Af te trekken
29671-50
519-50
544-00
55164-78
25505 00
6845-00
5200 00
9619-25
6555-15
12401-45
289 00
7-64
7 id
M
4 th
v;
blvft’t tegenwoordig beloop der stor
tingen, 427,68902
Het middelbaer komiteit van het bisdom van
Brugge deelt ons den uitslag der inschryving voor
het pauzely k leger mete, zooals hel ze ter dagtee-
kening van 26 january gesloten heeft, zonder reke
ning le houden van emige stortingen die nog aen-
gekondigd zyn.
La Palrie, te Brugge,
Gazelle van liruggt, id.,
T Jaer 50, id.,
Journal de Courlrci,
Journal d'Ypres,
De Veurnaer,
'T liolerkuipje,
De Landbouwer (Eotisselaere),
De Vrede (Thouroul),
Oe Gazelle van Tfielt\
Reglstreeksche zending van Ghislcl,
Verschillige ontvangsten,
Komt in ’t geheel voor het bisdom
Brugge, 129,445-80
Sedert bygekomen van Ypere (214-95)
van Thouroul (740-85), eu vangKortryk
(799-00), 1,754-78
Neen, nooit kan Mgr. van Bommel iets dierge-
lyks hebben voorgeslaen, want bet ontwerp van
het goevernemenl onterft, om zoo te zeggen, de
Kerk, verklaerl hare bezitting eigendom des Staels
en besluert deze zooals hy dit goedvindt.
Welnu, dit princiep heeft de Paus van Romen
nog onlangs, in zyne laetste encycliek, veroordeeld
toen hy sprak over de italiaensclie kerkgoederen.
Mgr. van Bommel kan zoo iets niet hebben voor
uitgezet, en zeker niet dat volgens de nieuwe wel,
een protestant, jood of vrydeoker, in regte deel
maekt van hel besluer en met den pastoor zal
kunnen twisten over eene gebruikte hostie of over
deu miswyn.
M. Tesch heeft nadien zyn gezegde gewyzigd,
door te zeggen dal de kontrol aen de deputation
toekwam; maer daertegen verzetten wy ons niet en
ondergaen die kontrol reeds lang; doch volgens
het verloog van beweegredens treedt hel goeverne
menl op als eigenaer, en dal verandert gansch de
kwestie.
De wel op hel (ydelyke der eerediensten, is eene
wel gevonden in de dagen der republiek van 1799,
in de dagen van willekeur en vervolging.
of ’t beloop der inschryving van de
parochie Moorseele,alreeds opgehaeld,
Wil men de noodwendigheden der Kerk, de
misbruiken en gebreken van hel volk, de plageu
der maetschappy kennen, dan moei men de her-
derlyke brieven lezen eu bestudeeren, eene studie
die te veel verwaerloosd wordt. Waerover handelen
dezen jare de bisschopptlyke brieven? over hel
ontheiligen der zon- en feestdagen, over de hoop,
over de godslasteringen, over de verwaerloozing
der chrislélyke opvoeding, over de engelen. Hel
geloof aen alles wat bovennatuerlyk is. verflauwt
van langsom meer in die geesten welke loutere
sioffelyke belangen najagenzy stellen al hunne
hoop en vertrouwen op geld en goed, en denken
in’t minst niet aen het andere levenzy bekom
meren er zich niet mede om de vrees des Heeren
in de herten der kleinen le prenten, en daerorn
hebben wy geene kinderen meer; in plaets
van bescbaefde mannen krygen wy barbaren die
van God noch van zyn gebod meer weten; zy
werken en zwoegen op den dag des Heeren en
vieren den maendag, flat is zy leven als rede-
looze dieren, hunne stiel en hun huisgezin ver
gelende; is het te verwonderen dat zy in hunne
dronkenschap en overdaed den Heer hunnen God
lasteren? Ziedaer de pliglen van onzen tyd en
de oorzaken der rampen die ons drukkenOnze
opperherders hebben ons verwittigd dat nu een
ieder hel zyne bydragt om die ongelukken te doen
een einde nemen.
zonder schuilplaets, de euderlingen gaen hun brood
bedelen langs tie straten; de openbare schatkisten
zyn ydel, de persoonlyke fortuinen zyn vernietigd,
de ellende is uiterst, lat de Revolutie le Romen
binnen ga, zy zal er dezelfde rampspoeden te weeg
brengen, de schallen dtor de liefdadige geloovigen
verzameld in korten tyc verkwisten, de kerken be-
rooven, de schuilplaetstn sluiten alwaeralle droef
heid tot nu toe troost gevonden had. De Paus
verdedigt deze goederei. Het is zyne pligl, dewyl
de bewaring derzelve hem toevertrouwd is, en
niemand heeft regt hen deze kosten ten kwade le
duiden. De kinderen laken hunnen vader niet om
de voorzorgen die hy neemt om zyn huis te be
veiligen tegen struikrovers en moordenaers.
