Het Renteblad Bankhuis en Wisselhuts Gebroeders O LOET Sr C,E t 1. 27,000 720,000 747,000 van 15,000 '302,500 2,502,600 330,000 aan ’206,000 1NTREST-K0EP0NBETALING 191 tot 1910. Datum den... Los nummer verklaart elch te abonneeren op HET RENTEBLAB van Per jaar 1 frack INSCHRIJVINGSBEWIJS Orgaan van financiën-handel-nijverhijd VERSCHIJNENDE DEN ZONDAG IN 6 BLADZIJDEN, GROOT FORMAAT Statiestraat, 31 DIXMUDE Telefoon Nr 17 GELDSTORTINGEN. - Het Bankhuis, aanveerdt alle geldstortingen tegen eenen vasten intrest van 3, 3.25 en 3.50 pi. h., volgens voor waarden. GELDLEEN1NGEN OP TITELS. Het Bankhuis leent geld op bclgische en vreetn- de geldwaarden, welke ter Beurs gekwo- teerd worden. LOOPENDE REKENINGEN (Comptes- courants). Het Bankhuis opent insgelijks loopende rekeningen gewaarborgd door ee nen depot van titels. Deze rekeningen laten de kooplieden toe op alle oogenblikken over overeenkomende sommen te beschikken. BE WARING VAN TITELS. - Het Bank huis gelast zich met alle titels in verzeker de bewaring te zetten, tegen eén commissie^ loon van fr. 0.20 per duizend franken en per jaar. De dienst der intrest coupons der inbewaring gegeven titels wordt koste loos door het Bankhuis uitgewisseld. Dezfe titels in bewaring gegeven zijn alle oogenblikken ter beschikking van hunnen eigenaar. BEURSORDERS. Het Bankhuis gelast zich verder met den aankoop* en verkoop van alle beurswaarden op komptant te Brussel aan 1 fr. per 1,000 fr. en alle vreem de beursplaatsen aan 2 fr. per 1,000 fr. INSCHRIJVINGEN. De inschrijving op alle nieuwe uitgiften wordt kosteloos gedaan. DIENST DER INTREST COUPONS. De coupons worden kosteloos uitbetaald. VREEMD GELD. Het Bankhuis koopt en verkoopt alle vreemd geld. I raj lo in- Frankrijk: mor- CS trandj>, vlottende be- Getal NAAM 16,000 Totaal Over te dragen 168,000 Overdracht Totaal Drukkerij A Derenme. 69, Markstraat, Brussel. '31,000 Handtebkbn, 19,000 5,000 12,000 50,000 50,000 20,000 50,000 40,000 2,000 3,000 2,000 3,000 5,000 7,000 10,000 5,000 5,000 Men zende dit inschrij viiigfbewijs met he bedrag in timbers onder envelop naar de bureelen van Het Benteblad, Bankhuis, Gebroeders OLOET et Cie, Dixmude, Statiestraat. Total Anderzijds, ongeveer 7 millioen 2 centiemen 168,000 Inwoners De onder gelet kende (naam en voornamen)----- Adres (straat)-(woonplaats) 5,000 4,500 '2,000 12,000 OP Bedrag per Koepon MM., Ik ben in het bezit der volgende koepons, waarvan ik de kosteloose uitbetaling begeer 4 c Lengte: 43 kilometers, f uur voor 12 uren uitbating; 48 treinen. a) Jaarlijksche aflossing in 60 De ge- jaren7 b) Kosten per kilometer - trein fr. 0.90, Het getal der kilometers:treinen 800,000 zijnde, zilleu de kosten beloopen Statiestraat, 17, DIXMUDE. Telefoon: 17 Ilidpliuizen Marktstraat, 32, NIEUWPOORT. Telefoon52 Hofstraat, 20, THOUROUT. Telefoon: 15 V iv LLC11M.O Bayonne et Anglet, vaste bevolking Bidart, vaste bevolking Quélhary Sdcoa Ciboure Vlottende streken HENDAYE, vaste bevolking volking_ N. B. Kuipt dit blad uit, vult het in, zeudt het op, en het bedrag zal u binnen de vier en-twintig uren kosteloos besteld worden. Totaal fr. 317,500 Totaal der onkosten: 1,064,500 franken. Kortom, men kan geheel gemakkelijk voor het gansche net eene totale jaarlijksche orit vangst voorzien van 1° Biarritz-Renteria-Saint-Sébastien388,000 reizigers, heen en ’terug: 2x 388,000x 0.075x 43= 2<> Haven van Passages-St-Sébas- tien-Tolosa: 7,338,725 reizigerskilometers aan 0.05 peseta Koopwaren: 2,290,000 0.10 peseta Bureelen open alle werkdagen: Te THOUROUT: van 8 1/2 tot 11 ure 's gens te DIXMUDE: van 8 1/2 tot 12 en van 2 tot 6 ure te NIEUWPOORTvan 