Het gejaagd leven inde Studio's
Pater Pichard
België, het land der
onbegrensde mogelijkheden
Onze
Week-end
Reportage
De afwerking van het Televisieprogramma De Televisiepionier, Pater Pichard,
stelt de Televisie in dienst van hoger idealen. Een niet te verrechtvaardigen
uitheemse druk op onze Nationale Televisie-ontwerpen.
Opnam® en Regie in een Televisie-uitzending
Met Radio-Barco naar Télé-Parijs (3)
Hoe een reis van 9 journalisten onder leiding van Radio-Barco gevolgd werd
door een Ministerieel bezoek aan de Télé-studio's te Parijs.
EEN BEGEESTEREND
STIERENGEVECHT BE
HENDIG SAMENGESTELD
TELEVISIE
EN GEMEENSCHAP
de moderne Paulus
HET TELEVISIE
PROGRAMMA
dragen,
HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 14 Januari 1950. Blz 12.
DE TELEVISIEKAMERA. Het apparaat rust op een bolvormige ijze
ren knieen kan dus alle bewegingen aannemen. Met de rechterhand
houdt de operateur de hefboom vast waarmee hij zijn objectief op ieder
voorwerp richten lean terwijl hij in de viseurhet beeld ziet dat ziin
kamera opneemt. Op de oren draagt hij de écouteurlangs deivelke
hij van de regiseur de bevelen ontvangt. Hij volgt aandachtig het beeld
en draait derwijze zijn camera dat de vooruitgaande acteur steeds mid
den in de viseur blijft. Vooraan aan de camera, in de rechter boven
hoek, bemerken we de stang met appel die dienen moet om de objec
tieven-schijf scherp te zetten.
De Televisiestrijd treedt op het voorplan
Alvorens onze reportage over Televisie te besluiten in ons blad van 24 December jl. beloofden we onze Lezer nog meer
over dit onderwerp. Op technisch gebied handelden we reeds over de samenstelling van het televisiebeeld uit lijnen waar
van het hoger opgedreven aantal, thans reeds tot 819, de netheid van het beeld verhogen. De bijzonderheden over ingewikkel
de studio-operaties werden achterwege gelaten en hierover vertellen we meer in het technisch gedeelte van onderstaande bij
drage. Ook over de figuur van Pater Pichard, de moderne Paulus én op gebied van Radio én op dit der Televisie, die er
als geestelijk en moreel adviseur in Frankrijk de belangen der Kerk verdedigt, zijn we de Lezer nog een woord verschuldigd,
ook deze figuur verhandelen we in deze bijdrage. En nu de reis van 9 Vlaamse journalisten naar Parijs op uitnodiging van
«Barco» het startsein bleek te zijn van een algemeen pro- en contra offensief, voor of tegen deze of gene «definitie» en van...
'n ministeriële reis naar Parijs om het vraagstuk officieel onder handen te nemen, nu mogen we niet nalaten verschillende
vraagstukken die met Televisie verband houden, geestelijke, morele, economische en internationale, onder ogen te nemen.
Kardinaal Suhard, zaliger gedachtenis, Aartsbisschop van Parijs, doelend op de Televisie, zegde; Deze geniale uitvin
ding komt op haar tijd in het plan tot redding van de wereld
De Televisie komt, op de drempel van de tweede helft der 20e eeuw, haar plaats opeisen.
DE REGIE. We zien duidelijk de verschillende beeldschermen waar
op de beelden, door de kamera's opgenomen, opkomen. Vooraan zien we
de twee burelen waarop de regiemannen selectioneren. Vóór hen, de
micro's waarmee ze met de regisseur in contact blijven. Het ontvangst
bord links toont het beeld dat de wereld ingezonden wordt.
minuten later weer zijn schade inha
len en een nieuwe film bewonderen.
De productie van korte filmen ander
zijds valt stellig voordeliger uit dan
deze van een 2-uren band, want in
een korte film die mindere eisen stelt
van volgehouden spel enz... aan de
optredende acteurs, kan gemakkelij
ker beroep gedaan worden op nieuwe
krachten, zodat deze oplossing de
mogelijkheid biedt nieuwe talenten op
de voorgrond te brengen.
Een andere factor is nog deze der
betere koop. Een filmbeeld wordt
niet, zoals een toneelstuk, door de
camera opgenomen, (de film moet
dus niet op een groot doek gespeeld
worden) maar hij wordt eenvoudig
weg uit het filmapparaat op een^spie-
gel (afmetingen 9 x 12) afgedraaid
en zo in het uitzendtoestel geprojec
teerd. Daaruit mogen we dus afleiden
dat benevens ook filmband van 35,
deze der 16 en 8 num. kan worden
aangewend met zelfde resultaat. Dat
is dan natuurlijk heel wat beterkoop
dan de grote films.
