I Ea Ei Gis nomei levert Te volks» M. Du 18 ve De derd; het I In die k Er voor I maer te bre kr ve du vo Ministers en represelanten razen legen de ram- plaQanteo in ’t leger. En wal doen zy als bun zoon een slecht nummer trekt? Zy koopen hem een remplaQant. Zy helpen dan hel leger bederven. De rempla^anten zyn al wal niet deugt, zeggen zy. Intusschen houden zy slaende dal de kazerne eene school is van zeden. De lotelingen, zegl minister Benard, zyn beter als zy de kazern verlaten dan als zy er in gaen. T Is gelyk andere zeggen dal de theater eene school is voor de zeden en onze represenlatie- kamer eene school van Ireffelykheid. Zeggen dal de jongheid in de kazernen verbetert is den spot dryveu met hel land. Als de kazern eene school is van verbetering waerom lael gy uwe kinders er niet naer loe gaen om ook beter le worden? Zyn ’i maer de arme jongens welke lot die ver betering regt hebben? De heer Ducpétiaux heeft in de Revue générale een schri^kelyk tafereel afgemaeld van de ver woestingen in de oude en nieuwe, wereld door den hongersnood van dezen jare aengerigt. Om maer een enkel voorbeeld aen le halen, wie herinnert zich niet de zuchten en tranen van den liefdadige» aertsbisschop van Algiers? De oorzaken dezer rampen zyn menigvuldig zy liggen gedeeltelyk in het algemeen mislukken van den graen- en aerdappeloogst, en in het onbezorgd sentanl? Als hy maer naer den zin van ’t Ministerie verkwisten der levensmiddelen in de jaren van overvloed. Onze eeuw kent geen vooruitzigl noch vragen, is’l alles wal spaerzaemheid. De handwerken en fabrieken kwy- nen, er is geenen verkoop de magazynen blyven opgepropt, en het werk moet gestaekt worden. De maelschappy kent geene vaste gronden meer alles wankeltdaerom durft men niets groots ondernemen. De ontelbare legers, zeven millioen en half sterke mannen aeu den landbouw en van andere werkzaemheden onttrokken, kostende zeven milliards aen onderhoud, verarmen de landen, bewaren den vrede, zegt men, maer gaen van tyd tol tyd elkander in een Sadowa vermoorden. Zal het volk nog lang willen dienen tol voedsel voor het kanon? zekerlyk neen. Zal het er nog lang moeten toe dienen? zekerlyk ja. De oorlog is eene vaste mode en de burger-oorlogeo, die aen- slaende zyn, verschrikken de onverschilligslen. Wat willen de volkstribunen in de onderscheidene meetings? wat willen de Eenians? wat willen de socialisten of vrymelselaers? Leest hunne boeken en gazellen hun onwrikbaer doel is eene maet- schappelyke omwenteling, die zy hervorming noemen de bezitters of eigenaers bestelen en de Kerk vernielen in den naem der vryheid, der ver- draegzaemheid, der beschaving. Moet ieder eerlyk man zich tegen die woeslaerds niet verzeilen? moet hy hunne schriften niet uit zyn huis verbannen? Indien hy hel niet doet, dan moei hy niet verwonderd zyn, als zyn zoon legen hem opsiaet en als de burgers geene geeslelyke noch lydelyke magt meer eerbiedigen. Het volk is veroordeeld om le lyden, en wie zal hel weder houden legen opstand en roovery? Het kristen Geloof, het kalholicismus alleen. En dat Geloof, die Godsdienst wil men in de herten uit- dooven! O snoode volksverleiders, hoe lang zal men u nog blindelings volgen? De Minister van oorlog bewees over eenige dagen in de Kamer, dat er ten minste 16 maetiden diensllyd noodig zyn om een goede soldaet te maken. Het kost minder lyd om een goede repre sentant le maken. Maer ook is de dienst oneindig gemakken Wal vereiscbl men van een repre- Ziehier het beloop der openbare schuld van België. Hel wetsontwerp beloopt, voor het diensl- jaer 1869, in bestendige en lydelyke lasten, tol de som van Ir. 48,702,759-59; hetzelfde budjet voor zeden, zeggen wy welk hel einde was van