ssas mas N° 48. Negentiende jaer. 50 November 18(>5. 4 I 3RS. pen, Dixrnnde, Donderdag, Ondankbaer en Oproerig! !Iof, (e Beginnen wy met de voordeelen op te sommen 10, te HUDE. a 3 ngt het komt te Ier hem e gunst publiek hem te alsook rten en aen tal zegels, st oal- ide uit len ge- rplaels cilern lie nei- gaen )ort. ten te LAUS- ELDT, n° 50, iaen jen ge- hunner xmude, joperen s. 1-00, ■„0,20. spraek, regtzin^igen eerbied beloofde voor alles wat hel Geloof én den Godsdienst betreft. Wanneer het goevernement het wetsontwerp voorbelde dat de vryheid van den predikstoel ver nietigt, met den priester in zyne kerk onder de waekzaemheid te stellen van politie-bedienden en gendarmen, schond het ministerie Rogier-Frère onze Grondwet, en verloochende het zyn pro gram van 1847, waerin hel eenen regtzinnigen eerbied beloofde voor alles wat hel Geloof en den Godsdienst betreft. (1) Wanneer ons goevernement, by middel van om zendbrieven, de wet op het openbaer onderwys wyzigde en overal in steden en gemeenten de vrye lagere scholen, besluerd door religieuzen en acn- genomen door de gemeente, afschafle, en dezelve door goevernements-scholen deed vervangen, schond het onze Grondwet en verloochende hel zyn Program van oogst 1847, waerin het zegt dat het dubbele princiep van regt en vryheid, in overeen stemming met den geest onzer Grondwet, zyne uitvoering zal hebben in al de wettelyke en admi nistratieve akten en vooral in deze welke in be trekking staen met het openbaer onderwys. Wanneer ons goevernement de kalholyke stu diebeurzen aenslaet, om ze te doen strekken tot hel geven van een onderwys dat rationalist is, schendt het onze Grondwet en verloochent het zyn Program van 1847, waerin duidelyk geschreven staet dat hel eenen regtzinnigen eerbied beloofde voor alles wat het Geloof en den Godsdienst betreft. En ziedaer nu de onmetelyke VOORDEELEN die onze Bisschoppen en priesters en de kalholyke geloovigen over het algemeen aen ons liberaler goevernement te danken hebben! En nog spreken wy niet van de schending onzer kalholyke kerkhoven,.... van de byzondere be- Iers aen bel liberale drymanschap Frère-Rogier- Tesch te danken hebben Maer heeft onze kalholyke geeslelykheid we! hel minste voordeel van diegenen die ze geniet, aen ons liberaler besluer te danken? inschryvings-prys. Zien wy Al de voordeelen die de katholyke geeslelykheid in ons land geniet en die M. Rogier op eene listige wyze wil doen doorgaen als zoo veel gunsten die onze Bisschoppen en priesters aen het liberale be wind te danken hebben, zyn iooveel REGTENhun door onze Grondwet gewaetborgd, en welke hun niet kunnen ontnomen worden dan door de SCHEN DING ONZER CONSTITUTIE. Het is dus krachtens onze Grondwet dat de be noeming onzer geeslelykheid zonder tusschen- komst van den Staet gedaen wordt, en niet dank zy den eerbied onzer liberates, voor onzen H. Gods dienst! zoo als M. Rogier, het Weekblad en al wat anli-katholyk is het wil doen doorgaen. Hel is krachtens onze Grondwet dat de geeste- lykheid in ons land hare jaarwedde verzekerd is, en niet dank zy den eerbied onzer liberalen voor onzen H. Godsdienst! Konden of durfden zy haer die jaerwedde ontnemen, hua eerbied voor onzen H. Godsdienst zou er hun geen scrupuel van maken. Het is krachtens onze Grondwet dat, aen de geeslelykheid, in ons land de vryheid van onderwys verzekerd is, en niet dank zy den eerbied onzer liberalen voor onzen H. Godsdienst! Het liegt im mers niet aen hun dat die vryheid niet sinds lang, benevens zoo veel anderen, geconfiskeerd is. Het is krachtens onze Grondwet dat der geeste- lykheid eene volkomene vryheid, buiten alle aen- matiging vart bel bnrgelyk gezag wordt verzekerd, en niet dank zy den eerbied onzer liberalen voor onzen IJ. Godsdienst! Integendeel al te dik- wyls gebeurt het dat hel burgerlyk gezag den meester komt spelen daer waer hel de volkomene vryheid onzer geeslelykheid geldt. Maer wat onze Bisschoppen en priesters en alle