Het gejaagd leven inde Studio's Pater Pichard België, het land der onbegrensde mogelijkheden Onze Week-end Reportage De afwerking van het Televisieprogramma De Televisiepionier, Pater Pichard, stelt de Televisie in dienst van hoger idealen. Een niet te verrechtvaardigen uitheemse druk op onze Nationale Televisie-ontwerpen. Opnam® en Regie in een Televisie-uitzending Met Radio-Barco naar Télé-Parijs (3) Hoe een reis van 9 journalisten onder leiding van Radio-Barco gevolgd werd door een Ministerieel bezoek aan de Télé-studio's te Parijs. EEN BEGEESTEREND STIERENGEVECHT BE HENDIG SAMENGESTELD TELEVISIE EN GEMEENSCHAP de moderne Paulus HET TELEVISIE PROGRAMMA dragen, HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 14 Januari 1950. Blz 12. DE TELEVISIEKAMERA. Het apparaat rust op een bolvormige ijze ren knieen kan dus alle bewegingen aannemen. Met de rechterhand houdt de operateur de hefboom vast waarmee hij zijn objectief op ieder voorwerp richten lean terwijl hij in de viseurhet beeld ziet dat ziin kamera opneemt. Op de oren draagt hij de écouteurlangs deivelke hij van de regiseur de bevelen ontvangt. Hij volgt aandachtig het beeld en draait derwijze zijn camera dat de vooruitgaande acteur steeds mid den in de viseur blijft. Vooraan aan de camera, in de rechter boven hoek, bemerken we de stang met appel die dienen moet om de objec tieven-schijf scherp te zetten. De Televisiestrijd treedt op het voorplan Alvorens onze reportage over Televisie te besluiten in ons blad van 24 December jl. beloofden we onze Lezer nog meer over dit onderwerp. Op technisch gebied handelden we reeds over de samenstelling van het televisiebeeld uit lijnen waar van het hoger opgedreven aantal, thans reeds tot 819, de netheid van het beeld verhogen. De bijzonderheden over ingewikkel de studio-operaties werden achterwege gelaten en hierover vertellen we meer in het technisch gedeelte van onderstaande bij drage. Ook over de figuur van Pater Pichard, de moderne Paulus én op gebied van Radio én op dit der Televisie, die er als geestelijk en moreel adviseur in Frankrijk de belangen der Kerk verdedigt, zijn we de Lezer nog een woord verschuldigd, ook deze figuur verhandelen we in deze bijdrage. En nu de reis van 9 Vlaamse journalisten naar Parijs op uitnodiging van «Barco» het startsein bleek te zijn van een algemeen pro- en contra offensief, voor of tegen deze of gene «definitie» en van... 'n ministeriële reis naar Parijs om het vraagstuk officieel onder handen te nemen, nu mogen we niet nalaten verschillende vraagstukken die met Televisie verband houden, geestelijke, morele, economische en internationale, onder ogen te nemen. Kardinaal Suhard, zaliger gedachtenis, Aartsbisschop van Parijs, doelend op de Televisie, zegde; Deze geniale uitvin ding komt op haar tijd in het plan tot redding van de wereld De Televisie komt, op de drempel van de tweede helft der 20e eeuw, haar plaats opeisen. DE REGIE. We zien duidelijk de verschillende beeldschermen waar op de beelden, door de kamera's opgenomen, opkomen. Vooraan zien we de twee burelen waarop de regiemannen selectioneren. Vóór hen, de micro's waarmee ze met de regisseur in contact blijven. Het ontvangst bord links toont het beeld dat de wereld ingezonden wordt. minuten later weer zijn schade inha len en een nieuwe film bewonderen. De productie van korte filmen ander zijds valt stellig voordeliger uit dan deze van een 2-uren band, want in een korte film die mindere eisen stelt van volgehouden spel enz... aan de optredende acteurs, kan gemakkelij ker beroep gedaan worden op nieuwe krachten, zodat deze oplossing de mogelijkheid biedt nieuwe talenten op de voorgrond te brengen. Een andere factor is nog deze der betere koop. Een filmbeeld wordt niet, zoals een toneelstuk, door de camera opgenomen, (de film moet dus niet op een groot doek gespeeld worden) maar hij wordt eenvoudig weg uit het filmapparaat op een^spie- gel (afmetingen 9 x 12) afgedraaid en zo in het uitzendtoestel geprojec teerd. Daaruit mogen we dus afleiden dat benevens ook filmband van 35, deze der 16 en 8 