GENERAL MOTORS CONTINENTAL S.A., ANTWERPEN IEPER, Vanden Peereboomplaats 7 - Tel. 249 POPSRINGE, leperstraat 5 - Tel. 94 doot aiboig GENERAL 'MOTORS tl-: «HET WEKELIJKS NIEUWS» - Zaterdag 19 Nov. 1949. - Biz.. J. OF3F1 T <r~! T E TKR v De roem van 't Oad Bisdom leper Hiet is de Benjamin van cte Ctote Famiiie STEUEHS GEBROE Pastoor Devos, die daar zeven jaar onderpastoor was, heeft de oude do cumenten goed doorsnuffeld en hij gaat verder: «Hier is meester de baron van Enklem van de familie van Thiennes, hei'e van Rumbeke. Hier in deze kerke is begraven Ro- bertus de Thiennes, gezeld de Lom- biese, here van Kaaster, van de raad van Karei van Bourgogne, van den hertog Maximiliaan Caesar en zijn zoon Phillppus... Hier is ook een tombe, vermaard door oudheid, van Gulielmus de Noyon, commandeur van Kaaster... Hier is ook een huis- kapelle in het kasteel... Daar is ook nog een andere kapelle die de tegen woordige commandeur Nicolaus de Paris de Boissy nieuwelijk heeft op gericht in de plaats daar eertijds heeft geweest het klooster van de Tempeliers... Daar is nog een andere kapelle, welke nu vervalt, maar eer tijds heeft vermaard geweest... Voor vers de familie van Thiennes is in bszittinge gekomen van de parochie door houwelyk met de edele familie de Delft... Waarachtig, de kapellen, grafzer ken, en andere beroemde stenen ston den er zo dik als de bomen in er-n bos! En zo komt nastoor Grimminck, Priester enóe Edelmandie zich °m d= voorrechten en ijdele roem van eigen stam niet meer bekommert, terecht in een parochie met een rijk verleden, waarvan de tradities door de edele afstammelingen angstval lig worden bewaard, en waar hij b'j- na geen stap kan verzetten zonder te botsen tegen oude vermaarde ste nen, edele gevels en ridderlijke tra dities van baronnen, commandeurs en dies meer. Ja, menigmaal was 't al gebeurd dat een oude barones en een ver grijsde slotvoogd van Kaaster op veerden uit hun zetel aan de grote haard van de ridderzaal, omdat de pastoor een voet verroerde of een nagel sloeg, zonder eerst het kasteel te verwittigen... Neen, aan die voorrechten mo-ht noch geraakt, noch getornd, dat was een aanslag op hun ridderschap! KAASTER IS EEN TROEBEL VELD DANS- EN BRASPARTIJEN Na hst roemrijke verleden vn^ Kaaster behandeld te hebben, s' t de gewezen kapelaan plots en - dare toon aan: «Kaaster. een chie die maar én vermaard o: s. Ket is deze-parochie dewe'ke de delijke Voorzienigheid verkeren als een kandelaar, voor t licht uit hetw.elke zov^en r •je stralen Van allerhande h deugden. Zij. was. nu cratr jar -.1 In ene gedurige ommci door de gedurige twisten om de p. - torale voorrechten. Die twisten groei den aan met de rijkdommen van de kapelle.En met dat laatste zinnetje geeft Devos de hoofdreden aan van de twisten te Kaaster en van alle oorlogen op de wereld. De heren van Kaaster hadden nog niet genoeg met hun hoeven en vele hectaren land; de rijkdommen van de kapelle speel den in hun hoofd. Maar veel voorgaande pastoors en Grimminck nog het minst van al, hebben die edele legenden, grillen én nukken altijd willen slikken. Toen Grimminck er toekwam, stond de pa rochie overhoop. De voorbeeldige ijver der reiigieussn (Jezuïeten) in 't handhaven van hunne missie, het gez-g der pastoren en hadde geen bsslechtinge aen deze twisten kun nen bijbrengen. Esn vreedzame pas toor, over weinige jaren gestorven, hadde negent'en prcressen onder staan! M«n (de edele heren van Kaaster) berp'mde z! h er op dat men hem deer moeilijkheden het leven verdort hadde e:i men zside openlijk dat de kapelle rijk genoeg v-s cm t' i de p toren te pro- c-deren It v- est'cm elders rust te gaan r i. 't d- '-«stoer van ster.h r wijs man, de boven- schrei -geUnge (verwisseling) laan h - C Go-'s onvermoei bare v: nd op as geplant a een C. t 'dper!:. C sehoord i" het <1 te, Zuidkcte,had hij het r.'