Soleil
Laait de Lijnenslag
weer op
De Me
machine
V
Amerika's grootste vli
Ontevredenheid
Kritiek - Kostprijs
Sinter Goedele, getuigenis
uit een groot verleden
wastaiies, keeiai&m
Volledige Melkmachine if .N.
Drie Let en met
éénzelfde biljet
Soleil bevat zuurstof
die het witgoed nieuw leven geeft
DE KOLONIALE LOTERIJ
Brand csem boord
van de
Prince Baudouin
AssssenSicf van
Westvlaanderen
iVSanieren
om de ICerk
te bestrijden
JOEGO-SLAVISCH
BISSCHOP
OVERLEDEN IN ITALIË
DE KARAVAAN DEUTZ OP TOCHT
N.C. IVI. V.
Westvlaanderen
Trein- en Autobusverkeer leper-Roeselare
Landb<
filing - Paleis 3 - St«id 41
Is de
MEEST I
HANDELBARE
ECONOMISCHE
OPBRENGENDE
ter plaatse gebracht en opgesteld j -
vanat 12.750fr. jl
Voor alle inlichtingen wendt U
tot onze Agenten of aan de
Fabrique Nationale d'Armes de Guerre,
HERSTAL - bij - Luik
De zaak der
«Gouden Zolen»
voor de rechtbank
te Rijsel
26.840 priesters
waarvan
11.139 lnlanc!cl
MAN STORTTE NEER
MET 100 M. HOGE ROTS
Legernleuws
SCHUIF
Inwoner uit Holle-
beke doet pijnlijke
val te Rijsel
BRIEF UIT BRUSSEL
«HET WEKELIJKS NIEUWS- Zaterdag 3 Febr. 1951 - Bladz. 8.
GOED VOOR
VIJFHONDERD JAAR
Menigeen, heeft bij gelegenheid
de prachtige Sinter-Goedelkerk te
Brussel bewonderd. Maar weinigen
hebben dit prachtige bouwwerk
van dichtbij .onder ogen genomen.
Dat loont altijd wel de moeite
maar in de jongste jaren is dat
wel een. beetje gevaarlijk geworden.
Zo gevaarlijk zelfs dat sommige in
de nabijheid gelegen straten niet
meer toegankelijk zijn en andere
delen van de kerk met een afdak
beschermd zijn... tegen vallende
stenen.
De Sinter Goedele Kerk is ziek,
ziek van de ouderdom. Sommige
delen van het gebouw zijn trou
wens al meer dan zeven honderd
jaar oud. En op dien ouderdom
beginnen de jaren al een beetje te
wegen.
Men heeft al meer dan eens ge
vreesd voor het leven van deze
prachtige kerk met haar zestig
meter hoge torens. Vrees voor de
oorlog, de bommen of de raket-
bommen. En voor de graafwerken
van de Noord-Zuidverbinding die
aan de voet van de kerk voorbij
loopt. Al deze gevaren zijn nu
echter voorbij. De prachtige glas
ramen werden volledig hersteld,
aangezien ze nu toch uitgenomen
waren. En nu denkt men er ern
stig aan eerlang de herstellings
werken aan te vangen op grote
schaal.
Voor de oorlog had men de kos
ten hiervan begroot op circa vier
millioen. Alles is nu een beetje
duurder geworden en men hoopt
er van af te geraken met vijfig
millioen. Naar schatting zal Sinter
Goedele dan weer bestand zijn
voor een goede vijfhonderd jaar
tégen de tand des tijds
De architecten uit onze tijd zijn
niet te spreken over de schadelijke
uitwerking van de moderne in
dustrie op de gebouwen. Vroeger
bleven de gebouwen veel langer te
gen de uitwerking van de tijd be
stand. Nu is daar de rook van de
vele fabrieken welke zich vastzet
op de muren en de stenen invreet
met de vochtigheid van de regen.
Men heeft zelfs bemerkt dat de
muren van het Brusselse stad
huis waarop sedert jaar en dag
aanplakbrieven worden aangesla
gen veel beter bewaard is dan het
vrije berookte deel daarboven.
Sommigen dachten er zelfs aan de
herstelde Sinter Goedele tegen
weer en wind te laten beschermen
door een laagje plastiek. Maar dat
is weer niet de goede oplossing
want de stenen moeten kunnen
ademenanders gaan ze nog
rapper stuk.
Het zal al welletjes zijn als de
hérstellingen zo duurzaam zijn als
men verwacht. Komt tijd, komt
zorg. En onze achterkleinkinderen
uit liet jaar 2.500 moeten de her
stellingen nog maar eens overdoen,
als ze dan ten minste nog enig
spoor vinden van de Sinter Goede
le.
VOLK VAN ZWANZEURS
Zij zijn een volk van zwanzeurs.
Wij weten niet hoeveel helden
van hier of ginder of ginderachter
gedecoreerd werden na de bevrij
ding: wegens daden van moed en
zelfopoffering. Bijvoorbeeld bij het
afstoken van koolzaadvelden op
aanstichting van de Londense ra-
dioweerstanders uit de kliek van
Jan Moedwil. Koolzaad was blijk
baar een strategische grondstof en
wie weet of de Duitsers er geen
raketbommen mee gemaakt heb
ben. Dus weg met het koolzaad.
