Af te trekken 29671-50 519-50 544-00 55164-78 25505 00 6845-00 5200 00 9619-25 6555-15 12401-45 289 00 7-64 7 id M 4 th v; blvft’t tegenwoordig beloop der stor tingen, 427,68902 Het middelbaer komiteit van het bisdom van Brugge deelt ons den uitslag der inschryving voor het pauzely k leger mete, zooals hel ze ter dagtee- kening van 26 january gesloten heeft, zonder reke ning le houden van emige stortingen die nog aen- gekondigd zyn. La Palrie, te Brugge, Gazelle van liruggt, id., T Jaer 50, id., Journal de Courlrci, Journal d'Ypres, De Veurnaer, 'T liolerkuipje, De Landbouwer (Eotisselaere), De Vrede (Thouroul), Oe Gazelle van Tfielt\ Reglstreeksche zending van Ghislcl, Verschillige ontvangsten, Komt in ’t geheel voor het bisdom Brugge, 129,445-80 Sedert bygekomen van Ypere (214-95) van Thouroul (740-85), eu vangKortryk (799-00), 1,754-78 Neen, nooit kan Mgr. van Bommel iets dierge- lyks hebben voorgeslaen, want bet ontwerp van het goevernemenl onterft, om zoo te zeggen, de Kerk, verklaerl hare bezitting eigendom des Staels en besluert deze zooals hy dit goedvindt. Welnu, dit princiep heeft de Paus van Romen nog onlangs, in zyne laetste encycliek, veroordeeld toen hy sprak over de italiaensclie kerkgoederen. Mgr. van Bommel kan zoo iets niet hebben voor uitgezet, en zeker niet dat volgens de nieuwe wel, een protestant, jood of vrydeoker, in regte deel maekt van hel besluer en met den pastoor zal kunnen twisten over eene gebruikte hostie of over deu miswyn. M. Tesch heeft nadien zyn gezegde gewyzigd, door te zeggen dal de kontrol aen de deputation toekwam; maer daertegen verzetten wy ons niet en ondergaen die kontrol reeds lang; doch volgens het verloog van beweegredens treedt hel goeverne menl op als eigenaer, en dal verandert gansch de kwestie. De wel op hel (ydelyke der eerediensten, is eene wel gevonden in de dagen der republiek van 1799, in de dagen van willekeur en vervolging. of ’t beloop der inschryving van de parochie Moorseele,alreeds opgehaeld, Wil men de noodwendigheden der Kerk, de misbruiken en gebreken van hel volk, de plageu der maetschappy kennen, dan moei men de her- derlyke brieven lezen eu bestudeeren, eene studie die te veel verwaerloosd wordt. Waerover handelen dezen jare de bisschopptlyke brieven? over hel ontheiligen der zon- en feestdagen, over de hoop, over de godslasteringen, over de verwaerloozing der chrislélyke opvoeding, over de engelen. Hel geloof aen alles wat bovennatuerlyk is. verflauwt van langsom meer in die geesten welke loutere sioffelyke belangen najagenzy stellen al hunne hoop en vertrouwen op geld en goed, en denken in’t minst niet aen het andere levenzy bekom meren er zich niet mede om de vrees des Heeren in de herten der kleinen le prenten, en daerorn hebben wy geene kinderen meer; in plaets van bescbaefde mannen krygen wy barbaren die van God noch van zyn gebod meer weten; zy werken en zwoegen op den dag des Heeren en vieren den maendag, flat is zy leven als rede- looze dieren, hunne stiel en hun huisgezin ver gelende; is het te verwonderen dat zy in hunne dronkenschap en overdaed den Heer hunnen God lasteren? Ziedaer de pliglen van onzen tyd en de oorzaken der rampen die ons drukkenOnze opperherders hebben ons verwittigd dat nu een ieder hel zyne bydragt om die ongelukken te doen een einde nemen. zonder schuilplaets, de euderlingen gaen hun brood bedelen langs tie straten; de openbare schatkisten zyn ydel, de persoonlyke fortuinen zyn vernietigd, de ellende is uiterst, lat de Revolutie le Romen binnen ga, zy zal er dezelfde