Iets voor gezapige mensehen
Voor de boeren
Ko en Ciska
Weg met de LOGE!
en
Leve de Kloosters!
Belastingen
volksbedriegers.
Leert klaar zien.
De Zeven Wonderen
der wereld.
een simpel vraagsken
Gezond verstand. Weg met de Loge!
alle
c
in den Senaat gestemd met ééne enkele
Itemme meederheid.
Het was de stem van den liberalen Senator
Boyaval, die zelf te Brugge maar gekozen
werd met ééne enkele stemme meeder
heid.
zijn
De rechtstreeksche, die men draagt naar
den ontvanger voor grondlasten en personeel,
dus voor het bezit; en dan de onreeht-
of die weinig verbruikt
Dat is ook klaar.
Welnu zal er een verstandig mensch gaan
beweren dat een werkman al zooveel verbruikt
als een rijke, die een flessche wijn kraakt, die
in de zijde gekleed gaat, die in automobiel
uitrijdt? Dat zijn al dingen die dure rech
ten moeten betalen, en waarin de werkman
geen centiem geeft, omdat hij ze niet ge
bruikt.
En de mensch die ons wil wijs maken dat
Ko. Laat ze maar kouten en beloven,
Ciska Ik stem Katholiek uit dankbaarheid
Coska. Gij hebtgelijk Ko! Als’t Dixmude-
Feeste is, zullen we voor den 12" keer te
gare 130 fr. trekken. Dat is een cadeau van
1560 fr. in 12 jaar. En dat is beter als beloften
en rotte appels
Verstandige werklieden! is dat nu geen
klaar bewijs dat de liberalen en socialisten
maar zonder pinkoogen, gedurig met valsche
cijfers voor den dag komen? Ja... zegt...
rechtzinnig gesproken is het zoo niet?
den en boeten voor’t menschdom, in ’t bij
zonder voor hunne vijanden. Leve de Kloosters!
Eerbied voor dezen die dag op dag, zonder
ruste en verpoozing, rondgaan door steden en
Ja! Eerbied voor dezen die, gesteund op het
vereenigingsrecht, samenwonen in gebed en
200 fr. belastingen; maar die 1000 gelegd is op artikels van Luxe, die niet door
de arbeidersbevolking gebezigd worden. Gij
moogl dus niet 350 miljoen deelen door 70 ten
honderd, maar wel een kleiner getal.
Juist die waren, die meest door werklieden
gebezigd worden, zijn meest door de katho
lieken ontslegen geweest; alzoo op koffie,
thee en andere gezonde dranken betaalde
men in 1894 nog 41 centiemen per inwoner
en nu O centiemenop de suiker betaalde
men in 1894 nog 4 fr. per inwoner en nu nog
2,60 fr.
Wij werklieden als wij van
hooren spreken wij peizen dat zulks ons niet
aangaat.
Wij hebben ongelijk want wij betalen ook
lasten, en daarom is ’t goed daarover eens na
te denken.
’t Is waar de mensehen, die roepen en
schrijven dat de werklieden meer belastingen
betalen dan de andere Belgen, zijn eenvoudig
Zij redeneeren alzoo Zij weten wel dat het grootste, en verre
Er zijn daar 10 rijken en die betalen het grootste deel der onrechtstreeksche lasten
maar
werklieden daar, zij betalen er 2000 fr.Ziet
gij wel dat de werklieden het meest lasten
betalen.
Hierop zal de eenvoudigste sul nog de
schouders ophalen en vragen of ze met hem
den zot willen houden. Want men ziet toch
al te klaar dat de rijke 20 fr. betaalt en de
werkman slechts 2 fr. Maar als ze met 1000
werklieden zijn tegen 10 andere, dan is ’t ook
klaar dat ze nu met 1000 te zamen een
grootere somme zullen bijeenbrengen.
Ehwel! zulke redeneeringen staan nochtans
gedrukt in de kiesbladjes der liberalen en
socialisten.
Is dat volksbedrog of wat is ’t
1°) Van 1884-1909, gaven zij VOOR DE
VERSPREIDING VAN ’T LANDBOUW
ONDERWIJS, dat de boeren op de hoogte van
hun vak gebracht heeft meer dan vijf-en-
twintjg millioen frank.
2’) Van 1884-1910, gaven zij VOOR AF
GEMAAKT VEE meer dan achttien millioen
frank.
