ffl
Nü 24.
10 Juny 1869.
Drie-cii-lwinligste jaer.
lö Di xm tide, Donderdag,
r
De (feestelijkheid soldaet.
ZONDHEID.
1
zou
I
dal ltd, welk de Kerk de eerste
eene
een
f smartv.e
ig van de
voning der
•te maend,
den konfrater bevat 5° een cojn-
van het Schepenkollegie.
van dienst zyn voor de
regt hebben op de voile
tian liet
Het wordt alle dage van langsom meer bewezen
lat onze tegenstrevers zich maer liberael gelooven
oor zooveel ze legen de leering en tegen de iu-
slellingea van hel katholicismus zyn; en hel wordt
misgelyks van langsom meer bewezen dal zy eene
twei o! een ontwerp van wel maer liberael heetcn
\oor zooveel hetzelve eene oorlogsverklaring is
egen de katholyke géesielykbeid.
Een nieuw bewys daervan is het vóorstel-Defrê
lelrekkelyk de vrystelling der geeslelykheid van
len soldatendienst.
i M. Defré zoude willen 4al de geeslelykheid.
wen goed als elk ander, naer de kazern moet op
lekken; dit zoude by willen uil name van hel
fberalismus.
Wel, begrypt ge niet?
Neen.
Hewel, wy begrepen het ook in ’l eerste
niet, maer als wy Lel eerste kapitel hadden ge
lezen der fameuze argumentatie van onzen kon
frater, dan viel de sluijer van onze oogen en we
riepen mea culpd, wy hebben misdreven!
Luister maer eens welke pil wy op onze maeg
kregen: dit staet te lezen inliet Weekblad van
M. Debronckere beeft schoon hierlegétf in te
‘lengen «lat by zulk voorstel niet kan bylreden,
trsiens om reden dal hel kazem-leven otivermy-
lelyk de roeping van den jongen geeslelyke te niet
ou doen, en ten anderen omdat hel getal
•eestelyken in Belgie niet toereikend is voor dett
denbaren dienst, M'. Defré houdt zyn voorstel
laende, uitroepende dal uil naem van het libcra-
ismus alle privilegiën voorde geeslelykheiden de
.(oosterlingen moeten afgeschaft worden, te meer
>,ier er géoMelyken en kloosletlingen meer dan
jewoeg zyn. i .il 01 nu a.v swim»’nwr «u. ,,-j i>|
En toen een ander lid der Kamer M. Defré doet
^imerkeh dat, in zyne éigene gemeente Uccle,
(aër M.'Defré butgemeesier is, er verscheidene
oaenden zyn verlqopeti. vooraleer by een derden
«iderpasloor kon bekomen een bewys dal er
jeeslelyken te kort zyn, en er veel meer te kort
ouden zyn indien men ze tol den soldatendienst
h tot den dienst der garde civiek verpligtte
(oudl M. Defré hem zóo alsof hy niet verstond
vat er hem gezegd wordt.
M. Thonissen heelt ook schoon te doen opmer-
ten dal hetgeen M. Defié eene privilegie heet,
•iets anders is dau een naluerlyk regt dal in alle
yden en by alle volkeren is geëerbiedigd
gewordendit alles is niet in staet om M. Defré
fan zyn voorstel te doen afzien.
De man houdt aeu zyn gedacht uit name
liberalismus. ,tu
Ja, wat is dan het liberalismus, als het geene
oorlogsverklaring is tegen hel katholicismus?
n Waarom wil M. Defré de geeslelykheid en de
kloosterlingen hei kazernc-leven injagen?
Wel. om geene andere reden dan dal de gées-
telykheid het volk vcrzedelykt, dat ze oenen sterken
dyk opwerpl legen dé steeds aeugroeijende uitbrei
ding van hel Ongeloof, dal de priesters en kloos
terlingen de onvermoeibare bestryders zyn van de
Zoogezegde apostels der onafhankelijke zedeleer.
Wanneer wit een geeslelyk man zyne pligten
♦ergeet, is er jnbilatte in hel kamp onzer tegen-
revers, en ze schamen zich niet de algehcele
jeeslelyklreid verantwoordelyk te maken voor de
Blwyking van dat lid, welk de Kerk de eerste
leroordeëlt.
i Welke goede winst dus voor onze liberalen,
indien ze de jongelingen die zich voor den geeste-
lyken stand bestemmen, voor eenige maenden naer
9t: kazerne konden zendendau waren ze er zeker
Van dat zoo niet allen, wel hel grootste deel, door
’den verpestenden dampkring die ze inademen
gouden, hunne roeping zouden verliezen, en van
■do overigen die priester worden, er een zeker
fcetal zouden zyn welke niet aen hunne strenge
Iverpligtingeii als priester zouden beantwoorden.
