Het treinverkeer
leper-Roeselare
50-jarig bestaan der Handels-
en Nijverheidskamer op plechtige
wijze herdacht
m:
l MELIhet bijenpaleis,
en BABY ZOO van ADINKERKE.
GEBROEDERS STEVENS
UIT IEPER EN POPERINGE
BOUWMATERIAAL
|&RIEf, GLEISTEGELS
4 materialen in ETERNIT zijn de specialiteit der
FIRMA VANDEWALLE te Veurne.
i| FIRMA JANSMOBILUX
Veurnestraat 19, DE PANNE
i:
FIRMA CORN. VAN L00CKE
Baron Ruzettelaan te BRUGGE
FIRMA BOUQUILLON-VERHAEGHE
LANDBOUWMACHINES
OOSTSTRAAT 55 VEURNE
DE FIRMA L. CORTIER-DEVOS
ROZENDAALSTRAAT VEURNE
PELSWAREN
De Pelshandel VAN SYNGHEL-VERHEGG
Zuidstraat 45 VEURNE
staat trouwens aan de spits voor alles wat
PELSEN en PELSMANTELS betreft.
l
DE KOLONIALE LOTERIJ
SPECIALE SCHIJF
VOOR PINKSTEREN
36 millioen zullen verdeeld
worden in 46.556 loten.
Het supergroot lot
VIJF MILLIOEN
Twee loten van twee millioen.
Vijf loten van één millioen.
CEPASTEURISEEftDÉjNGESTERILISEERDE BESTR/SAL.6.Ê M'gLK
gMij
Veurnse Handelsfoor door
«HET WEKELIJKS NlBUftfe f Zaterdag 5 Mei 1951. Bladz. 8.
i i! tl l
vf«iu Z
j SÉS.
De industrialisatie van een streek, stelt ais eerste voorwaarde
een sterk ontwikkeld privaat initiatiefzo sprak Minister Coppé
de aanwezigen toe, ter gelegenheid van de opening der Veurnse
Handelsfoor. De nijveraars en handelaars van Vcurnc en omstreken
hebben dit woord van de Minster niet afgewacht, dat werd bewezen
op deze prachtige Handelsfoor waar do bewijzen ten toon gesteld
werden van de arbeidslust en de vakkennis onzer mensen. Midden
de Grote Markt staat de reusachtige tent opgesteld, waar de ver
schillende standen zijn ondergebracht, die op duidelijke wijze
illustreren dat hier in de Westhoek met man cn macht gewerkt
wordt, door eigen mensen aan eigen industrialisatie.
'dtionele knip met de schaar. Van links naar rechts bemerkt
,'ur Gouverneur der Provincie, de Minister van Economische
herwijt hij het lint doorsnijdt, dhr Burgemeester Floor en
k dhr Vandewalle Voorzitter der Handelskamer.
\»Exc. Minister Coppé betoonde zeer veel belangstelling bij de
n
bemerken hier dhr FLORIZOONE, eigenaar dezer prachtige
•vg. die aan de hoge bezoeker uitleg geeft over zijn bedrijf.
i.ULIis beroemd om zijn honig en al de fijneproducten die
3! heerlijk .voedsel vervaardigd worden. «MELI» is echter voor
isten om het grote aantrekkingspunt, omwille van zijn BABY
i de dierentuin, waar de twee jonge hertjes, ter plaatse zelf ge-
et middenpunt der belangstelling zijn.
fristen, MELIverwacht u, bezoekt totaal kosteloos' deze
'j' ge inrichting, Meli heet u welkom!
i
tj^MA
-,ezie Handelsfoor zeer sterk vertegenwoordigd. Binnen was een
3,9 stand der gekende koelkasten FRIGIDAIRE terwijl de
L3tevens in het openluchtgedeelte haar Tractoren DEUTZ en
jachtige LANDBOUWMACHINES ten toon stelde.
