Eindigen wy dit ous Overzigt van tie voornaem- ste bewysredeus die in zitting van woensdag zyn ostzegels, post ont- TERS. en aental fr. 1-00. fr.0,20. enspraek, De kapitale zaek welke in de benoeming van M. Bara moet ingezien worden, is deze, namenlyk Is het M. Bara die zyne politieke denkbeelden heeft verzaekt om over le gaen tot de doclrien van het goevernement, of is het’t goevernement dat overgegaen is tot de doctrien beleden door MBara Ziedaer de zaek in hare eenvoudigste uit drukking. Zal M. Bara, nu minister van justitie, als minister zyne denkwyze doen doorgaen nopens de VOLKOMENE seheiding van Kerk en Stael, of zal hy, volgens den geest onzer Grondwet, in zyne politieke akten de vriendelyke overeenkomst tus- schen Kerk en Slaet zoo veel mogelyk trachten te behouden? Volgens het grondbeginsel door M. Bara aen- genomen, zouden de militaire aelmoeseniers moe ten afgedankt worden en zou den priester den ingang in de goevernements-scholen moeten ont zegd worden; de uitzondering voor den priester, die geen soldaet, geen garde-civiek noch geen juré moet worden, zoude ophouden te bestaen, evenzeer als de jaerwedde hem door den Staet jaerlyks uitbetaeld, en de wereldlyke en militaire overheden zouden zich niet meer en corps in eenen Te Beam noch in processien mogen laten bevinden. Daerentegen zou de priester kunnen burgemeester of schepen, of lid der permanente deputatie worden, wanneer echter hel goever- nement zou geradig vinden hem tol eenen der iwee eerste bedieningen te roepen. Ziedaer waerin de politieke leering van minister Bara bestael, geene rekening houdende van den al keer dien hy gedurende den korten tyd zyner parlementaire loopbaen betoond heeft voor het eerbiedweerdig Opperhoofd der Kerk, voor de Bisschoppen en priesters, voor kloosters en kloos terlingen, kortom voor alles wat de Kerk en den Godsdienst betreft. Welnu, is het geschenk van zulk een man, ons, kalholyken, door het Ministerie gedaen, geen bloedige boon ons naer hel aengezigt geworpen, ea is het geene uitdaging die ons daerenboven op de onbeschofste wyze wordt gedaen? Komt M. Bara hier voor als een man die de opinie verbeeldt der grooie meerderheid van hel land En in geval van neen, welke is de reden die het Ministerie heeft gehad om ons een man op le dringen in wien wy slechts een vervolger kunnen zien van alles wat ons heilig en duerbaer is Er was dus niets zoo redelyk dan dat de regter styde, die in de Kamer de katholyke fractie ver- leeldt, van het goevernement een antwoord ver- i iiigde over deze verschillende kwestien. Met die Na de benoeming van M. Bara, den openbaren beschuldiger der katholyke geestelykheid, tot minister van justitie, moest men er zich aen ver wachten dat het Ministerie in de Kamer geïnter pelleerd zoude worden, nopens de beteekenis welke die zoo onverwachte als tergende benoeming voor de kalholyken en hel geheele land heeft. Wanneer men in een land mannen lek als een Mercier, een Faider, een Lelièvre, die dertig en veertig jaren hebben doorgebragt in de studie der wellen en zich eenen beroemden naem als regts- geleerde by hunne landgenoten en in den vreemde hebben gemaekt, is hel inderdaed niet le begrypen dat de benoeming van een’ jongeling, zonder on dervinding, een’ man die zich door zyne veiachting voor alles wat katholyk en godsdienstig is, heeft onderscheiden, dat zulkdanige benoeming geene politieke beleekenis zoude hebben. Ook was ’t om over deze kwestie ingelicht te worden, dat de representant Jacobs, van Antwer pen, by het begin der zitting van woensdag, het goevernement interpelleerde. De kalholyken vallen myne benoeming aen, zegde Minister Bara, om dat ik my de gedienstige niet wil maken der Bisschoppen, maer my als ver dediger heb