Het treinverkeer leper-Roeselare 50-jarig bestaan der Handels- en Nijverheidskamer op plechtige wijze herdacht m: l MELIhet bijenpaleis, en BABY ZOO van ADINKERKE. GEBROEDERS STEVENS UIT IEPER EN POPERINGE BOUWMATERIAAL |&RIEf, GLEISTEGELS 4 materialen in ETERNIT zijn de specialiteit der FIRMA VANDEWALLE te Veurne. i| FIRMA JANSMOBILUX Veurnestraat 19, DE PANNE i: FIRMA CORN. VAN L00CKE Baron Ruzettelaan te BRUGGE FIRMA BOUQUILLON-VERHAEGHE LANDBOUWMACHINES OOSTSTRAAT 55 VEURNE DE FIRMA L. CORTIER-DEVOS ROZENDAALSTRAAT VEURNE PELSWAREN De Pelshandel VAN SYNGHEL-VERHEGG Zuidstraat 45 VEURNE staat trouwens aan de spits voor alles wat PELSEN en PELSMANTELS betreft. l DE KOLONIALE LOTERIJ SPECIALE SCHIJF VOOR PINKSTEREN 36 millioen zullen verdeeld worden in 46.556 loten. Het supergroot lot VIJF MILLIOEN Twee loten van twee millioen. Vijf loten van één millioen. CEPASTEURISEEftDÉjNGESTERILISEERDE BESTR/SAL.6.Ê M'gLK gMij Veurnse Handelsfoor door «HET WEKELIJKS NlBUftfe f Zaterdag 5 Mei 1951. Bladz. 8. i i! tl l vf«iu Z j SÉS. De industrialisatie van een streek, stelt ais eerste voorwaarde een sterk ontwikkeld privaat initiatiefzo sprak Minister Coppé de aanwezigen toe, ter gelegenheid van de opening der Veurnse Handelsfoor. De nijveraars en handelaars van Vcurnc en omstreken hebben dit woord van de Minster niet afgewacht, dat werd bewezen op deze prachtige Handelsfoor waar do bewijzen ten toon gesteld werden van de arbeidslust en de vakkennis onzer mensen. Midden de Grote Markt staat de reusachtige tent opgesteld, waar de ver schillende standen zijn ondergebracht, die op duidelijke wijze illustreren dat hier in de Westhoek met man cn macht gewerkt wordt, door eigen mensen aan eigen industrialisatie. 'dtionele knip met de schaar. Van links naar rechts bemerkt ,'ur Gouverneur der Provincie, de Minister van Economische herwijt hij het lint doorsnijdt, dhr Burgemeester Floor en k dhr Vandewalle Voorzitter der Handelskamer. \»Exc. Minister Coppé betoonde zeer veel belangstelling bij de n bemerken hier dhr FLORIZOONE, eigenaar dezer prachtige •vg. die aan de hoge bezoeker uitleg geeft over zijn bedrijf. i.ULIis beroemd om zijn honig en al de fijneproducten die 3! heerlijk .voedsel vervaardigd worden. «MELI» is echter voor isten om het grote aantrekkingspunt, omwille van zijn BABY i de dierentuin, waar de twee jonge hertjes, ter plaatse zelf ge- et middenpunt der belangstelling zijn. fristen, MELIverwacht u, bezoekt totaal kosteloos' deze 'j' ge inrichting, Meli heet u welkom! i tj^MA -,ezie Handelsfoor zeer sterk vertegenwoordigd. Binnen was een 3,9 stand der gekende koelkasten FRIGIDAIRE terwijl de L3tevens in het openluchtgedeelte haar Tractoren DEUTZ en jachtige LANDBOUWMACHINES ten toon stelde. A bemerken hier de hoge personaliteiten in gesprek met dhr «tevens, die aan zijn gasten de werking uiteenzet van de mo- I^Y-AARDAJPPELROOiER, die de aardappelen uitdoet, trieert Akeii doet. Van links naar rechts bemerkt men dhr Senator jilinistter Coppé; dhr Valère Stevens, bedrijfsleider der afdeling bvniachirl.es eii 'dhr Burgemeester Floor van Veuine, PLECHTIGE ONTVANGST TEN FTADHUIZE Te 17 uur stipt greep Zaterdag, 27 April op het aloude stadhuis van Veurne de ontvangst plaats van autoriteiten en exposanten. Onder de aanwezigen, die in de grote ontvangstzaal waren samen gekomen, bemerkten wij hunne Ex cellentie dhr Ooppé, Minister van Economische Zaken. Ridder Pierre van Outryve d'Ydewalie, Gouver neur van Westvlaanderen; Z. E. H. Vandenberghe, Deken van Veurne; Z. E. H. Verhamme, principaal van het- college, de heren Senatoren Van Buggenhout en Sobry, de hr Volksvertegenwoordiger Piers, de