Het Renteblad
Bankhuis en Wisselhuts
Gebroeders O LOET Sr C,E
t
1.
27,000
720,000
747,000
van
15,000
'302,500
2,502,600
330,000
aan
’206,000
1NTREST-K0EP0NBETALING
191
tot
1910.
Datum den...
Los nummer
verklaart elch te abonneeren op HET RENTEBLAB van
Per jaar
1 frack
INSCHRIJVINGSBEWIJS
Orgaan van financiën-handel-nijverhijd
VERSCHIJNENDE DEN ZONDAG IN 6 BLADZIJDEN, GROOT FORMAAT
Statiestraat, 31 DIXMUDE Telefoon Nr 17
GELDSTORTINGEN. - Het Bankhuis,
aanveerdt alle geldstortingen tegen eenen
vasten intrest van 3, 3.25 en 3.50 pi. h.,
volgens voor waarden.
GELDLEEN1NGEN OP TITELS. Het
Bankhuis leent geld op bclgische en vreetn-
de geldwaarden, welke ter Beurs gekwo-
teerd worden.
LOOPENDE REKENINGEN (Comptes-
courants). Het Bankhuis opent insgelijks
loopende rekeningen gewaarborgd door ee
nen depot van titels. Deze rekeningen laten
de kooplieden toe op alle oogenblikken over
overeenkomende sommen te beschikken.
BE WARING VAN TITELS. - Het Bank
huis gelast zich met alle titels in verzeker
de bewaring te zetten, tegen eén commissie^
loon van fr. 0.20 per duizend franken en
per jaar. De dienst der intrest coupons
der inbewaring gegeven titels wordt koste
loos door het Bankhuis uitgewisseld.
Dezfe titels in bewaring gegeven zijn alle
oogenblikken ter beschikking van hunnen
eigenaar.
BEURSORDERS. Het Bankhuis gelast
zich verder met den aankoop* en verkoop
van alle beurswaarden op komptant te
Brussel aan 1 fr. per 1,000 fr. en alle vreem
de beursplaatsen aan 2 fr. per 1,000 fr.
INSCHRIJVINGEN. De inschrijving
op alle nieuwe uitgiften wordt kosteloos
gedaan.
DIENST DER INTREST COUPONS.
De coupons worden kosteloos uitbetaald.
VREEMD GELD. Het Bankhuis koopt
en verkoopt alle vreemd geld.
I
raj
lo in- Frankrijk:
mor-
CS trandj>, vlottende be-
Getal
NAAM
16,000
Totaal
Over te dragen
168,000
Overdracht
Totaal
Drukkerij A Derenme. 69, Markstraat, Brussel.
'31,000
Handtebkbn,
19,000
5,000
12,000
50,000
50,000
20,000
50,000
40,000
2,000
3,000
2,000
3,000
5,000
7,000
10,000
5,000
5,000
Men zende dit inschrij viiigfbewijs met he bedrag in timbers onder envelop naar de bureelen van
Het Benteblad, Bankhuis, Gebroeders OLOET et Cie, Dixmude, Statiestraat.
Total
Anderzijds, ongeveer 7 millioen
2 centiemen
168,000
Inwoners
De onder gelet kende (naam en voornamen)-----
Adres (straat)-(woonplaats)
5,000
4,500
'2,000
12,000
OP
Bedrag per
Koepon
MM.,
Ik ben in het bezit der volgende koepons,
waarvan ik de kosteloose uitbetaling begeer
4
c
Lengte: 43 kilometers, f
uur voor 12 uren uitbating;
48 treinen.
a) Jaarlijksche aflossing in 60
De
ge-
jaren7
b) Kosten per kilometer - trein
fr. 0.90,
Het getal der kilometers:treinen
800,000 zijnde, zilleu de kosten
beloopen
Statiestraat, 17, DIXMUDE. Telefoon: 17
Ilidpliuizen
Marktstraat, 32, NIEUWPOORT. Telefoon52
Hofstraat, 20, THOUROUT. Telefoon: 15
V iv LLC11M.O
Bayonne et Anglet, vaste bevolking
Bidart, vaste bevolking
Quélhary
Sdcoa
Ciboure
Vlottende
streken
HENDAYE, vaste bevolking
volking_
N. B. Kuipt dit blad uit, vult het in, zeudt het
op, en het bedrag zal u binnen de vier en-twintig
uren kosteloos besteld worden.
Totaal fr. 317,500
Totaal der onkosten: 1,064,500 franken.