Toevallig echter schijnt men in
dit jaar onzes Heren 1951 plots
ontdekt te hebben wat iedereen al
lang wist. Koolzaad is een vrij
dankbare en gemakkelijke teelt, en
levert, benevens de olie, nog een
uitstekende grondstof voor lijnkoe
ken voor het vee. En het voeder-
graan dat nu toch onmenselijk
duur is, moet dan maar wijken
voor het verwerpelijke, maar in
eer herstelde koolzaad. Dus leve
het koolzaad.
Zijn wij geen volk van zwanzeurs?
DE VREES DER AGENTEN...
Het jongste autosalon heeft de
verbeelding van sommigen mensen
kennelijk over-prikkeld.
Sommige Socialistische volksver
tegenwoordigers hebben een wets
voorstel ingediend tot invoering
van het verplichte rijbewijs voor
alwie een motorrijtuig bestuurt.
En dat zou zo maar niet ver
strekt worden.
Luidens het voorstel wordt de
candidaat-chaufïeur vooreerst on
derworpen aan een geneeskundig
onderzoek In een der administra
tieve gezondhelsoentra van het
Ministerie van Volksgezondheid.
Vervolgens zou hij om de 5 jaar
aan een nieuw geneeskundig on
derzoek onderworpen worden om
vast te stellen of hij lichamelijk
nog steeds geschikt is.
Bovendien zou de belanghebben
de tevens moeten bewijzen in een
technische proef dat hij in staat
is een motorrijtuig te besturen.
De opstellers hebben waarschijn
lijk gemeend dat zij in Patagonië
zaten. In werkelijkheid willen zij
Belgische toestanden regelen en
aan honderduizende autobestuur
ders in ons land een technische be
nevens, andere proeven opleggen.
Wij geloven niet dat ze het ver
zullen brengen met hun voorstel.
Wij geloven trouwens niet dat
veel verkeersongevallen eigenlijk
te wijten zijn aan de onbekwaam
heid der autobestuurders. Wij
denken veeleer dat men eerst naar
andere middelen moet uitzien.
Bijvoorbeeld een betere kennis van
de bestaande reglementen in de
hand werken. Het zou al een bij
zonder heilzame uitwerking heb
ben moest men wat strenger de
hand houden aan de naleving van
de reglementen en de overtreding
strenger bestraffen. De autobe
stuurder zou zich dan zeker veel
meer inspannen om niet op het
boekske te komen staan.
Maar een examen zal de moei
lijkheden niet oplossen. Veel in
drukwekkender zal de vrees zijn
voor het dreigende fluitsignaal van
de alomtegenwoordige verkeers
agent.
En de vrees der agenten is het
begin van de automobilistenwijs
heid.
VLIEGENDE SCHIJVEN
TE OOSTENDE
Iedereen kent de tol, dat kinder
speeltuig waaraan men met een
touw een snel draaiende beweging
geeft. De tol staat dan een tijdje
zoetjes te zoemen of te brommen
op zijn stalen punt tot hij zijn be
wegende kracht verspeeld heeft.
Het geval is doodeenvoudig.
Lijk alle zaken schijnt die tol
echter het uitgangspunt te zullen
worden van een merkwaardige uit
vinding. Verleden jaar reeds werd
deze te Bazel ten toon gesteld en ze
maakte er veel ophef. Ze bestaat
namelijk hierin dat deze draaien
de beweging' omgezet wordt in een
voortbeweging die ten dienste ge
steld wordt aan het reizigersver-
voer.
De nieuwe autobus van Bazel,
ook gyrobus geheten, gelijkt van
buiten op alle andere bussen.
Onder aan het iage chassis is
echter een grote schijf bevestigd.
Wanneer de bus moet vertrekken
wordt deze schijf met grote snel
heid aan het draaien gebracht
met behulp van een vaste motor in
de halteplaats van de bus. De
draaiende schijf is verbonden met
een generator, ingebouwd in de
bus, die genoeg electriciteit voort
brengt om de bus in bewegeging
te brengen en een zekere tijd op
gang te houden. Wanneer zijn be
weegkracht uitgeput is heeft hij
intussen een nieuwe halteplaats
bereikt waar hij opnieuw wordt
gelanceerd
Dit stelsel zou, naar men beweert'
zeer geschikt zijn voor het perso
nenvervoer in de steden en de ex
ploitatie zou naar verhouding be
trekkelijk goedkoop uitvallen.
Thans reeds neemt men er proe
ven mede in verschillende Zwitser
se steden. Een Zwitsers ingenieur
heeft onlangs te Oostende vertoefd.
Voor de gemeenteraad heeft hij
het nieuwe stelsel toegelicht en
zijn uiteenzetting zou zeer over
tuigend geweest zijn. De stad
Oostende zou er ernstig aan den
ken eerlang dergelijke gyrobus-
senin gebruik te nemen, en al
dus de eerste stad zijn van ons
land om de vliegende schijven
aan te wenden.
