Soleil Laait de Lijnenslag weer op De Me machine V Amerika's grootste vli Ontevredenheid Kritiek - Kostprijs Sinter Goedele, getuigenis uit een groot verleden wastaiies, keeiai&m Volledige Melkmachine if .N. Drie Let en met éénzelfde biljet Soleil bevat zuurstof die het witgoed nieuw leven geeft DE KOLONIALE LOTERIJ Brand csem boord van de Prince Baudouin AssssenSicf van Westvlaanderen iVSanieren om de ICerk te bestrijden JOEGO-SLAVISCH BISSCHOP OVERLEDEN IN ITALIË DE KARAVAAN DEUTZ OP TOCHT N.C. IVI. V. Westvlaanderen Trein- en Autobusverkeer leper-Roeselare Landb< filing - Paleis 3 - St«id 41 Is de MEEST I HANDELBARE ECONOMISCHE OPBRENGENDE ter plaatse gebracht en opgesteld j - vanat 12.750fr. jl Voor alle inlichtingen wendt U tot onze Agenten of aan de Fabrique Nationale d'Armes de Guerre, HERSTAL - bij - Luik De zaak der «Gouden Zolen» voor de rechtbank te Rijsel 26.840 priesters waarvan 11.139 lnlanc!cl MAN STORTTE NEER MET 100 M. HOGE ROTS Legernleuws SCHUIF Inwoner uit Holle- beke doet pijnlijke val te Rijsel BRIEF UIT BRUSSEL «HET WEKELIJKS NIEUWS- Zaterdag 3 Febr. 1951 - Bladz. 8. GOED VOOR VIJFHONDERD JAAR Menigeen, heeft bij gelegenheid de prachtige Sinter-Goedelkerk te Brussel bewonderd. Maar weinigen hebben dit prachtige bouwwerk van dichtbij .onder ogen genomen. Dat loont altijd wel de moeite maar in de jongste jaren is dat wel een. beetje gevaarlijk geworden. Zo gevaarlijk zelfs dat sommige in de nabijheid gelegen straten niet meer toegankelijk zijn en andere delen van de kerk met een afdak beschermd zijn... tegen vallende stenen. De Sinter Goedele Kerk is ziek, ziek van de ouderdom. Sommige delen van het gebouw zijn trou wens al meer dan zeven honderd jaar oud. En op dien ouderdom beginnen de jaren al een beetje te wegen. Men heeft al meer dan eens ge vreesd voor het leven van deze prachtige kerk met haar zestig meter hoge torens. Vrees voor de oorlog, de bommen of de raket- bommen. En voor de graafwerken van de Noord-Zuidverbinding die aan de voet van de kerk voorbij loopt. Al deze gevaren zijn nu echter voorbij. De prachtige glas ramen werden volledig hersteld, aangezien ze nu toch uitgenomen waren. En nu denkt men er ern stig aan eerlang de herstellings werken aan te vangen op grote schaal. Voor de oorlog had men de kos ten hiervan begroot op circa vier millioen. Alles is nu een beetje duurder geworden en men hoopt er van af te geraken met vijfig millioen. Naar schatting zal Sinter Goedele dan weer bestand zijn voor een goede vijfhonderd jaar tégen de tand des tijds De architecten uit onze tijd zijn niet te spreken over de schadelijke uitwerking van de moderne in dustrie op de gebouwen. Vroeger bleven de gebouwen veel langer te gen de uitwerking van de tijd be stand. Nu is daar de rook van de vele fabrieken welke zich vastzet op de muren en de stenen invreet met de vochtigheid van de regen. Men heeft zelfs bemerkt dat de muren van het Brusselse stad huis waarop sedert jaar en dag aanplakbrieven worden aangesla gen veel beter bewaard is dan het vrije berookte deel daarboven. Sommigen dachten er zelfs aan de herstelde Sinter Goedele tegen weer en wind te laten beschermen door een laagje plastiek. Maar dat is weer niet de goede oplossing want de stenen moeten kunnen ademenanders gaan ze nog rapper stuk. Het zal al welletjes zijn als de hérstellingen zo duurzaam zijn als men verwacht. Komt tijd, komt zorg. En onze achterkleinkinderen uit liet jaar 2.500 moeten de her stellingen nog maar eens overdoen, als ze dan ten minste nog enig spoor vinden van de Sinter Goede le. VOLK VAN ZWANZEURS Zij zijn een volk van zwanzeurs. Wij weten niet hoeveel helden van hier of ginder of ginderachter gedecoreerd werden na de bevrij ding: wegens daden van moed en zelfopoffering. Bijvoorbeeld bij het afstoken van koolzaadvelden op aanstichting van de Londense ra- dioweerstanders uit de kliek van Jan Moedwil. Koolzaad was blijk baar een strategische grondstof en wie weet of de Duitsers er geen raketbommen mee gemaakt heb ben. Dus weg met het koolzaad. Toevallig echter schijnt men in dit jaar onzes Heren 1951 plots