Nog de Moord te Diksmuide
op Schepen Delzeyne
EEN MISPLAATSTE GRAP
KOLENHANDELAAR
VERDRONKEN
TE DIKKEBUSCH
DE 23c INTERNATIONALE
JAARBEURS van BRUSSEL
2)tt IDolfc 30 vro cn vrporrt
INWONER UIT IEPER
DOOR BEROERTE
GETROFFEN
OP DE KEMMELBERG
IK STOND SCHILDWACHT
Voor mijn Land ken ik mijn piic'«;e0
Priesterlijke Benoemingen.
Zijn Hoogw. Excellentie Mgr La-
miroy heeft benoemd tot onderpas
toor:
Te Dottenijs, E. H. D. Standaert,
leraar aan het College te Moeskroen;
Te Alveringem, E. H. Deforche, le
raar aan het College te Tielt; Te
ïzegem (St Hilonius), E. H. Lans-
zweert, onderpastoor in Ruddervoor-
'de; Te Montaleux (Moeskroen), E. H.
Jos. Acke, priester in het Groot Se
minarie; Te Ruddervoorde, E. H. M.
Verstraete, onderpastoor in Vijve-
Sint-Elooi; Te Vijve-Sint-Elooi, E.
H. D. Nuytten, onderpastoor iri Dud-
zele; Te Dudzele, E. H. Firmin Car-
bonez, priester in het Groot Semi
narie.
Overleden: Eerw. Heer A. Declerck,'
pastoor te Adinkerke.
PAUS PIUS XII DRAAGT
JUBILEUMMIS OP
BRIEF UIT BRUSSEL
Eerst maakte men zich met de
dag kwader omdat de Regering
geen ontwerp indiende om het
aantal zetels in het Parlement
aan te passen aan de uitslagen
van de volkstelling. Men was be
vreesd dat de socialisten een po
ging zouden doen om plotse ver
kiezingen uit te lokken en aldus
de plechtige belofte van de zetel
aanpassing in de ivind te slaan.
Max Buset heeft dat ook wel wil
len proberen maar zijn haring
wou niet braden.
Nu werd door Minister Vermeu
len een ontwerp ingediend in deze
zin.
En men is nog niet tevreden.
De Vlamingen zijn niet tevre
den. En met reden.
De zetelaanpassing van Minis
ter Vermeylen komt eigenlijk neer
op een diefstal van zetels voor
Vlaamse streken die aan de V/a
len worden geschonken.
Men weet dat et voortaan 212
zetels zullen zijn in het Parle
ment en een Volksvertegemvöor-
diger per 40.000 inwoners.
Wanneer deze zetels volgens het
nieuwe bevolkingscijfer verdeeld
worden hebben wij reeds 208 ze
tels. Tot zover gaat alles goed.
Bij die verdeling zijn er echter
een aantal provincies die een
overschot hebben bij de deling
van het aantal inwoners door het
cijfer 40.000.
Ieder normaal mens met een
cent gezond verstand zou al da
delijk denken: Men zal eens even
uitkijken welke provincies het
grootste overschot hebben en aan
d,eze zal men de vier overblijven
de zetels toewijzen.
Maar dan zou men de bal mis
slaan.
Want bij een Minister is het
gezond verstand blijkbaar anders
gekweekt dan bij een gewone ster
veling. 'i'
Wanneer urij de overschotten
na voormelde deling nagaan zien
wij dat Brabant, W est-Vlaande-
ren, Henegouwen en Namen het
hoogste cijfer hebben. En die vier
provincies krijgen dan ook... of
liever zouden dan ook elk een ze
tel meer moeten krijgen.
Maar Minister Vermeylen die
de slimmerik wil uithangen heeft
er iets anders op gevonden.
Van diedeling van het aantal
imvoners door hét cijfer 40.000
trekt hij zich niets aan.
Kom, kom, redeneert fill, wij
laten alles zoals het was." Iedere
provincie behoudt het aantal ze
tels dat hij had en de tien niéu
we zetels worden verdeeld over de
provincies met 'de sterkste bevol
kingsaanwas.
Het lijkt wel eenvoudig... zoals
alle trucjes.
