VOOR POPERINGE EN IEPER
12
21
VAN ECHTE
WEERBAARHEID!
Minister Dequae
te Roeselare
Bevolkingsvraagstuk ii West Vlaanderen
Uurregeling der Autobusiijnen
van
van
Proclamatie
liet Dogma
liana's
Hemelvaart
de 1.735 op Garnaalvangst
Het Treinverkeer leper-Roeselare
Voordracht voor het
Algemeen Verbond der
Christen Werkgevers
De Ronde van Europa te voet
met een steekwegentje
Landbouwwerlcman uit Mesen
bij aanrijding beide benen
afgereden, sterft kort nadien
KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE-ïEPER-WERVIK EN OMSTREKEN
ONZE 3 UITGAVEN:
Bladzijden
PRIJS
2 Frank
ZATERDAG
OKTOBER
1950
NIET ALLEDAAGS ONGEVAL
KANTTEKENINGEN BIJ EEN REDE
Hst Frense koppel cSocrlkaen onze gewesten
EEN SCHONE TRADITIE DIE TE BETHUNE (FR.)
STEEDS VOORTLEEFT
OP 1 NOVEMBER E. K.
TE ROME
WE HAMEREN VOORT
Een hartelijk woordje tof de Heer Minister van
Verkeerswezen en de §@id@rs der N. M.
BERICHT
AAN DE LEZER
SCHUIF
Dais© special® reportage
2. EEN DIERENWERELD KOMT AAN BOORD -
'Btwotlu nj -pek, 4/m2-
mm
HOOFDBUREEL en REDACTIE:
Poperinge Gasthuïsstr. 19.
Tel. 9 - Po&tcheckr. 47.63.60.
PLAATSELIJKE BURELEN?"
leper:
P. BRAS-DEKLERCK
de Stuersstraat 4. - Tel. 445.
Nieuwpoort:
Drukkerij DUMON, Markstr.
Roeselare:
J. VERRIEST-DEZEURE
St-Alfonsusstr. 12. - Tel. 1523.
Veurne:
M. D'HERT, Noordstraat 14.
Aangesloten bij het Verbond der
Belgische Periodieke Pers.
HET WEKELIJKS
POPERINGE en IEPER (met Wervik en randgemeenten).
ROESELARE (met Izegem Menen en randgemeenten).
KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Diksmuide en randgemeenten).
46® JAAR
Nr 42
ABONNEMENTSPRIJS 1950:
België tot Nieuwjaar 22 fr.
Belgisch Congo 3,—fr. p. week
Frankr. Holland 3,— fr. p. week
Andere landen 3,50 fr. p. week
Verantwoordelijke Uitgever:
J. Sansen, Gasthuisstraat 19, Poperinge.
Acht dagen te vroeg?
't Is mogelijk, maar 'k vreesde
toekomende week te laat te komen.
Ge moet daar niet een dag, ge moet
daar wel eens een ganse week, zo
niet nog langer op... nadenken!
Heeft men ons niet gezegd dat
wij te fraai en te tam zijn?
Heeft men ons niet deze laksheid
verweten?... in de koningskwestie!
Zijn we dat niet in vele andere...
kwesties?
We zien inderdaad hoe mensen
die... haten: God, Kerk en Koning
haten, zich kunnen inspannen, zich
kunnen geven, geheel geven aan
hun... hatelijk werk.
Hoe dikwijls is het woord weer
baarheid bovengehaald in de laat
ste weken. Hoe dikwijls werd her
haald dat het niet bij woorden
mocht blijven, maar dat men van
die weerbaarheid daadwilde
maken en zien?
En... we zijn daar allen van over
tuigd; er moeten «daden» volgen.
Maar zijn we niet 'n beetje over
tuigd dat de daad door de... gebu-
ren moet worden gesteld. Als de
gebuur de daad heeft gesteld; als we
van achter het gordijntje hebben
afgeloerd wat de gebuur heeft ge
durfd, dan is ook onze aarzeling
overwonnen, dan durven wij. Och,
ik heb het niet over heldhaftige da
den. Het woord «held» heeft men
inderdaad zodanig gedevalueerd dat
het zijn betekenis helemaal verlo
ren heeft. Er gebeuren nu helden
daden in de pisteen op het
voetbalplein, in 't Kuipke te Gent
en bij boksmatchen. Neen over hel
dendaden heb ik het niet, maar wel
over weerbaarheid.