num. kan worden aangewend met zelfde resultaat. Dat is dan natuurlijk heel wat beterkoop dan de grote films. Zoals ge zelf kunt besluiten, gaat Pater Pichard verder, geeft de tele visie ongekende mogelijkheden en zal het veeleer komen tot een goede sa menwerking tussen haar en de film dan tot een ergerlijke rivaliteit. Van een eerste indruk, bij het bin nentreden van een Televisiestudio blijft er vrijwel niets anders over dan een warreling van draden, schijnwer pers, trappen, een wemeling van alle kleuren van de regenboog en druk doende en zwetende mensen, wiens aandacht bestendig ender hoogspan ning staat. Want hier is 't ernst, alles wat vervuld wordt, drukt zijn stempel op het beeld dat gelijktijdig op (luizende ontvangschermen in en om de lichtstad verschijnt. De Studio De studio's waar Televisieuitzen dingen verzorgd worden kunnen in zekere mate vergeleken worden met de studio's waar klankfilmen opgeno men worden. We vinden er dezelfde schittering van sterke projecteurs die voor het nodige licht en... voor warmte zorgen want in zo'n plaatsen heerst er bestendig 'n temperatuur van 20 naar 25 graden. Draden, en nog eens draden op de grond, die voor de nodige electrische verbindingen zorgen want alles gaat hier via micro en koptelefoon waarmede hier ieder een, buiten de spelers, uitgerust is. De grote zaal bestaat uit drie de len, de scène, het middendeel voor 't publiek en achteraan de regieka mer. Vooraan is de scène waar ac teurs en camera-mannen zich bewe gen, ook de regisseur vindt hier zijn plaats, hij houdt de touwtjes in handen bij wijize van spreken na tuurlijk, want in werkelijkheid doet hij niets dan aandachtig kijken en bestendig links en rechts bevelen ge ven. Een aantal mannen in over-all staan in voor 't handwerk, schermen veranderen enz. De televisiecamera, het toestel dus waarmede het beeld opgenomen wordt, biedt uiterlijk gelijkenis met een grote filmcamera, automatisch kunnen objectieven met verschillend brandpunt voor,gesehoven worden, het geheel gelijkt aan een kleine electri sche transportwagen. De operateur beveelt met de voet de voor- of ach terwaartse beweging van het toestel. Hefbomen langs het toestel laten hem toe het beeld «scherp» te stellen, en desnoods andere objectieven, die op een draaischijf gevestigd zijn, auto matisch en in een onderdeel van een seconde voor zijn toestel te schuiven. Op een matschijf, die als viseur dient, volgt de camera het op te ne men beeld, terwijl hij via de kopte lefoon alle instructies toegezonden krijgt van de regisseur, die vooraan in de zaal heeft plaatsgenomen. Vol ledigheidshalve dienen we er nog aan toe te voegen dat, als we van de scène spreken, deze niet op een verhoog ligt zoals meestal de lezers deze reeds zich zullen ingebeeld hebben, vertrouwd als ze zijn met onze toneelzalen; neen, de studio-scènes liggen gelijkvloers met de zaal, alleen, naarmate men de zaal achteraan uitgaat, loopt die ho ger en hoger. Om een scène te tc ;eren worden doorgaans 3 a 4 camera s gebruikt, ze dragen allen een volgnummer dat met een groot wit cijfer er op ge schilderd is; langs onder, vooraan op iedere camera staat een klein wit signaallampje dat brandt wanneer bedoelde camera opneemt De Regie Achter in de zaal zien we het derde deel van de studio dat eigenlijk met een speciale glasafsluiting van onge veer 5 op 2 m. afgescheiden is van het overige gedeelte van de studio. Achter deze glasafsluiting bevindt zich de Regie In het onderste ge deelte van deze ruimte zitten teeh niekers die vijf televisieontvang- schermen voor zich hebben. Vier schermen ontvangen elk rechtstreeks het opgenomen beeld van camera 1, 2, 3 en 4, en 't beste van deze beel den wordt uitgekozen en doorgegeven naar de «Video» (de eigenlijke uit- zendkamer die verder in 't gebouw ligt) vanwaar het beeld na controle en retouchevia de Antenne van de Eifeltoren het luchtruim ingaat. In de Regiekamer echter staat een vijfde ontvangstscherm naast de vier hoger vernoemde waar het in de we reld uitgezonden beeld opgevangen wordt. Om volledig te zijn moeten we vermelden dat op een