Zoals ge zelf kunt besluiten, gaat
Pater Pichard verder, geeft de tele
visie ongekende mogelijkheden en zal
het veeleer komen tot een goede sa
menwerking tussen haar en de film
dan tot een ergerlijke rivaliteit.
Van een eerste indruk, bij het bin
nentreden van een Televisiestudio
blijft er vrijwel niets anders over dan
een warreling van draden, schijnwer
pers, trappen, een wemeling van alle
kleuren van de regenboog en druk
doende en zwetende mensen, wiens
aandacht bestendig ender hoogspan
ning staat. Want hier is 't ernst,
alles wat vervuld wordt, drukt zijn
stempel op het beeld dat gelijktijdig
op (luizende ontvangschermen in en
om de lichtstad verschijnt.
De Studio
De studio's waar Televisieuitzen
dingen verzorgd worden kunnen in
zekere mate vergeleken worden met
de studio's waar klankfilmen opgeno
men worden. We vinden er dezelfde
schittering van sterke projecteurs die
voor het nodige licht en... voor
warmte zorgen want in zo'n plaatsen
heerst er bestendig 'n temperatuur
van 20 naar 25 graden. Draden, en
nog eens draden op de grond, die voor
de nodige electrische verbindingen
zorgen want alles gaat hier via micro
en koptelefoon waarmede hier ieder
een, buiten de spelers, uitgerust is.
De grote zaal bestaat uit drie de
len, de scène, het middendeel voor
't publiek en achteraan de regieka
mer. Vooraan is de scène waar ac
teurs en camera-mannen zich bewe
gen, ook de regisseur vindt hier zijn
plaats, hij houdt de touwtjes in
handen bij wijize van spreken na
tuurlijk, want in werkelijkheid doet
hij niets dan aandachtig kijken en
bestendig links en rechts bevelen ge
ven.
Een aantal mannen in over-all
staan in voor 't handwerk, schermen
veranderen enz.
De televisiecamera, het toestel dus
waarmede het beeld opgenomen
wordt, biedt uiterlijk gelijkenis met
een grote filmcamera, automatisch
kunnen objectieven met verschillend
brandpunt voor,gesehoven worden, het
geheel gelijkt aan een kleine electri
sche transportwagen. De operateur
beveelt met de voet de voor- of ach
terwaartse beweging van het toestel.
Hefbomen langs het toestel laten hem
toe het beeld «scherp» te stellen, en
desnoods andere objectieven, die op
een draaischijf gevestigd zijn, auto
matisch en in een onderdeel van een
seconde voor zijn toestel te schuiven.
Op een matschijf, die als viseur
dient, volgt de camera het op te ne
men beeld, terwijl hij via de kopte
lefoon alle instructies toegezonden
krijgt van de regisseur, die vooraan
in de zaal heeft plaatsgenomen. Vol
ledigheidshalve dienen we er nog aan
toe te voegen dat, als we van de scène
spreken, deze niet op een verhoog ligt
zoals meestal de lezers deze reeds zich
zullen ingebeeld hebben, vertrouwd als
ze zijn met onze toneelzalen; neen,
de studio-scènes liggen gelijkvloers
met de zaal, alleen, naarmate men de
zaal achteraan uitgaat, loopt die ho
ger en hoger.
Om een scène te tc ;eren worden
doorgaans 3 a 4 camera s gebruikt, ze
dragen allen een volgnummer dat
met een groot wit cijfer er op ge
schilderd is; langs onder, vooraan op
iedere camera staat een klein wit
signaallampje dat brandt wanneer
bedoelde camera opneemt
De Regie
Achter in de zaal zien we het derde
deel van de studio dat eigenlijk met
een speciale glasafsluiting van onge
veer 5 op 2 m. afgescheiden is van
het overige gedeelte van de studio.
Achter deze glasafsluiting bevindt
zich de Regie In het onderste ge
deelte van deze ruimte zitten teeh
niekers die vijf televisieontvang-
schermen voor zich hebben. Vier
schermen ontvangen elk rechtstreeks
het opgenomen beeld van camera
1, 2, 3 en 4, en 't beste van deze beel
den wordt uitgekozen en doorgegeven
naar de «Video» (de eigenlijke uit-
zendkamer die verder in 't gebouw
ligt) vanwaar het beeld na controle
en retouchevia de Antenne van
de Eifeltoren het luchtruim ingaat.
In de Regiekamer echter staat een
vijfde ontvangstscherm naast de vier
hoger vernoemde waar het in de we
reld uitgezonden beeld opgevangen
wordt. Om volledig te zijn moeten we
vermelden dat op een verhoog achter
de teehniekers die het uit te zenden
beèld kiezen, de eigenlijke regieman
nen zitten die enkel maar kijken en
orders geven langs een microfoon
naar de regisseur vooraan in de zaal.
