Aflevering der Paspoorten
FINANC'TLE KRONIEK
Simon Stevin
De Metro van Parijs
BANK VAN
ROESELARE nv
Biz. 3
West-Vlaamse roem en grootheid
LOTENLENING
VOOR WEDEROPBOUW
TREKKINGEN
DE V. K. B. J. HIELD
HAAR STUDIEWEEK
GROOTSE INHULDIGING VAN Z. E. H. PYCK
ALS NIEUWE PASTOOR TE MOORSLEDE
BRIEF U1T PARIJS
Een reuzenwerk dat met het
Parijse leven vergroeid is.
FAMILÏEZORG
JONG MEISJE
VERDROMEN VEURNE
fBOERENIRIJG-
'H E R D E N KING
TWEE MEENENAARS
DODELIJK GEKWETST
IN AUTO-ONGEVAL
NABIJ PERO'NNE
ORBiS TOERISME
GLADIOLENTENTCON-
STELLING TE BRUSSEL
Onderscheiding voor de Vrije
MAN DOOR AUTO GEVAT
TE GELUWE
OP 8 AUGUSTUS EERSTE, aan de toekomstige
JONGELING
UIT MEERHOUT VER
DRONKEN TE RUMBEKE
VERDER SPEL
IN CASINO TE KOKSIJDE
STEENLEGGING VAN BE
BASILIEK TE BANNEUX
VRESELIJK
AUTO-ONGEVAL
TE MOESKROEN
MARKTPRIJZEN
MGNETAKKE TOESTAND
Onze goudreserve is praetisch on
veranderd gebleven; dc deviezen op
zicht slinken met 345 millioen, ter
wijl die op termijn met 53 millioen
aangroeien. Reken daarbij de 76 mil
lioen verhoging van de te leveren
deviezen, dan komen wij, rekening
houdend met de 13 millioen vermin
dering onzer vorderingen in B. fr. op
liet buitenland, tot de vaststelling
«lat de gezamenlijke elementen onzer
muntdfckkingsreserves met 381 milli
oen teruglopen.
In de sector van het particulier
krediet is het ditmaal niet het dis
conto van parastataal papier dat de
toon aangeeft, want het vermindert
met 251.000.000 fr. doch het gewone
handelspapier. Het verhoogt met 207
millioen, het disconto van overheids-
effekten met 14 millioen en de
belening van overheidsfondsen met
423 millioen. Wij moeten echter
doen opmerken dat de huidige week
staat afgesloten, werd per 29 Juli,
in de periode van voorbereiding tot
de vervaldag. Het is trouwens meer
dan waarschijnlijk dat deze bedra
gen nog zullen stijgen gedurende de
twee dagen die overblijven.
Het saldo van de schat kist, certi
ficaten A Is met 4 millioen geslon
ken.
Over het actief is hiermee alles ge-
Het passief draagt in eerste lijn de
gevolgen van de uitbreiding' van het
particulier krediet. De billettenom-
loop klimt met 403 millioen.
De rekeningen-courant van bui
tenlanders verminderen met 823 mil-
Jioen, terwijl die van inlanders aan
groeien met 471 millioen.
MORATORIUM VOOR HET
HOTELBEDRIJF
Iedereen kan er zich rekenschap
van geven dat ons hotelbedrijf, zo
wel van de kust als van de Arden
nen, momenteel in nauwe schoenen
zit. Het slecht weer heeft er ^schuld
aan, althans voor een deel; liet an
dere deel in de schuld mag op de
rekening gezet worden van de inter
nationale deviezenrestricties die een
hinderpaal betekenen voor het toe
ristisch verkeer en waaraan onze
onderhandelaars maar weinig veran
dering hebben weten te brengen.
België is het land, tegenwoordig',
waarvan de buren haast doorlopend
concessies verwachten maar dat niet
zo makkelijk een concesssie van an
deren losmaakt. Onze landgenoten
gaan tegenwoordig in het buitenland
een ontzaglijk groot verteer maken,
maar het blijft een verkeer in sens
unique
Moest men de zaken op hun ver
loop laten dan spreekt het vanzelf
dat de falingen en de concordaten
legio zouden zijn, vooral aan onze
kust, waar de nieuwe investeringen
de bestaande reserves zeker zwaar
hebben gehavend. Derhalve werd een
wetsvoorstel ingediend dat voor doel
heeft een algemeen uitstel van be
taling te organiseren ten voordele
van deze in nood verkerende sector.
De moeilijkheid is echter: waar
begint en waar eindigt die sector en
hoe te beletten dat een debiteur te
kwader trouw misbruik maakt van de
voorgenomen maatregel om zijn
schuldeiser te verschalken? Om der
gelijke en andere reden van practi-
sche aard, werd het oorspronkelijk
voorstel vervangen door een ander
ontwerp dat eenvoudig' aan de rech
ters toelating verleent om een zeer
brede toepassing te maken van art.
1244 van het Burgerlijk Wetboek over
de delai de grace of uitstel van
betalingUitstel van betaling kan
een rechter natuurlijk altijd uitspre
ken, zelfs indien het tegendeel voor
zien weri tussen de partijen, behalve
in wisselzaken, dat wil zeggen, zodra
de vordering- de vorm van een han
delswissel heeft aangenomen.
De enige ingrijpende hervorming-
die door het onderhavige wetsvoor
stel werd ingevoerd bestaat dan ook
juist in het feit dat het ook inzake
handelswissels de mogelijkheid voor
ziet uitstel te verlenen. Na de volle
dige instemming van de regering
werd het voorstel in de Senaat een
parig goedgekeurd.
Toen hst daarna in de Kamercom
missie ter sprake kwam en er op het
punt stond een even groot succes te
oogsten, werd het plots eenparig
verworpen, na tussenkomst van een
hoge ambtenaar van het Ministerie
van Justitie die de Heren Juristen
en Wetgevers attent maakte op dè
inbreuk die zij tewege te begaan wa
ren tegen de internationale wet op
de wissels, door België bijgetreden en
die uitstel op- wissels uitsluit.
Het is inderdaad op 7 Juni 1930
dat de internationale wet tot stand
kwarn, praetisch door alle landen
bijgetreden, behalve door Engeland.
Sommige landen hebben alleen voor
behoud gemaakt inzake de provisie,
waarvan het juridisch aspect van het
ene land tol het andere verschilt. De
conventie hield voor de onderteke
naars mede de verplichting in hun
respectieve wet op de wissels aan te
passen, hetgeen al de landen sedert
lang gedaan hebben. Alleen ons land
heeft daartoe, achttien jaar naaien,
nog niet de gelegenheid gezien. Dat
belet echter niet dat deze internatio
nale conventie feitelijk reeds in toe
passing is en zelfs door de recht
spraak wordt gevolgd op de punten
waar zij, zonder precies in strijd te
zijn met onze wet van 1872, er toch
van afwijkt.