KWAKKELS
Verleden week werden weer en
kele fraaie perskwakkels prijsgege
ven.
De mooiste van de serie kwam
natuurlijk weer uit de onbekookte
hersenen van een Parijse penne-
ridder.
In een bijdrage over het uranium
in Congo schreef de brave man
dat de Amerikanen sedert enkele
weken, sito subito presto, lucht
landingstroepen naar Belgisch-
Congo hadden gestuurd om er de
wacht op te trekken rond het ura
niumerts, strategische grondstof.
We mogen dus gerust zijn, als
we dat geloven.
Maar dan zijn we weer ongerust
als we bedenken dat er behalve de
atoombom nu ook nog', in een vro
lijk verschiet, een waterstofbom of
helbom ligt.
Hoe zullen die alomtegenwoordi
ge Amerikanen het aan boord leg
gen om nu ook nog luchtlandings
troepen te zenden ter bewaking
van al het water.
Het is om er van te griezelen.
Vooral dan wanneer men be
denkt dat de mens in hoofdzaak
samengesteld is uit water, water
en nog eens water, benevens een
belachelijk kléin hoopje mineralen.
Het is om het hoofd, pardon, de
watermeloen bij te verliezen.
PAS.
Bij de trekking van 15 Januari 11.
hebben de biljetben eindigend op
88953, bij cumulatie 60.250 fr. ge
wonnen. hetzij 250 fr. (finale 53),
plus 10.000 frank (finale 8953),
plus 50.000 frank (finale 88953).
Zuurstof Is de bron van alle leven. Geef uw linnen
meer leven was het met Soleil waarin zeep en
zuurstof vakkundig zijn verwerkt. De zuurstof
dringt tot in het diepste der vezels door en
neemt er het laatste smetje weg. Grondig gerei
nigd worden de vezels weer soepel als nieuw.
Het linnen krijgt een levendiger uitzicht en
wordt weergaloos wit het is Solei I -wit.
EEN LEVER PRODUCT
SE. 36 - 0915 BFL
HUILEVER, N. V„ BRUSSEL
ALLEEN KAN U DERGE
LIJKE KANSEN BIEDEN.
Neem deel aan de 3'' schijf '51.
TREKKING OP 24 FEBRUARI
TE CHATELET.
(355)
II
Te Oostende wordt vernomen dat
een begin van brand is ontstaan
aan boord van de maalboot «Prin
ce Baudouin» op het ogenblik dat
het schip de haven van Dover bin
nenvoer. Onmiddellijk zijn twee
sleepboten en een Britse reddings
boot ter hulp gesneld, doch hun
hulp was niet nodig. Spoedig was
men het begin van brand meester
die slechts zeer geringe schade
aangericht heeft.
Op het Televisie-front is het de
laatste tijd kalm gebleven, het
Radio-salon te Brussel was zo iets
als een ultieme opflakkering van
de strijd op het publiek forum en
sedertdien heeft men over het
625-819-duel maar bitter weinig
meer vernomen.
Alleen maar dit dringt er bij de
mensen steeds dieper in, die in de
gelegenheid waren demonstraties
bij te wonen, dat er tussen beide
lijnenstelsels een enorm verschil
bestaat voor wat netheid betreft en
dat de 819-lijnen met hun klare
beelden de toestand nog altijd be
heersen.
WaT er achter de commerciële
schermen gebeurt is voorlopig nog
altijd het geheim der godén.
In zijn nummer van Maandag 29
dezer, bestijgt De Nieuwe Gids
echter het strijdros om tegen Télé-
Rijsel en het 819-lijnenstelsel te
velde te trekken.
Steller van voornoemd artikel is
zeer verbolgen omdat Rijsel Vlaam
se uitzendingen op zijn programma
genomen heeft. De 40-minuten-
om-de-veertien-dagen, die door
enkele klaarziende mensen ver
overd werden en in 100 Vlaamse
stijl gehouden zijn, worden dus
aan Westvlaanderen overjeund. Ge
lukkig weten wij dat een overjeun-
de brokke het best smaakt en we
moeten ons dus niet verder storen
aan dat gepraat. Alleen waar hij
schrijft dat er reeds heel wat 'riteer
Vlaamse programma's dan Franse
uitgezonden worden te Rijsel moe
ten wij bedoelde schrijver doen op
merken dat hij het heel verkeerd
voor heeft. 40 minuten op circa 40
uren zendtijd is toch geen meer
derheid zeker?
Wij krijgen na lezing van be
doeld artikel stilaan de indruk dat
men in Brussel liever gezien had
dat wij hier braafjes zouden heb
ben zitten wachten tot men in
Brussel klaar was met Vlomehe
Télé-uitzendingen a la Beulemans.
Neen, men heeft ditmaal in
Westvlaanderen de gelegenheid niet
gekresen om ons in slaap te wie
gen, Tijl is er zelf tussen gespron
gen en heeft in Télé-Rijsel ver
overd wat er te veroveren viel.
daarbij de oude spreuk indachtig:
den volke ten bate.
