;s,
CELAINE.
I
Negentiende jaer.
N° 48.
Dixrnude, Zondag, 26 November 1865.
De Kamer.
>open,
GO ct.
ur
ng, 10, te
1XMUDE.
il.
Eindigen wy dit ous Overzigt van tie voornaem-
ste bewysredeus die in zitting van woensdag zyn
ostzegels,
post ont-
TERS.
en aental
fr. 1-00.
fr.0,20.
enspraek,
De kapitale zaek welke in de benoeming van
M. Bara moet ingezien worden, is deze, namenlyk
Is het M. Bara die zyne politieke denkbeelden
heeft verzaekt om over le gaen tot de doclrien van
het goevernement, of is het’t goevernement dat
overgegaen is tot de doctrien beleden door MBara
Ziedaer de zaek in hare eenvoudigste uit
drukking.
Zal M. Bara, nu minister van justitie, als
minister zyne denkwyze doen doorgaen nopens de
VOLKOMENE seheiding van Kerk en Stael, of zal
hy, volgens den geest onzer Grondwet, in zyne
politieke akten de vriendelyke overeenkomst tus-
schen Kerk en Slaet zoo veel mogelyk trachten
te behouden?
Volgens het grondbeginsel door M. Bara aen-
genomen, zouden de militaire aelmoeseniers moe
ten afgedankt worden en zou den priester den
ingang in de goevernements-scholen moeten ont
zegd worden; de uitzondering voor den priester,
die geen soldaet, geen garde-civiek noch geen
juré moet worden, zoude ophouden te bestaen,
evenzeer als de jaerwedde hem door den
Staet jaerlyks uitbetaeld, en de wereldlyke en
militaire overheden zouden zich niet meer en corps
in eenen Te Beam noch in processien mogen laten
bevinden. Daerentegen zou de priester kunnen
burgemeester of schepen, of lid der permanente
deputatie worden, wanneer echter hel goever-
nement zou geradig vinden hem tol eenen der
iwee eerste bedieningen te roepen.
Ziedaer waerin de politieke leering van minister
Bara bestael, geene rekening houdende van den
al keer dien hy gedurende den korten tyd zyner
parlementaire loopbaen betoond heeft voor het
eerbiedweerdig Opperhoofd der Kerk, voor de
Bisschoppen en priesters, voor kloosters en kloos
terlingen, kortom voor alles wat de Kerk en den
Godsdienst betreft.
Welnu, is het geschenk van zulk een man, ons,
kalholyken, door het Ministerie gedaen, geen
bloedige boon ons naer hel aengezigt geworpen,
ea is het geene uitdaging die ons daerenboven op
de onbeschofste wyze wordt gedaen?
Komt M. Bara hier voor als een man die de
opinie verbeeldt der grooie meerderheid van
hel land
En in geval van neen, welke is de reden die het
Ministerie heeft gehad om ons een man op le
dringen in wien wy slechts een vervolger kunnen
zien van alles wat ons heilig en duerbaer is
Er was dus niets zoo redelyk dan dat de regter
styde, die in de Kamer de katholyke fractie ver-
leeldt, van het goevernement een antwoord ver-
i iiigde over deze verschillende kwestien. Met die
Na de benoeming van M. Bara, den openbaren
beschuldiger der katholyke geestelykheid, tot
minister van justitie, moest men er zich aen ver
wachten dat het Ministerie in de Kamer geïnter
pelleerd zoude worden, nopens de beteekenis
welke die zoo onverwachte als tergende benoeming
voor de kalholyken en hel geheele land heeft.
Wanneer men in een land mannen lek als een
Mercier, een Faider, een Lelièvre, die dertig en
veertig jaren hebben doorgebragt in de studie der
wellen en zich eenen beroemden naem als regts-
geleerde by hunne landgenoten en in den vreemde
hebben gemaekt, is hel inderdaed niet le begrypen
dat de benoeming van een’ jongeling, zonder on
dervinding, een’ man die zich door zyne veiachting
voor alles wat katholyk en godsdienstig is, heeft
onderscheiden, dat zulkdanige benoeming
geene politieke beleekenis zoude hebben.
Ook was ’t om over deze kwestie ingelicht te
worden, dat de representant Jacobs, van Antwer
pen, by het begin der zitting van woensdag, het
goevernement interpelleerde.
De kalholyken vallen myne benoeming aen,
zegde Minister Bara, om dat ik my de gedienstige
niet wil maken der Bisschoppen, maer my als ver
dediger heb aengesteld van het burgerlyk gezag
tegen de onverreglveerdigbare aenmatigingen van
hel geheele bisschoppelyk korps.