De Kamer verwierp dus het Se-
naatsontwerp. Toen kwam al dadelijk
een derde ontwerp dat feitelijk op
het zelfde neerkwam als het vorige
maar ietwat anders was ingekleed.
Hst was afgestemd op de interpre
tatie die een lid over die internatio
nale conventie gevonden had en die
door zijn coilegas was aanvaard. Ge
weet, een wet is altijd kwestie van
Interpretatie en met een handige in
terpretatie bekomt men soms het
tegenovergestelde van wat de wet
eigenlijk bedoelde. Ditmaal was het
echter al moeite om niet, want de
voorstanders van gisteren waren
plots tegenstanders van vandaag ge
worden, ook de Minister van Justitie
en men besloot met overgrote meer
derheid het ontwerp voor onbepaal
de tijd uit te stellen. Het zal dus wel
Winter worden vooraleer men er an
dermaal zal over praten. Ondertus
sen gaan de zaken voert alsof er
niets gebeurd was en de banken die,
om wille van het wetsontwerp, uiterst
streng waren geworden bij het ver
lenen van discontokredieten en het
handelspapier aan een nauwkeurig
onderzoek onderwierpen, zullen ver
moedelijk weer wat verder openzet
ten, maar altijd rekening houdend
natuurlijk mét de toestand waarin
het hotelbedrijf zich bevindt.
DE RENZINEBEVOORRADING
VAN TOERISTEN IN FRANKRIJK
Frankrijk heeft niet lang getalmd
om althans gedeeltelijk, de nodige
aanvullingen te brengen aan zijn
distributiesysteem. De grootste hin
dernis bestond er in dat de toerist
tussen Vrijdag avond en Maandag
morgen zo goed als nievers aan ben
zinebom; kon geraken. Maar van he
den af zijn permanente kantoren op
gericht waar het mogelijk is zich op
bovengenoemde dagen toch van bons
te voorzien voor een bevoorrading
gaande tot 50 liter. Die kantoren
zijn natuurlijk nog niet talrijk, maar
van heden af kan men aannemen dat
üe tcsonmtnste autobanen naar
Frankrijk er een bezitten. Het aantal
wordt natuurlijk nog u'tgebreid en
men kan zich daaromtrent bevragen
op het tolkantoor.
Anderzijds, om een te grote toeloop
op de Banque de France te Parijs te
vermijden, kregen ook volgende ban
ken toelating om de benzinebons af
te leveren: Credit Lyonnais, Brd des
Italiens; Comptoir National d'Es-
compte, 2 Place de TOpera; Société
Générale, Boulevard Haussmann;
B.N.C.I. 16, Brd des Italiens.
Noteren wij terloops dat de koers
voor de Franse Toeristenfrank, vast
gesteld voor de maand Augustus,
geen noemenswaardige verandering
vertoont en praetisch rond de 14
centiem blijft.
DE CONVERTIBILITEIT VAN DE
EUROPESE MUNTEN
Dit is ontegensprekelijk het kern
probleem, niet alleen voor het wei-
gelukken vap het Marshallplan, maar
van de intereuropese handel in het
algemeen. Sedert verschillende dagen
maakt dit het voorwerp uit van de
discussies in de schoot van de Com
missie der Marshalllanden te Parijs;
voorstellen en tegenvoorstellen volgen
elkaar op. De grootste moeilijkheid
is de traditionele houding van En
geland dat alleen het belang van zijn
Empire voor ogen heeft en zich tot
niets wil verbinden. Hoffman, de
Voorzitter van de Amerikaanse ad
ministratie heeft er heftig tegen ge
protesteerd. Het is dan ook niet te
verwonderen dat geen twee berichten
uit Parijs op elkaar gelijken. Het
enige wat wij momenteel kunnen
onthouden is dat de landen met een
bestendig gunstige handelsbalans, de
reeds verleende kredieten op langen
termijn zouden laten consolideren,
het gunstig saldo hunner balans te
rug zouden uitlenen aan hun meest
behoeftige afnemers, in de eigen
munt en darentegen een Marshall-
gift in dollars zouden krijgen die er
mede overeenstemt. Deze Marshall-
gift zou door een tweede worden aan
gevuld, ten einde het bedrag te vol
maken dat aan het betrokken land
werd toegezegd.
Indien een accoord kan bereikt
worden op dit gebied, zal het nieuwe
systeem invoege treden op 1 Octo
ber en van dat ogenblik af de Off
shore Purchases, waarover wij reeds
spraken, vervangen.
Noordstraat 38, Roeselare.
Agentschappen:
IEPER, Diksmuidestraat 22.
VEURNE, Noordstraat 24.
BRUGGE, Vlamingstr. 35.
Alle Bank-, Beurs- en Wissel
verrichtingen.
Voordelige voorwaarden.
a HET WEKELIJKS NIEUWS i> Zaterdag T Aug.
1S48.
SIMON STEVIN (1548-1620)
35' TREKKING VAN 31 JULI 1948
Bij de 35» trekking van de Lening
voor de Wederopbouw is het lot van
één millioen frank
te beurt gevallen aan de
Reeks 0176 Nr 0978.
De andere obligaties van deze reèks
zijn terugbetaalbaar met 1.000 frank.
Gemeentekrediet 1938 4%
2 Lote n van 100.000 fr.: reeksen
214.735 en 296.611.
5 Loten van 25.000 fr.: reeksen
114.602 203,542 219.818 240.666 325.164
20 Loten van 10.000 fr.: reeksen
109.083 125.356 132.310 144.977 164.582
176.183 202.842 212.058 221 2'221.552
244.736 249.276 256.418 275.213 291.613
292.596 292.938 297.028 321.64 9 325.290
Doorheen de eeuwen heeft Vlaan
deren, in alle itakken van het men
selijk kunnen, onsterfelijke figuren
verworven. Schilders en beeldhou
wers, dichters en proza-schrijvers,
ontdekkingsreizigers en geleerden
hebben in de wereld de faam ge
maakt van dit kleine volk aan het
Noordzee-strand.
Over die bonte rij geestalten kun
nen wij fier gaan, zij waren eens de
levende adelbrieven onzer cultuur.
Vierhonderd jaar geleden werd in
de West-Vlaamse hoofdstad, Brugge,
e.en dezer figuren, Simon Stevin, ge
boren. Hij zcu uitgroeien tot een van
die beroemdheden welke de Neder
landen in de 16e eeuw zoveel luister
hebben bijgezet. Hij zou een van de
geniaalste geesten worden welke de
Lage Landen ooit hebben gekend; de
grootste wis- en natuurkund iigfc
waarop Vlaanderen kan wijzen, die
terecht de bijnaam kreeg van
e Vlaamse Archimedes
Toch is deze grote West-Vlaming
voor vele onzer mensen een onbe
kende. Vraag aan een schooljongen
wie Nero was, en hij zal U vertellen
over de Roomse brandstichter, de
moordenaarkeizer. Maar spreek hem
over Mercator, Van Helmont, Ste
vin, deze mannen van eigen bodem,
bouwers van ons wereldbeeld, zijn
hem onbekend. Men steekt de kin
derkopjes vol met daitum-reeksen be
treffende feiten die een hoon zijn
aan de menselijke waardigheid en
men vergeet hen te spreken over de
pioniers die onze geest van dwaling
tot waarheid hebben geleid.
