Een liberaaUsocialist ministerie. Een anarchist, noch min noch meer. Wij zijn anarchisten: wij willen de ver nietiging van den eigendom! Want eigendom is de vrucht van uitbuiting van de eene men- schen door de andere... En zoo een schelm veel erger als Baeke- liberalen en socialisten hunner kloosterlingen, de verbeurdverklaring r’ "FC JFL 3FL lm R Karel Mam. waar zouden wij naartoe gaan Laat ons dat eens onderzoeken. 1. DE SCHOLEN. Wij weten wat hunne leus is De Staats school, zonder God en verplichtend. Geen rooden du it ondersteuning meer aan de vrije scholen dus, mettertijd, in voelarme gevoel, dat ze ingeeft, niet meer bestaat. Benoit Mnlou. De vader heeft geen enkel recht op zijne kinderen. Vandervelde. Tusschen den menseh en de beesten is er geen wezenlijk verschil. iwang der socialisten en volgens den zin der op de vrije keus en verbroken worden als het wcialisten. VIJANDEN VAN HET KONINGDOM. M. Huysmans, sprak Anseele, heeft gezeid dat het land verwittigd is, dat wij willen de repu bliek bekomen,’t is waar, en wij hebben, het •ooit gedokenWij willen het koningdom vervangen door de republiek en geheel de samenleving veranderen. Den 6 December verklaarde M. Vande- velde Den dag dat het werkvolk zal meester zijn zullen wij zien wat wij met den koning zullen doen. In een van hunne feesten, in het Maison du Peuple te Brussel, hadden de socialisten eene strop gehangen onder het beeld van koniag Leopold II, met het opschriftLaat ste kravat van koning Leopold. Kiezers, die uw Vaderland bemint en uwen Koning getrouw blijft, zult gij uwe stem geven aan de liberalen en hunne kliek,, die »e;t zulke kerels samendoen en hen aan ’s lands bestuur willen brengen? VIJANDEN VAN HET HUISGEZIN Wilt gij weten wat de socialisten over het huwelijk denken Leest de volgende verklaringen De huwelijksverbintenis moet ophouden zoo gauw het plezier ophoudt. Jan Volders. Aide socialisten nemen aan dat de hu welijken in de toekomst moeten gegrond zijn HET SCHAAMTELOOS VERBOND van liberalen en socialisten heeft te Brussel, op eene markt, het standbeeld opgericht van den opstoker der moorderijen van Barcelona,, in Spanje. WAT IS FERRER? Hoort gij dat, verstandige kiezers van ’t Dixmudsche? Uwe ouders hebben neerstig gewerkt, en u iets achtergelaten’ ’t Waren UITBUITERS!... Gij leeft eerlijk en treffelijk met de vrucht van uw werk! Gijzijteen UITBUITER!... Dat moet al vernietigd worden, met moord en brand, te Barcelona!... VIJANDEN VAN DEN STAAT EN DE SAMENLEVING. De Peuple schreef 30 Augusti 1910 Het doel van het socialisme is de revolutie wij willen de maatschappij veranderendeze die kapitalen bezitten moeten verdwijnen en de eigendom moet ook verdwijnen omdat hij het kapitalisme in ’t leven houdt. Om dit doel ie bereiken zijn wij vrijwillig, vastberaden, resoluut, revolutiemannen. Dat zijn nu de bondgenooten of liever-de leiders der liberale partijNu hebben zij aan de liberalen het algemeen stemrecht opge drongenbinnen eenige jaren zullen zij de afschaffing van het koningdom vragen en ver krijgen. ’t Is immers bekend dat reeds vele vooruitstrevende liberalen, republikeinen zijn. Ten anderen in de vergadering bijeen gelegd te Brussel om het- 75jarig bestaan der provinciale raden te vieren, hebben de li beralen voorgesteld geen,adres te zenden aan den koning. Waarom? om de socialisten niet te misdoen. En zoo zal geheel de socialistische programma stuk voor stuk aanveerd worden dat eischen de socialisten en daar komen zij stillekens naartoe. Het is er nog niet Goddank, en ’t en zal er niet komen; maar moest het gebeuren dat onze godsdiensthaters aan ’t bewind geraken, 3. DE KERKEN We zullen er meetingzalen van maken riep de socialist Demblon uit in volle Kamers. Zoo haastig zouden ze dit nog niet doen. Ze zouden eerst beginnen met de kerken en ’t kerkegoed aan te slaan op ’t papier den eigendom der kerken overteekenen aan den staat. Vervolgens telkens ’t gepaste oogenblik afwachten om een stap verder te doen, totdat ze komen waar ze willen zijn. 4. DE OPENBARE WELVAART Kerk- en godsdienstvervolging zou ons dus vanwege een liberaal-socialistische meeder- heid te wachten staan. Reeds erg genoeg op zij n eigen Doch wat zou er noodzakelijk uit voort spruiten ’t Eerste gevolg ware onvermijdelijk BURGEROORLOG dit is veete en strijd tusschen de burgers van ’t land, in plaats van verdraagzaamheid, overeenkomst en vrede. Want ge denkt toch is een held en een martelaar voor de niet zeker, dat de katholieken, met gekruiste lanQ lö C i x t armen en zonder te roeren, de verbanning hunner kerken, de uitroeiing van ’t kristen onderwijs, de algeheele bekamping met staatsgeld van ’t kristen geloof, zouden staan aanzien Voorwaar neen Wil men strijd, men zal hem hebben. En ’t zal er gaan hard tegen onzachte. Als ’t onze duurbaarste rechten geldt wij buigen den kop niet Dus, is ’t eerste gevolg onvermijdelijk burgeroorlog. Het tweede gevolg zou zijn gemeenten, geen vrije, geen katholieke scholen meer. Daar waar de vrij scholen blijven bestaan vervolging van de ouders die het durve» wagen er hunne kinders naartoe te zenden, erger nog dan in 1879; vervolging der kinders zelf zooals nu reeds te Elsene, waar onze Bujl schepen is;, uitsluiting van alle voordeelen, van alle bedieningen, zooals nu reeds in vela liberale steden, alleen maar omdat ze naar eene christene school durven gaan Dat is op schoolgebied, wat liberalen ea socialisten droomen. 2. DE KLOOSTERS EN KLOOSTERLINGEN Weg met de kloosters. Dat leest men dagelijks in de liberale en socialistische bladen. WAAROM? Vooruit en vooral uit haat tegen den gods dienst. Kloosterlingen houden school immers, en voeden kinders kristelijk op. Kloosterlingen werken in weezen- oude- vrouwen- en oude-mannenhuizen en in hos pitalen en hebben’t ongelijk hier, benevens voor’t lichaam, ook voor de ziel te zorgen. Kloosterlingen preêken en bidden. Dat zijn voor de roode en blauwe gods diensthaters al schelmstukken, en daarom weg met de kloosters Er bestaat misschien nog eene tweede reden voor al dat geweld tegen de kloosters. Inderdaad De eene en de andere zou moge lijks eens zijne beurs willen vullen met ’t aangeslagen kloostergoed, zoo wat op zijn fransch. SSSZSSaE 4

HISTORISCHE KRANTEN

Het Kiesblad van Dixmude (1875-1958) | 1912 | | pagina 2