Inderdaad.
De Hr Vermeylen houdt er geen
rekening mee dat er in een pro
vincie bijvoorbeeld thans nog
steeds 31 zetels zijn waar deze
slechts recht heeft op 30. Omdat
Henegouwen 31 zetels had vroe
ger, krijgt het er nu weer 31:
Zo kan men nog steeds rede
neren binnen vijftig jaar.
Want Ook het omgekeerde is
waar.
Daar zullen immers ook icel
Vlaamse provincies zijn waar het
inwonersaantal zo gestegen is dat
de parlementaire vertegenwoordi
ging in verhouding moet toene
men.
Maar neen.
Het aantal zetels van vroeger
wordt behouden.
Wanneer de bevolking van Na
men en Luxemburg verder af
neemt in de toekomst doet dit
niets ter zake. Het aantal zetels
van vroeger blijft behouden.
Als grap is het tamelijk grof.
Wij hadden werkelijk niet ge
dacht dat de Hr Venneylen zo
veel zin had voor rappen die
niet meer thuis horen in het ern
stige politieke spel.
OOK DE WALEN ZIJN NIET
CONTENT
De socialistische federatie van
Charleroi heeft zich vlakaf gekant
tegen het voorstel Vermeylen. Zij
wil eenvoudig van geen enkele
zetelaanpassing horen en waar
schijnlijk ten eeuwigen dage het
huidige statu quo behouden.
En bovendien hebben deze so
cialisten nog andere dreigemen
ten voor den dag gehaald. Zij zul
len zich tegen elke vervroegde toe
passing van het vrouwenstem-
recht verzetten wanneer het Par
lement niet vooraf de wetten voor
de structuurhervormingen en het
medebeheer goedkeurt.
Wij vragen ons af of de Vlaam
se Parlementairen niet eens goed
zouden doen ook eens wat minder
schuchtere dreigementen te laten
weerklinken.
Zij zouden bijvoorbeeld eens
gezind kunnen verklaren dat zij
de structuurhervormingen alleen
zullen goedkeuren wanneer de
Vlaamsliatende Ministers, inzon
derheid de Luikenaars Merlot,
Troclet, Wigny, er mede zullen
ophouden met de taalwet te sol
len en wanneer zij allen, eensge
zind, de taaiamendementen van
Volksvertegenwoordiger Van den
Daele zullen goedkeuren.
Maar dat is wat veel gevraagd,
zo onwaarschijnlijk veel zelfs dat
men het niet eens als een April
grap zou. aannemen. PAS.
Vermits de verleden jaar gehouden
proefneming beslissend mag worden
geheten, zullen ook dit jaar de och
tenden ir> de week voorbehouden blij
ven aan, de: bevoegde kopers.
Deze schikking is ten opzichte van
het bezoek aan de I.J.B. best te ver
gelijken met de technische groepe
ring Volgeiis nijverheidstakken ten
opzichte fan de tentoongestelde pro
ducten.. Déze groepering stelt de be
zoeker in, staat de Belgische en
vreemde producten te vergelijken en
naar waarde te schatten in een mi
nimum van tijd en ruimte.
De voor de verhandelingen gunsti
ge atmosfeer gedurende deze voorbe
houden ochtenden tot stand gebracht,
vergemakkelijkt ten zeerste al de for
maliteiten' eigen aan het zakenleven.
Het grótè publiek wordt toegelaten
tijdens de .namiddagen in de week
en op Zondag, de ganse dag.
De Internationale Jaarbeurs van
Brussel, een ware markt op monster,
die 31 verschillende nijverlieidsgroe-
pen -bevat';--laat dus aan alle catego
rieën van bezoekers toe, zich een oor
deel te vormen van de nieuwigheden,
zo rijk als! verscheiden, door de we
reldproductie voortgebracht.
tnMWtMMWVVtAflftMIMMVMWWVIflf
Zittend: Mevr. Charles Dewitte-De-
wachter, geboren te Geluwe in 1865.
Rechtstaand links: haar dochter Ger-
maine (Mevr. Alfons Desscin-Dewit-
te) geboren te Geluwe in 1899.