3°) Van 1884-1910, gaven zij VOOR DE
VERBETERING VAN ’T VEERAS: meer dan
11 millioen frank.
4”) van 1884-1910, gaven zij VOOR VER
BETERING DER LANDBOUWWEGEN: zes-
en-negentig millioen frank.
Dat maakt te zamen honderd vijftig millioen fr.
En wat gaven de liberalen daarvoor.
Niemendalle. Ze zeiden voor hun reden
Waarom geld uitgeven voor ’t landbouw
onderwijs De boeren zijn te dom om hooi
te eten.
Waarom geld uitgeven voor ’t vee
streeksche, die iedereen betaalt voor het op de wet, scholen openen voor de kinders
van het volk, die zich toewijden niet alleen oj»
het onderricht maar ook op de opvoeding der
kleinen. Eerbied voor hen, paters, broeder»,
zusters, in wien de vrije christene ouders al
hun betrouwen stellen, aan wien zij hunna
kinders toevertrouwen. Eerbied voor de vrije
onderwijzers, onderwijzeressen. Eerbied voor
het vrij onderwijs... Schoolvrijheid!
Schoolgelijkheid! Schoolvrede!
Eerbied voor de uitverkoren zielen, die
Maar laat nu dien prietpraat van kante
Wij spreken tot verstandige mensehen en
em de zuivere waarheid in ’t licht te
brengen
Wij zeiden dat wij, werklieden, ook lasten
betalen, zelfs zonder dat wij een lastenbiljet
krijgen van den ontvanger. En dat is gemak
kelijk te verstaan.
Bij voorbeeld Wij etèn suiker of wij
bezigen azijn. Ehwel dan betalen wij lasten boetveerdigheid om den straffenden arm Gods
in den prijs, dien wij ervoor geven. Want de tegen te houdenEerbied voor dezen die bid—
fabrikant van suiker of azijn moet rechten
betalen aan den Staat, en dat brengt hij
natuurlijk in zijn verkoopprijs En zoo betalen
de verbuikers wij die rechten onrechtstreeks.
Dat maakt dat er 2 soorten van belastingen dorpen om de zielen tot inkeeren te brengen,
te versterken in het goed, die, overal rond,
peis en vrede brengen in het kwijten der
christelijke plichten. Leve de Kloosters!
Eerbied en vrijheid voor dezen die gesteund
1. Een verstandige werkman die
liberaal is.
2. Een socialist die godsdienstig
is.
3. Een land dat voorspoedig is
onder het cartel.
4. Een landbouwer die tevreden
is van de liberalen.
5. Een ware katholiek die stemt
voor het cartel.
6. Een socialistisch menagie dat
gelukkig is.
7. Een kiezer die geloof hecht
aan de beloften der antikle
rikalen.
verbruik van zekere waren.
Dat is nu verstaan, niet waar
Nu
Wie betaalt er meestde burger die
twee de soorten van belastingen betaalt, of de
werkman, die er maar eene moet betalen
Het antwoord is klaar
En wie is meest belastdie veel verbruikt dag en nacht aan het ziekbed staan van lij
denden en stervenden, die in hospitalen, in
zinneloozen gestichten en gasthuizen alle
ellenden verzorgen zonder bate of profijt, uit
loutere liefde Gods, uit naastenliefde, uit
zielenijver! Leve de Kloosters!
Ja2 JuniVerlossingsdag breek aan
opdat er voor goed een einde gesteld worde
aan de belasteringen, beschuldigingen en be-
leedigingen tegenover de beste, de heiligste,
de uitgelezen e leden der samenleving; opdat
er een einde kome aan het roode en blauwe
de werklieden in de rechten op het verbruik geweld, aan de leugen en laster, aan de
belastingen meer betalen dan de andere, is ofwel een on- dwingelandij die uitgaat uit Satan’s loge-
noozelaar of een bedrieger. krochten.
Als men nu komt zeggen Er worden in
Belgie 350 miljoen onrechtstreeksche lasten be
taald: welnu de arbeidersbevolking betaalt 70
per honderd van die 350 miljoen.
Dap antwoorden wij Om zulk boeren
bedrog te durven verkoopen, moet gij waarlijk
een zeer klein gedacht hebben van de werklieden.»
En ziehier waarom
Zij weten wel dat het grootste,
o
i)