if Twwwm
19
Het Kardinaalsrood een voorspelling
DE WEEK IN ONS LAND
Februari, grote gebedsdag voor
ICardiuaai Mindszenty
Eivol zal ze lopen
Plechtig pretest van Z. H. de Passs
De Fiscale hervorming
4
BESTUUR en REDACTIE;
Gasthuisstraat 19, Poperinge
Telefoon Nr 9. Postcheck 47.63.60.
KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE EN OMSTREKEN
ZATERDAG
FEBRUARI 1949
BUITENLANDS OVERZICHT
Na het Proces van Mgr Mindszenty
Kg Herderlijke brief van de Belgische Bisschoppen
Hst Buitengewoon Consistorie in het Vatikaan
De physieke toestand van de Kardinaal kan slechts
door geheimzinnige drukking verklaard worden
door Advokaat Albert DEGRYSE,
Volksvertegenwoordiger - Roeselare
BOM VAN 1.200 KGR. WORDT WEGGERUIMD
ABONNEMENTSPRIJS 1949
België tot Nieuwjaar 88 fr.
Belgisch Congo 3.fr. p. week
Frankrijk Holland 3.fr. p. week
Andere landen 3.50 fr. p. week
Aangesloten bij het Verbond
der Belgische Periodieke Pers.
45' JAAR. Nr 8.
HET WEKELIJKS
ONZE 4 UITGAVEN:
POPERINGE (met randgemeenten).
IEPER (met Wervik en randgemeenten).
ROESELARE (met Izegem-Meenen en randgemeenten).
KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Diksmuide en randgemeenten).
Prijs per Nummer: 2 Fr.
Verantwoordelijke Uitgever:
J Sansen, Gasthuisst-aat 19, Poperinge.
in
Zondag, na de Mis, vonden we
weer malkander in 't Kroon
tje Fiel was er deze keer ook.
De griep had hem... gegrepen
moet ge weten en Italiaanse
of Spaanse griep, 't zijn allebei
misselijke dingen. Fiel zag er
nog moê en versieten uit. Maar
zijn... tonge had maar weinig ge
leden van die griep!
De Pastoor had onder de Mis
de brief voorgelezen van onze
Bisschoppen en had er iets en
anders bijgevoegd, 't Was muis
stil geweest. Andere Zondagen
wordt ge gewaar dat er velen een
verkoudheid hebben, nu hoorde
men geen kuchje. In al de huizen
had men nochtans Zaterdagavond
geluisterd naar Radio Hilversum.
Pater Degree ve sprak immers
over Kardinaal Mindszenty. Die
kon het oneindig beter zeggen
dan onze oude Pastoor. En toch!
De woorden kwamen van zo diep,
traag en plechtig. Wie laat er
Vader slaan zonder tot in het
diepst van ziin gemoed gekwetst
te zijn? In Hongarije heeft men
de Vader van alle Hongaarse Ka-
thoheken behandeld als een mis
dadiger, gefolterd en veroordeeld.
Wij ziin de broeders in 't geloof
van de Hongaren; we hielden
van dat volk; honderden Hon
gaarse mannen en vrouwen kwa
men als kind naar Vlaanderen;
't is meer dan twintig jaar gele
den.
Zo had onze Pastoor gesproken,
traag en plechtig.
Was het wel waar dat onze
mensen maar weinig aandacht
hadden geschonken aan dat vre
selijk proces?
Was het waar dat sommigen
dachten dat er wel iets waar
moest zijn in al die beschuldigin
gen?
Was dat inderdaad zo geweest?
Op 't werk was er niet gespro
ken geweest, althans in de eerste
dagen... er zijn nu hele dagen
over de ganse wereld zonderlin
ge nrocessen!
De katholieke bladen hadden
da-" schuld aan,... daar hadden
W° Fiel!
7,o is 't! zei hij. Onze bladen
gaven verslag over dat proces en
schenen niet eens te weten dat
zij nrecies aan hun lezers mede
deelden wat die deugnieten uit
Budapest los lieten. Hier en daar
kwam er ten hoogste een kleine
r>oia hij om ons te laten weten
dat die kolommen lange versla
gen uit Budapest kwamen! Onze
bladen henen er in! Onze mensen
zagen klaarder. Zij gevoelden
maar al te goed dat alles laster
en leugen was... maar zwegen.
Maar nu is 't zwijgen uit! Luis
tert nu eens naar wat onze men
sen zeggen! Duivels zijn 't in
mensenvlees, die rechters, die ge
tuigen, al dat janhagel dat de
meest hoogstaande mens van zijn
land hielp veroordelen.
Hebt ge niet gezien dat deze
keer de oude wereld, de oude
suffe wereld wakker geschoten
is?
Ik lag in mi.in bed te lezen...
ge ziet dat de griep nog voor iets
goed is, zei Fiel, anders stond ik
ergens op een of ander hof een
karweitje te verrichten! 't Deed
me deugd te zien hoe in alle
landen van de beschaafde we
reld, protesten zijn opgegaan. Ik
moet het eerlijk bekennen; onze
Spaak met al zijn welsprekend
heid viel oneindig flauwer dan de
Engelsman Bevin, dan de Ame
rikanen, dan de Canadezen...