aengesteld van het burgerlyk gezag tegen de onverreglveerdigbare aenmatigingen van hel geheele bisschoppelyk korps. Dus zyn ’t alweer de Bisschoppen van ons land, die willen inbreuk maken op het regt eu de vry- heden die ons door onze Constitutie worden ge- waerborgd, en ’t is om te beletten dat onie Bis schoppen slechte burgers worden, dat de oud-Beur- zen-geuieter van Docrnyk Minister vanJUSTICIE is geworden Zie daer de beleekenis die aen de benoeming van M. Bara, als groot-kanselier, moet gegeven worden. Maer is dit sterk, hel volgende is nog sterkeren bewyst dat de KWADE WIL, de eerste hoedanig heid is by den ouden dokuinaii, en eene diskussie, op eenen regtzinnigen voet aengegaen, met zulke mannen als Rogier, Bara, Dolez en tutti quanti, eene onmogelykheid wordt. Want, zoo onbeschaemd zyn ze, tot de feiten le loochenen die, redelyker wyze gesproken, niet ge loochend worden, en legen de gezonde reden, legen de taslelyke wezcntlykheid le houden slaeu dat wit zwart, en zwart wil is. I GO ct. le, 45 ct. ar fr. 50 ct. le- Gylieden kalholyken, zegde M. Rogier, valt M. Bara aen, omdat hy de scheiding wil tusseben Kerk en Staet maer is het niet omdat wy, volgens u, ons te veel met de zaken van Kerk en Gods dienst bemoeijen, dat gy en uwe dagbladen niet ophoudt het goevernement aen te vallen? Wal gy dus in princiep wilt, is juist hetgeen waervoor gy den steen werpt naer M. Bara. Hebt gy wel ooiteene meerdere hypokrieten tael gehoord als deze Welhoe! onze Grondwet schenkt haer deel van vryheid, waerborgl de regteu van al de eerediensten welke in Belgie beleden wordende Grondwet waerborgl dus aen de geloovigen van den katho- lyken eeredienst de vryheid op hunne kerkhoven, eu onder voordwendsel dat ge de scheiding wilt van Kerk en Staet, laet gy toe dat op de katbo- lyke kerkhoven deze vryheid geschonden worde, terwyl gy integendeel zorgt dat ze behouden blyve op de begraelplaelsen van protestanten en joden? ’T is dus ook omdat ge de scheiding wilt van Kerk en Staet dat ge het regt die door de Grondwet aen de kalholyken wordt gewaerborgd, namentlyk van Beurzen te slichten voor het geven van een zuiver katholyk onderwys aen hunne ge- loofsgenoolen, onder de voeten trapt en die Beur zen aeuslaet om ze te doen dienen tot bet geven van een onderwys, in welk de kalholyken eene oorlogsverklaring zien, gedaen aen hun Geloof, aen hunne zeden, hunne gebruiken, aen alles wal hun duerbaer en heilig is? ’T is dus ook omdat ge de scheiding wik van Kerk en Staet, dat ge, door uw wetsontwerp op de Kerkfabrieken, als ad ministrateur wilt optreden van de goederen der Kerk, dewyl gy u wel wacht zulke pretentien op le werpen by diegenen die lot de protestanlsche‘ joodsche of scbiesmalieke eerediensten behooren? Tot preuf Het is eene hoogst beklagëlyke zaek, riep M. Rogier uit in antwoord op hejgeen M.DeTheux gezegd had, namentlyk te zien dat de Bisschoppen van ons land de verdeeldheid brengen onder onze vreedzame bevolkingen, hel vaendel van den op stand hyschen, en niet aerzelen zich opentlyk te verklaren legen de uitvoering van eene wet die door het handleeken des Konings is bekrachtigd geworden... En verder Men beschuldigt ons van partydig- heid, men legt ons ten laste dat wy den godsdienst vervolgen, krenken en benadeelen, maerikvraeg het in gemoede Zyn wy niet die mannen die allyd met de meeste gematigdheid hebben le werk ge- gaen, en zyn wy het niet die het volkomen betrou wen bezitten van ’s lands bevolking?.... Hewel, ja, zoo ver gaet de schaemleloosheid opzer tegenstrevers! Op den oogenblik zelve dat de Bisschoppen van ons land, de geheele geestelykheid en duizende kalholyken tegen de uitvoering protesteeren eener wel die M. Dumorlier le regt eene party wet