8 1/2 tot 11 1/4 ure ’s morgens, 358,000 reizigers doorkruisen de Baskische landstreek, te we ten: Meer dan 3 millioen reizigers hebben Biar ritz bezocht gedurende het jaar 1909, den ijzerenweg en den buurtspoorweg geven »ns te kennen dat zij er gedurende dit jaar 2 mil lioen 630,854 vervoerd hebben. De afwisseling der reizigers te Saint-Sé- bastien is 4 millioen, komende uit het bin nenland, de Fransche kusten, de zeestranden van de Golf van Gasconje oï er henen trek kende. De speelreizigers stroomen toe in grooten getalle en men blijft beneden de waarheid met te bevestigen dat hun getal met 10 t.'h. elk jaar vermeerderd. Voordeelen van den eleetrilschen train. De landstreken die den tramweg zal doorkrui sen zijn heden, om zoo te zeggen, niet af gediend. Er beslaat, inderdaad, slechts eene lijn van den ijzerenweg, enkele plaatsen be dienende^ waarvan de reizigers- en goederen statiën zelfs, er meestendeels verwijderd zijn van de plaatsen, hetgeen overigens verstaan baar is voor eenen ijzerenweg van gr,note gemeenschap. Dagelijks zullen tey beschikking van de reizigers een aanzienlijk getal treinen ^gezet worden, dit getal zal, indien het noodig is, kunnen vermeerderd worden, 'de vertreku ren zullen tot in den nacht verlengd worden. 2» In Spanje: Irun, Behobie en Fontarabie Oyarsun PASSAGES en Renteria ST-SEBASTIEN, vaste bevolking vlottende Escuelas, Lasartc en Kolonie van Oria Andoain Villaboiia et Irura TOLOSA Steden in de streek der uitbating gelegen Gegorrela, Orega, Lizarza, Oren- dain, Regil, Vidania, Urquisu, Her- njaldej Larrault, Aduna, Alquiza, Anveta, Cizurquil, Urnieta, Ama sa, Asteasu, Solavilla, Abalcisque- ta, Albistur, Alegria, Alzaga, Alzo, Amezqucta, Arama, Bellirain, Bei- zema, Belaunze, Araiz, Berrobi, Elduayen, Gastein, Ibarra, 'Leabu- ru, Icasteguieta, Alza, Lezo, As- tigarraga, Iturriar. Vaste bevol king Totaal fr. ------ 2. Saint-Sébastien-Tolosa. Lengte: 25 ki lometers. 30 treinen per dag. a) Jaarlijksche aflossing in 60 jaren b) Kosten per kilometer - trein fr. 1.10 Het getal der kilometers-’trei- nen 275,000 zijnde, zal de uitga ven beloopen i De snelheid der treinen dient opgemerkt te worden, zij kunnen 50 kilometers berei ken, zoo zullen de langste wegen in korten tijd afgelegd worden. 'De e'lectriciteit biedt geene toevalligheden aan, en zal regelmatig vertrek- en aankomsturen verzekeren. De vervoerprijs zal niet duur zijn daar de maatschappij zich voorstelt de weinig kos tende waterdrukkracht te gebruiken, dank aan het opvangen van eenige watervallen, on der de talrijke welke de rivieren van het land opleveren: de rivieren zijn er talrijk en vloeieno ntstuimig de Pyreneën af, de win den van den Oceaan schenken hun gestadigen en regelmatigen aanvoer. Al de trams zullen de kleine pakken en reisgoederen vervoeren. Technisch overzicht. Aanleg. De oprich ting zal overal gemakkelijk zijn, de door snede is niet hobbelig. De grootste hellingen zullen maar zelden 6 t. h. bereiken, gewoonlijk min dan 3 t. h. De afgevoerde gronden en *de aanaafttingen zullen bijna gelijk zijn en zeer dikwijls zul len de hinderlijke gronden in de zee mogen geworpen worden. De verwijdering vart de spoorlijn zal van 1 meter zijn. De electrische drijfkracht zal bij middel van een trolley gegeven worden, welke zal toclaten een groot getal treinen te gebruiken, bij bijzonder toeloop van volk of overvloedigen vervoer ann koopwaren. De werken zullen seffens aangevangen wor den. De sectie St-Sébastien-Tolosa zal acht a tien maanden tijd kosten om uitgebaat te wordende andere sectie zal tien a twaalf maanden eischen. Hooger werd gezegd dat fle electrische