Een liberaaUsocialist
ministerie.
Een anarchist, noch min noch meer.
Wij zijn anarchisten: wij willen de ver
nietiging van den eigendom! Want eigendom
is de vrucht van uitbuiting van de eene men-
schen door de andere...
En zoo een schelm veel erger als Baeke-
liberalen en socialisten hunner kloosterlingen, de verbeurdverklaring
r’ "FC JFL 3FL lm R
Karel Mam.
waar zouden wij naartoe gaan Laat ons dat
eens onderzoeken.
1. DE SCHOLEN.
Wij weten wat hunne leus is De Staats
school, zonder God en verplichtend.
Geen rooden du it ondersteuning meer aan
de vrije scholen dus, mettertijd, in voelarme
gevoel, dat ze ingeeft, niet meer bestaat.
Benoit Mnlou.
De vader heeft geen enkel recht op zijne
kinderen. Vandervelde.
Tusschen den menseh en de beesten is er
geen wezenlijk verschil.
iwang der socialisten en volgens den zin der op de vrije keus en verbroken worden als het
wcialisten.
VIJANDEN VAN
HET KONINGDOM.
M. Huysmans, sprak Anseele, heeft gezeid dat
het land verwittigd is, dat wij willen de repu
bliek bekomen,’t is waar, en wij hebben, het
•ooit gedokenWij willen het koningdom
vervangen door de republiek en geheel de
samenleving veranderen.
Den 6 December verklaarde M. Vande-
velde
Den dag dat het werkvolk zal meester zijn
zullen wij zien wat wij met den koning zullen
doen.
In een van hunne feesten, in het Maison
du Peuple te Brussel, hadden de socialisten
eene strop gehangen onder het beeld van
koniag Leopold II, met het opschriftLaat
ste kravat van koning Leopold.
Kiezers, die uw Vaderland bemint en uwen
Koning getrouw blijft, zult gij uwe stem
geven aan de liberalen en hunne kliek,, die
»e;t zulke kerels samendoen en hen aan ’s
lands bestuur willen brengen?
VIJANDEN VAN HET HUISGEZIN
Wilt gij weten wat de socialisten over het
huwelijk denken
Leest de volgende verklaringen
De huwelijksverbintenis moet ophouden
zoo gauw het plezier ophoudt.
Jan Volders.
Aide socialisten nemen aan dat de hu
welijken in de toekomst moeten gegrond zijn
HET SCHAAMTELOOS VERBOND van liberalen en socialisten
heeft te Brussel, op eene markt, het standbeeld opgericht van den
opstoker der moorderijen van Barcelona,, in Spanje.
WAT IS FERRER?
Hoort gij dat, verstandige kiezers van ’t Dixmudsche?
Uwe ouders hebben neerstig gewerkt, en u iets achtergelaten’
’t Waren UITBUITERS!...
Gij leeft eerlijk en treffelijk met de vrucht van uw werk!
Gijzijteen UITBUITER!...
Dat moet al vernietigd worden, met moord en brand, te Barcelona!...
VIJANDEN VAN DEN STAAT
EN DE SAMENLEVING.
De Peuple schreef 30 Augusti 1910
Het doel van het socialisme is de revolutie
wij willen de maatschappij veranderendeze
die kapitalen bezitten moeten verdwijnen en
de eigendom moet ook verdwijnen omdat hij
het kapitalisme in ’t leven houdt. Om dit doel
ie bereiken zijn wij vrijwillig, vastberaden,
resoluut, revolutiemannen.
Dat zijn nu de bondgenooten of liever-de
leiders der liberale partijNu hebben zij aan
de liberalen het algemeen stemrecht opge
drongenbinnen eenige jaren zullen zij de
afschaffing van het koningdom vragen en ver
krijgen. ’t Is immers bekend dat reeds vele
vooruitstrevende liberalen, republikeinen
zijn. Ten anderen in de vergadering bijeen
gelegd te Brussel om het- 75jarig bestaan der
provinciale raden te vieren, hebben de li
beralen voorgesteld geen,adres te zenden aan
den koning. Waarom? om de socialisten niet
te misdoen. En zoo zal geheel de socialistische
programma stuk voor stuk aanveerd worden
dat eischen de socialisten en daar komen zij
stillekens naartoe.
Het is er nog niet Goddank, en ’t en zal er
niet komen; maar moest het gebeuren dat
onze godsdiensthaters aan ’t bewind geraken,
3. DE KERKEN
We zullen er meetingzalen van maken
riep de socialist Demblon uit in volle Kamers.
Zoo haastig zouden ze dit nog niet doen.
Ze zouden eerst beginnen met de kerken
en ’t kerkegoed aan te slaan op ’t papier
den eigendom der kerken overteekenen aan
den staat. Vervolgens telkens ’t gepaste
oogenblik afwachten om een stap verder te
doen, totdat ze komen waar ze willen zijn.
4. DE OPENBARE WELVAART
Kerk- en godsdienstvervolging zou ons dus
vanwege een liberaal-socialistische meeder-
heid te wachten staan. Reeds erg genoeg op
zij n eigen
Doch wat zou er noodzakelijk uit voort
spruiten
’t Eerste gevolg ware onvermijdelijk
BURGEROORLOG
dit is veete en strijd tusschen de burgers
van ’t land, in plaats van verdraagzaamheid,
overeenkomst en vrede. Want ge denkt toch
is een held en een martelaar voor de niet zeker, dat de katholieken, met gekruiste
lanQ lö C i x t armen en zonder te roeren, de verbanning
hunner kerken, de uitroeiing van ’t kristen
onderwijs, de algeheele bekamping met
staatsgeld van ’t kristen geloof, zouden staan
aanzien Voorwaar neen Wil men strijd,
men zal hem hebben. En ’t zal er gaan hard
tegen onzachte. Als ’t onze duurbaarste
rechten geldt wij buigen den kop niet
Dus, is ’t eerste gevolg onvermijdelijk
burgeroorlog.
Het tweede gevolg zou zijn
gemeenten, geen vrije, geen katholieke
scholen meer.
Daar waar de vrij scholen blijven bestaan
vervolging van de ouders die het durve»
wagen er hunne kinders naartoe te zenden,
erger nog dan in 1879; vervolging der kinders
zelf zooals nu reeds te Elsene, waar onze Bujl
schepen is;, uitsluiting van alle voordeelen,
van alle bedieningen, zooals nu reeds in vela
liberale steden, alleen maar omdat ze naar
eene christene school durven gaan
Dat is op schoolgebied, wat liberalen ea
socialisten droomen.
2. DE KLOOSTERS EN
KLOOSTERLINGEN
Weg met de kloosters.
Dat leest men dagelijks in de liberale en
socialistische bladen.
WAAROM?
Vooruit en vooral uit haat tegen den gods
dienst.
Kloosterlingen houden school immers, en
voeden kinders kristelijk op.
Kloosterlingen werken in weezen- oude-
vrouwen- en oude-mannenhuizen en in hos
pitalen en hebben’t ongelijk hier, benevens
voor’t lichaam, ook voor de ziel te zorgen.
Kloosterlingen preêken en bidden.
Dat zijn voor de roode en blauwe gods
diensthaters al schelmstukken, en daarom
weg met de kloosters
Er bestaat misschien nog eene tweede
reden voor al dat geweld tegen de kloosters.
Inderdaad De eene en de andere zou moge
lijks eens zijne beurs willen vullen met ’t
aangeslagen kloostergoed, zoo wat op zijn
fransch.
SSSZSSaE
4