Maar kom, hij deed toch ook meê.
Er is geen mens meer die enig
geloof hecht aan de zogezegde
bekentenissen van de Kardinaal.
Nu weet de wereld dat achter
het ijzeren gordijn de leugen
heerst, de tyrannie, de barbaars
heid. Daar begint de hel voor alle
fatsoenlijke mensen.
De prijs is echter veel te zwaar.
Bela Kuhn, de communist die na
den oorlog '14-'18 een wijle baas
speelde in Hongarije, had den
Kardinaal, die toen een Pastoor
was van te lande, reeds gevangen
gezet. De Nazi's hielden hem aan
en hielden hem maanden gevan
gen. Nu heeft Rakozi het werk
van Bela Kuhn weer opgenomen
en den Kardinaal, dien sterken
man, gebroken. De duivel heeft
daar Inspuitingen voor uitgevon
den.
Die prijs is veel te zwaar!
Niets aan te doen?
De Pastoor had in zijn sermoen
herinnerd hoe St Pieter uit de
kerker werd verlost. Maar. zei de
Pastoor, al de gelovigen hadden
dag en nacht gebeden.
We weten niet welke Gods we
gen zijn. Maar waar Vader lijdt,
daar blijven de kinders toch niet
onverschillig. De katholieke Hon
garen lijden, wij hebben medelij
den.
Onze tanden tonen helpt niet...
't is te ver af van hier, en er is
iets anders te doen.
Zo waren we van zelfs op die
bidstonde gevallen van Zondag
20 Februari. Dat kan misschien
meer dan geweld... dat is immers
O. L. Heer zelf geweld aandoen.
Over het hele land die bidston
de van twee uur. We keken naar
Fiel... Wat dacht hij er wel over?
Wat ik mene, zei Fiel, over die
bidstonde?
Wie een hert in ziin lijf heeft
en nog zijn Onze Vadervan
buiten kent, die moet Zondag
meedoen.
Geen volk ter wereld is zo voor
't recht als wij. We kunnen geen
kat of hond zien kwaad behan
deld worden of we komen in op
stand. Zo zijn wij!
Zondag moeten de kerken vol
lopen alsof het Missie was. Wie
een hert in zijn lijf heeft en
wie op de wereld loopt er zonder
hert bij ons? moet meêdoen
Zondag. Dat moet, ik weet het
wel, in de eerste plaats een ge-
beds-gelegenheid zijn en een ge
loofsbelijdenis. Maar dat moet
ook een ware manifestatie wor
den van honderdduizenden men
sen, die niet alleen, in hun bin
nenste, ongelijk geven aan die
onmensen van rechters", niet al
leen putten in d'eerde klagen over
den slechten tiid. maar door hun
aanwezigheid tonen dat wii bar
baarsheid barbaarsheid durven
noemen. Een manifestatie die in
eigen land bewijst dat wii hou
den aan recht en eerliikheid, aan
geloof, aan kerk en priesters.
Een manifestatie die aan de
hellehonden in ons eigen land
't bewijs geeft dat zij wel bassen
mogen, maar liefst in de nacht
en in 't duister. Dat wij de baas
zijn en willen blijven.
...Bij ons loopt de kerk eivol...
ze zal te klein zijn.
En bij U?
PÉ VLAMYNCK.
Drie jaar geleden kwam Aarts
bisschop Jozef Mindszenty het
Vatikaan binnengestoven: hij ivas
een week te laat het Rode
Leger had zijn visum wat inge
houden.
De volgende dag zette Paus
Pius XII aan deze Hongaarse
boerenzoon, samen met nog 31
andere Prelaten, de platte rode
kardinaalshoed op. Rood is de
hoed, en rood het bloed. Dit is
geen gewone ivoordspeling, ivarvt
de formule die door de Paus bij
die plechtigheid telkens herhaald
wordt, luidt ongeveer als volgt:
Ontvang deze rode hoed, het
teken van de grote waardigheid
van het kardinalaat, waarbij het
verklaard wordt dat gij uzelf
onvervaard zult tonen, zelfs tot
in de dood en het vergieten van
uw bloed voor het heilig geloof...
Naar een Amerikaans blad iveet
mede te delen zou de Paus na
deze plechtigheid tot Kardinaal
Mindszenty 'gezegd hebben: «Gij
zoudt wel kunnen de eerste zijn
die deze rode kleuren in rood
bloed ziet veranderen.
In elk geval is het merkwaar
dig dat de ritueel bij de kardi
naalsaanstelling zinspeelt op hel
martelaarschapHistorisch
schijnt dit van weinig beteke
nis, want er is inderdaad slechts
één Kardinaal bekend die als
martelaar gestorven is, nl. John
Fisher, bisschop van R.ochester.
