Elk zijne plicht! Wien moet men gelooven? Landbouwers Hoe hadden ze in nesten niet gezeten? Vaders! Belastingstelsel. voor spijts alles aan te volkomen. Ons Vaderland moeten wij beminnen, verdedigen, bevorderen, wel wetende dat er mannen zijn, de socialisten, die van geen vaderland en willen hooren en zelfs werken om het omverre te krijgen en te niete te doen. Zoo niet geboerd Als een liberaal van Brugge in de ver gadering der liberale vooruitstrevers, op 18 Maart te Brussel gehouden, om de menschen te bedriegen, zegt Laat de Kerk in vrede! al de anderen gaan aan ’t huilen. Als een liberaal in dezelfde vergadering zegtLeve de Kerkvervolging van Frankrijk! de andere roepen bravo dat’t klettert. Horkt naar de liberalen die rechtzinnig durven spreken, kiezers, en betrouwt geen valschaards. Onthoudt ook dat de liberale valschaards niet al te Brugge wonen. "Voor wie zult gij stemmen Welk was uw toestand in het land onder het liberaal bestuur? Gy waart verstootelingenï Gij waart barbaren, ploegen die in God gelooven, en onweerdig van door een li beraal ministerie met goedheid of met rechtveerdigheid behandeld te zijn. Hoe waren uwe wegen? en hoe zijn zij nu, dank aan het katholiek Gouverne ment. Waar waren uwe buurtspoorwegen? Wat was uw landbouwonderwijs? Wat kreeg gij van het liberaal ministerie ingeval van sterfte van uw vee, en wat krijgt gij nu? Aan wie hebt gij den bloei van uwe boerenbonden, uwe peerden en veever- zekeringen, uwe syndikaten, enz. te danken? Aan de Katholieken? Daarom ook stemmen de landbouwers voor de katholieken. Hoe hadden zij in nesten niet gezeten Cyrille Vancoillie, Victor Vancoillie en Richard Vandenberghe van Eessen, had de wet op de werkongevallen niet bestaan? Bij Cyrille Vancoillie brak Henri Roose zijnen arm. Hij trok 115 fr. van den Boerenbond, 1 fr. 95 gedurende zijne ver plichte werkeloosheid en had den genees heer voor niet. Dierinck Henri verstuikt zijn hand bij den zelfden landbouwer, de Boerenbond betaalt den doktor en Henri zal 1 fr. daags trekken zoolang hij niet ten vollen kan werken. Cyrille Vancoillie had 67 fr. verzeke ringspremie betaald voor 10 werkmen- schen tegen de ongevallen op het werk. Het peerd van Victor Vancoillie loopt weg, de knecht die het geleidde is een beentje gebroken in zijne elleboog. Hij heeft den geneesheer, zonder kosten en trekt al vier weken 1 fr. daags. Wilt gij godsdienstig onderwijs uwe kinders, of begeert gij dat men uwe kinderen het vierde gebod, met de negen andere, leeren verachten Wilt gij christelijk begraven worden of burgerlijk gedolven. Wilt gij godsdienstvrede gelijk nu, of kerkvervolging en burgeroorlog gelijk in Frankrijk? Uwe stem zal uitwijzen of gij het eerste of het tweede deel dezer voorstellen bijtreedt! De peerdenboever van Richard Vanden Berghe breekt zijn been bij het wegloopen van het peerd. Hij heeft ook 1 fr. daags en doktor voor nieten. Wat onruste, wat ongemakken, welke processen hebben voormelde landbouwers niet ontgaan met de wet op de onge vallen? En hoe zijn hunne werkmenschen niet wel gedaan geweest? Vraagt aan die boeren, aan die werkmenschen wat zij denken van de nieuwe wet? Ondervinding leert. Onze vaderen moesten Belgie in 1830 vrij vechten en onafhankelijk. Is het klein onder opzicht van grond gebied, ’t is groot geworden onder opzicht van handel en nijverheid, welstand en vooruitgang. Het staat aan het spits der landen, aan het hoofd der volkeren. Zoo is ’t nu, dank aan onze koningen, welke de socialisten van kante willen; dank aan ’t katholiek bestuur, dat libe ralen en socialisten uit haat en nijd, door list en leugen, met de aanstaande kiezing, droomen ten gronde te werpen. o Weten ze dan niet, die plichtonken- ners, dat de Belgen hunne plichten tegen over vaderland, vorst en landbestuur willen kwijten Weten ze niet dat de Belgen hunnen kiesplicht als burger, als eenen hunner bijzonderste plichten aanzien? Weten zij niet dat de Belgen, evenals hunne voorouders van 1302 ten strijde trokken met den goedendag in hunne hand, nu ter stembusse trekken zullen, daar hun kieswapen zullen gebruiken, om volgens God en geweten die mannen te doen zegevieren die ons land nog voor spoediger en gelukkiger zullen maken? o— Elk zyne plicht! En ’k zou wel willen weten, indien gij, menschen van te lande, dit goed verstaat, of de katholieken niet en zullen in Mei aanstaande, nog over eene grootere meer derheid in de Kamers beschikken. Doet uw plicht en ziet niet om Wat recht is, recht is, wat krom is, krom! UIT PLICHT. Elk zyn recht, dat gaat alleman die entwie of entwat is, die recht schapen is. Dat moet tl gaan, christene menschen van te lande, van overouds voor uwe rechtschapenheid bekend. Rechtmiskenners en zal men bij u niet vinden, tenzij hier of daar ’nen overge waaide of’nen... verdraaide. o— Elk zyn recht, dat wilt gij, en daarom ook zult gij ’t katholiek bestuur, dat wel deed en wel doet, zijn recht doen wedervaren met het aan ’t hoofd van Belgie te bewaren. Dat is ten andere UWE 1*licht, en wilt gij elk zijn recht geven, gij moet jegens iedereen uwe plichten kwijten. Elk zyne plicht, ten opzichte van God, van Kerke en Staat,als kind van God, als van de Kerke, als Belg en Burger. —o De brirg-erplichten wegen op iedereen van onswij moeten allen doen wat wij kunnen om er ten allen tijde en Als ge de liberale bladen leest, en ziet hoe dat in cijfers de groote van een ei, zij over de ontvangsten van den Staat gewag maken, dan zou men wel waarlijk denken dat de Belgen, en den werkman in het bijzonder, welhaast onder het betalen hunner belasting zullen bezwijken. Wilt gij daarover eens het gedacht hooren van een der gezaghebbenste mannen der liberale partijden heer Dupont senator van Luik en ondervoorzitter van het Senaat? Dat is geen blagueur gelijk onze Buyl, maar een verstandig en serieuze mensch die weet wat hij zegt. M. Dupont zegde in een der zittingen van het Senaat Het katholiek gouvernement heeft schier al de rechtstreeksche belastingen voor de werklieden afgeschaft. Dank aan de schikkingen sedert ver- scheidene jaren in ons rechtstreeksch belastingstelsel ingevoerddank aan de vrijstelling alzoo bekomen, dank aan de vermindering of de afschaffing der be- lastingen op de etelijke waren, en die veel min dan elders op de werkmans-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Kiesblad van Dixmude (1875-1958) | 1906 | | pagina 3