s II IM 7 December ISOS. 7’ N» 49. -r b lude. Dixmude, Donderdag mg, Schynheilig en valsch! Negentiende jaer. in kan- ICK, num- larbier. F welke zy hel voorwerp zyn geweest flH y Karei ingaea meters vaerste iraktrs, eg en i Suiker ei kennis ■Feest zal iRGOED. nieder. een weg cre, op NSDAG Idag, in jaen tot BI ERE rI860. ygen. ende tot Igemeen cl. zien van r, yzeren ris-Poin- oleo- eu len, enz. ■heid van Messen, Garens, Schaef- ndelaers, arty aen- leze arli- kerke en berg hel s, iptant) 10 ct. -00 cl. -60 cl. -50 et. ner boe- trys van !t publiek y hem te v, alsook oorleii en jnschryvings-pkys. De brochuer van M. Dechamps blyft voortdurend hel voorwerp der aeorandingen van de geheele liberale drukpers. Na den aenval dien onze Ministers tegen dezelve hadden gerigl, was hel ie voorzien dat onze minis- terieele slavekens, van de grootste tot de kleinste, het signael door M, Rogier gegeven goed zouden beantwoord hebben. Maer, als men de zaken nu eens regl en onpar- tydig inziet, wie van beiden, vragen wy, verdient het meest gelaekt te worden, óf onze ministers M. Dechamps? In ons Supplement van zondag laelst hebben wy onze lezers de brochuer van M. Dechamps doen kennen; wy hebben terzelfder tyde de grieven aen- gebaeld die onze ministers tegen dezelve hebben ingebragt, en vervolgens beloond dal niels zoo on gegrond is als de beschuldiging die men M. De champs naer het hcold werpt, namelyk van ons landéke aen de hebzucht over le leveren van den vreemdeling Omdat M. Dechamps de aendacht zyner landge- noolen inroept op onzen beklaeglykeu politieken toestand; omdat hy ons de gevaren aenwyst welke ons bedreigen kunnen byaldieu de politiek van M. de Rismarck, in Duilscbland, mei goeden uilval wordt bekroond; omdat by onze ministers aenraedt de verdeeldheid in ons land niet langer meer door politieke wellen aen te stoken, wordt hy als slechte BURGER, als VERRADER VAN ZYNENGEBOORTEGROND door al wat liberael is, afgeschelsl. Oh! wal is de passie, de slechte trouw eene kwade beest 1 Men wil in M. Dechamps den katholyke treffen, men wil in hem den staetsman vernederen, den toekomenden volsvertegenwoordiger onmogelyk maken. Ziedaer het gehe-me doel dat door onze tegen strevers wordl betracht, wanneer zy den oud-ge- depuleerde van Charleroy, schynheilig en laf, den sleeu naer hel hoofd werpen Maer wanneer onze ministers in volle Kamer uit riepen dat de aenkomsl der kathölyken aen ’s lands Besttier, een GEVAER zou zyn voor ’l land; wan neer zy niet aerzelen te verklaren dal de kalho- lyken, iu plaets dal zede achting zouden behouden voor de wetten van hun land, liever aen eene vreemde mogendheid gehoorzamen, die de grond wettige instellingen van hun vaderland veroor deelt; wanneer zy zoo onbeschoft zyn van ie durven op de daken schreeuwen dal de kalholyken lot hel regiem der middeneeuwen willen weder- keeren.de doode-hand, de tienden ontgraven willen, en hel belgisch volk onder het zoo hatelijke als ver schrikkend juk der theocratie lerugleiden, dan vragen wy aen de redelyke menschen Wié van beiden, M. Dechamps of onze ministeis, levert bet meest door zyne lael, ons landeke aen de heb zucht van den vreemde over? Of is hel niets, te zeggen dat de twee-derden der bevolking van België een GEVAER uilmaken voor de rust en de behoudenis van het vaderland? Of is bet niets, le zeggen dat de twee-derden «Ier bevolking van België zich liever aen eene VREEMDE Mogendheid te onderwerpen hebben dan de wettige instellingen te eerbiedigen van hun eigen vaderland? Of is het niets, te zeggen dat de twee-derden der bevolking van België allen VOORUITGANG LOOCHENEN en kost wal kosl tol de Midden eeuwen willen wederkeeren? Ah! Tartuffen diegezyl! Ge beschuldigt ons hy den vreemde als mannen die de