I Twee-en-twintigste jaer. N° <1. Politiek Dagboek. Dixmtide, Donderdag, 12 Maert 1868. DHEID. nen en eer het del nog Hy zal eide en welke by aen erboopt )iug de MAENDAG.Er zyn lieden die met alle ge weld eene overeenkomst willen zien tot stand komen lusschen het ilaliaensch goevernemenl en dal van den Paus. Meer dan eens zyn er plannen vooruit gezet geworden met dit doel, en thans wordt er weer gesproken van de mogelykbeid tot eene overeenkomst. In dezen oogenblik zouden de voornaemsle punten hierop uitkomen Bestendige vryheid van doortogl voor de italiaensche troepen op het pauslyk grondgebied, afschaffing der pas poorten en det tomeinsche douanen. Het spreekt van zelfs dat wy dit nieuw plan slechts onder alle voorbehouding meededen. ZONDAG. Ten gevolge van het ontslag van lord Derby als hooldminister in Engeland, is een nieuw ministerie tot stand gekomen, onder het voorzitterschap van M. d’lsraëli. Onder andere artikelen welke voorkomen in bet programma door het nieuwe ministerie uitgegeven, is er een dal groote verbeteringen belooft in de besluerwyze van het ongelukkige Ierland. Men heeft dezer dagen veel gesproken over eene reis die prins Napoleon in Duitschland doet. Ofschoon de prins als een simpel partikuliere reist en zyne reis verscheidene weken zal duren, hecht het publiek er nogians een politiek belang aen. De officieuse bladen van Frankryk hebben schoon daer tegen te protesteeren, het gedacht dringt overal door. Er is weinig aen gelegen, of de prins als prins of als parlikuliere reist, de samenkomsten en redeneeriugen zullen niettemin plaets hebben, en ze zullen zoo veel te belangryker zyn daer ze niet officieelyk erkend zullen worden. DINGSDAG. De hongersnood die in eenige provintien van Rusland, onder andere in Ukranië, Podolië, Lilhuanie en Finland heerscht, is zoo groot dat er de boeren het strooi van de daken hunner hutten trekken, om met dit verrot strooi gemengd met eenige granen rogge, een soort van meel te maken. Dit walgelyk voedsel brengt eenen buikloop te weeg, ten welken gevolge reeds meer dan 150,000 ongelukkigen zouden gestorven zyn. WOENSDAG. Nogmaels gebrek aen nieuws. Het eenige wal van aenbelang verdient gemeld te worden, *t is dal hel misnoegen tegen Pruisen, in Hanoveren en Hessen van langsom grooter wordt, zoo dat Pruisen, gelyk Italië in Napels, welhaest strenge maetregelen zal moeten nemen legen die gedurig aengroeijende volksbeweging. In den loop der laetste beraedslaging, heeft M. Tescb, de gewezen minister van justicie, eene leugen in het licht gebragl, die de ministerieele bladen wel zullen trachten te verspreiden. Volgens dien eerlyken man, was het ontwerp van wet op het lydelyke der eerediensten uitgevon den en goedgekeurd door Mgr. van Bommel, bis schep van Luik. Men begrypt, was zulks waer, dat dit een goed argument zou geweest zyn legen de leden der reg- terzy, doch die aenhaling is van alle waerheid ont bloot. DE MELAETSCHE VAN AOSTA. Wy lezen in een gentsch blad bet volgende, dat zeker zyue weerde heeft Het verwyl van hel Journal de Gand is hard; maer T is juist, zegt hel Uanielsblad. Onze minis- lerieelen hebben, volgens dit blad, te kiezen tüs- schen kalholyk le zyn, of hotgenaemd niets le ge- looven, en dit laetste in prakijk te stellen. Nu handelen onze doklriuairs teenemael anders dan zy spreken. Zy bevechten overal den katholy- ken invloed, maer zy gaen 's zondags naer de misse; zy bevechten de scholen der Jesuieten als een venyo, maerzy zenden er kunue kinders heen; zy bulderen tegeu de kloosters, maer roepen de nonnen aen hun ziekbed; zy villen de vrouw ont voogden, maer als zy zeil trouwen, willen zy vooral dal hunne vrouw kalholyk zy; zeslichten scholen en kribben, maer hangen, om het volk te misleiden, de kristnsbeelden ten toonze lachen met de kerk en de godsdienst, maer de priester staet soms al eerder aen hnn bed dan de doktor! Is het geen treffend bewys dal al hun ge schreeuw slechts gemaekt is, en dat zy onze kerk, onze kloosterlingen, onze nonnen, onze scholen, onze opvoeding voor de beste aenzien, lerwyl zy alles in toepassing brengen als hun eigen persoon of hunne kinderen in hel