hr Burgemeester Floor van Veurne, omringd door de leden van het schepencollege, dhr Procureur des Rollings, dhr Voorzitter der Recht bank van Veurne, dhr Smissaert, bestendig afgevaardigde. Verder bemerkten wij nog talrijke perso naliteiten uit de,handels- en nij verheidswereld, de leden der han- delskamer, de hr Vanderhofstadt, Voorzitter van het comité der Handelsfoor,dhr Ruyssen, ere voorzitter en medestichter der handèlskamer van Veurne, de hr Huyseii, ere-voorzitter der handels- kamer van Duinkerke, de hr Gru- wez, voorzitter der handelskamer van leper, dlir Ellebout, voorzitter van de hoteliersbond der kust, als mede talrijke afgevaardigden van handelskamera uit verschillende steden van 't land, o.m. 'n afgevaar digde uit Aarlen. Talrijke burge meesters uit het omliggende waren eveneens aanwezig. Dhr Floor, burgemeester van Veuriie, verwelkomde de hoge gas ten en alle genodigden in zeer har telijke bewoordingen, en wenste de noeste werkers der handelskamer geluk met hun prachtig initiatief. Hij herdacht vooral hen die 60 jaar. geleden de grondslag legden van deze vereniging, die in de Westhoek zoveel schoon werk pres teerde. De Burgemeester was dan ook verheugd, ter herinnering van deze viering, aan de hoge gasten en aan de leden van het bestuur 'der handelskamer een prachtige gedenkpenning te overhandigen en verzocht hen het gulden boek der stad Veurne te ondertekenen. 'Daarna kwam de hr Vandewalle, voorzitter der handelskamer aan het woord. Hij dankte vooreerst de Minister van Economische Zaken en dhr Gouverneur voor hun be langstelling, die zij betonen inzake de nijverheid onzer streek; hij dankte het stadsbestuur voor zijn medehulp om deze jubileumviering en deze handelsfoor te doen slagen. Na de binnen- en buitenlandse afgevaardigden begroet te hebben, gaf spreker een korte historiek der handelskamer van Veurne. Hij be lichttevooral het verdienstelijk werk van de stichters en begroette vooral hartelijk dhr Honoré Ruys sen, medestichter. Reeds voor 1914 werden twee Handelsforen opgericht en na het omvormen der Kamer in Vereni ging zonder winstgevend doel, wer den er nog tien georganiseerd. Hét bestuur is altijd overtuigd geweest dat deze Foren er nodig zijn om de wedijver steeds levendig te houden, dit ten bate van de Handel en Nijverheid der streek. BETERE VERKEERSWEGEN Spreker wijst er vervolgens op hoe Veurne het middenpunt is der streek, op gelijke afstand gelegen van de badplaatsen De Panne, Koksijde en Oostduinkerke. Het toerisme is voor de handel en de nijverheid der streek van 't groot ste belang en daarom hecht de handelskamer het grootste belang aan alles wat het toerisme kan be vorderen. In verband hiermee wist spreker er op hoe, voor de badplaatsen, het verlies dreigend is van de weg gebruikers uit Wallonië, Zuidvlaan- deren en Noord-Franlcrijk. De gro te toegangweg leper-Veurne ver keert op enkele plaatsen; in een er barmelijke toestand. De nodige verbeteringswerken moesten uitge voerd in 1951, doch werden uitge steld. Terecht vreest men dat de toeristen betere wegen zullen kie zen, ten nadele van de Westkust. De voorzitter verzoekt dan de Minister, bij zijn collega van Openbare Werken tussen te komen, ten einde te bekomen, dat de ver beteringswerken aan de baan Ieper-Veurne dadelijk na het Zo merseizoen zouden aangevat wor den. Tot slot dankte de voorzitter, de Hr Vanderhofstadt, voorzitter van het comité der handelsfoor, om zijn grenzeloze offervaardigheid en de tentoonstellera om hun talrijke deelname. INDUSTRILISATIE VAN WESTVLAANDEREN Dhr Coppé, Minister van Econo mische v Zaken, kwam als laatste spreker aan het woord. De Minis ter aohtte zich gelukkig als West vlaming hier onder Westvlamingen te zijn. Hij vatte dadelijk het pro bleem aan dat tegenwoordig zo dikwijls ter sprake komt, namelijk de industrialisatie van Westvlaan deren, industrialisatie die de kop moet indrukken der heersende werkloosheid. De Minister wees er op hoe staatshulp slechts kan ef fectief zijn indien het privaat ini tiatief eerst aan het woord komt met voorstellen. 