ontdekt te hebben wat iedereen al lang wist. Koolzaad is een vrij dankbare en gemakkelijke teelt, en levert, benevens de olie, nog een uitstekende grondstof voor lijnkoe ken voor het vee. En het voeder- graan dat nu toch onmenselijk duur is, moet dan maar wijken voor het verwerpelijke, maar in eer herstelde koolzaad. Dus leve het koolzaad. Zijn wij geen volk van zwanzeurs? DE VREES DER AGENTEN... Het jongste autosalon heeft de verbeelding van sommigen mensen kennelijk over-prikkeld. Sommige Socialistische volksver tegenwoordigers hebben een wets voorstel ingediend tot invoering van het verplichte rijbewijs voor alwie een motorrijtuig bestuurt. En dat zou zo maar niet ver strekt worden. Luidens het voorstel wordt de candidaat-chaufïeur vooreerst on derworpen aan een geneeskundig onderzoek In een der administra tieve gezondhelsoentra van het Ministerie van Volksgezondheid. Vervolgens zou hij om de 5 jaar aan een nieuw geneeskundig on derzoek onderworpen worden om vast te stellen of hij lichamelijk nog steeds geschikt is. Bovendien zou de belanghebben de tevens moeten bewijzen in een technische proef dat hij in staat is een motorrijtuig te besturen. De opstellers hebben waarschijn lijk gemeend dat zij in Patagonië zaten. In werkelijkheid willen zij Belgische toestanden regelen en aan honderduizende autobestuur ders in ons land een technische be nevens, andere proeven opleggen. Wij geloven niet dat ze het ver zullen brengen met hun voorstel. Wij geloven trouwens niet dat veel verkeersongevallen eigenlijk te wijten zijn aan de onbekwaam heid der autobestuurders. Wij denken veeleer dat men eerst naar andere middelen moet uitzien. Bijvoorbeeld een betere kennis van de bestaande reglementen in de hand werken. Het zou al een bij zonder heilzame uitwerking heb ben moest men wat strenger de hand houden aan de naleving van de reglementen en de overtreding strenger bestraffen. De autobe stuurder zou zich dan zeker veel meer inspannen om niet op het boekske te komen staan. Maar een examen zal de moei lijkheden niet oplossen. Veel in drukwekkender zal de vrees zijn voor het dreigende fluitsignaal van de alomtegenwoordige verkeers agent. En de vrees der agenten is het begin van de automobilistenwijs heid. VLIEGENDE SCHIJVEN TE OOSTENDE Iedereen kent de tol, dat kinder speeltuig waaraan men met een touw een snel draaiende beweging geeft. De tol staat dan een tijdje zoetjes te zoemen of te brommen op zijn stalen punt tot hij zijn be wegende kracht verspeeld heeft. Het geval is doodeenvoudig. Lijk alle zaken schijnt die tol echter het uitgangspunt te zullen worden van een merkwaardige uit vinding. Verleden jaar reeds werd deze te Bazel ten toon gesteld en ze maakte er veel ophef. Ze bestaat namelijk hierin dat deze draaien de beweging' omgezet wordt in een voortbeweging die ten dienste ge steld wordt aan het reizigersver- voer. De nieuwe autobus van Bazel, ook gyrobus geheten, gelijkt van buiten op alle andere bussen. Onder aan het iage chassis is echter een grote schijf bevestigd. Wanneer de bus moet vertrekken wordt deze schijf met grote snel heid aan het draaien gebracht met behulp van een vaste motor in de halteplaats van de bus. De draaiende schijf is verbonden met een generator, ingebouwd in de bus, die genoeg electriciteit voort brengt om de bus in bewegeging te brengen en een zekere tijd op gang te houden. Wanneer zijn be weegkracht uitgeput is heeft hij intussen een nieuwe halteplaats bereikt waar hij opnieuw wordt gelanceerd Dit stelsel zou, naar men beweert' zeer geschikt zijn voor het perso nenvervoer in de steden en de ex ploitatie zou naar verhouding be trekkelijk goedkoop uitvallen. Thans reeds neemt men er proe ven mede in verschillende Zwitser se steden. Een Zwitsers ingenieur heeft onlangs te Oostende vertoefd. Voor de gemeenteraad heeft hij het nieuwe stelsel toegelicht en zijn uiteenzetting zou zeer over tuigend geweest zijn. De stad Oostende zou er ernstig aan den ken eerlang dergelijke gyrobus- senin gebruik te nemen, en al dus de eerste stad zijn van ons land om de vliegende schijven aan te wenden. KWAKKELS