Over de jeugd van Stevin is spij-
Cig genoeg, slechts weinig bekend. Hij
verliet reeds vroeg zijn geboortestad
en ging in dienst te Antwerpen op
een koopmanskantoor als boekhouder
en kassier. Iets later vinden wij hem
terug als ambtenaar in de adminis
tratie van het Brugse Vrije.
Ons land kende toen beroerde tij
den. Wij stonden in die jaren onder
het gezag van de Spaanse kroon, en
uit de naburige landen begon het
protestantisme door te dringen, wat
tal van godsdienstige wrijvingen en
onlusten voor gevolg had. Protestan
ten die ter preek gingen in de streek
Ieper-Poperinge, gaven zich over aan
buitensporigheden, plunderden ker
ken en kapellen, vernielden heiligen
beelden en andere godsdienstige zin
nebeelden en mishandelden priesters.
Dit vandalisme dat in de geschiede
nis de naam draagt van beeldstor
merij had voor gevolg dat ae wrede
Hertog van Alva aan het hoofd van
20.000 Spaanse soldaten naar onze
gewesten werd gestuurd. Een wilde
ketterjacht brak los en wie verdacht
voorkwam of Alva's despotisme niet
welgevallig verdroeg, eindigde op het
schavot.
Evenals zoveel anderen, verliet Si
mon Stevin omstreeks 1572 dit land,
waar geen rust en geen gewetens
vrijheid heerste en waar niemand
nog veilig was. Hij reisde in Pruisen,
Polen én Noorwegen en belandde
tenslotte omstreeks 1580 in de Noor-
vanaf 15 Augustus 1948 door de Gemeente
besturen der geëmancipeerde gemeenten.
Vanaf 15 Augustus e.k. zullen in de geëmancipeerde ge
meenten van meer dan 5.000 inwoners de gewone individuele
reispassen voor de vreemde, aan Belgen woonachtig' op nun
grondgebied, rechtstreeks door de Gemeentebesturen worden
afgeleverd. De verlenging en vernieuwing van vroegere pas
poorten wordt er eveneens gedaan.
Deze gemeenten, voor onze gewesten, zijn o. m.: Ardooie,
Avelgem, Komen, Deerlijk, Diksmuiüe, Geluwe, Gistel, Harel-
beke, Ichtegem, leper, Ingelmunster, Izegem, Koekelare, Korre-
mark, Kortrijk, Lauwe, Meenen, Meulebské, Moorslede, Moes-
kroen, Nieuwpoort, De Panne, Poperinge, Roeselare, Rumbeke,
Staden, Tielt, Torhout, Veurne, Wervik, Wevelgem, Wingene.
De inwoners van de andere gemeenten dienen zich lie wen
den tot het Provinciaal Bestuur.
Collectieve paspoorten alsmede reispassen en visa's voor
vreemdelingen en öoorgansgstoewijizen. voor schippers dienen
eveneens aan het Provinciaal Bestuur aangevraagd.
De kosten der paspoorten blijven als voorheen.
Bij aanvraag van een paspoort dient ingediend: inlichtings-
bulletijn in duplo, een getuigschrift van goed gedrag en zeden
en burgertrouw, af te leveren door het Gemeentebestuur, en
3 foto's van de aanvrager.
Me;t uitzondering voor het Groot Hertogdom van Luxemburg
moet elke Belg in heit bez't zijn van een reispas om zich naar
vreemde landen te begeven, en tevens houder zijn van zijn
eenzelvigheidskaart.
Voor de bewoners van niet-geëmancipeerde gemeenten zui
len de aanvragers hun aanvraag moeoen richten tot hun Ge
meentebestuur die dan zelf de aanvragen zal overmaken aan
de Heer Gouverneur van de Provincie. Deze verzending moet
gebeuren per aangetekende omslag en cp kosten van de aanvrager.
De Heren Arrondissementscommissarissen zijn niet meer
bevoegd inzake aflevering van paspoorten en visa's, dit vanaf
15 Augustus e.k,
In geval van onvermogen kunnen paspoorten kosteloos wor
den afgeleverd maar slechts voor een beperkte duur.
STAD NIEUWPOORT
OP ZONDAG 8 AUGUSTUS 1948
Nationaal HULDEBETOON
aan
KONING ALBERT
en de
HELDEN VAN DEN IJZER
Te 11.15 uur: ONTVANGST der
Overheden op het Stadhuis.
Te 11.30 uur: Op de Markt: plech
tige GEZONGEN MIS.
Te 12.15 uur: TOESPRAKEN door
Lt.-Generaal Ridder van Strijdonck
de Burkel, voorzitter van het Ver
bond van heit Aandenken, en Hr Fl.
Gheeraert, burgemeester.
Te 12.30 u.: OPTOCHT en BLOE
MENHULDE aan het Gedenkteken
van Koning Albert, dit aan de Hel
den van den IJzer, evenals aan de
Gedenktekens der Engelse, Franse
en Nieuwpoortse Gesneuvelden.
Te 4 uur, 's namiddags: CONCERT
door de Koninklijke Philharmonie.
Tc 7 uur, 's avonds: PRACHTIG
TURNFEEST en uitvoering van ryth-
mische dansen door het Vanneste
Genootschap uit Oostende, en met
medewerking van Litto-Sport
CONCERT door de Koninklijke Ka-
hciieke Fanfaren-
145 Jonge meisjes van de Vrouwe
lijke Katholieke Burgers- en Mid-
denstandsjeugd van West-Vlaande-
ren, zijn te Moorslede bijeengekomen
cm hun jaarlijkse studieweek te hou
den. Talrijk en deugddoende waren
de lessen die ze van bevoegde spre
kers ontvingen.
Z. E. H. Van Besien behandelde
K. A. en Apostolaa isbeweging van
wereldformaatwaar hij met zijn
■klare kijk op de wereldtoestanden
aantoonde wat de K. A. tot nu <toe
reeds heeft teweeggebracht in landen
als Hongarije, Italië, Frankrijk en
Nederland, en de prachtige resulta
ten in ons eigen land.
Z. E. H. Kindt, Diocesaan Proost.
lichtte in een enthousiaste rede De
mateloze inhoud van onze V.K.B.J.
■toe.
De nooit-vermoeide en graag ge
hoorde Hr André Demedts sprak in
een diepe zinrijke taal Hoe de V.K.
