Nog de Moord te Diksmuide op Schepen Delzeyne EEN MISPLAATSTE GRAP KOLENHANDELAAR VERDRONKEN TE DIKKEBUSCH DE 23c INTERNATIONALE JAARBEURS van BRUSSEL 2)tt IDolfc 30 vro cn vrporrt INWONER UIT IEPER DOOR BEROERTE GETROFFEN OP DE KEMMELBERG IK STOND SCHILDWACHT Voor mijn Land ken ik mijn piic'«;e0 Priesterlijke Benoemingen. Zijn Hoogw. Excellentie Mgr La- miroy heeft benoemd tot onderpas toor: Te Dottenijs, E. H. D. Standaert, leraar aan het College te Moeskroen; Te Alveringem, E. H. Deforche, le raar aan het College te Tielt; Te ïzegem (St Hilonius), E. H. Lans- zweert, onderpastoor in Ruddervoor- 'de; Te Montaleux (Moeskroen), E. H. Jos. Acke, priester in het Groot Se minarie; Te Ruddervoorde, E. H. M. Verstraete, onderpastoor in Vijve- Sint-Elooi; Te Vijve-Sint-Elooi, E. H. D. Nuytten, onderpastoor iri Dud- zele; Te Dudzele, E. H. Firmin Car- bonez, priester in het Groot Semi narie. Overleden: Eerw. Heer A. Declerck,' pastoor te Adinkerke. PAUS PIUS XII DRAAGT JUBILEUMMIS OP BRIEF UIT BRUSSEL Eerst maakte men zich met de dag kwader omdat de Regering geen ontwerp indiende om het aantal zetels in het Parlement aan te passen aan de uitslagen van de volkstelling. Men was be vreesd dat de socialisten een po ging zouden doen om plotse ver kiezingen uit te lokken en aldus de plechtige belofte van de zetel aanpassing in de ivind te slaan. Max Buset heeft dat ook wel wil len proberen maar zijn haring wou niet braden. Nu werd door Minister Vermeu len een ontwerp ingediend in deze zin. En men is nog niet tevreden. De Vlamingen zijn niet tevre den. En met reden. De zetelaanpassing van Minis ter Vermeylen komt eigenlijk neer op een diefstal van zetels voor Vlaamse streken die aan de V/a len worden geschonken. Men weet dat et voortaan 212 zetels zullen zijn in het Parle ment en een Volksvertegemvöor- diger per 40.000 inwoners. Wanneer deze zetels volgens het nieuwe bevolkingscijfer verdeeld worden hebben wij reeds 208 ze tels. Tot zover gaat alles goed. Bij die verdeling zijn er echter een aantal provincies die een overschot hebben bij de deling van het aantal inwoners door het cijfer 40.000. Ieder normaal mens met een cent gezond verstand zou al da delijk denken: Men zal eens even uitkijken welke provincies het grootste overschot hebben en aan d,eze zal men de vier overblijven de zetels toewijzen. Maar dan zou men de bal mis slaan. Want bij een Minister is het gezond verstand blijkbaar anders gekweekt dan bij een gewone ster veling. 'i' Wanneer urij de overschotten na voormelde deling nagaan zien wij dat Brabant, W est-Vlaande- ren, Henegouwen en Namen het hoogste cijfer hebben. En die vier provincies krijgen dan ook... of liever zouden dan ook elk een ze tel meer moeten krijgen. Maar Minister Vermeylen die de slimmerik wil uithangen heeft er iets anders op gevonden. Van diedeling van het aantal imvoners door hét cijfer 40.000 trekt hij zich niets aan. Kom, kom, redeneert fill, wij laten alles zoals het was." Iedere provincie behoudt het aantal ze tels dat hij had en de tien niéu we zetels worden verdeeld over de provincies met 'de sterkste bevol kingsaanwas. Het lijkt wel eenvoudig... zoals alle trucjes. Inderdaad. De Hr Vermeylen houdt er geen rekening mee dat er in een pro vincie bijvoorbeeld thans nog steeds 31 zetels zijn waar deze slechts recht heeft op 