Verleden week werden weer en kele fraaie perskwakkels prijsgege ven. De mooiste van de serie kwam natuurlijk weer uit de onbekookte hersenen van een Parijse penne- ridder. In een bijdrage over het uranium in Congo schreef de brave man dat de Amerikanen sedert enkele weken, sito subito presto, lucht landingstroepen naar Belgisch- Congo hadden gestuurd om er de wacht op te trekken rond het ura niumerts, strategische grondstof. We mogen dus gerust zijn, als we dat geloven. Maar dan zijn we weer ongerust als we bedenken dat er behalve de atoombom nu ook nog', in een vro lijk verschiet, een waterstofbom of helbom ligt. Hoe zullen die alomtegenwoordi ge Amerikanen het aan boord leg gen om nu ook nog luchtlandings troepen te zenden ter bewaking van al het water. Het is om er van te griezelen. Vooral dan wanneer men be denkt dat de mens in hoofdzaak samengesteld is uit water, water en nog eens water, benevens een belachelijk kléin hoopje mineralen. Het is om het hoofd, pardon, de watermeloen bij te verliezen. PAS. Bij de trekking van 15 Januari 11. hebben de biljetben eindigend op 88953, bij cumulatie 60.250 fr. ge wonnen. hetzij 250 fr. (finale 53), plus 10.000 frank (finale 8953), plus 50.000 frank (finale 88953). Zuurstof Is de bron van alle leven. Geef uw linnen meer leven was het met Soleil waarin zeep en zuurstof vakkundig zijn verwerkt. De zuurstof dringt tot in het diepste der vezels door en neemt er het laatste smetje weg. Grondig gerei nigd worden de vezels weer soepel als nieuw. Het linnen krijgt een levendiger uitzicht en wordt weergaloos wit het is Solei I -wit. EEN LEVER PRODUCT SE. 36 - 0915 BFL HUILEVER, N. V„ BRUSSEL ALLEEN KAN U DERGE LIJKE KANSEN BIEDEN. Neem deel aan de 3'' schijf '51. TREKKING OP 24 FEBRUARI TE CHATELET. (355) II Te Oostende wordt vernomen dat een begin van brand is ontstaan aan boord van de maalboot «Prin ce Baudouin» op het ogenblik dat het schip de haven van Dover bin nenvoer. Onmiddellijk zijn twee sleepboten en een Britse reddings boot ter hulp gesneld, doch hun hulp was niet nodig. Spoedig was men het begin van brand meester die slechts zeer geringe schade aangericht heeft. Op het Televisie-front is het de laatste tijd kalm gebleven, het Radio-salon te Brussel was zo iets als een ultieme opflakkering van de strijd op het publiek forum en sedertdien heeft men over het 625-819-duel maar bitter weinig meer vernomen. Alleen maar dit dringt er bij de mensen steeds dieper in, die in de gelegenheid waren demonstraties bij te wonen, dat er tussen beide lijnenstelsels een enorm verschil bestaat voor wat netheid betreft en dat de 819-lijnen met hun klare beelden de toestand nog altijd be heersen. WaT er achter de commerciële schermen gebeurt is voorlopig nog altijd het geheim der godén. In zijn nummer van Maandag 29 dezer, bestijgt De Nieuwe Gids echter het strijdros om tegen Télé- Rijsel en het 819-lijnenstelsel te velde te trekken. Steller van voornoemd artikel is zeer verbolgen omdat Rijsel Vlaam se uitzendingen op zijn programma genomen heeft. De 40-minuten- om-de-veertien-dagen, die door enkele klaarziende mensen ver overd werden en in 100 Vlaamse stijl gehouden zijn, worden dus aan Westvlaanderen overjeund. Ge lukkig weten wij dat een overjeun- de brokke het best smaakt en we moeten ons dus niet verder storen aan dat gepraat. Alleen waar hij schrijft dat er reeds heel wat 'riteer Vlaamse programma's dan Franse uitgezonden worden te Rijsel moe ten wij bedoelde schrijver doen op merken dat hij het heel verkeerd voor heeft. 