7 s BESCHRIJVING Naamlooze Maatschappij van Elektrische Tramwegen Verkooping bij openbare inschrijving van 20,000 kapitaal-actiën van 100 frank elk Ghheel volbetaald deelkmakende van 70 000 kapitaal-aktiën onderschreven en geheel volbetaald ft r GOLFE né GASCOGNE MAATSCHAPPELIJKE ZETEL BRUSSEL kapitaal-aktiën 7,000,000 frank De inschrijving zal geschieden van Dinsdag 10 tot Zaterdag 14 Mei I9IO BETAALBAAR Vertegenwoordigd door 70,000 kapital-aktiën van Opgericht bij akt van 21 Klaart 1910 door hV Alfred ECTORS, notaris, te Brussel verblijvende (Belgische Staadsblad, van 2 April ISiO nr 1897) 100 frank elk. Er werd, daarenboven, 70,000 sticliterdeelen.zonder melding van nominale waarde, gesticht F* trijs 112 frank SO Men kan, van nu af, KOSTELOOS per brief inschrijving ten Bank en Wisselhuize der Gebroeders CLOET O, Statiestraat, 31, D1XMUDE i Is M. R. LEROUX, te Brussel. ■i. M. Omer SAYE, bankier, te Kortrijk l Biarritx-S-Sébastien-Tolosa BEHEERRAAD a MM. O. AUBECQ, nijveraar, te Brussel, Beheerder G. de SOMZÉE, ingénieur, te Brussel, Beheerder A. StERGÈS. ingénieur, te Parijs, Beheerder V. CROUSSE, te Fonteny, Beheerder COLLEGIE VAN COMMISSARISSEN i M. F. HEGER, ingénieur, te Brussel MM. G. GUBERS, nijveraar, te Brussel, Voorzitter H. CROUSSE, ingénieur, te Brussel, beheerder-afgevaardigde der Naamlooze Maatschappij Chemins de fer Provinciaux, Beheer- der-afgevaardigde (BE|_giscHE NAAMLOOZE MAATSCHAPPIJ) <Je bevolking der bediende streek en de klan ten van den tram zullen aangroeien. De lijn Biarritz-Irun-Renteria-Saint-&ébas- tien zal inzonderheid eene kustlijn van pracht zijn, en zal als verplichte clienteel hebben de inwoners en de reizigers die talrijk in de ze streek heen en weer reizen. De electrische tram zal zich maar zelden van de kust verwijderen, tenzij om de plaat sen langs de kusten gelegen te bedienen jöf) door te trekken. Op bijna den ganschen dobr- tocht zal men schoone zichten ontmpe.ten,- van den eenen kant, den pnmeetbaren Oteaan,- van den anderen kant, betooverendc land schappen, de bekoorlijkstc welke de inbeel ding kan voorstellen. De natuur heeft dit! land met natuurlijke rijkdommen begunstigd: weiden, wouden, bergen (Pyreneën), vrucht bare valleien, watcrloopen, waarvan het ge zamenlijke, van eene oneindige verscheiden heid, onbeschrijfelijke schoone panorama’s vormt, voor dewelke de reiziger in bewon dering blijft. De bijna onuitputbare hulpbronnen, dat het Baskisch land biedt onder opzicht van schil derachtigheid en aangenaamheid, zoowel als- onder opzicht van landbouw en nijverheid, maken van deze bevoorrechte streek eene den aantrekkelijkste en belangrijkste verblijf plaatsen welke men ergens ontmoet. De overblijvende 42,<500 kapitaal-aktiën zijn geheel ondershreven en bevrijd geweest. Doel der onderneming en bader in dewelke de Maatschappij haar bedrijf zat uitvoeren.