'k Stel voor aldus de Minister, dat de besten onder U de moge lijkheden tot werkverschaffing on derzoeken en mij een Inventaris van bedrijfsmogelijkheden zouden voorleggen». De Minister beloofde de kwestie der wegverbeterlng Ieper-Veurne met zijn oollega's te bespreken maar wees er tevens op dat hij zeker volgend jaar zou te rugkomen om dan te vernemen van de handel- en de nijveraars zelf, wat er verder dient gedaan tot industrialisatie van deze streek. 1 'k Beschouw het als mijn eer ste taak aldus de Minister, een trouwe bondgenoot te zijn van de handelaars Aan het slot van zijn kernachtig betoog verwelkomde de Minister heel speciaal de afgevaardigde der handelskamer van Aarlen, die tan het uiterste punt van België geko men was om hier aan het andere ■uiteinde mee te vieren met deze jubilerende handelskamer. Hierin zag de Minister een treffend en ontroerend symbool der eenheid van ons land. Tot slot van deze feestelijke ont vangst werd aan de genodigden een pereiend glas champagne aange boden en werd het gulden boek dei- stad. Veurne door de hoge perso naliteiten getekend. DE HANDELSFOOR GEOPEND Van het mooie stadhuis tot de ingang van de tept der, E^andels-, focfr was het maar een .stap. Deor,^ Minister Coppé werd het traditio neel gebaar gedaan van de knip met de schaar die het driekleurig lint, dat de ingang afsloot, 'door sneed. Daarna volgde een rondgang door de prachtige Handelsfoor. Hiernaast vinden onze lezers foto's die bij deze gelegenheid genomen werden en die enkele der mooiste standen weergeven. Ta 19.30 u. werd aan een 100-tal genodigden een feestmaal aangebo den in het Osborne-hotel te De Panne- Voorzitter Vandewalleschetste tussenin tijdens 'een korte toe spraak de oorsprong en de geschie denis der Handelskamer. Na hem kw-am bestendig afgevaardigde Smissaert aan het woord die de werking der handelskamers op al gemeen provinciaal plan, belichtte en anderzijds de moeilijke toestand op nijverheidsgebied in onze pro vincie uiteenzette. Spreker schetste eveneens de inspanningen ©p dit gebied door het provinciaal bestuur gedaan. Tenslotte kwam een vertegen woordiger der Nationale Kamer van Ambachten aan de beurt, die de jubilerende handelskamer geluk wenste. GEMÓ. De personaliteiten tijdens de ontvangst op het stadhuis tijdens de rede van de Minister van Economische Zaken. Wij bemerken van links naar rechts: dhr Minister Coppé, Burgemeester Floor, iets naar achter dhr Stadssecretaris van Veurne, dhr Gouverneur der Provincie en dhr Van Elslande, Arrondissementscommissaris. V Vandewalle, Voorzitter der HandelSkamer, geeft zelf het voor- V n een ondernemend industrieel te zijn. De Minister bezocht tte belangstelling deze moderne stand van prachtig U bemerken bier de Minister, die door dhr Vandewalle bij zijn i ,groet wordt, ,was voor de Minister van Economische Zaken een aangename Ui*». f/lg met de maken op deze merkwaardige Handelsfoor. JANSMOBI- -jervaardigt immers de allerfijnste STIJLMEUBELEN, die in «SiJievs ontworpen en vervaardigd- worden. Prachtige CAFÉ- f'LATIES, zoals deze van het Caté de la Terrasse» te De Panne, ■'bij «JANSMOBILUX» ontworpen en vervaardigd, van goedé smaak' cn verzoi tie «tui houdt, wendt zich rccht- <s JANbMOtHLlJX» te W I'ANNE. is goede