HERFST
Zwaar verkeersongeval te Zuidschote
1200 Bedevaarders van het A. C. W.
bij Z. H. de Paus
72-Jarige ouderling uit Laken te voet
naar Lourdes om er de genez'ng van
zijn dochter af te smeken
Franse vierling een jaar oud
Vlaskamïon en IJzervrachtwagen botsen op de
baan Ieper-Diksmuide mekaar aan te Lizern
Inwoner nit ftokegesn uit zijn wagen geslingerd en gedood.
BESTUUR en REDACTIE:
Gasthuisstraat 19, Poperin^e
Telefoon Nr 9. Postcheck 47.63.60.
KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE EN OMSTREKEN
ONZE 4 UITGAVEN:
45* JAAR.
Nr 38.
ZATERDAG
SEPTEMBER 1949
Prijs per Nummer: 2 Fr.
EEN MOEILIJK BEGIN
ZIJN ALLE BELGEN
MUNTVERZAMELAARS
GEWORDEN?
BUITENLANDS OVERZICHT
BILJETTEN VAN 5, 10
EN SOMMIGE VAN 50 FR.
WORDEN BUITEN
OMLOOP GESTELD
Niet meer gangbaar van
1 Oktober af
iraBE'
In 3 maanden tijd legde hij de 3.000 kim. af.
De H. Vader spreekt hen toe.
LUCHTRAMP IN CANADA
23 Doden.
40.000 VERKEERS
ONGEVALLEN IN 1948
4 DODEN PER DAG
ABONNEMENTSPRIJS 1949
België tot Nieuwjaar 30 fr.
Belgisch Congo 3.— fr. p week
Frankrijk Holland 3.fr. p. week
Andere landen 3.50 fr. p week
Aangesloten bij het Verbond
der Belgische Periodieke Pers.
HET WEKELIJKS
POPERINGE (met randgemeenten).
IEPER (met Wervik en randgemeenten).
ROESELARE (met Izegem-Meenen en randgemeenten).
KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Diksmuide en randgemeenten).
mmsmsm
17
Verantwoordelijke Uitgever:
J Sansen. Casthuissfaat 19, Poperlnge.
PÉ VLAMYNCK.
We gaan stilaan naar de ges, pensionaten, vakscholen. De
Herfst. «geest» krijgt weer zijn recht.
't Gaat met 't jaar als met de Nu kunnen we weer rustig
mens. Na 't jong geweld van de t'huis, in een hoekje met een
Lente, de uitbundigheid van de boekjeons vermeien.
Zomer, komt de rijpheid van de Nu kunnen we lezen om te...
Herfst, alzo een soort van ver- leren! Want, is bij velen het
standig ernstig seizoen; dat stil- drinkgeld op, de portemonnee
te en rust meebrengt. leeg, de kop is het niet min-
Of er uitbundigheid was! der. We sloegen op de vlucht voor
Zie rondom U wat de Zomer alles wat serieus en lastig was;
meebracht. we moeten ons tekort weer aan-
Weken naeen hoorde ik nage- vuUen-
noeg iedere avond muziek, mu- Ik zat er op te piekeren: Hoeve-
ziek om uw oren te scheuren, len zouden wel van hun betaald-
Pick-ups die U die draken doen verlof-geld iets hebben afgehou-
horen, altijd maar door die zelf- den om voor de herfst- en winter
de «schlagers», altijd maar door avonden iets te kopen, een fooi,
even schril, even barbaars o$ ne- een weinig lees-geld in plaats van
gerachtig! Weken op weken want drinkgeld? Deden we 't niet, la-
ieder kwartier, iedere hoèk, ieder ten we althans het vast voorne
gehucht had een eigen kermis en men maken toekomend jaar daar-
altijd werden dezelfde platen af- aan te denken en dat vast voor-
gedraaid en over luidsprekers... nemen niet te laten verwateren,
gemassakreerd. Om razend te Zoveel werd gelezen in de zwar-
worden! te jaren! Waarom nu niet meer
De kermissen zijn aan 't uitster- in de lange avonden?
ven. Nog een paar Zondagen en Onze toneelmaatschappijen zul-
al de tenten en kramen gaan len weer werk hebben op de...
voor maanden uitrusten. plank. Te beter! Die bezorgen
Feesten zijn er geweest! Een geen uitstap per bus of car, maar
overdaad! Zomerkarnavals, han- een uitstap voor de hele gemeen-
delsforen, stoeten; we leven nog te.
