I
Twee-en-twintigste jaer. N° <1.
Politiek Dagboek.
Dixmtide, Donderdag, 12 Maert 1868.
DHEID.
nen en
eer het
del nog
Hy zal
eide en
welke
by aen
erboopt
)iug de
MAENDAG.Er zyn lieden die met alle ge
weld eene overeenkomst willen zien tot stand
komen lusschen het ilaliaensch goevernemenl en
dal van den Paus. Meer dan eens zyn er plannen
vooruit gezet geworden met dit doel, en thans
wordt er weer gesproken van de mogelykbeid tot
eene overeenkomst. In dezen oogenblik zouden de
voornaemsle punten hierop uitkomen Bestendige
vryheid van doortogl voor de italiaensche troepen
op het pauslyk grondgebied, afschaffing der pas
poorten en det tomeinsche douanen.
Het spreekt van zelfs dat wy dit nieuw plan
slechts onder alle voorbehouding meededen.
ZONDAG. Ten gevolge van het ontslag van
lord Derby als hooldminister in Engeland, is een
nieuw ministerie tot stand gekomen, onder het
voorzitterschap van M. d’lsraëli. Onder andere
artikelen welke voorkomen in bet programma
door het nieuwe ministerie uitgegeven, is er een
dal groote verbeteringen belooft in de besluerwyze
van het ongelukkige Ierland.
Men heeft dezer dagen veel gesproken over eene
reis die prins Napoleon in Duitschland doet.
Ofschoon de prins als een simpel partikuliere reist
en zyne reis verscheidene weken zal duren, hecht
het publiek er nogians een politiek belang aen.
De officieuse bladen van Frankryk hebben schoon
daer tegen te protesteeren, het gedacht dringt
overal door. Er is weinig aen gelegen, of de prins
als prins of als parlikuliere reist, de samenkomsten
en redeneeriugen zullen niettemin plaets hebben,
en ze zullen zoo veel te belangryker zyn daer ze
niet officieelyk erkend zullen worden.
DINGSDAG. De hongersnood die in eenige
provintien van Rusland, onder andere in Ukranië,
Podolië, Lilhuanie en Finland heerscht, is zoo
groot dat er de boeren het strooi van de daken
hunner hutten trekken, om met dit verrot strooi
gemengd met eenige granen rogge, een soort van
meel te maken. Dit walgelyk voedsel brengt eenen
buikloop te weeg, ten welken gevolge reeds meer
dan 150,000 ongelukkigen zouden gestorven zyn.
WOENSDAG. Nogmaels gebrek aen nieuws.
Het eenige wal van aenbelang verdient gemeld te
worden, *t is dal hel misnoegen tegen Pruisen, in
Hanoveren en Hessen van langsom grooter wordt,
zoo dat Pruisen, gelyk Italië in Napels, welhaest
strenge maetregelen zal moeten nemen legen die
gedurig aengroeijende volksbeweging.
In den loop der laetste beraedslaging, heeft
M. Tescb, de gewezen minister van justicie, eene
leugen in het licht gebragl, die de ministerieele
bladen wel zullen trachten te verspreiden.
Volgens dien eerlyken man, was het ontwerp
van wet op het lydelyke der eerediensten uitgevon
den en goedgekeurd door Mgr. van Bommel, bis
schep van Luik.
Men begrypt, was zulks waer, dat dit een goed
argument zou geweest zyn legen de leden der reg-
terzy, doch die aenhaling is van alle waerheid ont
bloot.
DE MELAETSCHE VAN AOSTA.
Wy lezen in een gentsch blad bet volgende, dat
zeker zyue weerde heeft
Het verwyl van hel Journal de Gand is hard;
maer T is juist, zegt hel Uanielsblad. Onze minis-
lerieelen hebben, volgens dit blad, te kiezen tüs-
schen kalholyk le zyn, of hotgenaemd niets le ge-
looven, en dit laetste in prakijk te stellen.