A bemerken hier de hoge personaliteiten in gesprek met dhr
«tevens, die aan zijn gasten de werking uiteenzet van de mo-
I^Y-AARDAJPPELROOiER, die de aardappelen uitdoet, trieert
Akeii doet. Van links naar rechts bemerkt men dhr Senator
jilinistter Coppé; dhr Valère Stevens, bedrijfsleider der afdeling
bvniachirl.es eii 'dhr Burgemeester Floor van Veuine,
PLECHTIGE ONTVANGST TEN
FTADHUIZE
Te 17 uur stipt greep Zaterdag,
27 April op het aloude stadhuis
van Veurne de ontvangst plaats
van autoriteiten en exposanten.
Onder de aanwezigen, die in de
grote ontvangstzaal waren samen
gekomen, bemerkten wij hunne Ex
cellentie dhr Ooppé, Minister van
Economische Zaken. Ridder Pierre
van Outryve d'Ydewalie, Gouver
neur van Westvlaanderen; Z. E. H.
Vandenberghe, Deken van Veurne;
Z. E. H. Verhamme, principaal van
het- college, de heren Senatoren
Van Buggenhout en Sobry, de hr
Volksvertegenwoordiger Piers, de hr
Burgemeester Floor van Veurne,
omringd door de leden van het
schepencollege, dhr Procureur des
Rollings, dhr Voorzitter der Recht
bank van Veurne, dhr Smissaert,
bestendig afgevaardigde. Verder
bemerkten wij nog talrijke perso
naliteiten uit de,handels- en nij
verheidswereld, de leden der han-
delskamer, de hr Vanderhofstadt,
Voorzitter van het comité der
Handelsfoor,dhr Ruyssen, ere
voorzitter en medestichter der
handèlskamer van Veurne, de hr
Huyseii, ere-voorzitter der handels-
kamer van Duinkerke, de hr Gru-
wez, voorzitter der handelskamer
van leper, dlir Ellebout, voorzitter
van de hoteliersbond der kust, als
mede talrijke afgevaardigden van
handelskamera uit verschillende
steden van 't land, o.m. 'n afgevaar
digde uit Aarlen. Talrijke burge
meesters uit het omliggende waren
eveneens aanwezig.
Dhr Floor, burgemeester van
Veuriie, verwelkomde de hoge gas
ten en alle genodigden in zeer har
telijke bewoordingen, en wenste de
noeste werkers der handelskamer
geluk met hun prachtig initiatief.
Hij herdacht vooral hen die 60
jaar. geleden de grondslag legden
van deze vereniging, die in de
Westhoek zoveel schoon werk pres
teerde. De Burgemeester was dan
ook verheugd, ter herinnering van
deze viering, aan de hoge gasten
en aan de leden van het bestuur
'der handelskamer een prachtige
gedenkpenning te overhandigen en
verzocht hen het gulden boek der
stad Veurne te ondertekenen.
'Daarna kwam de hr Vandewalle,
voorzitter der handelskamer aan
het woord. Hij dankte vooreerst de
Minister van Economische Zaken
en dhr Gouverneur voor hun be
langstelling, die zij betonen inzake
de nijverheid onzer streek; hij
dankte het stadsbestuur voor zijn
medehulp om deze jubileumviering
en deze handelsfoor te doen slagen.
Na de binnen- en buitenlandse
afgevaardigden begroet te hebben,
gaf spreker een korte historiek der
handelskamer van Veurne. Hij be
lichttevooral het verdienstelijk
werk van de stichters en begroette
vooral hartelijk dhr Honoré Ruys
sen, medestichter.
Reeds voor 1914 werden twee
Handelsforen opgericht en na het
omvormen der Kamer in Vereni
ging zonder winstgevend doel, wer
den er nog tien georganiseerd. Hét
bestuur is altijd overtuigd geweest
dat deze Foren er nodig zijn om de
wedijver steeds levendig te houden,
dit ten bate van de Handel en
Nijverheid der streek.
