"V x“ii da Broere Baziel. Pater Glorie. men stemmen. SprekersDe heeren Liberale Kandidaten. Kiezers let op Hoe moet 1 cm B1/2 ure ’s avonds in het lokaal der Liberale Vereeniging, Groote Markt. over de vermakelijkheden. Hij zegt dat zooveel mogelijk alle spel, dans of hij raadt alle Overweegt wel welke man wij hier aan ’t hoofd van stad hebben, ’t Is een schande voor eene stad zooals Dixmude zulk een nulliteit voor Burgmeester te moeten dulden. Een burgmeester die een man op zijn plaats is,en zoo hebben wij er hier vroeger in Dixmude gehad, moet zich boven de politiek stellen en de vader van alle burgers zijn Hier staat een fanatieke eenzin- nigaard aai; ’t hoofd die van de politiek gebruik maakt voor zijn belang en dat van zijp familie en beste vrienden. De andere burgers aanziet hij als slecht volk, als verstootelingen. Ten zijn maar die, die in zijnen rechterarm staan die moeten leven. Ook hoe kan dat anders zijn wanneer men een karakter heeft zooals hij Iemand die vergeet van waar hij afkomstig is en vol eigenbelang, ikzucht en pretentie leeft zijn dat de hoedanigheden om Burgmeester te zijn Omdat Baziel hem door zijn politiek na 25 jaren liberaal te zijn geweest dien ouden papenvreter op eens door de katholieken als een heiligen werd aan beden omdat Baziel zeggen wij door zijn politiek rijk en machtig geworden was vergat hij zijne afkomst. Men weel hoe hij tegenover zijne arme familie handelde? Waarom het zijne zuster niet toegelaten was hem Baziel te noemen Hoe zijne arme familieleden verplicht waren hem Mijnheer te noemen!!! De kinderen mochten geen nonkel zeggen?’ Die menschen waren arm!;! Arm!!! hoort gij het arme werklieden, en omdat ze arm waren mochten zij slechts tot aan den loog komen bij M. Baert. Zij hadden geen recht aan tafel te zitten bij Broere Baziel1! Die menschen eigen zuster waren te gemeen voor Baziel. Daar is de spiegel van den weldoener der armen Hebben de katholieken dan géén man meer in hunne rangen dat zij verplicht zijn zoo een kerel als Burg meester te dulden In een tijdschrift te Roeselaere verschenen eene bijeenkomst van een Kristen Verbond samen gesteld uit paters, kwezels en dibbaards der provintie, hewel in dat tijdschrift stond het volgende M. Glorie van Dixmude geeft verslag over de vermakelijkheden. Hij zegt dat men i maskaraden moet beletten en I katholieke Gemeentebesturen aan dezelfde te verbieden of af te schaffen En’t is dien vent die hier gemeenteraadslid, later schepen en misschien Burgmeester wil worden ’t Ziet er lief uit Neeringdoeners van Dixmude kiest maar als één man voor Pater Glorie Hoe is het mogelijk dat mannen zooals Glorie, een mislukten pater de stoutheid hebben zich als gemeenteraadslid in eene vrijzinnige stad als Dixmude te durven voordragen. Dat is een Pater in den vollen zin van woord. In eene herberg zegde hij onlangs nog Dat alle muziek, dans en karnaval zoude moeten afgeschaft worden!!!! Een klerikale kiesdraver die dat vernam zegde Ik zal hem dat doen intrekken Intrekken tut na de kiezing!!! ’t Is wel de moeite! Wanneer dat in het karakter en den geest steekt is dat er niet meer uit te trekken Hij kan dit ten anderen niet loochenen. Want!!!! Er is kiezing voor 2 reeksen. Voor de eerste reeks zijn 3 kandidaten te kiezen. Daarvoor is een wit briefje. Voor de tweede'reeks zijn 6 kandidaten te kiezen. Daarvoor is een rood briefje. Elke kiezer krijgt voor IEDER stem welke hij heeft een wit EN een rood briefje. Die! slem heeft krijgt een wit EN een rood briefje. Die 2 stemmen twee witte EN twee roode briefjes Die 3 drie witte EN drie roode briefjes. Op IEDER wit en IEDER rood briefje moet men hel wit puntje zwart maken dat onder N’ 2 slaat. Men mag NIET stemmen bijvoorbeeld onder NT’ 2 en dan nog NEVENS Na 3, dat briefje zou niet mede lellen in het verdeden der zetels. Op ieder stembrief zal er van onder een hoekje aaa ziju waar een nummer op staat. De kiezer moet zelf het hoekje van ieder briefje afscheuren wanneer hij weer voor liet bureel komt en voor hij zijne stem brieven in de bus steekt. Niemand kan weten voor wie men stemt vermits de nummers alleen op het hoekje slaan en de hoekjes afgescheurd en gemengd worden, terwijl de stem brieven in de bus geworpen ook gemengd worden. Let wel op ludien gij het hoekje niet recht hebt af gescheurd moet gij een nieuwen stembrief vragen en op dezen die gescheurd is in het kieskotje al de witte puntjes gaan zwart maken die er op staan omdat men niet zou zien voor wien gij gestemd hebt. Gij brengt dan dien brief terug en geeft hem weer aan den voorzitter en gij stemt opnieuw op den nieuwen brief welke hij u overhandigd. Drukkerij BOURY, Dixnosdc. U

HISTORISCHE KRANTEN

Het Kiesblad van Dixmude (1875-1958) | 1911 | | pagina 4