m week
De Intereuropese betalingen
Prachtige PlODBSSIB
Hr Van Zeeland belast met de
vorming ener nieuwe Regering
De Verkiezingen van 26 Juni
t Is wel en wél voorbij!
W opis LAND
van
De scheepsramp
de Prinses Astrid
De C.V.P. verovert de volstrekte meerderheid in de Senaat
en wint 13 Zetels in de Kamer
105 Zetels op 212, is 2 te kort voor de volstrekte C.V.P. - meerderheid
in de Kamer
KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE EN OMSTREKEN
BUITENLANDS OVERZICHT
Poperinge Ommegang
van 0. LVr. van Si Jan
STORT 50 FRANK
Nu de Regering haar taak beëindigde
Besprekingen over het programma
Liberalen winnen 12 Zetels maar blijven nog met 4 Zetels beneden bun posities van 1939
Communisten deerlijk geslagen - Socialisten koeken verliezen
UITSLAGEN VOOR KAMER EN SENAAT
DE PROVINCIALE RADEN
HET WEKELIJKS NIEUWS
ONZE 4 UITGAVEN:
POPERINGE (met randgemeenten).
IEPER (met Wervik en randgemeenten).
ROESELARE (met Izegem-Meenen en randgemeenten;.
KUSTSTREEK (Veurne-Nleuwpoort-Dlksmuide en randgemeenten).
IE PMHGEHMB
't Is voorbij en wél voorbij!
Woensdagavond wisten we
nu eigenlijk hoe laat het was.
105 Kamerzetels, twee te weinig
om de meerderheid in handen te
hebben; doch de meerderheid in
de Senaat, 't Is toch wel waar dat
we aan de kerkdeur gesneuveld
zijn. Nu kunnen we wel veel kwaad
verhinderen, maar dat is slechts
half werk. Is de terugkeer van de
Koning, de kwestie van het vrij
middelbaar en technisch onder
wijs, de kwestie van de repressie
daarmeê gevorderd? En nochtans,
dat waren toch ook programma
punten van de... Concentratie!
Wie voor die scheurlijst stemde
heeft de oplossing van die vraag
stukken verhinderd en bemoei
lijkt. Die mensen bekomen precies
het contrarie van wat ze verlang
den en dat door hun eigen schuld.
Koppigheid? Koppige mensen
kunnen nog dwazer doen dan
koppige... ezels en wat we aan die
dieren moeten vergeven kunnen
we moeilijk vergeven aan die an
deren. Ze hebben aan het land en
aan hun eigen belang te grote
schade bevokkend
Maar 't is voorbij en wél voor-
bih
"7e mogen 'mmers niet klagen,
we moeten meer dan dat, we
uiterst tevreden zijn. Het
li-1' - blok is uiteengevallen, de
b'-' tukken liggen op de grond.
D? geweldige nederlaag van onze
Russen is voor heel het land een
opluchting. Hun aantal is precies
op de helft geslonken. Van invloed
op 's lands politiek is er geen
spraak meer. Drie jaar, neen,
twee jaar. nadat ze door de C.V.P.
uit de regering werden gedreven,
vormen ze nog een... partijtje.
Sedertdien lieten ook de socialis
ten en de liberalen hun bondge
noten van het fameus volksfront
vallen, uitgenomen als het over
d° Koning of de schoolkwestie
ging. Maar 't was en is de grote
verdienste van de C.V.P. de be
zem te hebben gebruikt voor de
kuis!
Nu zijn ook de socialisten en li
beralen verheugd om die ineen
storting van de communisten.
Wat zouden de verkiezingen
meegebracht hebben zo de volks-
frontregering die verkiezingen had
gehouden? Ik durf er niet aan
In 1947 zat de C.V.P. nog mei,
de vuile was van die volksfront-
regering. De liberalen waren
gauw vergeten dat zij geholpen
hadden om miljarden schulden
te maken. De C V.P. moest hun
rekeningen effenen en betalen en
nu reklameerden de liberalen om
dat... hun schulden werden be
taald! Ziet ge, dat is... slimme
politiek.
