PROVINCIALE IJZERWEGEN
Biarritz-St - S ebastien -T olosa
NAAMLOOZE MAATSCHAPPIJ
eVSS
Welnu, den tramweg zal deze bijzonder-
1
177,070.50
fr.
66,100
i
61,459.40
699,917.26
Mijnheeren,
Gelijkvormig aan de wet en aan onze
standregelen, hebben wi j de eer U het ver
slag onzer bewerkingen gedurende het
dienstjaar 1909, het negende van ons maat
schappelijk bestaan, aan te bieden, en de
balans alsook de winst- en verliesrekening,
gesloten op 31 December 1909, ter uwer
goedkeuring te stellen.
De ontvangsten der verscheidene uitge
bate of beschermde lijnen onzer maat
schappij, hebben voor het dienstjaar 1909
de som van fr. 1,216,376.89 bereikt.
In dit getal zijn de ontvangsten begre-
begrepen der lijnen in pacht gegeven aan
onze maatschappij, die zijn in vermeerde
ring van fr. 14,893.84 op die van het vorig
dienstjaar, dewijl de uitbatingskosten in
vermindering van 568.39 fr. zijn. Deze vol
doende uitslag werd bekomen, dank aan
onze instellingen en aan onze herstellings-
werknlaatsen toebrachten.
De rekening der winsten en verliezen be
loopt op fr. 166,221.36, de algemeene kosten
en andere maatschappelijke uitgaven afge
rekend. Zij laat toe, indien gij de verdeeling
welke zich op het einde van dit verslag
bevindt, goedkeurt, 30 franken uit te dee-
len aan den koe pon m 6 der gewone aktiën,
alhoewel er verzekering bestaat voor de
dividenden der bevoorrechte aktiën en de
aflossing van het kapitaal; alsook de ver-
'gunningvan eene som van 20,000 fr. aan ee-
Kapilaal
Het kapitaal is vertegenwoor
digd door:
1,979 bevoorrechte
aktiën van 1,000 fr. ï;979,000
21 afgei oste "bevoor
rechte aktiën
a,D00 gewone aktiën
(voor geheugen)
Fr. 2,000,000
18,885.87
19,015.27
DHB
VERSLAG DOOR DER BESTUURRAAD
aangeboden aan de algemeene vergadering van
26 April 1910.
15,622.89
66,100
166,221.31»
Tevolgen.')
door de bewaring en de herstelling van
het rollend materiaal en van zekere lijnen
onzer uitbatingen. 1
Op aanvraag van talrijke aktiënhoudbrs
heeft de bestuurraad onlangs beslist de be
voorrechte aktiën van 1,000 franken te ver
doelen in vierden, dus in aktiën van 250 fr.
deze maatregel is insgelijks toegepast ge
weest aan de bevoorrechte aktiën, uitgege
ven in den loop van het vorig dienstjaar,
in uitvoering van het besluit genomen door
de algemeene buitengewone vergadering
van 27 Januari 1908. Die had aan den raad
de noodige macht gegeven om het maat
schappelijk kapitaal van 1 tot 2 millioen
te brengen door de uitgifte van.
duizend bevoorrechte nieuwe aktiën, waar
bij duizend gewone aktiën zouden gevoegd
worden van hetzelfde model en dezelfde
rechten bezittend dan die, welke beston
den. Deze kapitaal-vermeerdering heeft in
voege gebracht geweest om aan de maat
schappij toe te laten een belangrijk aan
deel te nemen in de maatschappijBiar
ritz- St- Sebastien - Tolosa, naamlooze!
maatschappij van elektrische tramwegen,
tot doel hebbend elektrische tramwegen,
die rechtstreeks de steden St-Sebastien- To
losa en Biarritz zullen verbinden, op te
richten en uit te baten.