Over de weerbaarheid van gelo
vige mensen.
Was Hitier geen halve god voor
de nazi's.
Is Stalin niet meer dan een halve
godheid voor de communisten over
de hele wereld?
Was er"-één nazi beschaamd te
zeggen dat hij vast geloofde in de
intuïtie van de Fiihrer?
Is er een Communist beschaamd
te zeggen (jat hij al de daden van
Stalin goedkeurt?
Als die twee HUN mannen oprie
pen, was er één die achterbleef?
Was er een die aarzelde? Zelfs
als zij hun volk in 't vuur jagen,
doen hun partijgangers het met ge
noegen.
Hitier leidde zijn volk en land
naar het verderf.
Stómleidt de wereld naar hel
verderf.
En toch volgden miljoenen toch
volgen miljoenen mensen die halve
godheden.
Dat schrijf ik nu in voorbereiding
tot ons groot feest van Christus-
Koning!
Is het niet vijf en twintig jaar
geleden dat dit feest werd inge
steld?
Was dat niet op het ogenblik dat
de wereld naar de... verkeerde ver
lossers opkeek dat de Kerk ons over
liet ware en echte Koning- en Lei
derschap wees van de enige Verlos
ser?
De Koning, die in werkelijkheid
de ganse wereld in handen houdt;
heerst en regeert over de hele
Schepping, over staten en landen,
over regeerders en volk; de enige
Koning!
Die heerst in liefde en bermher-
tigheid.
Werd Hij gediend in waarheid,
volgde men zijn raadgevingen, dan
was er geen leger nodig, dan was er
vrede onder de volkeren, dan was
er rust en orde in ieder land, dan
waren er noch uitbuiters noch uit-
gebuiten, dan waren er geen bedrie
gers noch bedrogenen; dan was er
geen kwestie van onrecht noch on-
rechtveerdigheid. Dan was er vre
de omdat er in plaats van jaloers
heid en haat ware liefde onder de
mensen zou heersen.
Dat is geen theorie, dat is geen
fantasie noch hersenschim, dat is
nuchtere, dat is loutere waarheid.
En wij weten het!
En toch! Staan wij, gelovige men-
als die anderen voor hun halve
godheden?
't Is mogelijk dat er velen zijn
die uit vrees met die anderen mee
liepen of meelopen, maar we weten
dat er miljoenen waren en zijn die
uit overtuiging die moderne dwin
gelanden volgden en bewierookten.
En wij? We lazen en lezen over
die... «kolossale» paraden te Mos
kou, vroeger te München of Berlijn,
over dat geweldig enthousiasme,
over die volledige overgaven van
miljoenen om in stoot- en storm
troepen, in onderzeeërs en dies
meer hun leven te geven. Verbazen
de, verbluffende weerbaarheid!
De onze?
Ik wenste te zien de weerbaarheid
van iedere dag; de volledige, niet
versagende aanhankelijkheid aan
onze vorst; Christus-Koning.
Van onze jeugd! Niet alleen op
een feestavond, maar thuis, op het
werk, overal!
Van onze grote mensen! Weer
baarheid in woord en daad. Weder-
durf waar anderen durven. Aanval,
niet met de wapens, maar door
woord en door de liefdedaad, zodat
we anderen overtuigen, de anderen
die onze Koning nooit leerden ken
nen of van hem wegliepen.
29 Oktober, Christus-Koning-dag!
Och,'ik spreek niet over bevlagging,
maar zou men op dien dag in de
kerk niet moeten zien dat alle
gelovigen meevieren; dat dit feest
ons iets meer zegt... dat we dien
dag in de namiddag wel een feest
kunnen missen om onze aanhanke
lijkheid, onze genegenheid en liefde
tonen aan Hem die is de Koning
der eeuwen?