Nu gaf de C.V.P. rekenschap
over haar beleid. En nog was de
C V.P. in haar beleid, o zo dik
wijls op een muur gelopen, want
ze regeerde saam met de socialis
ten en nu en dan stootte ze haar
kop tegen heel het linkse blok.
Dan waren socialisten en libera
len niet vies van de communisten.
Zoudt ge dan geloven dat de
positie van de C.V.P. meer dan
moeilijk was?
Als ge nu de uitslagen van de
verkiezingen bekijkt moet ge
uiterst tevreden zijn. Van 92 naar
105 en de meerderheid in de Se
naat... Kom. de C.V.P.. die jonge
partij, met tal van niet-gerodeer-
de krachten, heeft het vertrouwen
gewonnen.
Dan zeg ik U: 't is voorbij en
wél voorbij.
Ik kijke nog een beetje verder.
De afval van de communisten
is naar de socialisten gegaan? Dat
zal wel!
Maar ook de socialisten boerden
achteruit.
'k Weet wel dat de vrouwen een
woord meêgesproken hebben en
zelfs meer dan een 't is im
mers hun gewoonte, maar dat
legt niet alles uit.
De groei van de Christen Arbei
dersbeweging heeft de grote stoot
gegeven. Dat zegde ook de Voor
zitter der Kamer, de Heer Van
Cauwelaert, die nochtans de ar
beiders niet vertegenwoordigt.
Een ander deel, met wat miste
vreden belastingbetalers, ging
naar de liberalen over.
De liberale partij? Dat is een.,,
wuppe. vandaag onder, morgen.
uppe! Ze waren buiten de rege
ring, konden nu alles kwalijk ne
men, alles kritikeren, konden ook
alles beloven. Nu zijn ze uppe,
toekomende maal zijn ze weer
onder op de... wuppe!
En morgen?
Ze zullen mij niet nodig hebben
om een regering te fabrikeren. Ze
zullen zelfs Pé Vlamynck's raad
kunnen missen.
Maar, hoe ook die regering er
uit ziet, dan kan ik wel, en gij
even goed als ik, zo heel .beleefd,
op zijn West-Vlaams wel zeggen
wat we wensen. Ik vreze zelfs dat
dit woordje... wensen niet precies
ons gedacht weergeeft.
De Koningskwestie moet uit de
voeten.
Hetschoolvraagstuk moet niet
opgelost door Mr Missiaen en Cn,
maar door ons.
Er moet een einde worden ge
steld aan het saboteren van de
taalwetten.
't Mag wel een Vlaamse Minis
ter zijn die belast wordt met het
nijpend vraagstuk van de op
slorping van de werkloosheid
't Nijpt immers meest in de
Vlaamse gewesten.
Ik zou daar nog wel enige an
dere... wensen kunnen aan toe
voegen. Gij kent ze zo goed als ik.
Da-t gaat al aardig in de we
reld! Politiek? 'k Heb er een he
kel aan over politiek te moeten
schrijven; tenzij men aan ons
vrij onderwijs of aan onze Vlaam
se overtuiging roert, de Konings
kwestie nog daar gelaten! Nu kon
ik toch niet anders dan enkele ke
ren mij op dat glibberig terrein
wagen, om te zeggen wat alle
mensen van t'onzentmener.
en... wensen!
't Is voorbij en wel voorbij!
PÉ VLAMYNCK.
HET ZIEKE POND.
De radio brengt ons daarjuist
Dinsdagavondhet bericht dat
Sir Stafford Cripps uit Londen
naar Parijs vertrokken is om ei-
de Conferentie voor de intereuro
pese betalingen op 30 Juni bij te
wonen.
Sir Stafford Cripps sou, voor
zijn afreis, in het Lagerhuis ver
klaard hebben dat er geen spraak
van ivas dat Engeland verder zijn
schuldeisers in dollars of in goud
zou betalen en dat er geen enkele
buitenlandse drukking geweest
was om het pond te devalueren.
Wat, devaluatie van het pond?
Ja, weinig mensen bekommeren
zich om die intereuropese beta
lingen en trekken zich niets aan
van een mogelijke devaluatie van
het pond. Intussen is de toestand
echter zeer ernstig voor het West-
Europees economisch herstel, en
voor onze financies.