verhoog achter de teehniekers die het uit te zenden beèld kiezen, de eigenlijke regieman nen zitten die enkel maar kijken en orders geven langs een microfoon naar de regisseur vooraan in de zaal. Door de glazen afsluiting waar geen enkel geluid doordringt volgen ze het spel onmiddellijk op de scène, een blik naar beneden laat hen toe én de opnamen der vier camera's te vol gen op het respectievelijk scherm, én het uitgezonden beeld na te gaan (zie foto der regiekamer). Zij staan tele fonisch in verbinding én met de re gisseur op de scène én met de teeh niekers in de video. Wij hebben tijd nodig om de kring loop van het televisiebeeld te be schrijven, doch in werkelijkheid ge beurt dit gelijktijdig, zelfs de re touche of bijwerking van het beeld, alles geschiedt ogenblikkelijk. Vrijdag 9 December; 21.25 uur. Do vermoeienis deed stilaan onze knieën knikken. De reis Poperinge- Brussel, Brussel-Parijs en het gedu rende de ganse namiddag heen en weer gewandel in de overgrote gebou wen der rue Cognac-Jay, hing ons in de benen. Nog was onze dag verre van teneinde. De vermoeienis speelde echter zo een ondergeschikte rol dat we bij het zien van dit interessante woelige leven rap weer opgefrist wer den. Op onze uitnodigingsbrief stond vermeld: Spaanse avond, uittreksels uit een stierengevecht. We waren er als de kippen bij, we moesten dat zien. Van 9.15 tot 10 u. ongeveer kregen we een Spaanse groep uit Sevilla voor ogen die typische Spaanse dansen uitvoerde. Ze waren allen in natio nale klederdracht en het kader waar in dit alles gebeurde was zonnig echt Spaans. Onder die zee van licht met een 20-tal schijnwerpers in volla gelaat «werkten» die mensen daar,., geloof me, geen karweitje! Toen echter kwam de clouvan de avond. 'n Stierengevecht. Het was feitelijk al lang bezig... toen wij nog altijd op de scène ston den en wachtten om het te zien... De regisseur bemerkte echter gauw dat we er geen snars van verstonden en fluisterde ons in het oor even in een andere zaal te gaan kijken op het scherm van een televisie-ontvanger, en daar kregen we de sleutel van het geen ons een gekkenspel toescheen, Een behendig «trucage» kwam er aan het licht. Stel nu voor! Het was een gewone film over een stierengevecht dat men de wereld inzond. De uitzendzaal lag ergens achteraan in het gebouw... en op de scène stond een ontvangstpost waar men dit beeld zag. Maar op de film waren er geen supporters en de ze zou men er rap bijlappen... 't ma teriaal lag bij de hand: de dansers van zoëven. De zaak werd behendig ineengestoken. Het groepje dansers, 'n 60-tal, werd op een kleine tribune geplaatst, twee camera's ervoor en in de hoek een televisietoestel waarop de dansers het spel van de torea dor volgden. In de regiekregen we dus op 't bord 2 beelden: 1. het filmbeeld-stierengevecht en 2. de dansers-supporters van dit gevecht, die in de zaal zaten en door de ca mera's werden opgenomen. Die dansers, allen acteurs natuur lijk, leefden in beweging en in geroep zo erg dit stierengevecht mee (dat ze voor hen in televisie zagen) dat af en toe de mannen van de regie het ge vecht onderbraken en het beeld der supporters uitzonden, 't Geheel was zo kunstig ineengestoken dat we dus in de televisie zelf 'n stierengevecht zagen druk bijgewoond en opgemon terd door begeesterende mensen, 't Eigenaardige van de zaak was ech ter de télé-kijker was zo gefopt: hij zag een oude film, ergens in Spanje misschien wel voor veel jaren opge nomen en... de massa die dit gevecht bijwoonde, stond in de Parijse Télé- studio. En toch hadt ge gezworen dat alles zo juist was.,, wanneer ge niet zag wat er in feite achter de schermen gebeurde. Maken we ons geen zorgen over de techniek der Televisie want na het geen we in de Parijzer studio's te be wonderen kregen moet zelfs de meest eisende criticus zich geen zorgen ma ken over de waarde van 'n televisie beeld. Maar zoals kinema, pers en ra dio binnendrongen in het leven van de mensen en er goede en kwade spo ren achter lieten, zo zal ook de Tele visie een deel van ons leven verove ren, met meer kracht dan andere machten het ooit vermochten want de mogelijkheden bestaan om ons da wereldgebeurtenissen te laten meele ven op de plaats en het ogenblik dat ze zich afspelen. Welke is de houding der Kerk in deze aangelegenheid? Welke programma's brengt de nieu we techniek ons? Is er geen gevaar voor geestelijks afstomping? Dit zijn al vragen die men zich stelt wanneer over Televisie gespro ken wordt en daar kan de technieker ons geen antwoord op geven. Hij kent slechts het volmaakte beeld. 