dier gazellen nagezien die rael hel Weekblad
1
Ziehier de artikels uil het strafwetboek welke
met gevang ol boet alle mishandelingen op de
huisdieren straft, alsmede allerhande dierenge*
vechten, zoo als hanengevechten, hondengevech
ten, enz.
b
d
dal wy u ten bloede geesselen, met
J u aen een
Dat de lezer nu oordeele en zegge of soortgelyke
bladen waeruil wy de bovenslaeude regelen ge
trokken hebben, niet honderd malen meer le
vieezen zyn vóórhel Geloof en den godsdienst,
dan de heidenen en de beulen zelfs van lydens het
roomsclte Keizerryk? En ons katholyk landeke
wordt allengskens vervuld mei bladen van dien
I stempel, en hel Weekblad, dal geene kerken ziet
noch geene
priesters ophangeu, maer loch wel den Weslvlaming
leest, en de Noordster, de Stad Gent, den Liernaer,
den Vrijen Burger, Cies van Gent, 't Veurnsch
Advertentie blad, ÏEspiègle, la Libre Pensee, ’t Ver
bond van Aelsl, enz., enz., zonder de groolere dag-
i bladen van dienzelhlen slem pel le lezen, als de
Indépendance, l’Echo du Parlement, den Précur-
seur, den Journal, de Bruges, den Journal de Gand,
I den Impartial, enz., hel Weekblad, zeggen wy,
a... kerken ziet sluiten, maer bovenge
noemde bladen leest, welke dagelyks vervuld zyn
met goddeloosheden, ketterijen, zedelooze anek
doten en allerhande slach van lasteringen legen de
11. Kerk en hate bedieuaers, ziel dal de religie in
ons landeke nooit zoo bloeijend, zoo geëerbiedigd
is geweest als hedendaegs, en wy zeggen en
zullen bet nog nader bewyzen, dal nooit hel Geloof
en den godsdienst in België zoo veel en sterkere
en arglistigere vyaoden heeft gehad als op deze
dagen, en dat binnen korten lyd van hier er mis
schien maer eene enkele omstandigheid zal noodig
zyn om van hel katholyk België eene gedeclareerde
protestantsche natie te maken.
Leest de geschiedenis van Duitscliland van ly
dens Luther en Calvyn, deze van Engeland van
tydeirs Hendrik VIII en Elisabeth, en deze der
Netlei landen onder VVillem-deu-Zwyger, en gy zult
in volle overtuiging zeggen dal we gelyk hebben.
De bestendige deputalieo, der provintien Oost
en Wesl-Vlaendereu, zyn hel eeus op een der by-
zonderste punten onzer kieswetten. Beide deze
deputation verklaren dat de belasting op de sterke
dranken, welke de herbergiers betalen, niet kan
gerekend worden onder dedirekle koulribulten die
dienen lot basis van den kiescyus.
De beslissingen dezer depulatien zyn aenge-
klaegd by het hnfvan kassalie, hetwelk, in pleglige
zitting, de zaek tioet beslissen.
De ministerienle gazetten, de Écho du Parlement
en het Journal tie Gand en na buu, al hunne
zoogenoemde liberale nabassers trekken ztch
de zaek vlylig aet. Voor deze doklrinaire bladen is
de beslissing vao bet oppergereglshol niet te be-
twyfelen, de beslissing der beide deputation zal en
moet verbroken horden.
Dus, de deput^tien dier beide piovintien zyn nu
gedaegd voor de vierschaer van deze dagbladen.
Zy zyn beknibbeld, bedreigd, gehoond, gelasterd,
omdat zy de vrypeid nemen de wel uil te leggen en
toe te passen op eene andere wyze als bel aen hel
doktrinarismus bekaegl.
Men verklaert aen deze depulatien dat zulks een
schandael is T welk niet lang zal duren, en dat,
indien zy niet tol inkeer komen, de wetgeving
volgens welke zy Leslaen, gewyzigd zal worden
De bestendige depulatien, zyn ook tribunalen
geheel en gansch onal hatikelyk van de ministe-
rieele magl. ’t Is van de provintiale raden dat zy
hunne zending hebben; de leden der depulatien
zyn zelve provintiale raedsleden. Zy maken dus
eene instelling uit die haren oorsprong in de kies-
magt heeft.