Dc anti-kalholyke dagbladen vinden het kwalyk
dat de Paus een leger heeft, soldaten, kanonnen,
naeldgeweren, dat hy gebruik maekt van het ge
weld eu den oorlog voert. Zy bedriegen zich. De
Paus voert den oorlog niet, hy handhaeft het gezag
en de orde, hetgeen eene heel andere zaekis. Zyne
soldaten zyn beschermers der ware vryheid iu de
wereld. De tegenstrevers die hy afkeert, zyn geene
vyanden, het zyn kwaeddoeners, struikroovers;
want men kan geenen anderen naem geven aen
lieden die stryden zonder verklaring van oorlog,
zonder zending, zonder vaendel, al de regels van
hel volkenregl onder de voelen tredende.
Het geld dat dient om zouaven en wapens
naer Romen te zenden, zoude veel beter gebruikt
worden, zeggen de Garibaldische loftuiters, om de
armen te spyzen en de ellende te lenigen. Wel ja,
wy zyn van dit gedacht, eu het pauzelyk goeverne
menl denkt niet anders. Hel zoude liever hospi
talen bouwen dan kasernen, en den catechismus
doen loeren aen kleine kinderen dan den wapen
handel aen soldaten. Het bewys hiervan, ’t is dat
het zulks tol nu gedaen heeft. Romen was veel
beter voorzien van liefdadige instellingen ais van
militaire instellingen; en indien de stadsmuren in
eenen slechten staet zyn, al de liefdadige gestich
ten zyn er in den besten toestand. Maer wie dan
heeft den Heiligen Stoel genoodzaekl nieuwe
voorzorgen le nemen?
Men moest in onze eeuw van vooruitgang leven
om pharizeërs te hooren de tael voeren van ver-
ontweerdigde menschenminnaers, en den eerlyk
man verwyten van wapens gekocht te hebben om
zyn bedreigd leven en borze te verdedigen.
In de tegenwoordige omstandigheden is bet nog
eene sparing. De Kerk, met een leger in te riglén,
verdedigt het erfgoed der armen, het goed der
weezen en weduwen. Men doorloope Italië, Sicilië,
het konitikryk Napels, al de landen welke de Revo
lutie doorlrokken heeft de kloosters zyn uiteen
gedreven, de kerkgoederen le koop gesteld de
armen sterven zonder onderstand, de weezen zyn
veile
jaer
der
dig<i
uied
med
der
bclo
bew
te fi
was
zyne
zynt
nu ti
De i
•P
rum
AVy
op t
zes i
lol
429,702-25
2015-20
Arm
zond
D
men
expl
tl
best
steil
zal
klit
om
50 f
bov<
ges'
altyi
ellei
zeer
nieu
sieltl
hem
te zi
hel
aeu
hun
well
SC hi
dee:
doo
zyd
A
hun
de i
ovei
D
blev
lend
rest;
hezi
den
eeoe
H
kiel
klei
Kan
Kan
achi
0
hnn
gon
gep
anl<
6 M
w
7 id
si
9 id
v;
10 i
le
7 M
VI
M. Zy is de eenigsle band, die my nogaen de mensebeid
verbond! Hel beliaegde God dien band te verbreken, ik
bleef alleen en verlaten op de wereld achter. Hare ziel was
ryp voor den Hemel, en haer voorbeeld geeft my kracht
om my le verzetten tegen de moedeloosheid die my sinds
haren dood dikwerf overvalt. Er bestond evenwel tusschen
ons niet die innige baud dien ik my voorstel dal ongeluk
kige vrienden vereenigt. De aerd onzer kwalen beroofde
ons van dezen troost. Zelfs dan, wanneer wy by elkander
kwamen om te bidden, vermeden wy wederkeerig elk
ander aen te zien, uil vrees dat het aenschouwen dier
kwael onze overdenkingen zou storen, en onze blikken
durfden zich niet eerder vereenigen dan in den hemel. Na
het gebed ging myne zuster gewoonlyk naer hare kamer,
of onder de uoleboomen, die aen hel einde van den tuin
slaen, en wy leefden alzoo byna altyd van elkander
gescheiden.
