Aflevering der Paspoorten FINANC'TLE KRONIEK Simon Stevin De Metro van Parijs BANK VAN ROESELARE nv Biz. 3 West-Vlaamse roem en grootheid LOTENLENING VOOR WEDEROPBOUW TREKKINGEN DE V. K. B. J. HIELD HAAR STUDIEWEEK GROOTSE INHULDIGING VAN Z. E. H. PYCK ALS NIEUWE PASTOOR TE MOORSLEDE BRIEF U1T PARIJS Een reuzenwerk dat met het Parijse leven vergroeid is. FAMILÏEZORG JONG MEISJE VERDROMEN VEURNE fBOERENIRIJG- 'H E R D E N KING TWEE MEENENAARS DODELIJK GEKWETST IN AUTO-ONGEVAL NABIJ PERO'NNE ORBiS TOERISME GLADIOLENTENTCON- STELLING TE BRUSSEL Onderscheiding voor de Vrije MAN DOOR AUTO GEVAT TE GELUWE OP 8 AUGUSTUS EERSTE, aan de toekomstige JONGELING UIT MEERHOUT VER DRONKEN TE RUMBEKE VERDER SPEL IN CASINO TE KOKSIJDE STEENLEGGING VAN BE BASILIEK TE BANNEUX VRESELIJK AUTO-ONGEVAL TE MOESKROEN MARKTPRIJZEN MGNETAKKE TOESTAND Onze goudreserve is praetisch on veranderd gebleven; dc deviezen op zicht slinken met 345 millioen, ter wijl die op termijn met 53 millioen aangroeien. Reken daarbij de 76 mil lioen verhoging van de te leveren deviezen, dan komen wij, rekening houdend met de 13 millioen vermin dering onzer vorderingen in B. fr. op liet buitenland, tot de vaststelling «lat de gezamenlijke elementen onzer muntdfckkingsreserves met 381 milli oen teruglopen. In de sector van het particulier krediet is het ditmaal niet het dis conto van parastataal papier dat de toon aangeeft, want het vermindert met 251.000.000 fr. doch het gewone handelspapier. Het verhoogt met 207 millioen, het disconto van overheids- effekten met 14 millioen en de belening van overheidsfondsen met 423 millioen. Wij moeten echter doen opmerken dat de huidige week staat afgesloten, werd per 29 Juli, in de periode van voorbereiding tot de vervaldag. Het is trouwens meer dan waarschijnlijk dat deze bedra gen nog zullen stijgen gedurende de twee dagen die overblijven. Het saldo van de schat kist, certi ficaten A Is met 4 millioen geslon ken. Over het actief is hiermee alles ge- Het passief draagt in eerste lijn de gevolgen van de uitbreiding' van het particulier krediet. De billettenom- loop klimt met 403 millioen. De rekeningen-courant van bui tenlanders verminderen met 823 mil- Jioen, terwijl die van inlanders aan groeien met 471 millioen. MORATORIUM VOOR HET HOTELBEDRIJF Iedereen kan er zich rekenschap van geven dat ons hotelbedrijf, zo wel van de kust als van de Arden nen, momenteel in nauwe schoenen zit. Het slecht weer heeft er ^schuld aan, althans voor een deel; liet an dere deel in de schuld mag op de rekening gezet worden van de inter nationale deviezenrestricties die een hinderpaal betekenen voor het toe ristisch verkeer en waaraan onze onderhandelaars maar weinig veran dering hebben weten te brengen. België is het land, tegenwoordig', waarvan de buren haast doorlopend concessies verwachten maar dat niet zo makkelijk een concesssie van an deren losmaakt. Onze landgenoten gaan tegenwoordig in het buitenland een ontzaglijk groot verteer maken, maar het blijft een verkeer in sens unique Moest men de zaken op hun ver loop laten dan spreekt het vanzelf dat de falingen en de concordaten legio zouden zijn, vooral aan onze kust, waar de nieuwe investeringen de bestaande reserves zeker zwaar hebben gehavend. Derhalve werd een wetsvoorstel ingediend dat voor doel heeft een algemeen uitstel van be taling te organiseren ten voordele van deze in nood verkerende sector. De moeilijkheid is echter: waar begint en waar eindigt die sector en hoe te beletten dat een debiteur te kwader trouw misbruik maakt van de voorgenomen maatregel om zijn schuldeiser te verschalken? Om der gelijke en andere reden van practi- sche aard, werd het oorspronkelijk voorstel vervangen door een ander ontwerp dat eenvoudig' aan de rech ters toelating verleent om een zeer brede toepassing te maken van art. 1244 van het Burgerlijk Wetboek over de delai de grace of uitstel van betalingUitstel van betaling kan een rechter natuurlijk altijd uitspre ken, zelfs indien het tegendeel voor zien weri tussen de partijen, behalve in wisselzaken, dat wil zeggen, zodra de vordering- de vorm van een han delswissel heeft aangenomen. De enige ingrijpende hervorming- die door het onderhavige wetsvoor stel werd ingevoerd bestaat dan ook juist in het feit dat het ook inzake handelswissels de mogelijkheid voor ziet uitstel te verlenen. Na de volle dige instemming van de regering werd het voorstel in de Senaat een parig goedgekeurd. Toen hst daarna in de Kamercom missie ter sprake kwam en er op het punt stond een even groot succes te oogsten, werd het plots eenparig verworpen, na tussenkomst van een hoge ambtenaar van het Ministerie van Justitie die de Heren Juristen en Wetgevers attent maakte op dè inbreuk die zij tewege te begaan wa ren tegen de internationale wet op de wissels, door België bijgetreden en die uitstel op- wissels uitsluit. Het is inderdaad op 7 Juni 1930 dat de internationale wet tot stand kwarn, praetisch door alle landen bijgetreden, behalve door Engeland. Sommige landen hebben alleen voor behoud gemaakt inzake de provisie, waarvan het juridisch aspect van het ene land tol het andere verschilt. De conventie hield voor de onderteke naars mede de verplichting in hun respectieve wet op de wissels aan te passen, hetgeen al de landen sedert lang gedaan hebben. Alleen ons land heeft daartoe, achttien jaar naaien, nog niet de gelegenheid gezien. Dat belet echter niet dat deze internatio nale conventie feitelijk reeds in toe passing is en zelfs