LACSIA-mclk, die in speciale machines (de enigen in Bel gië) onderworpen werd aan een ultra-violette bestraling, Daardoor bevat zij 25 maal zoveel vitaminen D3 als gewone melk Zonnige melk in de letterlijke zin van het woord, is S O L A C liet ideale voedsel voor versterking behoevende zuigelingen, voor opgroeiende r kinderen, voor hard werkende volwassenen, voor alle bejaarde Uo VZH-r do» die nog lange tijd in goede gezondheid willen leven. Twee Engelse autorenners, die deelnamen aan de internationale tulpeiirallye, botsten met auto te gen een boom, in de nabijheid van Theux. Beiden werden erg gewond. Te Rome, in een werkplaats waar men propaangas bottelde, kwam het door onvoorzichtigheid tot een geweldige ontploffing met het gevolg dat vier lieden werden gedood en vier anderen zwaar ge- PHfcv In een gevangenenkamp nabij Miinchen heeft een Oekraïner twee kampgenoten en de bestuurder van het kamp gedood; daarna ging de man zijn testament maken om zich daarna ter beschikking te gaan stellen van de politie. Naar verluidt wil de film- actrice Rita Hayworth, die in de echt was getreden met de Indische Prins All Khan, thans de ecjit- DEZE HANDELSFOOR WAS WERKELIJK ZEER VOLLEDIG! OLIËN en VETSTOFFEN, met al hun derivaten waren zeer goed vertegenwoordigd in de stond der Men treft er slechts eersterangproducten aan: Benzine - Gasoil - Fueloil - Minerale Smeerolie en vetten - Brandalcohol - Teerdcrolie - Zachte zeep - Alcona-hout- bescherming - Crown Vita-Kabeljauwlevertraan, Z. Exc. de Minister van Economische Zaken toonde bijzonder veel belangstelling voor de zeer verzorgde openluchtstand van de WIJ bemerken hier Heer Bouquillon, die aan de hoge bezoeker inlichtingen verstrekt over de zeer moderne Onder de tentoongestelde landbouwmachines waren het voor namelijk de schovenelevator Blackstone de stalmeststrooicr Bam- fords alsmede de landbouwwagens en kassen V.D.I., in verschillende afmetingen, die vooral de aandacht trokken. imêm sedert 1889 gespecialiseerd in het vervaardigen van CEMENT- VLOERTEGELS, stelt een merkwaardige verzameling van haar produikten ten toon: Cemcntvloertegeis in alle formaten en kleuren, effen en gevlamd; Granitovloeren in rijke marmermengefe; Tegels 30x30 in grote marmermozaïk. In deze stand krijgen wij ook een paar SCHOORSTEENMANTELS te zien, eenvoudig van lijn en van het mooiste effekt. De Heer Minister Coppé wenste bij zijn bezoek aan de stand dhr Cortier hartelijk geluk. Wij bemerken hier dhr Ooppé, Minister van Economische Zaken, die dhr Van Synghel gelukwenst om zijn prachtige stand van Voor de dames en juffrouwen die de Handelsfoor bezoeken, is de stond van het Huis Van Synghel het grote aantrekkingspunt. De rijke KEUZE die men er aantreft, de KWALITEIT, de AFWERKING en JteSfèM PRIJZEN bevredigen.iedereen. (Vervolg van 1* blad) king, maar werd eenvoudig ingege ven om privaat belang te dienen er dat is mis, ja, totaal verkeerd. Terecht schrijft een weekblad in zijn jongste nummor: «Er werd dan ook niet weinig gelachen, Dins dagmorgen. wanneer op liet voor plein van liet station (N.v.d.R. hier wordt leper bedoeld) in welgemaak te grote letters, te lezen stond: Wij eisen de autobussen terug; geen stoomfluiten meer tussen leper en Roeselareen nog veel meer «Iedereen stelde zich de vraag: Wij wie is dat? Men moest ech ter niet lang zoeken. De zorg waar mede het schilderwerk tijdens de nacht uitgevoerd werd, getuigt dat zulks door een goed betaalde vak man gedaan werd. Wie anders dan de baas van de autobussen zou die vakman betaald hebben? Boven dien moet de uitdrukking der mas sa niet gedurende de nacht en ln tegenstrijd met de wet gebeuren». Verder haalt het blad