Ziedaer de inrigting welke men nu ook wil ver
slaven. Indien zy weêistaet, men zal ze omver
werpen! Een doktrinair gael niet achteruit voor
zoo weinig!
De Echo du Parlement en het Journal de Gand
zyn alzoo zeker, zoo het scbynt, van de buigzame
toestemming der Kamer als van de beslissing van
het oppergereglshof. Wy weten dus door die twee
dagbladen, wat men in ons nieuw ministerie voor
bereidt; men zal niet vreezen eene nieuwe inlreuk
op onze constitulionnele vri heden le maken.
(Journal de Bruxelles).
Gister is de Kamer wéér byeen gekomen. Er
bevond zich eene talryke menigte in de tribunen.
M. Frère heeft uitleggingen en geene uitleggingen
gegeven over het ontslag van bel Ministerie. Hy
heeft gezegd dat minister Vandenpeerebootn de
toepassing wilde der wel van 1842 op de adullen-
of avondscholen, hetgeen hy, minister Frère, niet
wilde. Vandaer hel ontslag van M. Vandenpeere-
boom. M. Rogier heeft zyn ontslag gegeven, om
dat M. Vandenpeerebootn de zyne bad gegeven.
M. Goethals, minister van oorlog, beeft op zyne
beurt zyn ontslag gegeven, om dat hy hel niet
eens was met M. Frère nopens zekere^kwestien die
de soldatenplaeg betreffen. Eindelyk hebben MM.
Frère en Bara hun ontslag gegeven, omdat MM.
Vandenpeereboom, Rogier en Goethals de hunne
hadden gegeven.
Ziedaer de uitleggingen van M. Frère
Verders heeft M. Frère bewezen dal de kwade
trouw en de schynheilige bedriegery hem ten vol
len meestel is, dit overigens de hoofdhoeda
nigheid van alle de schynliberalen. In 1864 na-
melyk, kwam M. Dechamps voor met een pro
gramma waerin hy eenige veranderingen voor
stelde aen hel stelsel van embastiljemenl van Ant
werpen. Dit deed M. Dechamps om Antwerpen te
verzoenen, om het le onttrekken aen de gevaren
waertnede hel door de bouwing van ’tNoorder-
kasteel was bedreigd, en M. Frère verstootte
hel programma van M. Dechamps en beschuldigde
deszelfs opsteller, van ’t land in vyandelyke handeu
te willen overleveren. Dit deed M. Fiére toen om
dat by bedoeld piogram aenzag als de weg langs
welken M. Dechamps aen ’s lands bestuer zoude
kunnen komen zyn. Maer nu, dat M. Frère niet
meer M. Dechamps maer de Anlwerpenaers te
vreezen heeft, die zyns konioklyken meesters wets
ontwerp rakende de sol lalenplaeg zonden doen
mislukken, nu is M. Frère met het program van
M. Dechamps vooruit gekomen, nu wil hy de bin-
nenforlen der Noordercitadel afbreken en op den
linkeren oever der Schelde twee forten laten hou
wen welke met de werken der leegere Schelde ver
bonden zouden worden, en daerloe geeft hy
voor reden HET BELANG VAN ’S LANDS
VERDEDIGING
Ziedaer hoever de tarluffery, de hypocrisie, ly
dit liberael kopstuk gedreven wordt.
H. Kerk ondermynt, ge zyt van uwe boosheid
overtuigd, en nogtans durft gy God en de Kerk
uitdagen, gy durft God en de Kerk toeroepen Zeg
ons waerin wy u den oorlog aendoen? Immers be
toont ons i
doornen kroonen, en als de joden,
schandhout nagelen?