Kortom, men kan geheel gemakkelijk voor
het gansche net eene totale jaarlijksche orit
vangst voorzien van
1° Biarritz-Renteria-Saint-Sébastien388,000
reizigers, heen en ’terug:
2x 388,000x 0.075x 43=
2<> Haven van Passages-St-Sébas-
tien-Tolosa:
7,338,725 reizigerskilometers
aan 0.05 peseta
Koopwaren: 2,290,000
0.10 peseta
Bureelen open alle werkdagen:
Te THOUROUT: van 8 1/2 tot 11 ure 's
gens
te DIXMUDE: van 8 1/2 tot 12 en van 2 tot
6 ure
te NIEUWPOORTvan 8 1/2 tot 11 1/4 ure
’s morgens,
358,000
reizigers
doorkruisen de Baskische landstreek, te we
ten:
Meer dan 3 millioen reizigers hebben Biar
ritz bezocht gedurende het jaar 1909, den
ijzerenweg en den buurtspoorweg geven »ns
te kennen dat zij er gedurende dit jaar 2 mil
lioen 630,854 vervoerd hebben.
De afwisseling der reizigers te Saint-Sé-
bastien is 4 millioen, komende uit het bin
nenland, de Fransche kusten, de zeestranden
van de Golf van Gasconje oï er henen trek
kende.
De speelreizigers stroomen toe in grooten
getalle en men blijft beneden de waarheid
met te bevestigen dat hun getal met 10 t.'h.
elk jaar vermeerderd.
Voordeelen van den eleetrilschen train.
De landstreken die den tramweg zal doorkrui
sen zijn heden, om zoo te zeggen, niet af
gediend. Er beslaat, inderdaad, slechts eene
lijn van den ijzerenweg, enkele plaatsen be
dienende^ waarvan de reizigers- en goederen
statiën zelfs, er meestendeels verwijderd zijn
van de plaatsen, hetgeen overigens verstaan
baar is voor eenen ijzerenweg van gr,note
gemeenschap.
Dagelijks zullen tey beschikking van de
reizigers een aanzienlijk getal treinen ^gezet
worden, dit getal zal, indien het noodig is,
kunnen vermeerderd worden, 'de vertreku
ren zullen tot in den nacht verlengd worden.
2» In Spanje:
Irun, Behobie en Fontarabie
Oyarsun
PASSAGES en Renteria
ST-SEBASTIEN, vaste bevolking
vlottende
Escuelas, Lasartc en Kolonie van
Oria
Andoain
Villaboiia et Irura
TOLOSA
Steden in de streek der uitbating
gelegen
Gegorrela, Orega, Lizarza, Oren-
dain, Regil, Vidania, Urquisu, Her-
njaldej Larrault, Aduna, Alquiza,
Anveta, Cizurquil, Urnieta, Ama
sa, Asteasu, Solavilla, Abalcisque-
ta, Albistur, Alegria, Alzaga, Alzo,
Amezqucta, Arama, Bellirain, Bei-
zema, Belaunze, Araiz, Berrobi,
Elduayen, Gastein, Ibarra, 'Leabu-
ru, Icasteguieta, Alza, Lezo, As-
tigarraga, Iturriar. Vaste bevol
king
Totaal fr. ------
2. Saint-Sébastien-Tolosa. Lengte: 25 ki
lometers. 30 treinen per dag.
a) Jaarlijksche aflossing in 60
jaren
b) Kosten per kilometer - trein
fr. 1.10
Het getal der kilometers-’trei-
nen 275,000 zijnde, zal de uitga
ven beloopen
i De snelheid der treinen dient opgemerkt
te worden, zij kunnen 50 kilometers berei
ken, zoo zullen de langste wegen in korten
tijd afgelegd worden. 'De e'lectriciteit biedt
geene toevalligheden aan, en zal regelmatig
vertrek- en aankomsturen verzekeren.
De vervoerprijs zal niet duur zijn daar
de maatschappij zich voorstelt de weinig kos
tende waterdrukkracht te gebruiken, dank
aan het opvangen van eenige watervallen, on
der de talrijke welke de rivieren van het
land opleveren: de rivieren zijn er talrijk
en vloeieno ntstuimig de Pyreneën af, de win
den van den Oceaan schenken hun gestadigen
en regelmatigen aanvoer.
Al de trams zullen de kleine pakken en
reisgoederen vervoeren.
Technisch overzicht. Aanleg. De oprich
ting zal overal gemakkelijk zijn, de door
snede is niet hobbelig.
De grootste hellingen zullen maar zelden
6 t. h. bereiken, gewoonlijk min dan 3 t. h.