stroom zou verschaft worden door het bejag der watervallen. Maar om alle moeilijkheid te voorkomen heeft men besloten twee reser- vestoomtuigen te maken, de eene te Andoain, de andere te Socoa-St-Jean de Luz. Men zal er zich natuurlijk maar zeer zelden van be dienen. Voor wat de kunstwerken betreft, het be langrijkste kunstwerk zal het vervaardigen zijn van eene internationale brug over de Bidassoa, maar de prijs er van zal groote lijks verminderd worden, daar de gemeenten in de kosten deel willen nemen. !Er zal boven dien nog eene boogbrug van omtrent 75 me ters moeten gemaakt worden, om over eene enge vallei te Guéthary te rijden, en eenige bruggen van weinig belang. Wat de onteigeningen aangaat, zij mogen over het hoo’fd gezien worden, daar het mees- tendeel der gemeenten en der oeverbewo ners tevreden zijn kosteloos den grond af te staan die noodig is tot het maken van den tram en dat om He initiatief {van de aanleggers der onderneming aan te moedigen. Bovendien het voordeel dat zij uit den tramweg zullen trekken, zal hun ruimschoots deze ontberin gen vergoe’den. Schatting der ontvangsten. Men mag aan nemen, op de eerste wijk (43 kilometers), dat elkeen van de 288,000 bewoners eene jaarlijksche heen- en weerreis maakt, en dat, van de 7 millioen reizigers, met rondreizen- den biljetten, en de speelreizigers die een verplichtend clienteel van den tramweg sa menstellen, 100,000 slechts eene heen- en weerreis maken. Men mag insgelijks veronderstellen dat al deze reizigers een biljet van tweede klas nemen, hetgeen nochtans de wezenlijkheid niet is, daar tegenovergesteld een groot deel van het clienteel een clienteel van luxe zijn moet. Al deze opofferingen aangenomen, en de voortbrengst niet tellende van het vervoer van reisgoed en snelwagendienst, zou de bru- to-ontvangst 2,502,600 frank bereiken. Op de Iwecde wijk (25 kilometers), zal de werkersbevolking vooral den tramweg benut tigen, die eerst en vooral een zakentuig zijn zal, door noodzakelijkheid gebruikt. Van aard, om tot eone zoo juist mogelijke rekening te komen van het getal reizigers die den tram weg zullen benuttigen, zijn er twee verschil lende stelsels gebruikt geweest, stiptelijk re kening houdende van het plaatselijk karak ter, ’t is te zeggen per reiziger. De gemid delde vergelijking van de twee uitslagen is daarna genomen, met insgelijks rekening te houden van eene merkwaardige vermindering op de toegestane tarieven. Volgens de berekening per inwoner en daarna per onderzoek der verschillende bil jetten afgeleverd in de statiën van af Saint- Sébastien tot Tolosa door de ijzerenwegen van hét Noorden van Spanje, door de onder neming der automobielen die tusschen St- Sébastien en Tolosa heen en weerrijden, en die afgeschaft zal worden met de verwezen- liking van den tramweg, en 'door het nabij komend getal reizigers in rijtuigen vervoerd, in speelwagentjes en te paard, komt men tof een gemiddeld cijfer van 7,338,725 reizigers kilometers aan fr. 0.05, ’t zij 366,936.25 pesetas, ’t zij, op de meest ongustige wisse ling, eene som van 330,000 frank of 13,200 frank enkelijk per kilometer wanneer voor den tramweg van Saint-Sébastien tot Hernani, waarvan het bepaald getal reizigers bijna uitsluitelijk voortkomt van speelreizen en waar zeer weinig goederen vervoerd worden, doet deze lijn een jaarlijksche ontvangst van 300,000 frank op eenen doortocht van 12 ki lometers, ’t zij 25,000 frank per kilometer. Vervoer der koopwaren. Om de naast mogelijke berekeningen te maken en te we ten wat het vervoer van koopwaren zal op brengen, heeft men inlichtingen genomen bij de fabrikanten, overheden