B.J. deze huidige meisjes wereld iets
te bieden heeft
Hr Gaby Vande Putte, de onver
moeide werker in K. A. geest en ge
dachte, toonde De onmisbare kracht
van onze verbondenheid aan.
Alle sprekers hebben volgens on
derwerp en eigen geaardheid de weg
Ctc vervolg hiernevens jW
öelijke Nederlandse provinciën welke
zich zopas van he. Spaanse gezag
hadden losgerukt. De £óad Leiden
was ter beloning van haar heldhaf
tige verdediging tegen de Spanjaards
met een Universiteit begiftigd, en
aan deze nieuwe hogeschool werd
Stevin docent in de letteren, terwijl
hij tevens een private cursus in
richtte in de wiskunde en de ves-
lingsbouwkunde welke vooral door
jonge officieren werd bijgewoond.
Niemand minder dan Prins Maurits
werd er een van zijn leerlingen, wat
wel voor de degelijkheid van de be
handelde stof en voor zijn leraar
schap getuigt.
In 1582 liet hij te Antwerpen een
werk verschijnen, getiteld: Tafelen
van Interest, ghecalculeert door Si
mon Stevin, BruggelincR
Drie jaar later, in 1585, verscheen
van zijn hand het boek De Thien-
de een_ baanbrekende verhandeling
waarin fiet rekenen met tiendelige
breuken volledig jpvordt beschreven.
Al is hij in feite niet de uitvinder
der tiendelige breuken deze wer
den immers reeds vroeger door de
Duitse sterrenkundige Khgiomonta-
nus uitgedacht door dit boek heeft
Stevin deze vergeten uitvinder niet
alleen bekend gemaakt, doch vooral
in de rekenkundige bewerkingen le
ren gebruiken en itoepassen.
Hetzelfde jaar werd Prins Maurits,
die zich ontpopt had tot een van de
beste veldheren van zijn tijd, als op
volger van zijn vader, Willem de
Zwijger, tot stadhouder van verschil
lende Noord-Nederlandse provinciën
uitgeroepen. De nieuwe goeverneur
benoemde weldra zijn oud-leermees
ter tot hoofdinspecteur bij de water
staat en krijgsingenieur. Aldus werd
Simon Stevin de militaire raadsman
van de Prins.
Het hoofdwerk van Stevin, Wis
constighe Ghedachtenissen dat en
kele maanden laier te Leiden ver
soheen, was dan ook in dankbare
hulde aan Prins Maurits opgedragen.
Dit boek, dat uit drie delen bestaat
en onder de kenspreuk: «Wonder en
is gbeen Wonderis verschenen/
geeft een eenvoudige en begrijpelijke
verklaring aan tal van natuurkundi
ge processen welke op 't eerste zicht
wonderlijk aandoen. Tevens verde
digt 'hij in dit boek hes sterrenkun
dig stelsel dat Copernicus enkele ja
ren vroeger heeft vooropgesteld, en
volgens hetwelke de aarde rond de
zon bewoog en niet de zon rend de
aarde, zoals men toen algemeen aan
nam. In die eeuwen dachi; de mens,
in zijn waanwijze hoogmoed, dat de
aarde het onbeweeglijk middelpunt
van het heelal uitmaakte en er was
heel wat zelfstandig onderzoek en
durf toe nodig, om heit tegenoverge
stelde te begrijpen en te verkondi
gen. De in dit boek behandelde
vraagstukken, hun voors.elling en
hun oplossingen in glasheldere uit
eenzetting werden zo belangrijk ge
vonden dat dit werk kort daarop in
het Latijn en in het Frans vertaald
werd.
Stevin was echter niet alleen theo
reticus, doch tevens een vernuftig
uitvinder, wamt in hetzelfde jaar dat
Wisconstighe Ghedachtenissen
verscheen, werd door hem een oc
trooi aangevraagd voor een nieuwe
soort watermolen van eigen vinding.
Zijn leergang en zijn opvattingen
over de manier om goede versterkin
gen te bfeuwen 'heeft hij neergepend
in een belangrijk krijgskundig werk
Stercktenbouwing dat te Leiden
in 1594 verscheen. Het is lange tijd
toonaangevend geweest voor de
meeste legerleidingen van tal van
Europese staten.
Hetzelfde jaar verscheen er ander
maal een wiskundig boek van zijn
hand, dat nieuwe stelkundige eigen
schappen en methodes aangeeft.
Het oeuvrevan deze buitenge
woon veelzijdige en vruchtbare ge
leerde is zó groot dat deze plaats
ruimte alleszins niet volstaat om elk
werk te vermelden', laat staan, be
spreken. Met zijn enorme kennis en
zijn bewonderenswaardig ontledend
vermogen heeft hij baanbrekende
theoriën ontworpen op het gebied
van de rekenkunde, de stelkunde, de
meetkunde, de driehoeksmeetkunde
de geologie en de bouwkunde. Hij
schreef over staatkunde en wijsbe
geerte, terwijl hij in zijn boek Ha
venvinding een belangrijke bijdra
ge leverde tot de vooruitgang van de
zeevaartkunde. Om zijn interessants
gegevens werd dit boek door Hugo
de Groot voor de doge van Venetië
in het Latijn vertaald.
Ook de staatshuiskunde en de
staatsfinanciën maakten het voor
werp uit van zijn universele belang
stelling. Zijn uiteenzettingen hierom
trent heeft hij in Vorstelick Bouck-
houden gebundeld en Sully, de mi
nister van Financiën van Hendrik IV
verzocht hem om dit werk in het
Frans over ts zetten.
Onze beroemde landgenoot heeft
tevens de uitvinding van de zeilwa
gen en de zeilslede op zijn actief.
Tijdens een demonstratie op het
strand te Scheveningen in 1606 be
woog de door hem geconstrueerde
zeilwagen zich sneller dan een paard
kon lopen.
En boven dit alles, komt er Stevin
nog een andere verdienste toe. Hij
was een kamper voor de Nederlandse
taal. Bij de geleerden uit die tijden
was het de gewoonte te onderwijzen
en te schrijven in het Latijn. Zij
meenden dat de volkstaal niet kon
dienen voor de vertolking van de we
tenschappelijke gedachte, alleen het
Latijn vonden zij smijdig genoog.
Herhaaldelijk heeft Stevin op een
hartstochtelijke manier tegenover die
zienswijze de Nederlandse taal ver
dedigd en aan de hand van zijn eigen
geschriften het tegenovergestelde be
wezen.
In zijn meesterwerk Wisconstighe
Ghedachtenissen schetst hij in een
inleiding de voordelen van onze eigen
taal: haar uitdrukkingsvermogen,
haar rijkdom, haar soepele woordvor
ming en haar overredingskracht. Hij
zelf heeft tal van nieuwe woorden
ingevoerd voor wiskundige begrippen
en technische uitdrukkingen welke
toen in het Nederlands niet voor
kwamen.