40 minuten op circa 40 uren zendtijd is toch geen meer derheid zeker? Wij krijgen na lezing van be doeld artikel stilaan de indruk dat men in Brussel liever gezien had dat wij hier braafjes zouden heb ben zitten wachten tot men in Brussel klaar was met Vlomehe Télé-uitzendingen a la Beulemans. Neen, men heeft ditmaal in Westvlaanderen de gelegenheid niet gekresen om ons in slaap te wie gen, Tijl is er zelf tussen gespron gen en heeft in Télé-Rijsel ver overd wat er te veroveren viel. daarbij de oude spreuk indachtig: den volke ten bate. Het wil er bij ons niet goed in. waarom bedoelde schrijver zo ver bolgen is op Télé-Riisel en zelfs spreekt van 'n Televisievriinostis. heid't Wordt tijd dat hij zijn strijdros eens buiten haalt en het inzet tegen het «Congres Wallon», tegen -de Radiouitzendingen van Londen en Luxemburg die ouasi internationaal geworden zijn. Heeft hij misschien geprotesteerd tegen de uitlatingen van buitenlandse zenders ten tijde van onze Ko ningskwestie? Voor wat de technische kant be treft, inzak» zendkracht, is orz,e confrater bUiirbnpr al ev°n slechts ingeli»bt. Té'é-RUsel wordt immers voor het ogenblik reeds ontvangen te Zetzate. wat in vogelvlucht 94 km. betekent en dat met een z°ndsterkte van 200 Watt, wat zal dit dan worden wanneer op 3 Kw uitgezonden' wordt tegen de maand Maart? La»f ons hopen d»t tegen die ti.id de promotors de- vi»amse uitzen dingen van Télé-Rijsel nog met betere middelen hun programma's kunnen uitwerken en over ruimer zendtijd zullen beschikken. Maandag jl. werd op het Brugs Justitiepaleis overgegaan tot de uit- loting van de zaken, welke tijdens de a.s. zittijd van het Westvlaams Assisenhof zullen behandeld wor den. Op 12 Febr. verschijnt Adh. Bru- neel, uit Schuiferskapelle, wegens poging tot vadermoord. Op 15 Febr. Van Tilcke en Vande Walle, uit Tielt, wegens vergifti ging van de echtgenoot van eerst genoemde verdachte. Op 19 Febr. aanvang' van de driedubbele kindermevrd ten laste van Yvonne Tetaert en haar vader, beiden uit St Andries. Deze zaak zou met gesloten deuren behandeld worden. Radio-Vaticana heeft bekend gemaakt, dat in Moskou dertig millioen pamfletten zijn ge drukt, waarin zes manieren worden aangegeven om de R.K. Kerk te bestrijden. De pamflet ten worden thans in de Sovjet- Unie en in andere volksdemo cratieën verspreid. De zes ma nieren zijn: 1. Het scheiden van bisschop pen en priesters van dé gelovi gen. 2 Er mogen in geen geval martelaren worden geschapen. Daarom moeten de gearresteer de priesters, monniken en kloosterzusters van schande lijke misdadenworden be schuldigd. 3. Ook onder de priesters moet de klassenstrijd worden verbreid. Dit moet geschieden door de armere priesters tegen de prelaten op te zetten. 4. In elk geval moeten kleine godsdienstige groeperingen, die geen deel uitmaken van het voornaamste kerkgenootschap in dat land, worden gesteund. 5. Het gezag over kerkelijke instellingen en aangelegenhe den moet aan de staat worden getrokken, door communisten in de leiding van godsdienstige organisaties en verenigingen te benoemen. 6. De verschillende orden moeten worden vernietigd, want zij zijn bij uitstek de steunpilaren van het pausdom en van de R. K. Kerk Terwijl hij op de kansel stond. Mgr Munzani is, terwijl hij in de kathedraal van Oria, bij Brin- disi (Italië), aan het prediken was, gestorven. Hij was 61 jaar oud. Mgr Munzani was van 1938 tot 1948 Aartsbisschop van Zara (Joe- go-Slavië). Hij was tijdens de oor log uit Joegc-SlaVië gevlucht. Te Geraardsberqen werden twee lieden aangehouden, als zijn de valse tandheelkundigen. Alhoe wel zij hiervoor geen diploma be zaten. waren zij erin geslaagd als tandheelkundigen in een polikli niek te worden aanvaard in voor melde stad, dit dank de medeolich- tigheid van een dokter uit Brussel. Na ondervraging werden zij terug op vrije voeten gesteld. De formidabele prestaties der tractoren Deutz in de streek, zijn reeds bekendvandaar hun groot sukses. Deze tractoren werken met luchtafkoeling, hetgeen radiatcur en pomp overbodig maakt; in de winter geen gevaar voor bevriezen. De tractoren Deutzworden uitsluitend verkocht door de FIRMA GEBROEDERS STEVENS TE IEFER EN POPERINGE, ZITDAGEN TN DE PROVINCIE In (je week van 5 tot 10 Februari, MAANDAG 5 FEBR.: Voormiddag: Diksmuide - leper - Menen - Roeselare - Veurne - Pope- ringe. Namiddag: Izegem - Koolskamp - Kortrljk - Oostende. DINSDAG 6 FEBR.: Voormiddag: Diksmuide - Menen - Nieuwpoort - Poperinge - Roeselare Veurne. Namiddag: Langemark - Poel- kapelle - Roeselare. WOENSDAG 7 FEBR.: Voormiddag: Diksmuide - Menen Roeselare - Veurne - Poperinge. Namiddag: De Panne - Izegem - Kemmel - Kortemark - Pittem. DONDERDAG 