Pass kon Gillis Si. J teekt neint word schei tesla gods er ill loe I Yen )lCV( fabr is p 0 zyu D; T gliei is zi Lou »or ’roi ik»i jnfv will 'l ei I) op I ?Kn UIT LOO. Is h fcbaeii dreig" dezelv dal hy verm i I ie verl deed. (lit van bediedenis, maer dil juist moet de kalho- Lot ridders benoemd van het Leopoldsorde, weigeren dit Ivkon dnen mistrouwen i eere,eeken ‘e ontvangen uil banden van mannen, die op niet lyhen uoeu misirout en. anders uil zyn dan op den ondergang en de versmading Wanneer de beer zyn slagtoffer te zekerder wil r van den godsdienst die slechts halelyke parlie-aklen treffen, houdt hy zich als iu een zoeten slaep ge wikkeld aen den voet van een of anderen boom. Zoo ook doet thans hel Ministerie in de Troon rede. Hel legt den Honing geene woorden in den mond die het signael zouden geven van eene nieuwe in breuk op de godsdienstige vryheden derkalholyken, om dat ze den Honing later in geene valsche po sitie willen stellen. Ze willen den Honing gebruiken als een werktuig dal lot dekmantel moet dienen van hunne kwade inzichten tegen alles wat hel Geloof en den gods dienst betreft van de */s van ’s lands bevolking, en daerom wordt in de Troonrede geene melding gemaekt van bet wetsontwerp dal het besluer der kerkgoederen in handen der Logie moet stellen. Maer de logiebazen Frère en Bara zullen in den loop van dezen zilty'd, hierover le akkoord met de liberale meerderheid der Hamer, wel eenige ge- tvaende misbruiken uil den hoek halen, om lebe- toonen hoe hoogst noodzakelyk het is dat dil wets ontwerp, ofschoon niet iu de Troonrede vet meld, nog in den loop dezer sessie op het tapyt worde gebragl. En zoo zal de Koning, gelyk men zegt, alcouvert gesteld worden, en de huichelaars zullen uitroepen: Leve Leopold III Leve onze welbeminde Koning! terwyl ze zich inwendig zullen verheugen den Koning tol hun werktuig te hebben doen dienen! Zulken eerbied voor den koniuklyken persoon koesterden ook de fransche republikeins van 1791, die, terwyl ze Lodewyk XVI zyne vervalling van den troon hadden doen teekenen, uilriepen Leve Lodewyk XVI! Leve de broederlykheid en de ge lijkheid Kalholyken, wees dus op uwe hoede Die rampen, lael hel ons niet vergeten, hebben vooral onze werkende klas getroffen. Het is ons aller pligt ons by voortduring bezig te houden met alles wat de stoffelyke en zedelyke welvaerl der werkende klas kan verbeteren. Onder dej voorbehoedende maelregels, welke door de wetenschap en de praktiek wierden aenge- wezen, als werkende het krachtdadigste, staet op den eersten rang, de verbetéring der ongezonde wyken aengeschreven, die ten regte de bezorgd heid opwekt van het goevernemeul en de gemeenten. Dezelfde bezorgdheid moet toegewyd worden aen het onderwys van de werkende bevolking. De medehulp der Kamers zal nooit aen hel goevetnemenl ontbreken, om dal nuttig en edel doel te bereiken, naer hetwelk zonder ophouden ieder volk streeft, dat naieverig is op zyne vryheid, en dat dezer weerdig wil blyveo. De uitslag van den oogst heeft niet teenemael voldaen aen de hoop onzer landbouwers. De landbouw is echter niet achteruit gegaen in de voorwaerts strevende baen, die hy met groole slappen bewandelt. De krachtdadige maetregelen, welke er door myn goevernemenl genomen zyu, hebben byge- dragen tol het beperken, en tol hel inkrimpen der uitwerksels van de veeziekte, welke elders zoo hevig heeft gcbeerscht. Buiten de werkzaemheden, welke de Kamers nog