rampspoeden te weeg brengen, de schallen dtor de liefdadige geloovigen verzameld in korten tyc verkwisten, de kerken be- rooven, de schuilplaetstn sluiten alwaeralle droef heid tot nu toe troost gevonden had. De Paus verdedigt deze goederei. Het is zyne pligl, dewyl de bewaring derzelve hem toevertrouwd is, en niemand heeft regt hen deze kosten ten kwade le duiden. De kinderen laken hunnen vader niet om de voorzorgen die hy neemt om zyn huis te be veiligen tegen struikrovers en moordenaers. Dc anti-kalholyke dagbladen vinden het kwalyk dat de Paus een leger heeft, soldaten, kanonnen, naeldgeweren, dat hy gebruik maekt van het ge weld eu den oorlog voert. Zy bedriegen zich. De Paus voert den oorlog niet, hy handhaeft het gezag en de orde, hetgeen eene heel andere zaekis. Zyne soldaten zyn beschermers der ware vryheid iu de wereld. De tegenstrevers die hy afkeert, zyn geene vyanden, het zyn kwaeddoeners, struikroovers; want men kan geenen anderen naem geven aen lieden die stryden zonder verklaring van oorlog, zonder zending, zonder vaendel, al de regels van hel volkenregl onder de voelen tredende. Het geld dat dient om zouaven en wapens naer Romen te zenden, zoude veel beter gebruikt worden, zeggen de Garibaldische loftuiters, om de armen te spyzen en de ellende te lenigen. Wel ja, wy zyn van dit gedacht, eu het pauzelyk goeverne menl denkt niet anders. Hel zoude liever hospi talen bouwen dan kasernen, en den catechismus doen loeren aen kleine kinderen dan den wapen handel aen soldaten. Het bewys hiervan, ’t is dat het zulks tol nu gedaen heeft. Romen was veel beter voorzien van liefdadige instellingen ais van militaire instellingen; en indien de stadsmuren in eenen slechten staet zyn, al de liefdadige gestich ten zyn er in den besten toestand. Maer wie dan heeft den Heiligen Stoel genoodzaekl nieuwe voorzorgen le nemen? Men moest in onze eeuw van vooruitgang leven om pharizeërs te hooren de tael voeren van ver- ontweerdigde menschenminnaers, en den eerlyk man verwyten van wapens gekocht te hebben om zyn bedreigd leven en borze te verdedigen. In de tegenwoordige omstandigheden is bet nog eene sparing. De Kerk, met een leger in te riglén, verdedigt het erfgoed der armen, het goed der weezen en weduwen. Men doorloope Italië, Sicilië, het konitikryk Napels, al de landen welke de Revo lutie doorlrokken heeft de kloosters zyn uiteen gedreven, de kerkgoederen le koop gesteld de armen sterven zonder onderstand, de weezen zyn veile jaer der dig<i uied med der bclo bew te fi was zyne zynt nu ti De i •P rum AVy op t zes i lol 429,702-25 2015-20 Arm zond D men expl tl best steil zal klit om 50 f bov< ges' altyi ellei zeer nieu sieltl hem te zi hel aeu hun well SC hi dee: doo zyd A hun de i ovei D blev lend rest; hezi den eeoe H kiel klei Kan Kan achi 0 hnn gon gep anl< 6 M w 7 id si 9 id v; 10 i le 7 M VI M. Zy is de eenigsle band, die my nogaen de mensebeid verbond! Hel beliaegde God dien band te verbreken, ik bleef alleen en verlaten op de wereld achter. Hare ziel was ryp voor den Hemel, en haer voorbeeld geeft my kracht om my le verzetten tegen de moedeloosheid die my sinds haren dood dikwerf overvalt. Er bestond evenwel tusschen ons niet die innige baud dien ik my voorstel dal ongeluk kige vrienden vereenigt. De aerd onzer kwalen beroofde ons van dezen troost. Zelfs dan, wanneer wy by elkander kwamen om te bidden, vermeden wy wederkeerig elk ander aen te zien, uil vrees dat het aenschouwen dier kwael onze overdenkingen zou storen, en onze blikken durfden zich niet eerder vereenigen