De tunnel onder het Kanaal Veurnse Botergist De Avonturen van ROBINSON Het ontwerp bestaat reeds 100 jaar Technisch is het ontwerp uitvoerbaar Economisch is het nodig Een tunnel onder 't Kanaal Maar de politiek is de struikelsteen Sint NI KLAAS MEUBELS BOO NE1 GEIN SLECHTE BOTER HEER 8 INSGHRIJ VIN6S BULLETUN Onze Week-end Reportage ln het brein van moderne technici rijpen de stoutste dromen. Bergen en zeeën zijn voor de moderne mens geen hinderpaal meer. Het hoeft dan ook niemand te verwonderen wanneer men honderdjarige plannen weer boverhaalt om een tunnel onder het Kanaal te graven. Wellicht kan later de globetrotter nog te voet van la douce France naar het Witte Albion DE TUNNEL EN DE ALGEMENE ECONOMIE rechtover O.L.V. Kerk1 POPERINGE D. KINGET - 0. 0PS0MER Roman van H. COURTS-MAHLER Wenst U te bouwen Een handelszaak over te nemen Villas of bouwgronden te kopen Bouw- en Studiebureei 55, Nieuwpoortlaan DE PANNE door Dirk Keikop Tekenverhaal Het Wekelijks Nieuws HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 19 Nov. 1949. Blz. 12 Mensen die zo wat gereisd hebben, deden beslist al eens een doortocht onder de Schelde te Antwerpen, via de tunnel, hetzij deze voor voetgangers, hetzij deze voor het grote verkeer. Langzaam zinkt de autobaan de diepte in, de steunmuren aan beide zijden rijzen steeds hoger en onze wagen verdwijnt in de ovenmond van de tunnel. De natriumverliohting wijst ons rustig den weg. De politieagent op het verhoogde gaanpad doet ons even opschrikken, 't lijkt wel een wande lende dode want het natriumllcht to vert een vale kleur op de huid. Het ritje onder water duurt niet lang want stilaan reist weer de grond en berei ken wij de vrije lucht. En wanneer we dan even terugden ken aan vroeger, hoe gans het verkeer van linker- naar rechteroever moest geschieden met de overzetboot, dan moeten we toch besluiten dat de mo derne techniek maai' zelden nuttiger prestaties leverde. We leven nu een maal in een tijd van buldozers en de moderne graaftechniek heelt zulkda- nige hoogten bereikt dat geen moei lijkheden te groot blijken noch on- overwiribaar. Tunnels en nog Tunnels. De tunnel onder het Kanaal is geen nieuwe gedachte en we mogen het ons niet in het hoofd steken dat de Fransen en de Engelsen die idee kre gen toen ze onze comfortabele Schel- detunnel bewonderden. Tunnels wer den er reeds van ouds en lang gegra ven, zelfs de machtige Alpenreus, de St-Gothard, -frerd doorboord, mensen handen baanden zich een weg door de harde rotsen zodat we van uit Zwit serland zonder moeite het zonnige Ita lië kunnen binnentoeren. Even een paar cijfers om te ver gelijken. De tunnel voor voetgangers te Ant werpen heeft een lengte van 570 m., buitendoormeter van de pijp 5,40 m., binnendoormeter 4,30 m.; roltrappen en twee liftschachten geven toegang langs de beide oevers. De tunnel voor motorvoertuigen heeft een lengte van 2.110 m., buiten doormeter 9,40 m., binnendoormeter 8,70 m., met een rijweg van 6,75 m., de vrije hoogte bedraagt 4,45 m. Deze tunnel werd ingehuldigd en voor het verkeer opengesteld in September 1933. Om terloops de financiële kant van deze zaak aan te rekenen blijkt dat er reeds een nettowinst (door door- gangsgelden) verwezenlijkt werd van 65 millioen, in 1948 alleen reeds bracht dit zaakje 10 millioen op. We toetsen de maten van de Ant werpse tunnel even aan zijn Zwitserse kollega's. De Simplon-tunnel meet 20 km. en is de langste op aarde, deze werd reeds in 1905 voltooid en in 1906 voor het verkeer opengesteld; de Sint- Gothard is een indrukwekkend ge wrocht, onder deze benaming verstaat men een complex van tunnels en ga