We moeten daaraan tenonder Het treinverkeer leper-Roeseiare oniale Loterij PROTECTOR DeMolensvanSeinze De Oorlog in Korea G. BOUCKAERT Plechtige Counuüie verlijden van Hr Bevin tPECIALE SCHIJF OOR PINKSTEREN SS I de Varkensteelt brengt slechts op, ,,.«n dat is mijn gedacht Deviezen voor Britse toeristen 's Oud-Minister van Buitenlandse Zaken Dodelijke val te IVlarke Antwoord van de Heer Minister Segers in de Kamer van Volksvertegenwoordigers Legernieuws 'IIIIIHIIIIIIIIIIillllHIlIHll! 4ILLIOEN VERDEELD N 46.556 LOTEN t supergroot lot an vijf millioen. VOOR ALLES WAT BUREEL AANGAAT ja HU3S G. DERYCKE als de Groei snel vordert en de Producten van ls,e Kwaliteit zijn De samengestelde volledige voeders, geminetaliseerd.en veredeld in vitaminen, vervaardigd 'volgenrde PR0 T ECTORBPROTECTOR D E I N Z E U.N.O-troepen steeds Noordwaarts Noord-Koreaanse Regering vraagt regeling maar stelt eigen voorwaarden Generaal Mac Arifiur §®rucj naar de U.S.A. SVSoto tegen aut© te Menen vU|gliSlglil!§ll9iaËIESII8ll83lgaililElg!liEillligi89ISISil8IB§ig§gig!§i9irl SATERDAG 12 MEI ttlftlHIlKISIIilllSlllliiSIIIISH] JAARLIJKSE BEDEVAART BEAURAING Prinses Elisabeth en baar gemaal door de KL Vader ontvangen Stort 95 fr. Autovoerder sterft plotseling aan zijn stuur te Menen PELSWARENFABRIEK Kapellesfraat - TeL 245 - Meulebeke Westvtaanderen heeft een meuws militaire bevelhebber ©©sftends Juwelier kreeg 12 mSISioeti boef© te Rljsel HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 21 April 1951 BladZ. 6. ■Mkna Gc kunt niet geloven hoeveel er te zien en te horen is als ge ,vgt den trein of den autobus uitgaat, voor iemand bij wie dat zijn "ren en zijn ogen 'in zijne zak niet zitten, wel te verstaan. Daar wit gc mensen'tegen die zich voor niemand generenZe doen ch vore?i kompleet lijk dat ze zijn. Alles wat ze peinzen, de over tuigingen waarnaar dat ze leven, rollen luide en niet hele monds- Mfpn vanhun tonge, precies lijk dat er buiten hen en de ken- rjspe die ze toevallig tegenkwamen niemand omtrent is. Bij zulke \lcgci\hcdcn leert ge ons volk kennen en wordt ge gewaar wat in.'omgaat. Tegen dat ge zijt waar ge zijn moet, kent ge die pensen, van binnen en van buiten, hun menagie lijk dat ze haait 'i draait, Hun gedachten. Alles! Ze hebben zichzclven afgeschil- -erd. Als gc afstapt zijt ge meestendeels een triestige ervaring rij ,:r en hebt ge dikioijls reden om te zuchten: Arm Vlaanderen ■yin begrijpt ge wat dat wil zeggen. Arm Vlaanderen! Voor enige weken moest ik weg met den 'kfotms. D'r stapte een madammeke op. Pront! Gepoederd en gc- [arpket!Een pelsmantel die duizenden gekost heeft Ze zette zich 'hier mij. «Tiens! Wie we daar hebben, Liza» hoorde ilc haar g:g.en.- 't. Moest wel passcii, zeivas juistnaast iemand gearriveerd •fe ze voorzeker in geen drie jaar meer tegengekomen had. Diens jiejisjwas den i/rizet van een hele historie. Ze klapten samen n'n toon lijk dat ze voor een hele zale stonden. In een lialf •fyr wist ik precies wie er achter mij zat, al had ik geen éne keer irfyhegekekenCijriel, haar vent, i$ beroepsmilitair. Hij maakt en Lrmaakt de schoenen in de kazerne. Een schone positie» prees ahderè. k 'k Geloof het een beetje, zei madammeke. Hij verdient sffelijk geld ook en is alle avonden thuis. We gaan bijna iederen •r.g haar de cinema. Al klappen en doen draaide 't gesprek op de )iexen uit. Wat dat ze daar al opnoemde! Drie klcerkassen vol! ,'t gene datnog in de maak was of waar ze goestinge naar had! £'rieindeke later zaten ze aan 't kapittel van de meubels. Binst Paasdagen was madam met haar militair naar Mechelen ge lest om er een salonskc te kopen. Z'n hadden op geen geld ge- jr.n. Als ge voor zulke dingen staat moogt ge natuurlijk op de 'Sijs nietletten, maar allci waarvoren lóerken we andersEn iyg altijd geen-kinder s? informeerde Liza al lachen. Och neen», j' chtte madammeke gemaakt-vcrwonderd. Zulk een vrage ook. I V'hebben daar toch nog al den tijd voor. Zeven jaar getrouwd 'hl- Wat is dat? 't Is maar van dan voort dat ge een beetje ge vigileerd zijt. Daarbij, Cyriel en ik we zijn daar precies geen zo ft achter. Peins maar ne keer wat een last dat dat niet meebrengt. J;1 Zie het 'genoeg bij mijn zuster. Z'heeft nog maar twee hinders v >ze geraakt dóór haar werk niet. Geen sprake van nog veel te l.nnen uitgaan als 't zo ver is. Ge zijt aan handen en voeten ge- Pnden. We gaan gaarne naar de cinema of er komt een invitatie Ijs 'ge niet kunt refuseren. Als ge met hinders zit is de leute er V. eentje zóu ik met den tijd nog willen, liefst een meiske. Gc !l[lit dat zo bevallig kleden en meiskes zijn doorgaans brave en \williff. Maar twee of drie en als er dan een paar knechten lessen zijh. Da's voor de liefhebbers. We hadden in lange nog geen Vlke -meubels kunnen kopen en zouden nog in geen jaren ons jjfs gebouwd hebben had er al eenwiege moeten staan. Waar zou v al die klerengehaald hebben! Zwijg er van, Liza! 