BETERE VERKEERSWEGEN
Spreker wijst er vervolgens op
hoe Veurne het middenpunt is der
streek, op gelijke afstand gelegen
van de badplaatsen De Panne,
Koksijde en Oostduinkerke. Het
toerisme is voor de handel en de
nijverheid der streek van 't groot
ste belang en daarom hecht de
handelskamer het grootste belang
aan alles wat het toerisme kan be
vorderen.
In verband hiermee wist spreker
er op hoe, voor de badplaatsen,
het verlies dreigend is van de weg
gebruikers uit Wallonië, Zuidvlaan-
deren en Noord-Franlcrijk. De gro
te toegangweg leper-Veurne ver
keert op enkele plaatsen; in een er
barmelijke toestand. De nodige
verbeteringswerken moesten uitge
voerd in 1951, doch werden uitge
steld. Terecht vreest men dat de
toeristen betere wegen zullen kie
zen, ten nadele van de Westkust.
De voorzitter verzoekt dan de
Minister, bij zijn collega van
Openbare Werken tussen te komen,
ten einde te bekomen, dat de ver
beteringswerken aan de baan
Ieper-Veurne dadelijk na het Zo
merseizoen zouden aangevat wor
den.
Tot slot dankte de voorzitter, de
Hr Vanderhofstadt, voorzitter van
het comité der handelsfoor, om zijn
grenzeloze offervaardigheid en de
tentoonstellera om hun talrijke
deelname.
INDUSTRILISATIE
VAN WESTVLAANDEREN
Dhr Coppé, Minister van Econo
mische v Zaken, kwam als laatste
spreker aan het woord. De Minis
ter aohtte zich gelukkig als West
vlaming hier onder Westvlamingen
te zijn. Hij vatte dadelijk het pro
bleem aan dat tegenwoordig zo
dikwijls ter sprake komt, namelijk
de industrialisatie van Westvlaan
deren, industrialisatie die de kop
moet indrukken der heersende
werkloosheid. De Minister wees er
op hoe staatshulp slechts kan ef
fectief zijn indien het privaat ini
tiatief eerst aan het woord komt
met voorstellen.
'k Stel voor aldus de Minister,
dat de besten onder U de moge
lijkheden tot werkverschaffing on
derzoeken en mij een Inventaris
van bedrijfsmogelijkheden zouden
voorleggen». De Minister beloofde
de kwestie der wegverbeterlng
Ieper-Veurne met zijn oollega's te
bespreken maar wees er tevens op
dat hij zeker volgend jaar zou te
rugkomen om dan te vernemen
van de handel- en de nijveraars
zelf, wat er verder dient gedaan tot
industrialisatie van deze streek. 1
'k Beschouw het als mijn eer
ste taak aldus de Minister, een
trouwe bondgenoot te zijn van de
handelaars
Aan het slot van zijn kernachtig
betoog verwelkomde de Minister
heel speciaal de afgevaardigde der
handelskamer van Aarlen, die tan
het uiterste punt van België geko
men was om hier aan het andere
■uiteinde mee te vieren met deze
jubilerende handelskamer. Hierin
zag de Minister een treffend en
ontroerend symbool der eenheid
van ons land.
Tot slot van deze feestelijke ont
vangst werd aan de genodigden een
pereiend glas champagne aange
boden en werd het gulden boek dei-
stad. Veurne door de hoge perso
naliteiten getekend.
DE HANDELSFOOR GEOPEND
Van het mooie stadhuis tot de
ingang van de tept der, E^andels-,
focfr was het maar een .stap. Deor,^
Minister Coppé werd het traditio
neel gebaar gedaan van de knip
met de schaar die het driekleurig
lint, dat de ingang afsloot, 'door
sneed.
Daarna volgde een rondgang
door de prachtige Handelsfoor.
Hiernaast vinden onze lezers foto's
die bij deze gelegenheid genomen
werden en die enkele der mooiste
standen weergeven.