Het wil er bij ons niet goed in.
waarom bedoelde schrijver zo ver
bolgen is op Télé-Riisel en zelfs
spreekt van 'n Televisievriinostis.
heid't Wordt tijd dat hij zijn
strijdros eens buiten haalt en het
inzet tegen het «Congres Wallon»,
tegen -de Radiouitzendingen van
Londen en Luxemburg die ouasi
internationaal geworden zijn. Heeft
hij misschien geprotesteerd tegen
de uitlatingen van buitenlandse
zenders ten tijde van onze Ko
ningskwestie?
Voor wat de technische kant be
treft, inzak» zendkracht, is orz,e
confrater bUiirbnpr al ev°n slechts
ingeli»bt. Té'é-RUsel wordt immers
voor het ogenblik reeds ontvangen
te Zetzate. wat in vogelvlucht 94
km. betekent en dat met een
z°ndsterkte van 200 Watt, wat zal
dit dan worden wanneer op 3 Kw
uitgezonden' wordt tegen de maand
Maart?
La»f ons hopen d»t tegen die ti.id
de promotors de- vi»amse uitzen
dingen van Télé-Rijsel nog met
betere middelen hun programma's
kunnen uitwerken en over ruimer
zendtijd zullen beschikken.
Maandag jl. werd op het Brugs
Justitiepaleis overgegaan tot de uit-
loting van de zaken, welke tijdens
de a.s. zittijd van het Westvlaams
Assisenhof zullen behandeld wor
den.
Op 12 Febr. verschijnt Adh. Bru-
neel, uit Schuiferskapelle, wegens
poging tot vadermoord.
Op 15 Febr. Van Tilcke en Vande
Walle, uit Tielt, wegens vergifti
ging van de echtgenoot van eerst
genoemde verdachte.
Op 19 Febr. aanvang' van de
driedubbele kindermevrd ten laste
van Yvonne Tetaert en haar vader,
beiden uit St Andries. Deze zaak
zou met gesloten deuren behandeld
worden.
Radio-Vaticana heeft bekend
gemaakt, dat in Moskou dertig
millioen pamfletten zijn ge
drukt, waarin zes manieren
worden aangegeven om de R.K.
Kerk te bestrijden. De pamflet
ten worden thans in de Sovjet-
Unie en in andere volksdemo
cratieën verspreid. De zes ma
nieren zijn:
1. Het scheiden van bisschop
pen en priesters van dé gelovi
gen.
2 Er mogen in geen geval
martelaren worden geschapen.
Daarom moeten de gearresteer
de priesters, monniken en
kloosterzusters van schande
lijke misdadenworden be
schuldigd.
3. Ook onder de priesters
moet de klassenstrijd worden
verbreid. Dit moet geschieden
door de armere priesters tegen
de prelaten op te zetten.
4. In elk geval moeten kleine
godsdienstige groeperingen, die
geen deel uitmaken van het
voornaamste kerkgenootschap
in dat land, worden gesteund.
5. Het gezag over kerkelijke
instellingen en aangelegenhe
den moet aan de staat worden
getrokken, door communisten
in de leiding van godsdienstige
organisaties en verenigingen te
benoemen.
6. De verschillende orden
moeten worden vernietigd,
want zij zijn bij uitstek de
steunpilaren van het pausdom
en van de R. K. Kerk
Terwijl hij op de kansel stond.
Mgr Munzani is, terwijl hij in
de kathedraal van Oria, bij Brin-
disi (Italië), aan het prediken was,
gestorven. Hij was 61 jaar oud.
Mgr Munzani was van 1938 tot
1948 Aartsbisschop van Zara (Joe-
go-Slavië). Hij was tijdens de oor
log uit Joegc-SlaVië gevlucht.
Te Geraardsberqen werden
twee lieden aangehouden, als zijn
de valse tandheelkundigen. Alhoe
wel zij hiervoor geen diploma be
zaten. waren zij erin geslaagd als
tandheelkundigen in een polikli
niek te worden aanvaard in voor
melde stad, dit dank de medeolich-
tigheid van een dokter uit Brussel.
Na ondervraging werden zij terug
op vrije voeten gesteld.
De formidabele prestaties der tractoren Deutz in de streek, zijn reeds bekendvandaar hun groot
sukses. Deze tractoren werken met luchtafkoeling, hetgeen radiatcur en pomp overbodig maakt; in de
winter geen gevaar voor bevriezen. De tractoren Deutzworden uitsluitend verkocht door de
FIRMA GEBROEDERS STEVENS TE IEFER EN POPERINGE,
ZITDAGEN TN DE PROVINCIE
In (je week van 5 tot 10 Februari,
MAANDAG 5 FEBR.:
Voormiddag: Diksmuide - leper -
Menen - Roeselare - Veurne - Pope-
ringe.
Namiddag: Izegem - Koolskamp -
Kortrljk - Oostende.
DINSDAG 6 FEBR.:
Voormiddag: Diksmuide - Menen -
Nieuwpoort - Poperinge - Roeselare
Veurne.
Namiddag: Langemark - Poel-
kapelle - Roeselare.
WOENSDAG 7 FEBR.:
Voormiddag: Diksmuide - Menen
Roeselare - Veurne - Poperinge.
Namiddag: De Panne - Izegem -
Kemmel - Kortemark - Pittem.
