a 16 Mei 1867. Een-cn-twintigste jaer. DE GELOOFSZEXDEI.IXG LIVINUS. Dixmtide, Donderdag, reecke, en, dal by zich ,et N* 3, naby de zich zal gein en alle slach no erlei kleuren u» ren, linten, ent, i hervormen ut Politiek Dagboek, oquel, iker, h’erets de Republikeins hel terrein meester. vry- D1NGSDAG. Officieele tvdingen melden dat 56 April. Onder ome zoogenoemde liberalen en denkers, zyn er nog al eenigendie willen bekennen dat de godsdienst, iu ’t verledene, ja eenige goede WOENSDAG. Tydingen uit Mexiko melden dat dezaek van keizer Maximiliaen voorzeker ver loren is. Alleen nog in de hoofdstad Mexiko, te Vera-Cruz en te Queretaro, wappert het keizerlyk vaendel; op alle de andere punten van het ryk zyn a a a a - - Brevet de per. r modification! léés au PARA- ABloinme, en a Dixtnude. tie beslissingen in de konferentie van Londen ge nomen, doordegroote Mogendheden bekrachtigd zyn. Men hoopt thans ook dat er de kwestie der algemeene ontwapening zal voorgesteld worden, en de konferentie met eene gunstige beslissing nopens deze zaek, uiteen gael scheiden. Dat is juist hetgeen wy verlangen zonden, doch hetgeen wy helmeesl vreezen dal niet zal gebeuren. In allen gevalle, wy herhalen het, slechts by eene algemeene ontwapening kunnen wy aen eenen vasten vrede gelooven, want wie zoude kunnen met overtuiging zeggen dal men voor geenen oorlog meer te duchten heeft, wanneer men de landen zich voorts van hoofd tol de voeten ziel wapenen en vier a vyf millioen mannen op voet van oorlog houden? ZONDAG Men verwacht er zich aen dal morgen, oflicieele tydingen hel nieuws zullen medebrengen dat, by de konferentie van Londen, de overeenkomst nopens de kwestie van Luxem burg door de grooie mogendheden bekrachtigd is geweest. Ondertusschen worden de bewapeningen, zoowel in Frankryk als in Duitscbland, ievetig voortgezet. Ook kunnen wy er niet toe besluiten te gelooveo dat er bestendigen vrede uil de koo- ferentie van Londen zal volgen, zoolang de grooie Mogendheden niet overeen komen nopens de kwes tie der algemeene ontwapening. MAENDAG. Ziehier eenige byzonderheden nopens de bewapeningen welke in Frankryk en Dnitschland geschieden De forteressen der Ooster-proviotien van het keizerryk stelt men in orde; le Belfort werkt men zonder ophouden aen het verveerdigen van krygsvoorraedte Mentz en te Straelshurg koopt men oorlogsmaterialen met hoopen; in deze laelste stad maekt men zelfs treinen van bruggen, gereed om den Rbyn over te varen. In Dnitschland: te Coblentz wordt de voltooijing der verslerkingswerken krachtdadig voortgezet. Even zoo is hel te Maintz en te Saerleuis. Onder de koopen aenge-gaen voor de voorziening dezer forteressen, alsook voor die van Keulen, moet men den koop vermelden welke gesloten is met M. Kal- zenstein en tot 500 duizend daelders beloopt. In Keur-Hessen en in verscheidene andere provintien heeft men reeds de karren en wagens opgenonïen die lot den dieusl des legers zouden kunnen ge bruikt worden. De tyding dat men Lilienslein, by Dresden, versterken gael, is gegrond; men spreekt van eenen Saksischen vierhoek, bevattende Lilien- stein, Stolpen, Sonnenslein en Koeningsteio, en die met Dresden een yselyk verdedigiogsselsel zoude uitmaken legen Oostenryk. In Rusland bereidt men zich insgelyks ten oorlog. Grooie samentrekkingen van troepen behben plaets in Polen; een gedeelte der Russi sche soldaten die verspreid lagen op de Vistule, worden vergaderd le Kielce en zullen binnen eenige dagen voor het kamp van Petrikau ver trekken. De luitenaut-generael Chlebnikoff heeft aen het korps der officieren een groot gastmael aengeboden, en by deze gelegenheid heeft hy ge dronken op de naderende veldinlrekking en op de overwinningen der Russen. Dit alles luidt zeer tegenstrydig met de verze keringen van vrede, welke de konfereutie ous aenbrengt. deren hem voorgegaen zyn in het graf, of wel, yselyke zaek waervan men r.ogtans van tyd lol tyd voorbeelden aenlreft, wanneer zyne kinderen hem den rug gekeerd hebben zeggende dat zy vonr zich-zelven te zorgen hebbenwanneer, alzoo ge heel verlaten, hy geene band meer heeft om hem te voeden, geen dak om hem tot schnilplaels te óiene», geene zuster om hem lief te hebben, arme gryzaerd! blyft er u dan niets anders meer over dan te slervea O neende goede, almaglige God heeft hem eenen toevlugt bezotgd. en deze toevlugt is weerdig van Dezen die ze