BRENGT GELD OP
Het korte leven
van een krant
C. is, in minder dan een
generatiein ieders leven
getredenHoe dat?
Dank xij de macht der
publiciteit in de pers.
hierboven hebben we het zware tuig: de rotatie. De grootte ervan kan geschat worden naar de man die rechts ervan bij «zijn»
staat. Deze rotatie meet 6,90 m. in de lengte, 3,20 m. in de breedte en 3,2b m. in de hoogte. Achteraan zien we de papier-bobijnen,
machine bestaat uit drie groepen, elk van 8 bis. Eén groep st aat vertikaal; twee liggen horizontaal. In het midden op de foto
we, de ene onder de andere de twee cylinder-groepen. Vooraan rechts is de plooimachine. De bedrukte papierbanden verzamelen
en dalen so naar beneden om, na al hun bewerkingen, vooraan, gazet na gazet aan te schuiven.. In dubbele productie (tot 12 bis.
nummer) draait deze rotatie 16.000 bladen per uur. In enkele productie (een blad van meer dan 12 blz.) draait ze aan 8.000 num-
uur Op deze rotatie kunnen zoals het deze week het geval is 24 blz. gedrukt worden. De electrische aandrijving ge-
met twee motoren. Voor het drukklaar maken wordt een motor van 5 HP. aangewend die met sterk vergrote koppeling de
heel traag kan doen vooruitbollen. Eens alles in orde, en wanneer de machine al in loop is, schakelt dan automatisch de 32 HP.
motor in om zo verder de gewenste snelheid te bereiken.
tie van het letterzetten met zich
bracht.
Sedert Guttenberg (jaren 1400-
1500) het drukken met losse letter
typen had uitgevonden, was deze
wijze van werken vrijwel onveran
derd gebleven, alleen in kleine bij
zonderheden werden verbeteringen
gedaan.
Het zetten met de hand is in de
moderne drukkerij nog toegepast
daar waar het om korte teksten,
titels, reclamedruk, enz, gaat.
De handletterzetter heeft een be
paalde keuze van lettertypen voor
zich staan in schuin staande laden
die per letter in vakjes onderver
deeld zijn.
In de hand houdt de zetter zijn
zethaak waar hij van links naar
rechts zijn teksten samenvoegt. De
tekst voor een dag- of weekblad
kan vanzelfsprekend volgens deze
wijze van werken gezet worden,
doch het werk vordert te traag om
aan de moderne behoeften van het
bedrijf te voldoen.
HET MECHANISCH ZETTEN
Het zetten met de hand en het
nadien terug op zijn plaats bren
gen van lesse lettertypen, viel zeer
tijdrovend uit. Men kan dan ook
begrijpen dat de dag- en weekbla
den die cp deze wijze gezet werden
niet zo breedvoerig konden zijn met
hun kopij dan dit tegenwoordig
het geval is. Gedurende gans de
19" eeuw werd gezocht naar een
middel cm het zetten mechanisch
te doen.
Niet minder dan 169 personen de
den voorstellen doch in al deze uit
vindingen had men middelen be
dacht om de lettertypen op een of
andere wijze mechanisch naast el
kaar te doen aanschuiven, doch na
het drukken bleef zoals vroeger het
werk te doen om elke letter terug
op haar plaats te brengen.
De naar Amerika geëmigreerde
Duitser, Ottmar Mergenthaler,
kwam in het jaar 1886 met een
verrassende uitvinding voor de dag
die een omwenteling betekende in
het drukkersbedrijf. Hij vond de
zogenaamde Mergenthaler-Lino-
type «-zetmachine uit.
De uitleg van de werking dezer
machine zal haar specifieke eigen
schappen voldoende klaar doen uit
komen.
Deze machine biedt het uitzicht
van een reusachtige schrijfmachine
van bijzondere vorm.
Hoe ingewikkeld de machine ook
is in haar mechanisme en al geeft
zij aan de oningewijde de indruk
van met een ontwikkeld stel her
sens begiftigd te zijn, toch kunnen
de grote lijnen van haar werking
vrij eenvoudig uitgelegd worden.
Globaal genomen onderscheidt
men vier delen in de zetmachine,
namelijk: het klavier, de letterma-
gazijnen. het gietapparaat en het
distributiestelsel. Deze vier delen
zijn door een ingewikkeld mecha
nisme aan elkaar verbonden waarin
hefbomen en tandwielen voor een
feilloze werking zorgen. Wij bekij
ken even van dichtbij elk van deze
onderdelen.
