Op Goeden Vrijdag hebben de socialisten een vleeschbanket ge houden, in hun lokaal te Brussel. Het offi cieel blad der partij, Le Peuple heeft dien maaltijd aangekondigdals eene betooging tegen het eeuwenoud gebruik der Katholieke Kerk, dien dag, ter herdenking van den dood van Ons Heere, vleeschderving voor te schrijven. Een kasseisteen op M. Buyl’s hoofd. Rond de Kamers, bij de bespreking van het hulpgeld aan de vrije scholen. Weg met de kloosters! Hoogst Belangrijk Bericht. ONS BLAD ONS BLAD a De liberalen mogen het weten De katholieken en zijn niet versleten A Menschen, die voor ruste, vrede en vrij heid zijt, maakt het alom bekenden stemt gelijk één man voor onze katholieke mannen: Werkelijke Kandidaten M. A. Hamman, uittredend Volksvertegenw. M. J. Maes, grondeigenaar te Merckem. M. A. Pil, uittredend Volksvertegenwoordiger. M. A. Ronse, grondeigenaar Ghistel. Plaatsvervangers M. J. Vanderheyde. M. Baron de Coninck de Merckem. M. I. Bieswal, advokaat te Schaerbeek. M. H. Baels, advokaat te Oostende. In sommige framassonslogiën hadden er ook zulke banketten plaats. Er staan, in West-Vlaanderen, mannen voor die aan zulke vleeschbanketten op Goeden Vrijdag deelnamen. Nietwaar, ze zijn tegen den Godsdienst niet Dixmude. G. Baeckeroot-Capoen. Bureel Gazelle van Dixmude. M. BUYL. Dinsdag reeds o April, in volle Kamer, had die mensch geroepen, om er heesch van te worden A bas la calotteWeg met de papen En nu Donderdag 7 April heeft deze vertegenwoordiger van het arrondis sement Oostende-Veurne-Dixmude, eene re devoering gedaan waarin hij ten minste eene halve dozijn keeren dien zelfden oorlogskreet van A bas la calotte 1 herhaalde, ’t Is, zei hij, onder dien kreet dat wij den 22 Mei ten strijde zullen trekken en blok tegen u zullen maken. (Ge weet dat het alzoo is dat de Combisten van alle slach en naam in Frankrijk hun verbond heeten). Om nog meer zijne gelijkenis met de fransche Combisten te volledigen, heeft M. Buyl ook uitgecijferd hoeveel de kloosters bezitten. Hij heeft van honderden millioenen gesproken gelijk de fransche Combisten van een milliard gewaagden. Ziet ge ze komen? Ze watertanden om hier te mogen doen gelijk in Frankrijk. ’t Is dus de hatelijkste der oorlogen, de her haling van de Kerk en Kloostervolging, die M. Buyl wil en vraagt. Aan zijne uitzinnige uitvallen kan men geene andere beteekenis geven. A bas la calotte! Weg met de papen! dat is het programma van M. Buyl. Dinsdag 5 April had M. Vandervelde, hoofd man der socialisten, nogthans geroepen Liever Turksch dan Paapsch! Maar nu Donderdag 7", vond hij dat zijn konfrater in antiklerikalisme M. Buyl algelijk een beetje te verre ging. En M. Vandervelde sprak deze woorden, letterlijk getrokken uit het officieel Beknopt Verslag en die M. Buyl zullen bijblijven als een.... eeremerk. M. Vandervelde zei Wat de leus aangaat van M. Buyl bas la calotte, zij is de mijne niet! Het is mij onmogelijk de groote maat- schappelijke en huishoudkundige hervor- mingen die wij wenschen, samen te vatten in het feit van eenige caloten af te slaan, onder den roep van A bas la calotte 1 Ik roep nooit A bas la calotte, in den zin dien M. Buyl daaraan geeft... Aan zulke afkeuring van wege iemand die ’t Is onder dien kreet dat, over tien jaar, in Frankrijk, de afschuwelijke vervolging tegen Kerk en klooster, tegen Vrijheid en Recht begon ’t Is onder dien kreet dat Kerk- en Kloostergoed verbeurd werd om de zakken van eenige framassons te vullen. ’t Is onder dien kreet dat, in Frankrijk, meer dan tien duizend christelijke scholen gesloten werden. En ’t Is onder dien eigensten kreet van Weg met de Kloostersdat de Belgische liberalen en socialisten den Woens dag voorPaschen de Kamer verlieten. ’t Is, zeggen hunne gazetten (zie onder ander La Chronique onder dien kreet, dat de liberalen den 22 Mei aanstaande zullen ten strijde trekken 1 Zooveel te beter. Nu weten wij, ten minste, wat