8 FEBR.: Voormiddag: Diksmuide - leper - Menen - Poperinge - Roeselare - Veurne. Namiddag: Houthulst - Ingelmun- ster. VRIJDAG 9 FEBR.: Voormiddag: Menen - Poperinge - Roeselare - Veurne - Wervik. ZATERDAG 10 FEBR.: Voormiddag: leper - Izegem - Me nen - Veurne - Poperinge. I)E VERGADERINGEN DER WEEK Donderdag 8 Februari: TE NIEUWPOORT, «Hotel Belle Vuete 19.30 uur. Sprekers: HH. Vandenbroucke en Advokaat Decuy- pere. Vrijdag 9 Februari: TE MOORSELE, in «De Keyscr te 19.30 uur. Spreker: Volksvertegen woordiger A. De Clerck. Zondag II Februari: TE ROESELARE: gewestelijke ver gadering der Bakkers, waarop Heer R. Moreeuw het woord zal voeren speciaal over de fiscale en sociale gelijkheid. TE IEPERKaderdag «In 't Zweord Spreker Advokaat Vande- kerekhove, over De Toekomstwaar de van de Middenstand In deze zaak heeft ons optreden en tussenkomst alleen tot doel de voordeligste en beste oplossing te zoeken om de reizigers te bévredi- gen en onze streek met het ove rige van onze gouw niet af te zon deren. De misnoegdheid van de gebrui kers van de autobussen der lijn Ieper-Roeselare blijft groot. Het gaat hier niet om de reizigers van Moorslede naar Roeselare, maar wel om deze van leper naar Roe selare of omgekeerd, en eveneens voor de gebruikers uit Poperinge- Vlamcrtiuge en omstreken. Men kan met wat goede wil een oplos sing' die eenieder bevredigt, geven. De baan Ieper-Roeselare is te genwoordig erbarmelijk. Vorst, dooi, aangangzijnde werken hebben onze kasseiwegen zo deerlijk gesteld dat zij onbruikbaar worden voor het intens vervoer per autobus. De tijd van kar en paard is lang voorbij, men moet zich aanpassen aan het modern vervoer, zo wordt er ons verklaard. Onze motortremen wor den afgeschaft en door autobussen vervangen. Men heeft evenwel ver geten dat onze banen niet bestand noch geschikt zijn om dit modern vervoer. Kortom men heeft de kar vóór het paard gespannen. De zwa re autobussen hebben er nog een handje aan toe gestoken en de grondverzakkingen talrijk gemaakt, zodanig dat sommige gedeelten der baan zeer slecht zijn. Spijts dit alles worden de men sen onzer streek verplicht kennis te maken met deze wijze van ver voer. Hebben onze mandatarissen de moed gehad de reis per autobus Ieper-Roeselare nu door te maken! Hebben al die autobusverdedigers reeds kennis gemaakt met bv. de doortocht van Moorslede? Men zal nu niet voorstellen een propagandatocht te maken! Er werd verklaard, de spoorbaan kost veel, ja, zeer veel aan onder houd, maar men vergeet dat ook de banen door de autobussen ge volgd aan grote herstellingen bloot gesteld zijn en dat ook deze kosten ten laste vallen van de gemeen schap. Gans deze geschiedenis van vervanging der treinen door auto bussen op de lijn Ieper-Roeselare is niet te verrechtvaardigen en ook niet klaar. Zonder omwegen ver klaren wij verstomd te staan over onze bevindingen. Ons onderzoek leerde de toestand kennen over de welke wij ons terecht afvragen: Is het nog de gemeenschap die men wil dienen ofwel het privaat be lang? Het openbaar belang eist dat er klare wijn zou geschonken wor den. Om tot de afschaffing der lij nen leper en Roeselare te beslis sen werd aan de Raad van Beheer der Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, net zoals in 1932, verslagen overgemaakt door de Inspectie. Mooie vooruitzichten, zowel als kostprijs als voor op brengst werden voorgesteld. Wij weten dat al die vooruitzichten, net zoals in de jaren 1932-1938 niet gunstig uitvallen en dat er een streep getrokken wordt door de ideale plannen van de Inspectie. Er werd een deuk van belang aan de schitterende vooruitzichten ge geven. De uitbatingskosten der autobuslijn Ieper-Roeselare zouden voor het ogenblik circa 500.000 fr. per maand bedragen of 6.000.000 fr. per jaar. Dit bedrag omvat de for faitaire prijs betaald aan de uit baters eveneens de lonen aan de regelaars-ontvangers. Wij stellen aan de Directie der N.M.B.S. een zeer indiscrete vraag: Wat was de raming der uitbatings kosten der autobuslijn die in de Raad van Beheer voorgedragen werd? Hoe zijn de resultaten van de drie eerste