'n Vlaamse Priester en Letterkun dige schreef in een zijner werken dat Sint Paulus indien hij in onze eeuw geleefd hadde, beslist journalist zou geworden zijn, ïk meen echter dat de Apostel met het vurig temperament pater PICHARD. Kan men schoner synthese vinden voor het werk hem eigen in 1950 het Televisiepro- van pater Pichard dan deze fotoDe koptelefoon op zijn kaalgescho- bleem zou onder handen gepakt heb- ren paterskruinl De Pater volgt aandachtig de doorgegeven instructies ben, kwestie van zijn predicaties met regiekamer om zijn geestelijke acteurs te leiden in hun godsdien- de beste middelen kracht bij te zet- s^g televisiespel. St Paulus met het zwaard... Pater Pichard met da ten. In Parijs werden we door 'n Pries ter ontvangen, 'n simpele Pater Do- minikaan die er zo ongeveer hetzelfde idee op nahoudt. Die moderne Paulus is Pater Pichard. Bij onze aankomst in Parijs maak- kopte lefoon. De eerste godsdienstige «we elkaar ontmoeten in een wisse- ling van vaderlijke en kinderlijke ge. uitzendingen. negenheid,zo sprak Zijne Heilig- Van meetaf aan, toen voor een goed Keid. ten we onmiddellijk kennis met Pa- jaar ongeveer in Frankrijk de eerste Enkele weken nadien kwamen in ter Pichard in het klooster van de beelden volgens de 455-definitie via de hovingen van Castel Gandolfo de rue Faubourg st Honoré 222, hij ver- de Eifeltoren de aether ingezonden Reportage Cars toe van de Franse gezelde ons naar de rue Cognac-Jay werden, werd- besloten godsdienstige Televisieuitzendingen en 's avonds en in de studio's van Télé-Paris uitzendingen in het programma op te van O. H. Hemelvaartdag kon de was hij altijd gereed om ons uitleg te nemen. Kerstnacht 1948 blijft een Paus getuige zijn van een eerste Té- geven. Hij is moreel en geestelijk ad- historische datum; Kardinaal Suhard lé-verblnding tussen het Vaticaan en viseur bij de Franse Radio en televl- Aartsbisschop van Parijs celebreert Castel Gandolfo. De Paus was vol sieuitzendingen. Pas keerde hij terug in Notre Dame de Middernachtmis. bewondering en wenste de operateurs uit Rome waar hij van Z. H. de Paus Sterke schijnwerpers belichten het geluk om hun prestatie. De Franse zelf de hoogste aanmoediging gekre- vrome tafereel terwijl télé-operateurs Kardinalen en Aartsbisschoppen be- gen had voor zijn werk: de God,?- de beelden opnemen, doorzenden sloten dan ook dat het Katholieks dienstige belangen in de nieuwste uit- naar de studio's vanwaar het de we- Frankrijk aan Z. Heiligheid, bij ge- vinding te waarborgen. reld ingezonden werd. legenheïd van het H. Jaar 1950, een Over zijn levensloop is Pater Pi- Op Paas-Zaterdag 1949 volgde de televisiezender zou aanbieden, chard gauw uitgepraat; hij ls"afkom- uitzending van een Priesterwijding De film «De Pau3 en de geboorte stig uit Lisieux, de stad der H. The- in een Karmelietenklooster en op van de Televisie» herinnert aan al resla van het Kind Jezus. Naast zijn Pasen zelf droeg een jong Priester deze heuglijke feiten. De titel alleen gewone studiën legde Pater Pichard zijn eerste H. Mis op onder het oog reeds is betekenisvol, alvorens het zich ernstig toe op gebied van Radio van de télécamera. Na deze uitzen- groot publiek in Europa kennis maakt en... Televisie: hij kent het vak en dingen volgde evenwel voor de Ka- met de Televisie heeft de Kerk reeds volgt al de technische vorderingen, tholieken de grootste verrassing. Een een vooraanstaande rol gespeeld in Evenals steeds zijn ordebroeders bijzondere Paasboodschap van de H. de ontwikkling van deze nieuwe tech- het deden in de loop der tijden, we Vader, enkele dagen voordien op