Om te tonen, ook aan de an
deren, dat wij werkelijk weerbaar
worden en zijn om te verdedigen bet
hoogste, het rijkste en schoonste
dat we bezitten: ons katholiek ge
loof. Duizenden priesters en gelovi
gen gaven in de laatste jaren hun
leven voor Christus-Koning. Laten
wij ten minste bewijs geven van
onze aanhankelijkheid.
PÉ VLAMYNCK.
Op de eerste kringvergadering
van het Algemeen Verbond der
Christelijke Werkgevers, kring Roe
selare, die doorgaat op Maandag
23 Ooiober e. k„ te 20 urn', in de
bovenzaal van het Stadhuis, zal
Zijne Excellentie Minister A. De
quae een voordracht houden over:
De huidige conjunctuur, bestaat
er gevaar voor inflatie?
We zijn ervan overtuigd dat én
de persoon van de spreker én het
onderwerp zelf de belanghebbenden
ertoe zullen aanzetten al het mo
gelijke te doen om deze vergadering
bij te wonen.
Iedereen, ook niet-leden, zijn bij
voorbaat hartelijk welkom.
Te Euston, op de Oakley Square, deed zich een eigenaardig ongeva'
voor. Terwijl enkele autcwagcns stopten voor een verkeerssignaal er
hun beurt afwachtten om verder te rijden, kantelde plots een meta
len sfcll'ng om, die vcor een in herstelling zijnde gebouw opgetrokken
was. Een persoon werd bij dit on-eval gedood en acht andere ernstig
gekwetst. Ook de stilstaande auto's kregen meer dan hun deel in
builen en blutsen.
De openingszitting van de gewo
ne zittijd van de Provinciale Raad
voor West-Vlaanderen, op Maan
dag 2 October jl., was voor Z. Exc.
Ridder Pierre van Outrijve d'Yde-
walle, gouverneur der Provincie,
een gelegenheid om een belangrij
ke redevoering te wijden aan het
bevolkingsvraagstuk in West-Vlaan
deren.
Onze Gouwheer heeft het demo
grafisch potentieel van onze pro
vincie op een zeer rake en duide
lijke wijze ontleed. De klare taal
van cijfers en statistieken heeft
van deze zeer opgemerkte rede een
dokument gemaakt dat stellig in
de toekomst nog dikwijls zal ge
raadpleegd worden.
Verbloeming of ophemeling van
Hier ziet men de wereldreizigers aan het kruispunt De Toevlucht
te St.-Joris-aan-de-IJzer, bij Nieuwpoort.
De bewoners van de Westkust
keken raar op toen ze voor enkele
dagen een buitengewoon exentriek
koppel langs de wegen zagen
trekken. Ze duwden een karretje
vooruit, waarop de Franse vlag
wapperde en waaraan een tweede
gelijkaardig wagentje vastgemaakt
was. Beiden waren zeer sjofel aan
gekleed, doch het medelijden van
de bevolking werd vooral opgewekt
door het feit dat de vrouw op een
houten been bagage voortstak.
Ze wisten te vertellen dat ze met
sen, zo weerbaar voor dien Koning 12 personen vertrokken waren op
Dit blad bevat op de 7" biz. de
in voege sedert 15 October II., na hun aanpassing op de
Treinveranderingen van 8 October jl. en waarvan we de
uurtabel mededeelden in ons nummer van verleden week.
Toen in 1188 de Franse stad Eéthune (uit het Pas de Calais) door
de pest geteisterd werd, hadden twee smeden het nlan opgevat en
ook uitgevoerd een broederschap ba stichten, waarvan het enig doel
was hun afgestorven medeburgers te begraven. De legende voegt er
aan toe dat zij zich voor dit menslievend werk lieten inspireren docr
het voorbeeld van St.-Elooi, hun patroon. Wit er ook van zij, de
pest week van Béthune, doch de schone broederschap bleef bestaan
en bestaat nog. Zij kreeg de naam van Les Gharitablesde l'ef-
dadigen. Geen enkele begrafenisonderneming kan te Béthune be
stsan, want de Charltablcsgelasten zich daar nog heden ten dage
met aile formil te'ten, zo wereldlijke als burgerlijke, hij bet afster
ven van een medeburger. Hierboven de lijkdragers in hun eigen-
klederdracht.