Door de glazen afsluiting waar geen
enkel geluid doordringt volgen ze het
spel onmiddellijk op de scène, een
blik naar beneden laat hen toe én
de opnamen der vier camera's te vol
gen op het respectievelijk scherm, én
het uitgezonden beeld na te gaan (zie
foto der regiekamer). Zij staan tele
fonisch in verbinding én met de re
gisseur op de scène én met de teeh
niekers in de video.
Wij hebben tijd nodig om de kring
loop van het televisiebeeld te be
schrijven, doch in werkelijkheid ge
beurt dit gelijktijdig, zelfs de re
touche of bijwerking van het beeld,
alles geschiedt ogenblikkelijk.
Vrijdag 9 December; 21.25 uur.
Do vermoeienis deed stilaan onze
knieën knikken. De reis Poperinge-
Brussel, Brussel-Parijs en het gedu
rende de ganse namiddag heen en
weer gewandel in de overgrote gebou
wen der rue Cognac-Jay, hing ons
in de benen. Nog was onze dag verre
van teneinde. De vermoeienis speelde
echter zo een ondergeschikte rol dat
we bij het zien van dit interessante
woelige leven rap weer opgefrist wer
den.
Op onze uitnodigingsbrief stond
vermeld: Spaanse avond, uittreksels
uit een stierengevecht. We waren er
als de kippen bij, we moesten dat
zien.
Van 9.15 tot 10 u. ongeveer kregen
we een Spaanse groep uit Sevilla voor
ogen die typische Spaanse dansen
uitvoerde. Ze waren allen in natio
nale klederdracht en het kader waar
in dit alles gebeurde was zonnig
echt Spaans. Onder die zee van licht
met een 20-tal schijnwerpers in volla
gelaat «werkten» die mensen daar,.,
geloof me, geen karweitje!
Toen echter kwam de clouvan
de avond.
'n Stierengevecht.
Het was feitelijk al lang bezig...
toen wij nog altijd op de scène ston
den en wachtten om het te zien... De
regisseur bemerkte echter gauw dat
we er geen snars van verstonden en
fluisterde ons in het oor even in een
andere zaal te gaan kijken op het
scherm van een televisie-ontvanger,
en daar kregen we de sleutel van het
geen ons een gekkenspel toescheen,
Een behendig «trucage» kwam er
aan het licht.
Stel nu voor! Het was een gewone
film over een stierengevecht dat men
de wereld inzond. De uitzendzaal lag
ergens achteraan in het gebouw... en
op de scène stond een ontvangstpost
waar men dit beeld zag. Maar op de
film waren er geen supporters en de
ze zou men er rap bijlappen... 't ma
teriaal lag bij de hand: de dansers
van zoëven. De zaak werd behendig
ineengestoken. Het groepje dansers,
'n 60-tal, werd op een kleine tribune
geplaatst, twee camera's ervoor en
in de hoek een televisietoestel waarop
de dansers het spel van de torea
dor volgden. In de regiekregen
we dus op 't bord 2 beelden: 1. het
filmbeeld-stierengevecht en 2. de
dansers-supporters van dit gevecht,
die in de zaal zaten en door de ca
mera's werden opgenomen.
Die dansers, allen acteurs natuur
lijk, leefden in beweging en in geroep
zo erg dit stierengevecht mee (dat ze
voor hen in televisie zagen) dat af en
toe de mannen van de regie het ge
vecht onderbraken en het beeld der
supporters uitzonden, 't Geheel was
zo kunstig ineengestoken dat we dus
in de televisie zelf 'n stierengevecht
zagen druk bijgewoond en opgemon
terd door begeesterende mensen, 't
Eigenaardige van de zaak was ech
ter de télé-kijker was zo gefopt: hij
zag een oude film, ergens in Spanje
misschien wel voor veel jaren opge
nomen en... de massa die dit gevecht
bijwoonde, stond in de Parijse Télé-
studio.
En toch hadt ge gezworen dat alles
zo juist was.,, wanneer ge niet zag
wat er in feite achter de schermen
gebeurde.
Maken we ons geen zorgen over de
techniek der Televisie want na het
geen we in de Parijzer studio's te be
wonderen kregen moet zelfs de meest
eisende criticus zich geen zorgen ma
ken over de waarde van 'n televisie
beeld. Maar zoals kinema, pers en ra
dio binnendrongen in het leven van
de mensen en er goede en kwade spo
ren achter lieten, zo zal ook de Tele
visie een deel van ons leven verove
ren, met meer kracht dan andere
machten het ooit vermochten want
de mogelijkheden bestaan om ons da
wereldgebeurtenissen te laten meele
ven op de plaats en het ogenblik dat
ze zich afspelen.