Wie er zich een idee wil van
maken, overwege volgende be
schouwingen uit het Amerikaanse
weekblad Time van 26 Juni jl.
Tot voor enkele maanden was
het Brits herstel een van de meest
hoopvolle tekenen in deze wereld.
In April echter daalde de Engelse
export naar de V.S. met 38 zo
dat de Engelse schuld aanzienlijk
steeg... De gevolgen daarvan kun
nen het Marshallplan gedeeltelijk
doen mislukken. Er is dan ook
sprake van een devaluatie van
het Britse pond om op die manier
sommige markten voor Engeland
te veroveren.
De oorzaak van die moeilijkhe
den zou liggen in de overschatting
van het pond ten overstaan van
de dollar. De officiële koers door
Engeland vastgesteld, is inder
daad 1 pond 4.03, terwijl het
pond te New-York wettelijk ver
kocht wordt voor 3.15 en te Pa
rijs o.p de vrije markt 2.92 ge
quoteerd staat.
Daar de prijken van de waren
in Amerika nu sedert een jaar on
geveer sterk gedaald zijn, slaagt
Groot-Brittanië er van langs om
minder in, in de dollarzone te
verkopen. Ook tegenover België
staat Engeland in een gelijkaar
dige positie. Alleen tegenover
Op Zondag 3 luli
te 10 uur
De prachtige Processie-Stoet met
het Mirakelbeeld van O. L. Vrouw
verlaat St. Janskerk te 10 uur en
volgt de aloude Ommegangweg.
O. L. Vrouw van St Jan, b.v.o.
WWWWWVWVUWWUVUWWWIfWUWWMWWUMWWUWWWVWMWW
We hebben verleden week onze le
zers nadere bijzonderheden gegeven
omtrent het zinken der Maalboot
Prinses Astriddit, nadat ze op
een mijn aangevaren was in de ha
vengeul van Duinkerke. We maakten
ook melding van 5 leden der beman
ning die bij deze ontploffing den
dood vonden. Ondertussen hebben de
gekwetsten reeds allen het hospitaal
verlaten We geven hier een paar
foto's van deze scheepsramp.
'JE LOOP DER PEVOLKING
In het Staatsblad verschijnen de
officiële cijfers van 's Rijks bevol
kingscijfer op 31 December 1948:
8.602.611. onder wie 4.250.550 mann n
en 4.352.061 vrouwen.
HET INDEXCIJFER
MET 2,3 PUNTEN GESTEGEN
Het Ministerie van Economische
Zaken ei Middenstand deelt mede
dat het indexcijfer der kleinhandels
prijzen in Juni 1949. 381 bedraagt te
genover 378.7 vorige maanc en aldus
een verhoging van 2,3 punten of 0.6
t.h. vertoont.
REDUCT1EKAARTEN VOOR
S« OORWEGREIZEN
Geven recht op „0 t.h. korting.
Van 1 Juli af zullen in al de sta
tions van het land, reductiekaarten
worden te koop gesteld die recht ge
ven op spoorwegkaartjes met 50 t.h.
vermindering voor al de reizen op de
lijnen van de N.M.B.S.
Deze kaarten, dip oen geldigheids
duur hebben van 4 weken, worden
verkocht tegen de prijs van:
150 fr. voor de 3" klasse.
250 fr. voor de 2* klasse.
350 fr voor de 1* klase.
Waarborg: 25 ï'r.
Bij de aanvraag moet een photo
worden gevoegd. Bijkomende inlich
tingen worden verstrekt in alle spoor
wegstations.
Een zicht tijdens de reddingswerken. Op de achtergrond de zin
kende Ma ILnot die sterk overhelt. Een sloep is ondertussen uit de haven
ter redding komen op-" een en men is druk in de weer met het over
brengen der schipbreukelingen van de zinkende boot. Vooraan bemerken
vu twee matrozen die een passagier, die in het water gevallen was, in
veiligheid brengen.
op posteheckrekening Nr 4763.60
der Gebroeders Sansen, Poperinge,
en ons lilad zal U wekelijks tot
einde 't jaar per post tehuis be-
•teld worden.