aan: Moe ten die openbare straatstenen die nen om private belangen te die nen». We hebben bepaald niets tegen Moorslede, de lezer weet dat wel, en we gunnen hen van har te hun luxe »- en benijdenswaar dige verbindingen. Maar waarom mogen andere gemeenten ook niet wat beter bedeeld worden! Moorslede, of beter de autobus uitbater jaagt Moorslede in het harnas opdat de bevolking zijn zaak zou dienen. Wat moeten de andere gemeenten daarvan denken. Heel zeker, we hebben nooit het geval Moorslede bepleit en wensen dit ook niet te doen. We wensen alge meen te blijven: de ganse West hoek belangt ons aan en daarom ligt liet in onze verdere bedoeling ons in te spannen om een betere uurregeling te bekomen met trein en autobus voor iedereen die in de Westhoek woont en leeft. Dit privaat incident ten spijt... moet men maar eens de reizigers van de treinen aanspreken om on middellijk vast te stellen met welk een zucht van verlichting en met hoeveel voldoening deze eerste stap naar de vroegere toestand onthaald werd. Velen zijn verheugd weer ln hun verouderd treintje hun gemak terug te vinden. Of het er ontbreekt aan reizigers? Verre niets van! De eer ste dag en bijna niemand wist het werden op die nieuwe trein ln een afgelegen locallteit rond de 170 tickets afgeleverd. Sprekende cijfers, die een duidelijk bewijs le veren dat het treinverkeer boven het autobusverkeer wordt verko zen door werklieden en dat... «spijt de miskenning der rechten van de arbeiders en bedienden» waarmee ln de anti - trelncampagne ge schermd wordt, maar waar èn de arbeiders èn de bedienden door hun keuze zelf een klinkend antwoord op geven. EN ROESELARE Wat nu Roeselare betreft, we la ten hier onomwonden een lezer aan het woord, waarvan we zijn brief Maandagmorgen op de redactie ontvingen. De mens, die zijn naam bekend maakt, schrijft ons zo open hartig dat we het als een plicht ge voelen ook eens deze klokten gehore te brengen. Roeselare, 29-4-51. Mijnheer de Uitgever, Hadde het vandaag schoon weer geweest, dan hadde gij., geen mise rie gehad mëï mij';"ló'Küd vróuw., en jongens fit den auto gestópt en' ne keer tot aan 't zeetje gereden. Maar, 't is slecht weer, en... 'k zou U ne keer iets willen schrijven over die ganse Bakelandtv-historie van de Autobussen en Treinen. Ge moogt 't mij niet kivalijk ne men, maar 'k zit met den bibber als ik er op denk dat m'n brief misschien in uw gazette zal staan... 'k benne 'k ik niet gewoon van in gazetten te schrijven en ge moet gij maar m'n brief te poote zetten dat hij er 'n beetje fatsoenlijk uit ziet. 'k Moet U eerst en vooral bedan ken om uw keikoppigheid wadrmee ge uitgespind hebt in die Autobus zaak. Als m'n vrouw 't zag in uw gazet dat we weer treintjes hadden zei ze direkt: Onze jongens zullen nu en dan toch ne keer weere kun nen met den tr.ein uitgaan en van die vuile praat in de autobussen gespaard blijven; t en is maar om hierop neer te komen dat ioe vreed blie zijn dat ze weer lopen. 't En is maar een zaak da'k niet begrijp en dat is de... (N.v.d.R.: we noemen het blad niet en zullen het verder ais een confrater betite len) toon cn het optreden van een confrater van U. Dat blad schijnt meer en meer van de Westhoek cn van zijn eigen Roeselaarse streek te ontvreemden sedert het onze Roeselaarse Mid denstanders uit eigen streek plezier komt doen met monsterreclames vap Brugse Innovations en andere Bon M.archc's. InRoeselare was het dan ook een aardige verrassing toen het blad. in beirekking met de trein- kwestie, urbanisatieplannen van het Stadsbestuur onthulde die als «con ditio sine qua nonhet uitbreken inhielden van sporen der lijnen naar leper en Menen. Als ik het goed voor heb bevat ten die urbanisatieplannen het op schuiven van de statie tot bulten het stadscentrum. Verwacht men herinnert er- aan dat voor de 4 loten van 250.000 frank. 