(Mgr Fisher werd Kardinaal be
noemd nadat hij, in Mei 1535
door Hendrik VIII in de gevan
genis werd geworpen. Hendrik
verbood de rode hoed in Enge
land. binnen te laten en verklaar
de dat hij in de plaats Fisher's
hoofd naar Rome zou sturen om
de hoed er op te plaatsen. Kort
daarop werd hij onthoofd.)
De ceremonie krijgt echter in
deze moderne tijd, met zijn ge
raffineerde kerkvervolgers haar
volledige betekenis.
MODERNE TONGENSNIJDERS
Men moet natuurlijk niet in
alles voorspellingen gaan zoeken,
maar sommige zaken zijn toch
interessant om noteren. Zo de
volgende.
Zoals men weet is elke Kardi
naal, titularis van een kerk te
Rome. Toen Kardinaal Minds
zenty nu een kerk werd toege
wezen, was het de kerk van Sint
Stephanus op de Monte Celio. De
eerste martelaar van het chris
tendom, voor de eerste moderne
Kardinaal-martelaar
En in de kerk van St Stepha
nus zijn op de muren 34 fresco's
geschilderd die taferelen van
martelaarschap voorstellen: Sin
te Margriet wiens borst met ha
ken wordt vaneen getrokken,
Mgr Simeon met messen in stuk
ken gesneden, enz. Maar niet elk
martelaarschap betekent dood'. Zo
is er één van de fresco's die ver
telt over de christenvervolging
tijdens de vierde eeuw door Ko
ning Unericus in Noord-Afrika.
DE WERKLOOSHEID
In de Kamer had een deoat plaats
over de werkloosheid en meerdere
sprekers voerden het woord om hun
verschillende zienswijzen uiteen te
zetten.
Minister Troclet, van Arbeid en
Sociale Voorzorg, diende hen van
antwoord.
De Heer Minister gaf eerstens toe
dat er wel misbruiken bestonden,
maar deze fel werden opgedreven
door de oppositie; toch zal de con
trole versterkt worden. In 1938 wer
den 2,5 ongerechtvaardigde uitbe
talingen vastgesteld.
De werkloosheidsvergoeding is te
laag, zegde de Minister nog; de Re
gering zal deze vergoeding verhogen
rret terugwerkende kracht op 7 Febr.
250.000 werklozen betekenen een uit
gave van 3,5 milliard fr.
Onder de werklozen zijn er 19.000
beneden de 19 jaar. wat een bijzon
der probleem daarstelt en ook spe
ciale maatregelen zal eisen. Hiervan
zijn er 67 Vlamingen. Beroepswe-
c.eraanpassing voor hen zal bijzon
derlijk in het oog moeten worden ge
houden.
Een ander probleem is dit der be
jaarde werklozen, waarvan het mee
ste deel nooit geen werk meer zal
krijgen. Ook voor deze hoopt hij op
een oplossing.
Inzake de verhoging der werkloos-
GEMAAKT IN 1900... EN NOG STEEDS IN DIENST!
Het oude motorvoertuig hierboven afgebeeld, behorend tot Heet Dumon,
irit Thornton Ileatli, Surrey, Engeland, werd gebouwd in 1900 en is nog
steeds van goctle dienst vcor de eigenaar. Dit motorvoertuig is tevens
Let oudste van gans Engeland dat nog in gebruik is. In 1912 kocht de
huidige eigenaar het voor 30 pond maar thans wil men hem er 500 pond
voor geven wellicht als souvenir maar de man wil van geen liefde
weten. Hierboven Kr Dumon in zijn oude Cykla van 5 a 6 PM—
ln gezelschap van een jonge soldaat.
heidsvergoeding zegde de Heer Mi
nister dat deze 76 zou bedragen
cp de vergoeding uitgekeerd in 1946.
Eerste-Minister Spaak kwam ook
tussen en betoogde o.m. dat een aan
tal van 100.000 werklozen als chro
nisch mag aanzien worden voor ons
land. De oorzaak van de huidige
werkloosheid ligt hierin dat andere
landen hun handelsaccoord.en niet na
leven. Daarom meent de Heer Spaak
c!at voor een zeker aantal producten
terug het systeem van de vergun
ningen zal moeten ingesteld worden,
zo voor de invoer als voor de uitvoer.
Onder meer door een politiek van
openbare werken wil de Regering al
het mogelijke in het werk stellen om
de kwaal der werkloosheid te bestrij
den.
Melden wij hier nog dat in de
week van 30 Januari tot 5 Februari
er gemiddeld per dag 174.288 volle
dige pn 92.122 gedeeltelijke werklozen
werden gecontroleerd, wat een ver
meerdering van 2.293 volledige en
24.744 gedeeltelijke werklozen bete
kent tegenover de voorafgaande week.
DE COMMUNISTEN
OP DE VINGERS GETIKT DOOR
MINISTER MOENS DE FERNIG
In de Kamer hadden de Commu
nistische volksvertegenwoordigers de
Regering verweten een ongebreidelde
Invoer uit de U.S.A. toe te laten,
o m. van autos, en geen kans te
laten aan Franse, Italiaanse en
Tcheeckse wagens.