al is Breughel zelf sedert eeuwen Onze «Davidsfonds»-afdelingen
dood. zetten hun jaar in... het Gezel-
Velokoersen, motocrossen, peer- le-jaar»! Zondag 11 September
üekoersen... ge kunt het niet bij- hield het Davidsfonds «zijn»
houden. Ronden van Vlaanderen, Congres te Leuven. Daar werd het
van België, van Frankrijk waar Gezellejaar ingeluid. Benevens de
een maand lang de mensen om Davidsfonds-boekende Da-
bekommerd waren, de jongeren vidsfonds-voordrachten Onze
«vol» van waren, twistten en plaatselijke afdelingen moeten er
zaagden, pronostikeerden en de voor zorgen op al onze gemeen-
glorie naar vreemdelingen zagen ten, na de ontspanning van de
gaan. Duivenmelkers en schutters Zomer, de rijpe vruchten uit te
hadden een kostelijke Zomer, delen voor de geest... de mens
Slag op slag goe weer! leeft niet alleen van brood! Ieder
Toerisme? vergadering worde een familie-
feest! een feest van geest en ge-
Zijn onze banen niet stukgere- moed_ Zo wijd als de Ard€nneili
zo schoon als Zwitserland ligt voor
Slierten autocars, processies ons dag open veld van de volks
van auto s naar de zee, naar... ontwikkeling
overal. Ik hoorde zeggen dat ge in Wacht nietofc t en
Frankrijk, m Zwitserland, m de de mensen bij en op de kachel
Ardennen, overal op e gen vo k plak^ Verzadigd zijn ze van de
ep' zomer-uitbundigheid. Nu moeten
't Is een echte overdaad ge- we hun de ernstige, stille vreug-
weest. de geven van de Herfst.
We hadden het Lam Godsspel ...Pakt vast!
ce Gent.
Het St Poppo-spel te Deinze.
'k Weet niet of 't Sint Lauren-
tius-spel te Lokeren doorging.
Ook die spelen hadden gewel
dig succes!
Die gaven toch iets voor de
geest; en we zijn er waarachtig
olij om; want veelal was de geest
helemaal met verlof.
Toeristen kwamen naar ons
land, niet zoveel als vroeger... We
hebben geen bergen, geen pakken
de landschappen, al hebben we
niets dan monumenten en om die
te zien en er van te genieten hebt
ge meer nodig dan een paar ogen
en een... auto!
't Geraakt voorbij...
Er werd gefeest, er werd g.
reisd. Men leefde een tijd lang i
een andere atmosfeer, die van ei
uitbundigheid.
't Was reizen om te... ruste
reizen om te leren, reizen om zie
te ontspannen, om te genieter
om te doen lijk al de anderen!
Met de Herfst komt de tijd
van... stil genot; de tijd van de
rijpheid. De geest, 't verstand
komt weer tot zijn recht.
't Ging nog, tot in de laatste
dagen in 't schemeren, of bij 't
vallen van den avond om buiten
te zitten. Maar wind en regen zul
len ons naar binnen drijven en
ons binnen houden, 't Weerbericht
moet ons dat niet leren, we ken
nen die historie, we naderen stil
aan Bamisse!
Kijken we met heimwee naar
de dagen van overdadige zon,
overdadig zweet en overdadige
uitbundigheid.
Pak de blijheid vast van de
rijpheid en de stilte van de ko
mende Herfst.
Ge hadt ternauwernood nog de
tijd om vluchtig uw bladte
bezien. De uitslagen van de ker-
miskoersen, een paar sportberich
ten en 't blad was... t'enden ge
lezen. Al het overige leek ballast.
Vroeger sprak men van kom
kommertijd't Is nog niet zo
danig veranderd; want ook de
mannen, die de geschiedenis ma
ken, zijn met verlof! Kijk maar
bij ons. De nieuwe regering is op
reis en de nieuwe verkozen dé-
puté's zijn op reis of... rusten.
De kleinen gaven ons, grote
ren, het voorbeeld. De heel kleine
ren trokken naar school 1 Sep
tember; en sinds geraakten de an
dere schoolbanken bezet. Colle-
Duitsland en plaatsen als titel:
EEN PRESIDENT
NOG GEEN REGERING.
WAT MARIALE GODSVRUCHT EN TAAIE WILSKRACHT VERMOGEN
Het blijft een raadsel wat er
geworden is van de glimmende
5 - 20 - 50 - frankstukken die,
mogen we de officiële mededelin
gen geloven, aldoor met karre-
vrachten in omloop worden ge
bracht. Weliswaar kan men tus
sen de pasmunt af en toe een
knalnieuw vijffrankstuk ontdek
ken maar men zal vergeefs ar
gusogen naar muntstukken van
50 frank zoeken. En toch blijft
de munt op volle toeren stukken
slaan.
Zijn alle Belgen dan plotseling
hartstochtelijke muntverzame-
laars geworden?
de 72-jarige bedevaarder
jean van den branden
Woensdag 7 September Jl., rond 3 u.
in de namiddag, meldde zich Jean
Van den Branden aan in het Gemeen
tehuis te Vlamertinge, teneinde een
stempel op zijn reis-notaboekje te be
komen om aldus zijn doortocht in on
ze gemeente te verrechtvaardigen.