welvaerl van ons land op alle wyzen tegenwerken; ge geeft ons uil In den beginne van dit jaer riglte zich Z. II. spreken. Dit zegde minister Bara, handelende in de Kamer over den tegenstand dien de Bisschoppen en de Geestelykheid bieden aen de uitvoering der wel op de katholyke sludie-beurzen. Volgens M. Bara moet de consciëntie zwygefl wanneer eene wel door de meerderheid is ge stemd geworden. Wy zouden by deze gelegenheid wel kunnen vragen waer die meerderheid te vinden was, toen de dievenwel op de sludie-beurzen wierd gestemd, maer dit zou ons le ver leiden. Wy zullen ons voor nu bepalen by eenige voor beelden uit de geschiedenis, welke bewyzen dat juist de reglveerdigheid en het gelyk niet altyd langs den kant der meerderheid te vinden zyn. De meerderheid immers heeft, sinds 60 jaren van hier, afschuwelyke dingen uitgezet Had, op het laetst der verledene eeuw, de wét op de Verdachten, die eerlooze wel door de bloed honden der fransche revolutie voorgesteld, de goedkeuring der meerderheid niet bekomen? Slernden de drie-vierden van de leden der Con ventie de inrigting niet der revolutionnaire regt- bauk, die heel Frankryk door hel bloed van duizende onschuldiger! deed stroomen Wierd de wet op de emigres in Frankryk niet door eene groote meerderheid gestemd, eene wel noglhans zoo eerloos en onreglveerdig, dal ze den eigendom aensloeg van tien duist edele familien, enkel en alleen omdat hel hoofd dier familien door een vrywillig ballingschap de dood en het schavot onlvluglle! En is het niet nog de wel der meerderheid die hel hoofd van koning Lodewyk XVI onder hel mes der guillotieu deed vallen, onder de toejuichingen van hel verachtelyksle gepeupelte dat Frankryk ooit in zynen schoot gevoed bad Of was het ook niet krachtens eene wet, met al degewenschte vormen en regelmatigheid gestemd, dal men vijftien honderd (15U0) belgisclie priesters zond sterven in de moerassen van Cayenne en in de woudelooze vlakten van Sitiuamary? Hun schelmstuk was noglans niet grootze hadden ge weigerd den eed vaneen eeuwigen hael lezweeren aen het Koningdom Ah! M. Bara, de meerderheid kan voorzeker veel, maer ze is niet onfaelhaer noch almaglig. Boven haer bestael iels heiligs en edel, iets dat be stendig en onwrikbaer is, iets waervoor allen moeten eerbied hebben, zoo meerderheid als min derheid, koning als onderdaen, en dit iels?... hjet is de ZEDELEER het is de REGTVEER- D1GHEID!... Ongelukkiglyk houden de Liberalers van het eene noch van hel andere, en kennen zy enkel de.... WET DER MEERDERHEID... en al wal franema^on of liberaler is, beoogen tel kens dal ze over de Encycliek eu den Syllabus l i voor valsche patriotten, voor oproermakers, voor lieden die, om dal we Geloove hebben.en rfys verheugen over onzen titel van Kind der H.' Kérk, genood- zaekt zyn onze grondwettige instellingen le VER- LOOCHESEN, en ge dfjrfl M. Dechamps, om zyne brochuer, beschuldigen, GY, die u niet schaemt de twee-derden onzer landgenooteti als mannen zonder eergevoel of deugd by den vreemde aen le klagen?... Ah! als de liefde tot den geboortegrond, de liefde voor onze instellingen, ons geenen moed in hel herle stortte, dan verbryzelden wy onze pen en wy keerden u den rug toe, Liberalers, want uw Liberalismus en uwe zoo hoog geroemde liefdevoor onze nationale instellingen is slechts een masker dat ge aenlrekl om uwe schuldige in- ziglen le verbergen en zoo le gemakkelyker onze landgenoolen le bedriegen 11 Pius IX lol alle de geloovigen van de geheele kal bo il Ivke wereid, om hunne aendacht te trekken op de j| velerlei valsche princiepen en leerstelsels welke I sinds eenige jaren onder de katholyke volkeren I syn onlstaen. Dit deed hel eerbiedweerdig Opperhoofd der 1 Kerk by middel van eenen Omzendbrief