Welke is de houding der Kerk in
deze aangelegenheid?
Welke programma's brengt de nieu
we techniek ons?
Is er geen gevaar voor geestelijks
afstomping?
Dit zijn al vragen die men zich
stelt wanneer over Televisie gespro
ken wordt en daar kan de technieker
ons geen antwoord op geven. Hij kent
slechts het volmaakte beeld.
'n Vlaamse Priester en Letterkun
dige schreef in een zijner werken dat
Sint Paulus indien hij in onze eeuw
geleefd hadde, beslist journalist zou
geworden zijn, ïk meen echter dat de
Apostel met het vurig temperament pater PICHARD. Kan men schoner synthese vinden voor het werk
hem eigen in 1950 het Televisiepro- van pater Pichard dan deze fotoDe koptelefoon op zijn kaalgescho-
bleem zou onder handen gepakt heb- ren paterskruinl De Pater volgt aandachtig de doorgegeven instructies
ben, kwestie van zijn predicaties met regiekamer om zijn geestelijke acteurs te leiden in hun godsdien-
de beste middelen kracht bij te zet- s^g televisiespel. St Paulus met het zwaard... Pater Pichard met da
ten.
In Parijs werden we door 'n Pries
ter ontvangen, 'n simpele Pater Do-
minikaan die er zo ongeveer hetzelfde
idee op nahoudt. Die moderne Paulus
is Pater Pichard.
Bij onze aankomst in Parijs maak-
kopte lefoon.
De eerste godsdienstige «we elkaar ontmoeten in een wisse-
ling van vaderlijke en kinderlijke ge.
uitzendingen. negenheid,zo sprak Zijne Heilig-
Van meetaf aan, toen voor een goed Keid.
ten we onmiddellijk kennis met Pa- jaar ongeveer in Frankrijk de eerste Enkele weken nadien kwamen in
ter Pichard in het klooster van de beelden volgens de 455-definitie via de hovingen van Castel Gandolfo de
rue Faubourg st Honoré 222, hij ver- de Eifeltoren de aether ingezonden Reportage Cars toe van de Franse
gezelde ons naar de rue Cognac-Jay werden, werd- besloten godsdienstige Televisieuitzendingen en 's avonds
en in de studio's van Télé-Paris uitzendingen in het programma op te van O. H. Hemelvaartdag kon de
was hij altijd gereed om ons uitleg te nemen. Kerstnacht 1948 blijft een Paus getuige zijn van een eerste Té-
geven. Hij is moreel en geestelijk ad- historische datum; Kardinaal Suhard lé-verblnding tussen het Vaticaan en
viseur bij de Franse Radio en televl- Aartsbisschop van Parijs celebreert Castel Gandolfo. De Paus was vol
sieuitzendingen. Pas keerde hij terug in Notre Dame de Middernachtmis. bewondering en wenste de operateurs
uit Rome waar hij van Z. H. de Paus Sterke schijnwerpers belichten het geluk om hun prestatie. De Franse
zelf de hoogste aanmoediging gekre- vrome tafereel terwijl télé-operateurs Kardinalen en Aartsbisschoppen be-
gen had voor zijn werk: de God,?- de beelden opnemen, doorzenden sloten dan ook dat het Katholieks
dienstige belangen in de nieuwste uit- naar de studio's vanwaar het de we- Frankrijk aan Z. Heiligheid, bij ge-
vinding te waarborgen. reld ingezonden werd. legenheïd van het H. Jaar 1950, een
Over zijn levensloop is Pater Pi- Op Paas-Zaterdag 1949 volgde de televisiezender zou aanbieden,
chard gauw uitgepraat; hij ls"afkom- uitzending van een Priesterwijding De film «De Pau3 en de geboorte
stig uit Lisieux, de stad der H. The- in een Karmelietenklooster en op van de Televisie» herinnert aan al
resla van het Kind Jezus. Naast zijn Pasen zelf droeg een jong Priester deze heuglijke feiten. De titel alleen
gewone studiën legde Pater Pichard zijn eerste H. Mis op onder het oog reeds is betekenisvol, alvorens het
zich ernstig toe op gebied van Radio van de télécamera. Na deze uitzen- groot publiek in Europa kennis maakt
en... Televisie: hij kent het vak en dingen volgde evenwel voor de Ka- met de Televisie heeft de Kerk reeds
volgt al de technische vorderingen, tholieken de grootste verrassing. Een een vooraanstaande rol gespeeld in
Evenals steeds zijn ordebroeders bijzondere Paasboodschap van de H. de ontwikkling van deze nieuwe tech-
het deden in de loop der tijden, we Vader, enkele dagen voordien op film niek; met recht en rede kan Zij nu
denken hier aan de H. Thomas van geregistreerd in het Vaticaan, werd haar invloed doen gelden op dit ge-
Aquino die ook 'n Dominikaan was door Télé-Paris uitgezonden. De bied.