dan in den hemel. Na het gebed ging myne zuster gewoonlyk naer hare kamer, of onder de uoleboomen, die aen hel einde van den tuin slaen, en wy leefden alzoo byna altyd van elkander gescheiden. K. Waerom toch legdet gy u dien harden dwang op? M Toen myne zuster wierd aengetast door de besmet- telyke ziekte, waervan myne geheele familie hel slagtoffer is geweest, en zy by my kwam inwoonen, hadden wy elk ander nimmer gezien. Zy was buitengewoon getroffen, toen zy my voor liet eerst zag. De vrees van haer te bedroeven, de nog groolere vrees lure kwael te verergeren door haer tenaderen, dwong my ondanks my zelven, deze treurige levenswyze aeu te nemen. Zy was slechts op hare borst door meiaetscheid aengetast, en ik koesterde nog al., eeltige hoop, haer le zullen zien herstellen. Gy ziel hel bloemen te vinden, ofwel eene seboone vrucht, die zy zelve voor my had verzorgd. Ik durfde haer niet dezelfde weder dienst bewyzeu, en ik had haer zelfs verzocht niet op myne kamer le komen; maer wie is by magie grenzen voor te schryven aen de zusteriyke liefde? Een enkele trek zal u een denkbeeld kunnen geven van hare teederheid voor my. Op zekeren nacht liep ik met groote schreden myne kamer op en neder, door hevige smarten gekweld. Toen ik midden in den nacht een oogenblik was gaen zitten om uil te rusten, hoorde ik een ligt geritsel aen den ingang myner kamer. Ik naderde om te luisteren; tuaer wie schelst myne verwondering! ’I Was myne zuster die op den drempel der deur een gebed lol God opzond, Zy had myne verzuchtingen gehoord. Haer leeder gevoel deed haer vreezen my te hinderen, doch zy was gekomen om in geval van nood by de hand te zyn. ik hoorde dat zy zachtjes het Miserere bad. ik knielde neder by de deur, en, zonder haer teslooren, volgde ik met myne gedachten hare woorden. Myne oogen scholen vol tranen wie zou door zulk eene i genegenheid niet getroffen zyn geweest. Toen ik meende te bespeuren dal haer gebed geëindigd was, zeidikop zach- ten toont» Vaerwel, myne zustergoedendag, ga naer uwe kamer, ik gevoel my een weinig beter; dal God u i uwe vroomheid vcrgclde! Zy ging stil heen, zonder twyfel wierd haer gebed verhoord, want ik sliep (H'ordl voorlgezel-J EEoekbeoordceling. Wy hebben voor ons liggen een nuttig werkje, getiteld Een bezoek in de Francs-Maeoni-Logien, door Asnnti Neut, en dat verdient overal verspreid le worden. Om de belaiig- rykhrid er van le doen waerdereu, vergenoegt bel dal wy bier de inhoudstafel opuetnen Een woord aen den lezer. I. Wat is de Franc- Mafonnery? II. De ma$onnieke werving. Hl. Hoe men Franc-Ma^on wordt. IV. Het moortelspel is niet altyd belvehclyk. V. Wat men in de Logieti vindt. VI. Goddeloosheid der Franc-Ma^onnery. VII. De Franc- MaQonnery maekt oproer en revolutie. VIH. Franc- MaQon eu liberael IX. De weldadigheid der Franc- Masons. X. De Franc-MaQonnery en hel onderwys. XI. Veroordeelingen der Franc-Masonüery. XH. ,4pb- spraek van Pius IX over de Frane-Ma^ounery. ^jl(. Brief van Pius IX aen den schryver van dit werkje. Dit werkje, uitgegeven by den schryver, Goeveruement- strael, n* 11, te Gent, kost slechts 50 centimen, of 25 fr. hel honderd, 15 fr. hel vyftig, 7 fr. het vyf-en-twinlig. Vastenbrieven voor IISGS. overblyfsel van dit hekwerk dat ik heb falen vervallen; ’l was toen een heg van hopplanten die ik niet zorg onder hield, en die den tuin in twee deelen scheidde. Aen elke zyde ervan had ik een klein voetpad geinaekt waerop wy konden wandelen en te samen spreken, zonder elkander te zien, of te digi by elkander te komen. K. Men