Deze tramwegen, ongeduldig verwacht
door de bevolkingen der talrijke bad- .en
nijvcrheidsplaatsen, welke zij zullen be
dienen, mogen op eene schitterende toe
komst rekenen en wij zijn verzekerd, dat
de uitslagen van hunne uitbating ruim
schoots het kapitaal-aandeel, dat wij onder-
teekend hebben, zullen vergelden.
Van eenen anderen kant, heeft de boven
gemelde maatschappij de verbintenis, geno
men door hare aanjeggers, bekrachtigd;
zij zal ons de oprichting van het spoor te
rugschenken, haar elektrisch toestel, als
ook de levering van het rollend mate
riaal, dat ons dus van nu af, reeds op uit
muntende voorwaarden toegestaan is.
Voor wat de. aflossing der bevoorrech te ak
tiën betreft, aangezien deze niet boven den
paris gekwoteerd zijn, hebben wij tot gee-
ne loting over te gaan en wij hebben bij
gevolg de elf titels voorzien op den aflos-
singstabél in de Beurs teruggekocht.
Gelijkvormig aan onze statuten, zult gij
willen overgaan tot de benoeming van ee
nen bestuurder in vervanging van M. L.
Pastur, uittredend en herkiesbare beheer
der
Wij geven U hieronder, eenigc uitleggin
gen betrekkende de rekeningen der balans
en der winsten en verliezen aan uwe be
raadslagen overgelaten.
BALANS
Aflossingen
Wettige reserve
De reserve vermeerderde van
fr. 6,300.63 wettige voorafne-
ming van 1908.
Te betalen koepons
Borgstelling van ‘het personeel
Bexyaargevingen voor borgstel
lingen
Overschot
Wij verkondigen heden in ons blad de
beschrijving der Naamlooze Maatschappij
van elektrische tramwegenBiarritz-St-
Sebastien-Tolosa
Onze lezers zullen zich, door een om
standig verhaal, rekening kunnen jjeveiivan
de toekomst welke deze zaak te wachten
staat. Deze toekomst is gesteund op het
ekonomisch voordeel en de noodzakelijk
heid zelve van het tramwegnet, alsook door
de groote uitbreiding die zich veropen
baart in dit zoo schilderachtig deel van
Frankrijk en Spanje, uitbreiding die steeds
toeneemt door de vreemde kapitalen die
daar toevloeien.
Maar, voor wij de bijzonderlijke ele
menten in acht nemen, welke deze titels
aan de kapitalisten die een zekere en
winstgevende plaatsing zoeken, aanprijzen,
schijnt het ons nuttig in eenioge woorden
te laten weten, welke de reden zijn die
de tramweigen-titels bijzonderlijk aantrek
kelijk maken. Deze zijn ingewikkeld, ge
lijk alle die, welke deze zaken betreft,
doch ze zijp hoofdzakelijk.
De stichting van eenen tramweg
grvoie Kapitalen un reuen van zijn
vatting en intrest.
De hedendaagsche vooruitgang heeft zich
bijzonderlijk gekenmerkt in de tramwegen
nijverheid, en het is door deze bijzonder
heid dat onze Wereldtentoonstelling van
Brussel zich in dit domein onderscheid.
De kapitalist die zelve altoos genood
zaakt is dit snelle vervoermiddel te gebrui
ken, kan zich rekening geven: van de ka
pitalen die noodig zijn om zulk eene onder
neming tot stand te brengen; Van zijne
uitbreiding en zijne waarschijnlijke op
brengst.
Het belang dat eene tramwegzaak voor
stelt, is maar wezenlijk als deze gepaard
gaat met eene noodwendigheid, en voor de
zaak die ons nu bezig houdt, kan dit
niet ontloochend worden, wantten eene e
zijde zal den tramweg Van Biarritz-St-Se-
bastien-Tolosa verscheidene streken, die
tot hiertoe verwaarloosd waren, uit eene
groote eenzaamheid trekken, die hunne ont
wikkeling belemmerde. Nieuwe badplaat
sen zullen zich stichten langs de kusten, ter
andere zijde: geheel het nijverige dal van
den Bio Oria zal door deze omstandigheid
een primo werktuig bezitten,, waarvan ze
nu ontbloodt is, dat zal deze vallei recht
streeks in verbinding stellen met de zee
en de Papen van Passages.