maanden? Voor wat ons betreft verwonde ren deze uitslagen ons niet het minst. Om de stroom van klachten en misnoegdheid tegen te gaan werd de uitbater verplicht elke dag bijkomende ritten in te leggen. Kost wat kost moet men de klach ten vermijden. Deze bijkomende ritten bewijzen dat de trafiek van reizigers op deze lijn intens is en ook dat de afschaffing der motor- treinen een onverantwoordelijke maatregel is en blijft. Wilt U, beste Lezers, een paar cijfers van de laatste dagen: Op 12 Januari 1951 werden er op de lijn 1.881 en op 13 Januari 2.112 reizigers vervoerd. Men moest ons dus niet verkla ren dat de lijn te weinig trafiek gaf. Wij antwoorden zonder gevaar van tegenspraak, zulk een trafiek moet een uitbating per spoor mo gelijk maken. De autobusdienst moet het spoor aanvullen maar niet vervangen. Er werden ons kost prijzen van de uitbating der motor- treinen voorgedragen. In de Pers conferentie, gehouden te Roeselare door de verdedigers der autobussen werden zelfs berekeningen gemaakt omtrent de kostprijs. Van bevoegde technici hebben wij opnieuw bere keningen en inlichtingen ontvan- ge-. Hier volgen, kort samengevat, deze gegevens: De uitbating yap de spoorlijn Ieper-Roeselare kan op een ideale en gunstige wijze geschieden. Er bestaan practisch geen moeilijkhe den. De spoorlijn wordt steeds on derhouden daar zij gebruikt wordt voor het goederenvervoer. 1 of 10 treinen veranderen niets aan de Zaak. Het personeel van de sta tions Roeselare en leper moet niet verhoogd worden met de enkele bijkomende ritten van mortortrei- nen op de lijn Ieper-Roeselare. De stations Moorslede-Passendale en Zonnebeke moeten niet in dienst gesteld worden daar de regelaars ontvangers zeer gemakkelijk de bil jetten kunnen uitreiken en het, no dige toezicht uitoefenen. Aan de overwegen kan een stilstand wor den gemaakt, overigens deze be staan reeds op de bijzonderste we gen en de Nationale Maatschappij heeft enkele maanden geleden nog alles in orde gebracht. Voor de ex ploitatie dus niet de minste moei lijkheid. In de stelplaats leper bestaan er twee soorten motortreinen, en wel: T 551 en T 553. De T551 kan maximum 100 reizigers met een ze ker comfort Vervoeren. De T 553 vervoert 140 reizigers. De kostprijs per kilometerrit hangt natuurlijk af van het aan tal kilometers van het motorrij tuig. Hoofdzaak is dat een goede dienstregeling geschiedt, want hoe groter aantal kilometers per dag afgelegd worden, hoe goedkoper de kostprijs. Zonder de exploitatiekos ten en het onderhoud der baan, waarvan weinig of geen rekening moet worden gehouden, is de kost prijs als volgt berekend: Voor de T551 7,80 fr. en 9,50 fr. voor de T 553 per kilometerrit. In deze kostprijs is begrepen de onderhoudskosten, verbruik mazout. wisselstukken en loon motorvoer der. Het inleggen van enkele motor- treinen op de lijn Ieper-Roeselare zou dus geen bijkomende exploita tiekosten in de stations vergen, ook geen nieuw personeel en zou goed koper komen te staan daar een motortrein twee en drie autobussen op de spitsuren vervangt. Wij stellen nog een vraag aan de Directeuren der N.M.B.S. Zou het waar zijn dat op de mo tortreinen Ieper-Roeselare, Ieper- Menen, Menen-Roeselare en Pope- ringe-Abele vroeger slechts 7 wach ters en met de reserve-motortrei- nen inbegrepen slechts 10 voerders in dienst waren of een totaal van 17 personeelsleden. Terwijl nu voor de uitbating der autobussen 44 re gelaars-ontvangers bezoldigd door de N.M.B.S. in dienst zijn. Daarbij moeten de autobusvoerders bezol digd door de uitbaters zelf, gevoegd worden. Waar zijn de bezuinigingen? Daarbij komt nog dat er op de spitsuren meerdere autobussen moe ten worden ingelegd als wanneer een motortrein zou voldoende zijn. Wij spreken hier niet van de auto bussen af te schaffen maar wel van de spoorlijn aan te vullen door autobussen. De ideale oplossing zou hierin bestaan dat er elke dag, heen en terug, een drie tot vier motortreinen tussen beide steden zouden rijden en dat de tussenge- legen gemeenten zoals vroeger door de autobussen zouden bediend wor den. Deze motortreinen zouden op de best