-1ongc'v.ctl': hiér, m«t beide röèifi rikb-ér. vast in v.é- - vr.rc i p." it, zou hij r. ■- s n;.1. r t- Paulas, njaar ,1 voor God, en noodgedwongen. Zijn voorganger Adrianus Raeckelboom en Monsei gneur hadden hem met aandrang ge vraagd die parochie te willen aan vaarden. Hij deed het ter ere Gods. Doch hij was slim, en hij wist, reeds bij zijn aankomst te Kaaster de te genpartij, zo niet op zijn hand te krijgen, dan toch door een handige zet gunstig te stemmen. De ontslagnemende pastoor moest vóór zijn vertrek enkele veranderin gen die hij er gedaan had tegen de wil van de heren, Intrekken, en toen nam Grimminck de teugels in han den. Mijnheer Raeckelboom verliet zon der veel hartzeer zijn oude paroch'e: liever aan de steurheid en de onge zondheid der iocht te Tetegem, dan aan de bitterheid der tongen en de moeilijkheden der rechttwlsten on derworpen te zijn te Kaaster.De toon van Devos' kleuren wordt steeds s-gmbérdsr. Waarlijk Kaaster was onvermaard! De staat van godvruchtigheid was zodanig op deze parochie als diis kan cijn in ene kudde, waar de herder van de bekommernisse zijner schapen wordt afgetrokken door de zorgen van gedurige processen, en waar zijn Sezag zo is, als het staan kan (d. 1. "'s er nog snraak kan zijn van gezag) «'s wanneer de gewone staat der twisten, duizend vinnige lasteringen en s-himperijen opwerpt, om dezelf- (d. i. de priesters) neder te wer- ■n.Ja de edele lieren van Kaaster, t wier hand honderden pachters -sten eten, zagen er niet tegen op i c'.c opcnbare opinie tegen de pas- - cn de naters op te hitsen! Ze hadden de hand gelegd op de kapel en haar inkomen, en zouden voor geen geweld zwichten. Katholiek wa ren zij tot in 't merg van hun been deren op voorwaarde dat zij mochten de maat slaan. Van heinde en ver kwam het volk, oud en jong om de H. Maagd in die kapel te vereren en de volle aflaat te winnen. Maar als veel jonge pelgrims eens de ziel haar deel gegeven hadden, volgde de rest. En die was de moeite waard! De heren die de eersten hadden moeten zijn om de plakkaten van hun vorsten te doen eerbiedigen die alle braspartijen verboden, die heren lie ten begaan, want als ze te streng zouden optreden en de uitspattingen verbieden, dan ging de volkstoeloop verminderen, en de offerschalen zou den zo zwaar niet meer wegen. 't En was niet te verwonderen dat hier enige misbruiken in stand ble- |ven. Esne van de voornaamste was jde vergaderinge van de jongmans [ende do-hters, gepleegd zelfs van de gonne die anderzins godvruchtig wa ren. Het jonge volk van de andere parochies was er ook gaarne bij. Hier zagen noch pastoor, noch ouders, noch meesters wat ze uithaalden; ze waren buiten schot. De ommegang van Kaaster? Daar konden noch Kas sei, noch Belle, noch Hazebroek of Bergen het bij halen! Het gezag van de pastoor werd vertrapt en het bis schoppelijk verbod dat dagtekende uit de tijd van Albrecht en Isabella, en om de drie maanden in de kerk voorgelezen, werd in de wind gesla gen. Nu echter was er iets veranderd te Kaaster. Men had niet meer te doen met de benauwde pastoor Adrianus Raeckelboom, maar wel met Karei Grimminck. De nieuwe pastoor was er nog maar enkele dagen als het eerste nieuws uit Zuidkote overwaaide en zijn por tret in 't lang en breed werd uitge schilderd. Hij was een heilige man die veel bad en veel vastte en niet op geld belust was. Hij was de God van de armen en de zieken. Doch Kaasternaars met uw dansen en springen en drinken, 't is amen en uit! Deze pastoor zal u vloeren! Hij gaat noch voor arm, noch voor rijk ach teruit! Recht is recht, en krom ls krom! Als een vuur liep dat nieuws rond, en eenleder die 't hoorde en doorgaf, deed er een schepje bij naar de mate van zijn verbeelding en klap- lust. EERSTE SERMOEN GELUKKIG KAASTER Zo kwam de eerste heiligdag dat Grimminck te Kaaster zou prediken. Iedereen die benen had trok naar de kerk. Het was de 