Ta 19.30 u. werd aan een 100-tal
genodigden een feestmaal aangebo
den in het Osborne-hotel te De
Panne-
Voorzitter Vandewalleschetste
tussenin tijdens 'een korte toe
spraak de oorsprong en de geschie
denis der Handelskamer. Na hem
kw-am bestendig afgevaardigde
Smissaert aan het woord die de
werking der handelskamers op al
gemeen provinciaal plan, belichtte
en anderzijds de moeilijke toestand
op nijverheidsgebied in onze pro
vincie uiteenzette. Spreker schetste
eveneens de inspanningen ©p dit
gebied door het provinciaal bestuur
gedaan.
Tenslotte kwam een vertegen
woordiger der Nationale Kamer
van Ambachten aan de beurt, die
de jubilerende handelskamer geluk
wenste. GEMÓ.
De personaliteiten tijdens de ontvangst op het stadhuis tijdens de
rede van de Minister van Economische Zaken. Wij bemerken van
links naar rechts: dhr Minister Coppé, Burgemeester Floor, iets naar
achter dhr Stadssecretaris van Veurne, dhr Gouverneur der Provincie
en dhr Van Elslande, Arrondissementscommissaris.
V Vandewalle, Voorzitter der HandelSkamer, geeft zelf het voor-
V n een ondernemend industrieel te zijn. De Minister bezocht
tte belangstelling deze moderne stand van prachtig
U bemerken bier de Minister, die door dhr Vandewalle bij zijn
i ,groet wordt,
,was voor de Minister van Economische Zaken een aangename
Ui*».
f/lg met de
maken op deze merkwaardige Handelsfoor. JANSMOBI-
-jervaardigt immers de allerfijnste STIJLMEUBELEN, die in
«SiJievs ontworpen en vervaardigd- worden. Prachtige CAFÉ-
f'LATIES, zoals deze van het Caté de la Terrasse» te De Panne,
■'bij «JANSMOBILUX» ontworpen en vervaardigd,
van goedé smaak' cn verzoi tie «tui houdt, wendt zich rccht-
<s JANbMOtHLlJX» te W I'ANNE.
is goede LACSIA-mclk, die in speciale machines (de enigen in Bel
gië) onderworpen werd aan een ultra-violette bestraling, Daardoor
bevat zij 25 maal zoveel vitaminen D3 als gewone melk Zonnige
melk in de letterlijke zin van het woord, is S O L A C liet ideale
voedsel voor versterking behoevende zuigelingen, voor opgroeiende
r kinderen, voor hard werkende volwassenen, voor alle bejaarde Uo
VZH-r do» die nog lange tijd in goede gezondheid willen leven.
Twee Engelse autorenners, die
deelnamen aan de internationale
tulpeiirallye, botsten met auto te
gen een boom, in de nabijheid van
Theux. Beiden werden erg gewond.
Te Rome, in een werkplaats
waar men propaangas bottelde,
kwam het door onvoorzichtigheid
tot een geweldige ontploffing met
het gevolg dat vier lieden werden
gedood en vier anderen zwaar ge-
PHfcv
In een gevangenenkamp nabij
Miinchen heeft een Oekraïner twee
kampgenoten en de bestuurder van
het kamp gedood; daarna ging de
man zijn testament maken om
zich daarna ter beschikking te
gaan stellen van de politie.
Naar verluidt wil de film-
actrice Rita Hayworth, die in de
echt was getreden met de Indische
Prins All Khan, thans de ecjit-
DEZE HANDELSFOOR WAS WERKELIJK ZEER VOLLEDIG!