De intrest van èene tramwegzaak ïs
eerst en vooral dfe behoefte van een voor-
deelig en snel vervoermiddeldit in
trest neemt toe in mat er meer zinnig
heid verkregen wordt in de uitgaven der
eerste inrichting en exploitatie.
Voor de zaak Biarritz-St-Sebastien-To-
losa is het niet eene behoefte, maar wel
eene sociale noodwendigheid.
Naarmate een land, een streek zich ont
wikkelt, veranderd ook de manier van
leven van het volk. Nu nog meer .als
vroeger, moet alles snel gaan. Time is
money, zeggen deEngelschén. Doch in de-
zé door de natuur uitgekozen landstreek,
bestaat maar ejen vervoermiddelden ijze
renweg van Zuid-Frankrijk. Doch daar de
ze lijn internationaal is, loopt deze niet
langs de volrijke havenplaatsen integen
deel, zij vermijdt die en gaat recht naar
Madrid.
Daaruit volgt dat vele plaatsen ver van
eene statie afliggen en Biarritzstatie zel
ve ligt een heel eind van het midden der
stad af.
als overgang daartoe is, die den krijgslast
begroot. Nu vragen de Maasbewoncrs de
afbreking hunner forten tot de herinrich
ting van nieuwe werken.
Zal de belgische Rente nog dalen, of hoo-
gen?
Ons vaderland heeft het eerste tijdvak
der plaatselijke ontwikkeling gesloten. Die
bereikt het toppunt betrekkelijk de jaren.
Het tweede tijdvak, namelijk de kolonisee-
ring, bereidt onzen grond tot een groo-
ter Belgie
Wie de Belgische Rente vorenstaat, doet
opmerken, dat Spanje, Portugal, Turkije,
Griekenland, de Balkanstaten, enz., niet be
zitten wat wij als Nationalcn Rarometer
hebben. Wie met zwarte gedachten bezield
is, voorspelt eene gebeurlijke daling tot
90 franken, om de noodige kapitalen tot de
uitvoeringen vereischt van de aangehaalde
punten
Wij besluiten: De toekomst is onbe
kend. De tijd zal uitwijzen
streken zooals St-Jean-de-Luz, Hendaye,
Fontarabie, Irun, Tolosa, die maar de kans
afwachten om zich uit te breiden en voor
uit te gaan; alle steden die voor zich de
levens- en uitzichtingselementen hebben,
doch alleen aan eenzaamheid leidende.
De gegevene inkomsten zijn op vaste bere
kening gegrond; de gebezigde statistieken
zijn van de nauwste onderzocht en uit
gepluisd; in een woord, alles is gesteunt
op officieele stukken door den Ijzeren weg
van Zuid-Frankrijk gegeven, en de cijfers
die wij geven zijn ten minste 10 p. h. on
der de laatst vërschene opgave.
Het is dus niet met een vooringenomen
gedacht dat ^jvij die zaak aan onze le
zers aanprijzen, maar
onderzochte en gegronde redeneering, en
gesteund op zekere feiten en cijfers; heel
raar zijn de gelegenheden gelijk deze van
te kunnen deel nemen* aan zulk eene on
derneming waarvan de toekomst verzekerd
is, zooals die van de Naamlooze Maatschap
pij van Elektriesche tramwegen Biarritz-St-
Sebastien-Tolosa.
Voor samen te vatten, laat ons zeggen
dat den vooruitgang der Maatschappij Biar-
ritz-St-Sebastien-Tolosa verzekerd is.
1° Omdat het oprichten van het net aan
eene ekonomische en sociale noodwendig
heid voldoet.