Dus zyn ’t alweer de Bisschoppen van ons land,
die willen inbreuk maken op het regt eu de vry-
heden die ons door onze Constitutie worden ge-
waerborgd, en ’t is om te beletten dat onie Bis
schoppen slechte burgers worden, dat de oud-Beur-
zen-geuieter van Docrnyk Minister vanJUSTICIE
is geworden
Zie daer de beleekenis die aen de benoeming
van M. Bara, als groot-kanselier, moet gegeven
worden.
Maer is dit sterk, hel volgende is nog sterkeren
bewyst dat de KWADE WIL, de eerste hoedanig
heid is by den ouden dokuinaii, en eene diskussie,
op eenen regtzinnigen voet aengegaen, met zulke
mannen als Rogier, Bara, Dolez en tutti quanti,
eene onmogelykheid wordt.
Want, zoo onbeschaemd zyn ze, tot de feiten le
loochenen die, redelyker wyze gesproken, niet ge
loochend worden, en legen de gezonde reden,
legen de taslelyke wezcntlykheid le houden slaeu
dat wit zwart, en zwart wil is.
I
GO ct.
le,
45 ct.
ar
fr. 50 ct.
le-
Gylieden kalholyken, zegde M. Rogier, valt
M. Bara aen, omdat hy de scheiding wil tusseben
Kerk en Staet maer is het niet omdat wy, volgens
u, ons te veel met de zaken van Kerk en Gods
dienst bemoeijen, dat gy en uwe dagbladen niet
ophoudt het goevernement aen te vallen? Wal gy
dus in princiep wilt, is juist hetgeen waervoor gy
den steen werpt naer M. Bara.
Hebt gy wel ooiteene meerdere hypokrieten tael
gehoord als deze
Welhoe! onze Grondwet schenkt haer deel van
vryheid, waerborgl de regteu van al de eerediensten
welke in Belgie beleden wordende Grondwet
waerborgl dus aen de geloovigen van den katho-
lyken eeredienst de vryheid op hunne kerkhoven,
eu onder voordwendsel dat ge de scheiding wilt
van Kerk en Staet, laet gy toe dat op de katbo-
lyke kerkhoven deze vryheid geschonden worde,
terwyl gy integendeel zorgt dat ze behouden blyve
op de begraelplaelsen van protestanten en joden?
’T is dus ook omdat ge de scheiding wilt van
Kerk en Staet dat ge het regt die door de
Grondwet aen de kalholyken wordt gewaerborgd,
namentlyk van Beurzen te slichten voor het geven
van een zuiver katholyk onderwys aen hunne ge-
loofsgenoolen, onder de voeten trapt en die Beur
zen aeuslaet om ze te doen dienen tot bet geven
van een onderwys, in welk de kalholyken eene
oorlogsverklaring zien, gedaen aen hun Geloof,
aen hunne zeden, hunne gebruiken, aen alles wal
hun duerbaer en heilig is? ’T is dus ook omdat ge
de scheiding wik van Kerk en Staet, dat ge,
door uw wetsontwerp op de Kerkfabrieken, als ad
ministrateur wilt optreden van de goederen der
Kerk, dewyl gy u wel wacht zulke pretentien op le
werpen by diegenen die lot de protestanlsche‘
joodsche of scbiesmalieke eerediensten behooren?
Tot preuf
Het is eene hoogst beklagëlyke zaek, riep
M. Rogier uit in antwoord op hejgeen M.DeTheux
gezegd had, namentlyk te zien dat de Bisschoppen
van ons land de verdeeldheid brengen onder onze
vreedzame bevolkingen, hel vaendel van den op
stand hyschen, en niet aerzelen zich opentlyk te
verklaren legen de uitvoering van eene wet die
door het handleeken des Konings is bekrachtigd
geworden...
En verder Men beschuldigt ons van partydig-
heid, men legt ons ten laste dat wy den godsdienst
vervolgen, krenken en benadeelen, maerikvraeg
het in gemoede Zyn wy niet die mannen die allyd
met de meeste gematigdheid hebben le werk ge-
gaen, en zyn wy het niet die het volkomen betrou
wen bezitten van ’s lands bevolking?....
Hewel, ja, zoo ver gaet de schaemleloosheid
opzer tegenstrevers!
Op den oogenblik zelve dat de Bisschoppen van
ons land, de geheele geestelykheid en duizende
kalholyken tegen de uitvoering protesteeren eener
wel die M. Dumorlier le regt eene party wet
heette, om dat ze slechts is voorgesteld geweest
om le behagen aen eene fractie die eene Samen
leving wil welke gesteund zou zyn op de ONT
KENNING VAN ALLEN EEREDIENST, komt
M. Rogier in volle Kamer uitroepen, dat geene
mannen met meer gematigdheid te werk gaen als de
Liberalen, en dat de Bisschoppen geene grootere voor-
staenders van onzen H. Godsdienst hebben, als
onze Ministers!