lerijen die aaneengeschakeld de res pectievelijke afstand van 42 km. over bruggen, meer dan 1000 bruggen en viaducten komen voor op dit project. Vergeten we niet dat deze indruk wekkende ondernemingen uitgevoerd werden in het begin der 20e eeuw toen de techniek, alhoewel reeds flink ont wikkeld, de hoogte nog niet bereikt had van de huidige vooruitgang. Anderzijds is een bergtunnel moei lijk te vergelijken met een onder water-tunnel waai- rekening moet ge houden worden met de grote drukking teweeg gebracht door de watermassa. Noodzakelijkerwijze moet de door- gangspijp diep onder de stroombedding liggen en dit brengt met zich mee dat aan beide zijden aanlooppijpen nood zakelijk zijn voor de doorgangen van het groot verkeer. De onder-water-tunnel brengt ons terug tot het onderwerp dat wij hier willen behandelen, namelijk de tunnel onder het Kanaal. r\« J1u rrt Onder de benaming het Kanaal verstaan wij hier de zeestrook dia zich bevindt tussen de kaap Blanc-Nez, of Gris-Nez die 4 kilometer verder ligt, en de kalkrotsen van Dover, de kortste afstand tussen de Franse en Engelse kusten, deze bedraagt 45 kilometer. Cap Gris-Nez heeft de laatste tijd een vertrouwde klank gekregen voor wie zich ietwat interesseerde aan de zwemsport. Gris-Nez was het rendez vous voor al diegenen die de ambitie koesterden het Kanaal over te zwem men en bestaande reccords op dit gebied te breken. Velen mislukten ln hun opzet, tot de Belg, de Hr Fernand Demoulin, in 22 uur tijds in den over tocht slaagde, hij was de eerste Belg die dit presteerde. Deze Luikenaar was de 29e zwemmer die in den overtocht slaagde. Per ploeg ging het beter en 6 Egyptenaren slaagden er onlangs in het Kanaal over te zwemmen in aflos sing, deze prestatie vergde 11 uur. Bij al deze reccordpogingen kwam zelfs laatst een zeehond te pas, de onder grond van dit avontuur' was een Ame rikaanse weddingschap. Peter (zo was zijn naam) aangelokt door lekkere ha- ringhapjes, zwom netjes onder leiding van zijn baas de plas over en sloeg meteen alle bestaande reccords door het maar liever te doen in 5 u. 4 min. We kunnen dus hopen dat de tra ditie van reccords in stand gehouden wordt en dat wij binnen ettelijke Ja ren, als een reusachtige mollenpijp de beide stranden zal verbinden, nog het genoegen mogen beleven een wieler koers te zien betwisten die de renners van het vasteland naar het witte Al bion zal voeren. Wie weet... ja wie weet wat zo h doorgang nog kan meebrengen. Een nieuwtje is het boren van zo 'n tunnel nu wel niet want reeds meer dan 100 jaar geleden ontstond die ge dachte in het brein van knappe inge nieurs. Belang van een onderzeeverbinding. De eerste ontwerpers van dit reuzen werk lieten zich leiden door de ge dachte een goedkoop goederenverkeer tot stand te brengen. De kostprijs im mers van over zee vervoerde waren neemt aanzienlijk toe door de steeds herhaalde overladingen en verschepin gen. De winsten die in een havenbe drijf verwezenlijkt worden komen meestal voort van deze overladingen en verschepingen. Een tunnel schakelt deze uitgave natuurlijk uit vermits auto- en treinvervoer rechtstreeks doorgaat van het ene punt van het vasteland naar een eiland zoals En- geland zonder dat overtollige uitgaven moeten gedaan worden. pany», een Engelse spoorwegmaat schappij, stelde eveneens belang in de voorgenomen werken, en liet in 1874 reeds 70.000 pond sterling ter be schikking van eventuele tunnelwerken. De spoorwegmaatschappij had natuur lijk zaken op het oog want een spoor baan zou er stellig bij te pas komen. De vooruitzichten zouden pas hele maal goed worden wanneer ln 1881 de Submarine Railways Company