en een der grootste wijsgeren, was kijkers-luisteraarskonden via hun Na de Middernachtmls-uitzending
hij van oordeel dat ook de Kerk uit televisieontvanger de Paus horen en in de Notre-Daime te Parijs opgeno-
de stromingen en de vooruitgang der zien terwijl de H. Vader vol lof sprak men, werd van Katholieke zijde de
beschaving haar voordeel moet halen over deze wonderbare vooruitgang opwerping gemaakt dat het bad van
en zo belandde Pater Pichard op last der moderne wetenschap. «Mogen, licht waarin het koor gehuld werd,
van zijn oversten in de Televisie. voor de eerste maal, Onze blik en de aanleiding gaf bij de aanwezigen tot
MIDDERNACHTMIS IN NOTRE-DAME TE PARIJSIN 1948.— Deze foto
illustreert de passus waarover we het hebben in óns artikel. We zien
voor ons het koor, met altaar aan het welk Kardinaal Suhard de be
wieroking deed. In witte kring (achteraan) zien we de twee camera's
(1 en 2) opgesteld. Zij namen de beelden op om de Middernachtmis
over de wereld door zoveel gelovigen te laten volgen.
Hierboven de fameuze kaart waarvan in ons artikel sprake. Voor België voorziet Holland dus zeven
Televisieuitzendposten. Daarvan zijn 2 Vlaamse, 1 Neutral Brusselen 4 Waalse. Opvallend is dat voor
West-Vlaanderen de uitzendantenne's voorzien zijn te Ruiselede, op da hoge pylonen (waarvan de opstellers
der kaart vermoedelijk niet wisten dat deze sinds de oorlog verdwenen zijn). We kunnen ook uit de kaart
afleiden dat de Vlaamse Provincie Limburg aangewezen zal zijn op de Hollandse Zender te Heerlen... of
op de Waalse Zender Luik. Dit feit heeft geweldige reactie uitgelokt in Limburg en het aldaar verschij
nend dagblad Het Belang van Limourgstelde zich tegen deze behandeling reeds duchtig te weer. An
derzijds bemerken we hoe voor West-Vlaanderen inzonder, en ook voor een deel van Oost-Vlaanderen en
Henegouwen, de Zender Rijsel een overwegende rol spelen zal.
We noemden dit ontwerp reeds belachelijk. In de studio's tg Parijs verklaarde men onomwonden
dat zijzelf, nu ze sinds 'n goed jaar uitzenden, reeds zoeken moeten om geregeld hun Televisieprogram
ma's te vullen; en ze geven maar van 21 tot 22.30 u. iedere dag. En ze hebben maar één zender. Stel u
dan voor wat België, dat toch veel kleiner is dan Frankrijk en over veel min mogelijkheden beschikt, doen
sou er zou moeten zoeken om dagelijks twee uur uit te eenden over posten met verschillende program
ma's, Frankrijk geeft nu ver week 11 uur 30 min. Televisie. België zou 98 uren gevenl Wat 'n utopie!
verstrooidheid. De mensen kwamen
er uit nieuwsgierigheid en niet uit
devotie, klonk het. Thans echter, de
techniek vordert dag na dag, is men
ertoe gekomen ook dit uit te schake
len. Met behulp van infra-rode stra
len (stralen onzichtbaar voor het
mensenoog) en niet ultra-violet-
stralen zoals een confrater zich ver
keerdelijk uitdrukte is het thans
mogelijk ook opnamen te maken bij
na in het volledig duister. Men kan
dus b.v. bij nacht een verkeersonge
luk gaan opnemen en dit uitzenden;
het beeld is even klaar in de ont
vangstpost als zou deze plaats der
ramp volledig verlicht zijn geweest
met schijnwerpers.
Leidt televisie tot
intellectuele afstomping
Tijdens de Nieuwjaarsboodschap
van dhr J. Boon, voor 14 dagen uit
gesproken tot de luisteraars van het
N.I.R., werd door de Directeur Gene
raal van onze Nationale Radio-om
roep ook het probleem der televisie
aangesneden. Onder meer werd het
gevaar onder ogen gezien dat Tele
visie leiden kan tot een zekere intel
lectuele afstomping. Het menselijk
intellect wordt door het voortge
brachte beeld en samengaande klank -
uitzending zodanig overrompeld dat
het volledig ingepalmd wordt en ge
stuwd in de bepaalde richting van de
gedachte die door de uitzending in
woord en beeld gebracht wordt. P. Pi
chard bracht ons bij het bezoek aan
Parijs dezelfde opwerping naar voor,
doch, wat de Heer Boon niet deed,
gaf hij er wel de oplossing voor, zoals
die trouwens in Frankrijk reeds toe
gepast wordt.