K. Waerom toch legdet gy u dien harden dwang op?
M Toen myne zuster wierd aengetast door de besmet-
telyke ziekte, waervan myne geheele familie hel slagtoffer
is geweest, en zy by my kwam inwoonen, hadden wy elk
ander nimmer gezien. Zy was buitengewoon getroffen, toen
zy my voor liet eerst zag. De vrees van haer te bedroeven,
de nog groolere vrees lure kwael te verergeren door haer
tenaderen, dwong my ondanks my zelven, deze treurige
levenswyze aeu te nemen. Zy was slechts op hare borst
door meiaetscheid aengetast, en ik koesterde nog al.,
eeltige hoop, haer le zullen zien herstellen. Gy ziel hel
bloemen te vinden, ofwel eene seboone vrucht, die zy zelve
voor my had verzorgd. Ik durfde haer niet dezelfde weder
dienst bewyzeu, en ik had haer zelfs verzocht niet op myne
kamer le komen; maer wie is by magie grenzen voor te
schryven aen de zusteriyke liefde? Een enkele trek zal u
een denkbeeld kunnen geven van hare teederheid voor my.
Op zekeren nacht liep ik met groote schreden myne
kamer op en neder, door hevige smarten gekweld. Toen
ik midden in den nacht een oogenblik was gaen zitten om
uil te rusten, hoorde ik een ligt geritsel aen den ingang
myner kamer. Ik naderde om te luisteren; tuaer wie
schelst myne verwondering! ’I Was myne zuster die op
den drempel der deur een gebed lol God opzond, Zy had
myne verzuchtingen gehoord. Haer leeder gevoel deed haer
vreezen my te hinderen, doch zy was gekomen om in geval
van nood by de hand te zyn. ik hoorde dat zy zachtjes het
Miserere bad. ik knielde neder by de deur, en, zonder haer
teslooren, volgde ik met myne gedachten hare woorden.
Myne oogen scholen vol tranen wie zou door zulk eene
i genegenheid niet getroffen zyn geweest. Toen ik meende
te bespeuren dal haer gebed geëindigd was, zeidikop zach-
ten toont» Vaerwel, myne zustergoedendag, ga naer
uwe kamer, ik gevoel my een weinig beter; dal God u
i uwe vroomheid vcrgclde! Zy ging stil heen,
zonder twyfel wierd haer gebed verhoord, want ik sliep
(H'ordl voorlgezel-J
EEoekbeoordceling.
Wy hebben voor ons liggen een nuttig werkje, getiteld
Een bezoek in de Francs-Maeoni-Logien, door Asnnti Neut,
en dat verdient overal verspreid le worden. Om de belaiig-
rykhrid er van le doen waerdereu, vergenoegt bel dal wy
bier de inhoudstafel opuetnen
Een woord aen den lezer. I. Wat is de Franc-
Mafonnery? II. De ma$onnieke werving. Hl. Hoe
men Franc-Ma^on wordt. IV. Het moortelspel is niet
altyd belvehclyk. V. Wat men in de Logieti vindt.
VI. Goddeloosheid der Franc-Ma^onnery. VII. De Franc-
MaQonnery maekt oproer en revolutie. VIH. Franc-
MaQon eu liberael IX. De weldadigheid der Franc-
Masons. X. De Franc-MaQonnery en hel onderwys.
XI. Veroordeelingen der Franc-Masonüery. XH. ,4pb-
spraek van Pius IX over de Frane-Ma^ounery. ^jl(.
Brief van Pius IX aen den schryver van dit werkje.
Dit werkje, uitgegeven by den schryver, Goeveruement-
strael, n* 11, te Gent, kost slechts 50 centimen, of 25 fr.
hel honderd, 15 fr. hel vyftig, 7 fr. het vyf-en-twinlig.
Vastenbrieven voor IISGS.
overblyfsel van dit hekwerk dat ik heb falen vervallen;
’l was toen een heg van hopplanten die ik niet zorg onder
hield, en die den tuin in twee deelen scheidde. Aen elke
zyde ervan had ik een klein voetpad geinaekt waerop wy
konden wandelen en te samen spreken, zonder elkander te
zien, of te digi by elkander te komen.
K. Men zou haesl teggen dal de hemel er behagen in
schiep, hel weinige genei dat u nog overbleef, te vergallen.