film niek; met recht en rede kan Zij nu denken hier aan de H. Thomas van geregistreerd in het Vaticaan, werd haar invloed doen gelden op dit ge- Aquino die ook 'n Dominikaan was door Télé-Paris uitgezonden. De bied. en een der grootste wijsgeren, was kijkers-luisteraarskonden via hun Na de Middernachtmls-uitzending hij van oordeel dat ook de Kerk uit televisieontvanger de Paus horen en in de Notre-Daime te Parijs opgeno- de stromingen en de vooruitgang der zien terwijl de H. Vader vol lof sprak men, werd van Katholieke zijde de beschaving haar voordeel moet halen over deze wonderbare vooruitgang opwerping gemaakt dat het bad van en zo belandde Pater Pichard op last der moderne wetenschap. «Mogen, licht waarin het koor gehuld werd, van zijn oversten in de Televisie. voor de eerste maal, Onze blik en de aanleiding gaf bij de aanwezigen tot MIDDERNACHTMIS IN NOTRE-DAME TE PARIJSIN 1948.— Deze foto illustreert de passus waarover we het hebben in óns artikel. We zien voor ons het koor, met altaar aan het welk Kardinaal Suhard de be wieroking deed. In witte kring (achteraan) zien we de twee camera's (1 en 2) opgesteld. Zij namen de beelden op om de Middernachtmis over de wereld door zoveel gelovigen te laten volgen. Hierboven de fameuze kaart waarvan in ons artikel sprake. Voor België voorziet Holland dus zeven Televisieuitzendposten. Daarvan zijn 2 Vlaamse, 1 Neutral Brusselen 4 Waalse. Opvallend is dat voor West-Vlaanderen de uitzendantenne's voorzien zijn te Ruiselede, op da hoge pylonen (waarvan de opstellers der kaart vermoedelijk niet wisten dat deze sinds de oorlog verdwenen zijn). We kunnen ook uit de kaart afleiden dat de Vlaamse Provincie Limburg aangewezen zal zijn op de Hollandse Zender te Heerlen... of op de Waalse Zender Luik. Dit feit heeft geweldige reactie uitgelokt in Limburg en het aldaar verschij nend dagblad Het Belang van Limourgstelde zich tegen deze behandeling reeds duchtig te weer. An derzijds bemerken we hoe voor West-Vlaanderen inzonder, en ook voor een deel van Oost-Vlaanderen en Henegouwen, de Zender Rijsel een overwegende rol spelen zal. We noemden dit ontwerp reeds belachelijk. In de studio's tg Parijs verklaarde men onomwonden dat zijzelf, nu ze sinds 'n goed jaar uitzenden, reeds zoeken moeten om geregeld hun Televisieprogram ma's te vullen; en ze geven maar van 21 tot 22.30 u. iedere dag. En ze hebben maar één zender. Stel u dan voor wat België, dat toch veel kleiner is dan Frankrijk en over veel min mogelijkheden beschikt, doen sou er zou moeten zoeken om dagelijks twee uur uit te eenden over posten met verschillende program ma's, Frankrijk geeft nu ver week 11 uur 30 min. Televisie. België zou 98 uren gevenl Wat 'n utopie! verstrooidheid. De mensen kwamen er uit nieuwsgierigheid en niet uit devotie, klonk het. Thans echter, de techniek vordert dag na dag, is men ertoe gekomen ook dit uit te schake len. Met behulp van infra-rode stra len (stralen onzichtbaar voor het mensenoog) en niet ultra-violet- stralen zoals een confrater zich ver keerdelijk uitdrukte is het thans mogelijk ook opnamen te maken bij na in het volledig duister. Men kan dus b.v. bij nacht een verkeersonge luk gaan opnemen en dit uitzenden; het beeld is even klaar in de ont vangstpost als zou deze plaats der ramp volledig verlicht zijn geweest met schijnwerpers. Leidt televisie tot intellectuele afstomping Tijdens de Nieuwjaarsboodschap van dhr J. Boon, voor 14 dagen uit gesproken tot de luisteraars van het N.I.R., werd door de Directeur Gene raal van onze Nationale Radio-om roep ook het probleem der televisie aangesneden. Onder meer werd het gevaar onder ogen gezien dat Tele visie leiden kan tot een zekere intel lectuele afstomping. Het menselijk intellect wordt door het voortge brachte beeld en samengaande klank - uitzending zodanig overrompeld dat het volledig ingepalmd wordt en ge stuwd in de bepaalde richting van de gedachte die door de uitzending in woord en beeld gebracht wordt. P. Pi chard bracht ons bij het bezoek aan Parijs dezelfde opwerping naar voor, doch, wat de Heer Boon niet