hebben voort le zeilen, zullen verscbillige ont werpen aen hare beraedslagingen voorgelegd worden De herziening der wet van 1858 op de onteige ningen; de afschaffing der wel op den lyisdwang; de verbetering der wetten op de preventieve gevangenis en de uitleveringende afschaffing van art. 1781 van het burgerlyk wetboek en de her ziening van het militaire wetboek; de vryheid in de nyverheid der goud- en zilverstoffende rivier- vischvangst; de kadastrale herziening, welke eene regtveerdiger verdeeling der grondbelasting ten doel heeft dat zyn de ontwerpen welke beurte lings in den loop der sessie zullen voorgedtagen worden, en die ik aen het verlicht oudeizoek vau het Parlement onderwerp. Myn goevernemenl beeft met Japan een vriend schap»-, handels- en scheepsvaeiltraklaet ge sloten dat, gevoegd by onze laetste konvenlie met China, bestemd is om voor Belgie nieuwe betrek kingen te openen naer de landen van hel uiterste Oosten, en acn onzen handel de internationale waerborgen le geven die hem lol nu ontbraken. De burgerwacht en het leger gaen voort met hunne zending te volbrengen, met den iever en de vaderlandsliefde, welke deze twee groote instellin gen allyd heeft onderscheiden. De nationale schyfschieling heeft aen onze burgerwacht de gelegenheid gegeven om le ver broederen met de burgerwachten der naburige landen. Belgie zal gelukkig zyn op zynen gast- vryen bodem die vreedzame worstelingen le zien hernieuwd worden, waerin betrekkingen van wederkeerige achting en vriendschap worden aen- geknoopt, welke de toekomst uog moet ver- grooten en versterken. By de stoffelyke werken, welke de fortuin vau hel land uiltnaken, voegen onze kunstenaers, de laetste tentoonstelling heelt hel bewezen, met glans die werken welke zyne glorie uitmaken. Ik hoop dat al de belgische werklieden hunne poogingen zullen verdubbelen, om een eervollen rang te bezetten in den algemeenen pryskamp, welke er eerlang door eene groote bevriende Mo gendheid en voor al de natiën zal geopend worden. Dal Belgie voorlga zich te onderscheiden door eene krachtdadige en vruchtbare werkdadigbeid, door zynen eerbied voor de orde en de wyze toe passing zyner vryheden dat de elementen van voorspoed, welke het bevat, zich van dag lol dag onder de bescherming onzer liberale wellen ont wikkelen; dit is myn vurigste wensch, dil is hel voorwerp van ons gemeenzaam verlangen. Ten einde de taek le vervullen, welke op myn goevernemenl weegt, beeft hel, Mynheeren, uwe loyale en welwillende hulp noodig. en rnogten, by hel begin dezer nieuwe regeering, alle de herten vereenigd blyven in de lielde voor hel land en zyne instellingen. De Troonrede zoa als men ziet, is kleurloos en onbeduidend, doch levert ruime slof lol allerhande veronderstellingen. Hel Ministerie lael zich over niet eene kwestie De Beurzen-courant bevat den volgenden brief van eene»oud-volksverlegenwoordiger van Brugge, dien wy in de aeiidacbl onzer lezers aenbeveleu. In de jaren 90 was er in Frankryk een van die gematigde revolutionnairen, met name Talley, tand, afgryselyker memorie, en hy zei De mensch HEEFT DE SPRAEK ONTVANGEN OM ZVNE GEDACHTEN TE duiken. Dat is juist alsof men zou zeggen dat het licht gegeven is otn in T duister te zitten. Hewel! is ’t geloovelyk, al onze hedendaegsche gematigde Talleyrandjes en voornatnelyk die van ’t Weekblad nemen dat woord aen, en dat is geheel hunne politiek en hunne diplomatie. Juist het tegenovergestelde