28 October, het feest van de Apostelen Simon en Ju das. De baron van Enklem, van de familie van Thienens, here van Rum beke en Kaaster, zat met zijn hoog edele familie in het hem voorbehou den koorgestoelte, en bespeurde schijnbaar onopgemerkt de doening van de nieuwe pastoor. Die morgen zagen de mensen hun nieuwe pastoor aan zijn biechtstoel, ze zagen hem de H. Communie uit reiken en mis doen: ze verloren geen enkele stap en beweging van hun nieuwe ascetische herder. En toen hij de preekstoet beklom, zaten ze allen met strak-gespannen nekspieren, hoofd omhoog, ogen opengesperd, roerloos als beelden te luisteren. Daar was niemand die hoestte en niemand moest zijn neus snuiten, en nochtans, t was 't volle seizoen van de eerste winterverkoudheden. Men had het gezoem van een vlieg kunnen horen. Hoe blij zijn we dat Devos ons een korte tekst heeft nagelaten van dat eerste sermoen! Dat geeft ons een mooi en waarachtig beeld van de heilige, stalen pastoor van Kaaster. Het is alsof hij ieder zin in 't marmer uitkapt, om er dan, gedurende zijn hele verblijf te Kaaster naartoe te wijzen en te zeggen: Ik heb het ge- zeid, ik doe het! Ik en komme hier niet om mijn gemak te hebben, noch om goed te vergaderen, ofte om goe de spijzen en drank te nutten! Ik en komme hier niet om te eten en te drinken! Ik kom om U lieden zalig te maken. Ik en wil niet allene naar den hemel gaan, maar met U allen, mijne dierbare parochianen! Ja, lk ontzegge God zijnen hemel om alle ne te gaan! Ik en zal niet meer op zicht nemen op de rijken dan op de schamelen. Ik en ontzie noch duivel noch helle! Mijn leven zal ik voor U ten beste geven. Beantwoordt aan mijn zorgen; bij dage en bij nachte zult Gij mij bereid vinden tot uwen dienst. En spaart mij in gene zaken noch tijden! Het is zó mooi en zó recht uit het hart gesproken dat alle commentaar de Indruk zou bederven. Al wat men kan doen is nog eens traag herlezen en die korte stenen zinnen in de ziel goed beluisteren... Na deze korte aanhaling kan Pas toor Devos die zolang als kapelaan ln Grimminck's preekstoel stond, zich niet meer houden, en vol enthousi asme roept hij uit: «Gelukkig Kaas ter daar God zovele zielen uitverko ren heeft! Dat Hij zo een weerdlg man tot uitwerklnge van Zijne berm- hertigheid over U Heden heeft wil len gebruiken, die tot U lieden zalig heid heeft medegewrocht door het uitroeien van het onkruid der mis bruiken dat door d'arglistigheid des vijands overal zo menivuldlg gezaaid wordt in het midden van die goede terweDie medegewrocht heeft in het planten der goede zeden en in het instellen van loffelijke gewoonten die ook na verloop van 24 jaren (rond 1750) nog gewenste vruchten voort brengen tot het welvaren van geheel U lieden GemeenteDe heidenen van China hebben tot den dag van heden met eerbiedigheid behouden de ge- dachtenisse van enen Confucius die hun over 2000 jaar leringe heeft ge geven, tot hun geluk strekkende, de welke zij nog onderhouden. En zal bij U lieden niet altijd zijn geacht een Grimminck die tot U lieden eeuwig geluk zo onvermoeibaar heeft gewrocht? En zult Gij niet altijd on derhouden zijn leringe? Het is ten dele te dien einde dat ik dit werk opstelle. En laat U lieden huls nooit zonder hetzelfde zijn. Vertelt voort van geslachte tot geslachte d'ontel- bare zaken die Gijlieden gezien end» gehoord hebt ende hier niet bijeen geraapt en zijn, opdat altijd voorge steld zijnde zijnen arbeid onder deszelfs vruchten nooit te niet en gaan! Om dat model door de hand van Goddelijke gratie gemaakt, tot voor beeld van allen die de pastorele be dieningen beoefenen voor te stellen met zijne bijzondere koleuren, zul len wij het uitbeelden ln ene ge schiktheid door dewelke alle trekken van dien Goddelijken Meester zich bescheidenlijk zullen vertonen. ('t Vervolgt.)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1949 | | pagina 7