s
II
IM
7 December ISOS.
7’ N» 49.
-r
b
lude.
Dixmude, Donderdag
mg,
Schynheilig en valsch!
Negentiende jaer.
in kan-
ICK,
num-
larbier.
F
welke zy hel voorwerp zyn geweest
flH
y Karei
ingaea
meters
vaerste
iraktrs,
eg en
i Suiker
ei kennis
■Feest zal
iRGOED.
nieder.
een weg
cre, op
NSDAG
Idag, in
jaen tot
BI ERE
rI860.
ygen.
ende tot
Igemeen
cl.
zien van
r, yzeren
ris-Poin-
oleo- eu
len, enz.
■heid van
Messen,
Garens,
Schaef-
ndelaers,
arty aen-
leze arli-
kerke en
berg hel
s,
iptant)
10 ct.
-00 cl.
-60 cl.
-50 et.
ner boe-
trys van
!t publiek
y hem te
v, alsook
oorleii en
jnschryvings-pkys.
De brochuer van M. Dechamps blyft voortdurend
hel voorwerp der aeorandingen van de geheele
liberale drukpers.
Na den aenval dien onze Ministers tegen dezelve
hadden gerigl, was hel ie voorzien dat onze minis-
terieele slavekens, van de grootste tot de kleinste,
het signael door M, Rogier gegeven goed zouden
beantwoord hebben.
Maer, als men de zaken nu eens regl en onpar-
tydig inziet, wie van beiden, vragen wy, verdient
het meest gelaekt te worden, óf onze ministers
M. Dechamps?
In ons Supplement van zondag laelst hebben wy
onze lezers de brochuer van M. Dechamps doen
kennen; wy hebben terzelfder tyde de grieven aen-
gebaeld die onze ministers tegen dezelve hebben
ingebragt, en vervolgens beloond dal niels zoo on
gegrond is als de beschuldiging die men M. De
champs naer het hcold werpt, namelyk van ons
landéke aen de hebzucht over le leveren van den
vreemdeling
Omdat M. Dechamps de aendacht zyner landge-
noolen inroept op onzen beklaeglykeu politieken
toestand; omdat hy ons de gevaren aenwyst welke
ons bedreigen kunnen byaldieu de politiek van
M. de Rismarck, in Duilscbland, mei goeden uilval
wordt bekroond; omdat by onze ministers aenraedt
de verdeeldheid in ons land niet langer meer door
politieke wellen aen te stoken, wordt hy als slechte
BURGER, als VERRADER VAN ZYNENGEBOORTEGROND door
al wat liberael is, afgeschelsl.
Oh! wal is de passie, de slechte trouw eene
kwade beest 1
Men wil in M. Dechamps den katholyke treffen,
men wil in hem den staetsman vernederen, den
toekomenden volsvertegenwoordiger onmogelyk
maken.
Ziedaer het gehe-me doel dat door onze tegen
strevers wordl betracht, wanneer zy den oud-ge-
depuleerde van Charleroy, schynheilig en laf, den
sleeu naer hel hoofd werpen
Maer wanneer onze ministers in volle Kamer uit
riepen dat de aenkomsl der kathölyken aen ’s lands
Besttier, een GEVAER zou zyn voor ’l land; wan
neer zy niet aerzelen te verklaren dal de kalho-
lyken, iu plaets dal zede achting zouden behouden
voor de wetten van hun land, liever aen eene
vreemde mogendheid gehoorzamen, die de grond
wettige instellingen van hun vaderland veroor
deelt; wanneer zy zoo onbeschoft zyn van ie
durven op de daken schreeuwen dal de kalholyken
lot hel regiem der middeneeuwen willen weder-
keeren.de doode-hand, de tienden ontgraven willen,
en hel belgisch volk onder het zoo hatelijke als ver
schrikkend juk der theocratie lerugleiden,
dan vragen wy aen de redelyke menschen Wié
van beiden, M. Dechamps of onze ministeis, levert
bet meest door zyne lael, ons landeke aen de heb
zucht van den vreemde over?
Of is hel niets, te zeggen dat de twee-derden
der bevolking van België een GEVAER uilmaken
voor de rust en de behoudenis van het vaderland?
Of is bet niets, le zeggen dat de twee-derden
«Ier bevolking van België zich liever aen eene
VREEMDE Mogendheid te onderwerpen hebben
dan de wettige instellingen te eerbiedigen van hun
eigen vaderland?
Of is het niets, te zeggen dat de twee-derden
der bevolking van België allen VOORUITGANG
LOOCHENEN en kost wal kosl tol de Midden
eeuwen willen wederkeeren?