of verkeerde zeggen van hetgene men doeldat is politiek! Anderen beschuldigen en belasten met het kwaed dal men zelve doetdat heet politiek Spreken en schryven en drukken van gematigd heid en verdraegzaemheid jegens zyne tegen strevers, en ze vervolgen zoo ver men kan, ja lot in hun graf dat noemen zy politiek. Vryheid roepen, vrygeest hecten, en de dwang op alle manieren voorstaen, vetdedigen en uit oefenen, de dwang die op de kalholyken valt dat is hunne politiek. Volksvriend zyn en alle liefdadige gestichten ondermynen, verdrukken, lasteren en bespotten, dal draegt den naem van politiek. Van ’t progres zyn en ter school gaen naer Pyrron en Voltaire die van over zoo vele jaren dood zyn, dal is politiek zyn. De opinie van ’t volk willen zyn, en al bespotten wat hel volk eert, halen dal het volk lief heeft, dit is politiek. Lasterlael, leugens en eerloosheid noemen al wat zyne tegenstrevers zeggen of doen, en alle week er een geheel blad volschryven dat is politiek, niet waer, Weekblad Als 't kiezing is, spieken van godsdienst en priesters gelyk de meeste dibhaerds van de weteld en intusschen een woordetje lossen legen dezen of dien hisschop of priester, dat daerom zooveel le meer pakt en binnendringtdat is politiek. Zeggen dat de klerikalen achter de gordyn zitten werken om aen *1 hoofd te geraken; en zelve dagen en nachten weggesteken zitten in verdokene plaetsen, met gesloten deuren, de vensters loe en schildwachten aen iederen ingang, om daer in die vrymetselaetskuilen legen Kerk en gezag te wer ken dal is politiek; ja, maer aerdige politiek hé! hewel dal is de politiek der gematigdheid van de gematigde liberalen van het Weekblad en van vele plaetsen buiten ons klein Dixtnude. En wal zuilen wy zeggen over die weigering Het ministerie werkt met handen en voeten tegen den godsdienst en van den anderen kant denkt bet geeslelyk den mond te sloppen met een ridderlint. Dal is niet logiek, en de handelwyze van de twee geestelyken, waervan de Beurzen Courant spreekt, zal goedkeuring vinden by de belgische kalho- lykeu. Vtr feis tnei bit in I 30(1 adv ope de, 85 Vau (tee doe Te heer lu-rdr da o C M. aen i zyner hem, gerei dank M. (er g beun teY( te Lii past, zoud riugl pass, Allei Hei dal KwrrewywHdentie* ihitier hel e' zoude ]iofsi|!l ’T v pralen tyd he de Lie Ziei dervr hebbe pared veracl den g tromp MvNiiEsn, Wie zal kunnen verstaan dat Debruyne, een zoo set- inaerde liberale burgmeester te Pollinchove, aldaar in de laetste gemeente-kiezing is gelukt herkozen le worden, en niet Lahaye die zich legen hem liet voordragen; daer Lahaye drie jaren vroeger, op voorstel van Debruyue zelf, met eenparigheid van stemmen wierd gekozen, en die om redens zeer wel bekend alsdan afzag van zyn regl tol lid des gemeenle-raeds, er geen deel willende van maken, waer zoo nen ireffelyken man als Dehruyne er bel hoofd van was. (>e reden hiervan moei by Dehruyne zyn, dal zoobaesl Lahaye zich lael voordragen als tegenstrever, legen hem en niet met hem, daervoor alléén ophoudt vau tretfelyk en bekwaem le zyu. Debruyne niet kunnende gedulden dal Lahaye zich legen hem lael op rang stellen, dezen verliest seffens al zyne goede hoedanigheden en niemand mag voor hem meer stemmen. Dewyl Lahaye niet eenen enkelen stap uil zyn huis gael, vliegt Debruyne de gemeente rond, vreezende voor eene zekere nedeilaeg, zich niet scha mende zynen loevlugt te nemen lol middelen die klaer- hlykelyk de