die» booze. Hy had gezegd ’l was in 1758 Nog twintig jaer en dan is’t mei Christus gedaen!!... In 1778, juist wanneer die godtergende voor zegging zich had moeien verwezenlijken, lag Vol taire op zyn sterfbed uitgeslrekt. Den 26 jtiny 1766 zegde hy aen d’Alembert Ik zal trachten te sterven zoo als ik geleefd heb, al lagchende en spottende. En hoe is hy gestor ven? Huilende en briescheode als een onredelyk dier dal men ter slaglbank geleidt.... Ik lig op de pynbank, zegde hy aen zynen vriend Martnonlel, en ik ondersla de afgryselyksle tormenten.... IK VOEL EENE HAND ÖP MY WEGEN DIE MY SLEEPT VOOR DE REGTBANK VAN GOD.... en hy gaf den geest.... En de knech ten die hem dienden, over dit tooneel verslagen en verschrikt, riepen uit Kon de duivel sterven, hy zou niet anders kunnen sterven dan gelyk Voltaire...; En nu vragen wy met M. Lebrocqny Een mensch die denkt, spreekt en schryft, die leeft en sterft zoo als Vohaire, wal is dil voor een mensch? Welken naem zal men hem geve»? Is hel daer een wyze, een volksvriend, een wel doener van het menschdom Is het daer een man die achting verdient Is een karakter als dit van Voltaire niet het tegenovergestelde vau alles wal achting sweer dig is Bedorven gelyk hy was, in princiepen en in zeden, wat kon hy anders vóórtbrengen dan alles wat slecht, alles wal voor de Samenleving ramp spoedig en noodlottig is? Le style, eest l'homme, et, l’homme, c’est le style. Verraedl de schryfwyze den schryver, zoo ook zyn de werken van den schry- ver de trouwe en onvermydelyke weêrgalm zyner begrippen, het echt en nauwkeurig tafereel zyner eigene zeden. Ook was de eeuw van Vohaire, de eeuw welke zyne schriften hebben gevormd en opgeleid, de voorloopster der bloedige en godver- loochenende revolutie van 1792. Er bestaet een woord dat op de uitdrukkelykste wyze den goddeloozen Vohaire, zyn leven en zyne werken schandmerkt. Dit woord is in 1867 uitge sproken op het Congres van Mechelen, uitge sproken door Mgr. Dupanloup en herhaeld door gansch de krislene wereld Voltaire is de eerloos heid IS PERSOON. Het is aen dien eerlooze nogtans dat de liberaters, de doctrinaire», de franema^ons van Frankryk een standbeeld gaen opregten. Ingezien het kwaed dat hy gedaen en gesticht heeft, zou dit standbeeld dienen opgeregt le worden door de hand van den BEUL. Zoo meent het M. J. De- maislre, en wy meenen het met hem. stemt en hy ten gepaslen tyde de sluiting! kan van hem verlangd wordt. Nu, om die exercitie le kennen, zyn er niet meer dan acht dagen noodig, terwyl een rekruet.... -- V. Wiseman, discours, lome I, p. 258. l du De t 'Vesivk boren Sl. Ben Hongersnood en ellende In de wereld. 1 ooi: ken Hol gebi ven de l uitg ovei op willi te 1 kent over aenr aenr de u k«w: gaen loop ined de z< tegel kenil Terv ware 'den hel l zelf 1 des i OUZ'l verin kwel houd besta alle I een v prof, sprui hert i loe, e volko ondel slech: ten si De wend by wc hebbc blyf in brand te steken, en my met alles daeraen te laten vergaen, wal nog eenige herinnering aen my zou kunnen achterlaten. Na een oogenblik zyn treurig verhael gestaekt le hebben, vervolgde de Melaetsche Onrustig, woedend, ging ik hel veld inik liep eenigen tyd in de schaduw myner wooning heen en wederonwil* lekeurig stegen uit myne bedrukte horst jammerkreten op, die my zelven in de uachlelyke stille beangst maeklett. Woedend trad ik myn verbijt weder binnen, en riep uil Vervloekt zyt gy, Melaetsche, vervloekt! En of alles te samen spande, om my in het verderf le storten, hoorde ik de echo die van uil de ruïnes van hel kasteel van Bramasan duidelyk herbaeide Vervloekt zyt gy Vol afgryzen bleef ik by ile deur van den toren slilsiaeu, en de zwakke echo van den berg herbaeide