PROVINCIALE IJZERWEGEN Biarritz-St - S ebastien -T olosa NAAMLOOZE MAATSCHAPPIJ eVSS Welnu, den tramweg zal deze bijzonder- 1 177,070.50 fr. 66,100 i 61,459.40 699,917.26 Mijnheeren, Gelijkvormig aan de wet en aan onze standregelen, hebben wi j de eer U het ver slag onzer bewerkingen gedurende het dienstjaar 1909, het negende van ons maat schappelijk bestaan, aan te bieden, en de balans alsook de winst- en verliesrekening, gesloten op 31 December 1909, ter uwer goedkeuring te stellen. De ontvangsten der verscheidene uitge bate of beschermde lijnen onzer maat schappij, hebben voor het dienstjaar 1909 de som van fr. 1,216,376.89 bereikt. In dit getal zijn de ontvangsten begre- begrepen der lijnen in pacht gegeven aan onze maatschappij, die zijn in vermeerde ring van fr. 14,893.84 op die van het vorig dienstjaar, dewijl de uitbatingskosten in vermindering van 568.39 fr. zijn. Deze vol doende uitslag werd bekomen, dank aan onze instellingen en aan onze herstellings- werknlaatsen toebrachten. De rekening der winsten en verliezen be loopt op fr. 166,221.36, de algemeene kosten en andere maatschappelijke uitgaven afge rekend. Zij laat toe, indien gij de verdeeling welke zich op het einde van dit verslag bevindt, goedkeurt, 30 franken uit te dee- len aan den koe pon m 6 der gewone aktiën, alhoewel er verzekering bestaat voor de dividenden der bevoorrechte aktiën en de aflossing van het kapitaal; alsook de ver- 'gunningvan eene som van 20,000 fr. aan ee- Kapilaal Het kapitaal is vertegenwoor digd door: 1,979 bevoorrechte aktiën van 1,000 fr. ï;979,000 21 afgei oste "bevoor rechte aktiën a,D00 gewone aktiën (voor geheugen) Fr. 2,000,000 18,885.87 19,015.27 DHB VERSLAG DOOR DER BESTUURRAAD aangeboden aan de algemeene vergadering van 26 April 1910. 15,622.89 66,100 166,221.31» Tevolgen.') door de bewaring en de herstelling van het rollend materiaal en van zekere lijnen onzer uitbatingen. 1 Op aanvraag van talrijke aktiënhoudbrs heeft de bestuurraad onlangs beslist de be voorrechte aktiën van 1,000 franken te ver doelen in vierden, dus in aktiën van 250 fr. deze maatregel is insgelijks toegepast ge weest aan de bevoorrechte aktiën, uitgege ven in den loop van het vorig dienstjaar, in uitvoering van het besluit genomen door de algemeene buitengewone vergadering van 27 Januari 1908. Die had aan den raad de noodige macht gegeven om het maat schappelijk kapitaal van 1 tot 2 millioen te brengen door de uitgifte van. duizend bevoorrechte nieuwe aktiën, waar bij duizend gewone aktiën zouden gevoegd worden van hetzelfde model en dezelfde rechten bezittend dan die, welke beston den. Deze kapitaal-vermeerdering heeft in voege gebracht geweest om aan de maat schappij toe te laten een belangrijk aan deel te nemen in de maatschappijBiar ritz- St- Sebastien - Tolosa, naamlooze! maatschappij van elektrische tramwegen, tot doel hebbend elektrische tramwegen, die rechtstreeks de steden St-Sebastien- To losa en Biarritz zullen verbinden, op te richten en uit te baten. Deze tramwegen, ongeduldig verwacht door de bevolkingen der talrijke bad- .en nijvcrheidsplaatsen, welke zij zullen be dienen, mogen op eene schitterende toe komst rekenen en wij zijn verzekerd, dat de uitslagen van hunne uitbating ruim schoots het kapitaal-aandeel, dat wij onder- teekend hebben, zullen vergelden. Van eenen anderen kant, heeft de boven gemelde maatschappij de verbintenis, geno men door hare aanjeggers, bekrachtigd; zij zal ons de oprichting van het spoor te rugschenken, haar elektrisch toestel, als ook de levering van het rollend mate riaal, dat ons dus van nu af, reeds op uit muntende voorwaarden toegestaan is. Voor wat de. aflossing der bevoorrech te ak tiën betreft, aangezien deze niet boven den paris gekwoteerd zijn, hebben wij tot gee- ne loting over te gaan en wij hebben bij gevolg de elf titels voorzien op den aflos- singstabél in de Beurs teruggekocht. Gelijkvormig aan onze statuten, zult gij willen overgaan tot de benoeming van ee nen bestuurder in vervanging van M. L. Pastur, uittredend en herkiesbare beheer der Wij geven U hieronder, eenigc