M. In ieder geval wis ik dan toch niet alleen; het byzyn
myner zuster gaf ten piinste leven aen myne schuilplaets.
In myne eenzaemheid hoorde ik bare voetstappen. Wan
neer ik by hel aenbreken van den dageraed onder deze
boomen myn gebed tol God opzond, wierd de torendeur
zachrjens geopend, ca de slem myner zuster vereenigde
zich onmerkbaer mei de myne. Des avonds, wanneer ik
mynen tuin besproeidde, ging zy menigmalen legen het
ondergaen der zon hier op deze plek wandelen, waer ik
thans mei u spreek, en ik zag hare schaduw op myne bloe
men zweven. Zelfs wanneer ik haer niet zag, vond ik I
overal de sporen van hare tegenwoordigheid. Thans vind
ik op mynen weg géén verwelkte bloem meer, of eeltige
takjes van een heester die zy onder weg liet vallen; ik ben
alleen; er is noch leven, noch beweging rondom my, en
bel voetpad dal naer hel tuintje geleidde, is reeds genoeg- zegene eu
zaem onder hel gras verdwenen. Schyubaer bemoeide zy en 1_ -
zich niet met my, tuaer zy was steeds uit op datgene wal cindclyk ectiige uien zeer gerust.
Ityd my genoegen kou doen. Wanneer ik in myne kamer terug I
i kwam, wierd ik dikwerf verrast, er vazen mei frissche j
De Paus verdedigt zich, maer voert den
oorlog; niet.
Allerhande Niieuwstydlngen.
Ziellier het kontingent der nationale militie
voor 1868, inde arrondissementen Dixinude en Veurne
Dixmude 7, Beerst 2, Bovekerke 2, Caeskerke 4,
Clercken 8, Corlemarcq 8, Couckelaere 9, Eessen 3, Hand-
zaeme 6, Keyeiu 5, Lamperuisse 4, Leke 4, Loo 2,
Merckem 7, Nieucapelle 1, Noordscbote 1, Oostkerke O,
Oudecapelle 1, Polliucbove 4, Heninghe 6, Si. Jacobsca-
peile 1, Sluyvekenskerke 1, Vladsloo 5, Wercken 2,
VVoumen 4, Zarren 5.
Veurne U, Adinkerke 4, Alveringbem 5, Avecapelle O,
Bevereu 2, Boilsboucke 0, Bulscamp 1, Coxyde 5, Egge-
waerlscapelle 1, Gyveriuci.ove 1, Hoogslaede 2, Hou-
Ibeut 2, iseuberghe 5, Leysele 5, Moêres 1, Nieuporl 5,
Oeren 1, üoslduiukerke 5, Pervyse 4, Hamscappelle 1,
St. Jooris 1, Si. Ricquiers 1, Stavele 2, Steenkerke 2,
Vincheiu 1, Wulpen 1, Wulveringbem 1, Zoelenaeye 0.
Verleden zaterdag is de steenweg van Walou naer
Poperiughe loegewezeu geweest aen M. Vaudenbroele,
onderueiuer le Ypere, ten pryze van 476,400 franks. Hel
bestek beliep tut 172,000 fr.
Op 21* dezer zal te Ypere de aenbesteding plaets
bebben van eenen steenweg van Langemarck naer Poel-
capelle. Deze weg zal eene lengte hebben vau 2,645 nieters
60 centimeters, eu hel beslek der werken beloopt
lol 2,659 fr. 94 c.
Dynsdag namiddag der verledene week begaf de
genaemde K. Boucquet, muziekmeester te Staden, zich op
wandel naer de grenzen van Hooghlede, toen hy op eenen
verlaten weg komende zyne schreden rigtte naer eenen
bosch. Volk dat op bel land werkte, vroegen hem waer hy
naerloe ging, waerop hy antwoordde dal het schoon weder
was eu hy eene wandeling voor zyne gezondheid deed.
Naby eenen rolput gekomen zynde, sprong by er in en
versmoorde.
Bczemsiiyders uit het bosch komende, waer zy bezem
bont gesneden hadden, oulwaerden bel eerst dal er een
ineusclt in den pul lag. Zy gaven er dadelyk kennis van aen
den heer dokloor Andries, van Hooghledegeholpen door
andere personen hebben zy bel lyk uiigehaeld en besia-
tigden zyne persoonlykheid.
Vyf bakkers van Brugge, beschuldigd van brood
geleverd le hebben die hel vereiscble gewigl niet had, zyn
door de korrekiionnele regtbank verwezen twee tot