1 Uil naem dus van den godsdienst en de zede
neer, zoude elk weldenkend nlcnsc'h zich legen hel
Ïvouislel-Delié moeten verklaren.
Hy ook wil van geen voorregt voor de geestelyk-
heid en roept uil met de weerga van M. Defré, een
zekere M. Brieoull, dat er geeslelyken doch
vooral kloosletlingen te veel zyn.
En hel bladje haelt eeue statistiek aen om te
lootten dat hel getal kloosters ju Belgie sedert
1850, met 826 vermeerderd is. en er op den oogen-
blik 22.000 kloosterlingen in ’l land zyn.
Twee-en-twinlig duist kloosterlingen op
bevolking van vyf millioen zielen, dal maekt
kloosterling op omtrent 250 menschen
Dit cyfer is vooral toepasselyk op onze stad.
Hel klooster der Zwarte Zusters en de Religi
euzen van hel liospilael, maken een persooneel uit
van een twintigtal personen, dus 1 op 250.
Vindt de koufiater dat die menschen er te veel
zyn en ten laste strekken onzer stad?
Vindt by dat ze leêggaugers zyn, opeters van het
brood der artneu?
Of vindt hy dat ze
burgery onzer stad, dat ze
erkentenis onzer ingezetenen, voor hel ouschat-
baer goede dat ze aeu onze burgery en aen
ouzq armen bewyzen?
Zoude hy soms geene goesting hebben om
zich legen de privilegie te verzetten die deze edel
moedige dochters hebben van zich te slagtoflëren
voor hel heil hunner medeburgers?
Zoude hy ook geene goesting hebben om zich
legen hun beslaen in onze stad te verklaren?
Neen, want de wrekende arm van het volk
zich weldra over hem doen gevoelen.
En nogtaus, wal hy niet zou dnrveri voorstellen
voor hetgeen onze stad betreft, dal stelt hy voor
voor bet gelieele land.
Er zyn te veel kloosters! is de gedurige roep van
hel godsdienslhatend liberalismus; dat is, er zyn
te veel edelmoedige zielen die zich voor hel geluk
huns naeslens slagtofferen, er zyn te veel apos
telen die het Gelool en de goede zeden door hunne
werken en voorbeelden aenprediken, er zyn te veel
heilige zielen die ten allen lyde van hel jaer een
deel van den nacht overbrengen met te bidden
voor die ongelukkigen, die zich aen de grootste
buitensporigheden overleveren.
O Weekblad, hel was dau ook al noodig dal gy
eenen steen wierpl naer hel hoofd dier belanglooze
mensebenvrienden, die men religieuzen noemt?
En dan heel zich de konfrater nog, een VOLKS
VRIEND
Vervolgens leze men 2" zyne bemerking nopens
den keus van zekere bestuerders der godshuizen
en van bel armbureel.
Hier brengt de konfrater het schepenkollegie in
kwestie, en zegt dat het alleen aen 't Schepen
kollegie te wyten is 1 dal zyne vrienden wel te
verstaen de vrienden van ’t Weekblad in die
beide administratie!) zyn behouden geworden.
Maer droomt die goede jongen dan?
Neen, hy redeneert. De konfrater weet
immers heel goed dal 't Schepenkollegie, gekozen
uit den klub der onafhankelyken, al gedaen heeft
wat in zyne magt was om, tegen 't gevoelen van den
gemeenleraed, zekere onverzoenbare, syslemalieke
bestryders der onafhankelyke party in voormelde
besturen te behouden; die aenbidders van het
vroegere bestaende toen we den gulden tyd
beleefden! moesten toch by deaenslaende kiezing
hunnen invloed kunnen keeien tegen ons eigen
volk.
Hewel, ziel ge nu dat de konfrater moet ge
droomd hebben om iets uit te brengen dat zoo be-
sprekelyk is voor hel Schepenkollegie
Dat is eene kwestie van appreciatie.
Jamaer, Kuipje, ik begryp nu ook waerom
het Weekblad hel Schepenkollegie zyne beste gene
genheid schenkt, dewyl hetdengebeelen gemeente-
raed naer de duizend roste manen wenscht.
Waerom? denkt gy.
Wil ik het eens zeggen?
Maer waerom niet? spoed u.
Hoor, Kuipje, ge zult goed begrypen, luister
wel Wordt men niet natuei lykerwyze de vriend
der wolven, wanneer men met een’ wolvenziel en
een schapenvacht aen, de goede wolvekens, die
eens aen d’oude Isemgrim’s zoo veel dienst moeten
bewyzen, in den scbaepstal weel binnen te hou
den?... He, do you understand, Kuipje?
Ge spreekt inderdaed als eeu man van goed
doorzigt.