uitleggin gen betrekkende de rekeningen der balans en der winsten en verliezen aan uwe be raadslagen overgelaten. BALANS Aflossingen Wettige reserve De reserve vermeerderde van fr. 6,300.63 wettige voorafne- ming van 1908. Te betalen koepons Borgstelling van ‘het personeel Bexyaargevingen voor borgstel lingen Overschot Wij verkondigen heden in ons blad de beschrijving der Naamlooze Maatschappij van elektrische tramwegenBiarritz-St- Sebastien-Tolosa Onze lezers zullen zich, door een om standig verhaal, rekening kunnen jjeveiivan de toekomst welke deze zaak te wachten staat. Deze toekomst is gesteund op het ekonomisch voordeel en de noodzakelijk heid zelve van het tramwegnet, alsook door de groote uitbreiding die zich veropen baart in dit zoo schilderachtig deel van Frankrijk en Spanje, uitbreiding die steeds toeneemt door de vreemde kapitalen die daar toevloeien. Maar, voor wij de bijzonderlijke ele menten in acht nemen, welke deze titels aan de kapitalisten die een zekere en winstgevende plaatsing zoeken, aanprijzen, schijnt het ons nuttig in eenioge woorden te laten weten, welke de reden zijn die de tramweigen-titels bijzonderlijk aantrek kelijk maken. Deze zijn ingewikkeld, ge lijk alle die, welke deze zaken betreft, doch ze zijp hoofdzakelijk. De stichting van eenen tramweg grvoie Kapitalen un reuen van zijn vatting en intrest. De hedendaagsche vooruitgang heeft zich bijzonderlijk gekenmerkt in de tramwegen nijverheid, en het is door deze bijzonder heid dat onze Wereldtentoonstelling van Brussel zich in dit domein onderscheid. De kapitalist die zelve altoos genood zaakt is dit snelle vervoermiddel te gebrui ken, kan zich rekening geven: van de ka pitalen die noodig zijn om zulk eene onder neming tot stand te brengen; Van zijne uitbreiding en zijne waarschijnlijke op brengst. Het belang dat eene tramwegzaak voor stelt, is maar wezenlijk als deze gepaard gaat met eene noodwendigheid, en voor de zaak die ons nu bezig houdt, kan dit niet ontloochend worden, wantten eene e zijde zal den tramweg Van Biarritz-St-Se- bastien-Tolosa verscheidene streken, die tot hiertoe verwaarloosd waren, uit eene groote eenzaamheid trekken, die hunne ont wikkeling belemmerde. Nieuwe badplaat sen zullen zich stichten langs de kusten, ter andere zijde: geheel het nijverige dal van den Bio Oria zal door deze omstandigheid een primo werktuig bezitten,, waarvan ze nu ontbloodt is, dat zal deze vallei recht streeks in verbinding stellen met de zee en de Papen van Passages. De intrest van èene tramwegzaak ïs eerst en vooral dfe behoefte van een voor- deelig en snel vervoermiddeldit in trest neemt toe in mat er meer zinnig heid verkregen wordt in de uitgaven der eerste inrichting en exploitatie. Voor de zaak Biarritz-St-Sebastien-To- losa is het niet eene behoefte, maar wel eene sociale noodwendigheid. Naarmate een land, een streek zich ont wikkelt, veranderd ook de manier van leven van het volk. Nu nog meer .als vroeger, moet alles snel gaan. Time is money, zeggen deEngelschén. Doch in de- zé door de natuur uitgekozen landstreek, bestaat maar ejen vervoermiddelden ijze renweg van Zuid-Frankrijk. Doch daar de ze lijn internationaal is, loopt deze niet langs de volrijke havenplaatsen integen deel, zij vermijdt die en gaat recht naar Madrid. Daaruit volgt dat vele plaatsen ver van eene statie afliggen en Biarritzstatie zel ve ligt een heel eind van het midden der stad af. als overgang daartoe is, die den krijgslast begroot. Nu vragen de Maasbewoncrs de afbreking hunner forten tot de herinrich ting van nieuwe werken. Zal de belgische Rente nog dalen, of hoo- gen? Ons vaderland heeft het eerste tijdvak der plaatselijke ontwikkeling gesloten. Die bereikt het toppunt betrekkelijk de jaren. Het tweede tijdvak, namelijk de kolonisee- ring, bereidt onzen grond tot een groo- ter Belgie Wie de Belgische Rente vorenstaat, doet opmerken, dat Spanje, Portugal, Turkije, Griekenland, de Balkanstaten, enz., niet be zitten wat wij als Nationalcn Rarometer hebben. Wie met zwarte gedachten bezield is, voorspelt eene gebeurlijke daling tot 90 franken, om de