door de recht spraak wordt gevolgd op de punten waar zij, zonder precies in strijd te zijn met onze wet van 1872, er toch van afwijkt. De Kamer verwierp dus het Se- naatsontwerp. Toen kwam al dadelijk een derde ontwerp dat feitelijk op het zelfde neerkwam als het vorige maar ietwat anders was ingekleed. Hst was afgestemd op de interpre tatie die een lid over die internatio nale conventie gevonden had en die door zijn coilegas was aanvaard. Ge weet, een wet is altijd kwestie van Interpretatie en met een handige in terpretatie bekomt men soms het tegenovergestelde van wat de wet eigenlijk bedoelde. Ditmaal was het echter al moeite om niet, want de voorstanders van gisteren waren plots tegenstanders van vandaag ge worden, ook de Minister van Justitie en men besloot met overgrote meer derheid het ontwerp voor onbepaal de tijd uit te stellen. Het zal dus wel Winter worden vooraleer men er an dermaal zal over praten. Ondertus sen gaan de zaken voert alsof er niets gebeurd was en de banken die, om wille van het wetsontwerp, uiterst streng waren geworden bij het ver lenen van discontokredieten en het handelspapier aan een nauwkeurig onderzoek onderwierpen, zullen ver moedelijk weer wat verder openzet ten, maar altijd rekening houdend natuurlijk mét de toestand waarin het hotelbedrijf zich bevindt. DE RENZINEBEVOORRADING VAN TOERISTEN IN FRANKRIJK Frankrijk heeft niet lang getalmd om althans gedeeltelijk, de nodige aanvullingen te brengen aan zijn distributiesysteem. De grootste hin dernis bestond er in dat de toerist tussen Vrijdag avond en Maandag morgen zo goed als nievers aan ben zinebom; kon geraken. Maar van he den af zijn permanente kantoren op gericht waar het mogelijk is zich op bovengenoemde dagen toch van bons te voorzien voor een bevoorrading gaande tot 50 liter. Die kantoren zijn natuurlijk nog niet talrijk, maar van heden af kan men aannemen dat üe tcsonmtnste autobanen naar Frankrijk er een bezitten. Het aantal wordt natuurlijk nog u'tgebreid en men kan zich daaromtrent bevragen op het tolkantoor. Anderzijds, om een te grote toeloop op de Banque de France te Parijs te vermijden, kregen ook volgende ban ken toelating om de benzinebons af te leveren: Credit Lyonnais, Brd des Italiens; Comptoir National d'Es- compte, 2 Place de TOpera; Société Générale, Boulevard Haussmann; B.N.C.I. 16, Brd des Italiens. Noteren wij terloops dat de koers voor de Franse Toeristenfrank, vast gesteld voor de maand Augustus, geen noemenswaardige verandering vertoont en praetisch rond de 14 centiem blijft. DE CONVERTIBILITEIT VAN DE EUROPESE MUNTEN Dit is ontegensprekelijk het kern probleem, niet alleen voor het wei- gelukken vap het Marshallplan, maar van de intereuropese handel in het algemeen. Sedert verschillende dagen maakt dit het voorwerp uit van de discussies in de schoot van de Com missie der Marshalllanden te Parijs; voorstellen en tegenvoorstellen volgen elkaar op. De grootste moeilijkheid is de traditionele houding van En geland dat alleen het belang van zijn Empire voor ogen heeft en zich tot niets wil verbinden. Hoffman, de Voorzitter van de Amerikaanse ad ministratie heeft er heftig tegen ge protesteerd. Het is dan ook niet te verwonderen dat geen twee berichten uit Parijs op elkaar gelijken. Het enige wat wij momenteel kunnen onthouden is dat de landen met een bestendig gunstige handelsbalans, de reeds verleende kredieten op langen termijn zouden laten consolideren, het gunstig saldo hunner balans te rug zouden uitlenen aan hun meest behoeftige afnemers, in de eigen munt en darentegen een Marshall- gift in dollars zouden krijgen die er mede overeenstemt. Deze Marshall- gift zou door een tweede worden aan gevuld, ten einde het bedrag te vol maken dat aan het betrokken land werd toegezegd. Indien een accoord kan bereikt worden op dit gebied, zal het nieuwe systeem invoege treden op 1 Octo ber en van dat ogenblik af de Off shore Purchases, waarover wij reeds spraken, vervangen. Noordstraat 38, Roeselare. Agentschappen: IEPER, Diksmuidestraat 22. VEURNE, Noordstraat 24. BRUGGE, Vlamingstr. 35. Alle Bank-, Beurs- en Wissel verrichtingen. Voordelige voorwaarden. a HET WEKELIJKS NIEUWS i> Zaterdag T Aug. 1S48. SIMON STEVIN (1548-1620) 35' TREKKING VAN 31 JULI 1948 Bij de 35» trekking van de Lening voor de Wederopbouw is het lot van één millioen frank te beurt gevallen aan de Reeks 0176 Nr 0978. De andere obligaties van deze reèks zijn terugbetaalbaar met 1.000 frank. Gemeentekrediet 1938 4% 2 Lote n van 100.000 fr.: reeksen 214.735 en 296.611. 5 Loten van 25.000 fr.: reeksen 114.602 203,542 219.818 240.666 325.164 20 Loten van 10.000 fr.: reeksen 109.083 125.356 132.310 144.977 164.582 176.183 202.842 212.058 221 2'221.552 244.736 249.276 256.418 275.213 291.613 292.596 292.938 297.028 321.64 9 325.290 Doorheen de eeuwen heeft Vlaan deren, in alle itakken van het men selijk kunnen, onsterfelijke figuren verworven. Schilders en beeldhou wers, dichters en proza-schrijvers, ontdekkingsreizigers en geleerden hebben in de wereld de faam ge maakt van dit kleine volk aan het Noordzee-strand. Over die bonte rij geestalten kun nen wij fier gaan, zij waren eens de levende adelbrieven onzer cultuur. Vierhonderd jaar geleden werd in de West-Vlaamse hoofdstad, Brugge, e.en dezer figuren, Simon Stevin, ge boren. Hij zcu uitgroeien tot een van die beroemdheden welke de Neder landen in de 16e eeuw zoveel luister hebben bijgezet. Hij zou een van de geniaalste geesten worden welke de Lage Landen