geschikte uren, moeten wor den ingelegd om aansluiting te ge ven te Roeselare en vooral 's mor gens en 's avonds. Op een vergadering werd on langs door de Heer Geers, inspec teur bij de N.M.B.S., verklaard dat er voorlopig geen kwestie was van de spoorlijnen Ieper-Roeselare en Roeselare-Menen uit te breken, daar deze lijnen nog gebruikt wor den voor het goederenvervoer. Ove rigens voegde hij eraan toe, men moet eerst het bewijs hebben dat, zowel het personen- als goederen vervoer eenieder volledig kan be vredigen. Wij nemen akte van deze verklaring maar staan wantrouwig tegenover die proef, Mijnheer de Inspecteur. In 1932-38 duurde de proefne ming 6 jaar. Deze gaf niet de min ste voldoening en op algemeen ver langen werden de treinen terug in gezet. De verklaring van de Heer Geers zou erop wijzen dat opnieuw een proefneming wordt gedaan. Het wordt, zoals vroeger, een ko medie en naar onze 'mening kan deze toestand geen jaren aansle penDe treinen worden afgeschaft zonder rekening te houden noch met het verlangen der reizigers, noch met deze der Openbare Be sturen. Een partijdig verslag werd opgemaakt zonder maar eens de mogelijkheid te onderzoeken een rationele en goedkope uitbating per motortrein te beproeven. De lijn Ieper-Kortemark was tot verdwij ning aangeschreven en uiteindelijk is het de lijn Ieper-Roeselare die werd afgeschaft! Waarom? De Heer Minister Segers gelaste een afgevaardigde uit zijn Kabinet de toestand te Onderzoeken: tot nogtoe niet het minste resultaat. De Heer Minister antwoordt niet op de gestelde vragen door Volks vertegenwoordiger Lahaye. Men tracht door allerlei lapmiddelen de toestand te milderen en sommige onzer Volksvertegenwoordigers of Senatoren worden beïnvloed. De Heer Minister van Verkeer verklaarde een paar maanden ge leden: de maatstaf voor elk ver voer moet zijn, de kliënten bevre digen de laagste kostprijs moet aanwijzend zijn voor de regeling der vervoerprijzen. Wij moeten in het vervoerprobleem rekening hou den met de sociale betekenis van het spoor. Wij weten dat de Heer Minister niet bang is van daden te stellen. Wij verlangen dan ook dat er voor wat onze streek betreft een daad zou worden gesteld die eenieder, bevredigt. Geen enkel Openbaar Bestuur zal hier bezwaar tegen hebben' en het belang der streek zal ermede gediend worden! (265) Franse toldienst eist 1 milliard 700 millioen F. fr. Onze lezers zullen zich nog her inneren daJt op 4 Oktober 11. de rijkswacht van Halewijn nabij Me nen, een belangrijke trafiek in goud ontdekte. Gezien het gesmokkelde goud in de zolen der schoenen van de smokkelaars ontdekt werd, kreeg de zaak de naam der Gouden Zo len Niet min dan tien kilo goud werd gevonden in de schoenzolen der twee personen, die door de gen darmen te Halewijn aangehouden werden. Door de ondervraging de zer personen, de gebroeders Hector en Albert Bouttery, wonende te Halewijn, kwam gans de belang rijke goudtrafiek aan het licht, en talrijke aanhoudingen werden ge daan, waaronder deze van vader Bouttery, een zekere Arthur Bon- J priesters naert, wonende te Menen, die het goud van België in Frankrijk smok kelde; zijn echtgenote, geboren Castre; de echtelingen Desurmont, wonende te Toefikoenje. die het goud naar Parijs brachten, en een viertal personen uit Rotoeke en Parijs. De ziel van deze goudsmokkel was de genaamde de Bsnthem, van Nederlandse afkomst, gewoond heb bende te Menen, doch sedert en kele tijd verblijvende te Brussel. Deze smokkelzaak verscheen Vrij dag 19 Januari voor de boetstraf felijke rechtbank van Rijsel. Vol- In de Katholieke hljssl'e' De Katholieke Missiën'e boekdeel dat zojuist door ■se gregatie voor de Voortplan' werd gepubliceerd; Geloofs ons dat er op datum van 1950 volgende missionarissen in'a^ missiegebieden werkten26. V priesters, waarvan 11.139 inlander, 9.331 broeders, waarvan 4.689 i| landers; 61.177 zusters, waarvr 37.684 inlandse en 92.111 ondn wijzers. De geestelijken zijn gegroepeeil in 46 aartsbisdommen, 180 bisdom men, 6 nullius «-abdijen, 2" apostolische vicariaten, 130 apos tolische prefecturen en 3 missie: suf juris Ziehier een lijst der voornaam ste congregaties met meer dan IOC (1) (2) 1. Sociëteit van Jezus Ï502 77) 2. Witte Paters v. Afrika 1511 286 3. Franciskanen 1500 210 4. Paters v. de H. Geest 1364 183 5. Oblaten V. M.