Minister Moens de Fernig ant
woordde hierop dat de Invoer van
autos uit de U.S.A. gecontingenteerd
is. wat niet waar ls voor deze uit
de andere voornoemde landen. De
Heer Minister drukte er vervolgens
zijn verwondering over uit dat de
Communistische députés, die zo gaar
ne Tcheeckse autos zien Invoeren,
dan zelf verkiezen in Amerikaanse
autos te rijden dan in Tchecko-
Siowaakse. De Communisten lachten
dan maar groen
RENTE VOOR SOMMIGE
NATIONALE ORDEN'
Het toekennen van een nationale
Belgische orde met palm waar
mee een' schitterende daad tijdens
een der beide laatste oorlogen ofwel
tijdens .een der expedities in Afrika,
Rusland, Azië, enz. beloond wordt,
geeft recht op een jaarlijkse rente.
Deze bedraagt tegenwoordig; voor de
Orde van Leopold; 1.000 fr.; voor de
Orde der Afrikaanse Ster: 1.000 fr.;
voor de Koninklijke Orde van de
leeuw; 750 fr.; voor de Kroonorde:
750 fr. en voor de Orde van Leo
pold II: 500 fr.
Een ereteken met zwaarden geeft
geen recht op enige vergoeding.
Voor de orden met palm hebben
do weduwen of wezen recht op de
helft van de rente.
(Zie vervolg 2* blad).
De titel van dit fresco luidt: Zij
die tegen de Koning gehandeld
en gesproken hebben werden hun
tong afgesneden en hun handen
afgekapt.
Kardinaal Mindszenty leefde
gedurende drie jaar onder de
voortdurende bedreiging van de
marteling. Hij ivist het en sprak
er over, en zei dat hij bereid was
gemarteld te worden. Hij was
zelfs voorbereid op het soort
martelaar door Koning Unericus
uitgevonden: het martelaarschap
van de tong die niet langer dui
delijk kan' belijden datgene icaar-
aan hij zijn leven gewijd had.
De communisten, die ook hun
eigen martelaars hebben, loeien
echter wat het betekent: het
bloed der martelaren is het zaad
van nieuwe Christenen Kar
dinaal Mindszenty moest uit de
weg geruimd worden (want hij
had gesproken tegen het regime)
maar de martelaarskroon mocht
hem niet gegeven worden. Daar
voor moest zijn eigen tong zijn
vroegere woorden tegenspreken.
Hij moest zichzelf kleineren en
belachelijk maken.
Veertig dagen gespecialiseerde
behandeling hebben dit mirakel
des duivels gedaan gekregen.
Kardinaal Mindszenty kwam voor
het volksgerecht en 'legde er de
verklaringen af die men kent.
Hoe de communisten dat klaar
spelen is tot nu toe voor de Wes
terse wereld een geheim. Nie
mand heeft ooit het geheim ach
terhaald van de spontane be
kentenissen op het monster-
epuratieproces in 1937 te Moskou.
Niemand weet welke behandeling
Kardinaal Mindszenty heeft on
dergaan. Arthur Koestier heeft
in «Le Zero et l'Ihflnigepoogd
een uitleg te verschaffen die ech
ter klaarblijkelijk beneden de
waarheid blijft.
Wat echter duidelijk is, is dat
alle slachtoffers van formaat op
dezelfde manier worden behan
deld, niet in folterkamers zoals
het gewoon publiek, maar met
geheime middelen die de betrok
kene in een toestand van hyp
nose brengt en hem alles doet
verklaren wat men maar wil.
Is het door een heelkundige be
werking, door gewone hypnose of
met een drogeermethode, niemand
weet het. Maar het feit alleen
dat de Franse priester en volks
vertegenwoordiger Grau niet eens
een antwoord kreeg duidt duide
lijk in die richting. E. H. Grau
die eerst gevraagd had om de
Hongaarse Kardinaal in privaat
gesprek te'mogen ontmoeten tij
dens zijn gevangenzitting vóór
het proces en die dit geweigerd
werd, telegrafiëerde aan de Hon
gaarse regering dat de vrije we
reld alleen de uitspraak van de
volksrechtbank zou kunnen aan
nemen indien de Hongaarse ty-
rannen erin toestemden dat de
Kardinaal door een internatio
nale geneeskundige commissie
mocht onderzocht worden
Op dit telegram kwam geen
antwoord.
Wij weten dus ivaaraan wij
ons te houden hebben: Kardinaal
Mindszenty werd op een of an
dere manier geestelijk verminkt,
zodanig dat hij een willoos werk
tuig werd in de handen van de
Korninform-agenten.
DE PROEF OP DE SOM:
MEER DAN 50 TAALFOUTEN
IN TWEE BLADZIJDEN
Men kent dus het systeem: de
beklaagde moet spontane beken
tenissen afleggen. Zo moet de
rechtbank hem wel veroordelen.