Nu handelen onze doklriuairs teenemael anders
dan zy spreken. Zy bevechten overal den katholy-
ken invloed, maer zy gaen 's zondags naer de
misse; zy bevechten de scholen der Jesuieten als
een venyo, maerzy zenden er kunue kinders heen;
zy bulderen tegeu de kloosters, maer roepen de
nonnen aen hun ziekbed; zy villen de vrouw ont
voogden, maer als zy zeil trouwen, willen zy
vooral dal hunne vrouw kalholyk zy; zeslichten
scholen en kribben, maer hangen, om het volk te
misleiden, de kristnsbeelden ten toonze lachen
met de kerk en de godsdienst, maer de priester
staet soms al eerder aen hnn bed dan de doktor!
Is het geen treffend bewys dal al hun ge
schreeuw slechts gemaekt is, en dat zy onze kerk,
onze kloosterlingen, onze nonnen, onze scholen,
onze opvoeding voor de beste aenzien, lerwyl zy
alles in toepassing brengen als hun eigen persoon
of hunne kinderen in hel spel zyn?
Wy zyn wal wy zyn; wy nemen dit alles aen als
het onze en belyden het, en komen nooit naer
hunne gestichten. Zy integendeel verloochenen het
onze in woorden, ongelwyfeld omdat de eigenbaet
het meebrengt; maer achterdnims benuttigen zy
datgene wat wy bezitten en vinden het heimelyk
opperbest. Wie zyn hier de Tartufle's, welk woord
de ministerieele gazetschryvers altyd in den mond
hebben?
Nooit is er een beter bewys gevonden, dat het
geschreeuw van zoogezegd klerikael en liberael,
enkel eene blague is van wege de party-Frère.
Deze inderdaed houdt zulks maer in stand, om op
zynen zetel te blyven, en de overigen om, op deze
ol gene manier, aen den lekkeren goevernemen-
telen honigpot te blyven lekken.
Wy zullen hel doktrinaire liberalism dan alleen
voor eene wezenlijke overtuiging aenzien, wanneer
zyue woorden met zyne daden zullen overeen
komen; wanneer die menschen znllen doen wat zy
zeggen, en van dat oogenblik zal men zien dat die
party tot op mets zal weg gesmolten zyu, omdat ze
in eene redelyke samenleving niet leef baer is.
Het Journal de Gand heeft den moed gehad de
waerheid te zeggen en zyne vrienden hel masker
af te trekken. Doktrinair liberael zyn, is libre*
penseur, dal is loocbenaer zyn ol ’t is niets. Onze
zoogezegde liberalen zyn libre-penseur in de her
berg, in de loge, in het ministerie te Brussel
maer ze spelen den kalholyk als hun eigen hniselyk
leven in 'l spel komt.
’T BOTEWIIPJE
FEUILLETON VAN T BOTERKUIPJE.
eeft ge-
maeg en
dikwyls
iderbar*
uaeg t«
rhten en
ring van
Je apo-
er won-
ziekten,
itig ge-
ken> bat
huid en
badein
caliscbe
d.
ecyn wi
,e welke
U\h in
eft ver
is eene
vanneer
aen da
xwakka
loevalli-
of oud,
sruidilel
geneest
gezond-
'roofd is
leid van
srden by
s Pillen,
oeds van
gebragie
gastellen
'kracht
werking.
iekle.
bekend
wutxler-
er voor-
n lever-
is geen
>n schat
te oitge-
de ver-
takkelyk
zedeiyk
JNSCBRYVtNGS-PRYS.
Buiten stad, frank*.
Mel Suppl. S
Het BotebkuIpjs verschynt
den Donderdag in geheel blad
en den Zondag in half blad.
Wet op de «erediensten.
GaUew-
:houwd
eilend-
irlyk is.
