Kiesvergaderingen. Uit Merckem. Buyl en de Spaarmaatschappij. Op Dinsdag 22 Mei, II. Op 20 Mei. III. Op 24 Mei. Aan onze Kiezers. Aan de vuilkar. Klauwaards een Welke ontsteltenis in het kamp der spaarmaatschappij en door de bekentenis van M. Buyl WatIs hij niet beschaamd, hij die zich uitgeeft voor den vriend van den werkman? Hij zal de stadslotjes belasten met eenen halven frank, misschien met eenen frank Waarom niet alles ge nomen? Alles nemen is toch de leus der socialisten Is dat geene schreeuwende onrecht- veerdigheid? Is dat, in zekeren zin, het zweet van den werkman niet belasten? Oordeelt, Kiezers 1 Gansch het land door bestaan spaar- gilden tot aankoop van stadsloten. Wie maakt deel van die gilden? Meest werklieden en kleine burgers. Te Merckem bestaat, sedert 1885, zulke spaarmaatschappij onder den naam van De Bie, zinnebeeld der Spaarzaam heid. Honderd zes-en-zeventig personen maken reeds deel van die gilde. Meest allen bezitten reeds een lotje. Nu nog zijn honderd zes-en-tachtig aandeelcn van eenen frank ingeschreven. Dat maakt alle acht jaren 186 loten. KATHOLIEKE De volgende Kiesvergaderingen zullen gehouden worden om 7 1/2 ure ’s avonds, in het Groot St-Jorishof, te Dixmude. De heeren Volksvertegenwoordigers zullen de vergadering bijwonen. ln Te Cortemarcq, om g ure voorm. 2:1 Te Edewalle. om xo 1/2 ure. <t° Te Handzaeme, om 3 ure nam. (Ons Heer Hemelvaart.) ln Te Keyem, om 81/2 ure voorm. 2° Te Couckelaere, om 10 1/2 ure. 3° Te Leke, om 3 ure namiddag. db° Te Dixmude, om 71/2 ure ’s avonds in de groote zaal van den Katho lieken Burgerkring. ’t Ging met den kop in de lucht, en ’t was bewonderd en gevierd. Maar ’t arme dier is oud geworden voor zijn tijd. ’t Is versleten en niemand kijkt er nog naar. Wat zal ervan geworden? Och HeereWat wordt er van een oud koersepeerd? ’t Valt in de handen van den eenen of den anderen peerdenbeul, en ’t eindigt zijn leven in het verachtelijkste werk Zoo ook is ’t met het liberalisme. ‘t Ligt nu in de vuilkar gespannen, van het socialisme, ’t Bezigt zijne krachten om de republiek in stand te brengen, waarvan het altijd zulken afkeer hadom het colectivisme te doen aanveerden, dat het steeds met zijnen haat vervolgde. o En hoort ge de socialistische geleiders met hunne zwepe slaan? KletseKletse En hoort ge ze roepen Juh! Oude tjuuke! Ge hebt in uw leven te fier geweest en te veel verachting getoond voor de minderen. Gij hebt nooit iets ge daan dat goed wasVooruitEn gedwee onder de zweep, met de bel, ’t bewijs zijner lage dienstbaarheid, aan den hals, beweegt ’t liberalisme zijne stramme leden, en voert de socialistische vuiligheid waar zijne meesters, zonder zijne hulp, ze moeilijk zoude brengen. Het voert ze in de Kamers, in het landbestuur, in alle instellingen, om van daar [in gansch het land gestrooid te worden. Droevig einde van een al te hooveerdig leven In den hardnekkigen strijd dien de kat holieken den 27 Mei gaan leveren tot ver dediging van Kerk en Staat is het een plicht, een strenge plicht, al den invloed die wij bezitten te gebruiken te voordeele van de katholieken. Hoort gij het mannen en vrouwen, vaders en moeders, allen mee in den strijd voor uwe heiligste belangen. Dezer dagen las ik in de geschiedenis van den schoolstrijd van ’79 