24 loten van 100.000 frank. 40 loten van 50.000 frank. 80 loten van 20.000 frank. 200 loten van 10.000 frank. 200 loten van 5.000 frank. 2.000 loten van 1.000 frank. 4.000 loten van 500 frank. 40.000 loten van 200 frank. HET BILJET: 150 frank, I-IET TIENDE: 16 frank. TREKKING: Zaterdag 12 Mei te ANTWERPEN. (d-1672) Te Sjiraz, ln Perzië, vlogen een munitieopslagplaats en een ka zerne in de lucht. Nadere bijzon derheden werden niet vernomen. Door de Nederlandse politie werd ontdekt dat veevoeder-bronnen op grote schaal werden vervalst, wat aanleiding had gegeven tot een uitgebreide zwendelzaak. Tot zover- werden 30 aanhoudingen gedaan in Nederland wijl ook in België, na melijk te Turnhout, zes Belgen werden ingerekend. Onder deze laatste bevinden zich een drukker ,en een tekenaar er zich misschim aan dat éU uxrib lieden en bedienden van Roetelart zullen in de handen klappen wan neer zij vernemen dat zij alle da gen een kioarticr of halfuur ver der mogen trappen om hun trtin te halen? Zijn die enkele tien tallen vierkante meter bouwgrond, die bij het uitbreken van de spo ren zouden vrij komen, misschien meer waard dan het confort van de reizigers? Misschien zegt het aan de men sen uit het noorden van de provin cie niet bijster veel dat Roeselare zijn handelsrelaties met leper en de Westhoek sterker wenst te ma ken, maar voor ons Roèselarenaars, voor oris middenstanders, taerklk- den en bedienden zegt het zeer veel, hot betekent voor ons bloeiende handel en nijverheid. Hoe meer verkeer allerhande, hóe beter voor onze stad. Urbanisatieplannen? Ik keer erop terug. Wat zal er nu geworden van de stadsurbanisatieplannen waar mee zoveel zaken, o. m. huüves- tingsmogelijkheden, moderne be strating nieuwe statie in mee stad verband houden», roept dat bled, uw confrater, uit! Och harre, het is niet nu, in ltit, dat uw confrater dat zich zou moe ten afvragen, want de Roeselare- naars vragen zich dit reeds af se dert 1920! Ge zult het zien, Mijn heer de Uitgever, men zal tegen de volgende stemming wel hei totaal gemis aan moderne bestrating in 'onze stad nog op de hals schuiven van de N.M.B.S. Urbanisatie is er, ja, er is er geweldig veel op papier maar ondertussen, voor het papier uit de schuiven en dossiers komt, kan en mag alles vergaan. Maar weet-je gie, Mijnheer is Uitgever, dat er in 1936 ook een urbanisatieplan bestond van de stad en dat toen, hoe aardig, ook stad en schepencollege toch aan drong op het herstel van het spoor verkeer. Als ge 't niet gelooft hier stuur ik U die brief erbij die ze nog gezonden hebben naar de N.M. B.S., ge moogt hem gebruiken maar 'k zóu hem gaarne terug heb ben. (1) En wat meer is. Waarom verban nen ze dan ook niet alle spoorver keer uit Roeselare, er bestaan toch twee autobuslijnen tussen Roete- lare-Kortrijk en een tussen Roese lare-Brugge! Moesten ze die treinen afschaffen dan zou hun urbanisa tie met de slag teer vereenvoudi gen, en zouden de Roeselaarse com- merqanten mogen verhuizen uit miserie. Maar dat tullen te niet doen, want die autobusuitbater is 'n anderen dan den dezen van de lijn leper-Roeselare. En....'k tou nog vele kunnen ver tellen, veel sjod'etrekkendie den ondergrond der zaak uitmaken, maar 'k tal ze sparen voor als 't nog eens regent op ne Zondag. Toch moet. dat nog van m'n hart. Op zedelijk gebied is het een zeer goede zaak dat wij weer met een treffelijke trein kunnen reizen waar hét treinpersoneel er tan minste de hand kan aart honden dat er niets gezegd