De boot nadat zij volledig gezonken was. Foto genomen van uit
een vliegtuig (de witte streep uiterst rechts op de foto is een vleugel van
het vliegtuig)We bemerken de Prinses Astridbij laag water. Twee
masten en 2 schouwen en een deel der achtersteven is alles wat er boven
water steekt. Pogingen werden achteraf aangewend om de boot vlot te
krijgen, maar deze mislukten zodat de bcot, die ondertussen door de
ebbe en vloed, steeds dieper in het zand dringt, als reddeloos verloren
mag beschouwd word»
landen met een zwakke munt
blijft de Britse positie stevig.
Moest Engeland nu de prijs
van de dollar vaststellen op 3.50
b.v. om het aldus aan de dollar
aan te passen dan zouden eer-
reeks andere landen hun munt
devalueren om ze bij het pond
aan te passen.
Volgens sommigen staat het
vast dat die reëvaluatie of ié
herwaardering van de munten
onvermijdelijk komt en dat de
enige vraag is: wanneer? Ti
me beweert dat een steeds stij
gend aantal U.S .-deskundigen van
mening zijn dat dit zeer vlug zal
gebeuren. En het blad kondigt
aan dat de U.S.-Minister van Fi
nanciën, Snyder, ov het punt
staat naar Europa te vertrekken
om te vragen waarom met die
reeks devaluaties niet zou begon
nen worden.
Zo denken Amerikaanse busi
nessmen natuurlijk en voor hen
zou het profijtelijk uitkomen.
Maar is dat een oplossing voor
Engeland of voor andere Wsst-
Europese landen? Wij geloven het
niet.
Inderdaad, een devaluatie zou
de export gemakkelijker maken
aangezien de prijzen zouden ge
daald zijn. Maar de import zou
daarentegen duurder worden.
Welnu, de invoer werd in Enge
land reeds tot het uiterste be
perkt. Dat de prijs van de import
bij de devaluatie zal stijgen is
veel zekerder dan dat het volume
van de export zou stijgen.
Het heeft ten andere geen zin
te devalueren in een periode
waarin de prijzen niet stabiel
zijn. De prijsdaling in Amerika
b.v. gaat voort, zodanig dat En
geland binnen afzienbare tijd op
nieuw zou moeten devalueren,
met al de gevaren die aan een
dergelijke operatie verbonden
zijn.
Het echt probleem van de Brit
se export ligt trouwens in het feit
dat de kostprijzen te hoog zijn
omdat de industrie niet, zoals de
Amerikaanse, voldoende gemoder
niseerd is. De som lonen, begre
pen in de kostprijs, is té hoog.
Daar ligt het echte probleem en
de echte oplossing: wederuitrus-
ting.
Maar daar trekt de wereld zich
niet veel van aan. En het is ge
noeg dat er een gerucht over de
devaluatie van het pond loopt, om
buitenlandse kopers er toe aan te
zetten hun bestellingen in te
houden tot na de devaluatie. Het
inhouden nu van die bestellingen
kan vanzelf de devaluatie noodza
kelijk maken, aangezien de gehele
uitvoer anders te niet gaat.
Het is dus niet zo simpel, en het
volstaat niet absoluut geen deva
luatie te willen opdat ze niet zou
komen.
In de huidige wereld is de waar
de van de munt in zeer grote ma
te afhankelijk van de politiek der
andere landen.
Daarom zocht Engeland dan
ook een oplossing in het kader
van de Marshall-landen. Daarom
zijn de besprekingen die op 30
Juni te Parijs beginnen dan ook
van zo groot belang, voor Enge
land voorzeker, maar ook voor
ons.
DE INTEREUROPESE
BETALINGEN.
De conferentie van 30 Juni
komt dus in het kader van de
Marshallhulp waarvan één van de
grote principes was dat de Euro
pese landen in de eerste plaats
elkaar moesten zien te helpen,
vooraleer op Amerika beroep te
doen.
Het overschot van de nationale
productie moest ter beschikking
gesteld worden van de andere
Marshall-landen. Dat bracht ech
ter onmiddellijk de moeilijkheid
mee van de betalingen, aangezien
er wel landen waren, zoals Bel
gië, die veel konden verkopen,
maar dat de kopers geen geld
hadden.