gesticht wordt met een kapitaal van 250.000 pond sterling. Let wel dat het hier al gaat om een maatschappij die uitsluitend gesticht werd met het doel de onderzee-verbinding van een spoor weg fe voorzien. De Ontwerpers. De Franse ingenieur Thome de Ga- mont was een der eersten om met praktische plannen voor den dag te komen. Op Fransen bodem, ter hoogte van Sangattes, 'n 3-tal kim. ten zui den van Kales, deed hij de eerste bodemonderzoeken bij middel van proefboringen. Van Engelse zijde ver noemen we allereerst de ingenieur William Low. Zoals wij hoger zegden is hij het eerst met een uitvoerbaar plan voor den dag gekomen. Het tracé van de tunnel moest volgens hem lo pen door de krijtlagen die voor dit doel het veiligste deel van den zee bodem vormen. In zijn plan echter maakte hij ruimschoots gebruik van de opzoekingen die in Frankrijk reeds door Thome de Gamont gedaan wa ren. De Engelsen beschikten trouwens over een stel ingenieurs die reeds hun sporen verdiend hadden op gebied van grote graafwerken. Sir James Brun- less bouwde reeds een tunnel onder de Mersey tussen Birkenhead en Liver pool, terwijl een ander pionier, Sir John Hawkshaw, destijds assistent was land waarin het sedert eeuwen slui merde. Als model voor de eigenlijke door gangen werd kopij genomen op de Londense metro, 't is te zeggen: twee even-wijdlopen.de gangen met spoor voor treinverkeer. De tunnel zou on geveer 300 voet onder de zeespiegel liggen wat overeenkomt met rond de 100 meter. ...DE WERKEN STOP GEZET Alles zou goed gaan tot Februari 1882. Technische moeilijkheden kwa men wel is waar de werken niet be letten, doch de politiek en meer be paald de landsverdediging zouden hun woordeke meeklappen. De Engelse regering benoemde een commissie wel ke belast werd de militaire problemen te onderzoeken die samengingen met de geplande tunnelboring. Inmiddels echter werd het gravingswerk op En gelsen bodem stilgelegd. De handel had dringend behoefte aan een snelle en veilige verbinding die daarbij nut teloze onkosten spaarde, maar*., de politiekers wonnen het pleit. De Iso- lationisten bleken in Engeland nog over een aanzienlijke macht te be schikken en slaagden er voorlopig in hun gedachten door te drijven. Zij plaatsten de afzondering van het fiere Albion boven de werkelijke economi sche behoeften en het werd: Neen! Op 28 Februari 1887 kwam de Mi nister van Oorlog verslag uitbrengen in het Lagerhuis over de werkzaam heden der aangestelde onderzoekscom missie. Dit verslag besloot als volgt: «het Is onmogelijk, dat een vijand zich van de tunnel bedient voor een aanval De publieke opinie keert zich tegen het plan. De Isolationisten gaven zich echter Economisch gezien is het dus een flinke verbetering. Het moet ons dan niet verwonderen dat de Engelsman William Low, de eerste die met een uitvoerbaar plan voor den dag kwam, op milde steun van verscheidene on dernemingen mocht rekenen. Drie maatschappijen stelden financiële steun beschikbaar-. Aldus richtte de Engelsman Lord Grosvenor, de Channel Tunnel Com pany op, en deze maatschappij, zo als de naam het trouwens zegt, was specifiek de Kanaal-Tunnel-Company. Haar werden veel moeilijkheden in den weg gelegd zoals we verder zullen zien, doch ze bestaat nog steeds en zal mogelijks wel haar projecten tot een goed einde brengen. De South Eastern Railway Corn- van Lesseps bij het graven van het Suez Kanaal. DE EERSTE WERKEN EN... De Engelse regering keurde het plan goed en in 1881 werd een aanvang gemaakt met de uitvoering van de voorbereidende werken. Onder leiding van Thome de Gamont, groeven Franse ingenieurs een proefgang na bij Sangattes, aan