Rechtstaande rechts: haar kleindoch
ter Hilda (Mevr. Alb. Vanderhae-
ghe-Dessein) geboren te Geluwe in
1924.
Op den arm: haar achter-kleindoch
ter Liliane (Vanderhaeghe) gebo
ren te Geluwe in 1948.
dert en bliksemt. Op al de akkers wordt
eerbiedig een takje palm geplant. Bij dit
werkje plachten de landlieden te zeggen:
Ik zegen hier mijn koorn
Tegen den bliksem en den oom
Tegen meisens en knechten
Dat ze mijn koorn niet om en vechten
En tegen dat duivels zwijnges
Dat zo kwaad om pikken es.
Amen.
Bij het bouwen van een nieuw huls
was het eertijds het gebruik, bij 't leg
gen van de eerste steen, wijwater er op te
sprenkelen en daarna het palmtakje In
de muur te metselen.
Dit kristelijk gebruik geraakt helaas
stilaan uit de mode. Het is wel spijtig,
maar ook niet te laat, in ere te herstellen.
Zie, de kinderen trekken welgezind op
met hun groene palm. 't Is een eerste
lenteteken, een voorbode van Pasen. De
Paaszunne zit in het Oosten.
Zij en velen met hen komen met
de gewijde palm thuis. Kom, mijn kind,
geef hier een palmtakje! Zo gaan wij
spreken. Wij vaders en moeders! Dat ze
het zien. Hoe wij het palmtakje verversen
achter 't kruis, hoe wij er eentje planten
in hof en akker, eentje in 't wijwatervat
en stal.
Want dat schenkt zegen. Al eeuwen
doen het onze voorouders. Zij vaarden er
wel mee, wij doen het voort. En onze Jon
gens die het zien zullen het ook doen als
wij onder de grafterp liggen.
Onder de garfterp waarop een gewijd
palmtakje staat.
Ge kent de historie van Palmzondag:
Een hoop volk roept en kraait en zwaait:
Hosanna! een dag of vier later schru-
welen ze: Kruisig Hem! dat is de gang
van de wereld.
Dat palmengezwaai heeft de brave
christen mens steeds ontroert. Vroeg
ontroerd. Gezelle schrijft in Rond den
Heerd
«Te Jeruzalem kwam men waarlijk
van Bethphagen, op den berg Oliveti,
nederwaarts berg Morias op, en al de
Gulden Poorte de stad Jeruzalem binnen,
de patriarch deed den dienst en reed op
een ezel zoals Christus deed, over de uit
gespreide kleederen van de geloovigen.
De vele pelgrims die naar 't Heilig
Land togen, brachten die plechtigheid
naar onze Westerse kerken over. En van
af de negende eeuw is de palmprocessie
bepaald en algemeen verspreid.
Oorspronkelijk, zo het schijnt, greep
deze ceremonie plaats in de hoofdkerk
alleen en ze werd gevolgd door heel de
bevolking. Men vergaderde buiten de stad
op een hoogte en stoetsgewijze trok de
menigte zingend en met takken wuivend
na-ar de hoofdkerk binnen de stad. De
bisschop of de officiant verbeeldde Chris
tus; soms zat de celebrant op een ezelin
of oud-pelgrims trokken een geschilderde
Palmezel
In Vlaanderen echter werd Christus
meestal vertegenwoordigd door liet Kruis,
of door het Evangelieboek of zelf door
het Heilig Sarament. Hierbij hield men
halten of staties. Te Brugge stond de pro-
Vóór de eigenlijke wijding komen er
enkele gezangen, oratie's en lezingen
waaronder het evangelisch verhaal der
Intrede te Jeruzalem die bijna alle
zinspelen op de palmwijding. Na een
plechtige prefatie metsanctus en hosanna,
volgen vijf wijdingsgebeden, waarna de
palmen besprenkeld en bewierookt wer
den.
lijk de schoonste en de voornaamste
plechtigheid van deze dag. Zoals we ho
ger zegden wenst de Heilige Kerk dat de
processie op straat kome. Met dit doel
stelde ze opzettelijk een hele reeks anti
fonen op, die ais 't ware wedijveren in
kleur en schoonheid.