OLIËN en VETSTOFFEN, met al hun derivaten
waren zeer goed vertegenwoordigd in de stond der
Men treft er slechts eersterangproducten aan:
Benzine - Gasoil - Fueloil - Minerale Smeerolie en vetten -
Brandalcohol - Teerdcrolie - Zachte zeep - Alcona-hout-
bescherming - Crown Vita-Kabeljauwlevertraan,
Z. Exc. de Minister van Economische Zaken toonde bijzonder
veel belangstelling voor de zeer verzorgde openluchtstand van de
WIJ bemerken hier Heer Bouquillon, die aan de hoge bezoeker
inlichtingen verstrekt over de zeer moderne
Onder de tentoongestelde landbouwmachines waren het voor
namelijk de schovenelevator Blackstone de stalmeststrooicr Bam-
fords alsmede de landbouwwagens en kassen V.D.I., in verschillende
afmetingen, die vooral de aandacht trokken.
imêm
sedert 1889 gespecialiseerd in het vervaardigen van CEMENT-
VLOERTEGELS, stelt een merkwaardige verzameling van haar
produikten ten toon: Cemcntvloertegeis in alle formaten en kleuren,
effen en gevlamd; Granitovloeren in rijke marmermengefe; Tegels
30x30 in grote marmermozaïk. In deze stand krijgen wij ook
een paar SCHOORSTEENMANTELS te zien, eenvoudig van lijn en
van het mooiste effekt.
De Heer Minister Coppé wenste bij zijn bezoek aan de stand
dhr Cortier hartelijk geluk.
Wij bemerken hier dhr Ooppé, Minister van Economische Zaken,
die dhr Van Synghel gelukwenst om zijn prachtige stand van
Voor de dames en juffrouwen die de Handelsfoor bezoeken, is de
stond van het Huis Van Synghel het grote aantrekkingspunt. De rijke
KEUZE die men er aantreft, de KWALITEIT, de AFWERKING en
JteSfèM PRIJZEN bevredigen.iedereen.
(Vervolg van 1* blad)
king, maar werd eenvoudig ingege
ven om privaat belang te dienen
er dat is mis, ja, totaal verkeerd.
Terecht schrijft een weekblad in
zijn jongste nummor: «Er werd
dan ook niet weinig gelachen, Dins
dagmorgen. wanneer op liet voor
plein van liet station (N.v.d.R. hier
wordt leper bedoeld) in welgemaak
te grote letters, te lezen stond:
Wij eisen de autobussen terug;
geen stoomfluiten meer tussen
leper en Roeselareen nog veel
meer
«Iedereen stelde zich de vraag:
Wij wie is dat? Men moest ech
ter niet lang zoeken. De zorg waar
mede het schilderwerk tijdens de
nacht uitgevoerd werd, getuigt dat
zulks door een goed betaalde vak
man gedaan werd. Wie anders dan
de baas van de autobussen zou die
vakman betaald hebben? Boven
dien moet de uitdrukking der mas
sa niet gedurende de nacht en ln
tegenstrijd met de wet gebeuren».
Verder haalt het blad aan: Moe
ten die openbare straatstenen die
nen om private belangen te die
nen».
We hebben bepaald niets tegen
Moorslede, de lezer weet dat
wel, en we gunnen hen van har
te hun luxe »- en benijdenswaar
dige verbindingen. Maar waarom
mogen andere gemeenten ook niet
wat beter bedeeld worden!
Moorslede, of beter de autobus
uitbater jaagt Moorslede in het
harnas opdat de bevolking zijn zaak
zou dienen. Wat moeten de andere
gemeenten daarvan denken. Heel
zeker, we hebben nooit het geval
Moorslede bepleit en wensen dit
ook niet te doen. We wensen alge
meen te blijven: de ganse West
hoek belangt ons aan en daarom
ligt liet in onze verdere bedoeling
ons in te spannen om een betere
uurregeling te bekomen met trein
en autobus voor iedereen die in de
Westhoek woont en leeft.
Dit privaat incident ten spijt...
moet men maar eens de reizigers
van de treinen aanspreken om on
middellijk vast te stellen met welk
een zucht van verlichting en met
hoeveel voldoening deze eerste stap
naar de vroegere toestand onthaald
werd.