HET KLAVIER
Het klavier der zetmachine ver
toont slechts een zeer oppervlak
kige .gelijkenis met dat van een
schrijfmachine. Een dactylo zou er
beslist geen weg mee weten. Voor
eerst hebben hoofdletters en gewo
ne letters en leestekens elk een af-
psverus, de eeuwige zwerver,
jzich aan de rand van de weg
,ezet. Zopas had hij de zon
,r een heuvelrij zien verdwij-
,.-n nu voelde hij zich weer rus-
Al de tijd dat de zon uitzat,
5; hij gaan, steeds maar gaan.
hij had Kristus ook geweigerd
ogenblik rust te nemen in zijn
pg te Jeruzalem, toen Hij Zijn
naar Kalvarie sleepte.
'er dan 18 eeuwen stapte Ahas-
aldus in de legende der tij-
lAlleen 's nachts heeft hij rust,
strekt hij hier of daar zijn
'e ledematen uit. want altijd
i Ahasverus ergens onderdak,
■lensen weten dat niet, want
somt overal ongezien binnen,
ar de rust die deze zwerver
i en schijnbaar geniet, is er
niet. Zijn ogen sluiten zich
Jtoals bij- een gewoon sterveling,
'lijft altijd door rond zich kij-
■Alles spreekt tot hem, zelfs de
is die voor de mensen geen
'-hebben. Hij voert met hen in
lange nachten zijn eindeloze
ëkken.
fst van. al spreekt Ahasverus
de boeken en met alles wat
mensenhanden geschreven of
,.kt werd: Daarin vindt hij nog
heeste rust omdat hij dan al-
hoeft te luisteren en zelf niet
hoeft te spreken.
I was Ahasverus op een stille
nvond weer op een zolder ge-
n. De mensen zagen hem niet
Vdden zijn vreemde schim niet
irkt. Ook de man die met de
tebogen, boven een groot boek
J en op een notaboekje aante-
Igen maakte uit hetgeen hij
'las bij de schijn van een elec-
te lamp, had niet bemerkt, dat
ichim de stille zolderkamer was
higekomen en toen hij het
lisch licht uitdraaide, werd
tweer heel stil en was er voor
verus niets veranderd, want
fig altijd alles rond zich heen
£t dag dan of het nacht was.
Boeken, zuchtte de zwerver,
ïb weer boeken.
'Wij zijn geen boeken, riepen
1 wel honderd stemmen door
tr, wij zijn kranten,
asverus was intussen de tafel
Elerd waar hij straks de man
'zien staan zoeken. Hij sloeg'
'aam de grote bladen van het
openliggende boek één voor één
.en toen zag hij dat het week-
tn waren die week per week
i bijgehouden en samengebun-
«waren tot een groot boek.
(Hier zal ik een gezellige nacht
mengen, dacht de zwerver,
hij had ginds een groot boe
ide bemerkt waar er nog een
rij van die boeken stonden,
baal kranten, dacht de zwerver,
fij streelde met zijn vereelte
ren over de zwarte ruggen.
't Was precies of zijn handen
magneten waren, want de grote
boeken schoven als vanzelf uit hun
rustplaats en kwamen zich in eer
kring rond de zwerver neervlijen.
Zoveel, zuchtte Ahasverus, en
hij telde de aanschuivende gestal
ten: een, twee. drie... zes en veer
tig. Van een tafel langs de muui-
klonken enkele fluisterstemmen
hier zijn ook wij nog. Ahasverus
staarde naar de hoek vanwaar die
stemmen kwamen: wij zijn de
eerste bladen van de zeven en veer
tigste jaargang van De Poperin-
ghenaar» en heten nu eigenlijk
Het Wekelijks Nieuws sedert ons
blad zich verder uitbreidde in
Westvlaanderen.
Is meneer misschien journalist?
vroèg een zware basstem.