Ingaande op de argumentatie van
Stevin werd er reeds in 1600 aan de
Leidense Universiteit een school voor
ingenieurs opgericht welke in de
landstaal onderwees. Drie eeuwen
later was men echter in zijn geboor
teland zijn mening nog niet toege
daan. Men zocht een taalstrijd wel
ke slechts verbittering en verdeeld
heid bracht!
Simon Stevin is in 1620, in de
ouderdom van 72 jaar, te 's Graven-
hage overleden.
In 1848 bij de driehonderdste ver
jaring van zijn geboorte heeft de
stad Brugge, de nagedachtenis van
de geniaalste harer zonen, met een
standbeeld vereerd.
R. A. B. - Beveren-IJzer.
OP ZONDAG 8 AUGUSTUS 1948
2. Muziekmaatschappij «De Verenig
de Vrienden», Moorslede.
3. Pompierskorps.
4. Afvaardiging der Verenigingen met
Vaandel.
6. Sportwagen: «Een gezonde Geest
in een gezond Lichaam
6. Wagen van A.C.WBerum No
varum
7. Wagen van Boerenbond: «Met
Kruis en Ploeg».
8. Studentenwagen«Studerende
Jeugd, Hoop der Toekomst».
9. Kinderwelzijnwagen: Voor Moe
der en Kind
10. Wagen van Wit-Gcle Kruis met
Groep: «Hulp der Kranken
B. - Londelede brengt laatste afschcide-
hnlde aan Z. E. H. Pyck:
11. Muziekmaatschappij «Sinte Cecilia»,
Lendelede.
12. Overheid en Menigte.
13. Groep uit het Pensionnaat.
TWEEDE DEEL
A. - Pater Lievensstoet:
14. Kruis met Misdienaars.
15. Zending der Apostelen.
16. De Missionarissen komen naar
Vlaanderen:
A. Heidense jonge Franken stap
pen voorop.
B. Monniken met spaden en bijlen.
C. Sint Elooi. to
I). Monnik met 10 knapen.
E. Het oude ivioorsleedse Klooster
Gasthof ten Bunderenge
tuigt van het christelijk leven
in vervlogen tijden (12' eeuw).
F. Het oude zwart beeld van
O. L. Vrouw, te Moorslede ver
eerd, getuigt van aloude Maria-
devotie.
17. Vlaanderen's Heiligen!
A. H. Godelieve.
B. H. Luitgardis.
C. G. Karei de Goede.
D. G. Idesbaldus van der Gracht.
18. Vlaanderen zendt Apostelen uit:
A. P. Verbiest bij de Chinezen.
B. P. Desmet bij de Roodhuiden.
C. P. Damiaan op Molokai.
D. P. Lievens bij de Indiërs.
E. H.'Theresia, Patrones der Mis
siën.
19. Muziekmaatschappij «Sinte Cecilia»,
Fasschendale.
B. - Z. F,. H. Pastoor: Bewaarder van
ons Christelijk Erfdeel:
20. Wagen: Priester-Middelaar
21. Maagd van Moorslede.
22. Sint Martinus, catecumeen Patroon
der Kerk.
ZEER EERW. IIEER PYCK.
gewezen Pastoor te Lendelede,
die thans Pastoor benoemd werd
te Moorslede.
PROGRAMMA
Te 14.30 uur: Aankomst van de
nieuwe Herder met de Overheid.
Onmiddellijk daarna: Prachtige stoet
(orde hieronder).
De stoet doortrekt de volgende stra
ten: Vorming Sint Acharius; Statie
straat; Roeselarestr.; Nieuwstr; Pater
Lievensstr.; Breulstr.; Sparrestr.; Da-
dizelestraat; Roeselarestr.; Markt;
0" Jagers te Voetstraat; Dadizelestr.;
Kerk.
Z. E. H. Pyck en de Overheid zul
len de stoet in ogenschouw nemen aan
het Klooster, waar de toespraken zul
len gehouden worden en het Pension
naat van Lendelede een Huldelied zal
zingen. Daarna zullen Z. E. H. Pas
toor en de Overheid medestappen op
het einde van de stoet.
Rond 16.30 uur zal de plechtige aan
stelling plaats grijpen in de kerk.
Vanaf 17.30 uur: Muziekuitvoeringen
op de Markt, door de verschillende
Muziekmaatschappijen.
INHULDIG INGSSTOET
EERSTE DEEL
A. - Moorslede huldigt zijn nieuwe
Pastoor:
1. Jongelingen te paard.
Een Modem
Sociaal Familiaal Werkt
Een nieuwe maatschappelijke plicht
is ontstaan uit de actuele omwente
lingen. Veie moeders zijn overlast en
vermoeid, en niet meer in staat hun
taak als opvoedster naar behoren
Waar te nemen.
DE NOOD IS DRINGEND!... El-
moet geholpen worden wil men het
Gezin op hoger peil brengen. Alle
krachten dienen verenigd cm in dien
nood te voorzien.
Jonge en oudere meisjes die zich
willen toewijden en hulp verlenen
aan zoveel Moeders in nood kunnen
zich aansluiten bij het nieuwe Werk
Familiezorg Overal moet het tot
stand komen want overal zijn ex-
huisgezinnen die in moeilijke om
standigheden verkeren bij het ge
brek aan voldoende hulp aan de
Moeder. Overal moeten er dus Fa
miliale Helpsters» gevonden worden:
meisjes die zich voorbereid hebben
tot die schone vrouwelijke taak en
beroep; meisjes die de Cursus voor
Familiale Dienstbetoon gevolgd heb
ben; meisjes die door het volgen van
de cursus en de stage zich bereiden
tot dat schoon familiaal werk en te
vens de beste grondslag leggen voor
eigen geluk 'én toekomst.
Dit Werk en de Cursus die ertoe
voorbereidt worden door het Episco
paat goedgekeurd.
Een cursus van vier weken gaat
door voor Oost- en West-Vlaanderen
in het Zonnehuiste Maldegem.
Week-ends mogen thuis doorgebracht
worden.
Het volgen van de cursus, de stage
en een exaam geven recht op het
diploma van Fimiliale Helpster».
Vraag alle verdere inlichtingen
voor West-Vlaanderen, Nr 155, Felix
D'Hoopstraat, Tielt.
23. Symbolische Uitbeelding van
Pastoorsambt.
het
Vrijdagnamiddag 30 Juli jl., om
streeks 18 ure, was Me juf. Dcwulf
Agnès, 24 jaar oud, in gezelschap
van haar vriendin A. V., gaan ba
den in de vaart Veurne-Duinkerke,
op de «zwemplaats». Op zeker ogen
blik zag de gezellin van de veron
gelukte, dat deze verdachte bewe
gingen maakte en onder water ver
dween. A. V. riep de hulp in van
twee zwemmers, welke op een kleine
afstand ook in het water waren.