ooit hebben gekend; de grootste wis- en natuurkund iigfc waarop Vlaanderen kan wijzen, die terecht de bijnaam kreeg van e Vlaamse Archimedes Toch is deze grote West-Vlaming voor vele onzer mensen een onbe kende. Vraag aan een schooljongen wie Nero was, en hij zal U vertellen over de Roomse brandstichter, de moordenaarkeizer. Maar spreek hem over Mercator, Van Helmont, Ste vin, deze mannen van eigen bodem, bouwers van ons wereldbeeld, zijn hem onbekend. Men steekt de kin derkopjes vol met daitum-reeksen be treffende feiten die een hoon zijn aan de menselijke waardigheid en men vergeet hen te spreken over de pioniers die onze geest van dwaling tot waarheid hebben geleid. Over de jeugd van Stevin is spij- Cig genoeg, slechts weinig bekend. Hij verliet reeds vroeg zijn geboortestad en ging in dienst te Antwerpen op een koopmanskantoor als boekhouder en kassier. Iets later vinden wij hem terug als ambtenaar in de adminis tratie van het Brugse Vrije. Ons land kende toen beroerde tij den. Wij stonden in die jaren onder het gezag van de Spaanse kroon, en uit de naburige landen begon het protestantisme door te dringen, wat tal van godsdienstige wrijvingen en onlusten voor gevolg had. Protestan ten die ter preek gingen in de streek Ieper-Poperinge, gaven zich over aan buitensporigheden, plunderden ker ken en kapellen, vernielden heiligen beelden en andere godsdienstige zin nebeelden en mishandelden priesters. Dit vandalisme dat in de geschiede nis de naam draagt van beeldstor merij had voor gevolg dat ae wrede Hertog van Alva aan het hoofd van 20.000 Spaanse soldaten naar onze gewesten werd gestuurd. Een wilde ketterjacht brak los en wie verdacht voorkwam of Alva's despotisme niet welgevallig verdroeg, eindigde op het schavot. Evenals zoveel anderen, verliet Si mon Stevin omstreeks 1572 dit land, waar geen rust en geen gewetens vrijheid heerste en waar niemand nog veilig was. Hij reisde in Pruisen, Polen én Noorwegen en belandde tenslotte omstreeks 1580 in de Noor- vanaf 15 Augustus 1948 door de Gemeente besturen der geëmancipeerde gemeenten. Vanaf 15 Augustus e.k. zullen in de geëmancipeerde ge meenten van meer dan 5.000 inwoners de gewone individuele reispassen voor de vreemde, aan Belgen woonachtig' op nun grondgebied, rechtstreeks door de Gemeentebesturen worden afgeleverd. De verlenging en vernieuwing van vroegere pas poorten wordt er eveneens gedaan. Deze gemeenten, voor onze gewesten, zijn o. m.: Ardooie, Avelgem, Komen, Deerlijk, Diksmuiüe, Geluwe, Gistel, Harel- beke, Ichtegem, leper, Ingelmunster, Izegem, Koekelare, Korre- mark, Kortrijk, Lauwe, Meenen, Meulebské, Moorslede, Moes- kroen, Nieuwpoort, De Panne, Poperinge, Roeselare, Rumbeke, Staden, Tielt, Torhout, Veurne, Wervik, Wevelgem, Wingene. De inwoners van de andere gemeenten dienen zich lie wen den tot het Provinciaal Bestuur. Collectieve paspoorten alsmede reispassen en visa's voor vreemdelingen en öoorgansgstoewijizen. voor schippers dienen eveneens aan het Provinciaal Bestuur aangevraagd. De kosten der paspoorten blijven als voorheen. Bij aanvraag van een paspoort dient ingediend: inlichtings- bulletijn in duplo, een getuigschrift van goed gedrag en zeden en burgertrouw, af te leveren door het Gemeentebestuur, en 3 foto's van de aanvrager. Me;t uitzondering voor het Groot Hertogdom van Luxemburg moet elke Belg in heit bez't zijn van een reispas om zich naar vreemde landen te begeven, en tevens houder zijn van zijn eenzelvigheidskaart. Voor de bewoners van niet-geëmancipeerde gemeenten zui len de aanvragers hun aanvraag moeoen richten tot hun Ge meentebestuur die dan zelf de aanvragen zal overmaken aan de Heer Gouverneur van de Provincie. Deze verzending moet gebeuren per aangetekende omslag en cp kosten van de aanvrager. De Heren Arrondissementscommissarissen zijn niet meer bevoegd inzake aflevering van paspoorten en visa's, dit vanaf 15 Augustus e.k, In geval van onvermogen kunnen paspoorten kosteloos wor den afgeleverd maar slechts voor een beperkte duur. STAD NIEUWPOORT OP ZONDAG 8 AUGUSTUS 1948 Nationaal HULDEBETOON aan KONING ALBERT en de HELDEN VAN DEN IJZER Te 11.15 uur: ONTVANGST der Overheden op het Stadhuis. Te 11.30 uur: Op de Markt: plech tige GEZONGEN MIS. Te 12.15 uur: TOESPRAKEN door Lt.-Generaal Ridder van Strijdonck de Burkel, voorzitter van het Ver bond van heit Aandenken, en Hr Fl. Gheeraert, burgemeester. Te 12.30 u.: OPTOCHT en BLOE MENHULDE aan het Gedenkteken van Koning Albert, dit aan de Hel den van den IJzer, evenals aan de Gedenktekens der Engelse, Franse en Nieuwpoortse Gesneuvelden. Te 4 uur, 's namiddags: CONCERT door de Koninklijke Philharmonie. Tc 7 uur, 's avonds: PRACHTIG TURNFEEST en uitvoering van ryth- mische dansen door het Vanneste Genootschap uit Oostende, en met medewerking van Litto-Sport CONCERT door de Koninklijke Ka- hciieke Fanfaren- 145 Jonge meisjes van de Vrouwe lijke Katholieke Burgers- en Mid- denstandsjeugd van West-Vlaande- ren, zijn te Moorslede bijeengekomen cm hun jaarlijkse studieweek te hou den. Talrijk en deugddoende waren de lessen die ze van bevoegde spre kers ontvingen. Z. E. H. Van Besien behandelde K. A. en Apostolaa isbeweging van wereldformaatwaar hij met zijn ■klare kijk op de wereldtoestanden aantoonde wat de K. A. tot nu <toe reeds heeft teweeggebracht in landen als Hongarije, Italië, Frankrijk en Nederland, en de prachtige resulta ten in ons eigen land. Z. E. H. Kindt, Diocesaan Proost. lichtte in een enthousiaste rede De mateloze inhoud