'k En wete pin* weelde niet en m.et een huis vol hinders en zou ik het nooit woon worden! Dtn autobus stopte. Ik heb gedacht: Arm Vlaanderen! ,13 Arm Vlaanderenwaar dat de vrouwen niet meer verlangen ]n moeder te worden; waar dat z'r niet meer naar haken de zware etè last van kinderweelde te dragen. Ze zijn nu liever gerust ge- Jten/ Trouwen is niets meer dan de zekere uitweg om aan een Jjchoon leven» te geraken. Een ferm inkomen, rijke worden met ~n huis lijk een kasteel en meubels die iedereen de ogen uit- \tken, kunnen uitgaan en van 't leven profiteren! VoilAI Wat wilt i nog meer. Kinders en brengen maar ruzie en rooi mee. Ge zoudt jeten dom zijn om U vrijwillig al die miserie op den hals te len! Die anders denken en te werke gaan zijn een doorn in hun ,r«n, want ze zijn een gedurig verwijt. Dat spotten ze dood met yrbittering of misschien, nu en dan toch, met een beetje spijt en "oèrsheid omdat ze zelf demoed en de liefde niet hebben van j'/; moeder met haar keuken vol kiiïders die er niettegenstaande haar werk toch zo oprecht gelukkig uitziet. Aan zulke gezinnen 1 an 'we tenonder,. want die de kracht mist om in 't leven zich- ffvén' te vergeten zal, als 't er op aankomt, in 't belang van het - id een offer te brengen, ook dan te laf zijn om een vinger uit 'steken. Zè hebben alle genegenheid en liefde .in hun leven versmacht sfi alleen hun eigen te vertroetelen. Van zulk volk kunt ge geen %ptc dingen meer verwachten, y Zo heb ik U nooit gekend, vader en moeder. De vrage hoe- &Jen hebt g'U nooit gesteld en nooit hebt ge becijferd hoever g'in' uw edelmoedigheid kondt gaan. Wij hadden gans uw har- (l? Altijd! Het is maar uitzulke gezinnen dat een groot volk ge- sren wordt. Want hun kinders en zullen niet anders handelen zij het thuis zagen. Geen inspanning zal te zwaar zijn. Ge *';id.t ze altijd gereed om voor grote dingen in de bres te sprin- *■■11. Ze zijn het van vader en moeder gewoon. En komt cle dag KH er ziivare sacrificies gevraagd worden, als alles op het spel staat, n mógen die anderendie doodleggers van ons volk, nog blij zijn n "te voet te vallen. Zij houden de stake» recht. /I Maar door al dat cijferen, door dat harteloos egoïsme, daar fpet de liefde, daar moet het geluk, daar moeten wij allemaal aan cnondër gaan! KWAPENNINCK. 1 l muil "«JMH»! "lllij»'»*-"'—!!!!—I'1 "r"»l II»»* «llllMtf p f<Hr Beving Brits oud-minister buitenlandse Zaken, die pas ólaart .11. als dusdanig ontslag iK egens gezondheidsredenen,. is. yèrdagavóna 14 April 11. over- f in zijn' woning te Carlton Lus. Londen. Oorzaak; een nndoening. l'r zijn alsterven wordt nog 14 dat een mededeling omtrent S staking ga&n -van de Lon- V dokwerkers zijn dood heelt list." De Sunday Dispath i hierover het volgende; 3 virf was sinds Donderdag ziek. (lag ontbeet hij in bed en 1» zieh wat beter. Op het uur ï'le thee was zijn toestand i, beter geworden en hij inte- 1 rde zich aan de gebeurtenis- JjJa de thee bracht men hem 1.-iel. Hij las hem traag en het V viel hem uit de handen. En- Ogenblikken later werd hem tpisch bevestigd dat de haven- v ers> in staking zouden gaan. 1 wreed zou de oud-syndicale L gezegd hebben. Weinig later 1 lij een nieuwe crisis, die hij tneer te boven kwam.» l;st Bevin is in het jaar 1881 <,m in Somerset. Hij was van tijescheiden afkomst en moest tgenjarise ouderdom gaan wer- itp een hofstede Vivonds moest hij de boer. die iU blind was. voorlezen uit de Ij Sn en zo werd ziin belangstel- ï.teboren .voor sociale en poli- ïmagstukken. In Bristol wordt )erinan, trambestuurder, keu- \.echt en dokwerker. Van Bris- i,rhpist hij dan naar Londen, sticht er een syndicaat voor 100 Pond voor volwassenen, 70 voor kinderen. De kanselier van de Britse Schat kist. Hugh Galtskell, heeft medege- deld dat de Britse toeristen, die zich naar Europa begeven, dit jaar hetzelfde bedrag aan buitenlandse deviezen als vorig jaar mogen mee nemen. Het thans toegestane bedrag Is 100 pond sterling per jaar voor de volwassenen en 70 voor de kinderen. Oude man uit Kortrijk. Zaterdagnamiddag 14 April jl., omstreeks 17 uur, toen de 79-jarige Adolf Braeckeveldt, van de Pottel- berg te Kortrijk, met een duiven- mand achter op zijn rijwiel en een constateur rond de hals de helling aan de herberg Pie Vertte Mar- ke affietste, en het opneemtoestel op de rug wou duwen, verloor hij daardoor het evenwicht en viel zwaar ten gronde. De man werd hierbij op slag gedood. GEZINSVERGOEDINGEN VOOR SOLDIJTREKKENDE DIENSTPLICHTIGEN 1500 fr. militievergoeding voor de echtgenoten. In de Kamercommissie werd prin cipieel akkoord bereikt over de mi- litievergoeding. Deze vergoeding zou toegekend worden aan de 1) ECHTGENOTEN: vergoeding van 1.500 fr. vermeerderd met de familietoelagen voor kinderen, Voorwaarde: hun inkomsten moe ten lager zijn dan het van beroeps- belasting vrijgestelde minimum. De betaling zou geschieden, vanaf de eerste dienst/maand en vanaf de zesde maand na het huwelijk, in dien de militair gehuwd Is minder dan 6 maanden vóór zijn indienst treding. 