26 December 1946 en langs de At
lantische kust naar Spanje getrok
ken hadden. Hun voetreis ging
verder langs de Azuurkust waar zes
van hun kameraden bij een ver
keersongeval het leven inschoten:
daarop trokken de andere vier naar
huis. Na Italië, Corsika, Zwitserland
Luxemburg en Nederland door
kruist te hebben, met al het wel en
wee dat zulke vier jaar lange reis
kan meebrengen trekken ze nu door
België naar Calais terug. Ze hopen
aldaar aan te komen op 24 Decem
ber, waar ze een triomfantelijke
ontvangst verwachten.
Ze zijn immers leden van de Fe
deratie van de Gedeporteerden en
bezaten niets meer toen ze uit de
concentratiekampen terugkwamen.
Mevr. Raynaud, die nu 54 jaar is,
heeft ten gevolge van de Folterin
gen in het kamp van Ausschwitz
haar ene been verloren. Uit protest
tegen de minieme staatstoelage
van 65 Franse franks per dag heb
ben ze besloten deze tocht op touw
te zetten. Benevens de premie door
hun Federatie toegekend, verkopen
ze tekeningen en schilderijen om in
hun onderhoud te voorzien.
Niettegenstaande al de ellende
die ze doormaken en de vermoeid
heden van de lange tochten, blijft
hun leuze steeds Courage et Sou-
rire». En dit was werkelijk onze
eerste en laatste induk van deze
mensen die alles samen 27.000 km.
zullen afgelegd hebben.
Door het Vaticaan wordt mede
gedeeld dat de plechtige proclama
tie van hex Dogma van Maria's He
melvaart te Rome thans definitief
is vastgesteld op 1 November a.s.
(Allerheiligen), 's morgens te 8.30 u.
De plechtigheid heeft plaats op het
Sint-Pietersplein te Rome.
Het N.I.R. heeft de nodige schik
kingen getroffen voor de recht
streekse en volledigs uitzending van
deze plechtigheid (323.9 m.).
Men verwacht dat 53 Kardinalen
en 1.509 Bisschoppen op deze plech
tigheid zifllsa aagwezig zijn.
onze gouw treft men er niet in
aan, het is de nuchtere taal van
iemand die de werkelijkheid onder
de ogen durft nemen en het als
zijn opperste plicht beschouwt zijn
raadslieden en zijn medeburgers te
wijzen, aan de hand van eeuwig
geldende beginselen, op het gevaar
wat ontvolking voor een land be
tekent. Bij de aanvang van zijn
rede verklaart spreker inderdaad:
Het is een oerwaarheid dat al
leen het leven de rijkdom schept.
Wie om de welvaart van een land
bekommerd is, moet die rijkdom
vóór ogen zien, moet hem helpen
verwerven, moet strijden opdat hij
niet zou ontsnappen. Daar waar
het leven de bevolking weg-
deint, valt een land moreel en eco
nomisch neer, daarVan zijn er voor
beelden voor het griipen.
WEST-VLAANDEREN,
DE SCHONE NQORDZEEGOUW
De westelijke hoek van België,
onmiddellijk grenzend aan twee
landen. Frankrijk en Nederland,
en door de Noordzee gescheiden
van Engeland, dat is West-Vlaan
deren, met: zijn 323,404 ha. opper
vlakte. De natuur schonk deze
streek enkel bossen en duineft.
Rijkdommen als steenkool, peti'o-
leum of andere delfstoffen ont
breken er. Met hun stoere werk
kracht wisten echter de bewoners
dezer provincie hun wil op té drin
gen zowel aan zee als aan grond
en deze streek om te toveren tot
een vruchtbaar landbouwgebied.