Deze 72-jarige bedevaarder, oud-
strijder 1914-1918, woonachtig te La
ken (Brussel) was op zijn terugmars
van het verre Lourdes. Hoe ongeloof
lijk dat het ook klinkt, zijn notaboek
je met dagtekeningen en stempels be-
I wijzen het des te meer. Zo kunnen
i wij uitmaken dat hij vertrokken is
den 21 Juni uit Brussel over Duin-
kerke, Calais. Boulogne, Arras, Parijs,
Orleans, Limoges, Angoulême, Agen,
Tarbes en aankwam te Lourdes op
28 Juli, te 10.30 uur in de voormiddag.
Daar verbleef hij een paar dagen en
vertrok voor de terugweg den 30 Juli,
waar hij ongeveer dezelfde baan volg
de tot Arras en van daar naar Rijsel
trok, om op 7 September de West-
Vlaamse grenzen te bereiken.
Wij luisteren met aandacht naai
de taal van deze moedige bedevaar
der:
Van BONN naar... WASHINGTON
Twee diverse punten hebben de- De Beierse Democraten echter en ook daarna hebben alle poli-
ze week onze aandacht speciaal hechten niet al te veel geloof meer tieke partijen dit probleem aan
gaande gehouden, doch gezien ze aan deze belofte en dreigen op- geraakt, alle in dezelfde zin. Men
beide totaal los van elkaar liggen nieuw met hun afscheuring van mag er zich dan ook aan verwach-
en samen niet in vereenbaarheid de Christen Democratische groep, ten dat het nieuwe West-Duitse
te brengen zijn, zo zien we ons Moesten ze die bedreiging ten uit- Parlement binnen zeer korte tijd
deze week verplicht ons Buiten- voer brengen dan zouden de Chris- eenparig een motie zal goedkeu-
lands Overzicht in tweeën te ten Democraten met de slag niet ren waarbij geprotesteerd wordt
splitsen en elk punt afzonderlijk meer de grootste partij zijn en tegen elke verdere ontmanteling
onder de lens te nemen. zou de gehele combinatie voor de van Duitse industrieën.
Eerst behandelen we de zaak toekomstige regering moeten her- De Britse Generaal Robertson
zien, en het werk herbegonnen: hééft verleden week op het con-
worden. gres der Duitse syndicaten wel ge-
Een ander gevolg zou eveneens poogd de gemoederen te bedaren
zijn dat de zetel van de Regering door er op te wijzen dat het
opnieuw van Bonn naar Frank- huidig ontmantelingsprogramma
furt zou kunnen overgebracht geen ernstige terugslagen zal heb-
worden, ben op de Duitse economie, maar
Maandag jl. kiuam het West- Men ziet dus dat de Heer Ade- het probleem heeft een zodanig
Duitse Parlement te Bonn bijeen nauer het niet onder de markt sentimenteel aspect gekregen dat
voor de verkiezing van de eerste heeft om deze eerste democrati- het nog moeilijk zal kunnen ont-
president van deze jongste der sche regering van West-Duits- weken worden, noch door de wes-
Europese Staten. Er waren drie land in mekaar te timmeren. telijke regeringen noch door de
candidaten: de voorzitters van de Deze langdurige moeilijkheden regering van de Heer Adenauer,
liberale partij, van de socialisti- zijn dan ook niet van aard om de tn een interview dat hij aan de
sche partij en een lid van het massa der Duitsers die sedert 15 Manchester Guardian» toestond
Centrum. De grootste partij, nl. jaar niets dan kwaad over het de- zegde de Heer Adenauer inder-
de Christen Democraten, hadden mocratisch regime hebben ge-daad dat zijn regering er zich zou
geen candidatuur gesteld omdat hoord, opnieuw in deze regerings- voor inspannen een herziening te
zij het met de Liberalen op een vorm te doen geloven. bekomen van het geallieerd ont-
accoord gegooid hadden. mantelingsprogramma omdat de-
De C.D.XJ. (Christen Democra- de ontmantelingspoi.itiek. ze herziening een levensbelang
ten) willen inderdaad een rege- rijke kwestie geworden was, zowel
ring vormen die zou gebaseerd De nieuwe regering, eens sa- om psychologische als om econo-
zijn op een politiek accoord tus- mengestel'd, zal trouwens onmid- mische redenen,
sen hun partij en de Liberalen. dellijk met zware problemen af Het is evident dat elk verdwij-
Het eerste resultaat van dit ac- te rekenen hebben. nen van een industrie aan Duits-
coord is dat de Liberalen hun can- Een van de meest delicate zal land een economisch nadeel be-
didaat tot President van de West- ongetwijfeld zijn, de kwestie van rokkent maar, zoals de Heer HojJ-
Duitse Republiek verkozen zagen, de ontmantelingspolitiek der man onlangs verklaarde, zal de
terwijl het met de vorming van Westelijke Geallieerden. productiecapaciteit van Duitsland
de regering nog steeds niet op- De kranten brengen ons inder- nog ruim groot genoeg blijven om
schiet. daad tijdens de laatste weken bij- in zijn levensbehoeften te voor-
Waar men in den beginne ge- na elke dag berichten over sta- zien.