Een televisieontvanger is duur en
is voor vele mensen nog onbereik
baar. De zogenaamde Télé-Cinéclubs
geven echter een oplossing die veel
voordelen biedt, 'n Samenaangekochte
ontvangpost, kan aan verscheidene
personen gelegenheid geven van de
uitgezonden programma's te genie
ten, 'n financieel euvel is dus uit de
weg geruimd. Vermits echter dit pu
bliek zeer beperkt is kan tijdens die
bijeenkomsten van gedachte gewis
seld worden over die programma's, de
verstandelijke activiteit van die men
sen wordt hierdoor gaande gehouden
zodat er weinig kans bestaat voor 'n
zogezegde intellectuele afstomping.
Naar P. Pichard ons verzekerde wordt
dit systeem in grote agglomeraties
met veel succes toegepast in apparte
mentsgebouwen; ook jeugdverenigin
gen houden er zich actief mede bezig.
Anderzijds wordt op een aangena
me manier een kontakt tot stand ge
bracht tussen personen van verschil
lende standen wat op sociaal gebied
veel goede invloed kan met zich bren
gen.
In tegenstrijd met hetgeen wel
eens beweerd wordt zal de televisie
industrie geen luxe-zaak zijn maar op
die manier op een volkse leest ge
schoeid worden.
De strijd: Televisie - Film.
Men zegt wei eens dat de grote
moeilijkheid der televisie deze der
programma's is en daar steekt veel
waarheid in.
De aard zelf van het programma is
beslissend voor de al of niet leefbaar
heid van deze techniek.
Men zal zich gemakkelijk inbeelden
welke grote onkosten veroorzaakt
worden bij een dergelijke uitzending,
geschoolde acteurs, teehniekers en
decor. Daarbij komt dat afwisseling
nodig is. Gelukkig echter ligt de op
lossing voor de hand dat een film ook
via televisie kan uitgezonden worden.
Hier echter stuit men ook op moei
lijkheden.
Vooreerst zijn de filmproducers er
niet erg voor te vinden dat him film
geteleviseerd wordt. De exclusivi
teit» immers van zo'n film vervalt
(hiermede totaal, 'n Kinemauitbater
ontvangt liefst de kliënt met zijn geld
in zijn zaal.
Maar ook dat kreeg reeds 'n oplos
sing. In Amerika zijn de verschillen
de filmmaatschappijen akkoord vol
gende gedragslijn te volgen. Een
speelfilm wordt gedurende vijf jaar
voorbehouden voor de exploitatie in
kinemazalen; na deze termijn wordt
de band vrijgegeven voor gebruik in
televisie, 't Is beslist 'n goed systeem
om wrijvingen en concurrentie uit te
schakelen.
De tweede moeilijkheid die zich
voordoet is dat de bestaande films
Uiteraard niet geschikt zijn om op
een télé-programma voor te komen,
We bedoelen hier niet de morele ge
schiktheid want daar is er steeds
middel schiftingen in te doen. Hier
wordt echter bedoeld de LENGTE
van de film. In een télé-club, waar
van hoger sprake, kan de duin- van
'n film geen grote rol spelen. Dege
nen die naar zo'n voorstelling komen
worden verondersteld er de nodige
tijd afgedaan te hebben om een ge
noeglijke avond door te brengen. An
ders is het echter gesteld met dege
nen die thuis een eigen toestel heb
ben. Zo dikwijls wordt een gezellige
avond onderbroken door een tele
foon, de bel van de voordeur, een
dringende boodschap en... die gezel
lige film van 2 uren speeltijd is ho
peloos verknoeid.
Speciale Televisiefilmen.
Ook het film-probleem als onder
deel van het televisieprogramma werd
door Pater Pichard onder ogen ge-,
nomen. De gewone bioscoopfilm werd
inderdaad reeds aangewend voor een
televisie-programma en Is hiervoor
slechts een noodoplossing. Waarom',
gaat onze zegsman verder, zouden er
geen speciale korte films gemaakt
worden, speciaal geschikt voor télé-
uitzendinigen? Dit zou inderdaad gro
te voordelen opleveren. Wanneer een
programma gevuld is met korte films
en de luisteraar genoodzaakt wordt
voor enkele ogenblikken zijn toestel
te verlaten, dan kaa hij toch enkele
We schreven reeds in onze vorige
bijdrage dat ons land tussen concur
rerende landen ligt en... voor een
moeilijke keuze staat.