Deze snelden ter hulp, waarvan een
hunner, Robert Hanoke, onder wa
ter dook en haar kon boven bren
gen. Seffens werd de kunstmatige
ademhaling toegepast en een dokter
verwittigd, die haar naar de plaat
selijke kliniek deed overbrengen.
Spijt da beste zorgen is het slacht-
•olfer Zaterdagmorgen omstreeks 7 u.
gestorven.
I Provinciale
TE TIELT,
op Zondag 12 Sept. 1948.
j Uit elke gemeente van West-
Vlaanderen talrijke groeien
verwacht!
Gouwbond W.-Vlaahd.
Davidsfor.ds, afd. Tielt.
a***
voorbereid die leiden moet naar de
daad. E. H. Devoghelaere trachtte
dan ook in zijn meesterlijke uiteen
zetting Het uur van de daad bij
de aanwezige meisjes in te scherpen
dat alleen een gevensgerede, dienen
de en offerende V. K. B. de taak op
haar jeugdige schouders gelegd, tot
een goed einde kan brengen
V.K. B.J. van W ten-Vlaanderen
voorultl
4» Reis waar LOURDES,
16 Augustus - 8 dagen.
Afreis naar LUXEMBURG,
17 Augustus - 3 dagen.
Afreis natr ZWITSERLAND,
25 Augustus 8 dagen.
PER R ADI O-S ALON - CA R
Schrijf in bij:
ORBIS TOERISME
HUIS LEFEVER - HOOGLEDE.
Tel. Roeselare 5895.
Vraagt kosteloos onze reisbrochu
re 1948. - U wordt afgehaald en
teruggebracht oen huize, (d-7878)
Middelbare Tuinbouwschool
van Roeselare.
De Belgische Gladlolusveveniging
heeft op 31 Juli, 1 en 2 Augustus 1.1.
haar eude jaarlijkse tentoonstelling
gehouden in de Oranjerie van den
Rijksplantentuin te Brussel.
Meer dan vijftig gladiolen-varië
teiten met een toverachtige weelde
van kleurschakeringen en frisse tin
ten waren zowel door verenigingen
en scholen ais door beroepskwekers
ui liefhebbers ingestuurd.
In het programma van de ten
toonstelling had het Inrichtend Co
mité voor de prijskampen niet min
der dan élf klassen voorzien.
De Gulden Medaille, aangeboden
door den Heer Minister van Land
bouw, werd ats hoogste onderschei
ding door de Jury toegekend aan de
Vrije Middelbare Tuinbouwschool van
Roeselare, om het iten toon stellen
van haar nieuwigheden, die door
kruisingen en selectie op het proef
veld van het Klein Seminarie wer
den gewonnen en tegelijk om het
opatellen van haar keus gladiolen-
loten, waardoor ze hét meest bijge
dragen heeft tot het welslagen van
de tentoonstelling.
Deze onderscheiding is een nieuw
bewijs van tie degelijkheid van het
onderwijs op de Vrije Middelbare
Tuinbouwschool en wijst zonder eni
gen twijfel op de waarde van haar
wetenschappelijke opzoekingen
Op slag gedood.
Dinsdagavond omstreeks 19.30 u„
toen de 65-jarige C. Delaere, Rozen-
hoek, zijn huis verliet werd hij enke
le ogenblikken later aangereden door
een vrachtauto bestuurd door Robert
Houthoofd uit Wervik. De ongeluk
kige overleed enkele ogenblikken na
dien.
IRt slachtoffer laat eea weduwe
atbtwr met vier kindereu.
Maar er is meer. De stad Parijs
besloot zijn metro op een andere
spoorbreedte te leggen, 2.40 meter,
opdat de normale treinen het on
deraardse net nooit zouden kunnen
gebruiken. En daarom moeten de
reizigers die uit België komen en
naar Lourdes willen, te Parijs uit
stappen en de metro nemen.
EEN ONDERAARDSE DOOLHOF
Natuurlijk vond het nieuwe ver
keersmiddel onmiddellijk veel aan
hangers. Men hoeft maar te beden
ken dat de metro de afstand van de
Porte de Vincennes naar de Porta
Maillot in 25 minuten aflegde, ter
wijl de tram er anderhalf uur voor
nodig had. Zes maanden na de ope
ning der eerste 13 km. spoorlijnen
werden 17 millioen reizigers ver
voerd.
Zo werd de metro allengskens ver
der uitgebouwd tot een labyrinth,
dat Parijs in alle richtingen door
kruist en zich sedert 1934 tot in de
voorsteden uitstrekt en de uitba
ting der cultramoderne Ligne de
Sceaux overnam, die Parijs met de
Cité Universitaireverbindt. De
metro groeide in de loop van 48 jaar
uit van een 10 km. lange lijn met
18 stations, tot 186 km. lang ver-
keersnet met 362 stations.
ACHT MAAL DE SEINE OVER
Spijts kleine bovengrondse gedeel
ten werd reeds sedert 1909 besloten
de metro onder de grond aan te leg
gen, ondanks de hogere bouwkosten.
De metro verbindt de twee Seine-
oevers op acht verschillende plaat
sen. Driemaal bóven de stroom en
vijfmaal onder de bedding.
De bouw der stations was niet
steeds eenvoudig. Zo bv. aan da
opera, waar drie lijnen boven el
kaar onder de aarde aangelegd zijn
en aan de Republiquewaar vijf
lijnen elkaar kruisen.
De metro verbruikt dagelijks 1 mil
lioen kilowatt. 35 Eigene centrales
veranderen de hoogspanningsstroom
in gelijkstroom van 600 Yoit met
behulp van kwikzilvertransformators.
De lijnen zijn in sectoren verdeeld
die elk door twee transformators be
diend worden, waardoor het gevaar
van stilvallen wegens defect begrensd
en verminderd werd.
TECHNISCHE BIJZONDERHEDEN
Op dit ogenblik bestaat iedere
trein uit vijf wagens waarvan twee
met drijfkrachtmotoren uitgerust
zijn. De gemiddelde snelheid be
draagt 20 25 km. per uur. Een
slakkengang in vergelijking met de
Londense metro! Alle wagens zijn
voorzien van automatische sluitende
deuren. De trein kan onmogelijk
vertrekken zolang niet alle deuren
gesloten zijn. Op dit ogenblik zijn
1318 drijfwagens en 13S3 aanhang«
wagens in gebruik.
De meest gebruikte iijn is deze
die naar het bos van Vincennes en
de dierentuin leidt. In 1946 werden
op die lijn niet minder dan 184 mil
lioen reizigers vervoerd. Het drukste
station is St-Lazare met 51.132.069
reizigers.
Deze getallen zeggen duidelijk ge
noeg welke rol de metro in het hui
dig Parijse leven speelt. Voor de
Parijzenaar is het gebruik van de
metro zo vanzelfsprekend, dat hij
er niet eens meer over nadenkt. Hij
heeft het belang van deze onder
grondse spoorweg eerst bemerkt, toen
verleden jaar het metro-personeel
in staking ging.