de Franse kust. Van Engelse zijde werden in het bin nenland van de rotsen van Dover Identieke werken uitgevoerd onder lei ding van Brunless en Hawkshaw. De lang gekoesterde droom zou werkelijk heid worden. Engeland zou wakker geschud worden uit zijn Splendid Iso lation: zijn afzondering van het vaste nog niet gewonnen. Normaal mochten de werken dus hernomen worden ge zien zelfs het Ministerie van Oorlog er geen bezwaar tegen had, en nu zou de uitvoering goed aangepakt worden. Wanneer aan hoger hand niets kon bereikt worden, dan zou Jan Publiek voor den wagen gespannen worden. En zo gebeurde het dat het publiek voldoende bewerkt werd om zich met hand en tand tegen de uitvoering te verzetten; het kwam zelfs zo ver dat er heftig gedemonstreerd werd voor de kantoren van de Channel Tunnel Company», dat deze er zich voorlo pig bij neerlegde en de werken deed stopzetten. De compagnie bleef even wel bestaan, wat toch nog altijd hoop voor de toekomst wettigde. Alles scheen vergeten en zelfs na den oorlog '14-T8 werd er niemand gevonden die over het project repte. Tot in 1930 de plannen weer voor de pinnen kwamen. Blijkbaar oordeelden enkele aandeelhouders het nuttig de aandelen wat kracht en nieuw bloed bij te zetten en de politieke vrienden dienden in het Lagerhuis een wets voorstel in waarbij de tunnelbouw werd geregeld. De toenmalige Mac- Donald regering zelf was wel tegen het ontwerp doch de politieke partijen lieten hun leden bij de stemming vrij, en... het ontwerp werd gekelderd. NA DE OORLOG 1940-45 We kunnen ons natuurlijk wel eens een ogenblik indenken wat voor eigen aardige toestand er zou bestaan heb ben in 1940 hadde die tunnel er wel geweest. Beslist zou die doorgang meer voordelen dan nadelen opgeleverd hebben, want een mollenpijp wordt toch nog altijd gemakkelijker verde digd dan een brede open kust, zonder dan nog te spreken van mogelijke ver nietiging en versperring van den door gang. Hadden bv. de Engelsen ln 1940 over een dergelijke tunnel beschikt dan had hun terugtocht beslist voordeliger ver lopen en ons strand zou stellig niet overstroomd geweest zijn met achter gelaten legermateriaal. Ook nog een militah'-economisch voordeel dat mo gelijks bij volgende gelegenheid kan uitgebaat worden als er ten minste don ai een tunnel bestaat. Was er misschien vóór 1940 een tikje gebrek aan werkelijke Entente Cor diale»? Men is geneigd het aan te nemen als men de verwoede oppositie tegen het ontwerp in acht neemt. Wat er ook van zij na de oorlog 1940 kwam Shawcross met zijn vrienden terug met het ontwerp aandraven. Men begon met de onkosten opnieuw te berekenen. Men ging uit van de in 1928 opgestelde begroting voor de wer ken. Eenerzijds moest er rekening ge houden worden met verhoging van zekere prijzen doch het bleek algauw dat deze zouden gecompenseerd wor den door een snellere uitvoering der werken, dus vermindering in het eind- totaal der lonen, dank zij de moderne outilieering waarover kon beschikt wor den. De techniek was immers de laat ste tien Jaren met reuzenschreden vooruitgegaan. Globaal zou de prijs schommelen tussen 65 en 100 millioen pond sterling. De voorgenomen werken zouden on geveer 10 jaar in beslag nemen. De voorstanders van het project rekenen op de steeds veranderende politieke constellatie in Europa. De eenheid van Europa ontwikkelt zich traag maar zeker en in dit kader ontwikkelen zich plannen de ene al stouter dan de an dere. De enthousiasten van de onder water-weg zien de Benelux-landen al reikhalzen naar de verwezenlijking van de plannen. Naar Brussel? Zover gaat het in tunnelkringen dat men oordeelt ons land ook