— Het doel der onderneming is de voornaamste steden van den golf van Gascogne, namelijk: Biarritz, Bidart, Guéthary, St-Jean de Luz, Hendaye, met elkander in gemeenschap te stellen dooi' eenen electrischen tram, die voortdurend langs de kust zal loopen, van welke hij slechts zal afwijken om, in Spanje, de steden Irun, Oyarsun, Renteria, de haven van Passages en ten slotte St-Sébastien, te bedienen. Boven St-Sébastien zal de lijn in het binnenland dringen en langs Lasarte, An- doain, Villabona en 'Tolosa loopen, de Rio Oria volgen, waarvan de nijverige vallei, gansch met fabrieken bezaaid, een spoorweg verwacht van plaatselijk belang, haar recht streeks met 'de haven van Passages in be trekking stellend. De bekomene tramwegepneessiën zullen 60 jaren duren. Een der belangrijke gevolgen dezer werken zal zijn de wonderschoone vlakten, die nu van alle gemeenschap verwijderd zijn, te doen gelden. Lusthuizen van allerlei aard zullen weldra langs de zee gebouwd worden, nieuwe badplaatsen zullen opgericht worden Doei der Maatschappij. De Maatschap pij heeft voor doel het oprichten en de uit bating van ijzerenwegen, en van hetgene er aanbehoortde aankoop, de verkoop van gronden en alle onroerende zaken. Zij mag zich versmelten en zich betrekken, ten alle opzichte, in België en in den vreemde, in alle dergelijke ondernemingen of die van gard zijn nering op hare lijnen te brengen. Zij mag werkhuizen bouwen en uitbaten, voor den dienst, de verlichting en de verdeeling der beweegkracht. Zij mag ondernemen, rechtstreeks of onrechtstreeks, alle werkin gen in koophandel, nijverheid, financie en onroerende goederen van haar doel afhan gende. Kapitaal en maatschappelijke bezitting. Het maatschappelijk kapitaal is vastgesteld op 7,000,000 frank, vertegenwoordigd door 70,000 kapitaal-aktiën van honderd frank elk, Er zijn, daarenboven, 70,000 stichtérsdee- len, ingesteld zonder melding van nominale waarde. 27,500 kapitaal-aktiën, gansch volbetaald, en de 70,'000 stichtersdeelen zijn övergetnaa'kt in vergelding van de volgende aanbrengsten: A) De bestaande titels der naamlooze. Maat schappij Compania del tranvia electrico de San-Sebastian Tolosa (Spanje). i hij inschüjving, 12 frank 50 tegen kwijtbrief; bij de verdeeling 1OO frank, den 18 Mei 1910, en tegen aflevering der titels. B) De verbintenis van den heer A. Gaby, officiéél gemachtigde van het Departement der Lage-Pyreneën voor het leggen en de uitbating van eene electrische tramweglijn, van Biarritz tot Hendaye (fransche grenzen), van zijne rechten af te staan aan de Fran sche naamlooze maatschappij Tramways de daye C) De bestaande titels der Fransche naam looze maatschappij Tramways de Hen- loozedaye D) Het recht van eerstheid van de vergun ning van den tramweg van Renteria naar Irun, Spaansche grens. E) Het recht van verkeer op de lijnen der naamlooze Maatschappij der tramwegen van Saint-Sébastien (Spanje), behelzende het ver voer der reizigers tot het midden der stad Saint-Sébastien en der koopwaren tot de ha ven van Passages. F) De studiën, ontwerpen, plans, profielen, en al de voorafgaande werken in het alge meen die uitgevoerd geweest zijn tot het leggen der lijnen. G) Het akkoord betrekkelijk het leggen der lijnen, voor rekening der Naamlooze maat schappij Tramways Electriques Biarritz-St- Sébastien-Tolosa door de Maatschappij Chemins de fer Provinciaux COLK n GAiCOCNZ klSENDE Cftmun u Ha PLhlf BtWRtTZ PLAK yjtAffstLUZ. PLAN SMrrttusucN 1V, 'GOlfEoe.GASCOGM: Alegria joANi AfbuTU'l I tlgrOlOSA BlARHI

HISTORISCHE KRANTEN

Het Renteblad van Dixmude (1910) | 1910 | | pagina 3