Zo ook in het geval van Kar
dinaal Mindszenty.
Zelfs vooraleer hij op het pro
ces verscheen had hij reeds
schriftelijk zichzelf van alle mo
gelijk verraad beschuldigd. De
Hongaarse regering gaf die be
kentenissen uit in het fameuze
geelboek De communisten
triomleerden: wat, men zou er
aan twijfelen; ziehier de foto-
copie van het geschrift van de
Kardinaal zelf; nu ziet ge welk
een schurk hij geweest is; en wij
zijn het niet die het zeggen,
maar hij zelf: Ik heb alles ge
daan wat ik kon om de Ameri
kaanse politiek in Hongarije te
steunen... Ik heb gespionneerd...
Ik heb in Hongarije en in het
buitenland alle krachten verza
meld die er belang bij hadden
dat de republiek omver geworpen
werd... IK erken dat ik mij se
dert mijn jeugd stelselmatig ver
zet heb tegen elk democratisch
initiatief van het Hongaarse
volk... enz... enz...»
De communisten triomferen!
Maar het is een beetje te vroeg,
want een aandachtige lectuur van
het geelboek bewijst onmiddellijk
dat de Kardinaal die bekentenis
sen niet kan neergeschreven heb
ben terwijl hij over zijn normale
geestelijke vermogens beschikte.
Zo bewijst het Franse weekblad
Temoignage Chrétienin zijn
jongste nummer.
In de tekst van het document
komen inderdaad meer dan 50
taalfouten voor, waarvan 28 wer
kelijk grove kemels zijn. Zie
daar dan: Kardinaal Mindszen
ty, schrijver van historische en
theologische werken, en auteur
van het vermaarde boek De
Moeder(een veroordeling van
het nczisme in 1942 geschreven
waarin hij herhaaldelijk Chan-
del, Mauriac, Peguy, Duhamel en
andere schrijvers aanhaalt en al
dus bewijst over een soliede cul
tuur te beschikken, die zelfde
Kardinaal maakt fouten die een
kind van tien jaar niet maakt,
en die men trouwens in geen en
kel van zijn andere handschrif
ten terugvindt!
Zo schrijft hij bv. in zijn spon
tane bekentenissenhet woord
republiek in twee woorden: Re
Publiek. Elders ontbreekt er een
letter; of soms verschillende. En
nog elders schrijft hij letters te
veel.
Dat bewijst dus dat de Kar
dinaal niet over zijn normale
geestelijke vermogens beschikte.
De wetenschap kent trouwens die
toestanden van halve hypnotische
slaap waarbij het onbewuste de
bovenhand krijgt, en vooral de
zwakheden en de onvolmaakthe
den van de kinderjaren. Daar
steekt dan de uitleg in van de
schrijffouten van de Kardinaal.
Een voorbeeld slechts: de Kar
dinaal schrijft in zijn bekente
nissen het woord prins met cz
(herezeg). V/elnu zo werd dat
r. jord geschreven op het einde
van de vorige eeuw en tot in 1904.
Het is nu juist in die jaren dat
de Kardinaal de lagere school
heeft bezocht.
En wil men nog andere bewij
zen dat de Kardinaal geschreven
heeft terwijl hij onder hypnose
WasGebeurtenissen worden aan
elkaar genaaid die niets met el
kaar te zien hebben, een onder
houd tussen Mgr Kozi-Horvat en
Otto van 1-Iabsburg wordt gesi
tueerd in een periode waarin het,
materieel, onmogelijk kan plaats
gehad hebben, enz.
Dat zijn dus de practijken on
zer moderne tongensnijders.
Maar ook dat had de Kardi
naal voorzien, en daarom heeft
hij bij voorbaat de wereld ge
waarschuwd, dat men niets meer
van hem mocht geloven, zelfs
niet als hij het zelf zegde of
schreef, vanaf het ogenblik dat
hij in de handen van de geraffi
neerde beulsknechten van Rakosi
terecht kwam.
EEN ONTEERD REGIME
Het is dan ook duidelijk: een
regime dat tot dergelijke dingen
in staat is, is nog veel slechter
dan een regime dat moordt,
brandt en steelt. Het steelt de
mens zijn eigen karakter en ver
moordt het bewustzijn.
Met dergelijke middelen mag
men er in slagen tijdelijk ver
warring te zaaien bij sommige
lichtgelovigen, maar de brede
massa gezonddenkende mensen
uit de vrije landen en achter het
ijzeren gordijn voelen bij derge
lijke gruwelen hun vuisten in hun
zakken jeuken en voelen hun af
schuw voor het mensonterend
communisme in geweldige mate
aangroeien.
Het algemeen protest, zo van
regeringen en vrije organisaties,
dat over de gehele wereld los
komt, bewijst dan ook da.t de
rechters van Kardinaal Minds
zenty door het wereldgeweten en
'de geschiedenis reeds veroordeeld
werden.