en bijzonderen, alsook bij de maatschappijen van spoorwe gen. Door deze middels en met voorzichtigheid handelend, is men tot een getal tonnen-kilo- meters geraakt, waaraan men het kleinste toegestaan tarief toegepast heeft, zonder re kening te houden van de kleine pakkén en reisgoederen. Dit getal doet een totaal uitkomen van 169,620 te voeren tonnen, 2,292,620 kilome- trieke tonnen uitmakend. Het ware hier nut teloos alles breedvoerig uiteen te doen en tal papier-, steenkalk-, sulfer-, suikerij-, glas-, pannen-, baksteen-, meubel-, pleisterfabrie- ken, olieslagerijen, zeepzieder! jen, smelte- rijen, kalkoveifs, mijnen, enz., die deze ver voeringen teweegbrengen, aan te duiden. Het is belangrijk uit het oog niet te verlie zen, dat de tram de koopwaren rechtstreeks naar de haven van Saint-Sébastien en van Passages zal geleiden, zonder ontscheping. De have van Saint-Sébastien, waarvan het jaarlijks vervoer 100,000 tonnen behelst, wordt a’leenlijk bediend door den tram en allerlei voertuigen. Die 2,292,620 ki’ometrieke tonnen aan een minimum tarief van pesetas 0.10 vervoerd, zullen eene ontvangst van ‘229,000 pesetas opbrengen, ’t zij aan den laagsten wisselkoers berekend de som van 206,000 frank. Totaal .fr. 3,038,600 De regels gevolgd om die berekening te sta ven zïjn derwijze gemaakt, dat men mag be vestigen dat dit getal van nu reeds 25 t. h. mag verhoogd worden, men ziet er nochtans van af. Ten andere, de voorafgaande studie bewijst dat deze uitslag geroepen is den rijkdom van het land, die gedurig toeneemt, te volgen. Er komt eene netto winst uit voort van 3,038,600 1,064,500 1,974,100 franken. Alhoewel er een minimum van ontvangsten en een maximum van uitgaven Beoogd ge weest is, is er nog eene vermindering van 25 1. h. toegestaan o_p de winstgevende uitslagen, om aan alle mogelijkheid ie voorzien. In deze uitslagen moet men aanmerken dat er geene rekening gehouden werd van de winsten voortkomend van de onroerende ope- ratiën, die de onderneming zal uitvoeren, operatiën reeds voorzien en die zullen volgens de regels, tot stand gebracht worden. Vendeellng der winsten. Het gunstig overschot van het bilan, na aftrok gedaan van alle uitgaven van exploitatie, algemeene kosten, van de afkortingen, geringschattingen en minderwaarden, vormt de zuivere winst van de Maatschappij en is verdeeld als volgt: 1. Vijf ten honderd voor de begiftiging van het wettig voorbehoud. Deze voorafneming zal niet meer verplichtend zijn wanneer het voorbehoud het tiende van het maatschap pelijk kapitaal zal uitmaken. 2. De noodige som óm aan de kapitaal-ak- tiën toe te kennen, als eerste dividend, Vijf ten honderd op het geheel waarvan zij ge- ëischt en bevrijd zijn. 3. Een ten honderd voor elk der beheerders en een derde ten honderd voor elk der com missarissen. 4. Het saldo zal verdeeld worden: 30 t. h. aan de kapitaal-aktiën, 70 t. h. aan de stich- tersdeelen, tenzij dat de algemeene verga dering, op voorstel van den Beheerraad, be sluit van genoemd saldo geheel of gedeelte lijk te bestemmen voor de inrichting van eene buitengewone voorzieningskas. De toepassing van de voorzieningskas is ge regeld door den Beheerraad. Algemeene vergadering en Bilan. jaarlijksche algemeene vergadering wordt houden den eersten donderdag der maand April, ten 11 ure voormiddag. Het maatschappelijk dienstjaar wordt ge sloten op 31 December van elk jaar. ST-JEANDE LUZ, vaste bevolking. vlottende Steden in de streek des uitbating gelegen Biriatou, Ascain, Sare, Ainhoue, Souraide, Espelette, St-Pee sur Nivelle, Ahetze, Arbonne, Usta- ritz, Arcangues, Bassussary, Vil- lefranque, ‘Larressore, vaste