meend had dat alles van een leien kingen en opstootjes die zich voor- We menen dan ook dat het pro-
dakje zou lopen, daar werden de doen naar aanleiding van de de- bleem eerder van psychologische
moeilijkheden gaandeweg groter, montage van een of ander fabriek aard is en dat er op dat domein
In de C.D.U. zelfs is er een groep in West-Duitsland. De zwarte vlag e?n oplossing zal moeten gevon-
die liefst met de S.P.D. (Sodalis- wappert op alle veroordeelde fa- hen worden,
ten) zou regeren, terwijl de C.S.U. brieken, en het is geen uitzonde- ivïtttcit amiv rmnpi
(Christen Democraten uit Beie- ring meer dat Britse soldaten de
ren) eerder een ultra conserva- arbeiders die de demontage uit- n,> innfefp rwrinrhtp hpnïnt
tieve regering wilden zien tot voeren tegen de bevolking moeten thans meer en meer door te drin-
stand komen. beschermen. np"1: ypli*: 777 AYtiPTÏlfflriYi'zp lfvinrip:i
Cm de Beierse vleugel der Chris- Vooraanstaande politici gieten waar men gaat denken dat dè
ten Democraten braaf te houden trouivens olie op het vuur. Zo ver- Neer Neumann voorzitter van de
had men hen beloofd de voorzit- klaarde Schumacher onlangs nog socialistische partij te Berlijn pe
ter van het Bundesparlement uit dat de arbeiders die zich tot dit /leeW wanneer hij verklaart
hun groep te kiezen. Die belofte werk leenden schurken waren die, da£ de ontmanteling onverenig-
werd echter niet ingelost maar onder de bescherming van vreem- baar is mei de gedachte aan een
werd vervangen door een andere, de bajonnetten, voordeel halen nieuw Europa
nl. dat zij in de nieuwe regering uit de vernietiging van het na- En inderdaad hoezeer Duitsland
de portefeuille van financiën zou- tionaal patrimonium. 00^ verdiend heeft tot zekere her-
den krijgen. Reeds tijdens de kiescampagne stelbetalingen in natura gedwon
gen te worden, toch wordt het,
in het huidig politiek klimaat,
van langs om moeilijker die her
stelbetaling spolitiek voort te zet
ten.
Reeds een eerste maal hebben
de Westerse Verbondenen er zich
toe laten overhalen het ontman
telingsprogramma ten zeerste te
verminderen, en het heeft er alle
schijn van dat we thans naar een
nieuwe herziening zullen gaan. De
Britse liberale krant News Chro
nicle suggereert inderdaad reeds
dat de Heer Bevin, tijdens zijn
verblijf te Washington, ruim de
gelegenheid zal hebben deze aan
gelegenheid met de Heren Ache-
son en Schuman te bespreken.
Men kan dit betreuren en, ver
wijzend naar hetgeen gebeurd is
na de oorlog 14-'18beweren dat
het opnieuw de internationale ka
nonnen-fabrikanten zijn die. uit
eigen belang, opnieuw zo spoedig
mogelijk een welvarend Duits
land willen zien.
We geloven integendeel dat de
Westelijke Geallieerden een zwa
re fout hebben begaan met hun
ontmanteling spolitiek niet veel
vlugger door te zetten. In het po
litiek klimaat van de eerste twee
jaar na de kapitulatie van de
Nazi's had dit programma zonder
slag of stoot kunnen verwezenlijkt
worden. Maar op het ogenblik
dat de gedachte aan een Europees
Verbond met inbegrip van Duits
land dag aan dag vorderingen
maakt, zo om economische als om
militaire redenen, is het nog
moeilijk aanvaardbare motieven
naar voor te brengen om de ont
manteling te verrechtvaardigen.
Inderdaad, indien men niet
langer gaat denken aan een
Franse, een Britse, een Belgische
of een Duitsche industrie, maar
aan een Europees Economisch Po
tentieel, dan heeft het geen zin
meer een bestaande industrie in
het ene land te demonteren om
ze in een ander land opnieuw aan
gang te zetten. Hoe dikwijls ge
beurt het trouwens niet dat de
machines die gedemonteerd wer
den alleen nog als schroot kon
den worden gebruikt. Van dit
standpunt uit gezien is elke de
montage dan ook een verlies van
tijd en geld voor het Europees
geheel.