zijn deel te geven in de onderzeeverbinding. Er zou namelijk onderweg een aftak king voorzien worden die naar Brussel loopt. Plezant hé als we zo maar even tjes buiten Brussel met ons Ford je de grond inkruipen terwijl we kun nen veronderstellen dat boven ons hoofd moeder de vrouw de patatjes aan 't schellen ls, en wanneer we dan na een paar uurtjes gezellig rijden in het licht der fosfoorlampen ons hoofd weer boven den grond steken en er gens in Londen gezellig aan 't lunchen zijn... Ja en fantaseer nu maar eens zelf vijf minuutjes verder, lezer, dan wordt ge misschien zelf nog een sym pathisant van die makadam onder 't zeetje. Alle gekheid op een stokje, degenen die spreken van de weg of liever de aftakking naar Brussel, bedoelen na tuurlijk ook dat de betaling ook wel voor een deeltje door Brussel (lees België en zijn belastingbetalers) zou gedaan worden. En dat verandert na tuurlijk de hele zaak waarmede dit project meteen sterk beneveld wordt. En Amerika? Ei' zijn dus reeds drie partners die belang schijnen te hebben bij de on derneming: Frankrijk, Engeland len België. Omwille van de economische belangen is het begrip België wat elas tisch geworden en 't ware precies lo gisch dat Benelux de last zou heipen dragen vermits in feite Benelux van de zaak zou helpen profiteren. Een nieuwe partner blijkt bij slot van za ken Amerika te zijn. Uncle Sam heeft een fijne neus en speurt allicht waar er zaakjes te doen zijn en zo kómt het dat er van de overzijde van de Oceaan wellicht geldmiddelen zullen overwaai en om de zaak te helpen financiëren. We weten natuurlijik niet of er tegen de tijd van de verwezenlijking van de droom nog sporen zullen bestaan van een Marshall-hulp, maar we vermoe den wel dat wanneer het eens zo ver komt, de hulp fer onder een of andere vorm ook zal zijn. Zoals wij in het begin van dit artikel schreven brengt een onderzeewèg grote voordelen mede van diversen aard. Vooral in de huidige omstandigheden nu er zoveel spraak is van Europese plan-economiemogen die voorde len niet illt het oog verloren worden. Waarom, zo zeggen de economen van de tunnel-propagandisten, moet Enge land zoveel tijd besteden aan het kwe ken van groenten eh fruit, wanneer het continent die zo overvloedig kan leve ren. Het vervoer ter zee met zijn om slachtig laden en overladen is hier het eeuwige bezwaar, terwijl een gemakke lijke landweg alles heel gemakkelijk kan aanbrengen. En we spreken neg niet alleen van de uitvoer van ons land doch noemen bijzonder een land als Italië dat ift koelwagens gans zijn uit voer naai' Engeland van fruit, groenten en bloemen zou kunnen regelen, even zo goed als het dit voor het ogenblik doet naar de andere landen van het continent. De Raad der Westerse Unie is het aangewezen orgaan om deze zaak van Europees belang ter harte te nemen, totnogtoe echtsr weigerde de Raad de ze aangelegenheid op haar agenda te plaatsen. De voorstanders van deze verbinding rusten echter niet en trach ten nu hun Invloeden te gebruiken bij de respectieve regeringen. Zo heeft onlangs de International Road Federation Ltd, een nieuw plan ingediend bij de Franse en Britse re geringen, toen de zaak echter op 12 Febr. Jl. ter sprake, stonden de trans portministers van beide landen echter min of meer afwijzend tegenover het ontwerp. Is alles nu weer veroordeeld om in de bestofte farden te blijven rusten? De toekomst zal 't uitwijzen. GEMO. heeft al zijn mooista speel goed tentoongesteld in de uitstalramen van de Komt zien met uw kinderen. Ze zullen er genoegen aan beleven. U vindt er een mooie keus van Blok- en bouwdozen Auto's grote en kleine Mecano's en treinen