van onze V.K.B.J. ■toe. De nooit-vermoeide en graag ge hoorde Hr André Demedts sprak in een diepe zinrijke taal Hoe de V.K. B.J. deze huidige meisjes wereld iets te bieden heeft Hr Gaby Vande Putte, de onver moeide werker in K. A. geest en ge dachte, toonde De onmisbare kracht van onze verbondenheid aan. Alle sprekers hebben volgens on derwerp en eigen geaardheid de weg Ctc vervolg hiernevens jW öelijke Nederlandse provinciën welke zich zopas van he. Spaanse gezag hadden losgerukt. De £óad Leiden was ter beloning van haar heldhaf tige verdediging tegen de Spanjaards met een Universiteit begiftigd, en aan deze nieuwe hogeschool werd Stevin docent in de letteren, terwijl hij tevens een private cursus in richtte in de wiskunde en de ves- lingsbouwkunde welke vooral door jonge officieren werd bijgewoond. Niemand minder dan Prins Maurits werd er een van zijn leerlingen, wat wel voor de degelijkheid van de be handelde stof en voor zijn leraar schap getuigt. In 1582 liet hij te Antwerpen een werk verschijnen, getiteld: Tafelen van Interest, ghecalculeert door Si mon Stevin, BruggelincR Drie jaar later, in 1585, verscheen van zijn hand het boek De Thien- de een_ baanbrekende verhandeling waarin fiet rekenen met tiendelige breuken volledig jpvordt beschreven. Al is hij in feite niet de uitvinder der tiendelige breuken deze wer den immers reeds vroeger door de Duitse sterrenkundige Khgiomonta- nus uitgedacht door dit boek heeft Stevin deze vergeten uitvinder niet alleen bekend gemaakt, doch vooral in de rekenkundige bewerkingen le ren gebruiken en itoepassen. Hetzelfde jaar werd Prins Maurits, die zich ontpopt had tot een van de beste veldheren van zijn tijd, als op volger van zijn vader, Willem de Zwijger, tot stadhouder van verschil lende Noord-Nederlandse provinciën uitgeroepen. De nieuwe goeverneur benoemde weldra zijn oud-leermees ter tot hoofdinspecteur bij de water staat en krijgsingenieur. Aldus werd Simon Stevin de militaire raadsman van de Prins. Het hoofdwerk van Stevin, Wis constighe Ghedachtenissen dat en kele maanden laier te Leiden ver soheen, was dan ook in dankbare hulde aan Prins Maurits opgedragen. Dit boek, dat uit drie delen bestaat en onder de kenspreuk: «Wonder en is gbeen Wonderis verschenen/ geeft een eenvoudige en begrijpelijke verklaring aan tal van natuurkundi ge processen welke op 't eerste zicht wonderlijk aandoen. Tevens verde digt 'hij in dit boek hes sterrenkun dig stelsel dat Copernicus enkele ja ren vroeger heeft vooropgesteld, en volgens hetwelke de aarde rond de zon bewoog en niet de zon rend de aarde, zoals men toen algemeen aan nam. In die eeuwen dachi; de mens, in zijn waanwijze hoogmoed, dat de aarde het onbeweeglijk middelpunt van het heelal uitmaakte en er was heel wat zelfstandig onderzoek en durf toe nodig, om heit tegenoverge stelde te begrijpen en te verkondi gen. De in dit boek behandelde vraagstukken, hun voors.elling en hun oplossingen in glasheldere uit eenzetting werden zo belangrijk ge vonden dat dit werk kort daarop in het Latijn en in het Frans vertaald werd. Stevin was echter niet alleen theo reticus, doch tevens een vernuftig uitvinder, wamt in hetzelfde jaar dat Wisconstighe Ghedachtenissen verscheen, werd door hem een oc trooi aangevraagd voor een nieuwe soort watermolen van eigen vinding. Zijn leergang en zijn opvattingen over de manier om goede versterkin gen te bfeuwen 'heeft hij neergepend in een belangrijk krijgskundig werk Stercktenbouwing dat te Leiden in 1594 verscheen. Het is lange tijd toonaangevend geweest voor de meeste legerleidingen van tal van Europese staten. Hetzelfde jaar verscheen er ander maal een wiskundig boek van zijn hand, dat nieuwe stelkundige eigen schappen en methodes aangeeft. Het oeuvrevan deze buitenge woon veelzijdige en vruchtbare ge leerde is zó groot dat deze plaats ruimte alleszins niet volstaat om elk werk te vermelden', laat staan, be spreken. Met zijn enorme kennis en zijn bewonderenswaardig ontledend vermogen heeft hij baanbrekende theoriën ontworpen op het gebied van de rekenkunde, de stelkunde, de meetkunde, de driehoeksmeetkunde de geologie en de bouwkunde. Hij schreef over staatkunde en wijsbe geerte, terwijl hij in zijn boek Ha venvinding een belangrijke bijdra ge leverde tot de vooruitgang van de zeevaartkunde. Om zijn interessants gegevens werd dit boek door Hugo de Groot voor de doge van Venetië in het Latijn vertaald. Ook de staatshuiskunde en de staatsfinanciën maakten het voor werp uit van zijn universele belang stelling. Zijn uiteenzettingen hierom trent heeft hij in Vorstelick Bouck- houden gebundeld en Sully, de mi nister van Financiën van Hendrik IV verzocht hem om dit werk in het Frans over ts zetten. Onze beroemde landgenoot heeft tevens de uitvinding van de zeilwa gen en de zeilslede op zijn actief. Tijdens een demonstratie op het strand te Scheveningen in 1606 be woog de door hem geconstrueerde zeilwagen zich sneller dan een paard kon lopen. En boven dit alles, komt er Stevin nog een andere verdienste toe. Hij was een kamper voor de Nederlandse taal. Bij de geleerden uit die tijden was het de gewoonte te onderwijzen en te schrijven in het Latijn. Zij meenden dat de volkstaal niet kon dienen voor de vertolking van de we tenschappelijke gedachte, alleen het Latijn vonden zij smijdig genoog. Herhaaldelijk heeft Stevin op een hartstochtelijke manier tegenover die zienswijze de Nederlandse taal ver dedigd en aan de hand van zijn eigen geschriften het tegenovergestelde