noodige kapitalen tot de uitvoeringen vereischt van de aangehaalde punten Wij besluiten: De toekomst is onbe kend. De tijd zal uitwijzen streken zooals St-Jean-de-Luz, Hendaye, Fontarabie, Irun, Tolosa, die maar de kans afwachten om zich uit te breiden en voor uit te gaan; alle steden die voor zich de levens- en uitzichtingselementen hebben, doch alleen aan eenzaamheid leidende. De gegevene inkomsten zijn op vaste bere kening gegrond; de gebezigde statistieken zijn van de nauwste onderzocht en uit gepluisd; in een woord, alles is gesteunt op officieele stukken door den Ijzeren weg van Zuid-Frankrijk gegeven, en de cijfers die wij geven zijn ten minste 10 p. h. on der de laatst vërschene opgave. Het is dus niet met een vooringenomen gedacht dat ^jvij die zaak aan onze le zers aanprijzen, maar onderzochte en gegronde redeneering, en gesteund op zekere feiten en cijfers; heel raar zijn de gelegenheden gelijk deze van te kunnen deel nemen* aan zulk eene on derneming waarvan de toekomst verzekerd is, zooals die van de Naamlooze Maatschap pij van Elektriesche tramwegen Biarritz-St- Sebastien-Tolosa. Voor samen te vatten, laat ons zeggen dat den vooruitgang der Maatschappij Biar- ritz-St-Sebastien-Tolosa verzekerd is. 1° Omdat het oprichten van het net aan eene ekonomische en sociale noodwendig heid voldoet. 2° Omdat de lijn in zich zelve hare le- vensbestandmiddelen bezit. a) Door de bevolking, wiens manier van leven zij zal vereenvoudigen; b) Door de toeristen, die zij zal toelaten in grooter getal die schoone streken in alle hoeken te doorkruisen en ze; loelaten de schoonheden van de schilderachtige kusten te bezoeken! c) Door den vooruitgang die zij zal v •- leenen aan de haven van Passages, waar van de uitzetting alle jaren grooter en groo ter wordt. 3° Omdat de lijn groote profijten zal trekken uit het nijverige dal van den Rio Oria, bevolkt met fabrieken waarvan den vooruitgang ons verwonderd Uit reden van gebrek aan verkeermiddelen, zoowel voor personen als goederen vervoer. 4° Omdat het ontwerp van den tramweg Biarritz-Tolosa het kriterium bereikt van het zij ook welke tram wegwaarde. Nood wendigheid van bestaan. Zuinigheid in de uitgaven van eerste oprichting en exploi tatie, de doorsnede weinig hobbelig zijnde. 5° Door de oneeloofelijke uitbreiding der Baskische kust, vooruitgang verzekerd door alle statistieken en de stichting van een tramweg zal dien vergrooten. 6° Omdat de uitzetting der onroerende zaken voor bijvoegsel heeft den vooruit gang der tramwegzaken, en men mag ze ker zijn van den bijval van onroerende za ken, die voorzien geweest zijn en volbracht zullen worden volgens de statuten. Aan de kapitalisten te oordeelen. Welnu, den tramweg zal deze bijzonder- ten en plaatsen door een tramweg bediend J rie bijzondere rekening, bestemd om de bui- heid hebben van uit de middenstad van worden, hoeveel meer is dit ook waar voor tengewone onkosten te dekken, veroorzaakt Biarritz te vertrekken, en toe te laten St-Se bastien te bereiken zonder verandering van rijtuigen, zoodoende zal hij alle fransche en spaansche plaatsen doorloopen. Wat de oprichting der lijn betreft, ge lijk het de beschrijving die hier op volgt ons laat weten, deze zal uiterst gemakkelijk gaan, aangezien de doorsnede der lijn bij na niet hobbelig is. Het eenige kunstwerk dat te verrichten is, is het oprichten van eene brug over de BidassoavetdvfolN geus zijn er bijna geene onteigeningen te doen. De elektrische kracht, verkregen door het kapen van watervallen en twee reserve stoomwerktuigen, zal bij middel van een trolley gegeven worden. Dus ziet gij, waar de lezers, d at hier nog eens het kriterium der exploitatie bereikt is. Van dat oogenblik af, is de tramwegzaak in die ondernemingen begrepen, die het minst blootgesteld zijn aan ekonomische en politieke krisissen. Wat ook nog tram- wegwaarden van andere onderscheidt, is de groote regelmatigheid in de opbrengst en eene onafgebrokenc toeneming der in komsten, waar tegen men in vergelijking kan stellen de ook onafgebroken© vermin dering van het exploitatie coefficient. De standregels