Ja, hm. zo'n beetje, uit de oude
tijd, verstaat ge... maar toen. drukte
men al de nieüwsjes nóg niet, doch
verkocht men die van mond tot
mond. 'k Heb ook nog geweten dat
geleerde mensen hun nieüwsjes op
papieren rollen neerschreven of
door anderen lieten neerschrijven,
dat noemde men dan wetenschap
en letterkunde, ook wel eens ge
dichten. Dat werd zo bij de Grieken
en de Romeinen gedaan. In de Mid
deleeuwen heb ik vele oude monik-
ken gekend, die ganse boeken met
de hand afschreven in mooie sier
lijke letters. Later heb ik er een
ontmoet die in een houten plank
de teksten en tekening-en van een
ganse bladzijde uitsneed, inkt over
die plank uitwreef en bij middel
van een pers op een vel perkament,
deze bladzijde overdrukte. In de 15"
eeuw vonden de mensen het beter
uit. De Duitser Guttenberg vond
het gebruik van losse letters uit en
sedert die dag was het voor de
mensen maar kinderspel om te
drukken,
Noemt ge dat kinderspel? sprak
weer de zware bromstem.
Bij wijze van spreken, weder
voer Ahasverus, want ik heb sedert
vijf-honderd jaar geen belangstel
ling meer getoond voor dat vak.
Sedert vijf-honderd jaar? Hoe
oud zijt gij dan wel?
Reeds 19 eeuwen en half dool
ik rond over de wereld... maar ik
zwijg daar liever a-ver. Vertel gij
mij "eens uw leven, uw krantenle
ven.
Ahasverus bekeek intussen aan
dachtig het kleine leger kranten
dat zich rond hem opgesteld had.
't Is precies een machtig leger,
zo iets gelijk die Romeinse legioe
nen van vroeger tijden.
Wij zijn ook een sterk leger,
wedervoer er een krant van de 47'
jaargang, want iedere week komen
wij met tienduizenden van de pers
om aan de mens:n 't wereldnieuw,
te brengen. Wij, hier op deze zol
zit da zetter aan. zijn .zetmachine, 8 uren per dag en klopt hij
na letter de lijnen, kolommen en vele bladzijden van ons blad
\:n op de, machine zien we duidelijk de letlermagazijncn en links
icraan de loodketel met automatische electrische verwarmer die
naterie geregeld aan haar 320» houdt. Duidelijk zien we de lood-
hangen, zij zorgt dat het lood steeds op peil blijft in dc ketel,
der, zijn de achterblijvers, want
daar moet toch iemand overblijven
om aan het nageslacht te vertellen
hoe wij er e-lke week uitzagen.
Kunnen de kranten, die bij
mensen verspreid worden, misschien
niet bewaard blijven, wierp Ahas
verus er tussen.
Bewaren? Lieve deugd, kent
gij de mensen maar zo goed? Als
een fatsoenlijke krant het een dag-
heelhuids kan volhouden, eens dat
zij bij hetgeen men noemt de le
zer terecht gekomen is, mag' zij
van geluk spreken. Echt zonde en
jammer is het voor al het werk dat
er aan ons besteed werd.
Ahasverus bekeek aandachtig de
krant die hem zo stout toegespro
ken had.
Gij schijnt wel goed ter tale
te zijn, antwoordde Ahasverus, weet
gij misschien hoe de mensen het
aan boord leggen om u zo m-coi te
drukken?
Ja, dat weet ik natuurlijk,
antwoordde de krant, want er is
altijd iemand van ons in de redak-
tie, bij de letterzetters of in de
drukkerij. Als ge wilt vertel ik het
u.
Ahasverus had zich op een pak
oude kranten neergezet en luis
terde...
Hier volgt dan het
verhaal van de krant.
DE REDAKTII
leriir.ge
Het klaar maken van een fat
soenlijke krant begint cp de re-
daktie. Het nieuws komt daar bin
nen per pest, telef. on of radio. Het
redaktiépersoneel heeft de handen
vol om al hetgeen binnenkomt pers
klaar te maken. In ieder gemeente
is er een medewerker, soms zijn er
meerdere, die iedere week het plaat
selijk nieuws aan de redaktie over
maken.
De redaktie heeft natuurlijk ook
haar eigen reporters die, voor bij
zondere gebeurtenissen, zelf ter
plaatse gaan om verslag te maken
en foto's te nemen ter illustratie.