be wezen. In zijn meesterwerk Wisconstighe Ghedachtenissen schetst hij in een inleiding de voordelen van onze eigen taal: haar uitdrukkingsvermogen, haar rijkdom, haar soepele woordvor ming en haar overredingskracht. Hij zelf heeft tal van nieuwe woorden ingevoerd voor wiskundige begrippen en technische uitdrukkingen welke toen in het Nederlands niet voor kwamen. Ingaande op de argumentatie van Stevin werd er reeds in 1600 aan de Leidense Universiteit een school voor ingenieurs opgericht welke in de landstaal onderwees. Drie eeuwen later was men echter in zijn geboor teland zijn mening nog niet toege daan. Men zocht een taalstrijd wel ke slechts verbittering en verdeeld heid bracht! Simon Stevin is in 1620, in de ouderdom van 72 jaar, te 's Graven- hage overleden. In 1848 bij de driehonderdste ver jaring van zijn geboorte heeft de stad Brugge, de nagedachtenis van de geniaalste harer zonen, met een standbeeld vereerd. R. A. B. - Beveren-IJzer. OP ZONDAG 8 AUGUSTUS 1948 2. Muziekmaatschappij «De Verenig de Vrienden», Moorslede. 3. Pompierskorps. 4. Afvaardiging der Verenigingen met Vaandel. 6. Sportwagen: «Een gezonde Geest in een gezond Lichaam 6. Wagen van A.C.WBerum No varum 7. Wagen van Boerenbond: «Met Kruis en Ploeg». 8. Studentenwagen«Studerende Jeugd, Hoop der Toekomst». 9. Kinderwelzijnwagen: Voor Moe der en Kind 10. Wagen van Wit-Gcle Kruis met Groep: «Hulp der Kranken B. - Londelede brengt laatste afschcide- hnlde aan Z. E. H. Pyck: 11. Muziekmaatschappij «Sinte Cecilia», Lendelede. 12. Overheid en Menigte. 13. Groep uit het Pensionnaat. TWEEDE DEEL A. - Pater Lievensstoet: 14. Kruis met Misdienaars. 15. Zending der Apostelen. 16. De Missionarissen komen naar Vlaanderen: A. Heidense jonge Franken stap pen voorop. B. Monniken met spaden en bijlen. C. Sint Elooi. to I). Monnik met 10 knapen. E. Het oude ivioorsleedse Klooster Gasthof ten Bunderenge tuigt van het christelijk leven in vervlogen tijden (12' eeuw). F. Het oude zwart beeld van O. L. Vrouw, te Moorslede ver eerd, getuigt van aloude Maria- devotie. 17. Vlaanderen's Heiligen! A. H. Godelieve. B. H. Luitgardis. C. G. Karei de Goede. D. G. Idesbaldus van der Gracht. 18. Vlaanderen zendt Apostelen uit: A. P. Verbiest bij de Chinezen. B. P. Desmet bij de Roodhuiden. C. P. Damiaan op Molokai. D. P. Lievens bij de Indiërs. E. H.'Theresia, Patrones der Mis siën. 19. Muziekmaatschappij «Sinte Cecilia», Fasschendale. B. - Z. F,. H. Pastoor: Bewaarder van ons Christelijk Erfdeel: 20. Wagen: Priester-Middelaar 21. Maagd van Moorslede. 22. Sint Martinus, catecumeen Patroon der Kerk. ZEER EERW. IIEER PYCK. gewezen Pastoor te Lendelede, die thans Pastoor benoemd werd te Moorslede. PROGRAMMA Te 14.30 uur: Aankomst van de nieuwe Herder met de Overheid. Onmiddellijk daarna: Prachtige stoet (orde hieronder). De stoet doortrekt de volgende stra ten: Vorming Sint Acharius; Statie straat; Roeselarestr.; Nieuwstr; Pater Lievensstr.; Breulstr.; Sparrestr.; Da- dizelestraat; Roeselarestr.; Markt; 0" Jagers te Voetstraat; Dadizelestr.; Kerk. Z. E. H. Pyck en de Overheid zul len de stoet in ogenschouw nemen aan het Klooster, waar de toespraken zul len gehouden worden en het Pension naat van Lendelede een Huldelied zal zingen. Daarna zullen Z. E. H. Pas toor en de Overheid medestappen op het einde van de stoet. Rond 16.30 uur zal de plechtige aan stelling plaats grijpen in de kerk. Vanaf 17.30 uur: Muziekuitvoeringen op de Markt, door de verschillende Muziekmaatschappijen. INHULDIG INGSSTOET EERSTE DEEL A. - Moorslede huldigt zijn nieuwe Pastoor: 1. Jongelingen te paard. Een Modem Sociaal Familiaal Werkt Een nieuwe maatschappelijke plicht is ontstaan uit de actuele omwente lingen. Veie moeders zijn overlast en vermoeid, en niet meer in staat hun taak als opvoedster naar behoren Waar te nemen. DE NOOD IS DRINGEND!... El- moet geholpen worden wil men het Gezin op hoger peil brengen. Alle krachten dienen verenigd cm in dien nood te voorzien. Jonge en oudere meisjes die zich willen toewijden en hulp verlenen aan zoveel Moeders in nood kunnen zich aansluiten bij het nieuwe Werk Familiezorg Overal moet het tot stand komen want overal zijn ex- huisgezinnen die in moeilijke om standigheden verkeren bij het ge brek aan voldoende hulp aan de Moeder. Overal moeten er dus Fa miliale Helpsters» gevonden worden: meisjes die zich voorbereid hebben tot die schone vrouwelijke taak en beroep; meisjes die de Cursus voor Familiale Dienstbetoon gevolgd heb ben; meisjes die door het volgen van de cursus en de stage zich bereiden tot dat schoon familiaal werk en te vens de beste grondslag leggen voor eigen geluk 'én toekomst. Dit Werk en de Cursus die ertoe voorbereidt worden door het Episco paat goedgekeurd. Een cursus van vier weken gaat door voor Oost- en West-Vlaanderen in het Zonnehuiste Maldegem. Week-ends mogen thuis doorgebracht worden. Het volgen van de cursus, de stage en een exaam geven recht op het diploma van Fimiliale Helpster». Vraag alle verdere inlichtingen voor West-Vlaanderen, Nr 155, Felix D'Hoopstraat, Tielt. 