Ah! Tartuffen diegezyl! Ge beschuldigt ons hy
den vreemde als mannen die de welvaerl van ons
land op alle wyzen tegenwerken; ge geeft ons uil
In den beginne van dit jaer riglte zich Z. II. spreken.
Dit zegde minister Bara, handelende in de
Kamer over den tegenstand dien de Bisschoppen
en de Geestelykheid bieden aen de uitvoering der
wel op de katholyke sludie-beurzen.
Volgens M. Bara moet de consciëntie zwygefl
wanneer eene wel door de meerderheid is ge
stemd geworden.
Wy zouden by deze gelegenheid wel kunnen
vragen waer die meerderheid te vinden was, toen
de dievenwel op de sludie-beurzen wierd gestemd,
maer dit zou ons le ver leiden.
Wy zullen ons voor nu bepalen by eenige voor
beelden uit de geschiedenis, welke bewyzen dat
juist de reglveerdigheid en het gelyk niet altyd
langs den kant der meerderheid te vinden zyn.
De meerderheid immers heeft, sinds 60 jaren
van hier, afschuwelyke dingen uitgezet
Had, op het laetst der verledene eeuw, de wét
op de Verdachten, die eerlooze wel door de bloed
honden der fransche revolutie voorgesteld, de
goedkeuring der meerderheid niet bekomen?
Slernden de drie-vierden van de leden der Con
ventie de inrigting niet der revolutionnaire regt-
bauk, die heel Frankryk door hel bloed van
duizende onschuldiger! deed stroomen
Wierd de wet op de emigres in Frankryk niet
door eene groote meerderheid gestemd, eene wel
noglhans zoo eerloos en onreglveerdig, dal ze den
eigendom aensloeg van tien duist edele familien,
enkel en alleen omdat hel hoofd dier familien
door een vrywillig ballingschap de dood en het
schavot onlvluglle!
En is het niet nog de wel der meerderheid die
hel hoofd van koning Lodewyk XVI onder hel mes
der guillotieu deed vallen, onder de toejuichingen
van hel verachtelyksle gepeupelte dat Frankryk
ooit in zynen schoot gevoed bad
Of was het ook niet krachtens eene wet, met al
degewenschte vormen en regelmatigheid gestemd,
dal men vijftien honderd (15U0) belgisclie priesters
zond sterven in de moerassen van Cayenne en in
de woudelooze vlakten van Sitiuamary? Hun
schelmstuk was noglans niet grootze hadden ge
weigerd den eed vaneen eeuwigen hael lezweeren
aen het Koningdom
Ah! M. Bara, de meerderheid kan voorzeker
veel, maer ze is niet onfaelhaer noch almaglig.
Boven haer bestael iels heiligs en edel, iets dat be
stendig en onwrikbaer is, iets waervoor allen
moeten eerbied hebben, zoo meerderheid als min
derheid, koning als onderdaen, en dit iels?... hjet
is de ZEDELEER het is de REGTVEER-
D1GHEID!...
Ongelukkiglyk houden de Liberalers van het
eene noch van hel andere, en kennen zy enkel
de.... WET DER MEERDERHEID...
en al wal franema^on of liberaler is, beoogen tel
kens dal ze over de Encycliek eu den Syllabus
l i
voor valsche patriotten, voor oproermakers, voor
lieden die, om dal we Geloove hebben.en rfys verheugen
over onzen titel van Kind der H.' Kérk, genood-
zaekt zyn onze grondwettige instellingen le VER-
LOOCHESEN, en ge dfjrfl M. Dechamps, om
zyne brochuer, beschuldigen, GY, die u niet
schaemt de twee-derden onzer landgenooteti als
mannen zonder eergevoel of deugd by den
vreemde aen le klagen?...
Ah! als de liefde tot den geboortegrond, de
liefde voor onze instellingen, ons geenen moed in
hel herle stortte, dan verbryzelden wy onze pen en
wy keerden u den rug toe, Liberalers, want uw
Liberalismus en uwe zoo hoog geroemde
liefdevoor onze nationale instellingen is slechts
een masker dat ge aenlrekl om uwe schuldige in-
ziglen le verbergen en zoo le gemakkelyker onze
landgenoolen le bedriegen
11 Pius IX lol alle de geloovigen van de geheele kal bo
il Ivke wereid, om hunne aendacht te trekken op de
j| velerlei valsche princiepen en leerstelsels welke
I sinds eenige jaren onder de katholyke volkeren
I syn onlstaen.
Dit deed hel eerbiedweerdig Opperhoofd der
1 Kerk by middel van eenen Omzendbrief of cir
culair, anders gezegd eene Encycliek.