Hier worden ook de algemene arti
kels geschreven, commentaar op
sommige gebeurtenissen, enz
IN DE ZETTERIJ
Nadat de teksten op de redaktie
klaar gemaakt worden, verhuizen
zij naar de zetterij. De moderne
techniek heeft inzake het drukkers-
bedrijf grondige wijzigingen aange
bracht en men kan gerust zeggen
dat een der grootste veranderingen
deze is, die de volledige mechanisa-
Zó ziet er het instrumentenbord van de letterzetter uit. (1) Vooraan
het klavier dat met de stangen er achteraan verbonden, de gewilde
letters uit het magazijn (2) doet vallen. Al de letters komen zo in
hun woordsamenstelling in (3) de zethaak, waar de tekst de laatste
controle ondergaat. (4) Duidt het wiel aan waarin de verschillende
lijnmoulles zitten waarin de lijn gegoten wordt. Deze foto is een
verdere detail van.foto l.
zonderlijke toets. Deze toetsen zijn
niet alphabetisch gerangschikt, zelfs
niet volgens 't AZERTY of QUER-
TY systeem, doch wel volgens dat
letters veel of weinig gebruikt wor
den.
Deze 90 toetsen zijn in 3 vakken
verdeeld: links de zwarte toetsen
vc-or de kleine letters, in vakterm
noemt dit gedeelte de onderkas; in
het midden de blauwe toetsen met
de leestekens en getallen en rechts
de witte met hoofdletters. Het links
gedeelte is het dichtst van al in
het bereik van de zetter die in de
eerste rij, va i boven naar beneden
gezien, de meest gebruikte letters
voor de hand heeft in volgende
orde: e, 1, a. o, i, n. Om dit klavier
volledig te beschrijven, moeten wij
hier aan toevoegen dat aan de lin
kerkant ervan een lange platte
toets staat voor de spaties (witte
plaatsruimte die de woorden af
scheidt) terwijl aan de onderkant
rechts de hefboom is aangebracht
waarmede het overbrengen van de
matrijzenlijn naar het gietstelse!
geregeld wordt. Doch eer wij daar
van spreken, gaan wij eerst eens
'kijken Wat ér gebeurt wanneer een
letter aangeslagen wordt.
DE I,ETTERMAGAZIJNEN
OF MATRIJZENKASSEN
Het bovenste gedeelte der zetma
chine is ingenomen door de platte,
traar beneden ietwat scherp uitlo
pende lettermagazijnen of matrij-
zenkassen die in schuine héllende
richting aangebracht zijn. Door
gaans bestaat een matrijzenkas uii.
drie boven elkaar liggende verdie
pingen, in elk hiervan zitten ma
trijzen van een bepaald type vol
gens de soort van letter die ver
langd wordt. De letterzetter kan
die keuze vooraf regelen door hel;
magazijn hoger of lager te draaien.
Een letter aanslaan zoals dit ge
beurt op de schrijfmachine doet de
zetter nu precies niet, want een
lettertoets van de zetmachine hoeft
s'echts met een lichte aanraking
oaar beneden geduwd te worden.
Onmiddellijk daarop komt er le
ven in de grote, platte matrijzen-
kast die langs boven or de zetma
chine is aangebracht. Een koperen
plaatje is door het induwen van
de toets losgekomen en komt langs
een kanaaltje vliegensvlug naar
beneden geritseld, waar het zich <n
een smal gangetje, de zethaak, op
stelt in het gezichtsveld van de
zetter.
Achtereenvolgende aanslagen op de
toetsen hebben de volgende matrij
zen reeds doen naar beneden komen
waar zij zich in slagorde opstellen
De nodige spaties hebben er zich
op kommando tussen geplaatst en
het duurt slechts enkele seconden
of het rijtje is volzet.
Ja, dat is nu toch wel eigenaar
dig dat iedere regel in het blad pre
cies dezelfde lengte heeft. Een vak
kundig letterzetter zorgt daar voor.
De platte matrijzen dragen immers
op de voorkant, deze die in het
zicht komt van de zetter, het let
terteken gegraveerd zodat de zetter
al werkend zijn tekst die hij gezet
heeft goed kan lezen. Bemerkt hij
dan dat het lijntje niet gans gevuld
is, dan kan hij met een vlugge be
weging daar nog ergens een spatie
tussen steken zodat het lijntje een
esthetisch uitzicht heeft.
Eens de lijn afgezet, moet deze
naar het gietstelsel om er in lood
een afdruk van te maken. Iedere
matrijs immers draagt aan de ach
terzijde een bepaald letterbeeld ge
graveerd en wel twee maal boven
elkaar. Deze gravure dient als
moulebij het gieten. Naar ge
lang de matrijzen die samen de
lijnregel vormen hoger of lager ge
zet worden, wordt op de bovenste
of de onderste gravuur gegoten. Zo
bekomt men bijv. cursief of gewone
letter naar willekeur.