De afgevoerde gronden en *de aanaafttingen
zullen bijna gelijk zijn en zeer dikwijls zul
len de hinderlijke gronden in de zee mogen
geworpen worden.
De verwijdering vart de spoorlijn zal van
1 meter zijn. De electrische drijfkracht zal
bij middel van een trolley gegeven worden,
welke zal toclaten een groot getal treinen te
gebruiken, bij bijzonder toeloop van volk of
overvloedigen vervoer ann koopwaren.
De werken zullen seffens aangevangen wor
den. De sectie St-Sébastien-Tolosa zal acht a
tien maanden tijd kosten om uitgebaat te
wordende andere sectie zal tien a twaalf
maanden eischen.
Hooger werd gezegd dat fle electrische
stroom zou verschaft worden door het bejag
der watervallen. Maar om alle moeilijkheid
te voorkomen heeft men besloten twee reser-
vestoomtuigen te maken, de eene te Andoain,
de andere te Socoa-St-Jean de Luz. Men zal
er zich natuurlijk maar zeer zelden van be
dienen.
Voor wat de kunstwerken betreft, het be
langrijkste kunstwerk zal het vervaardigen
zijn van eene internationale brug over de
Bidassoa, maar de prijs er van zal groote
lijks verminderd worden, daar de gemeenten
in de kosten deel willen nemen. !Er zal boven
dien nog eene boogbrug van omtrent 75 me
ters moeten gemaakt worden, om over eene
enge vallei te Guéthary te rijden, en eenige
bruggen van weinig belang.
Wat de onteigeningen aangaat, zij mogen
over het hoo’fd gezien worden, daar het mees-
tendeel der gemeenten en der oeverbewo
ners tevreden zijn kosteloos den grond af
te staan die noodig is tot het maken van den
tram en dat om He initiatief {van de aanleggers
der onderneming aan te moedigen. Bovendien
het voordeel dat zij uit den tramweg zullen
trekken, zal hun ruimschoots deze ontberin
gen vergoe’den.
Schatting der ontvangsten. Men mag aan
nemen, op de eerste wijk (43 kilometers),
dat elkeen van de 288,000 bewoners eene
jaarlijksche heen- en weerreis maakt, en dat,
van de 7 millioen reizigers, met rondreizen-
den biljetten, en de speelreizigers die een
verplichtend clienteel van den tramweg sa
menstellen, 100,000 slechts eene heen- en
weerreis maken.
Men mag insgelijks veronderstellen dat al
deze reizigers een biljet van tweede klas
nemen, hetgeen nochtans de wezenlijkheid
niet is, daar tegenovergesteld een groot deel
van het clienteel een clienteel van luxe zijn
moet.
Al deze opofferingen aangenomen, en de
voortbrengst niet tellende van het vervoer
van reisgoed en snelwagendienst, zou de bru-
to-ontvangst 2,502,600 frank bereiken.
Op de Iwecde wijk (25 kilometers), zal de
werkersbevolking vooral den tramweg benut
tigen, die eerst en vooral een zakentuig zijn
zal, door noodzakelijkheid gebruikt. Van aard,
om tot eone zoo juist mogelijke rekening te
komen van het getal reizigers die den tram
weg zullen benuttigen, zijn er twee verschil
lende stelsels gebruikt geweest, stiptelijk re
kening houdende van het plaatselijk karak
ter, ’t is te zeggen per reiziger. De gemid
delde vergelijking van de twee uitslagen is
daarna genomen, met insgelijks rekening te
houden van eene merkwaardige vermindering
op de toegestane tarieven.
Volgens de berekening per inwoner en
daarna per onderzoek der verschillende bil
jetten afgeleverd in de statiën van af Saint-
Sébastien tot Tolosa door de ijzerenwegen
van hét Noorden van Spanje, door de onder
neming der automobielen die tusschen St-
Sébastien en Tolosa heen en weerrijden, en
die afgeschaft zal worden met de verwezen-
liking van den tramweg, en 'door het nabij
komend getal reizigers in rijtuigen vervoerd,
in speelwagentjes en te paard, komt men tof
een gemiddeld cijfer van 7,338,725 reizigers
kilometers aan fr. 0.05, ’t zij 366,936.25
pesetas, ’t zij, op de meest ongustige wisse
ling, eene som van 330,000 frank of 13,200
frank enkelijk per kilometer wanneer voor
den tramweg van Saint-Sébastien tot Hernani,
waarvan het bepaald getal reizigers bijna
uitsluitelijk voortkomt van speelreizen en
waar zeer weinig goederen vervoerd worden,
doet deze lijn een jaarlijksche ontvangst van
300,000 frank op eenen doortocht van 12 ki
lometers, ’t zij 25,000 frank per kilometer.