katholyke geloovigen van ons land, aen ons libe raler goevernement te danken hebben, dat is Wanneer ons goevernement de gemeente-wet veranderde, om de vryheid van liefdadigheid grootendeels te vernietigen, met de katholyken het regl te ontnemen fondatien te doen in voor- deele hunner armen, zooals hel slichten van oude- manhuizen, hospitalen, kinderkribben, enz., enz., schond het onze Grondwet, en verloochende het zyn Program van 12 oogst 1847, waerin het eenen Moest het wetsontwerp op de vryheid van den Piedikstoel eerlang door de leden van den Senael worden aenveerd, dan hadden de gendarmen het regt om den priester, die, b. v. in den predikstoel de uitvoering van eene wet als dezedie dekatholyke studie-beurzen aenslaet, zoude laken, of de geloovigen vermanen dat ze de titels der londatien in handen van het goevernement niet moeten leveren, aengezien niemand, krachtens onze Grondwet, hen vei pliglen kan eene gift welke bestemd is tot het geven van een katholyk onderwys, te doen strekken tot de verspreiding van een onderwys dal ongodsdienstig of goddeloos is, dan hadden de gendarmen, zeggen wy, het regt otn den priester die in den predikstoel de ge loovigen vermaende in den zin zooals hierboven, voor de tribunalen te brengen en te doen veroor- deelen tot eene zware boet of tot eene gevang- zitting van een tot twee jaren. 1 die door M. Rogier in de Kamer zyn aengehaeld I geworden, en die by uitzondering het deel zyn I onzer katholyke geeslelykheid. Ik neem aen, zegde M. Rogier wyzende op I de onieglveerdige Beurzenwet en de kwelmiddelen I die het goevernement gebruikt om de katholyken in hunne godsdienstige gebruiken en zeden te I tergen, ik neem aen dal zekere maetregelen, zekere wetten de geeslelykheid niet bevallenmaer dat ze eens dacht aen de onmetelyke voordeelen die ze onder hei LIBERALE besluer!ge- i niet, aen de bevoorregte positie die ze in België bekleedt en nergens elders vinden zou, en ’k ben j er zeker van, ze zoil wel met wat meer gema- ligheid tewerk gaen en gedoogzamer zynmaer is het ledelyk dat ze in bedreigingen uitvalle by gelegenheid van eene wet die haer niet aenslaet? En na verklaerd le hebben dat de houding onzer Bisschoppen en priesters tegenover het liberale goevernement oneindig veel kwaed doet aen de Religievervolglde moderne Farizeër: De benoeming van de leden der geeslelykheid zonder tusschenkomst van den Staet, eene ver- I zekerde jaerwedde aen de geeslelykheid, vryheid van onderwys haer verzekerd zoo voor hare hoogere als voor hare lagere scholen, volkomene vryheid zonder eenige aenmaliging van den kant der burgerlyke autoriteit, ziedaer al eenige der oneindige voordeelen die de kalholyke gees- telykheid in België geniet, en moest de oude schoolvos er uildrukkelyk bygevoegd hebben, allen voordeelen die de Bisschoppen en pries- Uit ons Overzigt der voornaemste bewysredens welke in zitting van woensdag door de heeren I ministers Rogier en Bara zyn voortgebragt geweest, I blykl ten eerste, de KWADE TROUW waermede I die mannen in hun spreken en handelen te werk gaen, en ten tweede het ONEERLYK DOELWIT I dat ze heoogen, wanneer ze de kalholyke geeste- '1 lykheid aenranden en baren invloed als verder- felyk doen doorgaen. Welnu, die kwade trouw en dit oneerlyk doelwit H onzer LIBERATERSeene benaming die het Weekblad uitnemend tegen hel hert stoot, zullen j wy in dit hiervolgend artikel nader doen uit- s schynen dan wy het zondag in ons Supplement deden, en dus de taktiek onzer tegenstrevers I eens klaer en duidelyk den lezer onder hel oog I brengen. JOTERKUIPJE FEUILLtTON VAN ’T B0TERKU1PJE. 60 Ct. 43 Ct. ver- BEKENDMAKINGEN. 15 ct. den drukregel. Bureel Wilgendykslraet, N‘14. Voor elk afzonderlyk num mer, 12 ccnliuieu. LAINE. 15 50 10 50 a 14 50 a a 29 T a 71 -r. En in geval van neen, wal is zy hel zelve ver schuldigd Ruiten stad, franks. Het Suppl. 