HET GIETAPPARAAT
Een eenvoudige druk op de hef
boom, die rechts aan de onderkant
van het klavier is aangebracht, doet
plots gans de rij matrijzen van
plaats veranderen.
De zetter hoeft voor verder af
werking niet meer tussen beiden te
komen want hij is inmiddels reeds
bezig met het vervo'; an zijn tekst.
Automatisch worden de matrijzen,
die zo geheimzinnig tussen het me
chanisme verdwenen, rechtover de
gietmond van de loodketel gebracht.
In deze loodketel wordt besten
dig een loodmengsel van bijzonde
re samenstelling in vloeibare toe
stand gehouden. Dit gebeurt in ver
ouderde toestellen met gas, in de
moderne bij middel van automati
sche electrische verwarming. Wan
neer de matrijzen zich daar in slag
orde aanmelden, wordt er langs de
achterkant een hoeveelheid vloei
baar lood tegen gespoten. Deze
loodmassa stijft onmiddellijk op en
het gegoten lijnregeltje komt naar
buiten om zich in de galei op te
stellen.
Tot zover hadden sommige uit
vinders het vóór Mergenthaler ook
reeds gebracht. Maar hier stelde
zich een moeilijk probleem: hoe
moeten al die verschillende matrij
zen automatisch terug op hun
plaats geraken in het matrijzen-
magazijn?
zen met een kleine elevator naar
een triagekamer gebracht waar een
kleine grijparm er de spatie-ma
trijzen komt tussen uithalen. On
middellijk daarna komt een lange
grijparm tussenbeide die de overge
bleven matrijzen vastgrijpt en naar
de bovenkant van 't matrijzenmaga.
zijn brengt waar zij op een riggel
geschoven worden waarvan de vlak
ken wigvormig en getand zijn. Een
draaiende schroefas zorgt er voor
dat de matrijzen zich voortbewegen
op deze riggel waar zij met hun
tandjes aan vast hangen. De tand
jes zijn echter zo geregeld dat elke
matrijs op een gegeven ogenblik
geen houvast meer heeft en de rig
gel loslaat. Op dat ogenblik is zij
precies op haar plaats in de matrij-
zenkamer gekomen. Van eenzelfde
letter zijn er natuurlijk altijd meer
dere matrijzen aanwezig zodat de
zetter nooit hoeft te wachen op de
terugkeer van de in een vorige lijn
gebruikte matrijzen.
Wel honderd maal sneller dan
men tijd nodig heeft om zich de
gang van dit werk in te denken,
gaat het werk zelf in zijn gang. D<
letterzetter hoeft alleen maar do
toetsen aan te slaan, een oogje tr
houden op het spatieren en met do
hefboom het commando te geven
tot het wegbrengen van de matrij
zen naar het gietstelsel. Het overi
ge gebeurt helemaal automatisch
en wordt haarfijn door de machine
uitgevoerd.
Met de linotype wordt dus tel
kens een lijnregel ineens gegoten.
Dat heeft natuurlijk het nadeel dat
men bij het verbeteren van één en
kele fout gans de regel moet herzet
ten. Er worden In het drukkersbe
drijf ook zetmachines van 'n ander
model gebruikt die men monotype
noemt. Het verschil van deze ma
chine met de linotype ligt hierin
dat men met de monotype letter
voor letter giet, zodat de verbete
ringen per foutieve letter afzonder
lijk kunnen gedaan worden. De mo
notype wordt echter voor dag- of
weekbladen niet gebruikt, zij is en
kel nuttig voor reclame drukwer
ken, enz.
Het systeem van losse letters Is
niet practisch bij het verder afwer
ken van een blad. Dat begrijpt men
pas goed wanneer er sprake is van
het opmaken.