Velen zijn verheugd weer ln hun
verouderd treintje hun gemak terug
te vinden. Of het er ontbreekt aan
reizigers? Verre niets van! De eer
ste dag en bijna niemand wist
het werden op die nieuwe trein
ln een afgelegen locallteit rond de
170 tickets afgeleverd. Sprekende
cijfers, die een duidelijk bewijs le
veren dat het treinverkeer boven
het autobusverkeer wordt verko
zen door werklieden en dat... «spijt
de miskenning der rechten van de
arbeiders en bedienden» waarmee
ln de anti - trelncampagne ge
schermd wordt, maar waar èn de
arbeiders èn de bedienden door hun
keuze zelf een klinkend antwoord
op geven.
EN ROESELARE
Wat nu Roeselare betreft, we la
ten hier onomwonden een lezer aan
het woord, waarvan we zijn brief
Maandagmorgen op de redactie
ontvingen. De mens, die zijn naam
bekend maakt, schrijft ons zo open
hartig dat we het als een plicht ge
voelen ook eens deze klokten
gehore te brengen.
Roeselare, 29-4-51.
Mijnheer de Uitgever,
Hadde het vandaag schoon weer
geweest, dan hadde gij., geen mise
rie gehad mëï mij';"ló'Küd vróuw.,
en jongens fit den auto gestópt en'
ne keer tot aan 't zeetje gereden.
Maar, 't is slecht weer, en... 'k zou
U ne keer iets willen schrijven over
die ganse Bakelandtv-historie van
de Autobussen en Treinen.
Ge moogt 't mij niet kivalijk ne
men, maar 'k zit met den bibber
als ik er op denk dat m'n brief
misschien in uw gazette zal staan...
'k benne 'k ik niet gewoon van in
gazetten te schrijven en ge moet
gij maar m'n brief te poote zetten
dat hij er 'n beetje fatsoenlijk uit
ziet.
'k Moet U eerst en vooral bedan
ken om uw keikoppigheid wadrmee
ge uitgespind hebt in die Autobus
zaak. Als m'n vrouw 't zag in uw
gazet dat we weer treintjes hadden
zei ze direkt: Onze jongens zullen
nu en dan toch ne keer weere kun
nen met den tr.ein uitgaan en van
die vuile praat in de autobussen
gespaard blijven; t en is maar om
hierop neer te komen dat ioe vreed
blie zijn dat ze weer lopen.
't En is maar een zaak da'k niet
begrijp en dat is de... (N.v.d.R.:
we noemen het blad niet en zullen
het verder ais een confrater betite
len) toon cn het optreden van een
confrater van U.
Dat blad schijnt meer en meer
van de Westhoek cn van zijn eigen
Roeselaarse streek te ontvreemden
sedert het onze Roeselaarse Mid
denstanders uit eigen streek plezier
komt doen met monsterreclames
vap Brugse Innovations en andere
Bon M.archc's.
InRoeselare was het dan ook
een aardige verrassing toen het
blad. in beirekking met de trein-
kwestie, urbanisatieplannen van het
Stadsbestuur onthulde die als «con
ditio sine qua nonhet uitbreken
inhielden van sporen der lijnen
naar leper en Menen.
Als ik het goed voor heb bevat
ten die urbanisatieplannen het op
schuiven van de statie tot bulten
het stadscentrum. Verwacht men
herinnert er- aan dat voor de
4 loten van 250.000 frank.
24 loten van 100.000 frank.
40 loten van 50.000 frank.
80 loten van 20.000 frank.
200 loten van 10.000 frank.
200 loten van 5.000 frank.
2.000 loten van 1.000 frank.
4.000 loten van 500 frank.
40.000 loten van 200 frank.
HET BILJET: 150 frank,
I-IET TIENDE: 16 frank.
TREKKING:
Zaterdag 12 Mei te ANTWERPEN.
(d-1672)
Te Sjiraz, ln Perzië, vlogen
een munitieopslagplaats en een ka
zerne in de lucht. Nadere bijzon
derheden werden niet vernomen.