Het kan misschien tientallen
jaren dureji vooraleer de volle
waarheid óver dit monsterproces
zal bekend geraken, maar één
zaak is zeker: de martelaarskroon
zal men van het hoofd van Kar
dinaal Mindszenty niet kunnen
wegnemen, terwijl zijn rechters
en de huidige Hongaarse regering
als onteer'den de geschiedenis
zuHen ingaan.
En al de schimregeringen uit
de Sovjet vasalstaten mógen op
dit ogenblik een verscherpte
Kerkvervolging inzetten, ze zul
len zich te pletter lopen tegen
de Rots van Petrus waartegen
zelfs de poorten der hel niets
vermogen.
Practisch gezien moge dit ech
ter een nieuwe spoorslag voor
onze vrije landen zijn om zich
zo spoedig mogelijk en zo dege
lijk mogelijk teaen het commu
nistisch gevaar te pantseren.
KARDINAAL MINDSZENTY
Ingevolge de veroordeling te Boe
dapest van de Hongaarse Kardinaal-
Primaat Mgr Mindszenty hebben de
bisschoppen van België de geestelijk
heid het volgende gezamelijk schrij
ven doen geworden:
HERDERLIJK SCHRIJVEN VAN
HET BELGISCH EPISCOPAAT
Aan de Geestelijkheid en de Gelo
vigen van Onze Bisdommen z&Ugheid
en zegen in Onzen Heer Jezus-Chris-
tus.
ZEER BEMINDE BROEDERS,
De akelige tragedie die zich thans
te Boedapest afspeelt vervult de be
schaafde wereld met verafsch owing.
AI de mensen gehecht aan vrijheid
en rechtvaardigheid geven zich re
kenschap van den ongehoorden aan
slag op de hoogste waarden van het
mensdom in den doorluchtigen per
soon van Kardinaal Mindszenty.
(Ten overstaan van deze weerzin
wekkende gerechtelijke parodie, vol
staan de verontwaardigde protesten
van de openbare mening niet: het is
te vrezen dat zij de cvnieke vervol
gers niet zullen doen wijken.
Ons Geloof schrijft ons voor de
zaak van him edel slachtoffer aan
hangig te maken bij den Almachtige,
wiens rechtvaardigheid niet mank
gaat en wiens arm niet is ingekort.
Laten wij Hem vurig bidden opdat
Hij den koenen verdediger van de
rechten van het christelijk en mense
lijk geweten en zijn ongeluksgezellen
bescherme en steune; laten wij er
Hem om smeken dat Hij hun be
proeving en die van het Hongaarse
volk, getroffen in zijn Opperherder,
verkorte.
Te dien einde, bevelen wij dat een
grote dag van openbare smeekgebe
den worde ingericht in al de paro
chiën en idoostergemeenten van het
land, op den Zondag van Sexagesi
ma, 20 Februari aanstaande. De EE.
HH. Pastoors zullen er de gelovigen
van verwittigen en er toe uitnodigen
met al de middelen te hunner be
schikking.
De gebedsdag zal bestaan, 's mor
gens, uit algemene communiën, en
's namiddags, op het best geschikte
uur, uit twee uren aanbidding met
openbare uitstelling van het Heilig
Sacrament, met zang, gebeden, aan
roepingen, vrome toespraken, lezing
uit het Evangelie vsn hef lijden van
Onzen Lieven Heer. In de steden
mogen verschillende parochiëen bij
eenkomen in een ruime kerk, om
meer luister bij te zetten aan de
godsdienstige betoging.
In de kïoostergemeenten mag het
Heilig Sacrament gans den dag uit
gesteld worden.
Wij verhopen dat al de gelovigen
er zullen aan houden, door hun deel
neming aan de Gebedsdag, getuige
nis af te leggen van hun onwrikbare
trouw aan het christelijk geloof en
van hun volstrekt vertrouwen in de
onsterfelijke lotsbestemming van de
Kerk.
Gegeven, te Mechelen, 10 Febru
ari 1949.
f J. E. KARD. van ROEY. Aarts
bisschop van Mechelen; f LUDOVI-
CUS-JOSEPHUS, Bisschop van Luik;
f HENRICUS, Bisschop van Brugge;
f ANDREAS-MARIA, Bisschop van
Namen; f CAROLUS-JUSTINUS,
Bisschop van Gent; f CAROLUS-
MARIA, Verkozen Bisschop van
Doornik.
Nadat het vonnis tegen Kardinaalof wij hebben onze eerwaarde broe-
Mindszenty was uitgesproken werd ders, de aartsbisschoppen en bis-
bekend gemaakt dat de H. Vader
voor Maandag 14 Februari een bui
tengewoon en geheim consistorie had
bijeen geroepen, wat de belangrijkste
gebeurtenis uit de kerkgeschiedenis
van de laatste eeuw zijn zou. Sinds
het begin van de 19" eeuw heeft geen
enkele Paus een dergelijke buitenge
wone bijeenkomst van Kardinalen
bijeengeroepen.