spel zyn? Wy zyn wal wy zyn; wy nemen dit alles aen als het onze en belyden het, en komen nooit naer hunne gestichten. Zy integendeel verloochenen het onze in woorden, ongelwyfeld omdat de eigenbaet het meebrengt; maer achterdnims benuttigen zy datgene wat wy bezitten en vinden het heimelyk opperbest. Wie zyn hier de Tartufle's, welk woord de ministerieele gazetschryvers altyd in den mond hebben? Nooit is er een beter bewys gevonden, dat het geschreeuw van zoogezegd klerikael en liberael, enkel eene blague is van wege de party-Frère. Deze inderdaed houdt zulks maer in stand, om op zynen zetel te blyven, en de overigen om, op deze ol gene manier, aen den lekkeren goevernemen- telen honigpot te blyven lekken. Wy zullen hel doktrinaire liberalism dan alleen voor eene wezenlijke overtuiging aenzien, wanneer zyue woorden met zyne daden zullen overeen komen; wanneer die menschen znllen doen wat zy zeggen, en van dat oogenblik zal men zien dat die party tot op mets zal weg gesmolten zyu, omdat ze in eene redelyke samenleving niet leef baer is. Het Journal de Gand heeft den moed gehad de waerheid te zeggen en zyne vrienden hel masker af te trekken. Doktrinair liberael zyn, is libre* penseur, dal is loocbenaer zyn ol ’t is niets. Onze zoogezegde liberalen zyn libre-penseur in de her berg, in de loge, in het ministerie te Brussel maer ze spelen den kalholyk als hun eigen hniselyk leven in 'l spel komt. ’T BOTEWIIPJE FEUILLETON VAN T BOTERKUIPJE. eeft ge- maeg en dikwyls iderbar* uaeg t« rhten en ring van Je apo- er won- ziekten, itig ge- ken> bat huid en badein caliscbe d. ecyn wi ,e welke U\h in eft ver is eene vanneer aen da xwakka loevalli- of oud, sruidilel geneest gezond- 'roofd is leid van srden by s Pillen, oeds van gebragie gastellen 'kracht werking. iekle. bekend wutxler- er voor- n lever- is geen >n schat te oitge- de ver- takkelyk zedeiyk JNSCBRYVtNGS-PRYS. Buiten stad, frank*. Mel Suppl. S Het BotebkuIpjs verschynt den Donderdag in geheel blad en den Zondag in half blad. Wet op de «erediensten. GaUew- :houwd eilend- irlyk is. Itowsy'C sr niaeg en voor ar hl «n ler zyn I bekend isthma- :erslop, l, roods soorten i er heid, “moroï- teer» graed, ie aen- n aerd. evoegd, O cl.. »or den lessor BEKENDMAKINGEN. <5 cl. den dnikrege.. Bubeel WilgendyksiraeL N‘ 50. Voor elk afzenderlyk num mer, 12 cenliinen. Tweede vervolg. K. Arme ongelukkige, gy lydi alzoo naer lichaetn en ziel, beide? M. De folieringen van het ligchaen zyn niet de ergste. K. Gevoelt gy daervan by wylen eenige verlicbling? M. Hunne hevigheid hangl af van de niaen; zoodra zy zen hel uitspansel verschynt, lyd ik gewoonlyk helmeesi, vervolgens vermindert de kWael en schyul van aerd te veranderen myne huid wordl droog en wit, en ik gevoel hyna niet dat ik eene kwöel beb; deze zoude dan ook altyd weldragelyk zyu zonder de verschrikkclyke slapeloos heid, die er liet gevolg van is. K. Wal! zelfs de slaep ontvliedt u M. Ach mynheer, die slapeloosheid, die slapeloosheid! Gy kunt u niet voorstellen, hoe lang en treurig een nacht •s voor een ongelukkige, die den geheelen nacht geen oog sluit, en wiens geest alleen gevestigd is en blyfl op een 'erschrikkelyk heden en eene toekomst zonder hoop. Neen, niemand is in staet dit te begrypenMyne kwellingen ver meerderen naermale hel verder in den nacht is; en wan- üeer deze len einde spoedt, worden myne gemoedsbewe- Jingeu zoo lievig dal ik niet meer weel, waer ik het zoe ken moeimyne denkbeelden zyu verward, eu ik heb een buitengewoon gevoel dat ik alleen in zulke oogenblikken ondervind. Dan eens schyul hel iny toe, alsof een ouwe- dcrslaeubare kracht my in een peilioozen afgrond uiede- sleepl, dan weder zie ik zwarte vlekten voor myne Gogen uiaer lerwyl ik tracht ze nader le beschouwen, draeijen zy met bliksemsnelheid door elkander, wordeu grooter, komen hoe langer zoo digter by my, en weldra zyn hel bergen, die my trachten te verpletteren. Op een anderen keer zie ik rondom my wolken die my dreigen te verzwel gen en wanneer ik wil opslaen om deze gedachten te ver- dryven, gevoel ik my door onzigtba’e handen tegengehou den, die my als droomen scbyneu