Ik geloof niet bezyden de waerheid te zyn,
want men zal niet ligt een ouden aep appels doen
verkiezen voor citroenen. Maer, Kuipje, zeg eens,
wal beval den epistel van den konfrater nog al zoo?
Den epistel van
plimentje aen hel adres
Daer, lees
kregen; dit staet te lezen in het
zondag laelst
En, besluit de konfrater, nooit heeft de ge-
meetiteraed juister den nagel opden kopgeslagen.
Ai mi
Wees niet verwonderd, dat heel bet Weekblad
redeneeren. Maer nu, gaen wy verder
Zoo als’t te voorzien was, is’t geschied.
In zyn nummer van zondag laelst brengt hel
Weekblad een handvol kipkap voor den dag, in
antwoord op ons fondsartikel Hel vroegere en
hel heden.
Ten bewyze hiervan leze men 1° het eeisle ka-
pitei zyner twistreceneriug of argumentatie, en
men zal zien dat hetzelve niets anders inhoudt dan
een uitnemend kleingeestig en belagchelyk ver
zinsel, stellig uitgebroeid in een hoofd met ver
warde zinnen.
Rekent eens De gemcenteraed zou zondag,
50" mei, na de hoogmis wanneer de helft der
raedsheeren het Venerabel volgde in de groote
processie van het 11. Sacrament zonder hel
Schepenkollegie, op het Stadhuis hebben vergaderd;
en daer zouden ze byeeugekomen zyn alleenlyk om
het Kuipje eene ferme rauseling te geven, wel niet
met de vuisten, maer met eeuen gepeperden brief.
Maer waerom die ferme rauseling, met dien
gepeperden brief zult ge zeker zeggen.
'T BOTERKUIPJE
Jal heeft ge-
i de nt»eg en
lien diknyls
wonderbare
de maeg te
i vochten en
littering van
erende apu-
dezer won-
ar dr Gallen.
beschouwd
utiopletiend-
vevaerlyk is.
i Holloway’s
uil der tuaeg
worden voor
yl, kracht co
an duer lyu.
uiddel bekend
>rlj, asthma,
ken, verslop-
•sucht, roode
alle soorten
teerbaerheid,
de, hemoroi-
schurf, leers
ipeede graed,
terische aen-
i alien aerd.
pol gevoegd.
1-50 cl.,
Voor den
Professor
ON.
BEKENDMAKINGEN.
15 ct. den drukrege..
Bureel Wilgendykstraet,
N* 50.
Voor elk afzuudcrlyk num*
nier, 12 cenlimcu.
alle zwakke
alle toevalli-
>ng of oud,
geneesmiddel
Het geneest
I zyn-
huidziekten,
prachtig ge-
werkeii, het
i der huid en
d de bodem
ahysicalische
irsteid.
medccyn wil
ezulke welke
en. Zelfs in
ch heeft ver
en als eeue
ider wanneer
st en aen de
',oede gezond
en beroofd is
igeldheid van
Id worden by
irendc Pillen,
es bloods van
jrde gebragte
en herstellen
erlyke kracht
erugwerking.
faeg ziekte.
aerde bekend
zoo wonder-
rzelver voorT
ige en lever-
uden, is geen
iy’s onschat-
>y deze onge-
is, de ver-
geinukkelyk
I en zedelyk
IIÜ
id -
1NSCHHYVINGS PHYS.
Buiten slid, O franks.
Met 8 a ppi. #1
Het BoTERKtneiR versclivnt
lm Donderdag in geheel blad
o den Zondag in half blad.
IKuer nat is dan het I.ihcralismus
Zóo denkt er onze konfrater vim het
WKEKIll.AI» niet over.
De kloosterlingen in onze stad.
Er zyn te veel kloosters!
Maer nu, omdat de hecren Gtiyselen en schepen
Parel zich niet willen talen tiooneii en op alle wijzen
x tarten en schandvlekken omdai zij hunne bedieningen
ernstig en onpartijdig opnemen en uilyoeren, is ur een
Kuipje, de gemeenteraad heeft beslist, gezien do
o.nsiamligheden en het openbaar misnoegen dat zich van
langs om meer lucht geeft in onze stad, dal hel dringend
noodig is, van wege de Monileur, in zijn naaste nummer
11 zelfs den naam van den heer Van Wouwen niet meer te
drukken, wel verre van zijne daden aen te teekenen,
tijdens dien heer te Brussel invloed had. De artikels van
de Bolerkuip, van donderdag en heden zondag, kunnen
maer strekken om den vorigen staal van zaken te doen
betreuren. Dat het officiéél orgaan zich diensvolgens
naar onzen wil schikke, echter mag hij onzen fatneuzen
burgemeester eens over de riesters trekken, dal zal bet
publiek atnuseeren.
geleekend De Leden van den Gemcenteraed.
Kipkap, kipkap, altemael kipknp