Iets voor gezapige mensehen Voor de boeren Ko en Ciska Weg met de LOGE! en Leve de Kloosters! Belastingen volksbedriegers. Leert klaar zien. De Zeven Wonderen der wereld. een simpel vraagsken Gezond verstand. Weg met de Loge! alle c in den Senaat gestemd met ééne enkele Itemme meederheid. Het was de stem van den liberalen Senator Boyaval, die zelf te Brugge maar gekozen werd met ééne enkele stemme meeder heid. zijn De rechtstreeksche, die men draagt naar den ontvanger voor grondlasten en personeel, dus voor het bezit; en dan de onreeht- of die weinig verbruikt Dat is ook klaar. Welnu zal er een verstandig mensch gaan beweren dat een werkman al zooveel verbruikt als een rijke, die een flessche wijn kraakt, die in de zijde gekleed gaat, die in automobiel uitrijdt? Dat zijn al dingen die dure rech ten moeten betalen, en waarin de werkman geen centiem geeft, omdat hij ze niet ge bruikt. En de mensch die ons wil wijs maken dat Ko. Laat ze maar kouten en beloven, Ciska Ik stem Katholiek uit dankbaarheid Coska. Gij hebtgelijk Ko! Als’t Dixmude- Feeste is, zullen we voor den 12" keer te gare 130 fr. trekken. Dat is een cadeau van 1560 fr. in 12 jaar. En dat is beter als beloften en rotte appels Verstandige werklieden! is dat nu geen klaar bewijs dat de liberalen en socialisten maar zonder pinkoogen, gedurig met valsche cijfers voor den dag komen? Ja... zegt... rechtzinnig gesproken is het zoo niet? den en boeten voor’t menschdom, in ’t bij zonder voor hunne vijanden. Leve de Kloosters! Eerbied voor dezen die dag op dag, zonder ruste en verpoozing, rondgaan door steden en Ja! Eerbied voor dezen die, gesteund op het vereenigingsrecht, samenwonen in gebed en 200 fr. belastingen; maar die 1000 gelegd is op artikels van Luxe, die niet door de arbeidersbevolking gebezigd worden. Gij moogl dus niet 350 miljoen deelen door 70 ten honderd, maar wel een kleiner getal. Juist die waren, die meest door werklieden gebezigd worden, zijn meest door de katho lieken ontslegen geweest; alzoo op koffie, thee en andere gezonde dranken betaalde men in 1894 nog 41 centiemen per inwoner en nu O centiemenop de suiker betaalde men in 1894 nog 4 fr. per inwoner en nu nog 2,60 fr. Wij werklieden als wij van hooren spreken wij peizen dat zulks ons niet aangaat. Wij hebben ongelijk want wij betalen ook lasten, en daarom is ’t goed daarover eens na te denken. ’t Is waar de mensehen, die roepen en schrijven dat de werklieden meer belastingen betalen dan de andere Belgen, zijn eenvoudig Zij redeneeren alzoo Zij weten wel dat het grootste, en verre Er zijn daar 10 rijken en die betalen het grootste deel der onrechtstreeksche lasten maar werklieden daar, zij betalen er 2000 fr.Ziet gij wel dat de werklieden het meest lasten betalen. Hierop zal de eenvoudigste sul nog de schouders ophalen en vragen of ze met hem den zot willen houden. Want men ziet toch al te klaar dat de rijke 20 fr. betaalt en de werkman slechts 2 fr. Maar als ze met 1000 werklieden zijn tegen 10 andere, dan is ’t ook klaar dat ze nu met 1000 te zamen een grootere somme zullen bijeenbrengen. Ehwel! zulke redeneeringen staan nochtans gedrukt in de kiesbladjes der liberalen en socialisten. Is dat volksbedrog of wat is ’t 1°) Van 1884-1909, gaven zij VOOR DE VERSPREIDING VAN ’T LANDBOUW ONDERWIJS, dat de boeren op de hoogte van hun vak gebracht heeft meer dan vijf-en- twintjg millioen frank. 2’) Van 1884-1910, gaven zij VOOR AF GEMAAKT VEE meer dan achttien millioen frank. 3°) Van 1884-1910, gaven zij VOOR DE VERBETERING VAN ’T VEERAS: meer dan 11 millioen frank. 