Itowsy'C
sr niaeg
en voor
ar hl «n
ler zyn
I bekend
isthma-
:erslop,
l, roods
soorten
i er heid,
“moroï-
teer»
graed,
ie aen-
n aerd.
evoegd,
O cl..
»or den
lessor
BEKENDMAKINGEN.
<5 cl. den dnikrege..
Bubeel WilgendyksiraeL
N‘ 50.
Voor elk afzenderlyk num
mer, 12 cenliinen.
Tweede vervolg.
K. Arme ongelukkige, gy lydi alzoo naer lichaetn en
ziel, beide?
M. De folieringen van het ligchaen zyn niet de ergste.
K. Gevoelt gy daervan by wylen eenige verlicbling?
M. Hunne hevigheid hangl af van de niaen; zoodra zy
zen hel uitspansel verschynt, lyd ik gewoonlyk helmeesi,
vervolgens vermindert de kWael en schyul van aerd te
veranderen myne huid wordl droog en wit, en ik gevoel
hyna niet dat ik eene kwöel beb; deze zoude dan ook
altyd weldragelyk zyu zonder de verschrikkclyke slapeloos
heid, die er liet gevolg van is.
K. Wal! zelfs de slaep ontvliedt u
M. Ach mynheer, die slapeloosheid, die slapeloosheid!
Gy kunt u niet voorstellen, hoe lang en treurig een nacht
•s voor een ongelukkige, die den geheelen nacht geen oog
sluit, en wiens geest alleen gevestigd is en blyfl op een
'erschrikkelyk heden en eene toekomst zonder hoop. Neen,
niemand is in staet dit te begrypenMyne kwellingen ver
meerderen naermale hel verder in den nacht is; en wan-
üeer deze len einde spoedt, worden myne gemoedsbewe-
Jingeu zoo lievig dal ik niet meer weel, waer ik het zoe
ken moeimyne denkbeelden zyu verward, eu ik heb een
buitengewoon gevoel dat ik alleen in zulke oogenblikken
ondervind. Dan eens schyul hel iny toe, alsof een ouwe-
dcrslaeubare kracht my in een peilioozen afgrond uiede-
sleepl, dan weder zie ik zwarte vlekten voor myne Gogen
uiaer lerwyl ik tracht ze nader le beschouwen, draeijen zy
met bliksemsnelheid door elkander, wordeu grooter,
komen hoe langer zoo digter by my, en weldra zyn hel
bergen, die my trachten te verpletteren. Op een anderen
keer zie ik rondom my wolken die my dreigen te verzwel
gen en wanneer ik wil opslaen om deze gedachten te ver-
dryven, gevoel ik my door onzigtba’e handen tegengehou
den, die my als droomen scbyneu zyn rnaer neen, ik ben
klaer wakker. Ik zie telken reize dezelfde voorwerpen
terug, en het is een gevoel van tfgryzen dal al myne
andere kwalen overtreft.
K. Hel is wel liiogelyk dal gy tydens die kwellende sla
peloosheid de koorts hebt, die de oorzaek van deze soort
van waenziu is.
M. Zoudl gy denken dat die van de koorts kan komen?
Ach ik wenschle dal hel zoo ware. Tol nu toe vreesde ik
dat deze visioenen kenteekeuen van waenziu waren, eu ik
beken u dat zulks my zeer veroulrusi. Gave God dal bel
iuderdaedde koorts ware
K. Gy boezemt my eene levendige belangstelling in.
Ik moet bekennen dat ik nimmer een denkbeeld gehad beb
van een toestand, gelyk aen den uwen. lutusscheu dunkt
iny dat die rniuder treurig was toen uwe zuster nog teelde.
M. God weet alleen wat ik door hare dood verloren heb.
Eene reglziunige bekentenis.