2° Omdat de lijn in zich zelve hare le-
vensbestandmiddelen bezit.
a) Door de bevolking, wiens manier van
leven zij zal vereenvoudigen;
b) Door de toeristen, die zij zal toelaten
in grooter getal die schoone streken in alle
hoeken te doorkruisen en ze; loelaten de
schoonheden van de schilderachtige kusten
te bezoeken!
c) Door den vooruitgang die zij zal v •-
leenen aan de haven van Passages, waar
van de uitzetting alle jaren grooter en groo
ter wordt.
3° Omdat de lijn groote profijten zal
trekken uit het nijverige dal van den Rio
Oria, bevolkt met fabrieken waarvan den
vooruitgang ons verwonderd Uit reden van
gebrek aan verkeermiddelen, zoowel voor
personen als goederen vervoer.
4° Omdat het ontwerp van den tramweg
Biarritz-Tolosa het kriterium bereikt van
het zij ook welke tram wegwaarde. Nood
wendigheid van bestaan. Zuinigheid in de
uitgaven van eerste oprichting en exploi
tatie, de doorsnede weinig hobbelig zijnde.
5° Door de oneeloofelijke uitbreiding der
Baskische kust, vooruitgang verzekerd door
alle statistieken en de stichting van een
tramweg zal dien vergrooten.
6° Omdat de uitzetting der onroerende
zaken voor bijvoegsel heeft den vooruit
gang der tramwegzaken, en men mag ze
ker zijn van den bijval van onroerende za
ken, die voorzien geweest zijn en volbracht
zullen worden volgens de statuten.
Aan de kapitalisten te oordeelen.
Welnu, den tramweg zal deze bijzonder- ten en plaatsen door een tramweg bediend J rie bijzondere rekening, bestemd om de bui-
heid hebben van uit de middenstad van worden, hoeveel meer is dit ook waar voor tengewone onkosten te dekken, veroorzaakt
Biarritz te vertrekken, en toe te laten St-Se
bastien te bereiken zonder verandering van
rijtuigen, zoodoende zal hij alle fransche
en spaansche plaatsen doorloopen.
Wat de oprichting der lijn betreft, ge
lijk het de beschrijving die hier op volgt
ons laat weten, deze zal uiterst gemakkelijk
gaan, aangezien de doorsnede der lijn bij
na niet hobbelig is. Het eenige kunstwerk
dat te verrichten is, is het oprichten van
eene brug over de BidassoavetdvfolN
geus zijn er bijna geene onteigeningen te
doen.
De elektrische kracht, verkregen door het
kapen van watervallen en twee reserve
stoomwerktuigen, zal bij middel van een
trolley gegeven worden. Dus ziet gij, waar
de lezers, d at hier nog eens het kriterium
der exploitatie bereikt is.
Van dat oogenblik af, is de tramwegzaak
in die ondernemingen begrepen, die het
minst blootgesteld zijn aan ekonomische
en politieke krisissen. Wat ook nog tram-
wegwaarden van andere onderscheidt, is
de groote regelmatigheid in de opbrengst
en eene onafgebrokenc toeneming der in
komsten, waar tegen men in vergelijking
kan stellen de ook onafgebroken© vermin
dering van het exploitatie coefficient.
De standregels der aktiën van Biarritz
voorzien eenen koepon van 5 p. h. aan het
kapitaal, ten titel van eersten interest; de
zen is gewaarborgd door de statistieken
die hier volgen. De oprichting van den
tramweg zal den stand der zaken gansch
omwentelen en men mag verzekeren dat
het vervoer van personen en koopwaren
wel tien maal grooter zal zijn.
Indien wij onze lezers aanraden in deze
uitgaaf deel te nemen, is het niet alleen
om hetgeen we komen te verhalen, maar
ook nog om eene andere reden.
Indien wij de hedendaagsche beurskoer
sen van Brussel volgen en dat wij die van
verleden jaar tegenoverstellen, zijn wij ver
wondert het profijtelijke verschil te besta*
tigen dat er is, bijzonderlijk in de koolmijn-
waarden en metaalwaarden. Dit komt om
dat de Beurs die de ekonomische ontwa
king verwachte, grootendeels op de toe
komstige profijten gespekuleert’* heeft, en
daar het beursinstinkt spekulatief is, heeft
men nog wat ver geweest, j a zelfs verder
dat het eene wijze bereedeneering toeliet.