-O.-Ontv. 361 6. Congr. v. h. God. Woord 788 7. Salesianen 773 8. Congr. van Scheut 740 9. Vreemde Miss. v. Pasijs 735 655 568 542 523 488 477 280 248 229 10. Capucijnen 11.Afr. Missiën v. Lyoni 12. Dominlkanen r 13. Vr. Miss. v. MUI-HU 14. Lazaristen 15. Redemptoristen 16. Vr. Miss. v. Milaan 353 153 320 125 170 17 166 gems de berekeningen van de tol-l.1J'?J0PtL°^tanen diensten zou voor 250 millioen goud 19 Afr_ Mlss v Verona gesmokkeld geweest zijn, en m de- 20. Miss. v. d. H. Colombaniis viezen van 44 millioen Franse fr. 21. Vr. Miss. v. Maryknoll Goudui'tvoer en Belgische deviezen 22. Miss. v. d. Cönsoiata in tegenwaarde ongeveer 300 mil lioen. De toldienst zal dus 1 mil liard 700 millioen Franse franken eisen aan de goudtrafiikanten, zijn de de waarde van heit vermoedelijk gesmokkelde goud en deviezen. 23. Congr. v. d. H. Odilus 24. Passionisten 25. Miss. v. Marianhill 26. Ciaretijnen 204 219 179 149 133 117 116 115 23 119 4 60 139 11 13! 34 1(1) Priesters; (2) Broeders; Gezien de uiterst lage prijzen der POTASMESTSTOF- FEN, zullen al de landbouwers dit jaar een FLINKE POTAS- BEMESTING aan bun weiden en boomgaarden geven. Daarom strooien zij van 900 tot 1.200 kg. SYLVI- NIET 17 of 400 tot 500 kg. CHLOORPOTAS 40 per Ik. (d-365) LICHTING 1952 DATA VAN OPROEPING Met .een oorverdovend lawaai Is I Naar verluidt, zullen de jonge te Treport, in Noord-Frankrijk, eer. 'lieden van de lichting 1952, in prm- kri.jtrots op de zeedijk neergestort, icipe niet onder de wapens worden Een wandelaar, de Heer Créton, I geroepen vóór October 1951.' De die zich toevallig boven op deze studenten van deze klasse kuijnen 100 meter hoge rots bevond, werd door de vallende massa meege sleurd. Groot wr.s de verwondering van de enkele ooggetuigen, toen zij de Heer Créton ongedeerd uit deze neergestorte massa vr.n 10.000 ku bieke meter zagen te voorschijn komen. De rots had hem in haar val gedragen en aldus gered. opgeroepen worden met de sdMj- ven van Augustus, October of De cember 1952. Het zal volstaan de gekozen de- turn te laten weten door mi#' van de kaarten Verlangens <t< hun bij hun verschijning vóór hc' werfbureau zullen worden ter luw gesteld. na lezing, ons blad in de banden van een vriend of gelui ur die bet nog niet beeft. IJ bewijst er ons ee i dienst mee. I)ank. Het slachtoffer overleden. Leroy René, 24 jaar, zoon van Je rome en Quintin Maria, was werk zaam te Rijsel aan een 31 meter hoog gebouw, dat moest dienst doen voor de Handelsfoor. Neg één week en 't werk was af. Maandagnamiddag kwam René van een 30 m. hoge stelling naar een stelling ongeveer 16 m. hoog, om aldaar het werk voort te zetten. Plots is hij van de stelling afgegle den, onder de rugleuning door en ten gronde geploft. Zijn werkgezel len snelden onmiddellijk ter hulp. Daar hij nog teken van leven gaf, werd hij in allerijl naar een zeer dichtbijgelegen hospitaal gevoerd, waar men echter vaststelde dat de ongelukkige reeds overleö'n was. De ouders van het slachtoffer werden in alle omzichtigheid c'ocr d'? Z. E. H. Pastoor op de hoogte gebracht. Zes der grootste bommenwerper van de wereld, namelijk Ameri kaanse toestellen B.36, voorzien vin 10 motoren, landden enkele dp.?M geleden op het Britse vliegveld van Lakenheath, in Suffolk Zij had den alsdan een non-stop vlucW gemaakt van 5000 mijlen, van al hun basis Fort Worth, in Texas over de Atlantische Oceaan, tot in Engeland. Deze U.S.A.-toestellen worden gewoonlijk atoombon- menwerpers genoemd, en kunnen zonder tussenlanding een vlucht van 10.000 mijlen (16.000 Krru-ma- ken en een bommerigewlcht van 10 tonnen medenemen. f g Deze toestellen zijn groter dan de grootste Britse proef-lijntoestel- len Brabazon, welker verdere con structie gestaakt werd. Hiernevens: Een B.36 van vo»1 gezien. Onder: Een zïjzicbt «f een dezer toestellen, zo pas in In geland aangekomen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 6