23. Symbolische Uitbeelding van Pastoorsambt. het Vrijdagnamiddag 30 Juli jl., om streeks 18 ure, was Me juf. Dcwulf Agnès, 24 jaar oud, in gezelschap van haar vriendin A. V., gaan ba den in de vaart Veurne-Duinkerke, op de «zwemplaats». Op zeker ogen blik zag de gezellin van de veron gelukte, dat deze verdachte bewe gingen maakte en onder water ver dween. A. V. riep de hulp in van twee zwemmers, welke op een kleine afstand ook in het water waren. Deze snelden ter hulp, waarvan een hunner, Robert Hanoke, onder wa ter dook en haar kon boven bren gen. Seffens werd de kunstmatige ademhaling toegepast en een dokter verwittigd, die haar naar de plaat selijke kliniek deed overbrengen. Spijt da beste zorgen is het slacht- •olfer Zaterdagmorgen omstreeks 7 u. gestorven. I Provinciale TE TIELT, op Zondag 12 Sept. 1948. j Uit elke gemeente van West- Vlaanderen talrijke groeien verwacht! Gouwbond W.-Vlaahd. Davidsfor.ds, afd. Tielt. a*** voorbereid die leiden moet naar de daad. E. H. Devoghelaere trachtte dan ook in zijn meesterlijke uiteen zetting Het uur van de daad bij de aanwezige meisjes in te scherpen dat alleen een gevensgerede, dienen de en offerende V. K. B. de taak op haar jeugdige schouders gelegd, tot een goed einde kan brengen V.K. B.J. van W ten-Vlaanderen voorultl 4» Reis waar LOURDES, 16 Augustus - 8 dagen. Afreis naar LUXEMBURG, 17 Augustus - 3 dagen. Afreis natr ZWITSERLAND, 25 Augustus 8 dagen. PER R ADI O-S ALON - CA R Schrijf in bij: ORBIS TOERISME HUIS LEFEVER - HOOGLEDE. Tel. Roeselare 5895. Vraagt kosteloos onze reisbrochu re 1948. - U wordt afgehaald en teruggebracht oen huize, (d-7878) Middelbare Tuinbouwschool van Roeselare. De Belgische Gladlolusveveniging heeft op 31 Juli, 1 en 2 Augustus 1.1. haar eude jaarlijkse tentoonstelling gehouden in de Oranjerie van den Rijksplantentuin te Brussel. Meer dan vijftig gladiolen-varië teiten met een toverachtige weelde van kleurschakeringen en frisse tin ten waren zowel door verenigingen en scholen ais door beroepskwekers ui liefhebbers ingestuurd. In het programma van de ten toonstelling had het Inrichtend Co mité voor de prijskampen niet min der dan élf klassen voorzien. De Gulden Medaille, aangeboden door den Heer Minister van Land bouw, werd ats hoogste onderschei ding door de Jury toegekend aan de Vrije Middelbare Tuinbouwschool van Roeselare, om het iten toon stellen van haar nieuwigheden, die door kruisingen en selectie op het proef veld van het Klein Seminarie wer den gewonnen en tegelijk om het opatellen van haar keus gladiolen- loten, waardoor ze hét meest bijge dragen heeft tot het welslagen van de tentoonstelling. Deze onderscheiding is een nieuw bewijs van tie degelijkheid van het onderwijs op de Vrije Middelbare Tuinbouwschool en wijst zonder eni gen twijfel op de waarde van haar wetenschappelijke opzoekingen Op slag gedood. Dinsdagavond omstreeks 19.30 u„ toen de 65-jarige C. Delaere, Rozen- hoek, zijn huis verliet werd hij enke le ogenblikken later aangereden door een vrachtauto bestuurd door Robert Houthoofd uit Wervik. De ongeluk kige overleed enkele ogenblikken na dien. IRt slachtoffer laat eea weduwe atbtwr met vier kindereu. Maar er is meer. De stad Parijs besloot zijn metro op een andere spoorbreedte te leggen, 2.40 meter, opdat de normale treinen het on deraardse net nooit zouden kunnen gebruiken. En daarom moeten de reizigers die uit België komen en naar Lourdes willen, te Parijs uit stappen en de metro nemen. EEN ONDERAARDSE DOOLHOF Natuurlijk vond het nieuwe ver keersmiddel onmiddellijk veel aan hangers. Men hoeft maar te beden ken dat de metro de afstand van de Porte de Vincennes naar de Porta Maillot in 25 minuten aflegde, ter wijl de tram er anderhalf uur voor nodig had. Zes maanden na de ope ning der eerste 13 km. spoorlijnen werden 17 millioen reizigers ver voerd. Zo werd de metro allengskens ver der uitgebouwd tot een labyrinth, dat Parijs in alle richtingen door kruist en zich sedert 1934 tot in de voorsteden uitstrekt en de uitba ting der cultramoderne Ligne de Sceaux overnam, die Parijs met de Cité Universitaireverbindt. De metro groeide in de loop van 48 jaar uit van een 10 km. lange lijn met 18 stations, tot 186 km. lang ver- keersnet met 362 stations. ACHT MAAL DE SEINE OVER Spijts kleine bovengrondse gedeel ten werd reeds sedert 1909 besloten de metro onder de grond aan te leg gen, ondanks de hogere bouwkosten. De metro verbindt de twee Seine- oevers op acht verschillende plaat sen. Driemaal bóven de stroom en vijfmaal onder de bedding. De bouw der stations was niet steeds eenvoudig. Zo bv. aan da opera, waar drie lijnen boven el kaar onder de aarde aangelegd zijn en aan de Republiquewaar vijf lijnen elkaar kruisen. De metro verbruikt dagelijks 1 mil lioen kilowatt. 35 Eigene centrales veranderen de hoogspanningsstroom in gelijkstroom van 600 Yoit met behulp van kwikzilvertransformators. De lijnen zijn in sectoren verdeeld die elk door twee transformators be diend worden, waardoor het gevaar van stilvallen wegens defect begrensd en verminderd werd. TECHNISCHE BIJZONDERHEDEN Op dit ogenblik bestaat iedere trein uit vijf wagens waarvan twee met drijfkrachtmotoren uitgerust zijn. De gemiddelde snelheid be draagt 20 25 km. per uur. Een slakkengang in vergelijking met de Londense metro! Alle wagens zijn voorzien van automatische sluitende deuren. De trein kan onmogelijk vertrekken zolang niet alle deuren gesloten zijn. Op dit ogenblik zijn 1318 drijfwagens en 13S3 aanhang« wagens in gebruik. De meest gebruikte iijn is deze die naar het bos van Vincennes en de dierentuin leidt. In 1946 werden op die lijn niet minder dan 184 mil lioen reizigers vervoerd. Het drukste station is St-Lazare met 51.132.069 reizigers. Deze getallen zeggen duidelijk ge noeg welke rol de metro in het hui dig Parijse leven speelt. Voor de Parijzenaar is het gebruik van de metro zo vanzelfsprekend, dat hij er niet eens meer