30. Omdat Henegouwen 31 zetels had vroe ger, krijgt het er nu weer 31: Zo kan men nog steeds rede neren binnen vijftig jaar. Want Ook het omgekeerde is waar. Daar zullen immers ook icel Vlaamse provincies zijn waar het inwonersaantal zo gestegen is dat de parlementaire vertegenwoordi ging in verhouding moet toene men. Maar neen. Het aantal zetels van vroeger wordt behouden. Wanneer de bevolking van Na men en Luxemburg verder af neemt in de toekomst doet dit niets ter zake. Het aantal zetels van vroeger blijft behouden. Als grap is het tamelijk grof. Wij hadden werkelijk niet ge dacht dat de Hr Venneylen zo veel zin had voor rappen die niet meer thuis horen in het ern stige politieke spel. OOK DE WALEN ZIJN NIET CONTENT De socialistische federatie van Charleroi heeft zich vlakaf gekant tegen het voorstel Vermeylen. Zij wil eenvoudig van geen enkele zetelaanpassing horen en waar schijnlijk ten eeuwigen dage het huidige statu quo behouden. En bovendien hebben deze so cialisten nog andere dreigemen ten voor den dag gehaald. Zij zul len zich tegen elke vervroegde toe passing van het vrouwenstem- recht verzetten wanneer het Par lement niet vooraf de wetten voor de structuurhervormingen en het medebeheer goedkeurt. Wij vragen ons af of de Vlaam se Parlementairen niet eens goed zouden doen ook eens wat minder schuchtere dreigementen te laten weerklinken. Zij zouden bijvoorbeeld eens gezind kunnen verklaren dat zij de structuurhervormingen alleen zullen goedkeuren wanneer de Vlaamsliatende Ministers, inzon derheid de Luikenaars Merlot, Troclet, Wigny, er mede zullen ophouden met de taalwet te sol len en wanneer zij allen, eensge zind, de taaiamendementen van Volksvertegenwoordiger Van den Daele zullen goedkeuren. Maar dat is wat veel gevraagd, zo onwaarschijnlijk veel zelfs dat men het niet eens als een April grap zou. aannemen. PAS. Vermits de verleden jaar gehouden proefneming beslissend mag worden geheten, zullen ook dit jaar de och tenden ir> de week voorbehouden blij ven aan, de: bevoegde kopers. Deze schikking is ten opzichte van het bezoek aan de I.J.B. best te ver gelijken met de technische groepe ring Volgeiis nijverheidstakken ten opzichte fan de tentoongestelde pro ducten.. Déze groepering stelt de be zoeker in, staat de Belgische en vreemde producten te vergelijken en naar waarde te schatten in een mi nimum van tijd en ruimte. De voor de verhandelingen gunsti ge atmosfeer gedurende deze voorbe houden ochtenden tot stand gebracht, vergemakkelijkt ten zeerste al de for maliteiten' eigen aan het zakenleven. Het grótè publiek wordt toegelaten tijdens de .namiddagen in de week en op Zondag, de ganse dag. De Internationale Jaarbeurs van Brussel, een ware markt op monster, die 31 verschillende nijverlieidsgroe- pen -bevat';--laat dus aan alle catego rieën van bezoekers toe, zich een oor deel te vormen van de nieuwigheden, zo rijk als! verscheiden, door de we reldproductie voortgebracht. tnMWtMMWVVtAflftMIMMVMWWVIflf Zittend: Mevr. Charles Dewitte-De- wachter, geboren te Geluwe in 1865. Rechtstaand links: haar dochter Ger- maine (Mevr. Alfons Desscin-Dewit- te) geboren te Geluwe in 1899. Rechtstaande rechts: haar kleindoch ter Hilda (Mevr. Alb. Vanderhae- ghe-Dessein) geboren te Geluwe in 1924. Op den arm: haar achter-kleindoch ter Liliane (Vanderhaeghe) gebo ren