hem scheukt. Eene jonge maegd heeft haren vader en hare moeder verlaten om de dienstmeid, beter dan de dienst meid, de dochter van dien verlaten gryzaerd le worden; voor hem zal zy brood en vleesch gaen vragen, het voedsel geven wanneer zyne bevende^nd dit niet meer kan, met en voor hem gael zy lytien... Deze jonge maegd is hel Zusterken der Armen. Haer leven gaet zy te midden der vergelenheid in armoé en ellende slyten, want van een gryzaerd is geene genezing, geene toekomst, niets dan de dood te verwachten. Wat kan dus, menschelyker wyze gesproken, dezen aenmoedigen die eenen gryzaerd verzorgt De instelling van de Zuslerkensder Armen, eerst over 2G jaren door eeneneenvoudigen dorps-ouder- pasloor en twee dochters begonnen, heeft ^ich uit gezet tot in Frankryk, België, Engeland en Spanje. Titans telt zy 101 huizen. By de stichting van het honderdste huis, in Spanje, heelt de algemeene overste, pater Pailleur, eenen omzendbrief aeu al de leden zyner commnnaufeit gezonden, uit den welken brief wy de volgende regelen overschryven Ziedaer iets dat w«| zeker met de werken onzer vrydenkers in de balans mag komen. En dan zou 29 April. - 3 16 - a 17- diensten aen de Samenleving heeft bewezen doelt voor nu is dit zoo niet meer. Sinds het burgerlyk gezag aen het hoofd slael vau meestal de grooie instellingen, mag <le godsdienst aenzien worden als iets dat zynen lyd beeft gedaen. Dank zy het volksondcrwys van alle graden dal welhaest zoo meeueu ze hel op de algemeene zedeleer (la morale universelie) gesteund zal zyn, zullende volkeren ook welhaest allen elkander iu broeder- lielde omhelzen. (Alseettgoed voorteeken daervan, komen de chassepot- en albini-geweeren, de stalen kanonskens die 1500 a 2000 meters ver dragen, en de nieuwe legers die binnen kort van 5OO op 800 duist man zullen gebragt worden). Maer komen wy ter kwestie, en zien wy waertoe de godsdienst op onze dagen nog al een beetje goed is. Wy zullen hier de goede diensten niet aenhalen die door de sociëteit Vincentius a-Paulo worden vet- rigt, noch deze die de Zusters van Liefde aen het lydende menschdom bewyzen, neen; want daer bestaet op onze dagen eene instelling die alle andere overtreft, de instelling van de Zusterkens der Armen. Wanneer de krachten van den werkman door den arbeid verzwakt zyn; wanneer de ouderdom en de dervingen van allen aerd hel bloed in zyne aderen hebben versteven; wanneer zyne armen hel noodige voedsel niet meer kunnen winnen voor het ligchaemwanneer zyne vrouw en kin- 39 50 a 42 - 39 a 40 - 58 00 a SS - 24 50 a 25 50 1G-al7- 50-aSi- 9 a 11 50 2 27 a 2 71 84 a 84 59 86 50 a 87 - ruim zyneu uaem en FEUILLETON VAN T BOTERKUIPJE. ton. t geringheid dtr lieder te winnen, VERHAEL VAN DEN INVOER DES CHRISTENDOMS IN VLAENDEREN. 50 kil. I. 1 8$ 2 - I 50 Vierde vervolg. Hel waren Livinus en de monnik Eollianus. En de van een heilig voer brandende stem der christenen liet zich steeds hooren, en verspreidde hare strenge en statige toenen over de heidenen die op de weide vereenigd ston den, en omringden ben, otn zoo te zeggen, door eene nieuwe melody. Uil treffend looneel was een van deze die eene pen niet bekwaem is te hescliryven, een van die lotmeeleu welke de eerste eeuwen, toen hel christendom «ierd in vnege gehragl, alleen opieveren, en van welke dochls de inbeelding een flauw deukbeeld kan opgeven. Öaer ginder, eene vergadering van persoenen door drongen van tie waerheid eener nieuwe religie welke zy met geestdrift hadden omhelsd, den lof zingende van oenen eenigen God, zich scharende rondom eenen god- vrnchtigen geloofszendeling, zich van hunne vrienden, van hunne broeders afscheidende door hel verlaten van den ouden eerediensl hier, integendeel, eene menigte fNSCHRYVINGS-PRYS. Buiten stad, 6 franks. Mei Suppl. ff Het Botkrkuipje versclivnt den Donderdag in geheel blad en den Zondag in half blad. 4 Mei. 25 a 27 59 16 5» a 17 50 16 25 a 18 55 12 50 a 17 50 8 50 a It W 4 Mei. 55 - 22 50 25 50 25 - 11 50 2 20 25 a 50 55 18 a 18 5’ H aJS- 10 a - - 15 a 16 - 47 10 a - - 47 10 a 48 ’T boterkuipj: Waertoe Is de godsdienst goed? BEKENDMAKINGEN. 