In een Nederlands tijdschrift ont
dekten we een 10-tal dagen geleden
een kaart ter illustratie van een ar
tikel: «Experimentele Televisie-uit
zendingen». Het artikel handelde
over de proefnemingen die op dit ge
bied thans ingezet worden in Neder
land. Alle respect voor ons Noorder
buren en ieder kookt zijn potje zoals
't hem lust, maar... wij ook. We druk
ken die kaart hieronder af en de le
zer zal met ons akkoord zijn dat het
boven de Moerdijk niet aan fantasie
ontbreekt wanneer in de illustratie
van een artikel handelend over tele
visie-experimenten in Nederland, zon
der blikken of blozen, België en
Luxemburg integraal (zie Benelux),
'n deeltje van Duitsland en zelfs van
Frankrijk, betrokken worden, zo pre
cies of 't allemaal reeds in kannen
en kruiken is.
We kunnen natuurlijk best begrij
pen dat Nederland zijn exportkansen
verzorgt want woordelijk staaf er in
dit artikelDe Nederlandse Indus
trie (Philips, Eindhoven, en Van der
Heem, Den Haag) zal televisie-ont
vangtoestellen op de markt brengen.
Bij de produiktie zal rekening worden
gehouden met mogelijke exportkan-
sen
Terwijl onze Minister van Verkeers
wezen nog aan 't wikken en wegen
is over de keuze van de te gebruiken
definitie en op reis gaat naar Parijs,
de journalisten na, om de geperfec-
tionneerde 819-deflnitie te toetsen;
terwijl men aankondigt dat In Londen
een conferentie belegd wordt om tot
eenheid te komen inzake Europese
televisie, schrijven onze Noorderbu
ren onder bedoelde kaart: Het hier
bij gegeven schema voor een televi
sienet in Nederland is gebaseerd op
een stelsel van 625-lijnen, welk stel
sel, teneinde tot een afsluiting van
het project te komen, eveneens voor
de omringende landen is aangehou
den». Gaat de Nederlandse Industrie
zaken doenWe tellen, kop en poten
mee, maar eventjes 22 televisiezen
ders op het kaartje, cijfer die spul
len aan 50 millioen B. fr. per stuk
(televisiezender, antenne, studio's)
zonder te spreken van de op de 625-
deflnitie verouderde en reeds in Ame
rika gebouwde ontvangtoestellen die
daar overal moeten verspreid worden
en ge zult begrijpen dat het project,
als 't moest lukken, "n goudmijn
wordt voor Nederland,
NUTTELOZE ONKOSTEN
Ge zult ons misschien, na lezing
van bovenstaande, beschuldigen van
misplaatste Benelux-haterlj of iets in
dien zin. We jeunen iedereen den
penning en alle sentimentele beschou
wingen moeten hier buiten de zaak
blijven.
We moeten dit probleem zakelijk
beschouwen, want het kan ons bij
slot van zaken niet storen of h-et
Nederland, Frankrijk, Engeland of
Amerika zal zijn die hun definitie
in ons land toegepast zullen zien
en dus onze televisiemarkt met de
daaraan verbonden profijten zullen
in toeslag nemen. Wordt de 819 aan
genomen: opperbest. Wordt 'n ander
definitie (b.v. de 729-lijnen) opge
baard, dan nog blijft voor ons een
zaak vast: Rijsel zendt uit op 819 en
daar horen wij, gezien onze ligging,
vast op toe. Brussel zal hier moeilijk
kunnen opgenomen worden, 't ligt,
zonder relais, te ver af; Rijsel zullen
we hier zonder storing' degelijk kun
nen opvangen. Voor ons, in onze
West-Vlaamse Zuidergewesten, is de
zaak dus praktisch opgelost: 819.
Maar buiten bovenstaande para
graaf doen we voort:
Welk is de beste definitie? Naar
onze bescheiden mening deze die het
zuiverste beeld geeft. In ons voor
gaand artikel toonden we aan hoever
de 819 definitie de andere definities
overtreft in klaarheid en scherpte,
zodus...
Al is t nu wel *n treurige traditie
in ons land van opbouwen en afbre
ken en dan weer opnieuw beginnen,
we mogen niet vergeten dat inzake
televisie dit 'n dure liefhebberij is,
waar geen enkele kas, zelfs de Staats
kas, niet tegen kan. Dus van meetaf
aan het beste kiezen en dan vooruit.
Als de hogere instanties twijfelen
dat men dan een examenzltting hou-
de waar elke televisiebouwer zijn
toestellen kan demonstreren voor een
onpartijdige Jury.
Een tweede punt in het plan dat
door deze kaart geïllustreerd wordt,
ls dit van het overdreven hoog aantal
zenders in eigen land. Als we goed
kunnen tellen zijn er 7 aangeduid op
de kaart, met dien verstande nog dat
onze Provincie Limburg, willen ze
uitzendingen horen in de Vlaamse
taal, meesnoepen moeten aan de Ne
derlandse Zender Heerlen, of, willen
ze 'n Belgisch programma, zich ver
genoegen moeten met de Waalse post
uit Luik.
