DiekleineBelgen, M. Buyl vangt een uil! Aan de Christene Vrouwen. Woorden en werken. •«8«< Boer Kakel. Bij middel van zware lasten Zullen de geuzen ons zakken ontlasten. De groote liberaal’artisten Kruipen voor de socialisten hebben? Zou M. Buyl niet best doen eerst naar zijn zelven te kijken? ’t Is hetgeneM. Helle- van ijzerenwegen, hem gezeid heeft. En M. Buyl had het waarlijk niet gestolen Het Russisch blad, De Russische Koerier van St. Petersburg, over den economischen toestand van Europa sprekende, zegt het volgende over Belgie Éet kleine Belgie bekleedt in Europa den maar ’t is bovenal Aan ons land zijn christen karakter te bewaren, stillekens aan begint het gods- dienstig leven te verminderenmen vindt aanhangers van het ongeloof onder de mannen, de jongelingen, de vrouwen. Eh- wel ik noodig u uit om daartegen te werken en aan ons volk de ouden christen stempel te bewaren die vafi ons land altijd een christen land miek en onderhouden van uitgelezene dieren voor bestuurskosten, voor vee en geitenprijs kampen De Staat geeft insgelijks toelagen voor de gewestelijke prijskampen van vee en geiten. Te Brussel zal er dit jaar eene nationale tentoonstelling van geiten met prijs kamp ingericht worden om eens voor gansch het land te toonen tot welken uitslag onze geitenbonden gekomen zijn dank aan de wer king der Katholieken en de ondersteuning van het Katholiek ministerie. De Staat zal die prijskamp-tentoonstelling met milde hulpgelden ondersteunen. De ministers mogen brieven en telegram men zenden zonder ze te moeten frankeeren. M. Buyl heeft in zijn koker gekregen de adressen af te lezen van de telegrammen die Boeren, werklieden en buitenmenschen, nevens die handelwijze van het Katholiek ministerie, dat al die inrichtingen zoo milda- dig ondersteunt, stelt eens de handelwijze van het liberaal ministerie van 1878-1884. Welk oneindig verschilDe liberalen gaven geen roste kluite, zij verweten u voor barbaren, en voor ploegen die in God geloovenen de Ka- tholiekem geven millioenen om uwen toestand te verbeteren. En de liberalen winden er geen doekskens aan ze zeggen platuit, dat, indien zij meester worden in ’tland, zij met eenen pennetrek al die toelagen voor boer en werkmenschen zullen afschaffen Geene toelagen meer aan de boerebonden. Geene hulpgelden meer voor de peerden- en veeverzekeringen De geldelijke onderstand dwang te stemmen voor... Al met eens een gerucht ontstaat onder het volk, eene vrouw is de zaal binnengetreden, angstig en diep bewogen, ’t is zijne vrouw. John, roept zij, peist op uwe ziel en op die uwer kinderen Hij recht het hoofd op, en zijne vrouw be ziende, zweert hij te stemmen voor O’Connell, kandidaat der katholieken. Door dit voorbeeld aangetrokken, geheel de zale stemt als één man voor O’Connell. Vrouwen, van*nu tot de kiezing, zijt apostels van het goede, en als de dag van de kiezing, uwe mannen en zonen zullen het huis verlaten om te gaan stemmen, herhaalt hun die schoone woorden van de lerlandsche vrouw Peist op uwe ziel, peist op de ziel van uwe kinders, peist op uwe vrijheid! ’t Is op u dat wij rekenen als medehelpsters in den strijd. Indien de liberalen het landsbestuur in handen krijgen, zullen zij u uwe kinderen ontrukken. Gij bemint uwe kinderen gelijk den appel van uw oog; gij wilt ze zelve naar uw gedacht opvoeden en vormen. De libera len zullen u zeggen de kinderen behooren de ouders niet maar den Staat. Gij wilt uwe kinderen godsdienstig maken; de liberalen zullen u dwingen ze te plaatsen in goddelooze scholen, waar haat tegen God en Kerk hun zullen aangeleerd zijnen uwe kinders zullen goddeloozen worden; godde looze kinders zijn zedelooze kinders en kwaaddoeners. In Frankrijk sedert het in brengen der goddelooze scholen is het getal De liberalen mogen met recht zeggen gelooft gij niet aan mijne woorden, ziet mijne werken, zij spannen alle middels in om het volk te ontchristenen. De geldelijke onderstand aan geitenbonden, pensioenkassen, vakonderwijs, enz., al afgeschaft, meer lasten voor boeren, burger en werklieden. Het geld dat de katholieken nu zoo nuttig besteden voor de boeren en werklieden zullen zij gebruiken om den schooloorlog in te voeren, al onze gemeenten in rep en roer te brengen, in een woord om de menschen den duivel aan te doen. Als gij dat al overweegt, moet gij niet zeggen Hoe is het mogelijk, dat er nog eén boer, dat er nog eén werkman, nog iemand voor de liberalen stemme BI. 233. Indien er een Opperwezen is, dit wezen is niet gekend en kan niet gekend zijn. Een ander boek in dezelfde school leert 1. Alles bewijst dat de onkenbare (God) hem met ons niet bezig houdt. 