over nadenkt. Hij heeft het belang van deze onder grondse spoorweg eerst bemerkt, toen verleden jaar het metro-personeel in staking ging. Zo waar is het dat mer. het belang der dingen en der mensen slechts leert kennen, als men ze niet meer heeft! (Van eigen Correspondent). TARIJS. De eerste merkwaar digheid die de vreemde bezoeker te Parijs leert kennen is de metro. Pas- heeft hij het station verlaten en vruchteloos op een taxi gewacht, of hij wordt reeds gedwongen, zich in de doolhof van onderaardse trappen en 'gangen te wagen Natuurlijk loopt hij eerst verloren tussen de ononderbroken mensenstroom, de ve lerhande wegwijzers en de automa tisch sluitende poorten. Maar spoe dig wordt hij ingewijd in de gehei men van dit onderaardse verxeers- net en eerst dan kan hij zich reken schap geven van de betekenis die de metro heeft voor het Parijse leven. EEN LENGTE VAN OOSTENDE TOT LUIK De benaming metrois een af korting Van Le ehemin de fer me tropolitan ttz. Dienst der spoor wegen van de hoofdstaa Men kan zich Parijs onmogelijk voorsteilen zonder de typische ingangen der metro en alle verkeer in de hoofd stad ware ondenkbaar zonder de schijnbaar eindeloos aanschuivende treinen die op de onderaardse sporen de zo uiteengelegen kwartieren ver binden. Het spoorwegnet omvat op dit ogenblik een aantal lijnen die sa,- men een lengte van 184 km. bedra gen, ongeveer de afstand van Oost ende naar Luik in vogelvlucht! In 1946 werden niet minder dan 1.646 millioen reizigers vervoerd, een re cord dat nog nooit bereikt was. Se dertdien onderging de metro een sterke concurrentie vanwege de ste delijke autobusdiensten, zodat in 1947 slechts 1.479 millioen reisbil jetten afgeleverd werden. De admi nistratie van de metro hoeft zich hierover niet in de haren te krabben vermits autobussen en metro slechts één maatschappij vormen. IN 1900 ONTSTAAN Natuurlijk werd deze 186 km. lange onderaardss spoorweg niet op één dag gebouwd. De metro is trouwens niet de eerste onderaardse verkeers weg. Londen bezat reeds in 1863 een eerste sectie vair zijn métropolitain Railway», die nog steeds de gemak kelijkste, gezondste en mooiste on- dergrondbaan ter wereld is. New- York bouwde in' 1868 een hangende spoorweg, die spoedig door onder aardse verbindingen vervolledigd werd. Parijs volgde in 1900, op initiatief van baron Empain, met een eerste lijn die de Porte de Vincennes met de Porte Maillot verbond. Dit ge beurde in het jaar der wereldten toonstelling en de ontelbare bezoe kers die naar Parijs toestroomden, konden aldus deze sensationele nieu wigheid bewonderen. Misschien zijn er onder onze lezers nog enkelen die iich deze gebeurtenis herinneren. EEN BERUCHT PROCES Het ontstaan van de metro is ver bonden aan een berucht proces tus sen de stad Parijs en de toenmalige regering. De stedelijke administratie wilde de controle over de nieuwe on derneming bewaren om ze uitslui tend ten dienste van het stedelijk verkeer te stellen. De regering, als vertegenwoordiger van de toen maals private spoorwegonderne mingen wilde het ontworpen onder aards verkeersnet als verbindings middel tussen de bestaande grote spoorwegiijnen gebruiken. Tenslotte werd de. stad Parijs in het gelijk gesteld met liet g'evoig dat men nu nog heel moeilijk van het ene spoor wegstation naar het andere- kan rij den! Te Meenen kwam het tragisch be rich; toe dat twee M'eenenaars het slachtoffer geworden waren van een dodelijk ongeval nabij Péronne in Frankrijk. Volgens ingewonnen in lichtingen is op Zondag 1 Oogst een autokamionnstte, gevoerd door den I-Ir Georges Roquelle, 54 jaar, wo tiende te Saint-Quen, 's nachts cp een stilstaande autckamion gebotst welke langs de rechterkant der baan stond, en dit tengevolge een ver keerde beweging vanwege de voerder die aan grote snelheid reed. Hr Ro quelle kwam er bij wonder ongedeerd vanaf. Twee inzittenden werden op de slag gedood, namelijk Mevr. Gi- sele Proost, wonende Rijselscraat te Meenen, en Heer Noël Caffaigncn, 40 jaar, wonende te Parijs. Twee an dere inzittenden werden erg gekwetst naar het gasthuis van Pércnne over gebracht om er een schedelboring te ondergaan, nl.: Heren Proost Joseph, wonende Rijseistraat te Meenen, en Léonce Lavigny, 49 jaar, wonende te Parijs. Twee andere inzittenden van het voertuig, wiens eenzelvig heid nog' niet gekend was, werden eveneens in zorgwekkenden toestand naar het hospitaal overgebracht. Een streng onderzoek werd ingesteld. Zoekt g iets t huren of te Kopen; Zoekt ge 'n meid, 'n plaats of wat Wacht niet langer, maar plaats nog heden 'n Kleine ZOEKER is ons blad Zaterdag namiddag, 31 Juli, ging Jozef Verheyen, ingenieur, 28 jaar, baden in de vaart te Rumbeke, en verdween in de diepte, zonder nog boven te komen. Hulp werd ingeroe pen van enkele goede zwemmers, die er nochtans niet in gelukten de on gelukkige te vinden. Bij middel van een haak werd de drenkeling boven gehaald. Spijts de kunstmatige ademhaling weike lange tijd werd toegepast, l:on Dokter Dêndoncker niéts anders dan de dood vaststellen. Het lijk werd naar het dodenhuis te Rumbeke ver voerd. Het slachtoffer was werkzaam in een bank te Roeselare. Na de inval van een speciale po- litie-brigade, in de Casino, te Kok- sijde, werd een onderzoek ingesteld nopens de aard van het spel dat al daar in volle uitbating werd aange slagen. Dit onderzoek heeft uitge maakt dat het roulettespel in kwestie niet kan beschouwd worden als kans spel, doch als behendigheidsspel moet aanzien. De uitbating er van zal dus