Dit brengt ons tot twee besluiten.
Het cerate is dat men kan terugkomen
op een vroeger genomen advies, gesteund
op eene gezonde redeneering; de koersen
zullen dan aan hunnen normalen koers te
rugkomen, en we zullen zelfs zeggen in
het tegenwoordige tijdvak, volgens geruch
ten. die ons toekomen van vreemde plaat
sen, zoowel op ekonomisch als politieik
grondgebied, het voorzichtig zou zijn pro
fijt te nemen, daar waar eene winst be
staat.
Het tweede besluit dat zich, voordoet,
gaat in het bijzonder onze tegenwoordige
waarde aan.
De studie van eene tramwegwaarde möet
objectief, klaar en duidelijk zijn.
Na met zorg in deze soort van zakeh de
toekomst ingezien te hebben, moet de op-
steiging der inkomsten en profijten ge
paard gaan met de manier der organisatie
van de onderneming.
Dit gezegd hebbende, het is op het oo
genblik wanneer men nog niet de opklim
ming der koersen van eene waarde bere
kend heeft, dat men in die waarde moet
treden, dit is ook waarheid voor de zaak
die ons bezighoudt, en die wij aanprijzen.
Gelijk het de beschrijving aanduidt, en in
dien men deze wil Bestudeeren, zal men,
zien dat die zaak eene noodwendigheid
is, en alsook dat haar eene schitterende
toekomst te wachten staat.
Indien men zich rekening wil geven van
het belang dat eene streek neemt bij het
oprichten van een tramwegnet, is het ons
alleen voldoende onze lezers te herinneren,
de uitbreiding genomen door onze belgi
sche badplaatsen, welke door den tramweg
Oostende-littoraal bediend worden, uitbrei
ding die nog grooter geworden is, sedert
de elektrieke drijfkracht gebezigd wordt.
Tusschen Oostende en Heyst, zijn Maria-
kerke en Den Haen (Coq s/Mer) als bij too-
verslag ontsprongen.
Verder zien wij nog den voorspoed van
Knocke, Duinberghe, Middelkerke, alsook
de groote ontwikkeling der kust die van
Oostende tot Frankrijk gaat, de prachtige
streek van Nieuwpoort doortrekkende.
Brussel en Antwerpen hebben aan hun
dicht tramwegnet alleen hunne groote
ontwikkeling en voorspoed te danken; het
is daarom dat, hoe meer indringsmiddelen
eene stad bezit, hoe moer ze vooruitgaat en
zich uitbreidt.
Als dit waar is voor onze steden aan
de ijzerwegen verbonden, waar alle stra-
Kas, banken, portefeuille fr. 1,286^018.23
Deze post is vermeerderd met 279,018.06
bii vergelijking aan het vorig dienstjaar.
Terwijl het bedrag der beschikbaarheden
in de kassen en banken toenanu uit oorzaak’
van de vermeerdering van het kapitaal,
dat van de portefeuille verminderde ten ge
volge van den afstand der titels van eene
der maatschappijen, welke wij bescherm
den.
Werktuigen, gereedschap, ma
teriaal fr.
In vermeerdering van 37,697.52
tengevolge van verwerving
van werkmateriaal
Voorraden fr.
Loopende rekeningen saldo
Vertegenwoordigend het bedrag der ver
scheidene deelnemingen, der vooraf beta
lingen, gedaan aan de beginnende uitba
tingen, der werken in loop, enz.
Bewaargevingen voor waar
borgen
frank
wel met eene goede
PASSIEF
2,000,000
2’1,000
i
’4,720
NAAMLOOZE MAATSCHAPPIJ VAN
ELEKTRISCHE TRAMWEGEN
ACTIEF