nog lang daerna Vervloekt zyt gy 1 Ik nam eene lamp en, besloten om royne wooning in brand te steken, ging ik naer hel laegsl gelegene vertrek voorzien van drooge lakken en wyngaerdranken. Het was de kamer myner zuster; sedert hare dood was ik er niet meer in geweest; haer leuningstoel stond nog even zoo als toen ik er haer voor de laelsle mael uitgedragen had; de laetste woorden die zy sprak alvorens dien stoel te ver laten, kwamen my nog voor den geestAl sterf ik ook, familie, die hen te geinoel kwam. Gryzaerds, vrouwen en kinderen, allen omringden hen ik hoorde hunne vreugde kreten; lusschen de hoornen door zag ik de schitterende kleuren hunner kleederen, er, deze gtoep scheen in eene wolk van geluk omhuld le zyn. Ik kon dezen aenblik niet verdragenik wende myne blikken af, en snelde naer myue cel; de kwellingen der hel hadden zich van myne ziel meester gemaekt. Myn God wal zag myne kamer er ver laten, somber, verschrikkelyk uitHier, zegde ik tot my zelven, zal ik dan voor immer moeten blyven, hier zal ik dan myn ellendig leven moeten voortslepen, en de dood afwachlen, waernaer ik zoo reikhalzend uitzieOveral heeft de Eeuwige het geluk rondom zich verspreid, met stroo- meu uitgestorl op alles wal ademt, en ik, ik alleen zonder hulp, zonder gezelschap.... Welk eene verschrikkelyke bestemming! Vol van deze treurige gedachten vergat ik dat er een trooster is; ik vergal my zelven. Waerom, riep ik uil, zag ik het levenslicht? Waerom is de natuer zoo onregtveerdig, zoo stielmoederlyk jegens my? Gelyk het onterfde kind, aenschouw ik hel ryke erfdeel van het menscltelyk ge slacht, en uit gierigheid onthoudt de hemel my myn deel. Neen, neen, riep ik eindelyk in een aeuval van woede uit, voor u geen geluk op aerde sterft, reeds te lang hebt gy haer door uwe tegenwoordigheid besmet; mogt zy u levend verzwelgen, en geen enkel spoor van uw verfoeilyk u zal ik toch niet verlaten, zeirte zy lol my, wees indach- bestaen achterlaten. Myne onverslaenbare razeriiy klom al tig dal ik in uwe benauwde oogenblikken steeds naby u booger en hooger; hel verlangen om my zelven het leven te 1 J* 7 benemen wierd hoe langer hoe sterker, en vervulde myne koord van hel kruis dat zy om haren hals droeg en dat ze gebeele ziel, ik vatic ten laetste hel besluit op, myn ver- 1 zelf lusscheu twee bladen van den bybel had gelegd. Op dil ’T JAEI6 30 en de slechte gazetten. De vuilnisput in welken, zegde nog onlangs de Landbouwer van Rousselaere, al de misnoegden hunne gal mogeii gaen uitspuwen, voert sedert lang den oorlog niet met cerlyke en in gebruik zynde, maer mr;t ver bodens. en wrakende wapenstegen een eerlyk en on schuldig hladje dal sedert ruim een jaer uitgegeven wordt te Leghem, en zich nu en dan veroorloolt de bestuer- aklen van den gemeenleraed aldaer te beoordeelen en wel somtyds te hekelen Du alles, zal men zeggen, valt in het regt van eiken ingezetene, van eiken burger, van iedereen; vraegl hel liever aen deShingshangs van Brugge en elders, en aen al degenen die hel geluk niet hebben in de gratie te staen Van 't Jaer 30. Niet alieenlyk be spreekt dit hladje hunne bestuerakten, maer bel scheldt ze nog daerenboven uil voor liooveerdigaerds, gierigaeids, onkuischaerds, nydigaerds, gulzigaerds, vuildron- kaerds, stamclaêrs, kêkelaers, paters, violons, enz., enz. Hel zou ze zelfs racca heelen, iudien hel wiste van’alge- tneen verstacn le worden. Dat is wat anders, hé! Jatnaer, 'l Jaer 50 speelt de rol van den Leeuw van de fabel, en de Slad Iseghem verbeidt maer den Ezel Manger l'herbe d'aulrui; quel crime abominable 1 Rien que la mortt Hel Iseghemsche bladje, zegt ’t Jaer 50, bestrydt openllyk hel goed en slael hel kwaed voorhel tracht, onder hel