Door de Nederlandse politie
werd ontdekt dat veevoeder-bronnen
op grote schaal werden vervalst,
wat aanleiding had gegeven tot een
uitgebreide zwendelzaak. Tot zover-
werden 30 aanhoudingen gedaan
in Nederland wijl ook in België, na
melijk te Turnhout, zes Belgen
werden ingerekend. Onder deze
laatste bevinden zich een drukker
,en een tekenaar
er zich misschim aan dat éU uxrib
lieden en bedienden van Roetelart
zullen in de handen klappen wan
neer zij vernemen dat zij alle da
gen een kioarticr of halfuur ver
der mogen trappen om hun trtin
te halen? Zijn die enkele tien
tallen vierkante meter bouwgrond,
die bij het uitbreken van de spo
ren zouden vrij komen, misschien
meer waard dan het confort van
de reizigers?
Misschien zegt het aan de men
sen uit het noorden van de provin
cie niet bijster veel dat Roeselare
zijn handelsrelaties met leper en
de Westhoek sterker wenst te ma
ken, maar voor ons Roèselarenaars,
voor oris middenstanders, taerklk-
den en bedienden zegt het zeer veel,
hot betekent voor ons bloeiende
handel en nijverheid. Hoe meer
verkeer allerhande, hóe beter voor
onze stad.
Urbanisatieplannen?
Ik keer erop terug.
Wat zal er nu geworden van
de stadsurbanisatieplannen waar
mee zoveel zaken, o. m. huüves-
tingsmogelijkheden, moderne be
strating nieuwe statie in mee stad
verband houden», roept dat bled,
uw confrater, uit!
Och harre, het is niet nu, in ltit,
dat uw confrater dat zich zou moe
ten afvragen, want de Roeselare-
naars vragen zich dit reeds af se
dert 1920! Ge zult het zien, Mijn
heer de Uitgever, men zal tegen de
volgende stemming wel hei totaal
gemis aan moderne bestrating in
'onze stad nog op de hals schuiven
van de N.M.B.S. Urbanisatie is er,
ja, er is er geweldig veel op papier
maar ondertussen, voor het papier
uit de schuiven en dossiers komt,
kan en mag alles vergaan.
Maar weet-je gie, Mijnheer is
Uitgever, dat er in 1936 ook een
urbanisatieplan bestond van de
stad en dat toen, hoe aardig, ook
stad en schepencollege toch aan
drong op het herstel van het spoor
verkeer. Als ge 't niet gelooft hier
stuur ik U die brief erbij die ze
nog gezonden hebben naar de N.M.
B.S., ge moogt hem gebruiken maar
'k zóu hem gaarne terug heb
ben. (1)
En wat meer is. Waarom verban
nen ze dan ook niet alle spoorver
keer uit Roeselare, er bestaan toch
twee autobuslijnen tussen Roete-
lare-Kortrijk en een tussen Roese
lare-Brugge! Moesten ze die treinen
afschaffen dan zou hun urbanisa
tie met de slag teer vereenvoudi
gen, en zouden de Roeselaarse com-
merqanten mogen verhuizen uit
miserie. Maar dat tullen te niet
doen, want die autobusuitbater is
'n anderen dan den dezen van de
lijn leper-Roeselare.
En....'k tou nog vele kunnen ver
tellen, veel sjod'etrekkendie den
ondergrond der zaak uitmaken,
maar 'k tal ze sparen voor als 't
nog eens regent op ne Zondag.
Toch moet. dat nog van m'n hart.
Op zedelijk gebied is het een
zeer goede zaak dat wij weer met
een treffelijke trein kunnen reizen
waar hét treinpersoneel er tan
minste de hand kan aart honden
dat er niets gezegd wordt of ge
beurt dat anderen'aanstoot kan ge
ven of waar men ten minste gele
genheid heeft in een ander coupé
plaats te zoeken als bepaald gesel
schap op zedelijk, gebied niet be
valt.