deze woorden door eenen liberalen minister uitge sproken. Vlaanderen zal eens de liberale partij redden en ons de meerderheid geven... Vlaan deren zal eens het graf van het katholicismus worden. Ik huiverde bij die woorden en ik ver stond dat wij moesten strijden en kampen voor God en Vaderland. Ik doorbladerde de geschiedenis van Vlaanderen, en ik zag hoe ons land altijd katholiek was; hoe ons volk door de eeuwen heen zijne priesters beminde, zijne Kerk eerbiedigde en God aanbad. Ik zag de vaderen van over honderd jaar strijden voor autaar en heerd, ’k zag hun huizen platgebrand, hun vee gestolen, hunne kinders vermoord Waarom? ’t Liberalisme geleek eertijds prachtig koersepeerd. Wat al ontbering, moeite en zorg om zulke som bijeen te krijgen? En daarna zoudtgij stemmen voor mannen die als kroon van uw onvermoeid streven op uw lotjeeene belasting zouden stellen? Ehwel, leden van alle spaargilden, ik zeg u dat gij sukkelaars moet zijn om uwe stem te geven aan mannen die uwe spaarpenningen zullen belasten Wat, gij spaart en gij vergaart om een lotje te bezitten en gij zoudt uwe stem, uwe kostelijke stem geven aan eenen Buyl die niet aarzelt platuit te verklaren en te bevestigen dat hij, Buyl, de koepon, nauwelijks twee frank weerde hebbende, aan uw lotje gehecht, met eenen halven frank zal belasten Haltla, M. Buyl, misgerekend vent Uwe redenen zijn niet gegrond, en gij bewijst dat gij maar spreekt om te spreken. En de katholieken vraagt gij De katholieken die aan ’t hoofd staan spreken niet van belastingen op uw lotje te leggen, maar zij geven geld om al de onkosten der spaarmaatschappij te dekken. Nooit zal een spaarzame en voorzienige kiezer zijne stem geven aan de belasters of ontroovers van den spaarpenning. De liberalen, M. Buyl aan ’t hoofd, zijn de belasters, de socialisten zijn de ont roovers. En, kiezers, onthoudt het wel, de belasters en ontroovers staan op één en dezelfde lijst om de katholieken, de voorstaanders der spaarzaamheid, van ’t bestuur te kegelen. Zij zullen wel in *t gat bollen. Klauwaert. Of begeert gij den schooloorlog, erger nog dan over 25 jaar? Of wilt gij de kerkvervolging gelijk in Frankrijk? ’t Verbond immers waartegen de katho lieken thans te kampen hebben, is ge sloten met een doel (zoo schrijft het socia listisch Volksrecht) den gemeenzamen vijand, die Gods Kerk is, te bestrijden DE BELANGEN VAN HET VADERLAND ZIJN OP ’T SPEL. Nu hebben wij rust. Nu is er vrede. Nu heerscht er voorspoed. Nu zijn wij de wereld door geacht en geëerbiedigd. Nu zijn wij vrij. Zult gij uw gelukkig vaderland laten in de handen vallen van woelmakers, of van mannen die voor woelmakers knikken en buigen? De socialisten immers, zei één hunner •volksvertegenwoordigers, willen een om- wentelingsbestuur. Bijgevolg die met hen samenspant werkt voor het onwentelingsbestuur UWE EIGENE BELANGEN, TIJDELIJKE EN EEUWIGE, ZIJN OP ’T SPEL. Deze belangen immers zijn verbonden met de belangen van godsdienst en vader land. De handen dus uit de mouwen! Geene lafheid, geene onverschilligheid Elk doe wat hij vermag om de vier kat holieken te doen zegepralen. Geene Lauwaards maar hebben wij vandoen. -O-WaKr-—-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Kiesblad van Dixmude (1875-1958) | 1906 | | pagina 3