Maandagmorgen, in aanwezigheid
van 16 Kardinalen werd dit consisto
rie in aanwezigheid van de H. Vader
geopend. De H. Vader en de hoge
Prelaten waren in het purper ge
kleed, de kerkelijke rouwkleur.
Op dit consistorie hield de H. Va
der een toespraak met betrek op de
veroordeling van Mgr Mindszenty,
waarvan hier de bijzonderste delen
volgen;
Als een boef gekerkerd
Nauwelijks hadden wij vernomen
dat onze geliefde zoon, Jozef Minds
zenty, kardinaal van de Heilige
Roomse Kerk, aartsbisschop van
Strigonia, met miskenning van de
aan de godsdienst verschuldigde eer
bied, zonder reden werd opgesloten,
15-11-49. V. WESTERLINCK.
Tn de laatste tijd wordt er heel wat
gespreken over plannen voor fiscale
hervorming. Het ongeduld met het
welk deze hervorming wordt tege
moet gezien, is begrijpelijk als men
maar weet dat het sinds meer dan
tien jaren is dat er van zulke her
vorming spraak is
Het staat thans vast dat de plan
nen voor hervorming klaar gebracht
zijn. Zelfs werden ze reeds in de ka
binetsraad besproken en de Minister
van Financiën maakte er, ten over
staan van het publiek, de grote trek
ken van bekend.
Daar het wetsontwerp nog niet ver
spreid werd, valt het moeilijk de
draagkracht ervan tot in de bijzon
derheden te kennen. Zelfs in de pers
die het meest kritisch aangelegd is,
maakt men om dezentwille alle voor
behoud en bepaalt men er zich bij
vaagweg te beweren dat het plan voor
fiscale hervorming goed en kwaad
bevat.
Dit alles belet echter niet dat de
grote trekken van het hervormings
plan in deze mate bekend zijn, dat ze
vatbaar worden voor enige toeliih-
ting. Vanzelfsprekend zal het grond
plan bij de behandeling in de Com
missies van Kamer en Senaat, en bij
de bespreking in het Parlement wij
zigingen ondergaan. Wij dienen dan
ook het plan als zodanig niet voor
definitief te aanzien, maar wij moe
ten het veeleer aanzien als een
grondplan dat vatbaar is voor verbe
tering.
Wij nemen ons voor zeer in het
kort het hoofdzakelijke van het fis
cale hervormingsplan te schetsen.
Vooraf dient nog eerst gezegd dat
de voorgestelde hervorming zich be
perkt bij de Inkomstenbelastingen.
Dus blijven onaangeroerd: de zegel-
taxe; de douane en Accynsrechten;
de belasting op het kapitaal; de ex
tra-belasting.
Welke zijn de grootste hervor
mingen die in het vooruitzicht
worden gesteld?
L DE GRONDBELASTING
Tegenwoordig is de grondbelasting
uit een onroerend goed verkrijgt.
Bvb.: iemand dip een huis berit
waarvan het kadastraal inkomen
10.000 fr. is, betaalt zijn grondbelas
tingen op dit bediag, ook al zou hij
in werkelijkheid 20.000 fr. huishuur
ontvangen. Dit wordt nu veranderd:
men zal grondbelastingen betalen
niet op het inkomen dat door het ka
daster geschat is, maar op het wer
kelijk inkomen dat men van het on
roerend goed krijgt. Indien men dus
20.000 fr. pacht ontvangt dan zal men
grondbelasting betalen op deze 20.000
frank, al heeft het kadaster ook de
inkomsten maar geschat op 10.000 fr.
Dit beduidt dus dat de grondbelasting
geheven zal worden op het werkelijk
inkomen. Deze grondbelasting zou
uniform zijn, t.w. 10%.
Natuurlijk zou dit nieuw stelsel ge
makkelijk aanleiding kunnen bieden
voor bedrog: de eigenaar zou bvb.
met zijn huurder kunnen overeenko
men van de huurprijs officieel veel
minder te stellen dan degene die
eigenlijk betaald moet worden: kwes
tie maar van minder grondbelasting
te moeten betalen De fiscus zou zich
echter hier niet laten aan vangen:
want het wordt hem toegelaten het
bedrag der zogezegde werkelijke in
komsten te betwisten aan de hand
van vergelijkingscijfers. Dit wil b.v.b.
zeggen dat als een eigenaar als huur
prijs voor een huis veel minder zou
aangeven dan andere eigenaars van
soortgelijke huizen, de fiscus zich kan
beroepen op de huurprijzen van Jeze
soortgelijke huizen om te besluiten
dat de werkelijke inkomsten van de
eigenaar in kwestie wel hoger rijn
dan degene die hl! aangeeft.