Nu is het ongetwijfeld zo dat
de Westerse Geallieerden er prijs
op stellen dat de West-Duitse Re
publiek, op korte of langere ter
mijn, in het West-Európese ge
menebest zou worden opgenomen.
Daartoe is echter nodig dat de
Duitsers tegenover dit Europees
blok met een constructieve geest
bezield zijn. Zodanig dat de vraag
die thans door de Westelijke De
mocraten moet worden opge
lost de volgende is: zal het voort
zetten van de demontage onze in
ternationale vlannen niet in die
mate bemoeilijken dat het finan
cieel voordeel dat we er onmid
dellijk mogen van verwachten op
de lange d.unr het algemeen Euro
pees herstel zou benadelen?
A
Een tweede factor die onze aan
dacht bijzonder gaande houdt, is
wel de Conferentie te Washing
ton. ,Zie vervolg 2* blad).
In het Staatsblad verschijnt
het volgende besluit:
De biljetten van 5 en van 10
frank, typen 1909, 1927 en 1928,
houden op wettelijk gangbaar te
zijn van 1 Oktober af.
Tot 31 December 1949 mogen
bedoelde biljetten tegen andere
biljetten of tegen muntstukken
worden uitgewisseld aan de lo
ketten van de Nationale Bank
van België te Brussel en buiten
de hoofdstad. In de steden en
gemeenten waar geen agent
schap van de Nationale Bank
bestaat, zullen zij tot op dezelf
de datum worden aangenomen
door de postontvangers, de ont
vangers der belastingen, der
douanen en accijnzen, der regis
tratie en domeinen.
Van 1 Januari 1950 af kan de
inwisseling slechts geschieden in
de zetel van de Nationale Bank
van België te Brussel.
Op 1 April 1950 houdt de in
wisseling op en verliezen de bil
jetten definitief hun waarde.
Op 5 September 1948 zag te La Celle, St Cloud, nabij Parijs, een vierling
het levenslicht. De vierdubbele geboorte had plaats in een kliniek. We
gens de engheid van hun woonst zagen de ouders zich verplicht hun
kleintjes ter verzorging te laten in de kliniek.
Op hun verjaardag werd de vierling even op de gevoelige plaat ge
zet, zoals hierboven. Van links naar rechts: Jacqueline (7,710 kg.), Ma-
rïe-Thérèse (7,646 kg.), Robert (8,090 kg.) en Jean (8,225 kg.). Allen ver
keren zoals men zien kan in de beste gezondheid onder goede verpleging.
Moesten we onze lezers kond doen dat, wat hier volgt, over
genomen werd uit een buitenlands nieuwsblad, dan zouden ze
vast en zeker bij het lezen van onderstaand bericht, de schouders
ophalen en moeilijk kunnen aannemen dat dit in werkelijkheid
is geschied.
72 Jaar oud en 3.000 Km. te voet afleggen in bedevaart
naar Lourdes: welke vaste getuigenis van grote Mariale gods
vrucht en taaie volhoudende wilskracht. Het komt in feite on
gelooflijk voor... maar echt is het, want onze berichtgever uit
Vlamertinge, van wie we deze berichtgeving ontvangen, had het
geluk deze ouderling te ontmoeten, met hem te spreken, zijn
notaboekje te mogen doorsnuffelen en zelfs zijn foto, die we hier
onder publiceren, te kunnen nemen.
We laten onze berichtgever aan het woord.
Overal was ik wel ontvangen,
'vel heb ik afgezien van de gro-
(e hitte, maar 's avonds vroeg
ik te slapen bij een landbouwer
hoopte hare genezing te bekomen.
In zijn notaboekje vonden wij vol
gende aantekening van een Frans
Kolonel
Nous avons requ avec plaisir au
Chène du 22 au 23 aoiit Mr
Van den Branden, pélerin modè-
le de Notre Dame de Lourdes.
Fn lui souhaitant bonne conti-
- nation de sa route pour le re-
ur nous formulons des voeux
ur la guérison de sa fille qui
i t le but de son pélerinage
avec plus de 3000 kilometres a.
pied.
Le colonel Laurier
Wij kunnen niets anders dan de
en geen enkele heeft het mij zelfde bewondering te kennen geven
geweigerd. Ik ben tevreden over en'mocht het doel van zijn bedevaart
mijn reis, het was een zware, bereikt worden.
echte bedevaartMet de rugzak vol souvenirs van
Toen wij vroegen naar het doel van het genadeoord en de wandelstok in
zijn reis, vertelde hij weemoedig dat de hand, trekt deze moedige bede
zijn 42-jarige dochter, bij dewelke hij vaarder terug naar huis, in de hoop
inwoont, reeds vier jaren lijdt aan to- zijn dochter gezond terug te zien.
tale verlamming en dat hij aldus J. B.
en van Kanunnik Brijs, Algemeen
Aalmoezenier van het A.C.W.