Fietsjes en trottinetten PoppewiegjesA-voituren Karren, kruiwagens, bureaux, borden, enz. A lies wordt kosteloos thuis besteld (d 3640) g 4^^ Niet meer te Pasteuriseren! Alle gemak van kernen door LOOF-, RAAP-, BOONSMAAK, STERKTE totaal verdreven - GROTE BESPARING ln tijd, werk en brandstof. Bereiders: Apothekers VEURNE TeU1 Ook te verkrijgen in alle Apotheken, Verdeler voor West-Vlaanderen: INTER-NOS te IZEGEM. (b-3361) Zoekt g'iets t'huren ol te koven; Zoekt ge 'n meid, 'n plaats ot watt Wacht niet langer, maar plaats nog hein 'v Kleine ZOEKER in ons hlail Wat heb ik je gedaan? Jlttengelwerk tan Het Wekelijks Z^Cieuvs Nr 15. kitSt'1 Deze keek opeens naar een vreemd gevormden ring aan zijn hand en zag zijn meester smekend aan. «Luister naar Calutta, Sahib. Weer glimlachte Gerald. «WIJ zijn in Duitsland, Calutta, niet in je geboorteland. In een Duits huis is men veilig en niet door ge heimzinnige gevaren bedreigd.» «De zwarte geesten zijn overal. Maar Calutta zal voor Sahib waken. Daarmede stelde Calutta Bay zijn vage, instinctmatige angsten gerust. Gerald had intussen zijn toilet vol tooid. In een onberispelijke, elegante smo king verliet hij zijn kamer en ging naar beneden, naar de salon. Intussen was Hans thuisgekomen. Sedert het gesprek dat hij voor eni ge dagen met Romana had gehad, was hij zeer veranderd. Maar noch zijn moeder noch zijn zuster merkten iets van deze verandering. Zij hadden noch tijd noch lust om veel aandacht aan hem te schenken. Met een gevoel alsof hij Iets heer lijks had beleefd was hij van Romana vertrokken, ofschoon hij zich toch ook verootmoedigd voelde. Zijne in den blinde zoekende jongelingsziel had plotseling een leidster gevonden tot wiè hij kon opzien en die hij kon bewonderen. En dat Romana het de moeite waard vond om hem tot Inkeer te brengen, dat zij zich moeite voor hem gaf en hem hartelijk en goedhartig tegemoet kwam zoals tot nu toe nie mand gedaan had, dat hief hem op, dat gaf hem een gevoel van eigen waarde dat hij niet wilde verliezen; dat was hem een steun; en hoe zeer hij behoefte had aan deze steun, dat merkte hij nu eerst recht. Toen Hans oom Gerald begroette, deed hij het heel anders dan hij met zijn vroegere vlegelachtige achteloos heid zou gedaan hebben. Hij gaf zich vrij en ongedwongen, maar tegelijkertijd kalmer en meer beheerst dan vroeger zijn gewoonte was. Gerald begroette hem hartelijk. Hans vertoonde ongetwijfeld een ster ke familiegelijkenis met hem zelf. Hij was het evenbeeld van zijn vader. En Gerald had zijn stiefbroer hartelijk liefgehad. Hij droeg nu geheel van zelf dit gevoel op diens zoon over. Verheugd zag hij in de ogen van zijn neef een zelfbewuste wilskracht, die diens vader had gemist. Hij praatte opgewekt en hartelijk met Hans en hield zich zolang met hem bezig dat Beatrix ongeduldig werd. Daarom mengde zij zich nadrukkelijk ln het gesprek en boeide Gerald zozeer met haar coquetterie, dat hij werkelijk slechts ogen voor haar had. Toen Hans zijn oom begroet had, ging hij snel naar boven naar zijn kamer om zich voor tafel te verkle den. Zijn kamers lagen schuin tegen over die van Gerald. Boven op de lange gang tegenover de kamers van zijn meester leunde Calutta Bay met over elkaar geslagen armen ln zijn koninklijke houding. Hans keek verbaasd naar de vreem de schilderachtige verschijning. HIJ bleef voor de Indiër staan en keek hem aan. «Wie zijt gij?» vroeg hij. De Indiër verstond wel de beteke nis van deze Duitse woorden, al ken de hij de Duitse taal ook zeer gebrek kig. «Calutta Bay Is de dienaar van Sahib von Rhoden. Dat interesseerde Hans buitenge woon. Zij begonnen een