DONDERDAG 8 FEBR.:
Voormiddag: Diksmuide - leper -
Menen - Poperinge - Roeselare -
Veurne.
Namiddag: Houthulst - Ingelmun-
ster.
VRIJDAG 9 FEBR.:
Voormiddag: Menen - Poperinge -
Roeselare - Veurne - Wervik.
ZATERDAG 10 FEBR.:
Voormiddag: leper - Izegem - Me
nen - Veurne - Poperinge.
I)E VERGADERINGEN DER WEEK
Donderdag 8 Februari:
TE NIEUWPOORT, «Hotel Belle
Vuete 19.30 uur. Sprekers: HH.
Vandenbroucke en Advokaat Decuy-
pere.
Vrijdag 9 Februari:
TE MOORSELE, in «De Keyscr
te 19.30 uur. Spreker: Volksvertegen
woordiger A. De Clerck.
Zondag II Februari:
TE ROESELARE: gewestelijke ver
gadering der Bakkers, waarop Heer
R. Moreeuw het woord zal voeren
speciaal over de fiscale en sociale
gelijkheid.
TE IEPERKaderdag «In 't
Zweord Spreker Advokaat Vande-
kerekhove, over De Toekomstwaar
de van de Middenstand
In deze zaak heeft ons optreden
en tussenkomst alleen tot doel de
voordeligste en beste oplossing te
zoeken om de reizigers te bévredi-
gen en onze streek met het ove
rige van onze gouw niet af te zon
deren.
De misnoegdheid van de gebrui
kers van de autobussen der lijn
Ieper-Roeselare blijft groot. Het
gaat hier niet om de reizigers van
Moorslede naar Roeselare, maar
wel om deze van leper naar Roe
selare of omgekeerd, en eveneens
voor de gebruikers uit Poperinge-
Vlamcrtiuge en omstreken. Men
kan met wat goede wil een oplos
sing' die eenieder bevredigt, geven.
De baan Ieper-Roeselare is te
genwoordig erbarmelijk. Vorst, dooi,
aangangzijnde werken hebben onze
kasseiwegen zo deerlijk gesteld dat
zij onbruikbaar worden voor het
intens vervoer per autobus. De tijd
van kar en paard is lang voorbij,
men moet zich aanpassen aan het
modern vervoer, zo wordt er ons
verklaard. Onze motortremen wor
den afgeschaft en door autobussen
vervangen. Men heeft evenwel ver
geten dat onze banen niet bestand
noch geschikt zijn om dit modern
vervoer. Kortom men heeft de kar
vóór het paard gespannen. De zwa
re autobussen hebben er nog een
handje aan toe gestoken en de
grondverzakkingen talrijk gemaakt,
zodanig dat sommige gedeelten der
baan zeer slecht zijn.
Spijts dit alles worden de men
sen onzer streek verplicht kennis
te maken met deze wijze van ver
voer. Hebben onze mandatarissen
de moed gehad de reis per autobus
Ieper-Roeselare nu door te maken!
Hebben al die autobusverdedigers
reeds kennis gemaakt met bv. de
doortocht van Moorslede?
Men zal nu niet voorstellen een
propagandatocht te maken!
Er werd verklaard, de spoorbaan
kost veel, ja, zeer veel aan onder
houd, maar men vergeet dat ook
de banen door de autobussen ge
volgd aan grote herstellingen bloot
gesteld zijn en dat ook deze kosten
ten laste vallen van de gemeen
schap. Gans deze geschiedenis van
vervanging der treinen door auto
bussen op de lijn Ieper-Roeselare
is niet te verrechtvaardigen en ook
niet klaar. Zonder omwegen ver
klaren wij verstomd te staan over
onze bevindingen. Ons onderzoek
leerde de toestand kennen over de
welke wij ons terecht afvragen: Is
het nog de gemeenschap die men
wil dienen ofwel het privaat be
lang? Het openbaar belang eist dat
er klare wijn zou geschonken wor
den.
Om tot de afschaffing der lij
nen leper en Roeselare te beslis
sen werd aan de Raad van Beheer
der Nationale Maatschappij der
Belgische Spoorwegen, net zoals in
1932, verslagen overgemaakt door
de Inspectie. Mooie vooruitzichten,
zowel als kostprijs als voor op
brengst werden voorgesteld. Wij
weten dat al die vooruitzichten,
net zoals in de jaren 1932-1938
niet gunstig uitvallen en dat er
een streep getrokken wordt door de
ideale plannen van de Inspectie. Er
werd een deuk van belang aan
de schitterende vooruitzichten ge
geven. De uitbatingskosten der
autobuslijn Ieper-Roeselare zouden
voor het ogenblik circa 500.000 fr.
per maand bedragen of 6.000.000 fr.
per jaar. Dit bedrag omvat de for
faitaire prijs betaald aan de uit
baters eveneens de lonen aan de
regelaars-ontvangers.
Wij stellen aan de Directie der
N.M.B.S. een zeer indiscrete vraag:
Wat was de raming der uitbatings
kosten der autobuslijn die in de
Raad van Beheer voorgedragen
werd? Hoe zijn de resultaten
van de drie eerste maanden?