Neen, farizeën der liberale drukpers, dat doet
ge niet, maer ge zyt boosaerdiger dan de joden,
ge geessell en kruisigt wel den Verlosser des
menschdoms niet, zoo als de joden deden, maer
gy moordt de zielen, gy verderft de geesten, gy k^s’a^S'
onttrekt aen Christus en zyne H. Kerk om ze voor D1.iesle’rs^haneeil. maer lopll Wftl de’,
immer in t ongeluk te storten, eerst de half ver-
dwaelde en dan degoedeen eenvoudige tnenschen,
voor wier redding de Verlosser zyn bloed en leven
beeft geschonken
In een volgend nummer zullen wy uiteenzetten
op welke wyze ons goevernemenl hel Geloof, den
godsdienst en hel gezag der H. Kerk onder-
mynt. Oodertusschen hebben wy deze week eenige
dier gazetten nagezien die met hel Weekblad vra- i lie
gen Waer zyn nu die kerken die gesloten zyn,
en die geeslelyken die vervolgd worden? Vaer
is nu die vervolging der religie en ziehier welke
gedachten wy er lelterlyk uil overschryven
i
ii
n
Mishandeling der huisdieren.
t
D
d
s
5
fi
min belangryk is dan de voorgaende ten opzigle van het
geen ons betreft.
Het gebeurt zeer dikwyls dat de hond die de eerste aen-
vallcn der ziekte gevoelt met dewelke wy ons bekom
meren, het huis zyns meesters verlaet en eensklaps ver-
dwynl. Men zou zeggen dat hy als een voorgevoel heeft van
hel kwaed dal hy zon kunnen doen, en om te vermyden
van nadeelig te zyn, hy vlugt dezen dien hy bentint. Some
ziet men hem niet weer, lielzy dal hy in eene afgelegene
plaels gael sterven, helzy dal hy voor razende erkend,
afgemaekl worde. In eenige gevallen na eeuen dag of twee
gedwaeld te hebben, komt hel ongelukkig dier weder naer
huis, en het is gemeenlyk in deze omstandigheden dal de
ongelukken voorvallen, omdat zyne ziekte alsdan gekomen
is tol dit tydstip op hetwelk niet meer wetendejwat hy doet,
zyne neiging lot hel byteo onweè'.staenbaer geworden is.
Men ziel door hel voorgaende dat de hondetirazerny niet
eene ziekte is die eenen staet van gedurige woede oplevert,
gelyk men hel algemeen gelooft. De hond heeft, zoo men
Let in de wereld zegt, zyne uren. Vooraleer de razende
houd zich woedende toont drukt hy dezelve door bylen uit;
er verloopt een lamclyk lange lyd gedurende denwelken
hy geen kwaed doel alhoewel de ziekte zich reeds bilIC
verklaerd beeft. Ziedaer hetgeen iedereen moet welen.
aen dezelfde sameusnoeriug dan deze der zwelgende mus-
kels onderhevig zyn 'huneer hy water wil iuzwelgen zoo
als wy booger geze'tdhebben?
Eene andere mei
vergeten Deze is
door de razerny aenletaslen hond bel gezigl van een dier
van zyn geslacht uilojleul. Deze indruk is zoo krachtdadig
dal men den houd m g aensehouwen als een Zeker terug
werkend middel om te nog verborgene razerny in een dier
dal ze broeit, te ontlekken. Hel is nog niet al, en bel is
daer de uitdrukking leener algemeeue wel. Alle iazende
dier, aen welk geslilil hel ouk inogle behooren, onder-
gael deuzetfdeil indrtk in de tegenwoordigheid van eeuen
houd. Allen, wauuir zy hem zien, worden aeugeliilsl,
worden vertoornd, smielen in woede, werpen zich op hem,
en randen hem aen met hunne naluerlyke wapens Hel
peerd met zyne pooler en zyne landende os en den ram
met hunne oorensle kal met. hare klauwen en lauden.
Er beslaen er geen, tlt bel scheep zelfs, die onder hel be
heer der razerny, June gewoonlyke scliroomachtigheid
niet afleggen, en die verre van op liet gezigl van eeuen
houd te vluglen, zitli met gebukleu hooide op hem niet
loeschieten.
Eindelyk bestaet eene laelsle omstandigheid die niet
ïiglyk voorbeelden der noodlottige gevolgen van dusdanige
misgrepen.
Hel braken is somwylen een voortreken van den beginne.
Men heeft zelfs (maer zelden) bloedbrakingen aengeslipt.
Ziedaer nog eene omstandigheid welke oorzaek kan zyn
van aen bel binnenste der muil eeu zwartachtig voorko
men te geven, byzonderlyk wanneer er slof in plakt.