Vervoer der koopwaren. Om de naast
mogelijke berekeningen te maken en te we
ten wat het vervoer van koopwaren zal op
brengen, heeft men inlichtingen genomen bij
de fabrikanten, overheden en bijzonderen,
alsook bij de maatschappijen van spoorwe
gen.
Door deze middels en met voorzichtigheid
handelend, is men tot een getal tonnen-kilo-
meters geraakt, waaraan men het kleinste
toegestaan tarief toegepast heeft, zonder re
kening te houden van de kleine pakkén en
reisgoederen.
Dit getal doet een totaal uitkomen van
169,620 te voeren tonnen, 2,292,620 kilome-
trieke tonnen uitmakend. Het ware hier nut
teloos alles breedvoerig uiteen te doen en
tal papier-, steenkalk-, sulfer-, suikerij-, glas-,
pannen-, baksteen-, meubel-, pleisterfabrie-
ken, olieslagerijen, zeepzieder! jen, smelte-
rijen, kalkoveifs, mijnen, enz., die deze ver
voeringen teweegbrengen, aan te duiden.
Het is belangrijk uit het oog niet te verlie
zen, dat de tram de koopwaren rechtstreeks
naar de haven van Saint-Sébastien en van
Passages zal geleiden, zonder ontscheping.
De have van Saint-Sébastien, waarvan het
jaarlijks vervoer 100,000 tonnen behelst,
wordt a’leenlijk bediend door den tram en
allerlei voertuigen.
Die 2,292,620 ki’ometrieke tonnen aan een
minimum tarief van pesetas 0.10 vervoerd,
zullen eene ontvangst van ‘229,000 pesetas
opbrengen, ’t zij aan den laagsten wisselkoers
berekend de som van 206,000 frank.
Totaal .fr. 3,038,600
De regels gevolgd om die berekening te sta
ven zïjn derwijze gemaakt, dat men mag be
vestigen dat dit getal van nu reeds 25 t. h.
mag verhoogd worden, men ziet er nochtans
van af.
Ten andere, de voorafgaande studie bewijst
dat deze uitslag geroepen is den rijkdom van
het land, die gedurig toeneemt, te volgen.
Er komt eene netto winst uit voort van
3,038,600 1,064,500 1,974,100 franken.
Alhoewel er een minimum van ontvangsten
en een maximum van uitgaven Beoogd ge
weest is, is er nog eene vermindering van 25
1. h. toegestaan o_p de winstgevende uitslagen,
om aan alle mogelijkheid ie voorzien.
In deze uitslagen moet men aanmerken dat
er geene rekening gehouden werd van de
winsten voortkomend van de onroerende ope-
ratiën, die de onderneming zal uitvoeren,
operatiën reeds voorzien en die zullen volgens
de regels, tot stand gebracht worden.
Vendeellng der winsten. Het gunstig
overschot van het bilan, na aftrok gedaan
van alle uitgaven van exploitatie, algemeene
kosten, van de afkortingen, geringschattingen
en minderwaarden, vormt de zuivere winst
van de Maatschappij en is verdeeld als volgt:
1. Vijf ten honderd voor de begiftiging van
het wettig voorbehoud. Deze voorafneming
zal niet meer verplichtend zijn wanneer het
voorbehoud het tiende van het maatschap
pelijk kapitaal zal uitmaken.
2. De noodige som óm aan de kapitaal-ak-
tiën toe te kennen, als eerste dividend, Vijf
ten honderd op het geheel waarvan zij ge-
ëischt en bevrijd zijn.
3. Een ten honderd voor elk der beheerders
en een derde ten honderd voor elk der com
missarissen.
4. Het saldo zal verdeeld worden: 30 t. h.
aan de kapitaal-aktiën, 70 t. h. aan de stich-
tersdeelen, tenzij dat de algemeene verga
dering, op voorstel van den Beheerraad, be
sluit van genoemd saldo geheel of gedeelte
lijk te bestemmen voor de inrichting van
eene buitengewone voorzieningskas.
De toepassing van de voorzieningskas is ge
regeld door den Beheerraad.
Algemeene vergadering en Bilan.
jaarlijksche algemeene vergadering wordt
houden den eersten donderdag der maand
April, ten 11 ure voormiddag.
Het maatschappelijk dienstjaar wordt ge
sloten op 31 December van elk jaar.