Even rekenen: 7 volledige zenders
aan 50 millioen maakt 350 mill - n.
Een uur televisie-uitzending kost er
de band 20.000 fr. per zender. Wie 1
dat betalen? Ons land, onze staat;s
en bij slot van zaken de Belgis» e
Televisiekijkeronder vorm var
een dure televisietaks.
EN NU?
Wanneer in ons land Televisies: --
ders zullen geplaatst worden,
mag stellig de fout niet herhari
worden die ten tijde van het plaats: -
der radio-uitzendantennes gema
werd. Men mag het straalbereik n. i
overtreden en moet zorgen dat te
zender-antennes In het geographi: i
midden liggen van het landsgedee'
dat moet bereikt worden. Neem V:
Radio Kortrijk, die opgericht is c
West-Vlaanderen te bestrijken, wel.
de antenne van deze zender staat
Vichte, wat met zich meebrengt dr
luisteraars aan de kust of in h:
noorden van de provincie onmogelf
"n goede ontvangst kunnen doen, g<
zien de beperkte actieradius van zo'n
plaatselijke zender.
Als men dus Televisiezenders plaatst,
moet men rekening houden met h< t
geographisch midden. Bekijk 'n lantl
kaart van België en U zult onmid
dellijk bemerken dat het een drie-
hoekvorm is. Het Vlaamse lands
gedeelte vormt ongeveer een platlig
gende rechthoek, terwijl het Frans
talig gebied een kleine driehoek
vormt.
Rekening houdend met het com
merciële straalbereik van circa 80 km.
voor 'n Televisiezender, zou Wallonië
ongeveer gans kunnen bereikt wor
den door 'n zender die bv. in Namen
zou zijn opgesteld.
Voor het Vlaamse land zou 'n zen
der te Gent het grootste gebied kun
nen bestrijken en eventueel zou Lim
burg met 'n zender kunnen voorzien
worden die het Oostelijk gedeelte van
uitzendingen kan voorzien. Men mag
zich niet laten leiden door de belang
rijkheid van een of andere agglome
ratie, maar wel door het beste resul
taat bij het uitvoeren van dergelijke
ondernemingen. Zo bv. in Nederland
wordt 'n Télézender gebouwd in
't Gooi, 'n verloren nest zou men
hier zoggen, maar 't is geographisch
het best gelegen.
'n Andere zaak is er een van cul
turele aard, die eveneens niet uit
het oog mag verloren worden. Omdat
het Frans systeem in deze beschou
wingen voorgestaan wordt, wil dit
niet zeggen dat we onze cultuur op
deze der Zuiderburen zullen afstem
men. We mogen hier in eigen land
nog zo veel eigen zenders hebben als
ons maar lief is, de kijkersvan
het Zuidelijk deel van West-Vlaan
deren zullen toch de programma's
van Rijsel volgen omdat ze in de
onmiddellijke buurt uitgezonden wor
den en bijgevolg sterk doorkomen.
Anderzijds hebben die gesprekken
in Parijs met Pater Pichard en an
dere gezaghebbende mensen van gin
der, zö laten doorschemeren dat er
misschien wel 'n woordje zou kunnen
gepraat worden, om, eens dat Rijsel
zal in werking treden met zijn Télé
zender, het wel niet onmogelijk zoq
zijn om tot een akkoord te komen
en bepaalde zenduren af te staan aan
bv. een West-Vlaamse culturele ver
eniging die op die uren over de
Rijsel-zender eigen programma's naar
onze smaak zou uitzenden.
Zo ver zijn we nog niet, volledig
akkoord, maar 't kan zo ver komen en
t Is maar kwestie van, eens dat 't zo
ver ls, niot onvoorbereid te zijn. He
beste voorbereiding ware stellig die
Vereniging van West-Vlaamse Télé-
kljkers (de naam staat er al) of Iets
In die aard tot stand te brengen, Uit
ondervinding weten we Immers dat
we allen veel te graag de kat uit
de boom kijken Dat kan soms heel
nuttig zijn, maar 't geeft soms ook
bittere ontgoochelingen en daarvoor
moeten we ons zwichten.
Dit laatste biedt misschien wel stof
tot nadenken voor mensen die breed
en ver k'jken) maar het beste war#
dat dit stof tot HANDELEN zoti
geven. J. 8.
Nadruk ook gedeeltelijk, verboden.
EEN BEELD IN HET STUDIO TIJDENS DE H. MI SU IT ZEN DING.
Boven aan het plafond bemerken we de talrijke schijnwerpers die zor
gen voor het nodige licht en... warmte. Rechts de kamera. Boven dé
zangers zien we de «micro» hangen en liri.s het altaar dat de pries
ter (hier een Pater Dominikaan) voorbereidt om er de Ji, Mis op U\