De afwezigheid van natuurlijke
energiebronnen hield de zware in
dustrie op afstand en daar waar
de landbouw overheerste en de eni
ge grootbezigheid was werd het
land overgoten door gezinsbedrij
ven, doorgaans naar de landbouw
georiënteerd. De hoofdtakken van
deze bedrijvigheid zijn gevormd
door het vlas, de tabak, de hop en
de cichorei. Langs de kust geeft
de visserij hetzelfde familiaal ka
rakter aan de bedrijvigheid der in
woners.
Opeenhopingen der bevolking zijn
dan ook zeer zeldzaam in onze
provincie. Alleen het Zuiden, dat
tegen de Franse grens en meteen te
gen de Franse nijverheid aanleunt
en dat boven de 400 inwoners per
Km2 reikt, evenals Izegem dat
door zijn borstel- en schoennijver
heid over een hogere bevolkings
dichtheid beschikt, maken op deze
regel een uitzondering
De bijgaande kaart geeft hiervan
trouwens een zeer duidelijke illus
tratie.
DE BEVOLKING
Op 31 December 1949 had West-
Vlaanderen 1.006.357 inwoners, d.i
11,68 t.h. van de bevolking van het
Rijk en neemt aldus, na Bra
bant met 1.822.834, Antwerpen met
1.301.217, Henegouwen met 1.242.422
en Oost-Vlaanderen met 1.226.602,
de vijfde plaats der provincies in
Dit cijfer voor West-Vlaanderen
is verheugend, vooral als wij de
evolutie hiervan tijdens de 19e
eeuw nagaan en een vergelijking
trekken met de bevolking van het
ganse land.
Volgend schema verduidelijkt dit
trouwens
1801
459.730
inwoners
1806
,>02.542
inwoners
1816
519.436
inwoners
183.9
601.678 inwoners
1846
643.004
inwoners
1836
624.912
inwoners
1866
642.217
Inwoners
1876
684.468
inwoners
1880
691.764
inwoners
1890
738.442
inwoners
1900
805.236
inwoners
1910
874.135
inwoners
1920
803.687
inwoners
1930
901.588
i nwoners
1947
996.449
inwoners
(Zie vervolg biz. 2.)
U hebt het dus noodzakelijk ge
acht, HH. Minister van Verkeers
wezen, en Directeuren der Nationale
Maatschappij der Belgische Spoor
wegen, tot de afschaffing der trein
verbinding Ieper-Roeselare. Roese-
lare-Menen en sommige andere lij
nen in ons Vlaams land. en vooral
in onze Westhoek over te gaan.
Deze beslissing werd getroffen
onder de mom van bezuinigingen
en om reden dat er kost wat kost
iets moest gedaan worden om te vol
doen aan de drang naar be
zuiniging, welke thans het leid
motief zou zijn in uw Beheer.
Deze maatregelen werden getroffen
tegen wil en dank van uw kliënteie,
van onze Senators, Volksvertegen
woordigers, en sommige onzer
Stads- en Gemeentebesturen. U
brengt een nieuwe en gevoelige
kaakslag aan onze Vlaamse Gewes
ten.
In 1932 werd er door uw beheer
overgegaan tot de afschaffing van
de treinverbinding Ieper-Roeselare.
Deze afschaffing werd alsdan als
proefneming en om zelfde bezuini
gingsreden opgelegd. Deze proefne
ming mislukte totaal. De eerste
jaren was het deficiet der autobus
lijnen merkelijk hoger dan de vroe
ger bestaande treinuitbating. Er
werd aangedrongen op nieuwe
treinverbinding. Na tussenkomst
der Openbare Besturen, Senators,
Volksvertegenwoordigers, werd er
uiteindelijk beslist de treinverbin
ding terug in te voeren bij middel
van spoorauto's en de private auto
buslijn te laten bestaan.