2) BROEDERS en ZUSTERS van- de militair die volledig wees zijn, betaling van een vergoeding van 1.500 fr. vanaf de eerste dienst- maand. Voorwaarden: 1) de in komsten van de broeders en zusters moeten lager zijn dan het van be- roepsbelasting vrijgestelde mini mum; 2) de militair moest vóór zijn indiensttreding de onmisbare steun zijn van zijn broeders en zusters. 3) ASCENDENTEN: vergoeding van 1.000 fr. vanaf de dertiende maand. Voorwaarden: 1) het sa laris van de militair vóór zijn in diensttreding moest minstens 15.000, 17.000 of 22.000 fr. bedragen naar gelang de gemeente van zijn ver blijfplaats behoort tot de 3", 2° of 1° categorie; 2) de inkomsten van de ascendenten moeten, door het vertrek van de militair, dalen tot beneden de 2/3 van het van be- roepsfoelasting vrijgestelde mini mum. Indien de inkomsten hoger zijn dan dit bedrag, maar beneden het bedrag van het van beroeps belasting vrijgestelde minimum blijven, zal hun een vergoeding van 500 fr. uitbetaald word'en. 4) MILITIANEN WEZEN: er zal hun een vergoeding van 500 fr. uit betaald worden vanaf de dertiende maand. Voorwaarden: hun in komsten moeten lager zijn dan het van beroepstoelasting vrijgestelde minimum. BIJKOMENDE VERLOF DAGEN VOOR MILITIANEN DER KLAS 1950 rkers en in 1918 stelt hij DE HEER BEVIN zich candidaat voor het Lagerhuis. Hij loopt een daverende nederlaag op Van 1920 af begint zijn wer kelijke invloed in de Labourp^rtij. Twee jaar later wordt hij algemeen secretaris van de Transportarbei dersbond en blijft die functie be kleden tot in 1940. In dit jaar wordt hij Lagerhuislid en Minister van Arbeid in de Regering Chur chill. In die functie mobiliseert hij al de krachten van de natie in de strijd tegen het Derde Rijk. Óp. het einde van de oorlog is hij een van de grote mannen van de Labourpartij geworden en wanneer deze de overwinning behaalt bij de verkiezingen van 1945. benoemt Attlee hem tot Minister van Bui tenlandse Zaken. Ook aan het land bewees hij grote diensten als lid van de Re gering, na zoveel de vakbeweging te hebben bevorderd. Hr Bevin zal steeds bekend blij ven als een der sterkste figuren van de Britse Labourpartij. 1 dag per 2 maanden vanaf de 13" maand dienst. Het Ministerie van Landsverde diging deelt mede: De miliciens der klasse 1950 blij ven na hun twaalfde maand dienst genieten van het gewoon regime der verloven en vergunningen. Bo vendien zo zij van goed gedrag zijn, kunnen zij bijzondere vergun ningen bekomen in de mate van 1 dag per tijdperk van 2 maanden, na de twaalfde maand actieve dienst. Voor de milicien, behorende tot eenheden die in België gestation- neerd zijn, kunnen deze bijzondere vergunningen in zoverre de dienst- vereisten het toelaten, genomen worden, naar keuze van de belang hebbenden, in een of verscheidene malen en zelfs samengevoegd met de verloven of normale vergun ningen. Voor de miliciens der in bezet Duitsland gestationneerde eenhe den, zullen deze bijzondere vergun ningen verplichtend moeten geno men worden samen met de verlo ven. «/O loten van 200 frank ,ii'0 loten van 500 frank loten van 1.000 frank 1/0 loten van 5.000 frank 0 loten van 10.000 frank 0 loten van 20.000 frank jO loten van .50.000 frank Vier en twintig loten van 100.000 frank. loten van 250.000 frank. VIJF LOTEN ,<-AN EEN MILLIOEN. TWEE LOTEN AN TWEE MILLIOEN. w 1 ,1 geheel biljet 150 fr. Het tiende 16 fr. Schrijfmachines. Stalen bureelmeubelen. ES Rekenmachines. Benodigdheden. "j™~ Duplicateurs. EIGEN WERKHUIS voor HERSTELLINGEN ALLER MERKEN !