Dat vraagstuk werd echter op
gelost door het systeem der voor
waardelijke giften en der trek
kingsrechten. Het bedrag van de
voorwaardelijke giften werd bere
kend op het tekort aan dollars.
De resultaten van dat systeem
leken bevredigend.
Maar toch bleek het dat het
nog niet werkte zoals het zijn
moest en dat de trekkingsrechten
niet soepel genoeg waren om de
economische realiteit te dekken.
Sommige landen hadden dan ook
geen trekkingsrechten genoeg om
hun aankopen te betalen, zodat
de enen in goud moesten bijpas
sen zoals Éngeland) of, eenvou
dig weg. hun aankopen moesten
stop zetten (zoals Frankrijk)En
aan de andere kant waren er lan
den die hun trekkingsrechten
niet uitputten.
Het grootste euvel van de trek
kingsrechten is echter dat ze op
gevat werden in het kader van
bilaterale handelsaccoorden. Ze
kunnen gebruikt worden voor de
afbetaling van handels- en finan
ciële accoorden tussen twee lan
den. Maar ze brengen niet de
werkelijke vrije omloop van de
goederen die al onze landen
broodnodig hebben.
Het is dan ook dat probleem
nl. dat van hei multilateralisme
of bruikbaarheid tegenover en
tussen meerdere landen dat te
Parijs moet worden opgelost.
En dat probleem moét opgelost
worden wil het Marshallplan luk
ken en wil de Europese economie
opnieuw gezond worden.
EEN SLECHT ENGELS VOORSTEL.
Om dat probleem op te lossen
stelde het comité van de O.E.C.E.
voor het multilateralisme van de
trekkingsrechten in te voeren,
t.t.z. dat elk land zijn leverancier
zou mogen kiezen en dat die le
verancier dan in dollars zou te
rug krijqen wat hij geleverd heeft.
Dat systeem veronderstelt ech
ter dat de handel volledig vrij zou
worden. Inderdaad: vrije munt-
circulatie zal niet gaan als het
systeem van de beperkingen van
uitvoer en invoer blijven bestaan.
Het is nu echter juist die vrije
concurrentie die Engeland op dit
ogenblik niet wil, en wel omdat zij
het pleit van productie en export
zou verliezen. Het gevaar voor een
bijpassen in goud zou dus stijgen
en de Engelse goudreserves zijn
reeds zeer ernstig aangetast.
Groot-Brittanië wil de vrijhan
del dan ook slechts aannemen op
voorwaarde dat de andere Euro
pese landen bereid zijn een on
beperkte som ponden te willen
opnemen, of, anders gezegd, op
voorwaarde dat zij bij het ster-
lingblok zouden aansluiten.
Het is echter vanzelfsprekend
dat daar geen spraak kan van
zijn juist op het ogenblik vooral
dat de Engelse munt zich in slech
te papieren bevindt.
Hei ware voor ons het zekerste
middel om ook in een devaluatie
medegesleurd te worden, zo het
Engelse pond het niet meer kan
uithouden.
België kan dat voorstel dan ook
op geen enkele voorwaarde aan
nemen.
De toestanden zijn ongetwijfeld
buitengewoon moeilijk. De belan
gen van België en Engeland zijn
op dit ogenblik en op dit punt
totaal tegenstrijdigin het be
lang van de West-Europese eco
nomie en dus ook van die van
onze beide landen zal nochtans
een oplossing moeten gevonden
worden.
Bij die oplossing mag onze
munt nochtans niet het minst in
gevaar gebracht worden.
Dat dit niet zal gebeuren, daar
voor staat. Minister Eyskens ech
ter borg.
28-6-49. V. WESTERLINCK.
HEER VAN ZEELAND
Daags na de verkiezingen, dus op
Maandag jl., heeft de Regering Spaak
zoals was voorzien, haar ontslag aan
geboden aan de Prins-Regent, die het
aanvaardde maar de HH. Ministers
verzocht de lopende zaken af te han
delen tot een nieuw kabinet zou zijn
samengesteld.
Onmiddellijk begon de Prins-Re
gent zijn raadplegingen en ontving
o.m. de voorzitters van Kamer en
Senaat, de voorzitters der vier grote
partijen, enz.