wordt of ge beurt dat anderen'aanstoot kan ge ven of waar men ten minste gele genheid heeft in een ander coupé plaats te zoeken als bepaald gesel schap op zedelijk, gebied niet be valt. Sommige autobttssen van de lijn teper-Rocselare mochten wel liet plaatje dragen te mijden trant hetgeen er daar in die volgepropte bakken op bepaalde spitsuren zoal verbeid wordt is vaak .verre van 'I aan te bevelen. Bet fersomsèl van die bussen kan men bezwaarlijk iets verwijten, want zij kunnen daartegen niet optredenToen ik een tiental dagen geleden met ,tw?e mijner kinderen zo'n autobus moest bezigen in de avonduren om de reis leper-Roeselare te doen, trof ik juist het gezelschap van zo 'n vuilprater die een bank perdcr zat. 'k Zal stoppen. Mijnheer de'Uit- gever, tracht gij de koppen koel t,e houden, dat ze niet tegen mekaar kloppen dat er bliksem -uitspringt... maak dat er licht ultkomeDe autobussen zijn v.wlkoin, keel ze ker, de treintjes ook en... 't is te hopen dat binnen 50 jaarals-dé stoomketel-modellen, van 1900 op- versléten zijn. dat we dan., 't zal voor onze kinderen zijn. dat' ze dan schóne' limousines krijgen Op dat alwie de streek aandoet, zou kunnen zeggenGe ziet dat onze Westhoek flink beheerd ij.evi dot. er 'n gelukkige, welstellende bevol king woont. Dat wenst U van harte uw lezer, D. R. Het is inderdaad onverantwoor delijk, zoals onze scribent hierboven schrijft,.dat een stad als Roeselare, om privaatredenen zeer sterk in de autobusuitbating geïnteresseerdznu weigeren een spoorverbinding te hebben met het Westen. Iedere stad, die wat vooruitzichten koes tert, zou immers jaren werken' om te verkrijgen wat Roeselare... ver bannen wil. Het gaat niet op slachtoffers t.e zoeken of van slachtoffers te spre ken: niemand mag het kind van de rekening worden, noch Moorslede, noch leper, noch de ganse West hoek, die erachter verborgen,... te sterven ligt, maar men. moet be ginnen met wat meer verstand te gebruiken en orn het kind van ae rekening niet te worden, moet men meer verstand dan een kind aan de dag leggen. Geen arbeiders of be dienden moeten, het ontgelden... maar. met slogans voor éigenbaat uitgebuit, mogen de groten de mensen niet, opjagen. Niemand moet het ontgelden ma,ar een drachtig moeten we allen streven naar een betere combinatie van het vervoer op onze streek. En daartoe zullen wij ons, als voorheen, verder inspannen. (1) Hieronder volgt dan de trou we afdruk van de brief door onze lezer uit RoesèUre In toevoeging aan zijn brief opgestuurd. STAD ROUSSELAR.K Prov. West-Vlaancüeren Rousselare. den 22 Juli 1936. Weledele Heeren, Het Schepencollege heelt in zitting van den 13 Juli JL de kwestie bespro ken van liet autobuisverkeer tussehen leper en Rousselare, Ingericht door de N.M.B.S. Gezien de vele klachten over liet gebrek nan comfort door de bevol king geuit en de ongemakken die dit vervoermiddel voor»! voor kinderen cn ouderlingen biedt; Gezien de twee ongelukken, ter oorzaken van defect san het stuur, die tijdens een zeer korte tijdspanne zijn voorgevallen; Gezien het opeenpakken van zeer vele reizigers (tengevolge ven een te veel aan staande plaatsen sllen be halve bevorderlijlc ïs voor de zede lijkheid en de gezondheid der reizi gers; Vraagt het Schepencollege drin gend het axitobusrervoer raet dege lijker materiaal i.n te richten en zoo spoedig mogelijk het treinverkeer, b.v. enkele been- en terugreizen per dag, terug in te leggen tussehen Rousselare en leper. De Stadssekretaris. De Burgemeester, R. De Man. A.. Mail jeu-Licbaert. Aan de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen te BlUisel

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 6