zyn rnaer neen, ik ben klaer wakker. Ik zie telken reize dezelfde voorwerpen terug, en het is een gevoel van tfgryzen dal al myne andere kwalen overtreft. K. Hel is wel liiogelyk dal gy tydens die kwellende sla peloosheid de koorts hebt, die de oorzaek van deze soort van waenziu is. M. Zoudl gy denken dat die van de koorts kan komen? Ach ik wenschle dal hel zoo ware. Tol nu toe vreesde ik dat deze visioenen kenteekeuen van waenziu waren, eu ik beken u dat zulks my zeer veroulrusi. Gave God dal bel iuderdaedde koorts ware K. Gy boezemt my eene levendige belangstelling in. Ik moet bekennen dat ik nimmer een denkbeeld gehad beb van een toestand, gelyk aen den uwen. lutusscheu dunkt iny dat die rniuder treurig was toen uwe zuster nog teelde. M. God weet alleen wat ik door hare dood verloren heb. Eene reglziunige bekentenis. Een protestantsch predikant van Rotterdam, de beer Réville, is dezer dagen eene kolferencie komen geveu in de Sgciélé littéraire, alhier. Ter lezer gelegenheid doel de Journal de Gand eene bekenleuil, die zeker al te gewigtig is oin ze niet op te nemen. Ziehier wal bel blad zegt De heer Réville is predikant, hy is kristen. Zyn ideael is de voorzigtigheid niet, rnaer de helanglooze verkleefd heid, de opoffering, de zelfverloochening en vooral de getrouwheid aeu zyne overtuiging. Is het tioodig te zeggen dat juist deze deugden ons ontbreken? Wy zyn liberael, zeer goed. Maer beantwoordt ors leven aen onze overtuiging? EilaesNauwelyks kunnen wy zeggen dal wy eene over tuiging hebben. HET LIBERALISMUS IS DE VRYDEN- KERY, OF HET IS NIETS. Welnu, hoeveel liberalen zyn er, die vryelyk durven denken? Eu ouder degenen die vry denken, hoevelen zyn er die handelen zooals zy denken? Ons instinct is uitmuntend. Het is de kracht van den wil, •l is het karakter dat ontbreekt. Hel is niet door woorden dat de maetschappy zal hervormd worden; daerloe zyn daden noodig. ludien wy zwak zyn als er moet gehandeld worden, zou dit niet hieruit voortspruilen, dal de sterke overtuigingen ons ontbreken? Dat noemen wy, zegt de Bieipublic, wien wy de vol gende beschouwingen ontleenenvrymoedig spreken. De vyand ontmaskert zich en strydt met open vizier. Hel liberalismus is de vrydenkery, of het is niets. Wy hadden het ailyd gezegd, rnaer hel is koslelyk een liberael dagblad bet le hooreu verkondigen. Hel is te hopen dat wy voor- laen niet meer, by kieziugslyd, <!e guwoone verklaringen zullen moeien lezen over den geaaenden eerbied van hel liberalismus voor den godsdienst onzer vaderen, eene blague, die door den edeleu graef de Kerckhove- Delimon, met bel onnuozelste gezigt van de wereld, in de kiesvergaderingen herhaeid geworden is. Wy hebben dus te doen mei de autichrislclyke yarly, «Ie sulidaire party, die uiels minder verlaugt dan de maetschappy te hervor men, haer te zuiveren van hel dirisielyk venyn. En, om dit doel te bereiken, vraegi hel liberalismus daden. Maer zyt gy niel bevreesd zoo digi by my te komen? Zet u kier neder op dezen steen; ik zal achter de struiken gaenstaen; en zoo doende kunnen wy spreken zonder elkander le zien. K. Maer waerom togh? Neen, gy moet van my niet weg* gaen; zei u naesl my neder. (Terwyl hy deze woorden sprak, maekie de reiziger eene onwillekeurige beweging om de hand van deu Melaeteche te vatten, die haer echter snel terug trok). M. Ouvoorzijjtige, gy wüdet myne hand grypen K. Welnu, ik zou die van gauseber herte gedrukt hebben. M. Dat zou de eerste keer zyn dat zulk een geluk my te beurt vi.el myne baud is nog nimmer door iemand gedrukt. K. Wal zegt ge! hebt gy behalve met die zuster, van wie ge tny spraekl, nimmer eenige nauwe betrekking aeu- geknoopt, zyt gy uimmer door een uwer gelykeu bemind geworden M. Gelukkig voor de menscheid heb ik op aerdemyns gelykeu niet. K. Gy deel my sidderen. M. Vergeef het my, mcéweerdige vreemdeling! gy weet dat een ongelukkige geerue ovet zyue wederweerdig'bcden spreekt. K. Spreek, spreek, gy boezemt my hel levendigste be lang inGy hebt my gezegd dat ge voorheen met ceue zuster te samen woundet, die uw lyden hielp dragen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1868 | | pagina 1