H By die Encycliek was de verzameling gevoegd
I van alle de leeringen en stelsels die door de Kerk
1J worden veroordeeld. (1)
B Nu, tyduns de algemeene beraedslaging over het
biuljel van justicie, was hel de pauzelyke Encycliek
B eu de Syllabus die M. Hymans lot thema nam van
I zyn diskoers.
Natuerlyk dat hy zulks niet deed om de waer-
heden die de beideslukken vervatten, le verdedigen
legen de ongegronde en geweldige aenvallen van
wélke zy hel voorwerp zyn geweest en steeds
i blyven zullen van wegens het maijonniek Lihe-
raiismus; immers M. Hymans is geen katholyk,
dit bekende hy met eene zekere trotschheid in
het begin van zyn diskoers. (2)
Maer hetgeen hy by gelegenheid der pauzelyke
Encycliek van dezen jare heeft willen vaststellen,
’t is dal wy allen, katholvken, SLECHTE BUR
GERS zyn, VYANDEN’ONZER GRONDWET-
LELYKE INSTELLINGEN, mannen die niet vry
maer gedwongen zyn te gehoorzamen aen eene
VREEMDE MOGENDHEID!
l)at zyn dé gevolgen die M. Hymans, en na
hem de heeren Ministers Frère en Bara, uit de
Encycliek met den Syllabus trekken.
Wel zegde Mgr. de kardinael-aertsbisschop van
Mechelen, in name van al de Bisschoppen van
België, en in antwoord aen de reglzinnige kalho-
lyken die het anders uitlegden, dat de pauzelyke
Omzendbrief van dezen jare in niels onze grond
wettige instellingen veroordeelt, dat men te gelyk
goede katholyk kan zyn en een warme voorslaender
blyven onzer Constitutie; kortom, dat da vrees
door de Liberalen uitgedrukt van geen goede ka
tholyk te blyven indien ze nog langer onze grond
wettige instellingen bleven aengekleefd, geene
reden tol bestaen heelt, wel gaf onze Aerls-
bisschop, zeggen wy, ons deze verzekering, toch
houden onze Liberalers eraen le verklaren dal
alwie de Encycliek aenveerd, natuerlykerwyze een
vyand zyn moet onzer nationale instellingen.
Zouden dan de heeren Hymans, Frère en Bara
in zake van godsdienst en Geloof zoodanig SCRU
PULEUS zyn, dat ze vreezen dat onze Bisschoppen
in hunne verklaring over de Pauzelyke Encycliek,
het gedacht van den H. Vader niet in den echten
zin begrepen hebben, en zy, heeren Hymans,
Frère en Bara, het vaderland voor eene ketlery
behoeden willen?
Wat zouden ze wel!... Ziehier wat ze willen
In hunnen haet tegen het katholicismus willen
ze alwie die zich katholyk noemt, buiten de alge
meene wet stellenze willen de kathölyken in de
noodzak,elyk heid brengen van zich lever klaren tegen
onze landwetten, en daerom willen ze de uilspraek
niet aenveerden onzer Bisschoppen, die zeggen dat
de Paus onze Grond wel niet veroordeeltmeteen
'voord, ze zouden willen de kathölyken doen doór-
gaen als VYANDEN VAN HUN VADERLAND,
als lieden die hun Vaderland, hunne reglen en
vryheden VERLOOCHENEN, als mannen die, zoo
als Minister Frère hel zegde, liever le gehoorzamen
hebben aen eene vreemde Mogendheid welke
Romen is, dan den vereischten eerbied le be
houden voorde wellen van hun land.
Ziedaer wat de heeren Hymans, Frère en Bara
li
JRCKEJI,
I
I
It
lil
f
I
BEKENDMAKINGEN.
15 cl. den drukregel.
Bureel Wilgendyksiraet,
N» 14.
Voor elk ab.onderlyk
rner, 1'2 centiineu.
I j
(t) Dere verzameling van leeringen en stelsels is hetgeen
men de Syllabus heel.
(-) M. Hymans is jood.
Builen stad, G franks.
Hiel Suppl.
Bel Boterkuipje verschynt
den Donderdag in geheel blad
enden Zondag in half blad.
.TBaer wie levert lietmeest ons iandeke aen de heb
zucht van den vreemde over, onze BEinisters
of S3. BPecIiamps
Wanneer de meerderheid uitapraek gedaen heeft,
heeft het geweten het regt niet meer te pro-
tesleeren(M. Baba, Annales parlemenlaires).
24 Nor.
a-
a 22 -
a
75 a 15 50
a
a 15 50
50 a 10 50
50 a 14 50
a
50 a 29
a 71 -