Sinds 1937 gaf de uitbating, zowel
op het spoor als op de autobussen,
volledige voldoening aan het pu
bliek. Het economisch belang van
West-Vlaanderen was er mede ge
diend. Het is overigens van belang
dat er tussen sommige streken een
Het slachtoffer OMER DEBAL
Debal Omer, gehuwd, wonende
Grote Markt 40, te Mesen, in dienst
van landbouwer Mahieu Jozef, be
gaf zioh Vrijdagmorgén 13 Oct. jl.
in gezelschap van deze laatste,
met twee wagens beten naar de
statie. Debal stapte langs de tweede
wagen. Ter hoogte van de Pont de
la Douve, stak een jeep met aan
hangwagen, geladen met zware be
tonnen telefoonpalen, en toebeho
rende aan de Staat, voorbij. De
paardengeleider Debal werd gevat
door de aanhangwagen en werd
met geweld tegen zijn wagui ge
worpen. Hierbij werd hij beide be
nen afgereden.
Dr Lamblin uit Waasten en Dr
Debaene uit Le Bizet, waren spoe
dig ter plaats, doch oordeelden hel
hoogst noodzakelijk de zwaarge-
kwetste met de Benelux-wagen
naar het O. L. Vrouw Hospitaal te
leper te doen overb'engen. Intus
sen had een priester het H. Oliesel
toegediend.
De Rijkswacht van Walsten stel
de het onderzoek in en had liet vrij
druk om de intussen toegesnelde
nieuwsgierigen op afstand te hou
den. Rond 14 uur is het slacht
offer, niettegenstaande de beste
zorgen, aan de opgeiopen verwon
dingen te leper bezweken.
Geen enkel ogenblik had hij het
bewustzijn verloren.
Omer Debal, echtgenoot van Ma-
thilde Deeroix, was geboren op 1
Mei 1909. Hij was vader van twee
kinderen en was in de streek door
eenieder geacht.
De begrafenis had plaats te Me
sen op Dinsdag 17 Oktober. Een
grote menigte dorpsgenoten nam
aan de droevige plechtigheid deel.
De lijkoaar werd gedragen door
het Brandweerkorps, waarvan Omer
Debal sinds lange jaren een ver-
dienstvol lid was.
Op het kerkhof werden lijkreden
gehouden door de hr Loridan, in
r.aam van het Pompierkorps en de
hr Jean Menu in naam van de
bond der Oud-Soldaten.
Het Wekelijks Nieuwsbiedt
aan de beproefde familie Debal-
Decroix haar gevoelens van chris
telijke deelneming.
goed rationeel en goedkoop vervoer
middel bestaat. Aldus was het Cen
trum van West-Vlaanderen, Roese
lare, eveneens leper, een knooppunt
geworden van autobussen, trams en
treinlijnen. De grensstreek was er
mede verbonden en nieuwe moge
lijkheden werden geboden. De ver
plaatsingen van onze werklieden
naar de nijverheidscentra waren er
door gevoelig verbeterd.
Op het onverwachts, zonder veel
voorafgaandelijke kennisgevingen,
hebt U, Heren, de beslissing tot de
afschaffing van de treinverbinding
getroffen.
Waarom zo gehandeld?
Was het misschien uit vrees dat
er te veel weerstand zou geboden
zijn? Uw maatschappij, instelling
van openbaar nut, boekt elk jaar
een tekort van circ,. 3 milliard. Wij
West-Vlamingen, dus ook de be
woners van de Westhoek, zijn tus
sengekomen in uw deficiet van 20
milliard, sedert de bevrijding! De
West-Vlaamse gemeenschap oor
deelt minstens ts mogen rekenen
op een minimum van fair play en
een betere behandeling. U vergeet
wellicht, Heren, dat wij ook deel-
maken van de Belgische Gemeen
schap. Er zou nog eerst moeten be
wezen worden dat de lijnen Ieper-
Roeselare en Menen-Roeselare wer_
kelijk zo deficitair waren, en geen
betere uitbating mogelijk was.
Een rationeler uitbating dezer
lijnen had kunnen geschieden moest
er wat goede wil geweest zijn bij
Inspectie en Directie der N.M.B.S.
Vele lijnen in het net der N.M.B.S.,
ja bijna alle lijnen zijn deficitair.