Mgr Cento, Apostolisch Nuntius te
Brussel, woonde eveneens de audiën
tie bij.
Voor de meer dan 1.200 bedevaarders,
die naar dit ogenblik reikhalzend uit-
TE ROME AANGEKOMEN
De twee treinen met de ongeveer
1.200 bedevaarders van het A.C.W.
stoomden Donderdag 8 September jl.
Rqme binnen. De reis was voorspoe
dig verlopen, zonder meldenswaardig
incident. Langs de weg werden o.m.
Milaan en het land van de H. Fran- zagen, was de audiëntiezaal echter te
ciscus van Assisië aangedaan en be- klein, zodat zij in twee groepen moes-
zocht. ten ontvangen worden.
Een eerste H. Mis werd te Rome Onder de bedevaarders bevond zich
bijgewoond in de Basiliek van Santa een groot aantal mijnwerkers in
Maria Maggiore en het credo gezon- werkpak.
gen aan het Graf van de H. Petrus. pje bedevaarders, die zich met hun
In de dag werd een bezoek gebracht vlaggen hadden opgesteld, juichten
aan de Kunstschatten van Rome en langdurig de H. Vader toe toen deze
aan het Museum van het Vatikaan. z;ch naar zijn troon begaf.
's Avonds had een indrukwekkende T hpt Fran. k pi XTT vpr_
plechtigheid plaats in het Coliseum. vowns de bedevaarder^ toe
Ministers Segers en Behogne en v s öe bedevaarders toe
andere Belgische personaliteiten ver- Na toespraak van de H. Vader
voegden de bedevaarders na per deden twee mijnwerkers, de ene in
vliegtuig te zijn aangekomen. Minis- het Nederlands en de andere in het
ter Segers had tevens een onderhoud Frans, voorlezing van een huldebood-
met de Italiaanse Minister Hr de schaP- Vervolgens overhandigden zij
Gasperri. aan de Paus een mijnlamp en een
miniatuurreproductie van de brom-
BEDEVAARDERS DOOR DE klok van het Belfort te Gent, alsmede
II. VADER ONTVANGEN OP de bijdrage van de Belgische Chris-
CASTEL GANDOLFO telijke Arbeidersbeweging voor de cp-
Nadat Zaterdag de bedevaarders ^c^ing v®n.een nieuw zendstation in
een nadir bezoek aan Rome en zijn Vatlkaarlstacl-
kunstschatten hadden gebracht to- Een ontroerend ogenblik beleefden
gen allen Zondag jl. naar Castel de bedevaarders toen de H. Vader het
Gandolfo waar zij door de H. Vader nieuwe A.C.W.-vaandel wijdde,
zouden worden ontvangen. Zij sten- De Paus onderhield zich Jangdu-
den er onder leiding van Ministers rig met de bestuursleden van de be-
Segers en Behogne, van Hr Servais, weging.
Voorzitter van de Waalse Afdeling tzie vervolg 2- blad)
Een beeld op de ramp van dichtbij ge
zien. (1) Toont de plaats aan waar
het lijk met deken overdekt, ligt. Een
rijkswachter heft de deken op en
neemt van op het lijk de papieren,
teneinde de verongelukte te kunnen
vereenzelvigen. Aandachtig en totaal
verslagen staat (2) Valcke Florimond,
voor wiens rekening het slachtoffer
reed, deze handeling na te gaan.
Vooraan bemerken we de tractor van
de vlaswagen, een oude gepantserde
legerauto die enkel heel geringe scha
de opliep. Aan de voeten van het
slachtoffer bemerken we de afgeruk
te autocabinedeur die daar verbrij
zeld op de grond ligt.
Nabij Quebec, Canada, is een vlieg
tuig tegen een bergflank aangevlogen
en te pletter gestort. Alle de 23 in
zittenden kwamen om het leven.
In Duitsland stortte ook een Ame
rikaans toestel neer: een dode en
meerdere gewonden.
Het was kermis te Zuidschote; ker
mis werd er gevierd... maar Maandag
namiddag kwam er een zwaar ver
keersongeval deze kermisviering sto
ren, volledig storen zelfs, bij zoverre
dat de voorziene vermakelijkheden,
zonder dat iemand erover gewaagde,
vervielen.