gesprek, dat wel is waar lastig ging, daar Calutta de Duitse taal niet kende. Maar toen kwam het Hans ln gedachte, dat de Indiër zich misschien gemakkelijker ln het Engels zou kunnen uiten. Hij vervolgde het gesprek dus ln het En gels, en nu ging Calutta er zeer leven dig op in, daar hij deze taal geheel meester was. Calutta hoorde nu, dat Hans de neef van zijn Sahib was, en daar zijn instinct hem niet voor Hans waar schuwde, zoals het dat voor de blonde Sahib had gedaan, werd hij spoedig vertrouwelijk. Hij vertelde ln de beeldrijke taal van zijn land van die tijgerjacht, waarbij zijn heer zijn leven had gered en sprak vol geest drift over de moed en de dapperheid van zijn heer, die zonder acht te slaan op zijn eigen leven, ook de do delijk gewonde jonge Duitser uit de klauwen van de tijger had gerukt. Calutta stroopte zijn ruime mouw op en liet Hansmet ontzettende litteken zien, dat op zijn forse arm was ach tergebleven. Hans vergat alle levensmoeheid. Met glinsterende ogen en Ingehouden adem luisterde hij naar de beschrij ving van dit jachtavontuur. Toen Calutta zweeg, zei Hans le vendig: Ge moet mij nog veel vertellen, Calutta Bay, als ik meer tijd heb. Toen nam hij met een krachtige handdruk afscheid van de Indiër. Deze keek Hans met welgevallen na. Toen Hans naar hem toe was geko men, had Calutta Bay naar de vreemd gevormden ring aan zijn vin ger gekeken. De jonge Sahib heeft eerlijke ogen en een eerlijk hart,zei hij tot zichzelf. Toen Hans weer beneden kwam, vertelde hij met stralende ogen van zijn ontmoeting met Calutta Bay. «Dat is een echt aardig man, oom Gerald. HIJ heeft me verteld hoe u hem bij de tijgerjacht het leven hebt gered. Dat was een dappere, moe dige daad van u. Gerald kreeg een kleur. Hij werd niet graag geprezen. Je moet al zeer in de smaak zijn gevallen van Calutta. Anders schenkt hij iemand niet zo gemakkelijk zijn vertrouwen en hij is zeer zwijgzaam en terughoudend. Slechts mensen die hem zeer sympathiek zijn, kunnen er zich op beroemen door hem waardig geacht te worden een langer onder houd met hem te hebben,» zei hij schertsend. Maar Beatrix had de woorden van haar broer gehoord en maakte zich dadelijk weer meester van het ge sprek. O, je moet me van deze tij gerjacht verteilen, Gerald,» verzocht zij met een dwepende oogopslag. Maar op dit ogenblik klonk de gong voor het middagmaal. Een knecht kwam binnen en opende de vleugel deuren naar de eetkamer. Toen zij binnengingen, verscheen aan de te genover liggende deur Romana Nor- degg. Zij droeg een eenvoudige, don kerblauwe lakense Japon, waarin zij er zeer voornaam uitzag. Zij droeg geen enkel sieraad. Slechts een gou den speld hield haar Japon aan de hals samen. Gerald von Rhoden keek zeer ver- Wendt U involle vertrouwen tot het (d. 3172) rast naar de voorname, bevallige ver schijning, met de rustige, trotse hou ding. Heel ongelovig keek hij op, toen mevrouw Bylla zei: Mijn stiefdochter Romana. Beide mensen stonden met onder zoekende blikken tegenover elkaar. Gerald von Rhoden had zich een zo geheel andere voorstelling van Ro mana gemaakt. Hij kon niet geloven, dat dit voorname meisje, met het fijne sympathieke gelaat en de ver standig en goedhartig kijkende ogen, de stiefdochter was, die zijn schoon zuster hem met zulke lelijke eigen schappen had afgeschilderd. En Romana keek met een vreemd, beklemd gevoel in de ogen van Ge rald von Rhoden en naar zijn be langwekkend, karakteristiek gezicht, waarin geen sprekende trek door een baard werd verborgen. Zij had de vaste overtuiging, dat daar een man uit één stuk voor haar stond, een per soonlijkheid die Indruk wist te ma ken. En nog een gewaarwording werd in haar ziel gewekt: Deze man zal over je lot beslissen. Men ging aan tafel. In de grote eetkamer stond een ronde tafel, voor vijf personen gedekt. Daaraan namen zij plaats. Hans was dadelijk naast Romana gaan staan en ging naast haar zitten. Ge' 43. Nu mijn bomen planten dacht Robinson. Voorzichtig dekte hij de wortels met aarde, enkele gras zoden legde hij er boven op en met de twee schelpen van de cocos-noten haalde hij water bij aan de bron en besproeide zijn aanplanting. 