Elk zijne plicht!
Wien moet men
gelooven?
Landbouwers
Hoe hadden ze in
nesten niet gezeten?
Vaders!
Belastingstelsel.
voor
spijts alles aan te volkomen.
Ons Vaderland moeten wij beminnen,
verdedigen, bevorderen, wel wetende dat
er mannen zijn, de socialisten, die van
geen vaderland en willen hooren en zelfs
werken om het omverre te krijgen en te
niete te doen.
Zoo niet geboerd
Als een liberaal van Brugge in de ver
gadering der liberale vooruitstrevers, op
18 Maart te Brussel gehouden, om de
menschen te bedriegen, zegt
Laat de Kerk in vrede! al de anderen
gaan aan ’t huilen.
Als een liberaal in dezelfde vergadering
zegtLeve de Kerkvervolging van
Frankrijk! de andere roepen bravo dat’t
klettert.
Horkt naar de liberalen die rechtzinnig
durven spreken, kiezers, en betrouwt geen
valschaards.
Onthoudt ook dat de liberale valschaards
niet al te Brugge wonen.
"Voor wie zult gij stemmen
Welk was uw toestand in het land onder
het liberaal bestuur?
Gy waart verstootelingenï
Gij waart barbaren, ploegen die in God
gelooven, en onweerdig van door een li
beraal ministerie met goedheid of met
rechtveerdigheid behandeld te zijn.
Hoe waren uwe wegen? en hoe zijn
zij nu, dank aan het katholiek Gouverne
ment.
Waar waren uwe buurtspoorwegen?
Wat was uw landbouwonderwijs?
Wat kreeg gij van het liberaal ministerie
ingeval van sterfte van uw vee, en wat
krijgt gij nu?
Aan wie hebt gij den bloei van uwe
boerenbonden, uwe peerden en veever-
zekeringen, uwe syndikaten, enz. te
danken?
Aan de Katholieken?
Daarom ook stemmen de landbouwers
voor de katholieken.
Hoe hadden zij in nesten niet gezeten
Cyrille Vancoillie, Victor Vancoillie en
Richard Vandenberghe van Eessen, had
de wet op de werkongevallen niet
bestaan?
Bij Cyrille Vancoillie brak Henri Roose
zijnen arm. Hij trok 115 fr. van den
Boerenbond, 1 fr. 95 gedurende zijne ver
plichte werkeloosheid en had den genees
heer voor niet.
Dierinck Henri verstuikt zijn hand bij
den zelfden landbouwer, de Boerenbond
betaalt den doktor en Henri zal 1 fr. daags
trekken zoolang hij niet ten vollen kan
werken.
Cyrille Vancoillie had 67 fr. verzeke
ringspremie betaald voor 10 werkmen-
schen tegen de ongevallen op het werk.
Het peerd van Victor Vancoillie loopt
weg, de knecht die het geleidde is een
beentje gebroken in zijne elleboog. Hij
heeft den geneesheer, zonder kosten en
trekt al vier weken 1 fr. daags.
Wilt gij godsdienstig onderwijs
uwe kinders, of begeert gij dat men uwe
kinderen het vierde gebod, met de negen
andere, leeren verachten
Wilt gij christelijk begraven worden of
burgerlijk gedolven.
Wilt gij godsdienstvrede gelijk nu, of
kerkvervolging en burgeroorlog gelijk in
Frankrijk?
Uwe stem zal uitwijzen of gij het eerste
of het tweede deel dezer voorstellen
bijtreedt!
De peerdenboever van Richard Vanden
Berghe breekt zijn been bij het wegloopen
van het peerd. Hij heeft ook 1 fr. daags
en doktor voor nieten.
Wat onruste, wat ongemakken, welke
processen hebben voormelde landbouwers
niet ontgaan met de wet op de onge
vallen? En hoe zijn hunne werkmenschen
niet wel gedaan geweest? Vraagt aan die
boeren, aan die werkmenschen wat zij
denken van de nieuwe wet?
Ondervinding leert.
Onze vaderen moesten Belgie in 1830
vrij vechten en onafhankelijk.
Is het klein onder opzicht van grond
gebied, ’t is groot geworden onder opzicht
van handel en nijverheid, welstand en
vooruitgang. Het staat aan het spits der
landen, aan het hoofd der volkeren.
Zoo is ’t nu, dank aan onze koningen,
welke de socialisten van kante willen;
dank aan ’t katholiek bestuur, dat libe
ralen en socialisten uit haat en nijd, door
list en leugen, met de aanstaande kiezing,
droomen ten gronde te werpen.
o
Weten ze dan niet, die plichtonken-
ners, dat de Belgen hunne plichten tegen
over vaderland, vorst en landbestuur
willen kwijten
Weten ze niet dat de Belgen hunnen
kiesplicht als burger, als eenen
hunner bijzonderste plichten aanzien?
Weten zij niet dat de Belgen, evenals
hunne voorouders van 1302 ten strijde
trokken met den goedendag in hunne
hand, nu ter stembusse trekken zullen,
daar hun kieswapen zullen gebruiken, om
volgens God en geweten die mannen te
doen zegevieren die ons land nog voor
spoediger en gelukkiger zullen maken?
o—
Elk zyne plicht!
En ’k zou wel willen weten, indien gij,
menschen van te lande, dit goed verstaat,
of de katholieken niet en zullen in Mei
aanstaande, nog over eene grootere meer
derheid in de Kamers beschikken.
Doet uw plicht en ziet niet om
Wat recht is, recht is, wat krom is,
krom! UIT PLICHT.
Elk zyn recht, dat gaat alleman
die entwie of entwat is, die recht
schapen is.
Dat moet tl gaan, christene menschen
van te lande, van overouds voor uwe
rechtschapenheid bekend.
Rechtmiskenners en zal men bij u niet
vinden, tenzij hier of daar ’nen overge
waaide of’nen... verdraaide.
o—
Elk zyn recht, dat wilt gij, en
daarom ook zult gij ’t katholiek bestuur,
dat wel deed en wel doet, zijn recht doen
wedervaren met het aan ’t hoofd van
Belgie te bewaren.
Dat is ten andere UWE 1*licht,
en wilt gij elk zijn recht geven, gij moet
jegens iedereen uwe plichten kwijten.
Elk zyne plicht, ten opzichte van
God, van Kerke en Staat,als kind van
God, als van de Kerke, als Belg en
Burger.
—o
De brirg-erplichten wegen op
iedereen van onswij moeten allen doen
wat wij kunnen om er ten allen tijde en
Als ge de liberale bladen leest, en ziet
hoe dat in cijfers de groote van een ei, zij
over de ontvangsten van den Staat gewag
maken, dan zou men wel waarlijk denken
dat de Belgen, en den werkman in het
bijzonder, welhaast onder het betalen
hunner belasting zullen bezwijken.
Wilt gij daarover eens het gedacht
hooren van een der gezaghebbenste mannen
der liberale partijden heer Dupont senator
van Luik en ondervoorzitter van het
Senaat?
Dat is geen blagueur gelijk onze
Buyl, maar een verstandig en serieuze
mensch die weet wat hij zegt.
M. Dupont zegde in een der zittingen
van het Senaat
Het katholiek gouvernement heeft
schier al de rechtstreeksche belastingen
voor de werklieden afgeschaft.
Dank aan de schikkingen sedert ver-
scheidene jaren in ons rechtstreeksch
belastingstelsel ingevoerddank aan de
vrijstelling alzoo bekomen, dank aan de
vermindering of de afschaffing der be-
lastingen op de etelijke waren, en die
veel min dan elders op de werkmans-