U zoudt dus moeten consekwent
zijn, Heren, en gans het spoorweg
net afschaffen, gezien uw bedoeling
bezuiniging is en niet het dienen
der Gemeenschap! Wij vinden het
effenaf' niet te verantwoorden dat
onze werklieden en bedienden zo
behandeld worden. Zulkdanige toe
standen zouden niet geduld worden
in het Waalse gedeelte van het
land, maar ja het zijn maar Vlaam
se koelies en daarom bekommert
men zich niet te Brussel in de Na
tionale Maatschappij der Belgische
Spoorwegen. Wij kunnen niet be
grijpen dat de Hr Minister Seghers,
Voorzitter van de N.M.B.S., leidend
figuur in onze werkliedenmidden,
zulkdanige beslissingen toelaat. On
ze Vlaamse gemeenschap wordt eens
te meer vernederd en misprezen. U
kunt, Heren, van de N.M.B.S. be
sparingen doen in uw kaders, of
laten de zeer leerrijke uiteenzettin
gen in de Libre Beigique omtrent
uw beheer, U onverschillig?
Voor een Noord-Zuidverbinding
te Brussel, worden er milliarden
voorbehouden: de totale uitgaven
zouden de vijf milliard benaderen!
U kunt nieuwe stationgebouwen
oprichten te Brussel: Noord en Zuid
welke honderden millioenen kosten
en waarvan het nut evengoed kan
betwist worden. Zekerlijk kunnen
daar ook millioenen bespaard wor
den. Maar hier in onze streken
worden er treinen afgeschaft, spoor
verbindingen onderbroken en wel
licht lijnen uitgebroken. De water
wegen, zoals de vaart I"per-Komen,
worden niet hersteld. De statie te
leper wordt niet herbouwd. De sta
tie te Roeselare wordt behouden in
haar erbarmelijke toestand. Men
spreekt hier in onze West-Vlaamse
Gewesten gedurende dertig jaren
over projecten. De Staat kan een
waarborg van 1 milliard verlenen
voor het inrichten van een Fetro-
leuminstallatie te Antwerpen, maar
hier blijft het bij woorden. Onze
besturen worden overstelpt met pa
pieren en beloften en alles blijft
zoals het was. Wij worden behan
deld als lamme goedzakken.
Het is zeer gemakkelijk voor U,
Heren Directeuren der N.M.B.S.,
tot de afschaffing van lijnen te be
slissen, een wedde van 303.000 fr.
per jaar, benevens de bijkomende
voordelen, op te strijken, U hebt
immers ter uwer dispositie een
autorijtuig met chauffeur waarvan
het onderhoud ten laste valt der
N.M.B.S. Wat zoudt U zeggen moest
uw Dame of kinderen elke dag de
reis Roeselare-Ieper heen en terug
rechtstaande doormaken. Is het
aannemelijk dat een werkman 40
minuten langer op de baan zijn tijd
moet slijten in veel minder gunsti
ger voorwaarden en blootgesteld
aan allerlei gevaren, want de banen
gebruikt door de autobusdienst, zijn
voor de in slechte staat. Maar
ja, dit bekommert U zeer weinig.
Een onzer Volksvertegenwoordigers
of Senators zal ongetwijfeld welwil
lend aan de Hr Minister van Ver
keerswezen enkele vraagjes stellen.
Wij zullen voor vandaag niet ver
der ons hartelijk woordje uitbrei
den, maar geven U de verzekering
dat het dossier niet gesloten wordt
en dat wij met alle macht deze
zaak nader onderzoeken en zullen
bepleiten. Wij doen evenwel een
beroep op de Hr Minister Seghers
opdat hij zelf deze toestand ter
plaatse zou komen onderzoeken.
Wij twijfelen niet aan zijn goede
bedoelingen en. aanvaarden grif dat
het moeilijk en lastig valt de be
narde toestand der N.M.B.S. recht
te zetten maar dat hij toch be-
grijpe dat maatregelen zoals de af
schaffing der lijn Ieper-Roeselare
niet altijd met besparingen gepaard
gaan en dat wij hier ook in West-
Vlaanderen toch wat mogen genie
ten van de Openbare diensten
Het is gemakkelijk te spreken
over de Economische ontwikkeling
van West-Vlaanderen en daarover
jaren te redekavelen, maar uitein
delijk niets te verwezenlijken... en
afbreken.