£S EEN ADRES: SKI (Opvolger P. Billiau) «S» Grote Markt 20 IEPER H. R. I. 35 Tel. 250 SS Op het einde van verleden week zijn de parlementaire handelingen van de Vergadering Kamer der Volksvertegenwoordigers - Vergade ring van Dinsdag 20 Maart 1951 verschenen. Nummer 59 van deze handelingen bevat het antwoord van de Heer Minister Segers op de interpellaties van dhr Stubbe (C.V. P.l, Deconinck (Soc.) en Lahaye (Lib.l. Wij geven hierna het ant woord van de Heer Minister Segers: En nu wil ilc antwoorden op de internellaties die tot mij werden gericht. De studie van de vereenvoudiging der lijnen loopt, zoals reeds gezegd, over 2.027 kilometer. Deze studie is verdeeld over de jaren 1950 en 1951. Tot nu toe heeft de raad van beheer van de N.M.B.S. een beslissing genomen voor 579 kilometer. De treindienst werd door de auto bus vervangen voor een totaal van 191 kilometer. Ik moet u zeggen, mevrouwen, mijne heren, dat de meningen zeer verdeeld zijn. Ik werd reeds onder vraagd nopens de lijn Bertrix-Muno en volksvertegenwoordigers van elk der drie nationale partijen heb ben mij opmerkingen gemaakt over de maatregelen die genomen wer den voor de knoop van leper en voornamelijk voor de lijn leper- Roeselare. Ik moet toegeven dat de autobus dienst op de lijn Ieper-Roeselare in het begin niet werkte zoals het be hoorde, maar sindsdien werden ge voelige verbeteringen vastgesteld. Inderdaad, het vervoer op de spits uren wordt thans verzekerd door zeven autobussen. Bovendien kan niet geloochend worden dat het aarital reizigers vermeerderd is, wat bewijst dat de autobusdienst onbe twistbaar nieuwe mogelijkheden aanbrengt. Men heeft mij eveneens doen op merken dat de rittljd in een aan zienlijke mate langer geworden Is. Maar vergeten we niet dat vele ar beiders thans niet meer gedwongen worden zich naar het station te be geven, waardoor zij soms tot dertig minuten tijd inwinnen. De Maat schappij heeft anderzijds een recht streekse autobus ingelegd met ver trek te leper te 6.45 u., en met een ritduur van vijf en dertig minuten. Van al de lijnen onderworpen aan het stelsel van de vereenvoudi ging hebben naar Ik vaststel de bezwaren vooral betrekking op de twee lijnen Ieper-Roeselare f22 kilometer) en Bertrix-Muno (28 ki lometer) Deze bezwaren en de voorstellen die mij gedaan worden voor een ge mengde exploitatie voor deze twee lijnen motorrijtuigen op de spits uren en autobussen voor het overige van de dag houden mijn volle aandacht gaande. In de loop van Februari heb ik de kwestie van het vervoer op de uren van druk verkeer opnieuw doen onderzoeken en ik zal contact met de Maatschappij nemen om het probleem ernstig te bestuderen. De Heer Stubbe en sommige van zijn collega's hebben me doen op merken dat de autobussen geduren de de winterperiode niet verwarmd zijn. Ik kan u hieromtrent zeggen dat ik een lastenboek heb doen op maken dat bepaalt dat de autobus sen moeten voorzien zijn van een verwarmingssysteem. Daar zal dus een verbetering intreden. Ik wil terloops nog antwoorden aan de heren interpellanten dat de geruchten betreffende de afschaf fing van de directe trein Poperinge- Brussel en de lijn Ieper-Kortemark verspreid door Het Wekelijks Nieuwsvan alle grond ontbloot zijn. Ik heb een antwoord in die zin aan dat weekblad gegeven, doch ik weet niet of het gepubliceerd werd. De Heer Stubbe: We zullen het goed onthouden. De Heer Van Glabbeke: Het Is een slechte gazet. (Onderbreking van de Heer Lahaye). De Heer Voorzitter: De Westvla mingen zijn altijd een beetje lastig. M. Segers, ministre des communi cations: En ce qui concerne la sim plification et la vicinalisation,, je constate done que la critique pórte spécialement sur la situation de deux lignes: Bertrix-Muno (28 Km.) et Ypres-Roulers (22 Km.). Je veux être attentif a ces réclamations et aux propositions concordantes qui me sont adressées pour organiser une exploitation mixte pour ces deux lignes: autorails aux heures de pointe, autobus aux heures creuses (Colloques). Je soumettrai ce problème la Société nationale pour yoir si vrai- ment, dans ce domaine, une certai- ne adaptation est indiquée. Après avoir fait l'expérience pendant quelques mois, nous prendrons les decisions définitives De Heer Stubbe: Ik dank U A Voor vandaag zullen wij op dit ministerieel antwoord een zeer kor te repliek geven. De meningen zijn inderdaad zeer verschillend. Maar feit is het dat de lijn Ieper-Roese lare, zonder grondig voorafgaand onderzoek, zonder rekening te hou den met de vroeger gedane ender vinding, vooral in de jaren 1932- 1938, op het onverwachts en wel op 8 Oktober 1950 werd afgeschaft. De lijn Ieper-Roeselare gaf vóór Okto ber 1950 volledige voldoening aan de .gebruikers en wellicht Is het alleen op aandringen van bepaalde perso nen en op advies van een paar Openbare Besturen dat de lijn af geschaft werd. Er was op deze lijn een voldoende trafiek en het lag niet ln de bedoeling van de Admi nistratie en Directie der N.M.B.S. tot de afschaffing der lijn Ieper- Roeselare over te gaan maar wel van de lijn Ieper-Kortemark. Het project hiervoor bestond, het uur rooster eveneens, alleen de auto- busultbater ontbrak! De Volksvertegenwoordigers van de drie Nationale partijen zijn nu in de Kamers tussengekomen. Het Is wellicht een enig feit dat de drie partijen het volledig eens zijn om een zaak te bepleiten en