II. VEREENVOUDIGING VAN
HET BELASTINGSSTELSEL
Het huidig Ingewikkeld belastings
stelsel heeft terecht veel kritiek ver
wekt; Niet alleen de gewone mms,
maar zelfs de meer ontwikkelde ge
raakt bijna niet wijs uit het belas
tingsbiljet dat hem ter hand wordt
gesteld. Men moet afrekenen met t-e-
drijfsbelasting, nationale crisisbe'as-
ting, aanvullende personele belasting,
provinciale en gemeentelijke opeen
schoppen van Hongarije, een innige
brief gezonden, om, zoals ons ge
weten Het ons gebood, open'ijk en
plechtig' te protesteren tegen de hoon,
de Kerk aangedaan. Maar nu wij
zover staan, dat de gro;:-i--.kO sneer is
te beurt gevallen aan deze waardige
prelaat, die als een boef werd geker
kerd, achten wij het onze plicht een
gelijkaardig plechtig protest voor U
te herhalen. Wij zijn daartoe in de
eerste plaats aangezet door de hei
lige rechten van de godsdienst die
deze krachtdadige verdediger van het
H. Geloof zolang met onverzwakte
moed heeft bevestigd en opgeëist, en
vervolgens, door de algemene instem
ming van de vrije volkeren, die in
ruime mate en duidelijk tot uiting
is gekomen in woorden en geschrif
ten, zelfs van hen die met openbare
macht zijn bekleed, en van degenen
die het katholiek geloof niet delen.
Het proces had niet in het
volle licht plaats
Gij weet, dat het proces van deze
prelaat, die zoveel heeft gedaan voor
de godsdienst zijner voorouders en
voor het herstel van de tradities, niet
in het volle licht heeft plaats gehad.
Een gerecht, die naam werkelijk
waardig, vertrekt niet van vooroor
delen en steunt niet op een vooraf-
bepaalde mening, maar wenst spon
taan eenavrije bespreking en schenkt
iedereen de hem toekomende vrijheid
te denken, te geloven en te spreken.
Hoewel de feiten niet met zeker
heid bekend zijn en het aan klare en
volledige verslagen mangelt, menen
Wij toch het oordeel, dat de be
schaafde wereld zich over dit proces
heeft gemaakt, niet onopgem u kt ts
mogen voorbijgaan. De beschaafde
wereld heeft zich voornamelijk ge
ërgerd over hét al te spoedige ver
loop van de rechtspleging, die rood-
zakelijk argwaan moest wekken, over
de listig geformuleerde beschu'.digin-
gen en over de physische toestand
van de kardinaal, waarvoor, zonder
een verdachte, ondergrondse druk,
geen verklaring kan gevonden wor
den, want deze tot dusver immer zo
vastberaden en wilskrachtige man is
ineens zo zwak en weifelend geble
ken, dat zijn manier van optreden
eerder tegen zijn aanklagers en zijn
rechters dan tegen hemzelf moet uit
vallen.
Uit dit alles treedt één enkel feit
onomstotelijk op de voorgrond: met
dit gerechterlij k ingrijpen werd in
de eerste plaats beoogd de Katholie
ke Kerk in Hongarije aan het wan
kelen te brengen op een manier,
waarover de Heilige Schrift zich in
dezer voege uitlaat: «Ik zal de her
der treffen om de schapen te ver
strooien(Mattheus 26, 31).
Wij menen ook op een bijzondere
wijze het volgende tot uitdrukking te
moeten brengen: de bewering, die
tijdens het proces telkens weer her
haald is, als zou aan'deze gense
rechtspleging een bevel van de Hei
lige Stoel tot verzet tegen de Hon
gaarse republiek en bewindslieden
ter uitvoering van zogenaamde plan
nen en pogingen met het oog cp het
vestigen van zijn politieke heer
schappij over de volkeren ten grond
slag liggen, derwijze dat de ganse
zaak op de Heilige Stoel zou neerko
men, strookt in genen dele met de
waarheid. Het kan niemand ontgaan
(Zie vervolg op 5' blad
Tijdens de jongste oorlog werd de
Londense wijk East End herhaalde
lijk gebombardeerd door de Duitse
luchtmacht. Grote verwoestingen
werden er aangericht maar enkele
bommen drongen ook diep in de
grond en bleven erin steken zonder
tot ontploffing te komen. Zo ook
o.m. een bom van 1.290 kgr., welke
steken bleef in een kleine tuin gele
gen vlak achter een huizenrij.
Deze bom, een der zwaarste welke
op Londen geworpen werden, werd
thans ontgraven en blootgelegd. Om
het gevaar voor de bevolking af te
wenden verplichtte men niet min dan
500 personen de wijk te verlaten toen
overgegaan werd tot het ontschade-
lijk maken en de ontlading van de
bom.
Na de ontlading had de bom heel
wat bekijks.
gesteund op het kadastraal inkomen. I ^mes, en men weet allengerhand niet
Men houdt dan ook geen rekening imeer waar men het aan heeft,
met het werkelijk inkomen dat men (Zie vervolg 7« blau.)
Op de onderste foto een kijkje ln
de put welke moest gegraven worden
om de bom bloot te leggen. Op de
bovenste foto een groepje kijkiusli-
gen in beschouwing rondom he'. -
heen zo gevaarlijk goedje, dat nu
geen kwaad meer kan na de ontia*
ding.