Voor wat ons betreft verwonde
ren deze uitslagen ons niet het
minst. Om de stroom van klachten
en misnoegdheid tegen te gaan
werd de uitbater verplicht elke dag
bijkomende ritten in te leggen.
Kost wat kost moet men de klach
ten vermijden. Deze bijkomende
ritten bewijzen dat de trafiek van
reizigers op deze lijn intens is en
ook dat de afschaffing der motor-
treinen een onverantwoordelijke
maatregel is en blijft.
Wilt U, beste Lezers, een paar
cijfers van de laatste dagen: Op
12 Januari 1951 werden er op de
lijn 1.881 en op 13 Januari 2.112
reizigers vervoerd.
Men moest ons dus niet verkla
ren dat de lijn te weinig trafiek
gaf. Wij antwoorden zonder gevaar
van tegenspraak, zulk een trafiek
moet een uitbating per spoor mo
gelijk maken. De autobusdienst
moet het spoor aanvullen maar
niet vervangen. Er werden ons kost
prijzen van de uitbating der motor-
treinen voorgedragen. In de Pers
conferentie, gehouden te Roeselare
door de verdedigers der autobussen
werden zelfs berekeningen gemaakt
omtrent de kostprijs. Van bevoegde
technici hebben wij opnieuw bere
keningen en inlichtingen ontvan-
ge-. Hier volgen, kort samengevat,
deze gegevens:
De uitbating yap de spoorlijn
Ieper-Roeselare kan op een ideale
en gunstige wijze geschieden. Er
bestaan practisch geen moeilijkhe
den. De spoorlijn wordt steeds on
derhouden daar zij gebruikt wordt
voor het goederenvervoer. 1 of 10
treinen veranderen niets aan de
Zaak. Het personeel van de sta
tions Roeselare en leper moet niet
verhoogd worden met de enkele
bijkomende ritten van mortortrei-
nen op de lijn Ieper-Roeselare. De
stations Moorslede-Passendale en
Zonnebeke moeten niet in dienst
gesteld worden daar de regelaars
ontvangers zeer gemakkelijk de bil
jetten kunnen uitreiken en het, no
dige toezicht uitoefenen. Aan de
overwegen kan een stilstand wor
den gemaakt, overigens deze be
staan reeds op de bijzonderste we
gen en de Nationale Maatschappij
heeft enkele maanden geleden nog
alles in orde gebracht. Voor de ex
ploitatie dus niet de minste moei
lijkheid.
In de stelplaats leper bestaan
er twee soorten motortreinen, en
wel: T 551 en T 553. De T551 kan
maximum 100 reizigers met een ze
ker comfort Vervoeren. De T 553
vervoert 140 reizigers.
De kostprijs per kilometerrit
hangt natuurlijk af van het aan
tal kilometers van het motorrij
tuig. Hoofdzaak is dat een goede
dienstregeling geschiedt, want hoe
groter aantal kilometers per dag
afgelegd worden, hoe goedkoper de
kostprijs. Zonder de exploitatiekos
ten en het onderhoud der baan,
waarvan weinig of geen rekening
moet worden gehouden, is de kost
prijs als volgt berekend:
Voor de T551 7,80 fr. en 9,50 fr.
voor de T 553 per kilometerrit.
In deze kostprijs is begrepen de
onderhoudskosten, verbruik mazout.
wisselstukken en loon motorvoer
der.
Het inleggen van enkele motor-
treinen op de lijn Ieper-Roeselare
zou dus geen bijkomende exploita
tiekosten in de stations vergen, ook
geen nieuw personeel en zou goed
koper komen te staan daar een
motortrein twee en drie autobussen
op de spitsuren vervangt.
Wij stellen nog een vraag aan
de Directeuren der N.M.B.S.
Zou het waar zijn dat op de mo
tortreinen Ieper-Roeselare, Ieper-
Menen, Menen-Roeselare en Pope-
ringe-Abele vroeger slechts 7 wach
ters en met de reserve-motortrei-
nen inbegrepen slechts 10 voerders
in dienst waren of een totaal van
17 personeelsleden. Terwijl nu voor
de uitbating der autobussen 44 re
gelaars-ontvangers bezoldigd door
de N.M.B.S. in dienst zijn. Daarbij
moeten de autobusvoerders bezol
digd door de uitbaters zelf, gevoegd
worden.
Waar zijn de bezuinigingen?
Daarbij komt nog dat er op de
spitsuren meerdere autobussen moe
ten worden ingelegd als wanneer
een motortrein zou voldoende zijn.
Wij spreken hier niet van de auto
bussen af te schaffen maar wel
van de spoorlijn aan te vullen door
autobussen. De ideale oplossing zou
hierin bestaan dat er elke dag,
heen en terug, een drie tot vier
motortreinen tussen beide steden
zouden rijden en dat de tussenge-
legen gemeenten zoals vroeger door
de autobussen zouden bediend wor
den. Deze motortreinen zouden op
de best geschikte uren, moeten wor
den ingelegd om aansluiting te ge
ven te Roeselare en vooral 's mor
gens en 's avonds.