deed, gaf hij er wel de oplossing voor, zoals die trouwens in Frankrijk reeds toe gepast wordt. Een televisieontvanger is duur en is voor vele mensen nog onbereik baar. De zogenaamde Télé-Cinéclubs geven echter een oplossing die veel voordelen biedt, 'n Samenaangekochte ontvangpost, kan aan verscheidene personen gelegenheid geven van de uitgezonden programma's te genie ten, 'n financieel euvel is dus uit de weg geruimd. Vermits echter dit pu bliek zeer beperkt is kan tijdens die bijeenkomsten van gedachte gewis seld worden over die programma's, de verstandelijke activiteit van die men sen wordt hierdoor gaande gehouden zodat er weinig kans bestaat voor 'n zogezegde intellectuele afstomping. Naar P. Pichard ons verzekerde wordt dit systeem in grote agglomeraties met veel succes toegepast in apparte mentsgebouwen; ook jeugdverenigin gen houden er zich actief mede bezig. Anderzijds wordt op een aangena me manier een kontakt tot stand ge bracht tussen personen van verschil lende standen wat op sociaal gebied veel goede invloed kan met zich bren gen. In tegenstrijd met hetgeen wel eens beweerd wordt zal de televisie industrie geen luxe-zaak zijn maar op die manier op een volkse leest ge schoeid worden. De strijd: Televisie - Film. Men zegt wei eens dat de grote moeilijkheid der televisie deze der programma's is en daar steekt veel waarheid in. De aard zelf van het programma is beslissend voor de al of niet leefbaar heid van deze techniek. Men zal zich gemakkelijk inbeelden welke grote onkosten veroorzaakt worden bij een dergelijke uitzending, geschoolde acteurs, teehniekers en decor. Daarbij komt dat afwisseling nodig is. Gelukkig echter ligt de op lossing voor de hand dat een film ook via televisie kan uitgezonden worden. Hier echter stuit men ook op moei lijkheden. Vooreerst zijn de filmproducers er niet erg voor te vinden dat him film geteleviseerd wordt. De exclusivi teit» immers van zo'n film vervalt (hiermede totaal, 'n Kinemauitbater ontvangt liefst de kliënt met zijn geld in zijn zaal. Maar ook dat kreeg reeds 'n oplos sing. In Amerika zijn de verschillen de filmmaatschappijen akkoord vol gende gedragslijn te volgen. Een speelfilm wordt gedurende vijf jaar voorbehouden voor de exploitatie in kinemazalen; na deze termijn wordt de band vrijgegeven voor gebruik in televisie, 't Is beslist 'n goed systeem om wrijvingen en concurrentie uit te schakelen. De tweede moeilijkheid die zich voordoet is dat de bestaande films Uiteraard niet geschikt zijn om op een télé-programma voor te komen, We bedoelen hier niet de morele ge schiktheid want daar is er steeds middel schiftingen in te doen. Hier wordt echter bedoeld de LENGTE van de film. In een télé-club, waar van hoger sprake, kan de duin- van 'n film geen grote rol spelen. Dege nen die naar zo'n voorstelling komen worden verondersteld er de nodige tijd afgedaan te hebben om een ge noeglijke avond door te brengen. An ders is het echter gesteld met dege nen die thuis een eigen toestel heb ben. Zo dikwijls wordt een gezellige avond onderbroken door een tele foon, de bel van de voordeur, een dringende boodschap en... die gezel lige film van 2 uren speeltijd is ho peloos verknoeid. Speciale Televisiefilmen. Ook het film-probleem als onder deel van het televisieprogramma werd door Pater Pichard onder ogen ge-, nomen. De gewone bioscoopfilm werd inderdaad reeds aangewend voor een televisie-programma en Is hiervoor slechts een noodoplossing. Waarom', gaat onze zegsman verder, zouden er geen speciale korte films gemaakt worden, speciaal geschikt voor télé- uitzendinigen? Dit zou inderdaad gro te voordelen opleveren. Wanneer een programma gevuld is met korte films en de luisteraar genoodzaakt wordt voor enkele ogenblikken zijn toestel te verlaten, dan kaa hij toch enkele We schreven reeds in onze vorige bijdrage dat ons land tussen concur rerende landen ligt en... voor een moeilijke keuze staat. In een Nederlands tijdschrift ont dekten we een 10-tal dagen geleden een kaart ter illustratie van een ar tikel: «Experimentele Televisie-uit zendingen». Het artikel