ongestoord v erder gaan. Op Zondag 15 Januari 1933 ver scheen O. L. Vrouw voor de eerste maai te Banneux. Met 8 Augustus e. k. wordt thans te Banneux de eerste steen gelegd van de nieuwe basiliek welke aldaar moet verrijzen. Een dode en een erg gekwetste. Een vreselijk auto-ongeval verwek te Donderdag' 29 Juli grote ontroering in de grensstad Moeskroen, te meer ■daar de twee slachtoffei*s goed ge kende personen zijn der streek. Het gaat hier om de H. Yves Decroix, mede-eigenaar van de kinema «Eden» Grote Plaats, 31 jaar, wonende bij zijn ouders, Brouwersstraat, te Moes kroen, en voor wie het ongeval een dodelijk verloop kreeg; het tweede slachtoffer is de H. Hector Depauw, 46 j., wonende Lowingesteenweg, te Herseeuw, Voorzitter van de zwem- maatschappij De Moeskroense Dol fijnen Deze werd erg gekwetst doch men hjopt hem te kunnen redden. Tot hiertoe kent men de juiste toe dracht der zaak niet, hoe het onge val zich voordeed gezien de H. De- pauw nog ten zeerste onder de in druk is van het gebeurde. Volgens verscheidene personen welke onder vraagd werden moet het ongeval zich als volgt voorgedaan hebben: Rond ongeveer 23.30 U. kwam de H. Decroix met zijn a.uto uit de richting van Moeskroen gereden. Ge komen aan de plaats Coq-Anglais waar de baan een grote bocht maakt op de grote baan Moeskroen-Kort- rijk, en waar verscheidene villas het zicht belemmeren, moeten de auto mobilisten door een auto, komende uit tegenovergestelde richting ver rast geweest zijn. II. Decroix moet hoogst waarschijnlijk verblind ge weest zijn door de baaklichten van die auto, gezien men duidelijk sporen van dc wielen kan vaststellen aan tonende dat hij naar de uiterst- rechter kant der baan zwenkte. Langs dien kant er is weinig of geen zijweg en bevindt zich een diepe gracht. Een der wielen kwam in de gracht terecht waardoor deze vast geraakte. Het voertuig deed nog een vreselijke sprong en kantelde dan een veertigtal meters verder letter lijk om. Personen uit de buurt wer den door het vreselijk gekraak op geschrikt en snelden buiten. Dade lijk werden de reddingswerken inge steld. Men gelukte er spoedig in de K. Depauw tc ontzetten. Doch dit was hetzelfde niet voor dc H. Decroix die met het hoofd tussen het geopen de portier en de auto gekneld stak. Hoogst waarschijnlijk moet hij cp de slag gedood geweest zijn. Het ganss gewicht van de auto drukte op de Ongelukkige. Verscheidene genees heren kwamen ter pJaats om de on- gelukkigen te verzorgen. H. Depauw werd naar het gasthuis overgebracht terwijl het lijk van de H. Decroix later naar het dodenhuis en daarna naar zijn woning gevoerd werd. Het parket van Kortrijk stapte ter plaat se af. BEEKHOUWERS EN SPEKSLAGERS Vakkennis is een van de eerste ver eisten om een zaak te beginnen en te doen bloeien, daarom ga naar eea Slagersvakschool uw kennis vervolle digen. In Vlaanderen is er slechts eea Siagersvakschool en deze is gevestigd te Gent. Het onderwijs dat onder toezicht staat van Staat en Provincie wordt gegeven door gediplomeerde Vaklui, bijgestaan door Dr L. Dede- lcen, Bestuurder van het Stedelijk Slachthuis en professor aan de Vee- artsenijkundige Universiteit te Gent. Volgende cursussen worden er in gericht 1. Cursus voor leerjongens vanaf 14 jaar. (1 Dag per week). 2. Cursus voor jongens vanaf 17 jaar. Wie deze cursus met vrucht eindigt bekomt het wettig Patroons brevet en het Diploma van Garneer- kunde. (1 dag per week). 3. Cursus voor Patroons en voor Gevorderden in het vak tot het be komen van het Wettig Patroonsdi ploma en diploma van Garneerkunde (45 Maandagen). Verdere inlichtingen kunnen beko men worden in de school, St Macha- riusstraat (bij de Beestenmarkt) vanaf heden tot 15 September elke Dins- Woens- Vrij- en Zondag van 11 tot 12 u. IEPER. Botermarkt: Er heerst» een ongewone drukte op de botermarkt. 769 kg', werden aangeboden en ver kocht. De in/.et was aan 100 fr., maar de prijs daalde voortdurend tot 86 fr. DIKSMUIDE: Grootvee, 90; klein vee, 64. Prijs por kg.: Stieren 30-33 fr.; koeien 28-31 fr.; kalveren 38-44 fr.varkens 46-50 fr. Boter 85-90. het kg.; eieren 3,10-3,30 het stuk. Er was ongeveer 1300 kg. boter' op d-e markt. ANDERLECHT. Slachthuizen: Varkensmarkt van 3 Aug.: aangevoerd 1020 stuks, inbegrepen 370 geslachte. Prijs: 46-49 fr. ANDERLECHT. Veemarkt van 4 Aug.: Aangevoerd: ossen 89; stieren 94; koeien 635; vaarzen 101; in totaal 919 stuks. Prijzen', beste kwal.; 30 fr. goede gemidd.: 25 fr.; middelmatige; 21 fr.; mindere: 16 fr. Werden ook aangevoerd: 505 Deen se beesten, verkocht tegen 20-29,50 fr. het kg. KORTRIJK. Tarwestro, machinaal gedorst, 27-30 fr.; roggestro 25-27 fr. haverstro: idem; weidehooi, 135-150 fr.klaverhooi 200-210 fr.luzernehooi 210-225 fr.; ehicoreibonen 390-410 fr.; tuinbonen 450-460 fr.; voederbonen 480-506 fr.; paardebonen 440-450 fr. erwten 490-550 fr.; witte bonen 600- 650 fr.; ongerepeld strovlas 275-425 fr.; geroot vlas op de grond 325-450 fr. geroot vlas in putten 400-606; lijnzaad 10,75-11,26 fr.; consumptieaardappelen: eerstelingen, nieuwe 115rl20 fr.; ro de eerstelingen 120-125 fr.; Eigenhei mer 110-120 fr. Botermarkt: Getal te koop gesteld* boter: 170 kg. Prijs: 90 fr. - Eieren: 600 stuks; prijs 3,40 fr. VeemarktTotaal te koop gestelde dieren: 404; koeien 112; vaarzen 110; stieren 18; ossen 41; zwijnen 59; kal vers 29; paarden 35. LOO. Marl t yan .7 Oogst: Aange brachte hoeveelheid boter: 600 kgr.; prijs 76 u 96 ff.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1948 | | pagina 3