7
s
BESCHRIJVING
Naamlooze Maatschappij van Elektrische Tramwegen
Verkooping bij openbare inschrijving van 20,000 kapitaal-actiën van 100 frank elk
Ghheel volbetaald deelkmakende van 70 000 kapitaal-aktiën onderschreven en geheel volbetaald
ft
r
GOLFE né GASCOGNE
MAATSCHAPPELIJKE ZETEL BRUSSEL
kapitaal-aktiën 7,000,000 frank
De inschrijving zal geschieden van Dinsdag 10 tot Zaterdag 14 Mei I9IO
BETAALBAAR
Vertegenwoordigd door 70,000 kapital-aktiën van
Opgericht bij akt van 21 Klaart 1910 door hV Alfred ECTORS, notaris, te Brussel verblijvende (Belgische Staadsblad, van 2 April ISiO nr 1897)
100 frank elk. Er werd, daarenboven, 70,000 sticliterdeelen.zonder melding van nominale waarde, gesticht
F* trijs 112 frank SO
Men kan, van nu af, KOSTELOOS per brief inschrijving ten Bank en Wisselhuize der Gebroeders CLOET O, Statiestraat, 31, D1XMUDE
i
Is
M. R. LEROUX, te Brussel.
■i.
M. Omer SAYE, bankier, te Kortrijk
l
Biarritx-S-Sébastien-Tolosa
BEHEERRAAD a
MM. O. AUBECQ, nijveraar, te Brussel, Beheerder
G. de SOMZÉE, ingénieur, te Brussel, Beheerder
A. StERGÈS. ingénieur, te Parijs, Beheerder
V. CROUSSE, te Fonteny, Beheerder
COLLEGIE VAN COMMISSARISSEN i
M. F. HEGER, ingénieur, te Brussel
MM. G. GUBERS, nijveraar, te Brussel, Voorzitter
H. CROUSSE, ingénieur, te Brussel, beheerder-afgevaardigde der
Naamlooze Maatschappij Chemins de fer Provinciaux, Beheer-
der-afgevaardigde
(BE|_giscHE NAAMLOOZE MAATSCHAPPIJ)
<Je bevolking der bediende streek en de klan
ten van den tram zullen aangroeien.
De lijn Biarritz-Irun-Renteria-Saint-&ébas-
tien zal inzonderheid eene kustlijn van pracht
zijn, en zal als verplichte clienteel hebben
de inwoners en de reizigers die talrijk in de
ze streek heen en weer reizen.
De electrische tram zal zich maar zelden
van de kust verwijderen, tenzij om de plaat
sen langs de kusten gelegen te bedienen jöf)
door te trekken. Op bijna den ganschen dobr-
tocht zal men schoone zichten ontmpe.ten,-
van den eenen kant, den pnmeetbaren Oteaan,-
van den anderen kant, betooverendc land
schappen, de bekoorlijkstc welke de inbeel
ding kan voorstellen. De natuur heeft dit!
land met natuurlijke rijkdommen begunstigd:
weiden, wouden, bergen (Pyreneën), vrucht
bare valleien, watcrloopen, waarvan het ge
zamenlijke, van eene oneindige verscheiden
heid, onbeschrijfelijke schoone panorama’s
vormt, voor dewelke de reiziger in bewon
dering blijft.
De bijna onuitputbare hulpbronnen, dat het
Baskisch land biedt onder opzicht van schil
derachtigheid en aangenaamheid, zoowel als-
onder opzicht van landbouw en nijverheid,
maken van deze bevoorrechte streek eene den
aantrekkelijkste en belangrijkste verblijf
plaatsen welke men ergens ontmoet.
De overblijvende 42,<500 kapitaal-aktiën zijn
geheel ondershreven en bevrijd geweest.