T,
[aende uit
allen ge-
hterplaets
>n cilern;
l alle nei
gen gaen
t voort.
taek gelastte zich nu M. Jacobs, de Antwerpsche
volksvertegenwoordiger, en of hy zich met eer van
dezelve heek gekweten zal men kunnen oor-
deelen uit de lezing der debatten in de Annales
parlementair es.
Men zal insgelyks in de Annales kunnen zien
hoe pynlyk, neen, hoe listig M. Rogier
tegenover M. Jacobs zyne rol heelt vervuld, wan
neer hy minister Bara heeft trachten le verdedigen.
Het was noodig dal de oude Vos op de planken
kwam, doch was het om op de vraegvan M. Jacobs te
antwoorden dat M. Bara, minister, de politiek van
het kabinet Frêre-Rogier heeft aengenomen? Of
dat het goevernement tot de uitsluitende denk
beelden van M. Bara is overgegaen? Het was noch
voor het eene noch voor hel andere. M. Rogier
heeft goed gevonden nevens de kapitale zaek le
spreken, en de regter zyde over de beleekenis die
de benoeming van M. Bara, als minister, heeft,
zoo wys te laten als te voien. Maer welke rol
M. Rogier als een doorslepen komediant gespeeld
heeft, dat is de rol geweest van slagtoffer der
klerikale ongedoogzaemheid.
De oude schoolvos heeft eene voor de duizend
en eenmael vernieuwde editie gegeven van de
fabel De Wolf en hel Lam.
De Wolven, dat zyn de Bisschoppen en de ge
heele geestelykheid van ons land; de lammeren zyn
de liberaters, de franema^ons, de solidairen, met
een woord, alwie het langs den kant houdt der be-
leedigers van Kerk en Godsdienst!
Moeten wy ons misschien uitsluitend toonen,
riep M. Rogier uil, en alles slaglofferen aen die
Kerk welke alreeds zoo veel voorregten geniet?
Maer welke VOORREGTEN toch geniet in ons
land de katholyke Kerk by uitzondering van alle
andere eerediensten?
Of is hel een VOORREGT misschien, wanneer
de Risschoppen en de andere geloovigen vragen dat
hel kerkhof, alwaer de stoffelyke overblyfsels hun
ner broedeis en zusters onder de schaduw van het
Kruis berusten, niet onteerd zoude worden door
de zoogenaemde burgerlyke begraving van
mannen wiens laetste adem een vloek was tegen
God, en die gedurende hun leven niet ophielden de
Kerk in haren geest en instellingen le versmaden?
Of is het een VOORREGT dat de Katholyken
inroepen, wanneer ze verlangen dal de Reurzen,
door godvruchtige kalholyken geslicht tot het
geven van een zuiver katholyk onderwys, niet
zouden aengeslagen worden door het goevernement
om ermede het katholyk onderwys den oorlog
aen te doen
Of is het nog een VOORREGT dat de Katho
lyken inroepen, wanneer ze, zich op het regt en
den eigendom steunende, verklaren de goederen
der Kerk zelve te besturen, en weigeren de admi
nistratie ervan in handen der FrancmaQouuery
over te leveren?...
GO ct.
x. 60 ct.
40 ct.
'er
fr. 15 ct.
et,
fr. 15 ct.
I’
V
i.
BEKENDMAKINGEN.
15 ct. den drukregel.
Bureel Wilgendykslraet,
N’ 14.
Voor elk afz.onderiyk num
mer, 12 eeniimen.
8 Nev.
25 25
16 62
00
25 00
6 25
5 00
20 Nov.
a 50 -
a 28 SO
a
a--
a
50 a--
a
a
0-57.
5 Nov.
17 a 21 21
a-
66 a 12 59
90 a II 58
55 a 17 50
2 59
2 18
INSCIIRYVINGS PRYS.
Builen stad, G franks.
Mel Suppl. S
Het Boterkuipje verscbynt
den Donderdag in geheel blad
en den Zondag in half blad.
It Nov.
a 20 -
50 a 12 -
a 12
50 a 16 50
50 a 9 -
14 Nove.
5. 61.
00 a 55
50 a 50
a 29 -
00 3 27 00
00 a 18 50
50 a 12 50
a 50
a 5 50
-a 521
a!28 -
aiU6 -