Hoe kon het anders, aangedaan als
iedereen was door het zware ver
keersongeval dat op de uitkant der
gemeente op de wijk Lizern
aan de draai, en tevens kruispunt der
baan Ieper-Diksmuide, voorgevallen
was en waarbij een dode te betreuren
viel. We werden seffens van de ramp
verwittigd, trokken er naartoe en
kwamen er reeds 10 minuten na het
voorwal aan.
de plaats der ramp.
Iedereen kent wellicht die korte
di'aai der baan. te Lizern, draai waar
meteen een kruispunt gevormd wordt
door de baan naar Noordschote en
Zuidschote. Als men komt van Boe
zinge, rijdt- men te Lizern rechts naar
Diksmuide (baan Ieper-Diksmuide)
rechtdoor naar Noordschote en links
naar Zuidschote.
Aan dat punt is het dat Maandag
12 September jl., rond 15 uur, terwijl
alles kalm was en menig huisgezin
nog aan tafel vertoefde, allen plots
opgeschrikt werden door een gekraak,
gevolgd door een groot lawaai. Ieder
een sprong buiten: de eerste zorgen
gingen naar een man die zwaar bloe
dend uit het hoofd te zieltogen lag
op de kasseien. Men trachtte hem te
rechten, hij bewoog nog een beetje,
maar zakte kort daarop ineen. De
toegesnelden hadden slechts nog een
lijk in handen dat ze dan langs de
kant der baan neerlegden en met
een autodeken bedekten. Alles was
stil... en toen ze even een overzicht
namen op het gebeurde, gaf het den
indruk van grote verwoesting. Onder
die eerste bijgesprongenen was o.a.
de Hr Jos. Balduck, Schoolhoofd der
Gemeente. Met nog enkelen was hij
in De 'Casinotoen het ongeluk
zich op enkele meter van hen, buiten,
voordeed.
Rap werd dhr Touquet, Geneesheer
te Elverdinge, verwittigd. Hij kwam
seffens ter plaats. Samen met Dok
ter Debergh uit Merkem, die daar
voorbijkwam, konden beiden alleen
nog de dood vaststellen. Ook Z. E. H.
Pastoor J. Vanneste uit Boezinge, on
dertussen verwittigd, kwam ter plaats
en diende het slachtoffer het Heilig
Oliesel in extremis toe.
TWEE ZWARE
AUTOVRACHTWAGENS.
Om een zo trouw mogelijk beeld te
kunnen vormen van de ramp dienen
wij eerst na te gaan welke factoren
er in het gedrang komen. De botsing
gebeurde tussen een zware vlascamion
(geblindeerde oud-legertractor met
zware aanhangwagen) en een andere
tractor eveneens met lange ijzeren
aanhangwagen (platform-remorque).
De vlaswagen kwam uit de richting
Zuidschote op het kruispunt om in de
richting Diksmuide rechtdoor te rij
den. De ijzeren wagen kwam van
Boezinge, en, wat zonderling is, al
hoewel de geleider ervan verklaarde
ook de richting Diksmuide te hebben
moeten nemen, toch vonden we hem
'n 30-tal meter de baan In naar
Noordschote.
De vlaswagen vervoerde 6 Ton
vlas en kwam van Reninge, waar hij
op de hoeve van landbouwer Per-
soone het vlas opgeladen had. De
voerder van de auto, en meteen de
eigenaar ervan, is Medard Degraeve
uit Markegem. (Hij is het die bij dié
botsing de dood vond). Nevens hem
had in de autocabine plaats genomen,
de 19-jarige Frans Valcke uit Oost-
roozebeke, zoon van de vlashandelaar
voor wiens, rekening Degraeve het
vlas vervoerde.
Te noteren valt dat een 50-tal me
ter voor de vlaswagen, om hem de
baan te tonen, landbouwer Persoone
zelf met de vlashandelaar Florimond.
Valcke per auto voorreden. Beiden
verklaarden het kruispunt te zijn
overgetrokken zonder uit gelijk wel
ke richting een auto te hebben zien
opdagen, aldus aan de hen volgende
auto aantonend dat hij gerust vol
gen mocht.
De andere wagen was een Ford
camion met aanhangwagen, beho
rende aan de IJzerhandelsfirma O.
Saey en Zonen, Groeningestraat te
Kortrijk, en gemend door Ernest
Oubrouck uit Kortrijk. Deze ijzeren-
wagen vervoerde enkele ijzeren bui
zen, wat gietijzer en 'n paar kisten
die langs achter op de sterke, zware
ijzeren platform-remorque waren aan
gebracht.
HOE HET GEBEURDE.