liberalen en socialisten in ’t zin hebben Zij willen hier tè werke gaan gelijk in Frank rijk! Nu kan het niet meer geloochend worden nogthans zoo antikatholiek is als M. Vander velde en volbloed socialist is aan zulke afstraffing had M. Buyl hem zeker niet verwacht. Daarvoor moet het algelijk verre gaan, niet waar? Ook was M. Buyl niet een beetje preusch met dat certifikaat, hem door M. Vandervelde gegeven. Wat zullen M. Buyl’s kiezers daar van peizen en zeggen Vele kiezers die hen tot nu toe heten be driegen door den paternoster dien M. Buyl van tijd tot tijd weet uit te halen, zullen de oogen open doen. Vele liberalen zelve zullen zeggen M. Buyl gaat te verre, wij stemmen niet meer voor eenen man die in volle Kamers durft roepen weg met de papen Met al zijn dommen praat krijgt M. Buyl nog een buize. Te Brussel zelve immers zeggen vele kamerheeren, zoowel liberale als katholieke Hoe is toch mogelijk dat men zoo een man naar de Kamers zendt. M. SCHOLLAERT, opperminister, heeft, na en met M. Woeste, het hulpgeld aan de vrije scholen verrecht- veerdigd. Hebben de ouders, zei hij, het recht niet hunne kinders naar de school te zenden die zij verkiezen En omdat zij vinden dat eene christelijke opvoeding beter is dan eene andere, moeten zij daarvoor uitgesloten worden; mogen die christelijke scholen niet ondersteund worden gelijk de andere? Wat schrikkelijke leemte zou in het onderwijs ontstaan moest het vrij onderwijs afgeschaft worden Gij wilt eenen nieuwen schoolstrijd, zegde de Minister. Ehwel, we zullen aan de kiezers vragen als zij dit ook willen. Nadat M. Masson, framasson van Bergen, opnieuw al zijne galle uitgespogen had tegen het onderwijs op den godsdienst gesteund, werd het hulpgeld voor de vrije aanneembare scholen aan veer d door 74 stemmen tegen 57 en 5 onthoudingen. -- Volgens beslissing van den heer Minister wordt de Lijfrentkas gemachtigd de stortingen gedaan VOOR DEN 19 APRIL aanstaande, ten voordeele der personen geboren in 1843, 44 en 45 te aanschouwen als gedaan zijnde in 1909. Eene laatste gelegenheid dus om de achterblijvers nog toe te laten zich in regel te stellen met de wet van 31 December 1908 om in 1912 de toelage van 65 fr. te kunnen bekomen. menschen, spijtig genoeg en betreurens- weerdig. valt de katholieke scholen aan, bestrijdt het christen onderwijs, weet histories te vertellen van alle slach die voor verre het meestendeel nooit ievers gebeurd zijn. Liegen is ook een ambacht. En daarin is Ons Blad t’huis ’t en zou zelfs geene moeite hebben om daarin den eersten prijs te stekken. i Wie zou er niet verlegen zijn van drank te drinken die vergiftigd is? Dat vergift zou zijn bloed ingaan en hem onvermijdelijk tot de dood brengen. Ons Blad is vergifhet vergiftigt uwe ziele, werkman, hot beneemt u de tevredenheid in uw lot, het steelt u de ruste van het hert, het doodt in u het oud christen vlaamsch geloof, dat het geloof uwer vaders was en ze groot en gelukkig miek. zit gedurig op de kappe van de pastors en de bisschoppen. Zijn de priesters de eerste niet bij wie wij in allen nood onzen toevlucht nemen? Schandig werk doet Ons Blad met onze geestelijken aan te randen, ons volk er tegen op te jagen. Ja, schrijvers van Ons Blad, dat het mogelijk ware, gij zoudet al de priesters verjagen of in het gevang draaien. Maar, christene kiezers, die uwe priesters van bij kent, zegt mij, wat zou er van de wereld geworden, wat zou er van uwe pa rochie geworden, indien de geuzen hunne plannen konden uitvoeren? ’t Zou er gaan na tijd, gelijk in de wilde landen. Kiezers, wat dan gedaan met Ons Blad, als het beschaamd van zijn aangezicht, omge keerd in zijne eigene vuile doeken gewenteld, naar u gezonden wordt. Ons Blad zijne plaatse is in de stove, is in het vier en pakt het met eene tange, voor alle rischier.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Kiesblad van Dixmude (1875-1958) | 1910 | | pagina 4