Zo waar is het dat mer. het belang
der dingen en der mensen slechts
leert kennen, als men ze niet meer
heeft!
(Van eigen Correspondent).
TARIJS. De eerste merkwaar
digheid die de vreemde bezoeker te
Parijs leert kennen is de metro. Pas-
heeft hij het station verlaten en
vruchteloos op een taxi gewacht, of
hij wordt reeds gedwongen, zich in
de doolhof van onderaardse trappen
en 'gangen te wagen Natuurlijk
loopt hij eerst verloren tussen de
ononderbroken mensenstroom, de ve
lerhande wegwijzers en de automa
tisch sluitende poorten. Maar spoe
dig wordt hij ingewijd in de gehei
men van dit onderaardse verxeers-
net en eerst dan kan hij zich reken
schap geven van de betekenis die de
metro heeft voor het Parijse leven.
EEN LENGTE VAN OOSTENDE
TOT LUIK
De benaming metrois een af
korting Van Le ehemin de fer me
tropolitan ttz. Dienst der spoor
wegen van de hoofdstaa Men kan
zich Parijs onmogelijk voorsteilen
zonder de typische ingangen der
metro en alle verkeer in de hoofd
stad ware ondenkbaar zonder de
schijnbaar eindeloos aanschuivende
treinen die op de onderaardse sporen
de zo uiteengelegen kwartieren ver
binden.
Het spoorwegnet omvat op dit
ogenblik een aantal lijnen die sa,-
men een lengte van 184 km. bedra
gen, ongeveer de afstand van Oost
ende naar Luik in vogelvlucht! In
1946 werden niet minder dan 1.646
millioen reizigers vervoerd, een re
cord dat nog nooit bereikt was. Se
dertdien onderging de metro een
sterke concurrentie vanwege de ste
delijke autobusdiensten, zodat in
1947 slechts 1.479 millioen reisbil
jetten afgeleverd werden. De admi
nistratie van de metro hoeft zich
hierover niet in de haren te krabben
vermits autobussen en metro slechts
één maatschappij vormen.
IN 1900 ONTSTAAN
Natuurlijk werd deze 186 km. lange
onderaardss spoorweg niet op één
dag gebouwd. De metro is trouwens
niet de eerste onderaardse verkeers
weg. Londen bezat reeds in 1863 een
eerste sectie vair zijn métropolitain
Railway», die nog steeds de gemak
kelijkste, gezondste en mooiste on-
dergrondbaan ter wereld is. New-
York bouwde in' 1868 een hangende
spoorweg, die spoedig door onder
aardse verbindingen vervolledigd
werd.
Parijs volgde in 1900, op initiatief
van baron Empain, met een eerste
lijn die de Porte de Vincennes met
de Porte Maillot verbond. Dit ge
beurde in het jaar der wereldten
toonstelling en de ontelbare bezoe
kers die naar Parijs toestroomden,
konden aldus deze sensationele nieu
wigheid bewonderen. Misschien zijn
er onder onze lezers nog enkelen die
iich deze gebeurtenis herinneren.
EEN BERUCHT PROCES
Het ontstaan van de metro is ver
bonden aan een berucht proces tus
sen de stad Parijs en de toenmalige
regering. De stedelijke administratie
wilde de controle over de nieuwe on
derneming bewaren om ze uitslui
tend ten dienste van het stedelijk
verkeer te stellen. De regering, als
vertegenwoordiger van de toen
maals private spoorwegonderne
mingen wilde het ontworpen onder
aards verkeersnet als verbindings
middel tussen de bestaande grote
spoorwegiijnen gebruiken. Tenslotte
werd de. stad Parijs in het gelijk
gesteld met liet g'evoig dat men nu
nog heel moeilijk van het ene spoor
wegstation naar het andere- kan rij
den!
Te Meenen kwam het tragisch be
rich; toe dat twee M'eenenaars het
slachtoffer geworden waren van een
dodelijk ongeval nabij Péronne in
Frankrijk. Volgens ingewonnen in
lichtingen is op Zondag 1 Oogst een
autokamionnstte, gevoerd door den
I-Ir Georges Roquelle, 54 jaar, wo
tiende te Saint-Quen, 's nachts cp
een stilstaande autckamion gebotst
welke langs de rechterkant der baan
stond, en dit tengevolge een ver
keerde beweging vanwege de voerder
die aan grote snelheid reed. Hr Ro
quelle kwam er bij wonder ongedeerd
vanaf. Twee inzittenden werden op
de slag gedood, namelijk Mevr. Gi-
sele Proost, wonende Rijselscraat te
Meenen, en Heer Noël Caffaigncn,
40 jaar, wonende te Parijs. Twee an
dere inzittenden werden erg gekwetst
naar het gasthuis van Pércnne over
gebracht om er een schedelboring te
ondergaan, nl.: Heren Proost Joseph,
wonende Rijseistraat te Meenen, en
Léonce Lavigny, 49 jaar, wonende
te Parijs. Twee andere inzittenden
van het voertuig, wiens eenzelvig
heid nog' niet gekend was, werden
eveneens in zorgwekkenden toestand
naar het hospitaal overgebracht. Een
streng onderzoek werd ingesteld.
Zoekt g iets t huren of te Kopen;
Zoekt ge 'n meid, 'n plaats of wat
Wacht niet langer, maar plaats nog heden
'n Kleine ZOEKER is ons blad
Zaterdag namiddag, 31 Juli, ging
Jozef Verheyen, ingenieur, 28 jaar,
baden in de vaart te Rumbeke, en
verdween in de diepte, zonder nog
boven te komen. Hulp werd ingeroe
pen van enkele goede zwemmers, die
er nochtans niet in gelukten de on
gelukkige te vinden. Bij middel van
een haak werd de drenkeling boven
gehaald.
Spijts de kunstmatige ademhaling
weike lange tijd werd toegepast, l:on
Dokter Dêndoncker niéts anders dan
de dood vaststellen. Het lijk werd
naar het dodenhuis te Rumbeke ver
voerd.
Het slachtoffer was werkzaam in
een bank te Roeselare.
Na de inval van een speciale po-
litie-brigade, in de Casino, te Kok-
sijde, werd een onderzoek ingesteld
nopens de aard van het spel dat al
daar in volle uitbating werd aange
slagen. Dit onderzoek heeft uitge
maakt dat het roulettespel in kwestie
niet kan beschouwd worden als kans
spel, doch als behendigheidsspel moet
aanzien. De uitbating er van zal dus
ongestoord v erder gaan.
Op Zondag 15 Januari 1933 ver
scheen O. L. Vrouw voor de eerste
maai te Banneux.
Met 8 Augustus e. k. wordt thans
te Banneux de eerste steen gelegd
van de nieuwe basiliek welke aldaar
moet verrijzen.