Doel der onderneming en bader in dewelke
de Maatschappij haar bedrijf zat uitvoeren.—
Het doel der onderneming is de voornaamste
steden van den golf van Gascogne, namelijk:
Biarritz, Bidart, Guéthary, St-Jean de Luz,
Hendaye, met elkander in gemeenschap te
stellen dooi' eenen electrischen tram, die
voortdurend langs de kust zal loopen, van
welke hij slechts zal afwijken om, in Spanje,
de steden Irun, Oyarsun, Renteria, de haven
van Passages en ten slotte St-Sébastien, te
bedienen. Boven St-Sébastien zal de lijn in
het binnenland dringen en langs Lasarte, An-
doain, Villabona en 'Tolosa loopen, de Rio
Oria volgen, waarvan de nijverige vallei,
gansch met fabrieken bezaaid, een spoorweg
verwacht van plaatselijk belang, haar recht
streeks met 'de haven van Passages in be
trekking stellend.
De bekomene tramwegepneessiën zullen 60
jaren duren.
Een der belangrijke gevolgen dezer werken
zal zijn de wonderschoone vlakten, die nu
van alle gemeenschap verwijderd zijn, te
doen gelden. Lusthuizen van allerlei aard
zullen weldra langs de zee gebouwd worden,
nieuwe badplaatsen zullen opgericht worden
Doei der Maatschappij. De Maatschap
pij heeft voor doel het oprichten en de uit
bating van ijzerenwegen, en van hetgene er
aanbehoortde aankoop, de verkoop van
gronden en alle onroerende zaken. Zij mag
zich versmelten en zich betrekken, ten alle
opzichte, in België en in den vreemde, in
alle dergelijke ondernemingen of die van gard
zijn nering op hare lijnen te brengen. Zij
mag werkhuizen bouwen en uitbaten, voor
den dienst, de verlichting en de verdeeling
der beweegkracht. Zij mag ondernemen,
rechtstreeks of onrechtstreeks, alle werkin
gen in koophandel, nijverheid, financie en
onroerende goederen van haar doel afhan
gende.
Kapitaal en maatschappelijke bezitting.
Het maatschappelijk kapitaal is vastgesteld
op 7,000,000 frank, vertegenwoordigd door
70,000 kapitaal-aktiën van honderd frank elk,
Er zijn, daarenboven, 70,000 stichtérsdee-
len, ingesteld zonder melding van nominale
waarde.
27,500 kapitaal-aktiën, gansch volbetaald, en
de 70,'000 stichtersdeelen zijn övergetnaa'kt in
vergelding van de volgende aanbrengsten:
A) De bestaande titels der naamlooze. Maat
schappij Compania del tranvia electrico de
San-Sebastian Tolosa (Spanje).
i hij inschüjving, 12 frank 50 tegen kwijtbrief;
bij de verdeeling 1OO frank, den 18 Mei 1910, en tegen aflevering der titels.
B) De verbintenis van den heer A. Gaby,
officiéél gemachtigde van het Departement
der Lage-Pyreneën voor het leggen en de
uitbating van eene electrische tramweglijn,
van Biarritz tot Hendaye (fransche grenzen),
van zijne rechten af te staan aan de Fran
sche naamlooze maatschappij Tramways de
daye
C) De bestaande titels der Fransche naam
looze maatschappij Tramways de Hen-
loozedaye
D) Het recht van eerstheid van de vergun
ning van den tramweg van Renteria naar
Irun, Spaansche grens.
E) Het recht van verkeer op de lijnen der
naamlooze Maatschappij der tramwegen van
Saint-Sébastien (Spanje), behelzende het ver
voer der reizigers tot het midden der stad
Saint-Sébastien en der koopwaren tot de ha
ven van Passages.
F) De studiën, ontwerpen, plans, profielen,
en al de voorafgaande werken in het alge
meen die uitgevoerd geweest zijn tot het
leggen der lijnen.
G) Het akkoord betrekkelijk het leggen der
lijnen, voor rekening der Naamlooze maat
schappij Tramways Electriques Biarritz-St-
Sébastien-Tolosa door de Maatschappij
Chemins de fer Provinciaux
COLK n GAiCOCNZ
klSENDE
Cftmun u Ha
PLhlf
BtWRtTZ
PLAK
yjtAffstLUZ.
PLAN
SMrrttusucN
1V,
'GOlfEoe.GASCOGM:
Alegria
joANi
AfbuTU'l
I
tlgrOlOSA
BlARHI