de herin richting van het treinverkeer te vragen. Deze tussenkomst van onze Volksvertegenwoordigers is ken schetsend en bewijst overvloedig dat er iets niet in de haak ls. Overi gens komt de Heer Minister ons zelf verklaren dat er op de spits uren zeven autobussen nodig zijn, hetgeen overvloedig bewijst dat het spoorverkeer op de spitsuren zeer nuttig zou kunnen zijn. Al de ge troffen maatregelen en verbeterin gen aan de autobuslijn zijn even wel argumenten die pleiten voor de herinrichting van de gemengde ex ploitatie. Dit alles bewijst dat men bij de afschaffing van het spoorverkeer zeer lichtzinnig tewerk ging en dat het advies van bepaalde Stadsbe sturen, zonder studie, zonder reke ning te houden met de economische noden van de streek, ja, laat het ons maar verklaren, zeer oppervlak kig werd gegeven. De Heer Minister Segers zou de moed moeten hebben zelf grondig het lijvig dossier in te studeren en na te gaan wie de promotors en vooral nu de verdedigers van de autobusuitbating Ieper-Roeselare zijn. Wij willen ten slotte voor van daag de Heer Minister terecht wij zen op zijn aanhaling omtrent ons blad. Het antwoord van de Heer Minister, ons toegestuurd in datum 15-2-1951 werd door ons gepubli ceerd in ons nummer van 17-2-1951 en wel op blad 3, en op Vrijdag namiddag, 16 Februari, hebben wij aan de burelen van de Hr Minister een nummer van ons blad gezonden waar zijn brief met rood omlijnd was. Hij heeft dat nummer niet gezien, zegt hij; dan is 't dat de heren van z'n bureel 't nummer aan de Hr Minister niet hebben voorgelegd. Waarom? Zelfde minis terieel bericht werd door ons even eens gepubliceerd, in ons nümmer van 24-2-1951 uitgave Roeselare- Menen. Wij hebben niet enkel dit antwoord gepubliceerd maar zelfs de bewering van de Heer Mi nister al zou er geen sprake zijn van de lijn Ieper-Kortemark af te schaffen, gelogenstraft. De foto kopij van het project uurrooster voor de autobuslijn leper - Korte- mark werd gepubliceerd met pas send commentaar in ons nummer van 10-3-'51. Natuurlijk ls dit zon der antwoord van de Heer Minister gebleven. Er was dus wel spraak van de lijn Ieper-Kortemark af te schaffen, maar ja, wij kunnen best begrijpen dat Minister Segers daarover onwe tend ls, daar het tussen de Admi nistratie van Verkeer, de N.M.B.S. en de Heer Minister Segers het soms niet te vlot gaat. Nu zal het ook niet volstaan met de verklaring van de Heer Minister dat een ge mengde exploitatie op de spitsuren zijn volle aandacht gaande houdt Het zal moeten tot daden komen. Wij weten bij ondervinding wat een onderzoek bij de N.M.B.S. be tekent. Verder kan het ons moeilijk af dat een interpellant, die we ver onderstellen toch op de hoogte moet zijn van alle gebeuren in de zaak die hij interpelleert, en het afleg gen van zijn interpellatie op 20 Maart, niet weet of gezien zou heb ben dat we wel dit antwoord van de Minister opgenomen hebben op 15 Februari. Hij had aldus, gemakke lijk de Heer Minister van antwoord kunnen dienen daar 'waar de Heer Minister verklaarde: Ik heb een antwoord in die zin c.an dat week blad gegeven, doch ik weet niet of het gepubliceerd werd De Westvlamingen, zo verklaarde de Heer Voorzitter van de Kamer, zijn een beetje lastig, maar wij verklaren: niet lastig genoeg. Want hetgeen er gebeurt in onze West hoek zou in geen ander deel van het land worden geduld. Aan wie de schuld? Onze Volksvertegenwoordigers en Senatoren mogen de zaak niet los laten en aandringen op een spoedig herstel van het spoorverkeer in de Westhoek van Onze Provincie en het nijverige Centrum Roeseiare. De Heer Minister moet van onze rechtmatige eisen overtuigd wor den! Te Luik, ln het hoofdpoli tiekantoor, werd bij avond een man binnengeduwd, die er deerlijk toegetakeld uitzag. De vrouw, die de man de deur bin- jienstak, nam daarop ijlings de vlucht en kon niet worden achterhaald. De onbekende man mompelde slechts onver staanbare woorden, had geen enkel papier bij zich dat zijn eenzelvigheid kon doen vast stellen en bleek alle geheugen te hebben verloren. Langs de weg Rijsel-Rou- baix is een auto, bestuurd door Hr Corman uit Moeskroen, op een paal gereden. Een der In zittenden van de auto werd ge dood en vier anderen zwaar gewond. Te Laken kantelde een spoorauto na ln botsing te zijn gekomen met een stoomtrein. Schuld zou te wijten zijn aan de ongesteldheid van een der machinisten. Vijftien reizigers werden licht gewond. Te Bourges dwarrelden plots, tot tweemaal toe, bank briefjes van 1.000 fr. van uit de lucht in de Rue des Arènes neer. Men kon niet uitmaken wie de zonderling was, die de briefjes zo maar uitstrooide en ook niet van waaruit hij het deed. Het schip Kent County dat strandde bij Zeebrugge, bleef