ST-JEANDE LUZ, vaste bevolking.
vlottende
Steden in de streek des uitbating
gelegen
Biriatou, Ascain, Sare, Ainhoue,
Souraide, Espelette, St-Pee sur
Nivelle, Ahetze, Arbonne, Usta-
ritz, Arcangues, Bassussary, Vil-
lefranque, ‘Larressore, vaste be
volking
De te verwachten uitslagen van reizigers era
koopwaren te zamen genomen, is er voor
de 2e afdeeling eene totale ontvangst van
536,000 frank aangerekend.
Schatting der uilbalingskosten. Voor uit-
batingscoëfficient een getal nemend hooger
dan die, welke de ondervinding en de ern
stige ondernemingen aanschaffen, zouden de
uilbalingskosten, aflossingen inbegrepen, de
som van 1,064,500 franken bedragen. Al de
onkosten zijn ten hoogste geschat geworden.
Er is ook aan te stippen, dat de Baskische
provinciën maar aan kleine belastingen on
derworpen zijn. De maatschappij zal onder
dit opzicht van een waardeerbaar recht ge
nieten.
Bovendien, geene de minste vergoeding,
geen zooveelste op de ontvangsten worden
voorafgenoiaen door de doorkruiste steden.
Hieronder Yle label der uitbatingskosten,
welke men vóórziet:
Biarritz-Irun-Renteria-Saint-Sébastien.
2 treinen jaer
per dag:
Daarbij, is deze streek begiftigd met eene
gematigde luchtgesteldheid, die aan den rei-
zige«'‘ het verblijf gedurende bijna geheel het
jaai’ toelaat. De Winter is er zoer zacht en
dq zomerwarmte is er verdraaglijk, dank aan
de zeewind, die des morgens blaast, en de
wind ten lande, die des avonds den damp
kring verkoelt.
Gemiddeld merkt de warmtemeter 14°. In
den Winter 8», in de Lente 11°, in den Zor
mer 19«, in den Herfst 18°; November geeft
nog 14°. Daaruit volgt dat deze rustplaatsen
en stranden van Frankrijk en Spanje meer
bezocht worden dan de andere badplaatsen
van het Kanaal en de Noordzee, die maar
drie maanden seizoen hebben.
Deze rustplaatsen en stranden volgen el
kander op: Biarritz en Saint-Sébastien zijn
iög eenen afstand van 50 kilometers van el
kander gelegen. Op dien tusschenweg ont
moet men opvolgenlijk: Biarritz, Bidart, Gué
thary, Saint-Jean de Luz, Hendaye-Plage,
Hendaye-Ville, Fontarabie, Irun, Oyarsun,
Renteria, de haven van Passages en St-Sé-
bastien.
Er ontbrak eene betrekking tusschen die
vejrschillige plaatsen, dezelfde gebruiken heb
bend, begeerig gemeenschappelijke feesten op
te richten en genoegen te verschaffen aan
de: vreemdelingen, liefhebbers meestal van
uitstapjes en wandelingen. De electrische
tramwegen zullen, langs de kusten loopend,
dit nauwe verband tusschen de fransche en
de spaansche steden en stranden teweegbren
gen.
Deze van Bt-Sébastien-Tolosa zal eene
hoofdzakelijke nijverheidslijn zijn, eene
streek van werkhuizen doorsnijdende, met
dewelke zij overal zal verbonden zijn; zij
zai dienen tot benoodigheden van eene wer
kersbevolking en zal talrijke koopwarenwa-
gons vervoeren.
Om zich een beknopt gedacht te maken van
de nijverheid der streek, zal het genoegzaam
zijn te doen opmerken dat er 17 belangrijke
papierfabrieken bestaan. Benevens n<$ ver
scheidene laken-, steenkalk,, sulfer-, glas-,
pannen-, baksteen-, meubel-, pleisterfabrie-
ken. Bovendien bemerkt men er olieslage
rijen, zeepziederijen, smelterijen, kalkovens,
mijnen, enz. Dit alles verwekt talrijke ver
voeringen van brand- en grondstóffen, van
gefabrikeerde voortbrensels, zonder het ge
durig heen- en terugreizen van het perso
neel en van al degenen die handelen met de
werkhuizen te rékenen.
Ziedaar den kring waarin de maatschappij
j St-Sébastien-Tolosa zal werkzaam, zijn,
ziedaar ook de menigvuldige redens die deze
onderneming rechtvaardigen en die maken
dat zij door de bevolking zoo vurig begeerd
.wordt.
Plaatsen en bevolkingen te bedienen.
De bevolking rechtstreeks door den tram be
diend, zal bedragen:
Inwoners
BIARRITZ, vaste bevolking
Biarritz, vlottende
bevolking r
bevolking dezer laatste