44. De stevige lianen die er weel derig groeiden in de omgeving, ver schaften hem de middelen om een sterke touwladder te maken want nu zijn verblijf flink beschut was door de bomen dacht hij er aan langs bo ven een ingang te maken. 45. Aan een stevige boom die zich een paar meter boven de opening der grot bevond, maakte hij zijn touwladder vast. Dat was nu de eni ge ingang tot zijn versterkte woon plaats, niemand anders dan ik kan hier nog binnenmeende onze held. 46. Goti rond zich kijkende slenterde Robinson over het strand en zo ontdekte hij er een platte steen met aan den boord een ronde ope ning. De steen was zeer hard en had een scherpe boord. Zou Ik er geen bijl van maken? 47. Zo dacht hij en het karweitje was al bijna even vlug opgeknapt. Een flinke stok in dat gat gestoken, zijn koorden kwamen hier ook al te pas en 't duurde al niet lang of Ro binson was in bezit van een flinke bijl om te kappen. 48. Geduldig scherpte hij nog wat de scherpe kant, andere stenen die hij vond dienden als slijpsteen en overmoedig richtte hij zich met zijn nieuw alaam naar een boom die daar stond en onverschrokken velde hij hem nesr als 'n echte houthakker. raid zat tussen mevrouw Bylla en Beatrix. Romana zag dadelijk dat Beatrix met Gerald von Rhoden coquetteer- de. Zij moest eraan denken, dat me vrouw Bylla haar dochter had aan bevolen haar oom op de lijst van haar pretendenten te plaatsen. Beatrix scheen reeds ijverig daar mee bezig, zich van deze pretendent te verzekeren. Romana kreeg een pijnlijk gevoel toen zij dat bemerkte. Tersluiks keek zij naar Gerald, om te zien welk een Indruk dit coquetteren op hem maak te, en zij merkte heel goed, dat hij reeds onder de bekoring was van Beatrix's mooie ogen. Toen voelde zij zich zo treurig ais nog nooit te voren. Eens ontmoetten gedurende de maaltijd haar ogen de zijne, die met een onderzoekende blik de hare peilden. Tot haar leed wezen merkte zij hoe onder zijn blik het bloed haar naar het gelaat steeg. Zo zat zij als met een gloed over- togen, en nooit had Romana Nor- degg er zo mooi en bekoorlijk uit gezien, als nu ln haar pijnlijke ver warring. Gerald vergat enige ogenblikken acht te slaan op het gebabbel van Beatrix. Zijns ondanks moest hij zich met Romana Nordegg bezighouden. ('t vervolgt) t#XWVWIi!WW«VIA5WWUWVVWW Ondergetekende begeert een post abonnement op Het Wekelijks Nieuws» uitgave(1) Naam Adres Gemeente (stad) (Handtekening) (1) Niet vergeten ie gewenste uitgave vermelden. Wanneer ge fllt bulletljn Invult, daar na uitknipt en onder open omslag i?c' zegel van 20 centiem opstuurt op »c' adres van Het Wekelijks Nlett*» Gasthuisstraat 19, Poperlnge, zorgen ervoor dat U enkele dagen daarop bezoek krijgt van de postbode, die bb het geld Innen komt opdat re;;elraa>» om de week ons blad zoudt ontvang®; De prijs van het verschuldigds bedra» kan d» lezer steeds nagaan ln het w dertje nevens de titel van ons blad. Daar staat: Abonnementsprijs, Belg»^ tot Nieuwjaar drag dat hij dan i dlgd zal ztlu. w 3 6IUQuvSpi>jB| Ir. Dit Is het bf wn de bod*

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1949 | | pagina 12