tot 2,5 m. diep in de mod der steken en 5 sleepboten kon den het niet vlot krijgen en bleef er weinig hoop dat het nog zou kunnen gebeuren. In tussen werd overgegaan tot het overladen van de lading. Een Belg verblijvend ln Frankrijk vond niets beters dan zich uit te geven voor dok ter en eigenaar van een sana torium. In de dagbladen plaat ste hij een advertentie, verzoe kend om een bestuurster voor dit ingebeeld sanatorium. Hij kreeg tientallen aanbiedingen. Aan de kandidaten werden schitterende voorstellen ge daan. die graag aanvaard wer den. Een zeker bedrag voor het vervaardigen van de nodige kledij moesten zij aan de valse dok ter storten. Deze zekere Robert Malsine, maakte aldus een netto winst van anderhalf millioen, tot de politie een einde kwam stellen aan zijn oplichterij. Een Duits Ingenieur, Franz, voormalig officier van de Luftwaffe, verklaart bij het einde van de laat ste oorlog tot een hoogte van 132 kilometer te zijn opgestegen met een V-2, en dan per valscherm vei lig te zijn neergekomen. Bij Charleroi hebben onbe kenden het tabernakel opengebro ken van de St Martinuskerk van Leval-Trahegnies en hebben er een ciborie met H. Hosties geroofd. Een 36-jarige vrijgezel ln Mo- ga, Indië, at voor een weddenschap 40 broden en een kleine twee kilo suikerstroop op, die hij wegspoelde met negen liter karnemelk. Hij won zijn weddenschap en stierf twee uur later. Luidens persberichten schonk een 25-jarige Mohammedaanse vrouw het leven aan een zesling in een verafgelegen dorp van Oost- Pakistan, doch de zes kinderen stierven binnen de 48 uren. Te Stuttgart, Duitsland, wilde de hongerstaker Peter Wamser het record breken van het onthouden van elk voedsel. Reeds 45 dagen had hij het in zijn glazen kooi uitge houden met water en sigaretten, maar dan moest hij naar het hospi taal worden overgebracht met hart- stoornis en gezwollen lever, in zo verre dat de dokters vrezen dat hij het niet zal overleven. Bij Brugge ontstond brand in het kasteel van de Wed. Rappaert de Gras, Blankenbergesteenweg. Bij het blussingswerk stortte een schoorsteen ln en enkele neergeko men brandende balken -kwamen te recht op. een der. brandweerlieden.. Zijn makkers konden de man spoe dig bevrijden, maar naderhand is de ongelukkige, toch overleden. Aan het kasteel werd grote schade ver oorzaakt. Men vermoedt dat her stellingswerken aan het dak wel de aanleiding zijn geweest van de ramp. trpethode, brengen U een bestudeerde specialiteit voor/ederm leeftijd en voor iedere speculatie Voor de VARKENS van 40 tot vv gr. en DE KWEEK: Voor de vet te MESTEN VARKENS van meer dan 80 Kgr. en óverv/oedi'cii Maakt een lang Maakt snel f.-.' lenden H m eabicdehet, en smakelijk VeizaltBft 'sSiö'Srfe rWdiÏHttaiV'. »\"!i 44, Tolpoortstraat Maandagnamiddag kwam een auto der Firma Vanhoutte uit Vlchte gevoerd door dhr Vanhoutte Didier uit de richting der Wervik- straat aan het kruispunt der Sta tieplaats gereden. Op hetzelfde ogenblik kwam de motorrijder, Van Elslander Jeroom, wonende Gene raal Lemanstraat te Menen, uit de richting van leper in volle vaart aangehold. Een botsing kon niet meer vermeden worden zodat de motorrijder, die in het midden dei- baan reed, onder de auto terecht kwam. Ernstig gekwetst, werd Van Elslander naar de Sint Joriskliniek Rijselstraat te Menen, overge bracht, alwaar men een voetbreuk vaststelde. De motor werd buiten gebruik gesteld en de politie opende een onderzoek. Algemeen agent van OLIVETTI. HERMES ANTARÈS OLYMPIA PRECISA ERFURT CLASSIC RHEINMETALL COREMA SMITH CORONA Alle andere merken op aanvraag. (1478) SS! ^REKKING OP TE ANTWERPEN (d-1464) NAAR O. L. VROUW VAN OP ZONDAG 6 MEI 1951 onder leiding van Z. E. H. Vcrhaeghc, Deken te lepel en Ere-Voorzitter van liet Comitcit. PRIJS :~200 FRANK. AUe inlichtingen IEPER: Maloulaan, 31. - Tel. 542. POPERINGE: Gasthuisstraat, 15. - Tel. 430. Zoekt ff'iets t'huren o) te kopen, Zoekt pc meid. plaats of wat? Wacht niet langer, plaats nog heden n Klein, iZOÏftif! in on't bladl In de particuliere bibliotheek van de Paus. Prinses Elisabeth en de hertog van Edlnburg hebben een bezoek gebracht aan de Paus. De audiën tie had plaats ln de particuliere bibliotheek van de H. Vader. De prinses en haar gemaal, die verge zeld waren van de Britse zaak gelastigde bij de H. Stoel, werden ontvangen door de prelaten van de pauselijke anti-camera, die hen ln de vertrekken van de H. Vader heb ben binnengeleid. op postchcckrekcning Nr 4763.60 der Drukkerij Sausen. Poperingc, en ons blad zal U wekelijks tot einde 't jaar per post tehuis be steld worden. Toen dhr Van Weideveldt Clotai- re, 55 jaar, afkomstig van Moes kroen, doch woonachtig te Marcq- en-Barceul (Fr.), Zondagavond met