te Geluwe in 1948. dert en bliksemt. Op al de akkers wordt eerbiedig een takje palm geplant. Bij dit werkje plachten de landlieden te zeggen: Ik zegen hier mijn koorn Tegen den bliksem en den oom Tegen meisens en knechten Dat ze mijn koorn niet om en vechten En tegen dat duivels zwijnges Dat zo kwaad om pikken es. Amen. Bij het bouwen van een nieuw huls was het eertijds het gebruik, bij 't leg gen van de eerste steen, wijwater er op te sprenkelen en daarna het palmtakje In de muur te metselen. Dit kristelijk gebruik geraakt helaas stilaan uit de mode. Het is wel spijtig, maar ook niet te laat, in ere te herstellen. Zie, de kinderen trekken welgezind op met hun groene palm. 't Is een eerste lenteteken, een voorbode van Pasen. De Paaszunne zit in het Oosten. Zij en velen met hen komen met de gewijde palm thuis. Kom, mijn kind, geef hier een palmtakje! Zo gaan wij spreken. Wij vaders en moeders! Dat ze het zien. Hoe wij het palmtakje verversen achter 't kruis, hoe wij er eentje planten in hof en akker, eentje in 't wijwatervat en stal. Want dat schenkt zegen. Al eeuwen doen het onze voorouders. Zij vaarden er wel mee, wij doen het voort. En onze Jon gens die het zien zullen het ook doen als wij onder de grafterp liggen. Onder de garfterp waarop een gewijd palmtakje staat. Ge kent de historie van Palmzondag: Een hoop volk roept en kraait en zwaait: Hosanna! een dag of vier later schru- welen ze: Kruisig Hem! dat is de gang van de wereld. Dat palmengezwaai heeft de brave christen mens steeds ontroert. Vroeg ontroerd. Gezelle schrijft in Rond den Heerd «Te Jeruzalem kwam men waarlijk van Bethphagen, op den berg Oliveti, nederwaarts berg Morias op, en al de Gulden Poorte de stad Jeruzalem binnen, de patriarch deed den dienst en reed op een ezel zoals Christus deed, over de uit gespreide kleederen van de geloovigen. De vele pelgrims die naar 't Heilig Land togen, brachten die plechtigheid naar onze Westerse kerken over. En van af de negende eeuw is de palmprocessie bepaald en algemeen verspreid. Oorspronkelijk, zo het schijnt, greep deze ceremonie plaats in de hoofdkerk alleen en ze werd gevolgd door heel de bevolking. Men vergaderde buiten de stad op een hoogte en stoetsgewijze trok de menigte zingend en met takken wuivend na-ar de hoofdkerk binnen de stad. De bisschop of de officiant verbeeldde Chris tus; soms zat de celebrant op een ezelin of oud-pelgrims trokken een geschilderde Palmezel In Vlaanderen echter werd Christus meestal vertegenwoordigd door liet Kruis, of door het Evangelieboek of zelf door het Heilig Sarament. Hierbij hield men halten of staties. Te Brugge stond de pro- Vóór de eigenlijke wijding komen er enkele gezangen, oratie's en lezingen waaronder het evangelisch verhaal der Intrede te Jeruzalem die bijna alle zinspelen op de palmwijding. Na een plechtige prefatie metsanctus en hosanna, volgen vijf wijdingsgebeden, waarna de palmen besprenkeld en bewierookt wer den. lijk de schoonste en de voornaamste plechtigheid van deze dag. Zoals we ho ger zegden wenst de Heilige Kerk dat de processie op straat kome. Met dit doel stelde ze opzettelijk een hele reeks anti fonen op, die ais 't ware wedijveren in kleur en schoonheid. Eens de aandoenlijke palmprocessle geëindigd, vangt onmiddellijk de Mis aan. Het volledig lijdensverhaal van Chris tus wordt