der aktiën van Biarritz voorzien eenen koepon van 5 p. h. aan het kapitaal, ten titel van eersten interest; de zen is gewaarborgd door de statistieken die hier volgen. De oprichting van den tramweg zal den stand der zaken gansch omwentelen en men mag verzekeren dat het vervoer van personen en koopwaren wel tien maal grooter zal zijn. Indien wij onze lezers aanraden in deze uitgaaf deel te nemen, is het niet alleen om hetgeen we komen te verhalen, maar ook nog om eene andere reden. Indien wij de hedendaagsche beurskoer sen van Brussel volgen en dat wij die van verleden jaar tegenoverstellen, zijn wij ver wondert het profijtelijke verschil te besta* tigen dat er is, bijzonderlijk in de koolmijn- waarden en metaalwaarden. Dit komt om dat de Beurs die de ekonomische ontwa king verwachte, grootendeels op de toe komstige profijten gespekuleert’* heeft, en daar het beursinstinkt spekulatief is, heeft men nog wat ver geweest, j a zelfs verder dat het eene wijze bereedeneering toeliet. Dit brengt ons tot twee besluiten. Het cerate is dat men kan terugkomen op een vroeger genomen advies, gesteund op eene gezonde redeneering; de koersen zullen dan aan hunnen normalen koers te rugkomen, en we zullen zelfs zeggen in het tegenwoordige tijdvak, volgens geruch ten. die ons toekomen van vreemde plaat sen, zoowel op ekonomisch als politieik grondgebied, het voorzichtig zou zijn pro fijt te nemen, daar waar eene winst be staat. Het tweede besluit dat zich, voordoet, gaat in het bijzonder onze tegenwoordige waarde aan. De studie van eene tramwegwaarde möet objectief, klaar en duidelijk zijn. Na met zorg in deze soort van zakeh de toekomst ingezien te hebben, moet de op- steiging der inkomsten en profijten ge paard gaan met de manier der organisatie van de onderneming. Dit gezegd hebbende, het is op het oo genblik wanneer men nog niet de opklim ming der koersen van eene waarde bere kend heeft, dat men in die waarde moet treden, dit is ook waarheid voor de zaak die ons bezighoudt, en die wij aanprijzen. Gelijk het de beschrijving aanduidt, en in dien men deze wil Bestudeeren, zal men, zien dat die zaak eene noodwendigheid is, en alsook dat haar eene schitterende toekomst te wachten staat. Indien men zich rekening wil geven van het belang dat eene streek neemt bij het oprichten van een tramwegnet, is het ons alleen voldoende onze lezers te herinneren, de uitbreiding genomen door onze belgi sche badplaatsen, welke door den tramweg Oostende-littoraal bediend worden, uitbrei ding die nog grooter geworden is, sedert de elektrieke drijfkracht gebezigd wordt. Tusschen Oostende en Heyst, zijn Maria- kerke en Den Haen (Coq s/Mer) als bij too- verslag ontsprongen. Verder zien wij nog den voorspoed van Knocke, Duinberghe, Middelkerke, alsook de groote ontwikkeling der kust die van Oostende tot Frankrijk gaat, de prachtige streek van Nieuwpoort doortrekkende. Brussel en Antwerpen hebben aan hun dicht tramwegnet alleen hunne groote ontwikkeling en voorspoed te danken; het is daarom dat, hoe meer indringsmiddelen eene stad bezit, hoe moer ze vooruitgaat en zich uitbreidt. Als dit waar is voor onze steden aan de ijzerwegen verbonden, waar alle stra- Kas, banken, portefeuille fr. 1,286^018.23 Deze post is vermeerderd met 279,018.06 bii vergelijking aan het vorig dienstjaar. Terwijl het bedrag der beschikbaarheden in de kassen en banken toenanu uit oorzaak’ van de vermeerdering van het kapitaal, dat van de portefeuille verminderde ten ge volge van den afstand der titels van eene der maatschappijen, welke wij bescherm den. Werktuigen, gereedschap, ma teriaal fr. In vermeerdering van 37,697.52 tengevolge van verwerving van werkmateriaal Voorraden fr. Loopende rekeningen saldo Vertegenwoordigend het bedrag der ver scheidene deelnemingen, der vooraf beta lingen, gedaan aan de beginnende uitba tingen, der werken in loop, enz. Bewaargevingen voor waar borgen frank wel met eene goede PASSIEF 2,000,000 2’1,000 i ’4,720 NAAMLOOZE MAATSCHAPPIJ VAN ELEKTRISCHE TRAMWEGEN ACTIEF

HISTORISCHE KRANTEN

Het Renteblad van Dixmude (1910) | 1910 | | pagina 2