Sommige autobttssen van de lijn
teper-Rocselare mochten wel liet
plaatje dragen te mijden trant
hetgeen er daar in die volgepropte
bakken op bepaalde spitsuren zoal
verbeid wordt is vaak .verre van 'I
aan te bevelen. Bet fersomsèl van
die bussen kan men bezwaarlijk
iets verwijten, want zij kunnen
daartegen niet optredenToen ik
een tiental dagen geleden met ,tw?e
mijner kinderen zo'n autobus moest
bezigen in de avonduren om de
reis leper-Roeselare te doen, trof
ik juist het gezelschap van zo 'n
vuilprater die een bank perdcr zat.
'k Zal stoppen. Mijnheer de'Uit-
gever, tracht gij de koppen koel t,e
houden, dat ze niet tegen mekaar
kloppen dat er bliksem -uitspringt...
maak dat er licht ultkomeDe
autobussen zijn v.wlkoin, keel ze
ker, de treintjes ook en... 't is te
hopen dat binnen 50 jaarals-dé
stoomketel-modellen, van 1900 op-
versléten zijn. dat we dan., 't zal
voor onze kinderen zijn. dat' ze
dan schóne' limousines krijgen Op
dat alwie de streek aandoet, zou
kunnen zeggenGe ziet dat onze
Westhoek flink beheerd ij.evi dot.
er 'n gelukkige, welstellende bevol
king woont.
Dat wenst U van harte uw lezer,
D. R.
Het is inderdaad onverantwoor
delijk, zoals onze scribent hierboven
schrijft,.dat een stad als Roeselare,
om privaatredenen zeer sterk in de
autobusuitbating geïnteresseerdznu
weigeren een spoorverbinding te
hebben met het Westen. Iedere
stad, die wat vooruitzichten koes
tert, zou immers jaren werken' om
te verkrijgen wat Roeselare... ver
bannen wil.
Het gaat niet op slachtoffers t.e
zoeken of van slachtoffers te spre
ken: niemand mag het kind van de
rekening worden, noch Moorslede,
noch leper, noch de ganse West
hoek, die erachter verborgen,... te
sterven ligt, maar men. moet be
ginnen met wat meer verstand te
gebruiken en orn het kind van ae
rekening niet te worden, moet men
meer verstand dan een kind aan de
dag leggen. Geen arbeiders of be
dienden moeten, het ontgelden...
maar. met slogans voor éigenbaat
uitgebuit, mogen de groten de
mensen niet, opjagen. Niemand
moet het ontgelden ma,ar een
drachtig moeten we allen streven
naar een betere combinatie van het
vervoer op onze streek.
En daartoe zullen wij ons, als
voorheen, verder inspannen.
(1) Hieronder volgt dan de trou
we afdruk van de brief door onze
lezer uit RoesèUre In toevoeging
aan zijn brief opgestuurd.
STAD ROUSSELAR.K
Prov. West-Vlaancüeren
Rousselare. den 22 Juli 1936.
Weledele Heeren,
Het Schepencollege heelt in zitting
van den 13 Juli JL de kwestie bespro
ken van liet autobuisverkeer tussehen
leper en Rousselare, Ingericht door
de N.M.B.S.
Gezien de vele klachten over liet
gebrek nan comfort door de bevol
king geuit en de ongemakken die dit
vervoermiddel voor»! voor kinderen
cn ouderlingen biedt;
Gezien de twee ongelukken, ter
oorzaken van defect san het stuur,
die tijdens een zeer korte tijdspanne
zijn voorgevallen;
Gezien het opeenpakken van zeer
vele reizigers (tengevolge ven een te
veel aan staande plaatsen sllen be
halve bevorderlijlc ïs voor de zede
lijkheid en de gezondheid der reizi
gers;
Vraagt het Schepencollege drin
gend het axitobusrervoer raet dege
lijker materiaal i.n te richten en zoo
spoedig mogelijk het treinverkeer,
b.v. enkele been- en terugreizen per
dag, terug in te leggen tussehen
Rousselare en leper.
De Stadssekretaris. De Burgemeester,
R. De Man. A.. Mail jeu-Licbaert.
Aan de Nationale Maatschappij
van Belgische Spoorwegen
te BlUisel