Op een vergadering werd on
langs door de Heer Geers, inspec
teur bij de N.M.B.S., verklaard dat
er voorlopig geen kwestie was van
de spoorlijnen Ieper-Roeselare en
Roeselare-Menen uit te breken,
daar deze lijnen nog gebruikt wor
den voor het goederenvervoer. Ove
rigens voegde hij eraan toe, men
moet eerst het bewijs hebben dat,
zowel het personen- als goederen
vervoer eenieder volledig kan be
vredigen. Wij nemen akte van deze
verklaring maar staan wantrouwig
tegenover die proef, Mijnheer de
Inspecteur.
In 1932-38 duurde de proefne
ming 6 jaar. Deze gaf niet de min
ste voldoening en op algemeen ver
langen werden de treinen terug in
gezet. De verklaring van de Heer
Geers zou erop wijzen dat opnieuw
een proefneming wordt gedaan.
Het wordt, zoals vroeger, een ko
medie en naar onze 'mening kan
deze toestand geen jaren aansle
penDe treinen worden afgeschaft
zonder rekening te houden noch
met het verlangen der reizigers,
noch met deze der Openbare Be
sturen. Een partijdig verslag werd
opgemaakt zonder maar eens de
mogelijkheid te onderzoeken een
rationele en goedkope uitbating per
motortrein te beproeven. De lijn
Ieper-Kortemark was tot verdwij
ning aangeschreven en uiteindelijk
is het de lijn Ieper-Roeselare die
werd afgeschaft! Waarom?
De Heer Minister Segers gelaste
een afgevaardigde uit zijn Kabinet
de toestand te Onderzoeken: tot
nogtoe niet het minste resultaat.
De Heer Minister antwoordt niet
op de gestelde vragen door Volks
vertegenwoordiger Lahaye. Men
tracht door allerlei lapmiddelen de
toestand te milderen en sommige
onzer Volksvertegenwoordigers of
Senatoren worden beïnvloed.
De Heer Minister van Verkeer
verklaarde een paar maanden ge
leden: de maatstaf voor elk ver
voer moet zijn, de kliënten bevre
digen de laagste kostprijs moet
aanwijzend zijn voor de regeling
der vervoerprijzen. Wij moeten in
het vervoerprobleem rekening hou
den met de sociale betekenis van
het spoor.
Wij weten dat de Heer Minister
niet bang is van daden te stellen.
Wij verlangen dan ook dat er voor
wat onze streek betreft een daad
zou worden gesteld die eenieder,
bevredigt. Geen enkel Openbaar
Bestuur zal hier bezwaar tegen
hebben' en het belang der streek
zal ermede gediend worden!
(265)
Franse toldienst eist
1 milliard 700 millioen F. fr.
Onze lezers zullen zich nog her
inneren daJt op 4 Oktober 11. de
rijkswacht van Halewijn nabij Me
nen, een belangrijke trafiek in goud
ontdekte. Gezien het gesmokkelde
goud in de zolen der schoenen van
de smokkelaars ontdekt werd, kreeg
de zaak de naam der Gouden Zo
len Niet min dan tien kilo goud
werd gevonden in de schoenzolen
der twee personen, die door de gen
darmen te Halewijn aangehouden
werden. Door de ondervraging de
zer personen, de gebroeders Hector
en Albert Bouttery, wonende te
Halewijn, kwam gans de belang
rijke goudtrafiek aan het licht, en
talrijke aanhoudingen werden ge
daan, waaronder deze van vader
Bouttery, een zekere Arthur Bon- J priesters
naert, wonende te Menen, die het
goud van België in Frankrijk smok
kelde; zijn echtgenote, geboren
Castre; de echtelingen Desurmont,
wonende te Toefikoenje. die het
goud naar Parijs brachten, en een
viertal personen uit Rotoeke en
Parijs.
De ziel van deze goudsmokkel
was de genaamde de Bsnthem, van
Nederlandse afkomst, gewoond heb
bende te Menen, doch sedert en
kele tijd verblijvende te Brussel.
Deze smokkelzaak verscheen Vrij
dag 19 Januari voor de boetstraf
felijke rechtbank van Rijsel. Vol-
In de Katholieke hljssl'e'
De Katholieke Missiën'e
boekdeel dat zojuist door ■se
gregatie voor de Voortplan'
werd gepubliceerd;
Geloofs
ons dat er op datum van
1950 volgende missionarissen in'a^
missiegebieden werkten26. V
priesters, waarvan 11.139 inlander,
9.331 broeders, waarvan 4.689 i|
landers; 61.177 zusters, waarvr
37.684 inlandse en 92.111 ondn
wijzers.