ln het lang Evangelie door drie priesters bezongen. Dit gebruik doet ons denken aan de oude mysteriespelen, die vroeger binnen de kerk plaats grepen. De marrator of geschiedschrijver zingt de feiten op ver tellende toon. De stem van Christus klinkt stil maar waardig, terwijl de Synagoge beschuldigt en schreeuwt. De gewijde palmtakjes worden eerbiedig ln de huizen bewaard en op velden gezet om deze te vrijwaren van ramp en tegen spoed. In iedere woning wordt de palm tak aan het wijwatervat vastgehecht; die wordt onder meer gebruikt om de zie ken met wijwater te besprenkelen als ze ln doodstrijd zijn; om de mensen, die ren en stallen te besproeien, als het don cessie stil op de Burgplaats vóór het stadhuis. Een dominikaan verscheen en predikte uit de metalen predikstoel. De middeleeuwse ridders ontvingen Christus voor de stadspoort, kinderen zongen het Gloria-Laus uit de torens. De poorten der stad bleven nog wat 'gesloten, en slechts geopend, nadat er driemaal met het Kruis op geklopt werd. En dan deed de Koning der Koningen zijn triomfante lijke intrede. Dat moest wel overheerlijk zijn! Sterft tijdens overbrenging naar het ziekenhuis In Vlaanderen groeien geen echte palm bomen noch olijftakken en daarom wor den voor de palmwijding andere takken gebruikt en dat bij voorkeur van strui ken of bomen die altijd groen blijven, evenals de palmboom. «Te Rome, zo vertelt G. Gezelle ln Rond den Heerd wijdt de Paus ware palmtakken. Hier doen wij van verre na, wat in warmer landen doenlijk Is; wij wijden het blinkend groen van onze ne derige bosseboom (buksboom) en wij troos ten ons met daar palm tegen te zeggen; hoger op wijdt men huist, Spaans hout, wilgewas en ander groen, bij gebrek aan palmwaalers Deze ceremonie blijft ontegenspreke Zondag 3 April jl. was de genaam de Jules My 11e, 61 jaar oud en wo nende Zonnebekesteenweg te leper, zoals vele andere cross-supporters, met zijn vrouw, zoon en kennissen naar de berg gekomen. Toen het ge zelschap op de berg gekomen was, rechtover de toren, werd hogerver- noemd persoon door een beroerte ge troffen. Dr. Billiau diende hem de eerste zorgen toe. De Heer Baron do Vinck bracht hem over naar het O. L. Vrouw Hospitaal van leper, doch het slachtoffer was bij zijn overbrenging overleden. E. H. On derpastoor van Kemmel had hem het H. Oliesel toegediend. De man leed aan een zware hart kwaal. Doch weldra werd deze plechtige vie ring tot alle kerken uitgebreid, maar ver liep dan natuurlijk met veel eenvoudiger ceremonieel. De processie verliet de pa rochiekerk en keerde seffens daarheen terug; er werd nog amper halt gehouden aan de kerkdeur of bij het koor. Zo kwam men tot het gebruik van vele pa rochiekerken: een groepje geestelijken schijnt de pastoor buiten te steken, 't Is Pasters buitensluiter je! De wijding der palmen Is eigenlijk van Westersen oorsprong en ontstond ln het begin der 7* eeuw. Storm en wind, de ganse nacht! Huivrend en oprecht gebroken, Denk ik immer aan die wacht! 'k Zit bij 't vuur, ineengedoken! Storm cn wind, de schuilplaats in! 't Laatste vuur is uitgestorven! Jachtsneeuw vliegt, mijn oude zin, Tc Had mijn kinderwens verwerven Storm en wind! Ik ben Soldaat' Vaar noch vrees deden me zuoftien Hier geen woorden, maar de daad t mm CEO-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1949 | | pagina 2