of cir culair, anders gezegd eene Encycliek. H By die Encycliek was de verzameling gevoegd I van alle de leeringen en stelsels die door de Kerk 1J worden veroordeeld. (1) B Nu, tyduns de algemeene beraedslaging over het biuljel van justicie, was hel de pauzelyke Encycliek B eu de Syllabus die M. Hymans lot thema nam van I zyn diskoers. Natuerlyk dat hy zulks niet deed om de waer- heden die de beideslukken vervatten, le verdedigen legen de ongegronde en geweldige aenvallen van wélke zy hel voorwerp zyn geweest en steeds i blyven zullen van wegens het maijonniek Lihe- raiismus; immers M. Hymans is geen katholyk, dit bekende hy met eene zekere trotschheid in het begin van zyn diskoers. (2) Maer hetgeen hy by gelegenheid der pauzelyke Encycliek van dezen jare heeft willen vaststellen, ’t is dal wy allen, katholvken, SLECHTE BUR GERS zyn, VYANDEN’ONZER GRONDWET- LELYKE INSTELLINGEN, mannen die niet vry maer gedwongen zyn te gehoorzamen aen eene VREEMDE MOGENDHEID! l)at zyn dé gevolgen die M. Hymans, en na hem de heeren Ministers Frère en Bara, uit de Encycliek met den Syllabus trekken. Wel zegde Mgr. de kardinael-aertsbisschop van Mechelen, in name van al de Bisschoppen van België, en in antwoord aen de reglzinnige kalho- lyken die het anders uitlegden, dat de pauzelyke Omzendbrief van dezen jare in niels onze grond wettige instellingen veroordeelt, dat men te gelyk goede katholyk kan zyn en een warme voorslaender blyven onzer Constitutie; kortom, dat da vrees door de Liberalen uitgedrukt van geen goede ka tholyk te blyven indien ze nog langer onze grond wettige instellingen bleven aengekleefd, geene reden tol bestaen heelt, wel gaf onze Aerls- bisschop, zeggen wy, ons deze verzekering, toch houden onze Liberalers eraen le verklaren dal alwie de Encycliek aenveerd, natuerlykerwyze een vyand zyn moet onzer nationale instellingen. Zouden dan de heeren Hymans, Frère en Bara in zake van godsdienst en Geloof zoodanig SCRU PULEUS zyn, dat ze vreezen dat onze Bisschoppen in hunne verklaring over de Pauzelyke Encycliek, het gedacht van den H. Vader niet in den echten zin begrepen hebben, en zy, heeren Hymans, Frère en Bara, het vaderland voor eene ketlery behoeden willen? Wat zouden ze wel!... Ziehier wat ze willen In hunnen haet tegen het katholicismus willen ze alwie die zich katholyk noemt, buiten de alge meene wet stellenze willen de kathölyken in de noodzak,elyk heid brengen van zich lever klaren tegen onze landwetten, en daerom willen ze de uilspraek niet aenveerden onzer Bisschoppen, die zeggen dat de Paus onze Grond wel niet veroordeeltmeteen 'voord, ze zouden willen de kathölyken doen doór- gaen als VYANDEN VAN HUN VADERLAND, als lieden die hun Vaderland, hunne reglen en vryheden VERLOOCHENEN, als mannen die, zoo als Minister Frère hel zegde, liever le gehoorzamen hebben aen eene vreemde Mogendheid welke Romen is, dan den vereischten eerbied le be houden voorde wellen van hun land. Ziedaer wat de heeren Hymans, Frère en Bara li JRCKEJI, I I It lil f I BEKENDMAKINGEN. 15 cl. den drukregel. Bureel Wilgendyksiraet, N» 14. Voor elk ab.onderlyk rner, 1'2 centiineu. I j (t) Dere verzameling van leeringen en stelsels is hetgeen men de Syllabus heel. (-) M. Hymans is jood. Builen stad, G franks. Hiel Suppl. Bel Boterkuipje verschynt den Donderdag in geheel blad enden Zondag in half blad. .TBaer wie levert lietmeest ons iandeke aen de heb zucht van den vreemde over, onze BEinisters of S3. BPecIiamps Wanneer de meerderheid uitapraek gedaen heeft, heeft het geweten het regt niet meer te pro- tesleeren(M. Baba, Annales parlemenlaires). 24 Nor. a- a 22 - a 75 a 15 50 a a 15 50 50 a 10 50 50 a 14 50 a 50 a 29 a 71 -

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1