Hel geblaf der razende honden is gekenmerkt, het is
zeer veranderd in zynen galm en in zyne wyze. Het is
heesch, dof, leeger van loon dan naer gewoonte. Hel heeft
den naem van taierny-gehuil ontvangen.
Men bemerkt nog in den razeruy-stael by liet dier eene
schynbare ongevoeligheid voor hel lyden, of liever zyne
stomheid hy het lyden. Welkdanig de pynen zyn welke men
bein ook moge doen onderstaen, hy laet noch Lel neusge-
snor, eerste uitdrukking des beklag» by den hond, noch
bel scherp geschreeuw door helweik hy hel gevoel der
Levigsie pynen uiidrukt, hooren. Helzy men hem slael,
stekt, kwetst, brandt zelfs, de razende hond blyfl stom
niet dal hy ongevoelig zy, want hy zoekt de slagen le ver
myden eu zich te onttrekken aen alle daed welke hem
eenige pyn zou kunnen veroorzaken. Maer komt hy ge
kwetst te zyn, hy laet noch geschreeuw noch geklag hoo-
reu. en nogthans de uitdrukking zyns gelaeu toont genoeg
dal hv lydt. Is hel niet dal de muskets der stemvoriuing
iweerdigheid welke men niet moet
le indruk der woede welke op eenen
21. (Zinspelende op de geestelyken) De schurken
hgchen in de vuist en zeggen hei is de religie niet die
wy verdedigen, hel is onzen winkel dieu wy doen draeijeu.
De Kamer.
1. Wy wenschen dal de nieuwe Aert*bisschop van
Mechelen zou bezadigd zyn als zyn voorganger, maer meer
dan hem de erfenis der arme menschen eerbiedige..,
2. Wy wenschen aen Mgr. Faict, bissehop van Brugge,
wat min politiek en meer religie en zedeleer...
5. De benoeming van Mgr. Dechamps te Mechelen is
een misslag die iedereen moet legen hel hoofd springen...
Maer wy zegden lol ons-zelven eene foul meer of min,
passe, Romen heeft loch al zoo vele fouten begaen.
i. De Jesuielen maken van de erfenisjagl hun byzon-
derste bedryf.
5. De dienaers der religie laten maer toe van met uwe
nicht of kozyn le trouwen, om aen geld le geraken maer
nu. de Kerk gael nog ai om mei kromme sprongen om bare
geldzucht te voldoen.
0. Het zyn sukkelaers en huicbelaers die den St. Pieters
penning betalen.
7. De strekking der bisschoppelyke schelen is van den
mensch le verlagen en le verbeesten, dom en dwaes te
maken.
8. Diegenen die bel katholyk onderwys ondersteunen,
dat zyn tirannen der menschelyke rede.
9. De Kerkwetten moeten wyken voor 's lands wellen.
10. De religie wordt maer tot dekmantel gebruikt om
meester over hel menschdom le kunnen zyn.
11. De eenige eeuwige waerheden zyn alles wal tot spot
dei religie kan dienen.
12. (Op spuitenden loon)O Jesus, betuig aen hen die
zich uwe opvolgers noemen, dat zy niet naer de voor
schriften vau uw heilig Evangelie leven.
15. Onze bcdendaegsche Evangelisten (Paus, bis
schoppen. priesters) kennen geen ander Evangelie dan het
goud. Hel goud is hun God daer knielen zy voor neer en
zy lagchen heimelyk met de sukkelaers diezy in de kleêreu
weten te steken.
14. De pracht der Kardinalen van den Paus gael degene
van byua alle andere prinsen le boven.
15. De Pzus, de bisschoppen, enz., in plaets van zich
le laten dooden, dooden hunne moordenaers, daer zy ver-
veerd zyn te sterven, omdat hun geweien niet zuiver is.
16. Hel pauzelyk goevernemenl is slecht; 'lis eene
schande voor de XIX’ eeuw hetzelve le ondersteunen.
17. De Paus mag geene soldaten hebben of hy kan
Christus’ opvolger niet wezen.
18. De opvolgers der Apostelen vermoorden het velk in
den naem van het zoete Lam
19. De religie moet niet verdedigd worden, vermits God
gezegd heeft dal ze nooit zal vergaen.
20. De geschiedenis zal met r*gl den Paus, de kardi
nalen, de pauzelyke soldaten als bloedhonden brand
merken.