8 (Jet Boterkuiwf. versebynt jen Donderdag in geheel bf.id enden Zondag in half blad. 5)c scaendiug onzer fïrondwet, in voordcele der föngodsdiensliglieid. liet hy zyne godvruchtige oefeningen varen; in zyne kamer bevonden zieh boeken, die op verre na niet stichtend of godsdienstig waren. Zyne waekzame moeder had die verandering bemerkt en getracht hare oorzaek op te sppren, maer te vergeefs. Zy kwelde zich meer dan zy ’l liet blyken. Niemand bad zy om Laren nood te klagen dan God alleen. Haer man, helaes! hoe gevoegzaem en gewillig onder alle opzicht, deelde niet in hare godvruchtige gevoelenshy was sedert verscheidene jaren afgewekeu van het spoor der deugd, en had zyne kristelyke pliglen byna tolaellyk verzuimd. Op zekeren dag, overmeesterd door den angst en de droefheid, trad zy de kamer van haren zoon bitiueu en be zwoer hem, ouder eenen vloed van bitlere tranen, de oor zaek zyner gedragsverandering te verklaren. De jongeling, verrast by deze zonderlinge verscbyning zyner moeder, vond uiels dan gebrokeue woorden om h ier uitlegging te geven. Moeder, bedaer u toch stamelde hy, ik ben niet anderd jegens u.... ik bemin u altvd even zeer.... Myn zoon, snikte zy, gy weet wei beier. Neen, ik be- klaeg my niet over uwe liefde; maer heeft God zich niet ie beklagen over u Ah ik bid er u om, zeg my toch waerom gy zoo veranderd zyt jegens Hem? Och moeder, omstel u zooniet.... antwoordde hy Eene godvruchtige moeder had zich toegelegd om haer I oudste kind, een zoon, op te brengen in de vrees van God I ep in de liefde tol de deugd. Dagelyks zag zy hare zorgvul digheid bekroond met eenen gewenscliten uitslag; hy wierd oiel liet aengroeijen der jaren al meer en meer de troost van haer liefderyk hert. Toen hy zyne eerste communie deed, naderde hy tot de tafel des Heeren met de geslichtheid van den engelop zyn gelael glansde eene hemelsche vreug de en eene zalige aendoening blonk uit in zyneoogen. Sedert dien gelukkigen dag deed hy groeten voortgang óp den "eg der kristene deugd. Meer dan ooit was hy getrouw aen zyne morgen- en avondgebeden, naderde op geslelden [I'd lot de |j f Sakrameulen eu liet nooit eenen dag voor- hygaen zonder in liet heilig Sacrificie der Misse tegen woordig te zyn. Zoo volherdde de voorbeeldige jongeling lot omtrent den ouderdom van twintigjaren, op welk lydstipeene ligte ver andering zich in zyne levenswyze opdeed. Hy was niet meer ZlJ0 open en zoo opgeruimd van gemoed; hy begon minder genoegen le vinden in den kring des huisgezin? en schuwde iu verlegen hei u de oogen zyner moeder. Langzamerhand fov. a a 22 a a 15 a a a geheel ontroerd; de grond van zyn hert was immers onge schonden gebleven. O myn kind, ging zy voort en hield de handen bid dend tol hem opgeheveu, myn eersteling, dien ik met zoo veel hoogmoed en liefde aen myn hert gedragen en gevoed heb, ik bid en smeek u, houd my toch niet langer hel ge heim verholen, dat in uw hert ligt opgesloten. Uw stilzwy- gen grieft my als de dood Onder deze bede liet hy het hoofd sprakeloos over de borst zakken en eindelyk, op de dringende aenhouding van zyne moeder, de opwelling zyns herten niet meer meester zyude, deed hy deze verklaring Motder, ja, ik zal u alles zeggen, en niets verholen houden! Door uwe zoele lessen eu nog meer door uwe voorbeelden was ik vroeger den godsdienst uit ter herte genegen; in de vervulling myner kristelyke pliglen ge noot ik een geluk, eene zaligheid, die ik sinds verloren heb. Helaes! de dag myner eerste Communie zweeft nog allyd voor mynen ongerusien geest dé jaren daerop volgend komen my immer voor als de zoele lenle-tyd inyiis levens. Maer sedert myne kinderjaren voorby zynMoeder ik heb niet opgebouden u le bentinnen, maer gy zyt het voorbeeld uiet meer van myn leven! Vader volg tk na. Eer eu aeuzien geniet hy ouder de uieiischeu, en ik wil. hum a De Bisschoppen en priesters zyn oproermakers, anarchisten, mannen die den opstand aenstoken in het land. (Woorden van M. Rogier, in zitting der Kamer van woensdag laetst.)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1