HET VERBETEREN
Hoe nauwkeurig de letterzetter
ook werkt, toch zit hij altijd ge
plaagd met het vervelende zetdui-
veltje dat er zijn genoegen in vindt
de boel in de war te sturen, hoe
aandachtig de zetter ook te werk
gaat. Als men bij voorbeeld .onder
de marktberichten leest dat er op
de markt 200 varkens te koop ge-
1 steld werden met gedraaide poten
j en marmeren blad dan kan men
I allicht gissen dat het zetduiveltje
ergens een lijnregel ontfutseld heeft
aan een notariële aankondiging om
i dit botsbollig weg tussen de markt-
j prijzen te slingeren,
j Om dergelijke en andere storin
gen op te sporen wordt van hét
I zetsel een proef getrokken die sa-
I men met de kopij terug naar di-
Zo komt de vorm uit de moutte maar ze moet de snijbank op om
geschaafd en gezaagd te worden. Het. overtollige lood wordt afge
zaagd en aan de vorm roorden dc nodige conische boorden gegeven
om die op dc cylinder van da machine te spannen.
HET DISTRIBUTIESTELSEL
Mergenthaler vond hier een zeer
vernuftige oplossing. Of hij te rade
ging bij een slotenmaker weten wij
niet, hij deed niettemin hetgeen de
slotenmaker doet om voor ieder slot
een sleutel te maken die alleen
maar op dat bepaald slot gaat. De
bovenkant van de matrijzen voor
zag hij van een wigvormige inker
ving. De beide schuine kanten van
deze inkerving werden met tandjes
bezet. Hier had hij het niet moeilijk
om een zestigtal verschillende
schikkingen van tanden te vinden.
Zo was Mergenthaler klaar om met
zijn vernuftig distributiestelsel van
wal te steken, dat als volgt werkt.
Na het gieten worden de matrij-
De smeltoven waar de vormen in lood gegoten worden, bevat onge
veer 2.000 ktjr. lood Wj bestaat uit twee delen: de oven zelf en
vooraan de moutte De flan wordt in de moutte gepas/, en cis een
wieg loordt die toegeschoven. Een handdruk aan de pomp doel het
lood, uit de ketel in de moutte lopen en zo krijgen we de loden vorm
in de flan gegoten.
burelen van de redactie gaat. Deze
pvoeftekst wordt aandachtig gele
zen terwijl de aan te brengen ver
beteringen in de marge aangeduid
worden. Na verbetering op de re
dactie krijgt de zetter zijn tekst te
rug in handen en verandert waai'
het nodig is. Sommige teksten wor
den meer dan eens onder de loupe
genomen om zekerheid te hebben
dat alles klopt.
HET OPMAKEN
De redactie zorgde voor een goe
de tekst en de letterzetter gaf er
een weergave van in goed georden
de drukletters, nu is het alleen
maar kwestie dat alles een fatsoen
lijke plaats krijgt in het blad en
dat het blad zelf er als een harmo
nisch geheel uitziet. Een blad moet
vertrouwelijk aandoen door zijn
uitzicht alleen en dit laatste be
komen is juist de taak van de in-
vormer, die de opmaak van het blad
verzorgt.
Het zetsel is inmiddels op de steen
terecht gekomen. De steen noemt
men de lange tafels waarvan het
blad doorgaans uit gepolijst arduin
is. Vóór zich heeft de invormer
rechthoekige ramen liggen waar
binnen de gezette artikels hun
nlaats moeten vinden. De titels
werden door de zetters in min of
meer zware letter gezet, doch me
rendeels volstaat dit niet. Met de
hand wordt dan liever een titel ge
zet in zwaarder letter.
Met het opgemaakte blad. zoals
het daar op de steen ligt, kan reeds
gedrukt worden, vroeger toen nog
niet met de rotatiepers gedrukt
werd was men na het opmaken
klaar om op de viakke pers met
drukken van wal te steken.
In ons bedrijf wordt echter op
rotatie gedrukt,, hetgeen nog een
paar voorbereidende werkzaamhe
den met zich brengt. Van deze vlak
ke drukvorm moet een gebogen
vorm gemaakt worden die dan
achteraf op de cylinders van de ro
tatie gespannen wordt.
HET WEKELIJKS NIEUWS
Zo
komt
Zaterdag 24 Maart 1951 Bladz. 18.
HET
Eens alle lijntjes verbeterd en van de nodige titels in handzetsel
(losse letter) voorzien, wordt het blad samengesteld. Handige handen
met veel ondervinding zijn er van doen om het bladuitzicht zó leven
dig mogelijk te maken. Op de foto bemerkt men de chassis waarin
de tekst wordt opgemaakt. Het raam is bijna vol, alleen de opem
plaatsen dienen nog aangevuld..