De geestelijken zijn gegroepeeil
in 46 aartsbisdommen, 180 bisdom
men, 6 nullius «-abdijen, 2"
apostolische vicariaten, 130 apos
tolische prefecturen en 3 missie:
suf juris
Ziehier een lijst der voornaam
ste congregaties met meer dan IOC
(1) (2)
1. Sociëteit van Jezus Ï502 77)
2. Witte Paters v. Afrika 1511 286
3. Franciskanen 1500 210
4. Paters v. de H. Geest 1364 183
5. Oblaten V. M.-O.-Ontv. 361
6. Congr. v. h. God. Woord 788
7. Salesianen 773
8. Congr. van Scheut 740
9. Vreemde Miss. v. Pasijs 735
655
568
542
523
488
477
280
248
229
10. Capucijnen
11.Afr. Missiën v. Lyoni
12. Dominlkanen r
13. Vr. Miss. v. MUI-HU
14. Lazaristen
15. Redemptoristen
16. Vr. Miss. v. Milaan
353
153
320
125
170
17
166
gems de berekeningen van de tol-l.1J'?J0PtL°^tanen
diensten zou voor 250 millioen goud 19 Afr_ Mlss v Verona
gesmokkeld geweest zijn, en m de- 20. Miss. v. d. H. Colombaniis
viezen van 44 millioen Franse fr. 21. Vr. Miss. v. Maryknoll
Goudui'tvoer en Belgische deviezen 22. Miss. v. d. Cönsoiata
in tegenwaarde ongeveer 300 mil
lioen. De toldienst zal dus 1 mil
liard 700 millioen Franse franken
eisen aan de goudtrafiikanten, zijn
de de waarde van heit vermoedelijk
gesmokkelde goud en deviezen.
23. Congr. v. d. H. Odilus
24. Passionisten
25. Miss. v. Marianhill
26. Ciaretijnen
204
219
179
149
133
117
116
115
23
119
4
60
139
11
13!
34
1(1) Priesters; (2) Broeders;
Gezien de uiterst lage prijzen der POTASMESTSTOF-
FEN, zullen al de landbouwers dit jaar een FLINKE POTAS-
BEMESTING aan bun weiden en boomgaarden geven.
Daarom strooien zij van 900 tot 1.200 kg. SYLVI-
NIET 17 of 400 tot 500 kg. CHLOORPOTAS 40 per Ik.
(d-365)
LICHTING 1952
DATA VAN OPROEPING
Met .een oorverdovend lawaai Is I Naar verluidt, zullen de jonge
te Treport, in Noord-Frankrijk, eer. 'lieden van de lichting 1952, in prm-
kri.jtrots op de zeedijk neergestort, icipe niet onder de wapens worden
Een wandelaar, de Heer Créton, I geroepen vóór October 1951.' De
die zich toevallig boven op deze studenten van deze klasse kuijnen
100 meter hoge rots bevond, werd
door de vallende massa meege
sleurd. Groot wr.s de verwondering
van de enkele ooggetuigen, toen zij
de Heer Créton ongedeerd uit deze
neergestorte massa vr.n 10.000 ku
bieke meter zagen te voorschijn
komen. De rots had hem in haar
val gedragen en aldus gered.
opgeroepen worden met de sdMj-
ven van Augustus, October of De
cember 1952.
Het zal volstaan de gekozen de-
turn te laten weten door mi#'
van de kaarten Verlangens <t<
hun bij hun verschijning vóór hc'
werfbureau zullen worden ter luw
gesteld.
na lezing, ons blad in de banden
van een vriend of gelui ur die
bet nog niet beeft. IJ bewijst
er ons ee i dienst mee. I)ank.
Het slachtoffer overleden.
Leroy René, 24 jaar, zoon van Je
rome en Quintin Maria, was werk
zaam te Rijsel aan een 31 meter
hoog gebouw, dat moest dienst doen
voor de Handelsfoor. Neg één week
en 't werk was af.
Maandagnamiddag kwam René
van een 30 m. hoge stelling naar
een stelling ongeveer 16 m. hoog,
om aldaar het werk voort te zetten.
Plots is hij van de stelling afgegle
den, onder de rugleuning door en
ten gronde geploft. Zijn werkgezel
len snelden onmiddellijk ter hulp.
Daar hij nog teken van leven gaf,
werd hij in allerijl naar een zeer
dichtbijgelegen hospitaal gevoerd,
waar men echter vaststelde dat de
ongelukkige reeds overleö'n was.
De ouders van het slachtoffer
werden in alle omzichtigheid c'ocr
d'? Z. E. H. Pastoor op de hoogte
gebracht.
Zes der grootste bommenwerper
van de wereld, namelijk Ameri
kaanse toestellen B.36, voorzien vin
10 motoren, landden enkele dp.?M
geleden op het Britse vliegveld van
Lakenheath, in Suffolk Zij had
den alsdan een non-stop vlucW
gemaakt van 5000 mijlen, van al
hun basis Fort Worth, in Texas
over de Atlantische Oceaan, tot in
Engeland. Deze U.S.A.-toestellen
worden gewoonlijk atoombon-
menwerpers genoemd, en kunnen
zonder tussenlanding een vlucht
van 10.000 mijlen (16.000 Krru-ma-
ken en een bommerigewlcht van
10 tonnen medenemen. f g
Deze toestellen zijn groter dan
de grootste Britse proef-lijntoestel-
len Brabazon, welker verdere con
structie gestaakt werd.
Hiernevens: Een B.36 van vo»1
gezien. Onder: Een zïjzicbt «f
een dezer toestellen, zo pas in In
geland aangekomen.