vryheid schenden, en voor welke hy zeer wel j zou kunnen voor het geregi gedaegd worden. Zie waar van er kwestie is is hut waer of geen waer dal hy den vooriaelsten dagenden morgen vau de kiezing hy hjjl I grootste deel der kiezers is geloopen, voorzien zoo ïlv zegde te zyn van brieven hem loegezouden door den eigenaar van Lahaye’s hofstede; iu welke, gelyk by er by voegde, uttdrukkelyk melding wierd gemaeU I dat byaldteu Lahaye geen afstaud deed vau zyue kaudi* Keu belangryk nieuws. De verblindheid van ons goevernemenl giet ver Men zou zeggen, dat hel met handen en voeten werkt om ons afkeerig te maken van oi>$? zdlbesiacu. La disaffection commence a tii-srendre dans les masses, zegde my onlangs ecu Frausctimau. ett dn op eenen loon alsof hy er waerlyk genoegen in vond. Men zou zeggen dal on/.e ministers wer ken om ons weder le brengen lol de vervolgingen, die de beweging van het jaer 50 veroorzaakt hebben. Zy gaen gedurigfvoorl met lid cathulycismus te oodermyneu zy stellen in hunne atbeuiums, meesters, die spotten met God en Godsdienst, en itemeu bet kwalyk, wanneer de bissehop weigert eetieo priester by die meesters te voegen om den Godsdienst te doen kennen en beminnen. Wal zon zulke leeraer daer doen zich ook laten bespotten liet ging ook zoo voor 1850, met du verschil dat Van Gobbelschroy, de .toetste minister van Willem, niet zoo hardnekkig was als degenen die wy nu hebben. Onze ministers houden niet op, den Belg, den Vlaming le tergen iu den appel vau zyn oog, inzonderheid met die ge durige onieetiiigen onzer kerkhoven, die by alle volkeren heilige plaetsen oi Godsakkers genoemd worden. Hel recht van eene eigene begraafplaats voor ons, katho- lyken, hebben wy allyd bezeten hel maekt deel van onze kerkelyke regeltucht en daer zyn ydetboofde» die zouden beweeren dal wy met onze vryheids-cottsiitutie dit recht zouden verloren hebben Te allen lyde is het recht om eene katholieke begraving te weigeren, .ten de kalholyke overheid toegekend geweest. En dil recht, dat meer dau duizeud jaren heeft beslaen, zouden de kalholyken nu verliezen, omdat de vrymelselaers nu aen hel hoofd van hel besluer zyn Wat zyn ze mis, die dil durven denken De manoen, die de kalholyken kwetsen in Itelgeeu voor ben hel dierbaarste is iu onze godsdienstige gevoelens, zullen verdwyneu, de schandvlek achterlatende) van hun gedrag maer onze rechten zullen blyven beslaen, en nooit zullen wy ophouden die voor le steen, zeker als we zyu van le eindigen met le Tegen praten. Dal men de lieden, die gedurende bun leven van onze Kerk niet hebben willen welen, begrave waer me» wil maer het moet op liet ho( van onze kerk niet zyu dal behoort onz, hel is onssmaed aendoen,daer lieden lebegra- ven, die ons ett ons geloot'in hel leven verwierpen. Zoo denken, zoo spreken ook de Joden en de Protestanten I Dank zy dan aen onze manhaftige kerkvoogden, die onze voorvaderlyke rcchlen zoo ^enhoudend, moedig en eervol handhaven. Temidden van^deze treurige bemerkingen, verneem ik met blydschap eenen anderen grootmoedigen akt. Twee deftige geestelyken van Brugge, MM. de president van 'l Seminarie en de pastor-dekett vau Sl.-Gillis, dezer dagen GEMATIGUIIEII». i eereteeken le ontvangen uil handen van mannen, die op niet I anders uil zyn dan op den ondergang weten daer te stellen, en den onlbiudingskreet slaken; La divisie» fail noire force.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1866 | | pagina 2