Dit met zekerheid getuigen ware
wellicht wat gewaagd. Alleen drie
personen weten dit: de beide auto
voerders en de jongen die zich nevens
Degraeve in de autocabine van de
vlaswagen bevond. Helaas, Degraeve den dood.
zal nooit geen getuigenis meer kun
nen afleggen: hij vond er een schier
plotselinge dood. Valcke Frans en
Nestor Oubrouck echter waren zo on
der de indruk van het gebeurde, dat
op een normale geesteswerking van
hen, kort na die ramp, niet kon gere
kend worden. De indruk die men er
ter plaatse had, was zo verwarrend,
dat eerst een heel tijdje diende voor
bij te gaan voor men een gedacht van
de ramp kon vormen. Bij de om-
staanders wist de ene wat meer dan
de andere en dit, samen met wat
Valcke vader en zoon verklaarden,
liet ons toe naderhand een beeld te
vormen van het gebeurde, beeld dat
heel zeker niet ver af van de werke
lijkheid kan zijn.
De vlascamion kwam dus uit de
richting Zuidschote en de geleider er
van moet, eens op de grote baan,
rechts van hem de ijzeren wagen heb
ben zien opdagen, wat hem een
botsing onvermijdelijk inziende
deed besluiten zijn gestel naar links
te doen richten om de Noordschote-
baan in te rijden. Instinctmatig
overkomt iemand die de baan ge
woon is, dergelijk gevoel wanneer hij
ziet dat een botsing dient vermeden
te worden. Had de ijzerencamion nu
zelfde instinctmatige verrichting ge
daan, t.t.z. ware hij naar rechts af
gedraaid, dan zou hij de richting
Diksmuide ingeslagen zijn, richting
die hij ten andere in moest.
Neen echter, de menner van d«
ljzerkamion heeft doorgereden, recht
door. Spijt het naderen van de vlas
camion kon hij met zijn tractor door
maar dan halfweg' moet de vlaswagen
de remorque hebben aangebotst en
deze tegen de hoekgevel der herberg
De Casinohebben doen aanstor
men. Door het geweld echter van d«
voortrijdende ijzerkamion heeft dia
remorque dan bij haar heenrukken
de kap van de vlaswagen mee opge
tild en die in een forse ruk midden
de baan gesmeten.
Dan moet het zijn dat Degraev»
uit de auto geslingerd werd, op d*
voortslepende ijzeren remorque is te
rechtgekomen... en dan gans gerad
braakt op de grond is neergezonken.
Wat ons tot dit besluit leidt is, dat
de pet van de verongelukte voerder
tussen het ijzeren gebinte der remor-
quewagen teruggevonden werd... re-
morquewagen die dan nog 'n 15-tal
meter doorgereden of gegleden is.
Sporen op De Casinogetuigen
derhalve dat het de ijzeren wagen ia
die enkele stenen uitsloeg met de
rechterkant, wijl de linkerkant van
zelfde remorque het spoor aantoont
van het optillen en wegslaan van de
tractor van de vlaswagen. Zelfde ver
schijnselen vinden we op de vlastrac
tor: vooraan in de dikke stalen pla
ten liggen de vormen der ijzeren ge-
bintepotrellen ingeduwd; niets toont
aan dat deze vlaswagen de gevel van
ii De Casino aanbotste.
We mogen dus besluiten: de ijzeren
auto stond op het punt de smalla
geul tussen het hoekhuis en de stil
aanschuivende vlaswagen doorheen te
geraken toen zijn remorque door de
vlasauto tegen de gevel werd gesla
gen, daar een 5-tal hoekstenen uit
rukte en in zijn rush naar vooruit
dan de vlastractor optilde en kort
naar rechts overboog. Zo werd de ge
leider uitgeslingerd, kwam hij op de
ijzeren gebinten terecht en vond er
(Zie vervolg' 5* blad.)
Zoëven verschenen de jongste
statistieken inzake de verkeers
ongevallen op onze openbare we
gen. Deze zijn in 1948 gestegen
tot ongeveer 40.000, tegenover
30.000 in 1947.
Daarbij werden 715 personen
ter plaatse zelf van het ongeval
gedood, tegenover 628 in 1947.
Daarenboven werden 2584 perso
nen zwaar gekwetst.
Wanneer wij nu aannemen
dat één derde hiervan overlijden,
bekomen wij, voor het jaar 1948,
een totaal van ongeveer 1500
doden. Dit is vier per dag!
Hierboven een beeld van de ramn. (1) De plaats waar bet van
de gedode autovoerder ligt, met deken overdekt. (2) De ijzewet -r-
wagen met omgekantelde platform-remorque. (3) is de v!.:sw rn,
waarvan de tractor door de geweldige botsing kort over werd gcv.' en.
(4) Toont ons de plaats aan van het punt der aanhangwagen v/n. v de
botsing gebeurde, wijl (5) de plaats aantoont waar de pet van de gedode
in de gebinten van de remorque werd teruggevonden. Verder achter
aan bemerken we het vla* dat van dc wagen afsloeg bij de forse ruk va»
de aanrijding.