be volking De te verwachten uitslagen van reizigers era koopwaren te zamen genomen, is er voor de 2e afdeeling eene totale ontvangst van 536,000 frank aangerekend. Schatting der uilbalingskosten. Voor uit- batingscoëfficient een getal nemend hooger dan die, welke de ondervinding en de ern stige ondernemingen aanschaffen, zouden de uilbalingskosten, aflossingen inbegrepen, de som van 1,064,500 franken bedragen. Al de onkosten zijn ten hoogste geschat geworden. Er is ook aan te stippen, dat de Baskische provinciën maar aan kleine belastingen on derworpen zijn. De maatschappij zal onder dit opzicht van een waardeerbaar recht ge nieten. Bovendien, geene de minste vergoeding, geen zooveelste op de ontvangsten worden voorafgenoiaen door de doorkruiste steden. Hieronder Yle label der uitbatingskosten, welke men vóórziet: Biarritz-Irun-Renteria-Saint-Sébastien. 2 treinen jaer per dag: Daarbij, is deze streek begiftigd met eene gematigde luchtgesteldheid, die aan den rei- zige«'‘ het verblijf gedurende bijna geheel het jaai’ toelaat. De Winter is er zoer zacht en dq zomerwarmte is er verdraaglijk, dank aan de zeewind, die des morgens blaast, en de wind ten lande, die des avonds den damp kring verkoelt. Gemiddeld merkt de warmtemeter 14°. In den Winter 8», in de Lente 11°, in den Zor mer 19«, in den Herfst 18°; November geeft nog 14°. Daaruit volgt dat deze rustplaatsen en stranden van Frankrijk en Spanje meer bezocht worden dan de andere badplaatsen van het Kanaal en de Noordzee, die maar drie maanden seizoen hebben. Deze rustplaatsen en stranden volgen el kander op: Biarritz en Saint-Sébastien zijn iög eenen afstand van 50 kilometers van el kander gelegen. Op dien tusschenweg ont moet men opvolgenlijk: Biarritz, Bidart, Gué thary, Saint-Jean de Luz, Hendaye-Plage, Hendaye-Ville, Fontarabie, Irun, Oyarsun, Renteria, de haven van Passages en St-Sé- bastien. Er ontbrak eene betrekking tusschen die vejrschillige plaatsen, dezelfde gebruiken heb bend, begeerig gemeenschappelijke feesten op te richten en genoegen te verschaffen aan de: vreemdelingen, liefhebbers meestal van uitstapjes en wandelingen. De electrische tramwegen zullen, langs de kusten loopend, dit nauwe verband tusschen de fransche en de spaansche steden en stranden teweegbren gen. Deze van Bt-Sébastien-Tolosa zal eene hoofdzakelijke nijverheidslijn zijn, eene streek van werkhuizen doorsnijdende, met dewelke zij overal zal verbonden zijn; zij zai dienen tot benoodigheden van eene wer kersbevolking en zal talrijke koopwarenwa- gons vervoeren. Om zich een beknopt gedacht te maken van de nijverheid der streek, zal het genoegzaam zijn te doen opmerken dat er 17 belangrijke papierfabrieken bestaan. Benevens n<$ ver scheidene laken-, steenkalk,, sulfer-, glas-, pannen-, baksteen-, meubel-, pleisterfabrie- ken. Bovendien bemerkt men er olieslage rijen, zeepziederijen, smelterijen, kalkovens, mijnen, enz. Dit alles verwekt talrijke ver voeringen van brand- en grondstóffen, van gefabrikeerde voortbrensels, zonder het ge durig heen- en terugreizen van het perso neel en van al degenen die handelen met de werkhuizen te rékenen. Ziedaar den kring waarin de maatschappij j St-Sébastien-Tolosa zal werkzaam, zijn, ziedaar ook de menigvuldige redens die deze onderneming rechtvaardigen en die maken dat zij door de bevolking zoo vurig begeerd .wordt. Plaatsen en bevolkingen te bedienen. De bevolking rechtstreeks door den tram be diend, zal bedragen: Inwoners BIARRITZ, vaste bevolking Biarritz, vlottende bevolking r bevolking dezer laatste

HISTORISCHE KRANTEN

Het Renteblad van Dixmude (1910) | 1910 | | pagina 4