Op Goeden Vrijdag
hebben de socialisten een vleeschbanket ge
houden, in hun lokaal te Brussel. Het offi
cieel blad der partij, Le Peuple heeft
dien maaltijd aangekondigdals eene betooging
tegen het eeuwenoud gebruik der Katholieke
Kerk, dien dag, ter herdenking van den dood
van Ons Heere, vleeschderving voor te
schrijven.
Een kasseisteen
op M. Buyl’s hoofd.
Rond de Kamers,
bij de bespreking van het hulpgeld aan de
vrije scholen.
Weg met de
kloosters!
Hoogst Belangrijk Bericht.
ONS BLAD
ONS BLAD
a
De liberalen mogen het weten
De katholieken en zijn niet versleten
A
Menschen, die voor ruste, vrede en vrij
heid zijt, maakt het alom bekenden stemt
gelijk één man voor onze katholieke mannen:
Werkelijke Kandidaten
M. A. Hamman, uittredend Volksvertegenw.
M. J. Maes, grondeigenaar te Merckem.
M. A. Pil, uittredend Volksvertegenwoordiger.
M. A. Ronse, grondeigenaar Ghistel.
Plaatsvervangers
M. J. Vanderheyde.
M. Baron de Coninck de Merckem.
M. I. Bieswal, advokaat te Schaerbeek.
M. H. Baels, advokaat te Oostende.
In sommige framassonslogiën hadden er
ook zulke banketten plaats.
Er staan, in West-Vlaanderen, mannen
voor die aan zulke vleeschbanketten op
Goeden Vrijdag deelnamen.
Nietwaar, ze zijn tegen den Godsdienst
niet
Dixmude. G. Baeckeroot-Capoen.
Bureel Gazelle van Dixmude.
M. BUYL.
Dinsdag reeds o April, in volle Kamer, had
die mensch geroepen, om er heesch van te
worden A bas la calotteWeg met
de papen En nu Donderdag 7 April heeft
deze vertegenwoordiger van het arrondis
sement Oostende-Veurne-Dixmude, eene re
devoering gedaan waarin hij ten minste eene
halve dozijn keeren dien zelfden oorlogskreet
van A bas la calotte 1 herhaalde, ’t Is, zei
hij, onder dien kreet dat wij den 22 Mei ten
strijde zullen trekken en blok tegen u
zullen maken. (Ge weet dat het alzoo is dat de
Combisten van alle slach en naam in Frankrijk
hun verbond heeten).
Om nog meer zijne gelijkenis met de
fransche Combisten te volledigen, heeft M.
Buyl ook uitgecijferd hoeveel de kloosters
bezitten. Hij heeft van honderden millioenen
gesproken gelijk de fransche Combisten van
een milliard gewaagden. Ziet ge ze komen?
Ze watertanden om hier te mogen doen gelijk
in Frankrijk.
’t Is dus de hatelijkste der oorlogen, de her
haling van de Kerk en Kloostervolging, die
M. Buyl wil en vraagt. Aan zijne uitzinnige
uitvallen kan men geene andere beteekenis
geven. A bas la calotte! Weg met de papen!
dat is het programma van M. Buyl.
Dinsdag 5 April had M. Vandervelde, hoofd
man der socialisten, nogthans geroepen
Liever Turksch dan Paapsch! Maar nu
Donderdag 7", vond hij dat zijn konfrater in
antiklerikalisme M. Buyl algelijk een
beetje te verre ging. En M. Vandervelde
sprak deze woorden, letterlijk getrokken uit
het officieel Beknopt Verslag en die M. Buyl
zullen bijblijven als een.... eeremerk. M.
Vandervelde zei
Wat de leus aangaat van M. Buyl
bas la calotte, zij is de mijne niet!
Het is mij onmogelijk de groote maat-
schappelijke en huishoudkundige hervor-
mingen die wij wenschen, samen te vatten
in het feit van eenige caloten af te slaan,
onder den roep van A bas la calotte 1
Ik roep nooit A bas la calotte, in den
zin dien M. Buyl daaraan geeft...
Aan zulke afkeuring van wege iemand die
’t Is onder dien kreet dat, over tien jaar,
in Frankrijk, de afschuwelijke vervolging
tegen Kerk en klooster, tegen Vrijheid en
Recht begon
’t Is onder dien kreet dat Kerk- en
Kloostergoed verbeurd werd om de zakken
van eenige framassons te vullen.
’t Is onder dien kreet dat, in Frankrijk,
meer dan tien duizend christelijke scholen
gesloten werden.
En ’t Is onder dien eigensten kreet van
Weg met de Kloostersdat de
Belgische liberalen en socialisten den Woens
dag voorPaschen de Kamer verlieten.