heette, om dat ze slechts is voorgesteld geweest om le behagen aen eene fractie die eene Samen leving wil welke gesteund zou zyn op de ONT KENNING VAN ALLEN EEREDIENST, komt M. Rogier in volle Kamer uitroepen, dat geene mannen met meer gematigdheid te werk gaen als de Liberalen, en dat de Bisschoppen geene grootere voor- staenders van onzen H. Godsdienst hebben, als onze Ministers! T, [aende uit allen ge- hterplaets >n cilern; l alle nei gen gaen t voort. taek gelastte zich nu M. Jacobs, de Antwerpsche volksvertegenwoordiger, en of hy zich met eer van dezelve heek gekweten zal men kunnen oor- deelen uit de lezing der debatten in de Annales parlementair es. Men zal insgelyks in de Annales kunnen zien hoe pynlyk, neen, hoe listig M. Rogier tegenover M. Jacobs zyne rol heelt vervuld, wan neer hy minister Bara heeft trachten le verdedigen. Het was noodig dal de oude Vos op de planken kwam, doch was het om op de vraegvan M. Jacobs te antwoorden dat M. Bara, minister, de politiek van het kabinet Frêre-Rogier heeft aengenomen? Of dat het goevernement tot de uitsluitende denk beelden van M. Bara is overgegaen? Het was noch voor het eene noch voor hel andere. M. Rogier heeft goed gevonden nevens de kapitale zaek le spreken, en de regter zyde over de beleekenis die de benoeming van M. Bara, als minister, heeft, zoo wys te laten als te voien. Maer welke rol M. Rogier als een doorslepen komediant gespeeld heeft, dat is de rol geweest van slagtoffer der klerikale ongedoogzaemheid. De oude schoolvos heeft eene voor de duizend en eenmael vernieuwde editie gegeven van de fabel De Wolf en hel Lam. De Wolven, dat zyn de Bisschoppen en de ge heele geestelykheid van ons land; de lammeren zyn de liberaters, de franema^ons, de solidairen, met een woord, alwie het langs den kant houdt der be- leedigers van Kerk en Godsdienst! Moeten wy ons misschien uitsluitend toonen, riep M. Rogier uil, en alles slaglofferen aen die Kerk welke alreeds zoo veel voorregten geniet? Maer welke VOORREGTEN toch geniet in ons land de katholyke Kerk by uitzondering van alle andere eerediensten? Of is hel een VOORREGT misschien, wanneer de Risschoppen en de andere geloovigen vragen dat hel kerkhof, alwaer de stoffelyke overblyfsels hun ner broedeis en zusters onder de schaduw van het Kruis berusten, niet onteerd zoude worden door de zoogenaemde burgerlyke begraving van mannen wiens laetste adem een vloek was tegen God, en die gedurende hun leven niet ophielden de Kerk in haren geest en instellingen le versmaden? Of is het een VOORREGT dat de Katholyken inroepen, wanneer ze verlangen dal de Reurzen, door godvruchtige kalholyken geslicht tot het geven van een zuiver katholyk onderwys, niet zouden aengeslagen worden door het goevernement om ermede het katholyk onderwys den oorlog aen te doen Of is het nog een VOORREGT dat de Katho lyken inroepen, wanneer ze, zich op het regt en den eigendom steunende, verklaren de goederen der Kerk zelve te besturen, en weigeren de admi nistratie ervan in handen der FrancmaQouuery over te leveren?... GO ct. x. 60 ct. 40 ct. 'er fr. 15 ct. et, fr. 15 ct. I’ V i. BEKENDMAKINGEN. 15 ct. den drukregel. Bureel Wilgendykslraet, N’ 14. Voor elk afz.onderiyk num mer, 12 eeniimen. 8 Nev. 25 25 16 62 00 25 00 6 25 5 00 20 Nov. a 50 - a 28 SO a a-- a 50 a-- a a 0-57. 5 Nov. 17 a 21 21 a- 66 a 12 59 90 a II 58 55 a 17 50 2 59 2 18 INSCIIRYVINGS PRYS. Builen stad, G franks. Mel Suppl. S Het Boterkuipje verscbynt den Donderdag in geheel blad en den Zondag in half blad. It Nov. a 20 - 50 a 12 - a 12 50 a 16 50 50 a 9 - 14 Nove. 5. 61. 00 a 55 50 a 50 a 29 - 00 3 27 00 00 a 18 50 50 a 12 50 a 50 a 5 50 -a 521 a!28 - aiU6 -

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1