masker van schynheiligheid, hel kwaed le verspreiden. Hel is onder de slechlsle en geiaerlyksle gazellen, enz. O, Voltaire«al zyt gy een kleine jongen in ’t liegen eu lasteren by die Ire/Jelyke heden van 'l Jaer 50! Indien wy er eens den lust toe krygen, zullen wy, om binst de aenstaende Hondsdagen in feuilleton te geven, eene lyst opmaken van een gedeelte der bevallige, liefelykè en doorslaende adjectieven van dat treflelyke Jaerwel te verstaen, indien onze lezers er niet vooraf tegen reklame- ren. Intusschen willen wy, niet met dal hoon- en schimp schrift, maer met onze lezers een weinig redeneren. Iudien wy te doen hadden met lieden die niet, door ik- en heersciizucht aengedreven en door hunne gazelle, aUes moeten en willen regenteren en over heerschen, en ouvat- haer zyn voor alle gezonde eu onparlydige zienwyze, wy zouden hun vragen, aen hen, schryvers van 't Jaer 50, mannen van studie, of ze de historie niet meer lezen of nooit gekend hebben. Zoo ja, wy zouden hun, onder andere, de woorden herinneren van den kardinael Wise man, die toch zeker meer bevoegd is in die zaken dan zy, opstellers van hel Brugsche smaedschrifl. Men kan ge- makkrlyk, zegt die doorluchtige prelael eene heele klas van menschee, of afzouderlyke schryvers beschuldigen van ongodsdienstigheid, en ik weet niet of er eene slechtere soort van lasterlael is als deze die alles in het werk legt om hel halclyksle der schandmerken le printen op iemand die zoude durven anders denken dan zy in onver schillige zaken. Wy zouden hun nog eene les van geschiedkunde herin neren, destyds gegeven door den hoogst verdienstelyken eerweerden heer Defoere, dien zy wel moeten gekend hebben, welke de nietigheid, de vruchteloosheid, voor wal het goede betreft, van hunne snoode eu kwaedwillige handelwyze duidelyk bewysl. Maer dit zoude ons te ver leiden, le lang en le droog zyn voor het grootste getal onzer lezers. Wy bevredigen ons dus met de belangheb benden te verzenden naer den Conservaleur Belae lome 19, p. 6. Tot wederziens. gezigt trad ik vol heilige ontzetting achteruit. De diepte van den afgrond, waerin ik op hel punl stond my te stor ten, stond my ecusklaps duidelyk voor oogen; al bevende naderde ik hel heilige boek Ziedaer, ziedacr, riep ik uit, de hulp die zy my beloofd heefta Eu terwyl ik bel ktuis uitbet boek nam, voud ik daerin een verzegelden brief die myne zuster voor my achter gelaten had. Myne tranen lot nog toe door overmaet van smart weêrhouden, vloeiden thans rykelyk langs myne wangen; al myne onza lige voornemens verdwenen oogenblikkeiyk. Gedurende geruimen lyd drukte ik dezen kostbaren brief aen myn hart, alvorens ik besluiten kon hem le lezen, en my op de kuien werpende om de goddelyke ontferming in te roepen, opende ik hem en al snikkende las ik deze woorden die voor eeuwig in myn hart gegrift zullen zyn Myn broeder, weldra ga ik u verlaten, maer ik lael u niet alleen. Van uit den hemel, waerheen ik hoop te gaen, zal ik over u waken; ik zal God bidden dat ny u kracht verieene om met gelaten heid hel leven re dragen, tol hel Hem zal behagen, ons in eene andere wereld le vereenigen dan zal ik u de volheid myner teedere liefde voor u kunnen loonenniets zal my j beletten u le naderen en niets zal ons meer kunnen scjiei- den. Ik lael u hel kleine kruis dat ik altyd gedragen heb i hel heeft my dikwyls in myne "droefheid gutroosl en dal kruis alleen is getuige geweest van myne tranen. Vergeet 'niet, als ge dit kruis aeuschouwl dal myn laetste bede ik geweest dal ge leven eu sterven moogt als een goede ben. Terwyl ik de lamp op de tafel zette bemerkte ik de kristen. (Hel einde hierua).

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1868 | | pagina 2