Eens de aandoenlijke palmprocessle
geëindigd, vangt onmiddellijk de Mis aan.
Het volledig lijdensverhaal van Chris
tus wordt ln het lang Evangelie door drie
priesters bezongen.
Dit gebruik doet ons denken aan de
oude mysteriespelen, die vroeger binnen
de kerk plaats grepen. De marrator of
geschiedschrijver zingt de feiten op ver
tellende toon. De stem van Christus klinkt
stil maar waardig, terwijl de Synagoge
beschuldigt en schreeuwt.
De gewijde palmtakjes worden eerbiedig
ln de huizen bewaard en op velden gezet
om deze te vrijwaren van ramp en tegen
spoed. In iedere woning wordt de palm
tak aan het wijwatervat vastgehecht;
die wordt onder meer gebruikt om de zie
ken met wijwater te besprenkelen als ze
ln doodstrijd zijn; om de mensen, die
ren en stallen te besproeien, als het don
cessie stil op de Burgplaats vóór het
stadhuis. Een dominikaan verscheen en
predikte uit de metalen predikstoel. De
middeleeuwse ridders ontvingen Christus
voor de stadspoort, kinderen zongen het
Gloria-Laus uit de torens. De poorten
der stad bleven nog wat 'gesloten, en
slechts geopend, nadat er driemaal met
het Kruis op geklopt werd. En dan deed
de Koning der Koningen zijn triomfante
lijke intrede. Dat moest wel overheerlijk
zijn!
Sterft tijdens overbrenging
naar het ziekenhuis
In Vlaanderen groeien geen echte palm
bomen noch olijftakken en daarom wor
den voor de palmwijding andere takken
gebruikt en dat bij voorkeur van strui
ken of bomen die altijd groen blijven,
evenals de palmboom.
«Te Rome, zo vertelt G. Gezelle ln
Rond den Heerd wijdt de Paus ware
palmtakken. Hier doen wij van verre na,
wat in warmer landen doenlijk Is; wij
wijden het blinkend groen van onze ne
derige bosseboom (buksboom) en wij troos
ten ons met daar palm tegen te zeggen;
hoger op wijdt men huist, Spaans hout,
wilgewas en ander groen, bij gebrek aan
palmwaalers
Deze ceremonie blijft ontegenspreke
Zondag 3 April jl. was de genaam
de Jules My 11e, 61 jaar oud en wo
nende Zonnebekesteenweg te leper,
zoals vele andere cross-supporters,
met zijn vrouw, zoon en kennissen
naar de berg gekomen. Toen het ge
zelschap op de berg gekomen was,
rechtover de toren, werd hogerver-
noemd persoon door een beroerte ge
troffen. Dr. Billiau diende hem de
eerste zorgen toe. De Heer Baron
do Vinck bracht hem over naar het
O. L. Vrouw Hospitaal van leper,
doch het slachtoffer was bij zijn
overbrenging overleden. E. H. On
derpastoor van Kemmel had hem
het H. Oliesel toegediend.
De man leed aan een zware hart
kwaal.
Doch weldra werd deze plechtige vie
ring tot alle kerken uitgebreid, maar ver
liep dan natuurlijk met veel eenvoudiger
ceremonieel. De processie verliet de pa
rochiekerk en keerde seffens daarheen
terug; er werd nog amper halt gehouden
aan de kerkdeur of bij het koor. Zo
kwam men tot het gebruik van vele pa
rochiekerken: een groepje geestelijken
schijnt de pastoor buiten te steken, 't Is
Pasters buitensluiter je!
De wijding der palmen Is eigenlijk
van Westersen oorsprong en ontstond ln
het begin der 7* eeuw.
Storm en wind, de ganse nacht!
Huivrend en oprecht gebroken,
Denk ik immer aan die wacht!
'k Zit bij 't vuur, ineengedoken!
Storm cn wind, de schuilplaats in!
't Laatste vuur is uitgestorven!
Jachtsneeuw vliegt, mijn oude zin,
Tc Had mijn kinderwens verwerven
Storm en wind! Ik ben Soldaat'
Vaar noch vrees deden me zuoftien
Hier geen woorden, maar de daad
t mm CEO-