Stemt dus voor de
lijst Nr 4
Een klein antwoord op
torenwijzer
van ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1952.
(get.) J. Verschaeve.
en
3. Aanbrengen van Signalisatie borden
V'AWAVANNW V AWAW-''
MIJNHEER,
de groot-
worden.
met
on-
en
on
wel
wel mogelijkheid is dit te beko-
die zaak heb gesproken,
waren deze
hier te laden
ieder steiger
is niet alles. 1952 was maar een voorspel van
scheepse feesten, die in 1953 zullen gegeven
En in verband met de feestelijkheden
Betreffende IJzer-Verbeteringswerke-n.
In antwoord op Uw brief van 7 Februari 1952,
Leb ik de eer U te laten weten dat de verbetering van
de Ijzer te Diksmuide door het bestuur in vooruitzicht
gesteld is. Toelating kan verleend worden om één stei
ger aan te leggen te Diksmuide. De plannen van deze
steiger moeten echter vooraf aan dé goedkeuring van
mijn dienst voorgelegd worden. Voor het heropbou-
1. Verlichting op Zaterdag, Zondag, Maandag en Don
derdag van Stadhuis, Kerktoren, Monumenten, Linde-
kens, Kleine en Grote Dijk, Postgebouw, Het geld voor
de bekostiging dezer verlichting zou begrepen zijn in
de toelage van 80.000 fr. Wat de installatie dezer ver
lichting betreft, deze zou op ongeveer 100.000 fr. ko
men te staan. Het middel kan gevonden wordlen, opdat
deze betaling geschiede in 3 jaar. Dus circa ieder jaar
een 35.000 fr. Ook de gemeente Damme wordt in zul
ke voorwaarden verlicht. Ingevolge onderhandélingen,
die ik dit jaar met autocaruitbaters der kust gehad heb
zijn déze bereid reizen in te richten naar de verlichte
steden. Hetgeen bijzonder Diksmuide zou ten goede
komen, daar onze stad cp een groot verkeerspunt ge
legen is.
U ziet dus dat er
men. Wanneer ik over
enige groothandelaars uit de streek,
middellijk akkoord om hun schepen
te lossen. Naar ik vernomen heb zou
geveer 35 a 40.000 Fr. kosten. De stad bezit
het geld om die steigers te betalen.
Aan Mijnheer Karei Korte moet ik doen opmerken
dat mijn werk op tijd en stond gereed is, en dat mijn
achtbare klanten voor het lopend werk nooit langer
moeten wachten dan vijf a acht dagen, en vooral dat
mijn werk ten zeerste verzorgd is. Dit bewijst het
groot aantal nieuwe kliënten die ik, sedert gij mij in
Uw vuile Torenwijzer aanvalt, heb aangeworven. Wat
betreft eerste klasse café’s, ik ben een vrij man, en ga
op café bij mijn kliënten zoals het mij belieft. Ik heb
U daarover geen rekening te geven, want gij zijt de
eerste die naar mijn concurrent gelopen zijt. Was het
misschien omdat gij in Brugge niet goed gediend
waart
Ik kan U verzekeren, waarde Kiezeressen en Kiezers
van de Kaai, dat ik de zaak niet uit het oog zal ver
liezen en de steigers zullen er komen. Ik zal eveneens
al het mogelijk doen opdat de beten hier te Diksmui
de zouden geladen worden. Hetgeen de Kaai zou doen
herleven.
2. Toeristisch verkeer gedurende Juni - Juli - Augustus
Alle verkeer komende van Gent, wordlt vanaf Zater
dagnamiddag tot Zondagavond afgeleid door Esen-
straat, Markt, Weststraat, kindekens. Het verkeer ko
mende van de Kust volgt de gewone weg. Daarvoor
zouden een drietal tijdelijke verkeersagenten kunnen
in dienst genomen worden. Nog iets voor werklozen.
Diezelfde personen zouden de overige dagen kunnèn
mede werken met het stadspersoneel, tot verfraaing
onzer stad. En dat men mij niet kome zeggen dat dit
ónmogelijk is, ik zal hun het tegenovergestelde bewij
zen. Op 1 00 auto’s die gedurende de Zaterdlag en de
Zondag, de uitgestippelde weg zullen volgen, zullen er
ten minste 20 op de Markt halt houden, en onze stad
bezichtigen.
wen van de Hoge Brug, zal een krediet aangevraagd
worden op de begroting voor het dienstjaar 1953.
Hoogachtend.
De Hoofdingenieur - Directeur.
In de Gemeenteraad van October of November ’51.
heb ik gevraagd aan de Burgemeester voor het aan
brengen van twee steigers voor het laden en lossen op
de Kaai. Onmiddelijk kreeg ik tot antwoord Brug
gen en Wegen zullen werken uitvoeren aan onze Kaai
en daar mogen geen andere werken uitgevoerd wor
den Ik heb de zaak niet laten liggen en mij gewend
tot het bestuur der Waterwegen. Ziehier het antwoord
Ik heb over enkele maanden in naam der Handels-
kamer, een schrijven gericht naar de suikerfabriek van
Moerbeke-Waas om te vragen hier op de Kaai hun
beten te laden. Het antwoord was welwillend, zij
zouden de zaak onderzoeken.