2. Het geloof in de onsterfelijkheid der ziel wederstaat niet aan den vooruitgang der wetenschap. Wij bekennen dat wij volstrekt niet weten indien de ziel blijft leven na de dood. In sommige scholen leert men, volgens de stelsels van anarchist Ferrer, dat de gebreke- De Staat geeft toelagen voor het aankoopen lijke kinders moeten gedood zijn. Lezers als gij zulke dingen hoort moet gij geen gelijk geven aan M. Woeste die in de ver gadering der katholieke kringen den 4 April groote 1.1. zegde Hetgeen op ’t spel is met de aanstaande kamerkiezing het is niet enkel wat stoffe- lijke belangen te verzekeren, noch onze meerderheid te bewaren of te versterken, der rechterlijke vervolgden van 16 tot 2fjaar maar ’t is bovenal gerezen van 8000 tot 32,000 's jaars. Gij hebt geen stemrecht ’t is waarmaar gij zijt machtig op het hert van uwen man, van uwe zonen. Indien de 300 millioenen inwoners van het Engelsche Keizerrijk de vrijheid van Gods dienst bekwamen, ’t is aan de vrouw dat zij het te danken hebben. In 1828 was een man, vader van zes kin derenin het gevang sedert 6 maanden, omdat hij zijnen pacht niet kon betalen. Zijn eigenaar ging hem bezoeken daags voor de kiezing en beloofde hem de vrijheid, indien hij wilde stemmen voor den vijand van den Godsdienst. Het gedacht der armoede van vrouw en kinderen, deed hem de stemme uitdooven van zijn geweten en hij beloofde wat hem gevraagd wierd ’s Anderdaags, geleid tusschen twee politie mannen, wierd hij gebracht naar de stembus. de ministers alzoo vrachtvrij verzonden heb- Hij heft de hand op, verklaart rij en zonder ben. Er zijn daar namen bij van vrienden en kennissen van de ministers. Welke schromelijke euveldaad! Ziedaar wat menna 26 jaar, maar tegen het katholiek bestuur kan inbrengen! Wat mager beestje! In zake van vrachtvrije brieven en telegrammen hebben de ministers van nu gehandeld gelijk hunne voorgangers, noch min, noch meer. Maar als men een ander wil beknibbelen, moet men zorgen zelf schotevrij tézijn. M. Buyl is daar verre van. Oordeelt. Volgens de Grondwet heeft een volksverte genwoordiger recht op eene vrijkaart op ijzerenweg en tram, van de plaats waar hij woont tot aan Brussel. Nu M. Buyl woont te Elsene bij Brussel; hij is er zelf schepen. Volgens de wet heeft M. Buyl maar recht op eene vrijkaart van Elsene naar Brussel. Wat heeft M. Buyl gedaan? Hij heeft hem overge geven als wonende te... Veurne alzoo reist hij gratis voor niet, geheel het jaar door, van Brussel naar Oostende, Dixmude en Veurne. Hij heeft daar geen recht opDat iseengrooter misbruik dan het zenden van eenige brieven. En ’t is die gast die aan de ministers verwijt eenige telegrammen vrachtvrij, verzonden te lijke veeverzekeringen gestort in de kas der Zij stichten scholen waar het onderwijs herverzekering. Deze toelagen beloopen per tegen den godsdienst gericht is. provincie tot aan vijftienduizend frank. Een boek in handen gesteld der leerlingen putte, minister VI. Aan de herverzekering van peerden. van de geuzennormaalschool van Henegouwen Jaarlijksche hulpgelden, welke gelijk zijn bevat de volgende leering aan het bedrag der premiën door de plaatse lijke peerdenverzekeringen gestort in de kas der herverzekering. Deze toelagen beloopen per provincie tot aan vijftien duizend /rank. VII. Aan de herverzekering der geiten. Jaarlijksche hulpgelden, welke gelijk zijn aan het bedrag der premiën door de plaatse lijke geitenverzekeringen gestort in de kas der herverzekering. Deze toelagen beloopen per provincie tot aan tien duizend frank. VIII. Aan de veesyndikaten en geitensyndi- katen (voor de verbetering der rassen). c

HISTORISCHE KRANTEN

Het Kiesblad van Dixmude (1875-1958) | 1910 | | pagina 2