handelde over de proefnemingen die op dit ge bied thans ingezet worden in Neder land. Alle respect voor ons Noorder buren en ieder kookt zijn potje zoals 't hem lust, maar... wij ook. We druk ken die kaart hieronder af en de le zer zal met ons akkoord zijn dat het boven de Moerdijk niet aan fantasie ontbreekt wanneer in de illustratie van een artikel handelend over tele visie-experimenten in Nederland, zon der blikken of blozen, België en Luxemburg integraal (zie Benelux), 'n deeltje van Duitsland en zelfs van Frankrijk, betrokken worden, zo pre cies of 't allemaal reeds in kannen en kruiken is. We kunnen natuurlijk best begrij pen dat Nederland zijn exportkansen verzorgt want woordelijk staaf er in dit artikelDe Nederlandse Indus trie (Philips, Eindhoven, en Van der Heem, Den Haag) zal televisie-ont vangtoestellen op de markt brengen. Bij de produiktie zal rekening worden gehouden met mogelijke exportkan- sen Terwijl onze Minister van Verkeers wezen nog aan 't wikken en wegen is over de keuze van de te gebruiken definitie en op reis gaat naar Parijs, de journalisten na, om de geperfec- tionneerde 819-deflnitie te toetsen; terwijl men aankondigt dat In Londen een conferentie belegd wordt om tot eenheid te komen inzake Europese televisie, schrijven onze Noorderbu ren onder bedoelde kaart: Het hier bij gegeven schema voor een televi sienet in Nederland is gebaseerd op een stelsel van 625-lijnen, welk stel sel, teneinde tot een afsluiting van het project te komen, eveneens voor de omringende landen is aangehou den». Gaat de Nederlandse Industrie zaken doenWe tellen, kop en poten mee, maar eventjes 22 televisiezen ders op het kaartje, cijfer die spul len aan 50 millioen B. fr. per stuk (televisiezender, antenne, studio's) zonder te spreken van de op de 625- deflnitie verouderde en reeds in Ame rika gebouwde ontvangtoestellen die daar overal moeten verspreid worden en ge zult begrijpen dat het project, als 't moest lukken, "n goudmijn wordt voor Nederland, NUTTELOZE ONKOSTEN Ge zult ons misschien, na lezing van bovenstaande, beschuldigen van misplaatste Benelux-haterlj of iets in dien zin. We jeunen iedereen den penning en alle sentimentele beschou wingen moeten hier buiten de zaak blijven. We moeten dit probleem zakelijk beschouwen, want het kan ons bij slot van zaken niet storen of h-et Nederland, Frankrijk, Engeland of Amerika zal zijn die hun definitie in ons land toegepast zullen zien en dus onze televisiemarkt met de daaraan verbonden profijten zullen in toeslag nemen. Wordt de 819 aan genomen: opperbest. Wordt 'n ander definitie (b.v. de 729-lijnen) opge baard, dan nog blijft voor ons een zaak vast: Rijsel zendt uit op 819 en daar horen wij, gezien onze ligging, vast op toe. Brussel zal hier moeilijk kunnen opgenomen worden, 't ligt, zonder relais, te ver af; Rijsel zullen we hier zonder storing' degelijk kun nen opvangen. Voor ons, in onze West-Vlaamse Zuidergewesten, is de zaak dus praktisch opgelost: 819. Maar buiten bovenstaande para graaf doen we voort: Welk is de beste definitie? Naar onze bescheiden mening deze die het zuiverste beeld geeft. In ons voor gaand artikel toonden we aan hoever de 819 definitie de andere definities overtreft in klaarheid en scherpte, zodus... Al is t nu wel *n treurige traditie in ons land van opbouwen en afbre ken en dan weer opnieuw beginnen, we mogen niet vergeten dat inzake televisie dit 'n dure liefhebberij is, waar geen enkele kas, zelfs de Staats kas, niet tegen kan. Dus van meetaf aan het beste kiezen en dan vooruit. Als de hogere instanties twijfelen dat men dan een examenzltting hou- de waar elke televisiebouwer zijn toestellen kan demonstreren voor een onpartijdige Jury. Een tweede punt in het plan dat door deze kaart geïllustreerd wordt, ls dit van het overdreven hoog aantal zenders in eigen land. Als we goed kunnen tellen zijn er 7 aangeduid op de kaart, met dien verstande nog dat onze Provincie Limburg, willen ze uitzendingen horen in de Vlaamse taal, meesnoepen moeten aan de Ne derlandse Zender Heerlen, of, willen ze 'n Belgisch programma, zich