15 ct. den drukregel. Bureel Wilgendykstraet, N« 50. Voor elk afzonderlik mer, 12 centime». zendeling sprak lol hen. Zyuestem die eerst belemmerd was door aandoening, wierd alfengskens klaer, inaglig, doordringend. Zyne fraeije gelaelslrekken wierden meer en meer levendig en bezield. Indrukwekkende gebaren vereenigden zich met zyne overtuigende welsprekendheid, en schenen die nog «elluidemler te maken de ouzekere zwakheid des onder lings verdween achter de mannelyke vroomheid des apos tels. Naermate de grooie evangelische waei lieden des chris tendoms van zyne lippen rolden, wierden dé aetihoorders aendachtiger. Hel gelach, de fluisteringen, het eerste gemor der heidenen maekten welliaest voor eene diepe kalmte plaeta. Men zou gezegd hebben dal hel treffend woord van deti vreemdeling de tong dezer ongeloovig» nienschen met lamheid had geslagen, van die menscheu welke inaer uit nieuwsgierigheid naer deze plaets waren getrokken, en voorgenomen hadden de stem van den predikant door hunne gesehreeuwen le verdooven. Eene statige slilzwygendheid heerschte dour de gansche vallei; Livinus sprak aldus Oh! gy allen die my aenhoort, gy die reeds tol hel nieuw geloof bekeerd zyt, en gy die u nog ten gronde werpt voor hel grol afbeeldsel uwer godin, luistert naer my. Mogen mytie eenvoudige en magleluoze woorden lol in uw hert dringen. Ziel dezeu Christus aen hel kruis gena geld, ging hy voort iu eeueu overval vau begeestering, en terwyl hy aen de menigte een ruw knus louude, hy is voor 50 April. 355. meuschen die nog in de dwalingen van een woest heiden dom verkeeren, die, uit onwetendheid, beleedigingen en smeed werpen op dat christendom dal ben welliaest moest verlichten, die zich in gramschap stellen omdat hunne landgenooten zich bekeeren, en die zich fier toonen in hetgeen zy hunne godsdienstige standvastigheid noemen, ol als eene onwankelbare getrouwheid aen hunne nation- nale godheden willen doen acnzien worden. En dan dit toelachend lamlschap, die weide zoo groen cu zoo donzig, die heuvel van welken reeds eenige deelen bezaeid en beplant begonnen le zyn, dit woud iu welk nog niet eene menschelyke hand eenen der aloude eiken had durven vellen en eindelyk, hoven dit alles, boven dit statig en eerlyk tafereel, de zon, wier verflauwde stralen achter de hoornen van hel bosch daelden, als of de zon verbleekte voor eene andere, voor de zon van Lel christendom door Livinus en zyne jong bekeerden vertegenwoordigd, en die, jong en vol leven, opging naer de huoge sferen van hel vorstand en hel vernuft, waer haer helder licht al de duisternissen moest doen verdwyöen. Wanneer de vurige apostel onder de christenen aen- kwam, bogen zy allen de knie, 'en vroegen hem zynen zegen. Livinus verhief dan zyn eerbiedweerdig aengezigl naer den hemel, strekte de handen uil over deze die in weerwil zyner vermaningen, voor zyne voeten bleven nederge- worpen, en zegende hen godvruchtiglyk. Dan verlieten de nieuw bekeerden deze nederige houding, cn de geloul's- a a a 8 a 10 - Beminde kinderen, uwe goede algemeene moeder en ik, staen verbaesd by het-zien der wonderen die de god- delyke Voorzienigheid, met schier nietmetal, hreft teweeg gebragt. Hel is zes-en twintig jaren geleden dat wy hel eerste kleine vertrek bezaten; wy hadden slechts dal. Deze armoedige hul diende lol schuilplaels aen twee oudezieke- lyke vrouwen. Welliaest zullen wy nn honderd huizen lellen. Meer dan tien duist arme ouderlingen zyn reeds in die huizen opgenomen. En wy zyn zoo arm als den eersten dag; wy hebben zoo als toen, geene enkele rent uit, niet ééne som gelds waervan wy kunnen zeggen daerover kunnen wy beschikken. De Heer heeft het alzoo gewild, opdat aen allen zoa geöpenbaerd worden dat II y alléén het is die deze wonderen teweeg brengt, eu opdat de eer ervau aen Hem alleen toekome. Ik koóm tl dus allen uitnoodigen, myne kinderen, om glorie aen God te geven voor de stichting van ons hon derdste huis. Ik noodige u uit om duizend dankzeggingen te geven aen dien almagtigen God, die de kleine familie uit den niet getrokken heeft, die ze hewaerl, haer voedt, zegent, die ze op «ene zoo woiiderlyke wyze doet groeijen en vermenigvuldigen ter verheeriyktng van tot de zaligheid van zoo vele armen. 46 15 a 46 19 47 10 a 29 April. 24 83 a 27 (9 -a - 15 86 a 18 IS 9 66 a II 71 16 55 a 18 97 2 07 1 45 1 56 174. torzien van alh'i geëerde publiek Water- en Biet. ;n yaer (verlet), ewaerborgd veer rosseket, alsook ceil tun. hoogte; ‘abak-, Raep. wl systeem CAeym. en laelsteu traut Iers al wal ayneu hunne order» u en, zoo voor de aenbieden.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1867 | | pagina 1