Als gevolg van de technische
veranderingen die ons blad de
laatste weken onderging, zijn
we cr thans toe gekomen,
wat veel lezers ons van vroe
ger reeds vroegen de uitga
ven van leper en Poperinge,
niet meer in twee afzonderlij
ke, maar wel IN EEN UITGA
VE TE VERWERKEN.
Vandaar de kleine wijziging
onderaan de titel in de uitgaven
leper en Poperinge, en de an
dere bJadsch'kklng wat het lo
kaal nieuws betreft.
DE UITGEVER.
na lezing-, ons blad in de handen
van een vriend of gebnor die
het nog niet heeft. U bewijst
er ons een dienst mee. Dank.
TTT71
KftyjiQ G* 150. .toWQ
TERWIJL DE KORRE SLEEPT
In dat vroege morgenuur, 't was
amper 4.30 u. toen de korre over
boord ging. is de tijd van wachten
zeer kort. Die tijdspanne van een
geslagen uur, terwijl de korre over
de ztebodem gesleept wordt, ver
loopt zelfs zeer vlug wanneer men
zo wat op z'n eentje over het dek
kan slenteren. Slenteren is natuur
lijk al wat te grootsprakerig gezegd
want een beginneling aan boord die
er zelfs op boft dat hij van niets
weetmoet toch altijd de voorzich
tigheid in acht nemen wanneer hij
een uitstapje waagt op het gladde
dek van een boot die geen autostra
de is en die integendeel van die
vervelende linkse en rechtse be
wegingen maakt en dit nog wel pre
cies op het ogenblik dat ge over
moedig een strakgespannen kabel,
die als veilige gids diende, hebt
losgelaten.
Oude zeerobben hebben van die
deiningen geen last en lopen daar
maar rustig rond alsof ze thuis
rond de stoof draaien. Doet dan 'n
sorteertafel, die hij juist bezig is
met afwassen, zo wat een dom
schuif-manoeuver onder een plotse
duw van de dansende boot, dan zal
de tafel wel verschuiven. maar
de zeeman niet; die staat altijd
vast.
Het ruim van de boot was tijdens
dat eerste uur een sterk aantrek-
kingspunt maar daar is nu weer
zoveel bijzonders niet te zien want
een vissersboot is geen vrsrehtboot
en heeft maar het hoogstnodige
mede. Naast de keuken, die zeer
sober is, ligt de machinekamer die
door een luik van op hst dek kan
bereikt worden. In het ruim is er
ook nog een plaats voorzien die als
bergruim dient voor sprot of haring
voor het geval dat er aan dergelijke
v&mgsten gedaan wordt. Wanneer,
zoals thans, gewoonweg op garnaal
gevaren wordt, dan dient dit
ruim alleen voor bergplaats van
materiaal. Een reserve-net werd
hier opgeborgen zodat bij eventuele
zware beschadiging of verlies, de
visser niet verplicht is de terugweg
aan te vatten.
DE KORRE WORDT BOVEN
GEHAALD
We varen nog in het halve duis
ter want de dag laat nog steeds op
zich wachten. In de richting van
Middslkerke zien wij een vage
schemering die de belofte voor een
nieuwe dag injjoudt.
't Is thans 5.30 u. De korre werd
gedurende een uur gesleept. Nu
eens kijken wat er gevangen werd.
Het dek moet nu helemaal vrij zijn,
de kabsls moeten ongehinderd over
de takels kunnen lopen en de schip
per houd'; er niet aan dat zijn pas
sagiers er met gescheurde kleren
zouden tussen uit komen. Daarom
kregen wij elk een uitkijkpost aan
gewezen, vanwarr ongehinderd al
les kon gevolgd v. orden.
(Zie vervolg blz. 8.)
Hier Is de vangst. Schipper Verbanck heeft zo pas de Inhoud van
de korre c.p het dek laten neerkomen. Tone staat aan de v'-das
en laat de kabel, die het net omhoogtrekt, vOcrz!eh''g c "er-
wijl Bené (uiterst links) liet onderste einde van de korre yastjioudt.