ver genoegen moeten met de Waalse post uit Luik. Even rekenen: 7 volledige zenders aan 50 millioen maakt 350 mill - n. Een uur televisie-uitzending kost er de band 20.000 fr. per zender. Wie 1 dat betalen? Ons land, onze staat;s en bij slot van zaken de Belgis» e Televisiekijkeronder vorm var een dure televisietaks. EN NU? Wanneer in ons land Televisies: -- ders zullen geplaatst worden, mag stellig de fout niet herhari worden die ten tijde van het plaats: - der radio-uitzendantennes gema werd. Men mag het straalbereik n. i overtreden en moet zorgen dat te zender-antennes In het geographi: i midden liggen van het landsgedee' dat moet bereikt worden. Neem V: Radio Kortrijk, die opgericht is c West-Vlaanderen te bestrijken, wel. de antenne van deze zender staat Vichte, wat met zich meebrengt dr luisteraars aan de kust of in h: noorden van de provincie onmogelf "n goede ontvangst kunnen doen, g< zien de beperkte actieradius van zo'n plaatselijke zender. Als men dus Televisiezenders plaatst, moet men rekening houden met h< t geographisch midden. Bekijk 'n lantl kaart van België en U zult onmid dellijk bemerken dat het een drie- hoekvorm is. Het Vlaamse lands gedeelte vormt ongeveer een platlig gende rechthoek, terwijl het Frans talig gebied een kleine driehoek vormt. Rekening houdend met het com merciële straalbereik van circa 80 km. voor 'n Televisiezender, zou Wallonië ongeveer gans kunnen bereikt wor den door 'n zender die bv. in Namen zou zijn opgesteld. Voor het Vlaamse land zou 'n zen der te Gent het grootste gebied kun nen bestrijken en eventueel zou Lim burg met 'n zender kunnen voorzien worden die het Oostelijk gedeelte van uitzendingen kan voorzien. Men mag zich niet laten leiden door de belang rijkheid van een of andere agglome ratie, maar wel door het beste resul taat bij het uitvoeren van dergelijke ondernemingen. Zo bv. in Nederland wordt 'n Télézender gebouwd in 't Gooi, 'n verloren nest zou men hier zoggen, maar 't is geographisch het best gelegen. 'n Andere zaak is er een van cul turele aard, die eveneens niet uit het oog mag verloren worden. Omdat het Frans systeem in deze beschou wingen voorgestaan wordt, wil dit niet zeggen dat we onze cultuur op deze der Zuiderburen zullen afstem men. We mogen hier in eigen land nog zo veel eigen zenders hebben als ons maar lief is, de kijkersvan het Zuidelijk deel van West-Vlaan deren zullen toch de programma's van Rijsel volgen omdat ze in de onmiddellijke buurt uitgezonden wor den en bijgevolg sterk doorkomen. Anderzijds hebben die gesprekken in Parijs met Pater Pichard en an dere gezaghebbende mensen van gin der, zö laten doorschemeren dat er misschien wel 'n woordje zou kunnen gepraat worden, om, eens dat Rijsel zal in werking treden met zijn Télé zender, het wel niet onmogelijk zoq zijn om tot een akkoord te komen en bepaalde zenduren af te staan aan bv. een West-Vlaamse culturele ver eniging die op die uren over de Rijsel-zender eigen programma's naar onze smaak zou uitzenden. Zo ver zijn we nog niet, volledig akkoord, maar 't kan zo ver komen en t Is maar kwestie van, eens dat 't zo ver ls, niot onvoorbereid te zijn. He beste voorbereiding ware stellig die Vereniging van West-Vlaamse Télé- kljkers (de naam staat er al) of Iets In die aard tot stand te brengen, Uit ondervinding weten we Immers dat we allen veel te graag de kat uit de boom kijken Dat kan soms heel nuttig zijn, maar 't geeft soms ook bittere ontgoochelingen en daarvoor moeten we ons zwichten. Dit laatste biedt misschien wel stof tot nadenken voor mensen die breed en ver k'jken) maar het beste war# dat dit stof tot HANDELEN zoti geven. J. 8. Nadruk ook gedeeltelijk, verboden. EEN BEELD IN HET STUDIO TIJDENS DE H. MI SU IT ZEN DING. Boven aan het plafond bemerken we de talrijke schijnwerpers die zor gen voor het nodige licht en... warmte. Rechts de kamera. Boven dé zangers zien we de «micro» hangen en liri.s het altaar dat de pries ter (hier een Pater Dominikaan) voorbereidt om er de Ji, Mis op U\

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1950 | | pagina 12