In een verklaring afgelegd door de
Hr Motz, Voorzitter van de Liberale
Partij, werd beklemtoond dat de Li
beralen zich als Regeringspartij stel
len, met economische en financiële
doeleinden.
Na 18 personaliteiten ontvangen te
hebben besloot Dinsdag de Prins-Re
gent zijn besprekingen en belastte de
Hr Van Zeeland, C.V.P.-er, met de
vorming' van een nieuwe Regering.
Hr Van Zeeland aanvaardde de hem
opgelegde taak.
Hr Van Zeeland is een vurig ko
ningsgezinde, gewezen Eerste-Minis-
ter van ons land en geniet groot pres
tige in het buitenland. Zijn aan
stelling bewees dat de Koningskwes
tie op het voorplan komt te staan.
Op Dinsdag jl. kwam. ook de con
tactcommissie van de C.V.P. bijeen
en stelde een Comité bestaande uit
twaalf harer leden aan tot het voe
ren der onderhandelingen ter vor
ming van een nieuwe Regering'. Te
vens werd beklemtoond dat de C.V.P.
aan haar programma getrouw wil
blijven en hoofdzakelijk een spoedige
oplossing van de meest brandende
punten van dit programma, name
lijk de Koningskwestie en het school
probleem, nastreven wil.
Hr Van Zeeland zette Woensdag
zijn raadplegingen in en voerde be
sprekingen met talrijke vooraan
staande personaliteiten van C.V.P.,
B.S.P. en Liberalen. Aan de pers ver
klaarde de formateur dat hij vast
besloten was te slagen, dat tot dan
toe slechts programmakwesties wer
den behandeld en dat geen enkele
formule bij voorbaat afgewezen werd,
er nog geen spraak was van personen,
en dat inzake de stabiliteit van onze
frank in geen geval sprake kon zijn
van waardevermindering.
Donderdag jl. moest de Partijraad
van de C.V.P. opnieuw bijeen komen.
De indruk halverwege de week was
dat de Socialisten onder de indruk
staan van de opgelopen nederlaag en
bij hen een sterke stroming voor
handen is om in de oppositie te tre-
dat juist de Hr Van Zeeland tot for
mateur aangesteld werd. Verder is er
voor hen de Koningskwestie.
Bij de Liberalen schijnt men zelf
niet te weten wat men wil. Enerzijds
verklaarde de Hr Devèze tegenstan
der te zijn van een regering gevormd
door C.V.P, en Liberalen, wat door de
Hr Motz bevestigd werd, en ander
zijds houdt La Dernière Heure
voor dat van drieledige regering geen
sprake zijn kan. Zij blijken verder
afwijzend te staan tegen een oplos
sing van het Koningsvraagstuk.
Wat de C.V.P. betreft weet men dat
zij als eerste punt de Koningskwestie
wil inroepen en verder haar geheel
programma doordrijven wil.
WOENSDAG WERD TEVENS DÉ
OVERWEGING GEMAAKT DAT ZO
NOCH SOCIALISTEN NOCH LI
BERALEN TOT SAMENWERKING
ZOUDEN GENEIGD ZIJN, EU
STEEDS DE MOGELIJKHEID BE
STAAT DAT ER EEN HOMOGENE
C.V.P.-REGERING ZOU WORDEN
GEVORMD. IN DIT GEVAL ZOU
DEZE REGERING DE BEIDE KA
MERS IN GEMEENSCHAPPELIJKE
VERGADERING KUNNEN BIJEEN
ROEPEN, OM TE DOEN VAST
STELLEN DAT DE WET VAN JULI
1945 EN TEVENS HET REGENT
SCHAP EEN EINDE HEBBEN GE
NOMEN. IN BEIDE KAMERS BIJ
EEN ZAL DE C.V.P. IMMERS OVER
EEN MEERDERHEID BESCHIK-
KEN.
De verdere politieke ontwikkeling
den. Anderzijds zien zij met ledë ogen wordt thans met spanning afgewacht.
IN DE KAMER:
C.V.P. 105 zetels, andere partijen samen 107.