zou haesl teggen dal de hemel er behagen in schiep, hel weinige genei dat u nog overbleef, te vergallen. M. In ieder geval wis ik dan toch niet alleen; het byzyn myner zuster gaf ten piinste leven aen myne schuilplaets. In myne eenzaemheid hoorde ik bare voetstappen. Wan neer ik by hel aenbreken van den dageraed onder deze boomen myn gebed tol God opzond, wierd de torendeur zachrjens geopend, ca de slem myner zuster vereenigde zich onmerkbaer mei de myne. Des avonds, wanneer ik mynen tuin besproeidde, ging zy menigmalen legen het ondergaen der zon hier op deze plek wandelen, waer ik thans mei u spreek, en ik zag hare schaduw op myne bloe men zweven. Zelfs wanneer ik haer niet zag, vond ik I overal de sporen van hare tegenwoordigheid. Thans vind ik op mynen weg géén verwelkte bloem meer, of eeltige takjes van een heester die zy onder weg liet vallen; ik ben alleen; er is noch leven, noch beweging rondom my, en bel voetpad dal naer hel tuintje geleidde, is reeds genoeg- zegene eu zaem onder hel gras verdwenen. Schyubaer bemoeide zy en 1_ - zich niet met my, tuaer zy was steeds uit op datgene wal cindclyk ectiige uien zeer gerust. Ityd my genoegen kou doen. Wanneer ik in myne kamer terug I i kwam, wierd ik dikwerf verrast, er vazen mei frissche j De Paus verdedigt zich, maer voert den oorlog; niet. Allerhande Niieuwstydlngen. Ziellier het kontingent der nationale militie voor 1868, inde arrondissementen Dixinude en Veurne Dixmude 7, Beerst 2, Bovekerke 2, Caeskerke 4, Clercken 8, Corlemarcq 8, Couckelaere 9, Eessen 3, Hand- zaeme 6, Keyeiu 5, Lamperuisse 4, Leke 4, Loo 2, Merckem 7, Nieucapelle 1, Noordscbote 1, Oostkerke O, Oudecapelle 1, Polliucbove 4, Heninghe 6, Si. Jacobsca- peile 1, Sluyvekenskerke 1, Vladsloo 5, Wercken 2, VVoumen 4, Zarren 5. Veurne U, Adinkerke 4, Alveringbem 5, Avecapelle O, Bevereu 2, Boilsboucke 0, Bulscamp 1, Coxyde 5, Egge- waerlscapelle 1, Gyveriuci.ove 1, Hoogslaede 2, Hou- Ibeut 2, iseuberghe 5, Leysele 5, Moêres 1, Nieuporl 5, Oeren 1, üoslduiukerke 5, Pervyse 4, Hamscappelle 1, St. Jooris 1, Si. Ricquiers 1, Stavele 2, Steenkerke 2, Vincheiu 1, Wulpen 1, Wulveringbem 1, Zoelenaeye 0. Verleden zaterdag is de steenweg van Walou naer Poperiughe loegewezeu geweest aen M. Vaudenbroele, onderueiuer le Ypere, ten pryze van 476,400 franks. Hel bestek beliep tut 172,000 fr. Op 21* dezer zal te Ypere de aenbesteding plaets bebben van eenen steenweg van Langemarck naer Poel- capelle. Deze weg zal eene lengte hebben vau 2,645 nieters 60 centimeters, eu hel beslek der werken beloopt lol 2,659 fr. 94 c. Dynsdag namiddag der verledene week begaf de genaemde K. Boucquet, muziekmeester te Staden, zich op wandel naer de grenzen van Hooghlede, toen hy op eenen verlaten weg komende zyne schreden rigtte naer eenen bosch. Volk dat op bel land werkte, vroegen hem waer hy naerloe ging, waerop hy antwoordde dal het schoon weder was eu hy eene wandeling voor zyne gezondheid deed. Naby eenen rolput gekomen zynde, sprong by er in en versmoorde. Bczemsiiyders uit het bosch komende, waer zy bezem bont gesneden hadden, oulwaerden bel eerst dal er een ineusclt in den pul lag. Zy gaven er dadelyk kennis van aen den heer dokloor Andries, van Hooghledegeholpen door andere personen hebben zy bel lyk uiigehaeld en besia- tigden zyne persoonlykheid. Vyf bakkers van Brugge, beschuldigd van brood geleverd le hebben die hel vereiscble gewigl niet had, zyn door de korrekiionnele regtbank verwezen twee tot

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1868 | | pagina 2