’t Is, zeggen hunne gazetten (zie onder
ander La Chronique onder dien kreet,
dat de liberalen den 22 Mei aanstaande zullen
ten strijde trekken 1
Zooveel te beter. Nu weten wij, ten minste,
wat liberalen en socialisten in ’t zin hebben
Zij willen hier tè werke gaan gelijk in Frank
rijk! Nu kan het niet meer geloochend
worden
nogthans zoo antikatholiek is als M. Vander
velde en volbloed socialist is aan zulke
afstraffing had M. Buyl hem zeker niet
verwacht. Daarvoor moet het algelijk verre
gaan, niet waar?
Ook was M. Buyl niet een beetje preusch
met dat certifikaat, hem door M. Vandervelde
gegeven. Wat zullen M. Buyl’s kiezers daar
van peizen en zeggen
Vele kiezers die hen tot nu toe heten be
driegen door den paternoster dien M. Buyl
van tijd tot tijd weet uit te halen, zullen de
oogen open doen. Vele liberalen zelve zullen
zeggen M. Buyl gaat te verre, wij stemmen
niet meer voor eenen man die in volle Kamers
durft roepen weg met de papen Met al
zijn dommen praat krijgt M. Buyl nog een
buize. Te Brussel zelve immers zeggen vele
kamerheeren, zoowel liberale als katholieke
Hoe is toch mogelijk dat men zoo een man
naar de Kamers zendt.
M. SCHOLLAERT,
opperminister, heeft, na en met M. Woeste,
het hulpgeld aan de vrije scholen verrecht-
veerdigd. Hebben de ouders, zei hij, het
recht niet hunne kinders naar de school te
zenden die zij verkiezen En omdat zij vinden
dat eene christelijke opvoeding beter is dan
eene andere, moeten zij daarvoor uitgesloten
worden; mogen die christelijke scholen niet
ondersteund worden gelijk de andere? Wat
schrikkelijke leemte zou in het onderwijs
ontstaan moest het vrij onderwijs afgeschaft
worden
Gij wilt eenen nieuwen schoolstrijd, zegde
de Minister. Ehwel, we zullen aan de kiezers
vragen als zij dit ook willen.
Nadat M. Masson, framasson van Bergen,
opnieuw al zijne galle uitgespogen had tegen
het onderwijs op den godsdienst gesteund,
werd het hulpgeld voor de vrije aanneembare
scholen aan veer d door 74 stemmen tegen 57
en 5 onthoudingen.
--
Volgens beslissing van den heer Minister
wordt de Lijfrentkas gemachtigd de stortingen
gedaan VOOR DEN 19 APRIL aanstaande,
ten voordeele der personen geboren in 1843,
44 en 45 te aanschouwen als gedaan zijnde
in 1909. Eene laatste gelegenheid dus om de
achterblijvers nog toe te laten zich in regel te
stellen met de wet van 31 December 1908 om
in 1912 de toelage van 65 fr. te kunnen
bekomen.
menschen, spijtig genoeg en betreurens-
weerdig.
valt de katholieke scholen aan, bestrijdt het
christen onderwijs, weet histories te vertellen
van alle slach die voor verre het meestendeel
nooit ievers gebeurd zijn.
Liegen is ook een ambacht.
En daarin is Ons Blad t’huis ’t en zou zelfs
geene moeite hebben om daarin den eersten
prijs te stekken.
i Wie zou er niet verlegen zijn van drank te
drinken die vergiftigd is? Dat vergift zou zijn
bloed ingaan en hem onvermijdelijk tot de
dood brengen.
Ons Blad is vergifhet vergiftigt uwe ziele,
werkman, hot beneemt u de tevredenheid in
uw lot, het steelt u de ruste van het hert, het
doodt in u het oud christen vlaamsch geloof,
dat het geloof uwer vaders was en ze groot
en gelukkig miek.
zit gedurig op de kappe van de pastors en de
bisschoppen.
Zijn de priesters de eerste niet bij wie wij
in allen nood onzen toevlucht nemen?
Schandig werk doet Ons Blad met onze
geestelijken aan te randen, ons volk er tegen
op te jagen.
Ja, schrijvers van Ons Blad, dat het mogelijk
ware, gij zoudet al de priesters verjagen of in
het gevang draaien.
Maar, christene kiezers, die uwe priesters
van bij kent, zegt mij, wat zou er van de
wereld geworden, wat zou er van uwe pa
rochie geworden, indien de geuzen hunne
plannen konden uitvoeren?
’t Zou er gaan na tijd, gelijk in de wilde
landen.
Kiezers, wat dan gedaan met Ons Blad,
als het beschaamd van zijn aangezicht, omge
keerd in zijne eigene vuile doeken gewenteld,
naar u gezonden wordt.
Ons Blad zijne plaatse is in de stove, is in
het vier en pakt het met eene tange, voor
alle rischier.