zijn auto aan de Belgische tolpost der Rijselstraat te Menen, aan kwam, zagen voorbijgangers dat de autovoerder zo ongewoon deed en plots bewusteloos aan zijn stuur bleef zitten. Zijn echtgenote die hem vergezelde, bracht het voertuig tot veilige stilstand, en geholpen door toegesnelde personen, werd de zieke autovoerder in een naburige woning gedragen. Een geneesheer werd haastig ontboden, doch deze kon enkel het overlijden van de on gelukkige vaststellen, veroorzaakt door een hersenbloeding. De Rijks wacht van Menen deed het nodige onderzoek. Het stoffelijk overschot van het slachtoffer werd later door de plaatselijke politie met een auto weggehaald en nadien naar Moes kroen overgebracht. VERSPILT UW GELD NIET! Koopt slechts met 100 voldoening. Dat kunt U alleen wanneer U bij de fabrikant rechtstreeks koopt. Niettegenstaande de geweldige opslag, wordt alles aan de oude prijzen verkocht. KOMT ZIEN ZONDER UITSTEL! Voor de OVERGROTE KEUS VAN Zilver-, Blauw- Platinavossen AAN ZEER GOEDKOPE PRIJZEN. ONZE LEUS: Goed en goedkoop kopen en met waarborg'. IANTELS VANAF 1.200 FR. of 112 fr. per maand. Vertrouwt ons uw bewaring - herstel ling - verandering - iustrage, enz... Vraagt onze nieuwe modellencrcaties. De grootste keus van het land in gemaakte mantels. Waarborg op alle artikels. Gemak van betaling, Gratis bewaring gedurende de Zomer. Geschenk aan ieder koper bij voorlegging dezer aankondiging. Depositarisscn, kunnende waarborg geven, worden gevraagd. De fabriek is gemakkelijk te bereiken met de autobus lijn Kortrijk-Tielt tot Meulebekc Plaats. De magazijnen zijn open alle dagen der week, ook de Zondag gans de dag. Voor Diksmuide en omstreken wende men zich tot 't BIJHUIS: Mr DESMET CYRIEL, Vaartstraat 60, DIKSMUIDE. Voor Rumbeke en omstreken wende men zich tot het BIJHUIS: VERMANDERE, in «De vier Seizoenen», RUMBEKE. MJ.I I BIB—I (1382) wrww-wiuiri w.>r !-:e DE KRIJGSVERRICHTINGEN NIEUWE U.N.O.-SUKSESSEN MEER EN MEER VIJANDELIJKE VLIEGTUIGEN IN DE STRIJD GEWORPEN De krijgsverrichtingen in Korea zijn voor de U.N.O.-troepen dezer laatste dagen steeds verder gunstig verlopen. Op sommige plaatsen on dervonden zij weinig tegenstand en bleek de vijand zich verder achter uit te trekken. De zwaarste tegenstand der Com munisten werd geboden in de cen trale sector, waar de U.N.O.-troe pen oprukken naar Tsjorwon en een tankcolonne de weg is ingesla gen van Koemhwa, wijl anderzijds de Communisten een sterke tegen stand blijven bieden aan de stuw dam van Hwatsjon. Aan de Oostkust bereikten de Zuid-Koreanen een punt gelegen op 42 Km. ten Noorden van de 38" breedtegraad. In West-Korea ruk ten de eenheden der Verenigde Na ties steecis verder over de Omjin-ri- vier en bezetten zij het schiereiland van Ongjin. Op zeker ogeblik poogden de Communisten hun militaire -bewe gingen doorteVoeren onder dek king van rookgordijnen, maar de wind was hun ongunstig en dreef de wolken weg,-zodat de U.N.O.-lucht- macht en artillerie gemakkelijke doelen vonden.' Woensdag op het front voerden de Chinezen nog steeds een terug trekkende beweging uit en een U.S.A. pantsercolonne was opgerukt in de nabijheid van Tsjigjong, nl. tot 22 Km. ten Noorden van de 38* parallel. Van betekenis is thans het feit, dat steeds meer en meer jachttoe- stellen met straalaandrijving, van het Russische type Mig door de Communisten, in de strijd gewor pen worden tegen de U.N.O.-Iucht- macht. Herhaaldelijk kwam het tot bittere luchtgevechten, o.m. boven het Jaloe-gebied, wijl Amerikaanse reuzenvestingen een aanval uit voerden op de brug over de Jaloe- rivier te Sinoeijoe. Een 30-tal Migs zouden zijn vernield of beschadigd en de Amerikanen zouden er 5 reu- renvestingen hebben verloren. Verder wordt steeds gewag ge maakt van sterke troepenconcen traties vanwege de Communisten en de aanwezigheid van een sterk niet- Chinees vrijwilligerslegerin Mandsjoerije. NOORD-KOREA VRAAGT VREDELIEVENDE REGELING AAN DE U.N.O. MAAR STELT ONAANVAARDBARE VOORWAARDEN Door Radio Pjongjang, hoofd stad van Communistisch Noord-Ko- rea, werd Zondag bericht doorge zonden, als zou de Noord-Koreaan- se Regering zich gewend hebben tot de U.N.O, om te verzoeken tot een vredelievende regeling van het conflikt, maar zulks naar de beslui ten van het Communistisch vredes congres van Warschau. Eerst Maandag kwam het offi cieel verzoek vaii de Noord-Ko reaanse Regering tos op het Secre tariaat van de U.N.O. te Lake Success. Dit verzoek was een be vestiging van de mededeling van Radio Pjongjang.' Te Washington werd verklaard dat, dei gestelde voorwaarden, nl. deze van het Con gres van Warschau, onaanvaard baar zijn gezien deze o.m. vragen: de terugtrekking van alle buiten landse troepen uit