Een protestantsch predikant van Rotterdam, de beer
Réville, is dezer dagen eene kolferencie komen geveu in
de Sgciélé littéraire, alhier. Ter lezer gelegenheid doel de
Journal de Gand eene bekenleuil, die zeker al te gewigtig
is oin ze niet op te nemen. Ziehier wal bel blad zegt
De heer Réville is predikant, hy is kristen. Zyn ideael
is de voorzigtigheid niet, rnaer de helanglooze verkleefd
heid, de opoffering, de zelfverloochening en vooral de
getrouwheid aeu zyne overtuiging. Is het tioodig te zeggen
dat juist deze deugden ons ontbreken? Wy zyn liberael, zeer
goed. Maer beantwoordt ors leven aen onze overtuiging?
EilaesNauwelyks kunnen wy zeggen dal wy eene over
tuiging hebben. HET LIBERALISMUS IS DE VRYDEN-
KERY, OF HET IS NIETS. Welnu, hoeveel liberalen zyn
er, die vryelyk durven denken? Eu ouder degenen die vry
denken, hoevelen zyn er die handelen zooals zy denken?
Ons instinct is uitmuntend. Het is de kracht van den wil,
•l is het karakter dat ontbreekt. Hel is niet door woorden
dat de maetschappy zal hervormd worden; daerloe zyn
daden noodig. ludien wy zwak zyn als er moet gehandeld
worden, zou dit niet hieruit voortspruilen, dal de sterke
overtuigingen ons ontbreken?
Dat noemen wy, zegt de Bieipublic, wien wy de vol
gende beschouwingen ontleenenvrymoedig spreken. De
vyand ontmaskert zich en strydt met open vizier. Hel
liberalismus is de vrydenkery, of het is niets. Wy hadden
het ailyd gezegd, rnaer hel is koslelyk een liberael dagblad
bet le hooreu verkondigen. Hel is te hopen dat wy voor-
laen niet meer, by kieziugslyd, <!e guwoone verklaringen
zullen moeien lezen over den geaaenden eerbied van
hel liberalismus voor den godsdienst onzer vaderen,
eene blague, die door den edeleu graef de Kerckhove-
Delimon, met bel onnuozelste gezigt van de wereld, in de
kiesvergaderingen herhaeid geworden is. Wy hebben dus
te doen mei de autichrislclyke yarly, «Ie sulidaire party,
die uiels minder verlaugt dan de maetschappy te hervor
men, haer te zuiveren van hel dirisielyk venyn. En, om
dit doel te bereiken, vraegi hel liberalismus daden.
Maer zyt gy niel bevreesd zoo digi by my te komen?
Zet u kier neder op dezen steen; ik zal achter de struiken
gaenstaen; en zoo doende kunnen wy spreken zonder
elkander le zien.
K. Maer waerom togh? Neen, gy moet van my niet weg*
gaen; zei u naesl my neder. (Terwyl hy deze woorden
sprak, maekie de reiziger eene onwillekeurige beweging
om de hand van deu Melaeteche te vatten, die haer echter
snel terug trok).
M. Ouvoorzijjtige, gy wüdet myne hand grypen
K. Welnu, ik zou die van gauseber herte gedrukt hebben.
M. Dat zou de eerste keer zyn dat zulk een geluk my
te beurt vi.el myne baud is nog nimmer door iemand
gedrukt.
K. Wal zegt ge! hebt gy behalve met die zuster, van
wie ge tny spraekl, nimmer eenige nauwe betrekking aeu-
geknoopt, zyt gy uimmer door een uwer gelykeu bemind
geworden
M. Gelukkig voor de menscheid heb ik op aerdemyns
gelykeu niet.
K. Gy deel my sidderen.
M. Vergeef het my, mcéweerdige vreemdeling! gy weet
dat een ongelukkige geerue ovet zyue wederweerdig'bcden
spreekt.
K. Spreek, spreek, gy boezemt my hel levendigste be
lang inGy hebt my gezegd dat ge voorheen met ceue
zuster te samen woundet, die uw lyden hielp dragen.