4”) van 1884-1910, gaven zij VOOR VER BETERING DER LANDBOUWWEGEN: zes- en-negentig millioen frank. Dat maakt te zamen honderd vijftig millioen fr. En wat gaven de liberalen daarvoor. Niemendalle. Ze zeiden voor hun reden Waarom geld uitgeven voor ’t landbouw onderwijs De boeren zijn te dom om hooi te eten. Waarom geld uitgeven voor ’t vee streeksche, die iedereen betaalt voor het op de wet, scholen openen voor de kinders van het volk, die zich toewijden niet alleen oj» het onderricht maar ook op de opvoeding der kleinen. Eerbied voor hen, paters, broeder», zusters, in wien de vrije christene ouders al hun betrouwen stellen, aan wien zij hunna kinders toevertrouwen. Eerbied voor de vrije onderwijzers, onderwijzeressen. Eerbied voor het vrij onderwijs... Schoolvrijheid! Schoolgelijkheid! Schoolvrede! Eerbied voor de uitverkoren zielen, die Maar laat nu dien prietpraat van kante Wij spreken tot verstandige mensehen en em de zuivere waarheid in ’t licht te brengen Wij zeiden dat wij, werklieden, ook lasten betalen, zelfs zonder dat wij een lastenbiljet krijgen van den ontvanger. En dat is gemak kelijk te verstaan. Bij voorbeeld Wij etèn suiker of wij bezigen azijn. Ehwel dan betalen wij lasten boetveerdigheid om den straffenden arm Gods in den prijs, dien wij ervoor geven. Want de tegen te houdenEerbied voor dezen die bid— fabrikant van suiker of azijn moet rechten betalen aan den Staat, en dat brengt hij natuurlijk in zijn verkoopprijs En zoo betalen de verbuikers wij die rechten onrechtstreeks. Dat maakt dat er 2 soorten van belastingen dorpen om de zielen tot inkeeren te brengen, te versterken in het goed, die, overal rond, peis en vrede brengen in het kwijten der christelijke plichten. Leve de Kloosters! Eerbied en vrijheid voor dezen die gesteund 1. Een verstandige werkman die liberaal is. 2. Een socialist die godsdienstig is. 3. Een land dat voorspoedig is onder het cartel. 4. Een landbouwer die tevreden is van de liberalen. 5. Een ware katholiek die stemt voor het cartel. 6. Een socialistisch menagie dat gelukkig is. 7. Een kiezer die geloof hecht aan de beloften der antikle rikalen. verbruik van zekere waren. Dat is nu verstaan, niet waar Nu Wie betaalt er meestde burger die twee de soorten van belastingen betaalt, of de werkman, die er maar eene moet betalen Het antwoord is klaar En wie is meest belastdie veel verbruikt dag en nacht aan het ziekbed staan van lij denden en stervenden, die in hospitalen, in zinneloozen gestichten en gasthuizen alle ellenden verzorgen zonder bate of profijt, uit loutere liefde Gods, uit naastenliefde, uit zielenijver! Leve de Kloosters! Ja2 JuniVerlossingsdag breek aan opdat er voor goed een einde gesteld worde aan de belasteringen, beschuldigingen en be- leedigingen tegenover de beste, de heiligste, de uitgelezen e leden der samenleving; opdat er een einde kome aan het roode en blauwe de werklieden in de rechten op het verbruik geweld, aan de leugen en laster, aan de belastingen meer betalen dan de andere, is ofwel een on- dwingelandij die uitgaat uit Satan’s loge- noozelaar of een bedrieger. krochten. Als men nu komt zeggen Er worden in Belgie 350 miljoen onrechtstreeksche lasten be taald: welnu de arbeidersbevolking betaalt 70 per honderd van die 350 miljoen. Dap antwoorden wij Om zulk boeren bedrog te durven verkoopen, moet gij waarlijk een zeer klein gedacht hebben van de werklieden.» En ziehier waarom Zij weten wel dat het grootste, o i)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Kiesblad van Dixmude (1875-1958) | 1912 | | pagina 2