Korea, de opne ming' van Communistisch China in de U.N.O., het beëindigen van de Amerikaanse tussenkomst, het stop zetten van de militaire acties tegen de Vietminh, enz. In de boodschap zou de U.N.O. tevens zijn verzocht een einde te stellen aan het «Amerikaanse in- terventionisme en het aan de kaak stellen van oorlogsmisdadigers. In de Westerse kringen wordt het verzoek ook dan meestal aanzien als een goedkoop propagandamiddel der Communisten om de. Westerse bevolking tegen hun regeringen aan ts hitsen. Intussen zou India opnieuw een verzoek hebben gericht tot Peking om de Eood-Chine.se Regering te polsen over de mogelijkheid van een beëindigen van de oorlog in Korea. Nog - kwamen de woordigers der 13 Aziatische landen bijeen om de toestand te onderzoe ken en een nieuwe vredespoging in te zetten. GENERAAL MAC ARTHUR NAAR DE U.S.A. TERUGGEKEERD Generaal Mac Arthur de af gestelde opperbevelhebber, heeft Maandagmorgen Tokio verlaten. Ja pan, het land der rijzende zon, dat 5 jaar door hem bestuurd werd, heeft van dé Generaal afscheid, ge nomen alsof het een nationale held betrof. Van de Zondagavond reeds had den duizende Japanners plaats ge nomen langs de weg die de Gene raal volgen zou naar het vliegtuig. Men schat dat de Maandagmorgen, toen de Generaal de tocht aanvat te vergezeld door zijn echtgenote en zoontje, er een half millioen hem langs de straten opwachtten, om hem toe te juichen en hem te groe ten met de kreet Saonara Magen- sul t.t.z. Tot weerziens, Gene raal Bij zijn voorbijrijden neig den de Japanners, naar gewoonte, om hun diepe eerbied te betuigen, bijna ten gronde. Zijn afscheid werd een ware triomftocht. Op het vliegveld werd hij dan nog afgewacht door de Minister raad, onder gelelde van de Eerste- Minister Josjida, om hem te be groeten. In de voorbije dagen had de Ge neraal ook het bezoek ontvangen van Keizer Hiro-Hito. Per Constellation is de Gene raal dan vertrokken, richting U.S.A., waar hij nu o.m. voor het Congres uitleg zal mogen geven. Aan Generaal Mac Arthur wer den thans ook allerlei voorstellen gedaan. Zo werd hem voorgescho teld- op te' tfed'en in 'een film en .werd hein hiervoor ':éeri wekelijks salaris van 3.000 dollar (150.000 fr.) aangeboden. Hij kan ook 1 millioen dollar krijgen voor zijn mémoires. De Firma Remington Band bood hem een jaarlijkse wedde van 100.000 dollar aan als directeur. De stad Sioux City bood 1.000 dollar aan de Generaal om een lezing te houden ip die stad. Als Generaal met 5 sterren, die verder in dienst blijft,, behoudt hij een wedde van 18.000 dollar per jaar.' Generaal Mac Arthur kwam Dinsdagajvond toe te San Francisco, waar hij opgewacht werd door dui zenden personen, die reeds uren zijn komst verbeidden. Het was 14 jaar geleden dat de Generaal nog in de U. S. A. was geweest. Leger en politie moesten liem - bescher men tegen zijn bewonderaars. In een statiekoets trek Gen. Mac Ar thur door de straten der stad, mid den een wuivende en geestdriftfee menigte. De Generaal heeft thans ook verklaard nimmer in de poli tiek te zullen treden. AMERIKAANS PARLEMENTSLID STELT AFGRENDELING VOOR BIJ MIDDEL VAN RADIO-ACTIEVE STOF Het Amerikaanse parlementslid Albert Gore^ lid van de Commissie van het Congres, dat de kredieten regelt voor de onderzoekingen in zake atoomenergie, drong er op aan bij President Truman, om een ge weldig wapen, dat de U.S.A. bezit, aan te wenden tot het afgrendelen van Zuid-Korea. Deze afgrendeling zou, volgens hem, kunnen gebeuren met het radio-actief maken en on derhouden van een strook grond, waaruit voorafgaandelijk alle be woners zouden ziin geëvacueerd. Een betreden van die zone zou dan steeds dodelijk zijn. Volgens hem zijn daarvoor geen atoomontplof- flngen nodig. Met ingang van 15 April werd dhr De Fonseea als militaire bevel hebber van Westvlaanderen en plaatscommandant te Brugge ver vangen door Kolonel Huyghe. uit Antwerpen, voorheen bevelhebber van het 6* Linieregiment. Enkele tijd geleden trok de Oostendse juwelier Cesar Debail- lcul, er van door met .een grote partij edelstenen en uurwerken welke hij op crediet had kunnen bekomen. Vergezeld van zijn echt- oorlog in gencte ging z'n vlucht naar Frank- veftegen- rijk waar hij de meegesmokkelde stenen en uurwerken van de hand maakte; zelfs per steeds slechter en slechter tot hij niets meer bszat en te Rijsel een vrouw wilde ontlasten onder be dreiging van een speelgoedrevolver. Het bekwam hem slecht en de po litie rekende hem in. Door de Rechtbank te Rijsel werd hij thans veroordeeld tot 12 millioen fr. boete wegens smokkel cn tevens tot 2 jaar gevang. Zijn vrouw en. medepiichtfeen kraten ook hun deel in de straf.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 6