IN DE SENAAT:
Volstrekte meerderheid voor de C.V.P. met 5 zetels (90
tegen 85) in geval van cartelvorming der linkse partij
en; met 15 zetels (95 tegen 80) in geval van geen car
telvorming.
KAMER
STEMMEN
BEHAALD
1946
Christelijke Volkspartij
Socialisten
Communisten
Liberalen
Vlaamse Concentratie
Waalse Eenheidspartij
Middenstand
Onafhankelijken
Andere partijen
t.h.
42,53
31.59
12,68
8.92
OVER HET
1949
stemmen
2.187.310
1.496.890
376.876
766.655
103.789
5.855
52.312
20.109
16.502
GEHELE
1949
t.h.
43,52
29.78
7,50
15.25
2,04
0,12
1,09
0,40
0,33
LAND
1949
Zetels
105
66
12
29
13)
3)
11)
12)
Totaal:
5.026.298
212
DE GEKOZENEN PER PROVINCIE
Zet. tc begeven
1946
1949
Soc.
Comm.
C.V.P.
Lib.
U.D.
B.
Antwerpen
29
32
10
(st. q.)
1 (st. q.)
18 2)
3
1)
Brabant
42
44
13
1)
3 (—3)
18 (+2)
10
5)
0
1)
W.-Vlaanderen
22
24
6
(st. q.)
0 (st.q.)
15 1)
3
1)
O.-Vlaanderen
29
30
8
(st. q.)
0 (—2)
17 (st. q.)
5
3)
Henegouwen
32
32
15
1)
5 (—3)
8 1)
4
1)
Luik
24
24
9
1)
3 (—2)
8 1)
4
2)
Limburg
9
11
1
(st. q.)
0 (st. q.)
10 3)
0
1)
Luxemburg
6
6
0
(-2)
0 (st. q.)
6 (+2)
0
(st. q.)
Namen
9
9
4
(St. q.)
0 (—1)
5 1)
0
.(st. q.)
HET RIJK
202
212
66
(-3)
12 (—11)
105 13)
2S
12)
0 (-
1)
SENAAT
BEHAALDE STEMMEN OVER HET GEHELE LAND
1949
1949
1949
stemmen
t.h.
rechtstreeks
gekozen
Christelijke Volkspartij
2.203.821
44,31
54 3)
Socialisten
1.476.288
29.08
33 1)
Communisten
376.535
7 57
5 6)
Liberalen
761.533
15.31
14 9)
Vlaamse Concentratie
65.807
1.32
Waalse Eenheidspartij
5.958
0.12
Middenstand
43.683
0,88
Onafhankelijken
20.331
0,41
Andere partijen
19.786
0,40
Totaal:
4.973.742
106
linkse partijen in alle Provinciale Ra
den zouden cartel vormen bij de ver
kiezingen van de 46 aan te stellen
Provinciale Senatoren, dan nog zou
den er 24 zetels gaan naar de C.V.P.
en slechts 22 naar de linksen.
Over de verschillende Provincies
zouden deze verhoudingen zijn:
C.V.P. Cartel
Antwerpen 4 2
Brabant 3 1
West-Vlaanderen 4 1
Oost-Vlaanderen 4 2
Henegouwen 1 5
Luik
Limburg
Namen
Luxemburg
2
3
1
2
24
3
0
2
1
22
Zo de linksen geen cartel vormen
dan worden vermoedelijk de 46 pro
vinciale senaatszetels als volgt ver
deeld:
C.V.1
Socialisten
Liberalen
Communisten
28
13
4
1
C. - Gecoöpteerde Senatoren.
Het ai of niet vormen van cartel
onder de linksen zal wat betreft de
gecoöpteerde Senatoren ook van be
lang zijn.
In geval van links cartel krijgen
wij:
C.V.P. 12
Cartel 11
Zo er geen links cartel gevormd
wordt zullen de zetels als volgt wor
den verdeeld:
C.V.P. 13
Socialisten 7
Liberalen 3
Communisten 0
23
DE UITEINDELIJKE SAMENSTELLING VAN »E SENAAT
Voor de uiteindelijke samenstelling van de Senaat krijgen we dus vol
gende vooropstellingen:
In geval van cartelvorming der linkse partijen:
Rechtstreeks gekozenen
Provinciale Senatoren
Gecoöpteerde Senatoren
C.V.P.