Een dode en een erg gekwetste.
Een vreselijk auto-ongeval verwek
te Donderdag' 29 Juli grote ontroering
in de grensstad Moeskroen, te meer
■daar de twee slachtoffei*s goed ge
kende personen zijn der streek. Het
gaat hier om de H. Yves Decroix,
mede-eigenaar van de kinema «Eden»
Grote Plaats, 31 jaar, wonende bij
zijn ouders, Brouwersstraat, te Moes
kroen, en voor wie het ongeval een
dodelijk verloop kreeg; het tweede
slachtoffer is de H. Hector Depauw,
46 j., wonende Lowingesteenweg, te
Herseeuw, Voorzitter van de zwem-
maatschappij De Moeskroense Dol
fijnen Deze werd erg gekwetst doch
men hjopt hem te kunnen redden.
Tot hiertoe kent men de juiste toe
dracht der zaak niet, hoe het onge
val zich voordeed gezien de H. De-
pauw nog ten zeerste onder de in
druk is van het gebeurde. Volgens
verscheidene personen welke onder
vraagd werden moet het ongeval zich
als volgt voorgedaan hebben:
Rond ongeveer 23.30 U. kwam de
H. Decroix met zijn a.uto uit de
richting van Moeskroen gereden. Ge
komen aan de plaats Coq-Anglais
waar de baan een grote bocht maakt
op de grote baan Moeskroen-Kort-
rijk, en waar verscheidene villas het
zicht belemmeren, moeten de auto
mobilisten door een auto, komende
uit tegenovergestelde richting ver
rast geweest zijn. II. Decroix moet
hoogst waarschijnlijk verblind ge
weest zijn door de baaklichten van
die auto, gezien men duidelijk sporen
van dc wielen kan vaststellen aan
tonende dat hij naar de uiterst-
rechter kant der baan zwenkte.
Langs dien kant er is weinig of geen
zijweg en bevindt zich een diepe
gracht. Een der wielen kwam in de
gracht terecht waardoor deze vast
geraakte. Het voertuig deed nog een
vreselijke sprong en kantelde dan
een veertigtal meters verder letter
lijk om. Personen uit de buurt wer
den door het vreselijk gekraak op
geschrikt en snelden buiten. Dade
lijk werden de reddingswerken inge
steld. Men gelukte er spoedig in de
K. Depauw tc ontzetten. Doch dit
was hetzelfde niet voor dc H. Decroix
die met het hoofd tussen het geopen
de portier en de auto gekneld stak.
Hoogst waarschijnlijk moet hij cp
de slag gedood geweest zijn. Het
ganss gewicht van de auto drukte op
de Ongelukkige. Verscheidene genees
heren kwamen ter pJaats om de on-
gelukkigen te verzorgen. H. Depauw
werd naar het gasthuis overgebracht
terwijl het lijk van de H. Decroix
later naar het dodenhuis en daarna
naar zijn woning gevoerd werd. Het
parket van Kortrijk stapte ter plaat
se af.
BEEKHOUWERS EN
SPEKSLAGERS
Vakkennis is een van de eerste ver
eisten om een zaak te beginnen en te
doen bloeien, daarom ga naar eea
Slagersvakschool uw kennis vervolle
digen. In Vlaanderen is er slechts eea
Siagersvakschool en deze is gevestigd
te Gent. Het onderwijs dat onder
toezicht staat van Staat en Provincie
wordt gegeven door gediplomeerde
Vaklui, bijgestaan door Dr L. Dede-
lcen, Bestuurder van het Stedelijk
Slachthuis en professor aan de Vee-
artsenijkundige Universiteit te Gent.
Volgende cursussen worden er in
gericht
1. Cursus voor leerjongens vanaf 14
jaar. (1 Dag per week).
2. Cursus voor jongens vanaf 17
jaar. Wie deze cursus met vrucht
eindigt bekomt het wettig Patroons
brevet en het Diploma van Garneer-
kunde. (1 dag per week).
3. Cursus voor Patroons en voor
Gevorderden in het vak tot het be
komen van het Wettig Patroonsdi
ploma en diploma van Garneerkunde
(45 Maandagen).
Verdere inlichtingen kunnen beko
men worden in de school, St Macha-
riusstraat (bij de Beestenmarkt)
vanaf heden tot 15 September elke
Dins- Woens- Vrij- en Zondag van
11 tot 12 u.
IEPER. Botermarkt: Er heerst»
een ongewone drukte op de botermarkt.
769 kg', werden aangeboden en ver
kocht. De in/.et was aan 100 fr., maar
de prijs daalde voortdurend tot 86 fr.
DIKSMUIDE: Grootvee, 90; klein
vee, 64. Prijs por kg.: Stieren 30-33
fr.; koeien 28-31 fr.; kalveren 38-44
fr.varkens 46-50 fr. Boter 85-90.
het kg.; eieren 3,10-3,30 het stuk. Er
was ongeveer 1300 kg. boter' op d-e
markt.
ANDERLECHT. Slachthuizen:
Varkensmarkt van 3 Aug.: aangevoerd
1020 stuks, inbegrepen 370 geslachte.
Prijs: 46-49 fr.
ANDERLECHT. Veemarkt van 4
Aug.: Aangevoerd: ossen 89; stieren
94; koeien 635; vaarzen 101; in totaal
919 stuks. Prijzen', beste kwal.; 30 fr.
goede gemidd.: 25 fr.; middelmatige;
21 fr.; mindere: 16 fr.
Werden ook aangevoerd: 505 Deen
se beesten, verkocht tegen 20-29,50 fr.
het kg.
KORTRIJK. Tarwestro, machinaal
gedorst, 27-30 fr.; roggestro 25-27 fr.
haverstro: idem; weidehooi, 135-150
fr.klaverhooi 200-210 fr.luzernehooi
210-225 fr.; ehicoreibonen 390-410 fr.;
tuinbonen 450-460 fr.; voederbonen
480-506 fr.; paardebonen 440-450 fr.
erwten 490-550 fr.; witte bonen 600-
650 fr.; ongerepeld strovlas 275-425
fr.; geroot vlas op de grond 325-450 fr.
geroot vlas in putten 400-606; lijnzaad
10,75-11,26 fr.; consumptieaardappelen:
eerstelingen, nieuwe 115rl20 fr.; ro
de eerstelingen 120-125 fr.; Eigenhei
mer 110-120 fr.
Botermarkt: Getal te koop gesteld*
boter: 170 kg. Prijs: 90 fr. - Eieren:
600 stuks; prijs 3,40 fr.
VeemarktTotaal te koop gestelde
dieren: 404; koeien 112; vaarzen 110;
stieren 18; ossen 41; zwijnen 59; kal
vers 29; paarden 35.
LOO. Marl t yan .7 Oogst: Aange
brachte hoeveelheid boter: 600 kgr.;
prijs 76 u 96 ff.