54
24
Cartel
52
22
Dit betekent dus een volstrekl
Senaat met 5 zetels meerderheid.
Indien geen cartel gevormd wordt:
12
11
90
85
meerderheid
voor
C.V.P.
Soc.
Lib.
54
33
14
18
13
4
13
7
3
95
53
21
de C.V.P. in de
Com.
175
A. - Rechtstreeks gekozenen.
Zet. te begeven
1946
1949
Soc.
Comm.
C.V.P.
Lib.
Antwerpen
15
16
5 (st. q.)
0 (st. q.)
9 (st. q.)
2 1
Brabant
21
22
6 1
2 1
9 1
5 +2)
W.-Vlaanderen
11
12
3 (st. q.)
0 (st. q.)
8 (st. q.)
1 1
O.-Vlaanderen
14
15
4 (St. q.)
0 (st. q.)
9 1
2( +2)
Henegouwen
16
16
8 (st. q.)
2 2
4 (st. q.)
2 2)
Luik
12
12
5 (st. q.)
1 2
4 (st. q.)
2 2
Limburg
4
5
0 (st. q.)
0 (st. q.)
5 1
0 (st. q.)
Luxemburg
3
3
0 (st. q.)
0 (st. q.)
3 1)
0 1)
Namen
5
5
2 (st.q.)
0 1
3 1
0 (st. q.)
HET RIJK
101
106
33 1
5 (—6)
54 3
14 9)
B. - Provinciale Senatoren.
Wat betreft de aanstelling van de
Provinciale Senatoren dient thans af
gewacht naar de houding welke Com
munisten, Socialisten en Liberalen
zullen aannemen in de schoot der
Provincieraden. De twee Provinciale
raadsleden verkozen voor Antwerpen
op de lijst der Vlaamse Concentratie
kunnen daarbij nog van tel zijn.
In d» veronderstelling nu dat de
Rechtstreeks gekozenen
Provinciale Senatoren
Gecoöpteerde Senatoren
Totaal:
Dit zou betekenen een volstrekte meerderheid voor de C.V.P. in de
Senaat met 95 stemmen tegen 80 (53 21 6)
Dus met 15 zetels.
Dit betekent dus een uitslag waarvan de grote betekenis n+rv-nd
ontgaan kan.
o
HUN NIEUWE SAMENSTELLING
356 Zetels aan de C.V.P. op een totaal van 623
Liberalen wonnen 42 zetels.
Communisten verloren er 23, de Socialisten 33.
VI
2( 2)
Provincie
Soc.
Comm.
C.V.P.
Lib.
Antwerpen
27
6)
2 (st.q.)
50 (st.q.)
9
4)
Brabant
26
7)
6 3)
36 (st.q.)
22
10)
W.-Vlaanderen 17
6)
0 2)
55 4)
8
4)
O.-Vlaanderen
22
4)
1 (->- 2)
53 (st.q.)
14
6)
Henegouwen
41
4)
13 5)
24 2)
12
7)
Luik
34
3)
9 7)
30 4)
13
6)
Limburg
6 (st.q.)
0 (St.q.)
48 1)
6
1)*
Luxemburg
8
2)
0 3)
33 2)
9
1)**
Namen
20
(- 5)
4 1)
27 1)
9
5)
Totaal
201
(—33)
35 (—23)
356 12)
102
(+42)
2 2)
In 1946 behaalde het liberaal-socialistisch cartel in Limburg 11 ze
tels, waarvan 6 socialisten en 5 liberalen.
In 1946 behaalde het liberaal-socialistisch cartel in Luxemburg 10
zetels, waarvan 6 liberalen en 4 socialisten. De socialisten hadden
daarenboven 2 gekozenen en de liberalen 4 buiten het cartel. Totaal
socialisten in 1946: 6; liberalen 10,
Er bestaat dus een volstrekte meerderheid van de C.V.P. In 5 onze»
negen provincies, namelijk in de provinciën Antwerpen, West-VPande*»
ren. Oost-Vlaanderen, Limburg en Luxemburg. (Zit vervol# 2* blad#»'